نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

تبلت سرفیس تاشو جدید به نام سنتاروس Centaurus با دو صفحه نمایش

توقف پروژه گوشی تلفن همراه آندرومدا و جایگزین نمودن یک تبلت بزرگتر تاشو به جای آن، دستگاه سرفیس بعدی را مشخص خواهد نمود.

این دستگاه معرفی شده است.

به مطلب سرفیس نئو در این لینک یا تصویر زیر مراجعه نمائید:

 

 

پس از سه مدل بدون هیچ پیشرفتی در رده اصلی دستگاه‌های سرفیس، بالأخره قرار است تا یک انقلاب مجدد را با دستگاهی ببینیم که در حال حاضر بیشتر در فیلم‌های هالیوودی تصور می‌شود تا در فروشگاه‌های واقعی شهر؛ یعنی یک دستگاه تاشو.

معنای یک ایده واقعی

تولید دستگاهی با پردازنده Core i9 و هزاران گیگابایت حجم کارت گرافیک، اصلا هنری به حساب نمی‌آید؛ حتی اگر قرار باشد Surface Book 3 در حد و اندازه یک ابر کامپیوتر قوی باشد. چراکه همین حالا نیز بسیاری از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی واقعا قدرتمند هستند. لذا اینکه ببینیم سرفیس پرو جدید صفحه نمایش 4K دارد و یا سرفیس بوک جدید پردازنده نسل 10 اینتل Core i9 هیچکدام مارا شگفت زده نخواهند کرد. و اتفاقا بیشتر مارا ناامید خواهند کرد؛ ناامید از وجود ایده و خلاقیت پس از Surface Pro 4.
کار دشوار، چیزی به جز بالا بردن اعداد سخت افزارهای قوی و قویتر است که بیشتر زحمت شرکت‌های تولید پردازنده می‌باشد تا زحمت تولید کننده یک دستگاه…

حسرت چند ساله

شاید بتوان گفت در حدود دو سال است که موضوع دستگاه تاشو به مهمترین مسئله سرفیس نیوز و البته مهمترین مسئله دستگاه‌های Surface تبدیل شده است.

یک ایده.
یک ایده بسیار کاربردی.
و یک حسرت…

موردی که Microsoft حالا بیش از 3 تا حتی 10 سال است درگیر آن می‌باشد، تولید دستگاهی است که هم بتواند نقش گوشی تلفن همراه را بازی کند و هم کامپیوتر؛ یک رؤیا.
رؤیایی که همان 10 سال پیش مرد، اما در حدود 3 سال پیش مجددا در شنژن چین جان گرفت. جایی که Microsoft پروژه اجرای نسخه کامل سیستم عامل Windows کامپیوتری خود بر روی پردازنده‌های تلفن همراه ساخت شرکت Qualcomm به نام Snapdragon را آغاز کرد.

سنگ بزرگ، نشانه…

پروژه‌ای که آنقدر بزرگ و حتی ترسناک بود که به سرعت دلهره را در شرکت‌های Apple و Google و Intel انداخت. و البته سنگ بزرگ، نشانه نزدن است…
طی 3 سال گذشته، بر سر این پروژه داستان‌های متنوعی اتفاق افتاد و حالا می‌توانیم بگوییم که زورآزمایی مایکروسافت برای شکستن این شاخ غول، با ناموفقیت حداقل برای چندین سال آینده به اتمام رسید.

موفقیت ناکافی در گذشته

البته که منظور ما ناموفقیت کامل هم نیست و سه شرکت Hp، Lenovo و Asus هرکدام لپ تاپ و تبلتی ساختند که سیستم عامل Windows 10 S آنها توسط یک پردازنده تلفن همراه به نام Snapdragon 830 قدرت گرفته‌اند.
همچنین خود Microsoft نیز توانست نسخه کاملی از برنامه Adobe Photoshop CC را با استفاده از چنین پردازنده‌ای توسط Emulate نمودن اجرا کند.
و در سال 2019 نیز محصول پیشرفته خود به نام Hololens 2 را که سیستم عامل Windows Core OS داراست به پردازنده Snapdragon مجهز کرد.

خداحافظ آندرومدا، حداقل فعلا…

لذا در نهایت حالا از همه جا اخباری به گوش می‌رسد که مایکروسافت پروژه تولید اولین دستگاه Surface خود که از پردازنده اسنپدراگون قدرت گرفته است را متوقف کرده؛ حداقل برای چندین سال.
اگر از ما بپرسید، قطعیت این موضوع در حدود یک سال پیش زمانی به مشام رسید که Surface Go معرفی شد و دقیقا با همکاری اینتل و نه کوالکام ساخته شده بود. چراکه قرار بود تا اولین دستگاه سرفیس که از پردازنده فوق العاده بهینه گوشی‌های تلفن همراه استفاده می‌کند، در خانواده Surface اصیل باشد؛ یعنی Surface و Surface 2 و Surface 3 و در نهایت، Surface 4 یا همان Surface Go.

البته شاید اگر سرفیس گو یا همان سرفیس 4 قرار بود تا اولین دستگاه استفاده کننده از پردازنده با ساختار آرم ARM باشد، اما مطمئنا دستگاه اصلی که این پروژه اصلا برای آن راه افتاده بود، Andromeda آندرومدا است.
یک گوشی تلفن همراه که با صفحه نمایش تاشو OLED همراه است تا در حالت خم شده نقش گوشی تلفن همراه و در حالت باز شده، نقش تبلتی هرچند کوچک را بازی نماید.

که خب با شکست یا حداقل توقف پروژه تولید کامپیوتر همراهی توسط مایکروسافت که پردازده اسنپدراگون داراست، پروژه تولید آندرومدا نیز متوقف شد.
اگرچه این تنها دلیل متصور نیست؛ چراکه در هرحال hp و Lenovo چنین کامپیوتری را تولید کردند.
دلیل اصلی، سیستم عامل آن بود.

دلایل توقف آندرومدا

تصور کنید آندرومدا تولید شده است، با یک پردازنده قدرتمند Snapdragon 855 که حتی از پردازنده Core i5 استفاده شده در Surface Pro نیز قویتر می‌باشد. حتی تصور کنید که آندرومدا موجود در فروشگاه مایکروسافت توانایی اجرای کامل نسخه کامپیوتری سیستم عامل Windows 10 Pro را با تمام نرم افزارهای تخصصی آن از جمله نسخه کامل Adobe Photoshop CC داراست.
خب، چنین دستگاهی تقریبا به هیچ دردی نمی‌خورد.
چراکه نرم افزارهای کامپیوتری حال حاضر حداقل به 10 اینچ صفحه نمایش نیاز دارند تا تازه بتوان به سختی با آنها در یک صفحه نمایش لمسی کار کرد، چه برسد به یک گوشی تلفن همراه 6 اینچی.

لذا هر دستگاهی مخصوصا یک گوشی تلفن همراه اگر بخواهد موفق باشد، پیش از هرچیز نیاز به هزاران “برنامه کاربردی” یا اپلیکیشن دارد، نه “نرم افزار” های سنتی دسکتاپ. در نتیجه حتی اگر مایکروسافت همین حالا نیز آندرومدا را تولید و روانه بازار کند، به زودی همانند لومیا 950 شکست خواهد خورد؛ که این اصلا جزو برنامه‌های ساتیا نادلا به عنوان مدیریت Microsoft نیست.

ما مایکروسافت را شرکتی که از پس کاری بر نیاید نمی‌شناسیم، و اتفاقا اگر بحث Surface به میان باشد، Microsoft یعنی قدرتمندترین تبدیل کننده ایده‌های دشوار به واقعیت.
پس آندرومدا همانطور که گفته شد، فقط به صورت موقتی برای چند سالی کنار گذاشته خواهد شد اما دستگاه دیگری برای باز نمودن راه آن تولید می‌شود.
دستگاهی دقیقا همانند آنچه که در حدود 10 سال پیش مایکروسافت تلاش کرد تا با نام کوریر Courier تولید کند.

سنتاروس، مایکروسافت پس از آندرومدا

یکی از نشانه‌های توقف پروژه آندرومدا اخبار درز کرده از دستگاهی با اسم رمز سنتاروس یا Centaurus است که در زمستان سال گذشته در روند آغاز طراحی خود قرار گرفت. سپس حدود 6 ماه بعد، اولین نمونه ساخته شده واقعی آن طی یک مراسم درون شرکتی فقط برای کارکنان Microsoft به نمایش درآمد.

همانطور که گفته شد و با توجه به نوعی شکست در تولید کامپیوتری که پردازنده آرم داراست، اینبار دستگاه تاشوی مایکروسافت با همکاری Intel ساخته خواهد شد. در اینجاست که دست و پا زدن‌های شرکت اینتل در کارشکنی همکاری مایکروسافت با کوالکام برای تولید کامپیوتر، به وضوح دیده می‌شود. کارشکنی که با استقبال مایکروسافت در تولید Surface Go همراه بود.

اگرچه خود Intel نیز تاکنون چندین تبلت تاشو را به صورت آزمایشگاهی برای خودش و نه برای بازار طراحی و تولید کرده است. لذا این موضوع نیز مایکروسافت را به همکاری با اینتل در تولید سنتاروس سوق داد. امیدواریم حالا که کوالکام و پردازنده فوق العاده قدرتمند و بهینه اسنپدراگون آن قرار است تا نظاره‌گر یک محصول مشابه آندرومدا اما با پردازنده شرکت اینتل باشند، حداقل اینبار Intel جواب اعتماد Microsoft را به خوبی داده و واقعا تمام علم و تکنولوژی خود را به کار برد تا پردازنده‌ای مخصوص سنتاروس تولید کند که اولا کم مصرف باشد، دوما از نظر قدرت قابل مقایسه با Snapdragon 855 باشد (البته این یک رؤیای دست نیافتنی برای اینتل باقی خواهد ماند).

سنتاروس یا Centaurus در اصل نام یکی از صورت فلکیست. این صورت فلکی ستارگان زمانیکه به زبان پارسی برمی‌گردد، قنطورس خوانده می‌شود که واضح است نامیدن یک دستگاه سرفیس جدید در ایران با نام قنطورس اصلا مناسب نخواهد بود…

سنتاروس صورت فلکی معروف به شکل موجود نیمی انسان و نیمی اسب است. لذا Microsoft نیز دستگاه جدید خود که هم یک تبلت کوچک و همراه است و هم یک تبلت بزرگ، با اسم رمز Centaurus معرفی می‌کند.

سیستم عامل سنتاروس

گفته شده که به غیر از بحث پردازنده، در اصل این سیستم عامل Andromeda بود که باعث شکست آن می‌شد. اما جالب است بدانید با اینکه سیستم عامل سنتاروس دقیقا همان سیستم عامل آندرومدا خواهد بود، اما اتفاقا نه تنها دلیل شکست، بلکه نقطه قوت آن خواهد بود.
سیستم عامل دستگاه تاشو جدید Microsoft همان سیستم عاملی است که برای اولین بار در یک دستگاه سرفیس دیگر به نام Surface Hub 2 رونمایی شد، همان سیستم عاملی که زمستان گذشته بر روی کامپیوتر پیشرفته Microsoft Hololens 2 قرار داده شده است؛ و لذا Centaurus سومین دستگاهی خواهد بود که سیستم عامل مدرن Windows Core OS را استفاده می‌کند. به منظور آشنایی کامل با این سیستم عامل می‌توانید از طریق لینک زیر به مطلب اختصاصی آن مراجعه نمائید:

در توضیحی کوتاه باید بگوییم ویندوز کور او اس سیستم عاملی است که پس از حدود 20 سال، مجددا دوباره از پایه نوشته شده است و اصلا همانند Windows 10 نیست که همان Windows 98 اما با تغییرات ظاهری باشد. در نتیجه هیچ یک از امکانات اضافی که حتی اکثر کاربران حرفه‌ای نیز از آن استفاده نمی‌کنند اصلا از پایه داخل Windows Core OS تعبیه نخواهد شد. این امر باعث سبک شدن سیستم عامل خواهد شد تا بتواند با پردازنده‌های کم‌مصرف‌تر، Performance یا بازدهی قدرت قابل قبولی را ارائه دهد.
همچنین از نام آن پیداست که این سیستم عامل قرار است هسته واحدی باشد برای تمامی دستگاهها از ساعت‌های هوشمند گرفته تا کامپیوترهای رومیزی.

تفاوت سنتاروس با آندرومدا

گفته شد درحالیکه این سیستم عامل برای آندرومدا به دلایل مذکور، نقطه ضعف به حساب می‌آید اما برای سنتاروس یک نقطه قوت. چراکه با توجه به همکاری شرکت Intel در ساخت Centaurus، قطعا پردازنده x64 آن قادر به اجرای نرم افزارهای Win32 خواهد بود. یعنی همان نرم افزارهای سنتی Desktop همانند نسخه کامل Adobe Photoshop CC. و دقیقا همین نرم افزارها هستند که بقای سنتاروس را تضمین می‌کنند. به علت یک تفاوت مهم بین سنتاروس و آندرومدا؛ اندازه صفحه نمایش.

گفته شد علت شکست آندرومدا این است که نرم افزارهای سنتی دسکتاپ برای صفحه نمایش کوچک گوشی تلفن همراه و یا حتی یک تبلت 8 اینچی اصلا طراحی و مناسب سازی نشده‌اند و در مورد برنامه‌های کاربردی مخصوص به گوشی تلفن همراه هم که آندرومدا به اندازه رقابت قدرتمند نبوده و تعدد اینگونه برنامه‌های کاربردی قابل رقابت نیست.
اما سنتاروس فقط به علت صفحه نمایش بزرگتر خود در مقایسه با آندرومدا، حتی در حالت تا شده که اندازه صفحه نمایش آن نصف می‌شود نیز پاسخگوی نرم افزارهایی می‌باشد که تضمین کننده بقای آن هستند. چراکه گفته شده است Centaurus حتی در حالت تا شده 9 اینچ صفحه نمایش خواهد داشت و در حالت باز شده دقیقا هم اندازه یک Surface Pro خواهد بود.

چنین دستگاهی تا حد بسیار زیادی همان Lenovo ThinkPad X1 و Lenovo Yoga Fold خواهد بود. اما گفته شده است که سنتاروس همانند آندرومدا یک صفحه نمایش تاشو ندارد، بلکه دو صفحه نمایش دارد که به یکدیگر چسبیده‌اند و در حالتی که تبلت تا نشده است، گویی شما یک صفحه نمایش دارید.

سنتاروس، باز کننده راه برای آندرومدا

دلایل ناموفق بودن تولید آندرومدا و همچنین موفقیت سنتاروس گفته شد. اما با این حال، حقیقت ماجرا این است که سنتاروس ایده نو و جدیدی از طرف Microsoft نیست. ذکر شد که پیش از این، اینتل و لنوو هرکدام چندین دستگاه این چنین را حتی تولید کرده‌اند.
هدف اصلی، آندرومدا است و سنتاروس تنها نقش باز کننده راه برای آندرومدا را داراست. پس از عرضه Centaurus در بازار، سازندگان نرم افزار ترغیب می‌شوند تا برای فیزیک این چنین، یعنی تا شونده با دو صفحه نمایش، نرم افزار خاص تولید نمایند و یا نرم افزارهای خود را طوری به‌روز نمایند که از چنین قابلیت فیزیکی پرکاربردی بهره ببرد.

لذا Store مایکروسافت به اندازه کافی برای آندرومدا غنی خواهد شد.

همچنین جامعه کاربران نیز به فیزیک خم شونده بر روی یک کامپیوتر بیشتر عادت کرده و بیشتر خواهان یک دستگاه تاشوی دیگر همانند آندرومدا خواهند بود. در این بین، Microsoft نیز مشکلات و موارد پیشرفت در تولید سخت افزاری که خم می‌شود را فرا خواهد گرفت؛ تا یک دستگاه بی‌نقص را برای پروژه آندرومدا طراحی نماید.

موقعیت سنتاروس در خانواده سرفیس

خانواده دستگاه‌های Surface حالا به جز گوشی تلفن همراه، تمامی گجت‌ها را شامل می‌شود. از تبلت‌های همراه و پرکابرد همانند Surface Go فوق العاده گرفته تا صفحه نمایش‌های بسیار بزرگ همانند Surface Hub. اینکه سنتاروس چه عضوی از این خانواده خواهد بود، پاسخ ساده‌ای دارد. سنتاروس یک گونه و رده جدید از دستگاه‌هاست که قرار نیست در آینده‌ای نزدیک جایگزینی برای Surface Go و Surface Pro به حساب آید و خب ما قطعا Surface Pro 7 و Surface Go 2 را خواهیم دید.

چراکه خب سنتاروس قطعا دستگاه گران قیمتی خواهد بود، درحالیکه سرفیس گو ساخته شده است تا ارزان قیمت باشد. و در طرف دیگر، سرفیس پرو به این دلیل سنگین وزن‌تر و ضخیم‌تر از سرفیس گو است که بتواند سخت افزارهای قویتر همانند Core i7 را در دل داشته باشد.
لذا Centaurus نه در پست سرفیس گو و نه در پست سرفیس پرو نمی‌تواند بازی کند و جای هیچ یک را نخواهد گرفت.
سنتاروس، به عنوان عضو کاملا جدیدی و شاید با نام Surface Fold وارد خانواده سرفیس می‌شود.

همچنین انتظار می‌رود تا ابتدا نسل بعدی از Surface Pro و Surface Go را ببینیم و سپس شاید در سال 2020 شاهد Centaurus باشیم.

خلاصه‌ای از مشخصات احتمالی

–    کم‌مصرف‌ترین پردازنده نسل 10 اینتل که برای اولین بار با تکنولوژی 10 نانومتری ساخته خواهد شد.

–    دو صفحه نمایش چسبیده به هم که قابلیت خم شدن در محل اتصال دارند، نه یک صفحه نمایش تاشو

–    اندازه صفحه نمایش در حالت تا شده 9 اینچ
–    اندازه صفحه نمایش در حالت باز شده 12.5 اینچ

–    سیستم عامل Windows Core OS که قادر به اجرای تمامی نرم افزارهای کامپیوتری است

جمع‌بندی

یک سرفیس پرو که تا شده و حتی از سرفیس گو نیز کوچکتر می‌شود، مطمئنا دنیایی از کاربرد و کارایی خواهد بود. کامپیوتری همه‌کاره که به علت فیزیک مدرن خود، بسیاری از کاربردهایی را به زندگی ما اضافه خواهد کرد که پیش‌تر تجربه آنها را نداشتیم.

اما با این حال اگر اینتل بخواهد توسط همکاری در تولید Centaurus راه را برای آینده Andromeda که قرار است حتما از پردازنده کوالکام استفاده کند باز نماید، هیچگاه خود را نخواهد بخشید. چراکه آندرومدا، آینده حقیقی دستگاه‌های ماست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید