نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

سیستم عامل آینده مایکروسافت، Windows Core OS

یک هسته واحد و رابط‌های کاربری متفاوت، راه حل مایکروسافت برای حفظ آینده ویندوز از خطر انقراض

دنیا در حال تغییر است.
این شاید کاملترین و کوتاه‌ترین جمله‌ای خواهد بود که تا به حال در هر زمینه‌ای می‌توان استفاده کرد.
تقریبا 10 سال از اولین روزهایی که گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با سیستم عامل Google می‌آیند، می‌گذرد. از آن زمان تا به حال، همواره شاهد این قضیه بوده‌ایم که اکثریت کاربران تا چه حد از گوشی خود بیشتر از کامپیوترشان استفاده می‌کنند. حتی آمار این قضیه به صورت واضحی وجود دارد.

زمانی بود که Microsoft در سال 2003 تمام اهداف شرکت خود را بر مبنای تسخیر کامپیوترهای دنیا می‌دانست؛ که البته کاملا هدف درستی بوده و نتیجه آن نیز قدرت فعلی Microsoft است. اما در آن زمان، هیچگاه فکر نمی‌کرد که روزی سیستم عاملی همانند Linux در قالب Java و توسط شرکت Google، کاربران بیشتری از Windows داشته باشد. کلمات فوق، به اصول Android اشاره می‌کنند.

مایکروسافت، در خطر جدی انقراض

اما دلایل این میزان از محبوبیت Andoird و حالا حتی بیشتر از Windows چیست؟
بدون شک مهمترین دلیل آن، سیستم عامل انعطاف پذیر متن باز (Open Source) و پر از امکانات و آزادی شرکت Google می‌باشد که در برخی زمینه‌ها، حتی از Windows نیز آزادی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما در مورد امکانات و کارا بودن در زمینه امور حرفه‌ای، مطمئنا سیستم عامل Windows برتری دارد. بنابراین این تمام دلیلی نیست که کاربران Android حالا بیشتر از Windows شده‌اند.

راحتی استفاده در Android به این علت به وجود آمده است که تقریبا هیچ امکان اضافه‌ای برای کاربران حتی حرفه‌ای گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در Android وجود ندارد. درحالیکه سیستم عامل سنتی Windows که می‌توان گفت هنوز هم تقریبا همان Windows 95 است، پر از امکانات و فضاهای اضافی است که حتی کاربران حرفه‌ای نیز به آن هیچ نیازی پیدا نخواهند کرد.

حالا پس از Windows 10 S می‌توان گفت Microsoft دریافته است که به منظور سبک سازی سیستم عامل خود، حذف امکانات و فضاهای مذکور جواب نخواهد داد.
بنابراین، جلودار سیستم عامل‌های دنیا، Microsoft، امروزه تصمیم گرفته است تا سیستم عامل جدیدی را از پایه خلق کند که هیچ یک از امکانات سنتی و بلااستفاده Windows 95 را نداشته باشد. سیستم عاملی برای آینده.

با رصد روند آمار صعودی تسخیر بازار توسط سیستم عامل شرکت Google، احتمال شکست Windows حال حاضر در دهه‌های اخیر، بسیار بالاست. زیرا همانظور که در ابتدا به آن اشاره شد، حتی خود شما نیز حالا مدت زمان بسیار زیادی را با گوشی تلفن همراه هوشمند خود کار می‌کنید تا کامپیوتر خود. موضوعی که Google در تبلیغ لپ‌تاپ PixelBook خود از آن بسیار استفاده کرده و می‌گوید “بهتر نمی‌شد اگر کامپیوتر شما هم مانند گوشی شما بود؟”. تا حدی که خبرگذاری ZDNet طی مطلبی از اینکه جایگزین نمودن Surface Pro 4 با PixelBook عملی است، سخن گفته است.

راهکارهای مایکروسافت برای مقابله

البته ترس از این موضوع، خیلی وقت پیش و در حدود سال 2010 میلادی Microsoft را وادار به شروع اقدامات در این زمینه کرد؛ که نتیجه آن هم ساخت Windows 8 برای تبلت‌ها بود. این تلاش هنوز هم ادامه دارد و آخرین آن نیز در مورد گوشی‌های Microsoft با سیستم عامل Windows 10 بود؛ تلاشی که شکست خورد.

می‌توان گفت که Microsoft حالا رویکرد مقابله خود با خطرات را نسبت به زمان گوشی‌های Lumia و Windows 8 تغییر داده است.

اما چیزی که در حال حاضر شاهد هستیم، دیگر حذف کردن امکانات و یا خلق سیستم عامل جداگانه‌ای همانند Windows 10 Mobile نیست که هسته اصلی آن با Windows 10 Pro تفاوت کند.
تا به امروز، با اینکه سیستم نرم افزاری سراسری UWP را داشتیم، اما هسته اصلی سیستم عامل Windows 10 که بر روی گوشی‌های تلفن همراه، کنسول Xbox، عینک واقعیت افزوده Hololens و کامپیوترهای سنتی هستند، کاملا از یکدیگر جدا می‌باشند. هسته اصلی یا Kernel در تمامی آنها متفاوت است.

سیستم عامل مدرن، یک هسته واحد
Windows Core OS

اما Windows Core OS هسته‌ای است که به معنای واقعی کلمه سراسری است؛ یک سیستم عامل دستگاه محور. یعنی سیستم عاملی که شما بر روی ساعت هوشمند خود خواهید داشت، دقیقا همان چیزیست که بر روی کامپیوتر رومیزی خود دارید. با این تفاوت که محیط کاربری و یا UI هرکدام به نسبت اندازه صفحه نمایش و دیگر مشخصات فیزیکی تغییر خواهد کرد.

سیستم عامل فعلی Windows 10 Pro، مطمئنا چنین قابلیتی را ندارد و می‌توان گفت که تلاش Microsoft برای اجرای آن بر روی پردازنده‌های ARM، با توجه به این موضوع کمی بیهوده به نظر می‌رسد.

سیستم عامل Windows Core OS نسخه‌ای محدود شده از Windows همانند Windows 10 S نخواهد بود؛ این نکته بسیار مهمی است. درواقع Windows Core OS یک سیستم عامل کاملا جدید است که تمامی پایه‌های آن یکبار دیگر و بسیار متفاوت از Windows 10 فعلی ریخته می‌شوند. حتی بسیار متفاوت‌تر از Windows RT. چراکه در این سیستم عامل، Microsoft قصد دارد تا حتی ابزار مرور فایل File Explorer سنتی خود را نیز به کلی از نو خلق کند. تمامی دیگر ابزارهای از جمله Paint و Control Panel و… نیز جزو این موضوع خواهند بود. بنابراین بسیاری از امکانات بی‌استفاده موجود در Windows 95 که به Windows 10 Pro رسیده‌اند، هیچگاه در Windows Core OS خلق نخواهند شد.

تفاوت Windows Core OS با Windows 10 S

بدین ترتیب اگر Windows 10 S همان Windows 10 Pro است که فقط محدود به نصب برنامه‌های کاربردی Store شده، Windows Core OS کاملا سیستم عامل جدیدی خواهد بود که مطمئنا از همان ابتدا برای اجرا توسط هم پردازنده‌های ARM و هم پردازنده‌های مبتنی بر x86 آماده سازی خواهد شد.

همانطور که گفته شده، تفاوت استفاده Windows Core OS بر روی یک گوشی تلفن همراه با یک کامپیوتر رومیزی، تنها رابط کاربری UI است که در اکوسیستم مایکروسافت، به آن Windows Shell گفته می‌شود. رابط کاربری جدید Windows Core OS هم با نام CShell شناخته خواهد شد. که رابط‌های کاربری جداگانه هر دستگاه نیز نامگذاری شده‌اند. آندورمدا (Andromeda) برای گوشی‌های تلفن همراه، پلاریس (Polaris) برای کامپیوترهایی که پیش تر دارای Windows 10 Pro بوده‌اند، آروبا (Aruba) برای صفحه نمایش‌های بزرگ همانند Surface Hub و اوآسیس (Oasis) برای عینک‌های واقعیت مجازی.
هرکدام از این اسامی، دنیایی را برای خود در سیستم عامل Windows Core OS ایجاد خواهند کرد.

دیگر نکته مهم در رابطه با Windows Core OS این است که زمانیکه قرار است شرکتی از آن برای دستگاه جدید خود استفاده کند، می‌تواند انتخاب کند که اولا از کدام CShell استفاده شود، دوما دقیقا چه سطحی از امکانات در این سیستم عامل موجود باشد.
منظور از امکانات، برای مثال توانایی اجرای نرم افزارهای سنتی Win32 است. توجه کنید که مشتری این سیستم عامل، قرار نیست تا امکانی را به سیستم عامل اضافه کند، و تنها برای مثال درخواست می‌کند که بر روی ساعت هوشمندی که از Windows Core OS استفاده می‌کند، لازم نیست که امکان اجرای نرم افزارهای Win32 وجود داشته باشد.

به احتمال بسیار بالا، اولین دستگاهی که با سیستم عامل Windows Core OS معرفی خواهد شد، با رابط کاربری Andromeda خواهد بود. نام دستگاه نیز فعلا از روی همین Andromeda برداشته شده است که در فضای رسانه‌ای با نام پروژه آندرومدا شناخته می‌شود.

سرفیس نیوز مطلب بسیار مفیدی درباره هرآنچه تا به حال از پروژه آندرومدا مشخص شده نوشته است که توسط این لینک می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید:

دستگاه تاشو مایکروسافت – پروژه آندرومدا

 

تفاوت Windows Core OS با Windows 10 Pro

البته اینکه پلاریس توانایی اجرای نرم افزارهای Win32 را خواهد داشت یا خیر، هنوز نیز مبهم است. اما مایکروسافت در برخی منابع خبری ذکر کرده است که اینکار توسط Virtualization و یا شبیه سازی انجام خواهد شد. به غیر از این، تمامی نرم افزارهای سنتی همانند Paint در Store قرار خواهند گرفت و مایکروسافت اجازه نخواهد داد تا کاربران پلاریس، از نرم افزارهای سنتی پیشین محروم شوند. منبع چنین سخنی در این لینک موجود می‌باشد.

همچنین، اصلا قرار نیست که پس از آمدن Windows Core OS، بساط Windows 10 Pro جمع گردد و Microsoft هنوز نیز اعتقاد درستی دارد که کاربران حرفه‌ای به امکانات اضافی و سنتی Windows 95 نیاز دارند. بنابراین Windows Core OS ابتدا برای مدارس، اداره‌جات معمولی و کاربرانی پیش بینی شده است که صرفا انتظار کار کردن با File Explorer، مرورگرهای اینترنتی، Office و نرم افزارهای رایج همانند Adobe را با کامپیوتر خود دارند؛ موضوعی که در مورد اکثر ما صادق است.

اما با سیستم عاملی که نه فقط امکانات اضافی و بدون استفاده از آن حذف شده‌اند، بلکه اصلا از ابتدا در آن تعبیه نشده‌اند، بهره بردن از سخت افزارهای نه چندان قوی میسر خواهد شد؛ یعنی پردازنده‌های قوی و کم مصرف ARM ساخت شرکت Qualcomm. همچنین کامپیوترهای همواره متصل به اینترنت LTE با شارژدهی بالای باتری نیز دیگر نتیجه استفاده از Windows Core OS خواهند بود. لپ‌تاپ‌های فوق نازک و سبک که علاوه بر اتصال همیشگی به اینترنت، توان پردازشی بالایی دارند (در حال حاضر قابل مقایسه با پردازنده‌های Intel Core m).

جمع بندی

در هرحال همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، اگر Microsoft این اقدامات را انجام ندهد، مطمئنا در دهه‌های بعدی مقلوب یورش Google به کامپیوترها خواهد شد که در چنین شرایطی بهترین دفاع، حمله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید