نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

پوشش خبری رویداد اکتبر 2019 مایکروسافت رونمایی از سرفیس های جدید

نقد و بررسی کامل و تخصصی مراسم 2 اکتبر 2019 که در آن شش دستگاه جدید Surface معرفی شدند.

هیجانی از جنس 2012

 

سال 2012، سال بسیار هیجان انگیز و به یاد ماندنی نه تنها برای ما، بلکه برای تمامی دوستداران دنیای IT بود. سالی که در ماه اکتبر آن، از اولین دستگاه Surface با نام کامل Microsoft Surface رونمایی شد.
اما مراسم امسال، شاید حتی از آن مراسم تاریخی نیز به یادماندنی‌تر بود.

به خوبی به یاد داریم که پیش از مراسم اکتبر سال 2012 و در تابستان آن سال، چه به اصطلاح هایپ و هیجان انتظار بالایی برای “اولین کامپیوتر ساخت Microsoft” به وجود آمده بود. مایکروسافت این هایپ را برای دومین بار در تابستان سال 2019 نیز ایجاد کرد؛ توسط تبلیغات گسترده حتی داخل صفحات شخصی مدیران و مسئولان.
گویی یک انقلاب در راه است.
و البته واقعا اینطور بود…

تبلیغات در حدی بود که ما در سرفیس نیوز تصمیم گرفتیم تا این مراسم را به صورت زنده از وبسایت خود پخش کنیم تا دوستداران دستگاه‌های سرفیس در ایران نیز در جریان آخرین اتفاقات نیویورک در هرلحظه قرار بگیرند.

 

 

سالهای انتظار

 

یکی از مهمترین نکاتی که مراسم سال 2019 را بسیار مهم کرد، اتفاقات و موارد به بیرون درز پیدا کرده از دستگاه‌های جدید پیش از برگزاری مراسم بود.
این افشاگری‌ها به صورت زیرکانه و هنرمندانه‌ای اتفاقا توسط خود Microsoft مدیریت می‌شدند.
البته که افشاگری و شایعات نه فقط در سال 2019، بلکه از سال 2016 آغاز شدند؛ جایی که مایکروسافت در شنژن چین پروژه اجرای نسخه کامل Windows 10 بر روی یک پردازنده از نوع ARM را آغاز کرد.

لذا ما از همان سال 2016 انتظار رونمایی از یک Surface RT دیگر را داشتیم. چنانچه با سرفیس آر تی آشنا نیستید، باید بگوییم همان اولین سرفیس تولید شده توسط مایکروسافت که در اکتبر 2012 از آن رونمایی شد، با نام Surface RT هم شناخته می‌شود. این دستگاه، اولین کامپیوتر تاریخ بود که از پردازنده نوع آرم قدرت می‌گرفت و از آنجایی که امکان اجرای سیستم عاملی همانند ویندوز که بر پایه معماری Reach و Win32 ساخته شده است تا با پردازنده‌های این معماری که تولید شرکت AMD و Intel هستند کار کند، مایکروسافت یک سیستم عامل جدید ویندوز به نام Windows RT را برای سرفیس خودش از پایه نوشت. دلیل نامگذاری Surface RT نیز دقیقا همین است.

سرفیس آر تی در سال 2013 متوقف شد و به نوعی، شکست خورد. لذا با توجه به رویداد شنژن سال 2016، ما همواره منتظر یک Surface RT دیگر بودیم که از پردازنده نوع ای آر ام قدرت گرفته و البته اینبار دیگر اجرا کننده نسخه کاملی از ویندوز است.
دست تقدیر کاری کرد تا بالأخره در زمستان سال 2017 شاهد اولین لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده نوع ARM استفاده می‌کردند باشیم، البته نه ساخته شده توسط مایکروسافت. دو تبلت ساخت HP و Lenovo و یک لپ تاپ ساخت ASUS که از پردازنده کوالکام اسنپدراگون Qualcomm Snapdragon 835 استفاده می‌کردند.

 

 

آندرومدا، یک رؤیا

 

البته پیش از این اتفاق و در اوایل زمستان سال 2017، اخبار حاکی از ثبت اختراعات متعدد توسط Microsoft در زمینه یک دستگاه تاشو به مراتب مخابره شدند. در آن زمان، کاربران به صورت خودجوش سریعا مدل‌های سه‌بعدی از دستگاه سرفیس تاشو را خلق کرده و منتشر کردند.

در نتیجه این اتفاقات، تقریبا همگان مطمئن شدند که مایکروسافت در حال تلاش برای ساخت یک کامپیوتر دیگر همانند Surface RT است که اینبار علاوه بر قدرت گرفتن از یک پردازنده نوع ARM، برتری در ساختار نیز داشته باشد و مشکل حمل صفحه نمایش‌های بزرگ را توسط تا کردن آنها برطرف نماید.
این پروژه، با نام آندرومدا Andromeda شناخته می‌شود.

پروژه آندرومدا تبدیل شد به یک حسرت.
پروژه آندرومدا را هربار در هر مراسم مایکروسافت انتظارش را کشیدیم و هربار بیشتر از بار قبل ناامید، و غمگین از ندیدن آن شدیم.
مدام شاهد دستگاه‌های افتضاح، بدون کاربرد و بدون پیشرفت به نام Surface Laptop بودیم که نه تنها آبروی مایکروسافت را جلوی مک بوک شرکت اپل می‌برد، بلکه نمک به زخم ما در ندیدن آندرومدا می‌پاشید.
و انصافا سالهای انتظار برای آندرومدا، از دردناک‌ترین سالهای سرفیس نیوز بود.

سرفیس RT تحت عنوان دسته اصلی دستگاه‌های Surface نیز شناخته می‌شود که بدون پیشوند و پسوند است، که دستگاه‌های Surface 2 و Surface 3 را نیز شامل می‌شود.
ادامه دهنده این دسته، Surface Go بود. دستگاهی که در عین فوق العاده بودن خودش، آب سردی بر روی منتظران بازگشت Surface RT با پردازنده ARM بود، چراکه با همکاری Intel و همانند یک دستگاه سنتی ساخته شد.

تقریبا می‌توان گفت دیگر ذوق و انتظاری برای دیدن آندرومدا باقی نمانده بود و خبرگزاری‌های مختلف اتفاق نظر داشتند که دیگر آخرین فرصت‌های مایکروسافت برای تولید آندرومدا فرا رسیده است؛ چراکه آخرین نفس‌های منتظران آندرومدا زده می‌شد و نزدیک به ناامیدی کامل بودند.
به خوبی به یاد داریم که خبرگزاری Windows Central مطلبی با چنین تیتری منتشر کرد: “مایکروسافت! آندرومدا را معرفی کن”

اما تمام چیزی که ما در سال 2018 پس از سرفیس گو دیدم، یک فاجعه عدم پیشرفت دیگر به نام سرفیس پرو 6 بود. دستگاهی که آنقدری بدون هیچ پیشرفتی باقی مانده بود که ننگ تنها دستگاهی که از مدل قبلیش حتی قابل تشخیص نیست را تا آخر تاریخ به دوش خواهد کشید. از آن بدتر، نسل دوم سرفیس لپ تاپ. لذا عرصه هر لحظه بیشتر از گذشته تاریک‌تر می‌شد و طرفداران جان سخت آندرومدا دیگر کاملا خاموش شدند.

انتظار ما درست به اندازه همین پاراگراف‌های بالا، طولانی و آزار دهنده بود.
تیر خلاص به لاشه کور سوی امیدی که به آندرومدا داشتیم، چند ماه پیش توسط خود مایکروسافت زده شد. مایکروسافت به صورت رسمی اعلام کرد که پروژه آندرومدا را متوقف کرده است و قصد دارد تا چندین سال هم به دنیای کامپیوترهای قدرت گرفته از پردازنده ARM پانگذارد. مایکروسافت توسط منابع خبری وابسته به آن، این واقعیت را در ذهن‌ها نشاند که قرار است تا پروژه دیگری به کلی جایگزین آندرومدا شود.
و آن لحظه بود که همگان، فقط یک خداحافظی ساده با رؤیایی به نام Andromeda کردند، و تمام.

 

 

شایعات چند ماه پیش از مراسم 2019

 

طبق موارد درز پیدا کرده، پروژه سنتاروس Centaurus به عنوان جایگزین آندرومدا مقرر شد.
دلیل توقف آندرومدا، عدم وجود تعداد کافی برنامه کاربردی برای صفحه نمایش آن در حالت تا شده بود؛ یعنی در حالت گوشی تلفن همراه.
لذا سنتاروس همان آندرومدا بود اما اولا با پردازنده غیر از ARM، دوما با صفحه نمایش بزرگتر که حتی در حالت تا شده نیز یک تبلت با قابلیت اجرای نرم افزارهای سنتی باشد.
در آن زمان، نسخه اولیه تولید شده از سنتاروس در یک مراسم درون شرکتی به صورت مخفیانه فقط به کارکنان مایکروسافت نمایش داده شد تا به شایعات حرارت بیشتری داده شود.

در کنار این موضوع و به هنگام معرفی Samsung Galaxy Note 10 ، اتفاقی افتاد که ما تازه الآن آنرا درک می‌کنیم. بلافاصله پس از معرفی سامسونگ گلکسی نوت 10 ، تصویر تبلیغاتی این گوشی که بر روی صفحه آن پر بود از برنامه‌های کاربردی ساخت مایکروسافت برای اندروید، در صفحه اصلی وبسایت رسمی microsoft.com قرار گرفت.
لذا اولین نشانه‌های همکاری Microsoft و Google را شاهد بودیم.

 

 

شایعات یک روز پیش از مراسم

 

درست یک روز پیش از مراسم 2 اکتبر 2019، مایکروسافت خود به عمد اما نه به صورت رسمی، تصاویر و اطلاعات سه دستگاه جدیدی که قرار بود تا فردا معرفی شوند را کاملا زیرکانه به کمک خبرگزاری‌های وابسته، در تمامی فضای اینترنت پخش کرد و همه را از موضوعی به شدت شگفت زده کرد.
یعنی بازگشت Surface RT

یک سرفیس جدید با پردازنده آرم که بسیار نازک با صفحه نمایشی بدون مرز و زیبا ساخته شده بود. تصاویر به صورت عجیبی باکیفیت بودند و مشخصات سخت افزاری نیز تقریبا به صورت کامل درز پیدا کرده بودند.

 

 

آغاز مراسم

 

لذا در آغاز مراسم ما در پخش زنده سرفیس نیوز به تماشاگران اعلام کردیم که امروز قرار است تا سه دستگاه Surface Pro 7، Surface Laptop 3 و Surface 7 را به عنوان بازگشت غرور آفرین Surface RT با یک پردازنده ARM دیگر ببینیم.
تحمل حتی چند دقیقه برای دیدن بازگشت سرفیس آر تی برای علاقه‌مندان سخت بود و بی‌صبرانه منتظر مشاهده البته چیزی بودند که یک روز پیش تصاویر دقیق آنرا دیده بودند.

ابتدا مدیریت مایکروسافت، ساتیا نادلا برای سخنرانی به صحنه آمدند و جملات بسیار مهم و غیرمنتظرانه‌ای را گفتند: “دیگر ویندوز در درجه اول اهمیت برای مایکروسافت نیست.”

 

 

معرفی Surface Laptop 3

 

اولین دستگاهی که معرفی شد نسل سوم سرفیس لپ تاپ بود. پس متوجه شدیم که قرار است تا ابتدا دستگاه‌های کم اهمیت‌تر را ببینیم و به مرور که به آخر مراسم نزدیک می‌شویم، دستگاه‌های مهمتر.
البته سرفیس لپ تاپ 3 دیگر به هیچ وجه افتضاح همانند نسل‌های قبلی خود نبود و از روز پیش از مراسم نیز می‌دانستیم که قرار است تا یک سرفیس لپ تاپ بسیار بهبود یافته را ببینیم.

به غیر از اضافه شدن نسخه 15 اینچی در کنار نسخه 13 اینچ سرفیس لپ تاپ، اینبار این دستگاه با پردازنده گرافیکی قوی Radeon Vega همراه شد. پردازنده گرافیکی که از روز پیش می‌دانستیم قرار است تا توسط شرکت AMD ساخته شود. اما نکته بسیار زیبای این قضیه، نام Surface Edition یا ویرایش مخصوص به سرفیس در انتهای نام پردازنده رایزن Ryzen ساخته شده توسط ای ام دی بود. لذا هماهنگی کامل پردازنده مرکزی و کارت گرافیک را شاهد خواهیم بود.

دیگر نتیجه استفاده از مجموعه سخت افزاری شرکت AMD، رخت بربستن پارچه آلکانتارا ( آلکانترا به زبان عامیانه ) از بدنه سرفیس لپ تاپ 3 بود تا جای خود را به بدنه تمام فلزی بدهد که از این طریق درجه حرارت بالای ای ام دی را کنترل خواهد کرد.

اما فلزی شدن سرفیس لپ تاپ، به اندازه جدا شدن آسان تمام کیبورد آن به سرعت، دلنشین نبود. آقای پانوس پانای که سرپرست تیم محصولات مایکروسافت به حساب می‌آیند، در مراسم رونمایی از سرفیس لپ تاپ 3 در چند ثانیه و با یک حرکت ساده، قسمت کیبورد سرفیس لپ تاپ را از جای خود به راحتی جدا کردند و تمامی برد داخلی نمایان شد.

لذا یکی از اصلی‌ترین مشکلات سرفیس لپ تاپ که تعمیر پذیری آن بود، به زیباترین و خلاقانه‌ترین وجه ممکن برطرف شد. پیش از این به منظور باز نمودن سرفیس لپ تاپ می‌بایست پارچه لوکس آلکانتارا سیگنچر Signature آن به کلی بریده می‌شد. در نتیجه اگر یک سرفیس لپ تاپ به هر دلیلی باز شود، دیگر امکان بستن آن به همانگونه که روز اولش بوده وجود نداشت.

 

 

معرفی Surface Pro 7

 

همانطور که گفتیم، قرار شده بود تا دستگاه‌ها به ترتیب اهمیت آنها رونمایی شوند.
لذا نوبت به سرفیس پرو 7 رسید و با کلمات پرکاربرد “مثل همیشه” و گفتن از موفقیت سرفیس پروهای قبلی متوجه شدیم قرار است تا یک سرفیس پرو همانند سرفیس پرو 4 را مجددا ببینیم. البته از روز پیش تصاویر پرو 7 را دیده بودیم و تغییرات آن که اضافه شدن پورت Type C و پردازنده نسل 10 اینتل بود را می‌دانستیم و فقط منتظر خروج پرو 7 از صحنه بودیم تا سرفیس آر تی جدید را ببینیم.

 

 

معرفی Surface Earbuds

 

اما با موردی مواجه شدیم که کمتر انتظار دیدن آنرا داشتیم و تقریبا فکر می‌کردیم شایعات مربوط به آن در حد دامن زدن اضافی به هیجان است و بس. دستگاه مورد بحث، یک جفت هدفون توگوشی بیسیم بود.

ممکن است در اولین ثانیه‌های شنیدن این کلمه به خود بگویید چه تقلید و کپی برداری بدی از روی ایرپاد اپل شده است. اما حقیقت اینجاست که سرفیس ایرباد یک دستگاه بسیار مدرن‌تر با قابلیت‌های بیشتر و حتی تخصصی‌تر است. اگر ایرپاد شرکت اپل یک هدفون معمولی آیفون است که صرفا سیم‌های آن قطع شده‌اند، ایرباد مایکروسافت از پایه براساس ساختار وایرلس طراحی شده است.

لذا بر روی هرکدام از این هدفون‌ها یک صفحه جادویی حساس به لمس انگشتان وجود دارد که می‌توانید توسط آن حجم صدا را به دقت تنظیم کنید، موزیک بعدی و قبلی را پخش یا متوقف کنید و حتی برنامه خاصی را باز کنید!
اما با این همه فوق العاده و زیبا بودن Surface Earbuds، گویی حضار بیشتر منتظرند تا توضیحات ایرباد تمام شود تا Surface RT جدید را شاهد باشند.

 

 

معرفی Surface Pro X

 

مراسم به اوج خودش رسیده بود و اینجا در سرفیس نیوز برخی حتی تحمل دیدن ویدئو رونمایی از Surface RT جدید را نداشتند و بسیار هیجان زده شده بودند. این ویدئو بسیار شبیه به ویدئویی که سال 2012 دیده بودیم خلق شده بود، مخصوصا در انتهای آن و محو شدن لوگو مایکروسافت در حالت جلوه Power Off که فقط در ویدئو سرفیس آر تی دیده بودیم.

 

پس از اتمام ویدئو و دیدن یک تبلت با صفحه نمایش بدون مرز در دستان پانوس پانای، متوجه شدیم که نام آن در کمال تعجب به خانواده Surface Pro تعلق دارد و نه به خانواده سرفیس بدون پیشوند و پسوند. تصور می‌کردیم که نام دستگاه احتمالا Surface 7 خواهد بود. اما در هرحال حرف X زیبایی خاصی داشت و از این بابت راضی بودیم و هستیم.

چیزی که روز پیش از مراسم در رابطه با پردازنده دستگاه شنیده بودیم، حاکی از استفاده از پردازنده اسنپدراگون Snapdragon 8cx بود. اما چیزی که در مراسم و بر روی صفحه نمایش نشان داده شد، پردازنده‌ای به نام Microsoft SQ1 بود. البته پانوس پانای خودش نیز می‌گوید که اس کیو وان با همکاری Qualcomm ساخته شده است فلذا تقریبا مطمئنیم که SQ1 همان Snapdragon 8cx می‌باشد.

البته تفاوت بزرگی که پانوس پانای در رابطه با آن صحبت کرد، توان مصرفی بود. چراکه توان مصرفی تمامی گوشی‌های تلفن همراه حال حاضر عددی در حدود 2 وات است؛ اما گفته شد که مایکروسافت با کوالکام همکاری بسیار خوبی را کرده تا یک پردازده قدرتمند 7W را برای Pro X فراهم آورد.

این پردازنده در کنار پردازنده Surface Edition لپ تاپ 3 خبر از استراتژی جدید مایکروسافت می‌داد که از این پس قرار است تا یکی از نکات قوت دستگاه‌های Surface، استفاده از پردازنده‌ای مخصوص به خود آنها باشد.
سرفیس پرو ایکس بسیار نازک و بسیار سبک به نظر می‌رسید، همانطور که انتظارش را از یک کامپیوتر همراه با پردازنده ARM داشتیم.

زمانی بیش از هرلحظه دیگر شگفت زده شدیم که قلم جدید پر از خلاقیت مایکروسافت را دیدیم. قلمی که به زیبایی طراحی شده بود تا طی یک ایده خارق العاده در داخل قسمت تاشدگی کیبورد، مخفی و حتی شارژ شود.
لذا باتری این قلم دیگر قابل تعویض نخواهد بود، بلکه شارژی است.

به این علت که پردازنده SQ1 تقریبا برای همگان ناآشناست، بیشتر مراسم معرفی سرفیس پرو ایکس به توضیح قدرت سخت افزاری آن گذشت. صحبت از 2 ترافلاپس توان پردازش گرافیکی شد، صحبت از 3 برابر قویتر از سرفیس پرو 6 بودن به ازای هر وات شد و البته صحبت از سیستم عامل شد.
سیستم عامل این دستگاه، چیزی بود که می‌توانست باعث شکست آن همانند Surface RT و یا پیروزی شود. راستش را بخواهید انتظار عنوانی همانند Windows 10S که شبیه به Windows RT است بودیم، و خود را آماده کرده بودیم تا بگوییم اشکالی ندارد!

اما باز هم شگفت زده شدیم.
شگفت زده شدیم و اشک شوق ریختیم از اینکه نتیجه موفقیت آمیز تلاش مایکروسافت در شنژن چین در سال 2016، حالا جلوی دیدگانمان خودنمایی می‌کند.
سیستم عامل Surface Pro X درست همانند کامپیوتر رومیزی شما یک نسخه کامل از Windows 10 است که قادر به اجرای تمامی نرم افزارهای کامپیوتری از جمله نرم افزارهای سنتی Win32 یا Desktop و برنامه‌های کاربردی مدرن UWP می‌باشد.

حالا دیگر می‌توان گفت که اینبار Surface RT برای شکست بازنگشته است؛ بلکه برای یک موفقیت تضمین شده حاضر شده.
نازکی، سبکی، قدرت، زیبایی، خلاقیت؛ تمامی اینها در یک کامپیوتر “کامل” که هیچ تفاوتی از نظر توانایی اجرای نرم افزار با کامپیوتر رومیزی شما ندارد.

یکی از نکات مهم مراسم معرفی Surface Pro X، حضور آقای اسکات بلسکی یکی از مدیران ادوبی بر روی صحنه بود. شرکت Adobe به عنوان شرکتی که از دل Apple بیرون آمده است، تنها شرکتی به جز مایکروسافت بود که بر روی صحنه حاضر شد.

آقای بلسکی از این گفت که تبلت‌های Surface برای ادوبی بسیار مهم هستند چراکه به کاربران اجازه می‌دهند تا حتی در رخت خواب‌هایشان نیز از “نسخه کامل” نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کنند و اینکه هیچ تبلت دیگری این چنین نیست. لذا از نرم افزار Adobe Fresco بر روی Surface Pro X رونمایی و حتی استفاده کردند.

 

 

 

سورپرایز مایکروسافت

 

آقای پانوس پانای اعلام کردند که معرفی تمامی محصولات امروز انجام شده است تا حاضران و تمامی تماشاگران زنده که در اوج لذت به سر می‌بردند خود را برای یک تشویق پایانی جانانه آماده کنند و این مراسم را به بهترین خاطرات خود بسپارند.
اما در این لحظه اتفاقی می‌افتد که با کنار هم گذاشتن تمامی سالهای گذشته، خبرگزاری The Verge اذعان می‌کند که برای مراسم دوم اکتبر باید به مایکروسافت جایزه اسکار داد.

درست لحظه‌ای که پانوس پانای به سمت خروج از سن می‌رود، با دست اشاره می‌کند که چیزی را به خاطر آورده است؛ به سن بازگشته و می‌گوید که هنوز زمان تشویق انتهای مراسم نرسیده است.
پانای شروع به صحبت از موارد افشا شده می‌کند؛ از اینکه چقدر خبرگزاری‌های مختلف کارشان را خوب انجام داده‌اند. در این لحظات نفس‌های ما در سینه حبس شده بود و چشمانمان به دهان آقای پانای دوخته شده بود. تقریبا مطئمن بودیم که اگر قرار باشد چیز اضافه‌ای ببینیم، آن دستگاه سنتاروس خواهد بود.

 

 

 

معرفی Surface Neo

 

و بالأخره ویدئو اولیه رونمایی از Centaurus در سالن پخش شد. فریم به فریم این ویدئو، مو را به تن دوستداران دستگاه‌های Surface سیخ کرد. پر از ایده، پر از خلاقیت و پر از “کاربرد”. یک نمایش بی‌نظیر.

اتمسفر سالن پس از اینکه مایکروسافت به این نحوه همگان را سورپرایز کرد، به صورت بی‌سابقه‌ای سرشار از خوشحالی شده بود؛ خوشحالی که حتی برخی به علت علاقه به دیگر برندهای زمینه کامپیوتر همچون HP و Lenovo داشتند. زیرا با دیدن این ویدئو مطمئن بودند قرار است تا دنیای تبلت‌ها نه فقط برای دستگاه‌های مایکروسافت، بلکه برای تمامی شرکت‌ها به فاز جدید و پیشرفته‌تری برود.

لذا زمانیکه پس از اتمام ویدئو، پانوس پانای به همراه سرفیس نئو در دستانش به روی صحنه آمد، شاید میلیون‌ها نفر که از طریق پخش زنده شاهد ماجرا بودند، به دستان وی خیره شده بودند تا ببینند این شاهکار دقیقا چطور ساخته شده است.

لذا پانوس پانای نیز لحظات اول حضورش با نئو را به بهترین وجه ممکن انجام می‌دهد، و دستگاه را در حالت نیمه تا شده به صحنه می‌آورد.
صحبت‌های خودش را با این جمله شروع می‌کند که “تعریف کردن از بچه‌های خود آدم جلوی دیگران سخت است. اما این محصول واقعا زیباست! هیچ چیزی شبیه به این در دنیا وجود ندارد”
و در ادامه به توضیح ساختار فیزیکی دستگاه که تماما با شیشه محافظتی گوریلا محافظت می‌شود، نازک‌ترین LCD دنیا بر روی آن قرار دارد، لولای آن از 60 قطعه مختلف تشکیل شده تا گشتاور باز و بسته شدن آن حس خوبی به کاربر دست دهد و… می‌پردازد.

جیب آقای پانای گویی بقچه اسرار بود. چراکه با گذاشتن قلم قابل شارژ جدید در یک جیبش، از جیب دیگر به صورت مخفیانه‌ای یک وسیله دیگر را بیرون آورده و به پشت دستگاه می‌چسباند. حالا وقت نمایش بود!

کیبورد سرفیس نئو یکی از بزرگترین موارد خلاقانه این دستگاه است. کیبوردی که به صورت آهنربایی به مناطق مختلف دستگاه چسبیده و زمانیکه بر روی یکی از صفحه نمایش‌ها قرار می‎‌گیرد، آن صفحه نمایش به صورت بسیار کاربردی تبدیل به قسمت تاچ پد Touch pad ماوس شما می‌شود و البته قسمت اموجی شکلک های مورد استفاده شما.

موردی که مارا بیشتر علاقه‌مند به سرفیس نئو کرد، مشاهده پردازنده آن بود. زمانیکه تصویر پردازنده Intel Lakefield را در سالن دیدیم، دلگرم شدیم به اینکه قرار است تا این تبلت دو گانه فوق العاده، قابلیت اجرای تمامی نرم افزارهای کامپیوتری را داشته باشد، چه نرم افزارهای سنتی Windows 98 چه برنامه‌های کاربردی مدرن Windows 10. یک دستگاه “کامل” که موفقیت آن از نظر نرم افزار تضمین شده است.

لذا فردی که برای توضیحات مشخصات نرم افزاری سرفیس نیو به صحنه آمده بود، سیستم عامل آنرا Windows 10X خطاب کرد. سیستم عامل ویندوز 10 ایکس قرار است تا فقط برای دستگاه‌های با دو صفحه نمایش عرضه شود.

با مشاهده چنین دستگاه دور از انتظاری، تمامی تماشاگران دیگر از فکر Surface Pro X فوق العاده هم بیرون آمده بودند و بسیار خوشحال بودند که با این سورپرایز روز خود را به بهترین وجه ممکن به پایان خواهند رساند.
اما جمله‌ای ترسناک از آقای پانای، مجدد نفس‌ها را در سینه حبس کرد…

 

 

معرفی Surface Duo

 

پس از اتمام معرفی سرفیس نئو، پانوس پانای گفت که “امروز سمفونی زیبایی از محصولات در تمامی رده‌ها را دیدیم که مایکروسافت با همکاری بزرگترین شرکت‌های زمینه کامپیوتر فراهم آورده.
اما این سمفونی زیبا در عدم حضور موردی، ناقص به نظر می‌رسد. بیایید آنرا کامل کنیم.
زبان‌ها در دهان قفل شد، و چشم‌ها به صفحه نمایش سالن.

باور چیزی که آن شب می‌دیدیم برایمان سخت بود. به یاد تمامی سالهای سخت انتظار می‌افتادیم و می‌گفتیم قطعا خواب می‌بینیم؛ مگر مایکروسافت نگفته بود که پروژه Andromeda متوقف شده است؟!

اما همه چیز واقعی بود و در نیویورک، واقعا آندرومدا در دستان پانوس پانای جلوی چشمان حضار خودنمایی می‌کرد.
پس از اتمام تشویق بی‌سابقه تماشاگران، نوبت به توضیحات آقای پانای شد. باورمان نمی‌شد، زبان یکی از حرفه‌ای‌ترین مجریان اینگونه رویدادها، قفل شده بود! پانوس پانای نمی‌توانست سخن بگوید، هیچ چیز نمی‌توانست بگوید، همانطور که هیچکس در آن حالت بهت زده هیچ چیز نمی‌توانست بگوید. در سرفیس نیوز نیز گزارشگر ما حرف خاصی برای گفتن نداشت!

بالأخره پانوس پانای این سکوت و بهت زدگی که شاید فقط چند ثانیه بیشتر نبود اما برای ما به اندازه چندین سال انتظار برای آندرومدا گذشت را شکست و تنها توانست پس از تلاش بسیار برای نریختن اشکی که در چشمانش جمع شده بود، یک جمله بگوید و خود را خلاص کند:
“این Surface Duo است.”

پس از اتمام تشویق مجدد حضار، پانوس پانای جملات مشابه در رابطه با ساختار Surface Neo را به کار می‌برد تا پس از مکث و سکوتی کوتاه به سراغ مهمترین نکته سرفیس دوئو برود، یعنی سیستم عامل آن. به جملات آقای پانای توجه نمائید:
“صنعت، تکنولوژی را به جلو می‌برد، و تکنولوژی غیر ممکن‌ها را به ممکن تبدیل می‌کند، تا Microsoft و Google با یکدیگر همکاری کنند”

“مردم نیاز به برنامه‌های کاربردی بر روی گوشی تلفن همراه خود دارند؛ اما گوشی‌های تلفن همراه حاضر محدودیت‌هایی دارند.”
اینها طعنه به گوشی‌های اندرویدی نبود، بلکه معرفی تجمعی از صفحه نمایش دوگانه در کنار میلیاردها برنامه کاربردی پیشرفته سیستم عامل Android بود تا مجبور نباشید حین یک تماس ویدئویی برای کسب اطلاعات در رابطه با سؤالی که فرد طرف مقابل تماس از شما می‌پرسد، مجبور نباشید تماس را رها کرده و برنامه دیگری را باز کنید.

البته که آقای پانای به این نکته نیز اشاره می‌کنند که توضیح کاربردهای گسترده چنین دستگاه نو و جدیدی در حرف ممکن است و شما باید خودتان آنرا احساس کنید.

 

 

دو شاهکار در کنار یکدیگر

 

هر آنچه منتظر دیدن آن نبودیم را دیدیم! و وقتش رسید تا آقای پانای با صورت غرورآمیزی Surface Duo را در دست راست و Surface Neo را در دست چپ خود بگیرد. مجموعه‌ای از Android و Windows در کنار یکدیگر، که کاربردهایی را به کمک صفحه نمایش دوگانه تاشو خود ارائه می‌دهند که هیچکس پیش از این بر روی هیچ دستگاه تجربه نکرده بود.

هر دو دستگاه در تعطیلات سال 2020 میلادی به صورت عمومی عرضه خواهند شد، تا پانوس پانای با دو دست پر، صحنه را به مدیریت مایکروسافت، ساتیا نادلا واگذار کند.

سخنرانی پایانی
“مراسم و هیجان امروز من را به حسی برمی‌گرداند که در سن 15 سالگی از شگفتی و توانمندسازی داشتم.”
“این فرصتی برای ماست تا خلق کنیم، تا احساس اعتماد به نفس کنیم.”
“یک سمفونی پیشرفت، سمفونی از دستگاه‌ها و تجربیات برای خلق دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم”
“از همه شما متشکرم.”

 

 

آینده پیش رو، یک سمفونی زیبا

 

بسیار انتظار کشیدیم. بسیار درد کشیدیم؛ و بسیار حسرت خوردیم وقتی سامسونگ گلکسی فولد را دیدیم.
اما دیگر تمامی اینها فقط خاطره هستند.
و حالا تنها چیزی که مهم است، باور حضور آندرومدا و سنتاروس در کیف ماست، یعنی Surface Duo و Surface Neo.
باید یاد بگیریم تا چطور خود و دیگران را توسط آنها قدرت ببخشیم، باید به فکر سناریو جدیدی برای آینده باشیم.
به سمفونی زیبا و “کامل” مایکروسافت خوش آمدید.

 

در ادامه می‌توانید تصویر زمینه مخصوص به این مراسم را دریافت کرده و ظاهر دستگاه Surface خود را زیبا و مدرن نمائید:

 

 

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون از گزارش زیبا تون. ولی سورفیس ایکس هیچ مزیت خاصی نسبت به پرو های دیگه نداره که هیچ محدودیت زیادی هم دارد. چطور فکر میکنید پرو ایکس بهتر از پرو 7 هست؟

    1. درود بر شما.

      از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹

      در متن این صفحه مزیت‌های اساسی و بزرگ Surface Pro X در مقایسه با Surface Pro 7 چندین بار تکرار شده‌اند.
      اما در هرحال برای احترام به شما، مجددا نیز به صورت خلاصه تکرار خواهند شد.

      دستگاه مدل Surface Pro 7 واقعا یک تبلت نیست و فقط شبیه به یک تبلت است. این اظهار نظر براساس وزن، ضخامت، مدت زمان شارژدهی باتری و البته درجه حرارت تولیدی داده می‌شود.
      مخصوصا اگر شما کاربر یک تبلت Android و یا iPad باشید، به محض در دست گرفتن و حدود یک ساعت کار با Surface Pro 7 متوجه خواهید شد که اولا به شدت سنگین وزن و ضخیم است، دوما میزان شارژ باتری آن به سرعت به اتمام می‌رسد و سوما تقریبا با هر نرم‌افزار ولو نسبتا سبکی، درجه حرارت بسیاری تولید می‌کند.
      با این حال که Surface Pro 7 اتفاقا سبک‌ترین و نازک‌ترین در نوع خود بوده و بیشترین مدت زمان شارژدهی باتری و کمترین درجه حرارت را به نسبت دیگر هم‌ردیفان خود ارائه می‌دهد. منظور ما از به کار بردن واژه‌های «هم‌ردیف» و «در نوع خود» کامپیوترهای همراهی است که از چیپست‌های Core i5/i7 استفاده می‌کنند.
      بنابراین این در اصل ناتوانی شرکت Microsoft نیست که Surface Pro 7 در مقایسه با تبلت‌های Android و iPad بسیار سنگین‌وزن، ضخیم، با شارژدهی کوتاه باتری و البته با درجه حرارت تولیدی بسیار بالا شده است.
      بلکه اتفاقا Surface Pro 7 سبک‌ترین و نازک‌ترین کامپیوتر همراهی است که چیپست Core i5/i7 دارا باشد.
      فلذا شرکت Microsoft اگر بخواهد از این چیپست‌ها استفاده کند، هیچگاه نخواهد توانست تبلتی به نازکی و سبکی تبلت‌های Android و iPad تولید کند که شارژدهی طولانی مدت باتری داشته باشد و البته درجه حرارت تولیدی آن نیز تا این حد بالا نباشد.
      راستش را بخواهید تمام هدف شرکت Microsoft در سال 2012 از عرضه تبلتی به نام Surface نیز همین بود؛ یعنی تبلتی با ویژگی‌های فیزیکی یک تبلت Android و iPad که از نظر نرم‌افزاری همچون یک لپ‌تاپ باشد.
      اما با چیپست‌های Core i5/i7 رسیدن به چنین هدفی هیچگاه میسر نخواهد بود.
      به طوریکه حتی هم‌اکنون در جدیدترین مدل Surface Pro 8 نیز همچنان معضل اصلی خریداران این مدل، درجه حرارت بسیار بالا و شارژدهی کوتاه باتری است.
      فلذا راه‌حل، استفاده از همان چیپست‌‎هایی است که تبلت‌های Android و iPad به لطف آنها، سبک و نازک و با شارژدهی طولانی باتری و درجه حرارت پایین شده‌اند؛ یعنی پردازنده‌های با معماری ARM.

      و دستگاه Surface Pro X نیز حاصل چندین سال تلاش و بودجه هنگفت بابت امکان اجرای سیستم‌عامل Windows و تمامی نرم‌افزارهای سنتی Win32 آن توسط پردازنده‌های با معماری ARM است.

      تا در نتیجه Surface Pro X دقیقا به نازکی و سبکی یک تبلت Android و یا iPad بوده و در کنار شارژدهی طولانی مدت باتری، به هیچ وجه دچار مشکلات درجه حرارت بسیار بالا همچون Surface Pro 7 نشود.

      بنابراین به صورت واضحی، Surface Pro X از همه نظر بر Surface Pro 7 برتری دارد، مگر برای آن دسته از افرادی که نیاز به اجرای نرم‌افزارهای بسیار سنگین گرافیکی Autodesk 3Ds MAX داشته باشند و یا کاربرانی که به سامانه‌های SQL Server و البته Virtual Machine یا VM برای اجرای سیستم‌عامل‌های مجازی نیاز ضروری داشته باشند.

      اگر شما خودتان کاربر Surface Pro 7/8 باشید، به صورت مشهودی با معضل درجه حرارت بسیار بالا و اتمام سریع میزان شارژ باتری مواجه شده‌اید؛ و کافیست تا در کنار Surface Pro 7/8 یک تبلت Android و یا iPad نیز داشته باشید تا علاوه بر لمس دو مورد مذکور، وزن سنگین و ضخامت بالای Surface Pro 7/8 را نیز به شدت حس کنید.
      راه‌حل این معضلات عظیم، دستگاه پیشرفته‌ای چون Surface Pro X است که به لطف چیپست مدرن SQ1/2 بر پایه معماری ARM درست به سبکی و نازکی تبلت‌های Android و iPad است و البته بدون داشتن معضل درجه حرارت بسیار بالا، شارژدهی باتری طولانی نیز ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید