چرا سرفیس بخریم؟

مقایسه لپ تاپ با سرفیس از نظر کاربرد و برتری ها

بررسی ویژگی ها و برتری های سرفیس در برابر لپ تاپ های سنتی

اولین مسئله‌ای که در ذهن یک خریدار Surface ممکن است به وجود آید، این است که آیا واقعا و در عمل می‌توان به جای دیگر لپ‌تاپ‌ها، یک دستگاه Surface را جایگزین کرد؟ پاسخ به برخی کاربردهای شما بستگی دارد، همانطور که درمورد تفاوت Surface RT و Surface Pro ذکر شد.
در بخش اول، به جلوتر بودن کلی نسل یک دستگاه Surface نسبت به دیگر لپ‌تاپ‌ها اشاره شد. و اینکه دستگاه‌های Surface پیشرفته‌ترین کامپیوترهای موجود هستند.
با توجه به لمسی بودن دستگاه‌های Surface، کاربردهای بسیار وسیعی به نسبت دیگر لپ‌تاپ‌ها به آنها اضافه می‌شود. و در دست بودن آنها، اهمیت این موضوع را دو چندان می‌کند به طوریکه می‌تواند یک انقلاب در هر دستگاهی باشد.

موردی که در رابطه با دستگاه‌های سرفیس بسیار قابل توجه است، کیفیت بسیار بالای صفحه نمایش در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های رایج می‌باشد. لذا در حدود یک سوم قیمت هر دستگاه Surface در اصل هزینه صفحه نمایش فوق العاده آن است.

در کنار کیفیت خیر کننده رنگ‌ها، قابلیت تخصصی مخصوص به طراحان در دستگاه‌های Surface ارائه می‌شود که به کمک آن می‌توانند در صورت نیاز، غلظت رنگ را از حالت اغراق شده خود خارج ساخته و رنگ‌ها را با استاندارد sRGB در صفحه نمایش خود مشاهده نمایند؛ در نتیجه چیزی که در صفحه نمایش به شما نشان داده می‌شود همان رنگی خواهد بود که به هنگام چاپ خواهید داشت.

وزن این دستگاه‌ها، از هر لپ‌تاپ دیگری کمتر است و درمورد Surface Go حتی به 522 گرم نیز کاهش پیدا می‌کند. این درحالی است که وزن اکثر لپ‌تاپ‌های که بیشترین فروش را بین مردم دارند، بین 1900 تا 2300 گرم است. چیزی حدود سه برابر و حتی بیشتر. همین وزن 2 کیلوگرمی است که باعث می‌شود تا در بسیاری اوقات، شما کامپیوتر خود را همراه نداشته باشید. تجربه شخصی نشان می‌دهد که چنین وزنی اکثرا برای شما مشکل‌ساز است و اشکلات پزشکی در ستون فقرات و عدم همراه داشتن دیگر وسایل (مثل کتاب یا هرچیز دیگری…) را نتیجه خواهد داد.

مسئله دیگر، میزان شارژدهی آنهاست. یک لپ‌تاپ رایج با توجه به دیسک‌خوان نوری و حافظه از نوع HDD پرمصرفی که دارد، نهایتا 3 الی 5 ساعت توانایی کار کردن با باتری کامل شارژ شده را خواهد داشت. اما برای مثال، Surface Book 2 می‌تواند یک ویدئو را در حالت باورنکردنی به صورت مستمر تا 17 ساعت پخش کند. عددی که به سختی بتوان حتی مشابه آنرا در دیگر لپ‌تاپ‌ها پیدا کرد. شارژدهی باتری به قدری حائز اهمیت است که کل استفاده شما از کامپیوتر همراهی که دارید، به آن وابسته است.

دستگاه‌های Surface همواره ضخامت کمتر و فیزیک بهتری در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌ها داشته‌اند، و در Surface Book 2، این میزان به عدد خارق العاده تنها 13 میلیمتر می‌رسد. یعنی نازک‌ترین و سبک‌ترین کامپیوتر Core i7 تولید شده در تاریخ.

کیفیت ساخت دستگاه‌های Surface، همواره زبان زد بوده است. به طوریکه بدنه آنها تماما از فلز و شیشه ساخته شده است. به طوریکه در مراسم ارائه آنها، از ارتفاع به زمین زده می‌شوند تا مقاومتی که دارند اثبات شود. کاری که هیچ شرکت دیگری با لپ‌تاپ خود انجام نمی‌دهد.

تمام این عوامل باعث می‌شوند که دستگاه‌های Surface به معنای واقعی، کامپیوترهای قابل حمل و پیشرفته‌ای باشند که نسل جدید لپ‌تاپ‌ها را به ما ارائه می‌دهند. در حالیکه دیگر لپ‌تاپ‌های رایج صرفا کامپیوترهای رومیزی هستند که شما می‌توانید با درد کمر آنها را از میزی به میز دیگری انتقال دهید تا دوباره به برق متصل کنید.

یک دستگاه Surface در هرجایی به معنای واقعی، همراه شما و قابل استفاده است. فرقی نمی‌کند که میز یا جایی برای گذاشتن دستگاه بر روی آن وجود دارد یا خیر، چراکه Surface لمسی و در قالب تبلت، در دستان شماست، در مترو، در خیابان و حتی درحال راه رفتن؛ چیزی که یک دارنده‌ی Apple MacBook حتی به آن فکر هم نمی‌تواند بکند.

دیگر چیزی که دارندگان دیگر لپ‌تاپ‌ها از جمله Apple به آن حسرت می‌خورند، وجود قلم در دستگاه‌های Microsoft است. قلمی که نه تنها جای ماوس کامپیوتر را گرفته است، بلکه با تشخیص 4096 درجه فشار بر روی نوک و قابلیت فوق العاده تشخیص زاویه اعمالی بر روی نوک آن، تبدیل به وسیله حرفه‌ای برای هنرمندان و طراحان شده است.

اگر شما یک دانش‌آمور یا دانشجو هستید، Surface جای تمام جزوه‌ها و کتاب‌های شما را خواهد گرفت. در برنامه کاربردی OneNote، شما می‌توانید به صورت گسترده‌ای یادداشت برداری و جزوه برداری نمائید، که در کامپیوتر چیزی بالاتر از جزوه نویسی روی کاغذ خواهد بود.

همچنین، سیستم عامل مدرن Windows 10 توسط پروژه Windows Ink، بسیار قلم محور شده است و امکانات فوق العاده‌ای به منظور قلم محور نمودن سیستم عامل را به شما ارائه می‌دهد که در بین دیگر لپ‌تاپ‌ها و از همه مهمتر در لپ‌تاپ‌های Apple، بی‌نظیر است. برای اطلاعات بیشتر در این باره، به مطالب Windows Ink و OneNote مراجعه نمائید:

دستگاه‌های Surface، تولید شده توسط خالق Windows، یعنی Microsoft هستند و Microsoft هم به شما اطمینان می‌دهد که دستگاه‌های Surface بهترین اجرا کنندگان سیستم عامل Microsoft، یعنی Windows باشند. حتی اگر اینطور نباشد، Microsoft به گونه‌ای Windows را تغییر می‌دهد که باز هم قضیه فوق برقرار شود. به طوریکه دستگاه‌های Surface تنها دستگاه‌های موجود در روی زمین هستند که با توجه به سخت افزار هرکدام از آنها، نسخه خاصی از Windows برایشان طراحی و خلق شده است؛ این موضوع، ارتقا سطح بازده پردازنده و باتری را باعث می‌شود. و همانطور که ذکر شد، اصلا Windows به‌خاطر دستگاه‌های Surface از پایه تغییر می‌کند و مناسب سازی میشود، حتی اگر به قیمت نارضایتی دیگر دستگاه‌ها تمام شود. در این راستا، بیشترین تعداد به‌روز رسانی برای دستگاه‌های Surface می‌آید تا همانطور که Microsoft می‌خواهد، دستگاه‌های Surface برترین تجربه را سیستم عامل Windows ارائه دهند.

تا حدی که برخی از امکانات Windows 10 همانند Windows Hello تنها برای دستگاه‌های Surface ارائه می‌شوند که به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه خود را توسط ترکیبی از عنبیه چشم و چهره خود، به سریع‌ترین روش ممکن قفل گشایی نمائید. همچنین حالت Tablet Mode در Windows 10 که در دیگر لپ‌تاپ‌ها به کلی بدون استفاده است، صرفا برای دستگاه‌های Surface آماده سازی شده است.

اما یک دستگاه Surface، تنها در قالب تبلت نیست و توسط پایه و کیبوردهایی که به صورت آهنربایی به آن متصل می‌شوند، تبدیل به لپ‌تاپی همانند چیزی که شما از یک لپ‌تاپ انتظار دارید می‌شود. این پایه در زوایای مختلفی می‌چرخد تا حتی برای طراحی، زیر دستان شما قرار بگیرد. کیبورد به آسانی متصل و جدا می‌شود.

این اتصال در صورتی محکم و امن است که شما حتی می‌توانید دستگاه را از کیبورد، آویزان نگه دارید در حالیکه جدا کردن آن به صورت خارق العاده‌ای با نیروی کمی امکان پذیر است.

این کیبورد در Surface Book همراه با باتری اضافه و پردازنده گرافیکی مجزا و قوی NVIDIA GeForce 1060 GTX به حجم 6GB می‌باشد تا از نظر توان گرافیکی نیز، همانند یک لپ‌تاپ قوی باشد.

این کیبوردهای در رنگ‌های متنوعی در بازار یافت می‌شوند که سرآمد آنها Signature Type Cover است که از جنس لوکس Alcantra و همرنگ خود دستگاه‌های Surface تولید شده است تا زیبایی خاصی را به یک Surface Pro هدیه بدهد.

تمام این کیبوردها دارای نور پس زمینه برای کارکردن در محیط‌های تاریک می‌باشند. قسمت TouchPad این کیبوردها قابلیت تشخیص پنج لمس همزمان دارد که به شما نهایت امکانات موجود برای TouchPad در Windows 10 را ارائه می‌دهد.

این چنین، نسل لپ‌تاپ‌ها در حال تحول است درحالیکه مردم عادی به لپ‌تاپ‌های 15 سال پیش و تنها کمی قویتر، عادت کرده‌اند. تحولی که Surface در کامپیوترها به وجود آورد، نقشه راهی برای دیگر شرکت‌ها نخواهد بود تا دستگاه‌هایی شبیه Surface را تولید کنند. حتی Apple که بدون شک ناگریز از تغییر لپ‌تاپ‌های خود است، اما زمانیکه چندین سال از Microsoft عقب افتاده است.
در قسمت بعد، دستگاه‌های Surface را از نظر سخت افزاری با دیگر لپ‌تاپ‌ها مقایسه خواهیم کرد.

 

‫44 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر. من تازه با سایتتون آشنا شدم. متاسفانه نتونستم نقد سرفیس پرو 5 رو بین مطالبتون پیدا کنم. من میخوام این دستگاه رو البته به صورت استوک یا دست دو بخرم. میخواستم بدونم برای استفاده از نرم افزارهای گرافیکی تا چه حد مناسبه و آیا دست دوم خریدنش اونم الان که سرفیس پرو 7 تو ایران هست، پیشنهاد میشه؟

    1. درود بر شما.

      دلیل اینکه چرا شما قادر به یافتن مطلب نقد و بررسی دستگاه مورد نظر خود نبودید، به یکی از خنده‌دارترین گاف‌های شرکت Microsoft در زمینه دستگاه‌های Surface برمی‌گردد!

      این شرکت در تابستان سال 2017 و به هنگام معرفی دستگاهی که جایگزین و نسل بعدی Surface Pro 4 بود، از نام Surface Pro 5 استفاده نکرده و اعلام نمود که از این پس نسل‌‎های مختلف دستگاه‌های خانواده Surface Pro براساس سال ساخت آنها شناسایی خواهند شد.
      لذا نسل بعدی Surface Pro 4 دیگر با نام Surface Pro 5 معرفی نشده و نام کامل و رسمی آن فقط Microsoft Surface Pro مدل سال 2017 بود بدون هیچ پیشوند و یا پسوند دیگری. البته که برای شناسایی آن، از عبارات توضیحی داخل پرانتز استفاده می‌شود…

      در نتیجه دستگاه مد نظر شما که آنرا تحت عنوان Surface Pro 5 می‌شناسید، فقط با یکی از دو نام زیر در اکوسیستم رسمی و تجاری شرکت Microsoft شناخته می‌شود:

      – Surface Pro (5th Gen)

      – Surface Pro (2017)

      و اما چرا ما از این مسئله در ابتدا، به عنوان یک گاف یاد کردیم.

      زیرا در کمال تعجب، یک سال بعد از معرفی Surface Pro مدل سال 2017، در سال 2018 شاهد معرفی دستگاهی با نام کامل و رسمی Surface Pro 6 بودیم!

      این معنی حقیقی عدم ثبات در تصمیم‌گیری یک شرکت است…

      در هرحال به جای بازی با کلمات (که البته ارزش فنی نیز داشتند) به سراغ پاسخ به بحث اصلی مطرح شده توسط شما می‌رویم.

      اولا نقد و بررسی Surface Pro مدل سال 2017 را می‌توانید در لینک زیر بخوانید (به صورت لینک روی تصویر بزنید):

      و اما بعد، در یک حالت کلی ما به هیچ وجه تهیه دستگاه‌های Surface به صورت دست دوم را پیشنهاد نمی‌دهیم.

      زیرا مخصوصا از نظر باتری، این دستگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرتر از آن چیزی هستند که شما در گوشی‌های تلفن همراه تجربه دارید.

      دستگاه‌های Surface Pro فقط در ظاهر و شکل و شمایل، تبلت به نظر می‌رسند.
      اما در اصل همان لپ‌تاپ‌های سنتی هستند که با سعی و تلاش، در قالب بدنه تبلت جای داده شده‌اند.

      زیرا مادربرد آنها نیز همچون یک لپ‌تاپ، مصرف بالایی داراست.

      و این مصرف، فقط اختلاف پتانسیل بالا نبوده و البته که شدت جریان بسیار بالا نیز می‌باشد.

      و باید بدانید که کشیدن جریان شدید از باتری، یکی از مهمترین عواملی است که باتری لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های Surface را زودتر از گوشی‌های تلفن همراه به کام مرگ می‌کشاند.

      ممکن است با این توضیحات، با خود بگوئید که خب این مشکل جدی نبوده و به سادگی باتری را تعویض خواهیم کرد…

      اما مسئله اینجاست که اولا باتری دستگاه‌های Surface به هیچ وجه در بازه قیمتی باتری گوشی‌های تلفن همراه و حتی متأسفانه در بازه قیمتی دیگر لپ‌تاپ‌ها نبوده و بسیار از آنها گران قیمت‌تر است؛ دوما خود شما بهتر می‌دانید که یک باتری یدکی به احتمال بالا تهیه شده از بازارهای چین، هیچگاه عملکرد باتری اصلی دستگاه را نخواهد داشت.

      همواره به خاطر داشته باشید که چیزی تحت عنوان باتری اصیل برای تعویض حداقل در کشور ایران وجود خارجی نداشته و تمامی باتری‌های تعویضی، همگی توسط کارخانه‌ای به جز شرکت اصلی دستگاه، تولید می‌شوند.

      حتی با وجود این موضوع نیز ممکن است شما همچنان مقاومت کرده و بگوئید که خب کمتر بودن کیفیت باتری غیر اصیل را خواهید پذیرفت!

      اما این پایان کار نبوده و باید بدانید که حتی باتری اصیل قرار داده شده توسط خود شرکت Microsoft نیز نمی‌تواند آن‌چنان که باید، پاسخگوی مادربرد پرمصرف یک Surface Pro باشد، چه برسد به باتری‌های غیراصیل…

      یعنی حتی اگر یک دستگاه Surface Pro 8 که بهترین عملکرد باتری را دارد نیز به صورت نو و آکبند استفاده نمائید، متأسفانه متوجه خواهید شد که کلا باتری دستگاه‌های مدل Surface Pro بسیار سریعتر از آنچه که خریداران انتظار دارند، خالی می‌شود.

      در آخرین مرحله مقاومت شما، ممکن است بگوئید که اصلا از باتری دستگاه استفاده نکرده و از آن همواره متصل به برق استفاده خواهید کرد!!

      که در چنین حالتی، اگر هدف از تهیه یک دستگاه Surface توسط شما، بحث حمل و نقل آسان آن نبوده و قرار است از آن همچون یک کامپیوتر رومیزی همواره متصل به برق و نه دستگاهی همراه استفاده کنید، بسیار واضح است که در یک قیمت یکسان، می‌توانید کامپیوتر رومیزی و یا حتی لپ‌تاپ با مشخصات سخت‌افزاری بهتری تهیه نمائید.

      اما اگر هدف شما از خریداری یک دستگاه Surface در اصل وزن سبک آن بوده و قصد دارید برای مثال آنرا از خانه به محل کار حمل کرده و به برق متصل نمائید، آنگاه انتخاب درستی خواهد بود زیرا مخصوصا مدل Surface Pro از سبک‌ترین کامپیوترهای همراه محسوب می‌شود.

      و یا در حالتی دیگر، ممکن است استفاده شما در اصل قلم دیجیتالی برای تدریس و یا طراحی باشد؛ یعنی قرار نیست دستگاه خود را حمل کنید و اتفاقا قرار است در اکثر اوقات از آن به عنوان یک کامپیوتر رومیزی متصل به برق استفاده نمائید، اما ویژگی و کاربرد اصلی آن برای شما، بحث قلم دیجیتالی به منظور تدریس و یا طراحی است.
      اگر قصد و هدف شما چنین است، پیشنهاد ما به شما تهیه یک صفحه ترسیم از شرکت Wacom است که بسیار بسیار هزینه کمتری در مقایسه با خریداری یک دستگاه Surface به دنبال خواهد داشت.

      عنایت دارید که ما در وبسایت سرفیس نیوز، درست است که علاقه‌مند به دستگاه‌های Surface هستیم، ولی طرفدار آنها به شکل طرفداری یک تیم فوتبال نیستیم که قرار باشد حتی از نقاط ضعف آنها نیز دفاع کنیم!
      (برخلاف «طرفداران» برند Apple که دقیقا واژه «طرفدار» بهترین تعریف برای آنها خواهد بود…)

      دستگاه‌های خانواده Surface Pro فقط برای افرادی توصیه می‌شوند که نیاز ضروری به همواره همراه داشتن یک کامپیوتر در کنار خود هستند.
      لذا دستگاه‌های خانواده Surface Pro از سبک‌ترین کامپیوترهای همراه Core i5/i7 تولید بشر محسوب می‌شوند.
      در کنار بحث وزن و ضخامت، بحث حالت یا Form factor تبلت نیز اهمیت بسیار بالایی می‌بایست برای خریدار داشته باشد.

      به طوریکه خب لپ‌تاپ‌های سبک، بسیار هستند.

      اما دستگاه‌های خانواده Surface Pro حالت تبلت را ارائه می‌دهند که از نظر عملی و کاربردی، چیزی شبیه به یک گوشی تلفن همراه است.
      می‌توانید تصور کنید که حین راه رفتن امکان استفاده از یک لپ‌‎تاپ سنتی نیست، اما تبلت بله.

      قالب بدنه تبلت به جز آزادی عملی که در سناریوهای مختلف استفاده ارائه داده و از این نظر به ساختار سنتی لپ‌تاپ‌ها برتری دارد، بحث استفاده از قلم دیجیتالی را نیز به کاربر هدیه می‌دهد.

      یعنی اصلا دستگاه مخصوص به قلم دیجیتالی، فقط و فقط تبلت است؛ نه گوشی تلفن همراه، نه فبلت و نه لپ‌تاپ.
      تبلت‌ها به نوعی ساخته شده‌اند تا تجربه اصلی قلم‌های دیجیتالی را ارائه دهند.

      به یاد داشته باشید که برای بهره از قلم دیجیتالی حتما لازم نیست تا شما یک طراح و یا هنرمند باشید.

      بلکه می‌بایست این موضوع را خودتان تجربه نمائید که قلم دیجیتالی برای یادداشت‌نویسی روزانه و حتی نشانه‌گذاری‌های ساده روی تصاویر و نقشه نیز کاربرد گسترده داراست.

      در کنار تمام این موارد، با توجه به گسترش آموزش مجازی، تدریس توسط قلم دیجیتالی تقریبا به یک ضرورت تبدیل شده و ابزار اصلی مدرسان است و البته برای دانشجویان، جزوه‌‎نویسی در نرم‌افزاری همچون OneNote به لطف امکانات نرم‌افزاری آن، بسیار مدرن‎‌تر و با قابلیت‌های بیشتری در مقایسه با کاغذ سنتی خواهد بود.

      لذا عنایت دارید که دستگاه‌های خانواده Surface Pro با تمام نکات بد و منفی خود در زمینه مدت زمان کوتاه شارژدهی باتری و درجه حرارت کنترل نشده بالا و… در هرحال بهترین «کامپیوترهای همراه» هستند که ویژگی تبلت و قلم را ارائه می‌دهند.

      یادآور می‌شویم که دستگاهی چون iPad Pro صرفا همان گوشی تلفن همراه iPhone است فقط با صفحه‌نمایش کمی بزرگتر؛ نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر…

      بنابراین برای شخصی که همواره نیاز به یک «کامپیوتر» همراه با خود دارد که روی آن نرم‌افزارهای حرفه‌ای ویندوزی را اجرا کند نه برنامه‌های کاربردی گوشی تلفن همراه iOS ، بهترین گزینه دستگاه‌های Surface هستند.

      البته که دیگر تبلت‌های ویندوزی برندهای معتبر و با سابقه‌ای چون Lenovo و Asus و hp و Dell و.. نیز دستگاه‌هایی بسیار خوب و حتی در برخی موارد از نظر فنی بهتر از دستگاه‌های Surface هستند!

      که گزینه مناسبی برای شخصی چون شما محسوب می‌شوند که به واسطه خریداری دستگاه کارکرده Surface قصد کاهش هزینه‌ها را دارید؛ زیرا دیگر تبلت‌های ویندوزی به هیچ وجه همچون Surface Pro گران قیمت نیستند.

      یعنی مخصوصا در سری Asus Transformer Pad و یا hp Spectre و… شما می‌توانید تبلت‌های ویندوزی باکیفیتی را بیابید که قیمت آنها نازل‌تر از Surface Pro بوده و حتی برای مثال از نظر تعداد و تنوع پورت‌ها، بهتر از Surface Pro نیز باشند.

      در نتیجه پیشنهاد ما به شما اینست که به جای تهیه دستگاه‌های Surface Pro به صورت دست دوم، در رابطه با دیگر تبلت‌های ویندوزی برندهای معتبر و باسابقه حتی بیشتر از Microsoft در زمینه تولید کامپیوترهای همراه مراجعه نمائید.

      اما در پایان با هدف پاسخگویی کامل به تمامی پرسش‌های شما که در رابطه با قدرت سخت‌افزاری و قدرت پردازش گرافیکی دستگاه مدل Surface Pro 5 جویا شده‌اید، باید بگوئیم که این دستگاه‌ها به هیچ وجه برای استفاده سنگین گرافیکی طراحی نشده‌اند.

      البته که از نظر قدرت پردازش گرافیکی، شاید قدرت آنها برای کاربردهای شخص شما کافی باشد؛ اما در حال از نظر ساختار فیزیکی، یک تبلت نازک همچون Surface Pro که کمتر از فقط یک سانتیمتر ضخامت دارد، به هیچ وجه مناسب انجام امور گرافیکی سنگین مخصوصا به صورت مداوم و دائمی نیست…

      در هرحال، باید بدانید که دستگاه‌های خانواده Surface Pro چه نسل اول و چه نسل هشتم آنها، همگی فاقد کارت گرافیک مجزا و جداگانه می‌باشند.

      به طوریکه پردازنده گرافیکی آنها در چیپست مجتمع یا SoC شرکت Intel جای داده شده است.

      متأسفانه به علت شباهت‌های واژه‌ای، کاربران تصور می‌کنند که برای مثال Intel Core i5 نام یک CPU یا پردازنده مرکزی است.

      در صورتیکه اینگونه نبوده و نام تجاری Core i5 اشاره به یکی از خانواده‌های چیپست مجتمع یا SoC شرکت Intel دارید.

      چیپست مجتمع Core i5 مدل 7300U استفاده شده در Surface Pro 5 دارای CPU یا پردازنده مرکزی Kaby Lake چهارهسته‌ای با نهایت فرکانس 3.5GHz و دارای GPU یا پردازنده گرافیکی HD 620 با 24 واحد عملیاتی می‌باشد.

      البته که Surface Pro 5 در کانفیگ‌های مختلف خود ممکن است سه چیپست مجتمع مختلف Core m3/i5/i7 داشته باشد.

      زیرا به همین نسبت، مخصوصا کانفیگ‌های با چیپست Core i7 دارای پردازنده گرافیکی بسیار قویتر Iris Plus 640 به جای HD 620 هستند.

      امری که تفاوت بین قدرت سخت‌افزاری دو چیپست Core i7 و Core i5 را در دستگاه مدل Surface Pro 5 حتی بیشتر می‌کند، بحث حضور و یا عدم حضور موتور فن خنک کننده است.

      این بحث نیز مجددا یکی دیگر از گاف‌های بزرگ شرکت Microsoft در زمینه دستگاه‌های Surface محسوب می‌شود.

      که البته اینبار فقط در حد تعویض اشتباه یک نام نبوده و متأسفانه تأثیر فنی بسیار بالایی داراست…

      در علم فیزیک و الکترونیک، با عبور جریان از یک رسانا، تمام جریان انتقال پیدا نکرده و به علت مقاومت داخلی رسانا که جزو خواص فیزیکی آن محسوب می‌شود، مقداری از جریان تلف شده و به گرما تبدیل می‌شود.

      این اساس تولید درجه حرارت توسط چیپست مجتمع یک کامپیوتر است.

      شرکت Intel برای اعلام درجه حرارت تولیدی توسط یک چیپست، این مفهوم را به صورت کاربردی، با مفهوم مصرف انرژی آن چیپست ترکیب کرده و با معیاری تحت عنوان Thermal Design Power که به اختصار TDP نیز گفته می‌شود، در یکای وات یا Watt با نماد W نشان می‌دهد.

      زیرا به صورت واضحی، مصرف انرژی یک چیپست رابطه کاملا مستقیم و یک به یک با میزان درجه حرارت تولیدی توسط آن را دارد.

      البته که با توجه اینکه خب به نسبت شرایط کاری مختلف، مصرف انرژی یک چیپست نیز ثابت نیست، مفاهیمی چون TDP Up و TDP Down نیز توسط شرکت Intel ابداع شدند که به ترتیب بیشترین میزان TDP و کمترین میزان TDP در یک چیپست را مطرح می‌کنند.

      لذا با استفاده از این معیار کاربردی، تولید کنندگان کامپیوترهای همراه، با نگاه به TDP یک چیپست هم می‌توانند براساس مصرف انرژی آن، یک منبع تغذیه یا باتری مناسب را پیش‌بینی کنند و هم می‌توانند سیستم خنک‌کاری آن کامپیوتر را به صورت مناسبی طراحی کنند.

      به علل مختلف از جمله عدم پیشرفت تکنولوژی و مواد به کار رفته در ساخت، چیپست‌های استفاده شده در تمامی دستگاه‌های Surface Pro از نسل دوم آن در سال 2013 گرفته تا جدیدترین آنها که نسل هشتم در سال 2021 می‌باشد، همگی دارای TDP برابر با 15W هستند (البته به جز مدل‌های Core m3).

      لذا Surface Pro 2 با Surface Pro 8 از نظر مصرف انرژی چیپست و از نظر درجه حرارت تولید چیپست، هیچ تفاوت ندارد؛ هر دو دارای TDP برابر با 15 وات هستند.

      اما در سال 2016 رخدادی حادث شد، که خنده‌دار بودن وابستگی دنیای تکنولوژی به کاربران عادی را آشکار کرد.

      در سال 2016 جو گسترده‌ای بابت مقایسه بی‌امان Surface Pro و iPad Pro به راه افتاد؛ فقط به این علت که هر دو Pro بودند و تبلت!

      که در تمامی این مقایسه‌های خنده‌دار و حتی احمقانه، گویا همگی به کلی فراموش می‌کنند که iPad Pro فقط یک گوشی تلفن همراه iPhone صرفا با صفحه‌نمایش کمی بزرگتر است و در طرف مقابل، Surface Pro در اصل یک لپ‌تاپ است که با تلاش در قالب بدنه تبلت جای شده…

      لذا می‌توانید تصور کنید که بحث مصرف انرژی و البته درجه حرارت تولیدی توسط چیپست یک گوشی تلفن همراه تا چه حد می‌تواند متفاوت از Core i7 استفاده شده در لپ‌‎تاپ‌ها باشد!

      اما به هرحال به قول معروف «حق با مشتری است» و زمانیکه iPad Pro با Surface Pro مقایسه می‌شد، سر و صدای ناخوشایند موتور فن خنک کننده آن تبدیل به پتکی بر سر آن شده بود.

      در نتیجه در مراسم تابستان سال 2017 که شرکت Microsoft از نسل جدید Surface Pro خود رونمایی نمود، اعلام کرد که موتور فن خنک کننده را از روی آن حذف کرده است.

      اما چطور؟

      در آن زمان، کارشناسان فنی با نگاه به TDP چیپست Core i5 استفاده شده در Surface Pro مدل 2017 هیچ تفاوتی بین آن و چیپست Core i5 موجود در Surface Pro 4 نیافتند.
      حال آنکه Surface Pro 4 موتور فن خنک کننده قدرتمندی داشت که البته به حضور آن نیاز ضروری بود.

      پس از آنکه کانفیگ Core i5 دستگاه Surface Pro مدل سال 2017 به دست کارشناسان فنی رسید و فرصت بررسی دقیق آنرا پیدا کردند، راز ناگوار نحوه حذف موتور فن خنک کننده در این دستگاه آشکار شد.

      شرکت Microsoft در کانفیگ Core i5 این دستگاه، چیپست را زمانیکه به حدی می‌رسد که نیاز به موتور فن خنک کننده پیدا می‌کند، محدود می‎‌کند؛ به همین سادگی!

      وقتی شرایط خنده‌دارتر شد که شرکت Microsoft دقیقا از همان چیپست یکسان 7300U در دستگاه دیگری تحت عنوان Surface Laptop نیز استفاده کرده بود اما با حضور موتور فن خنک کننده!!

      در نتیجه بر همگان آشکار شد که همانطور که انتظارش را داشتند، چیپست Core i5 هنوز هم واقعا نیاز به موتور فن خنک کننده دارد، اما با لگام بستن به آن، او این نیاز را مطرح نخواهد کرد…

      یعنی به محض اینکه چیپست به نقطه‌ای می‌رسد که نیاز به موتور فن خنک کننده پیدا می‌کند، به سرعت فرکانس کاری و جریان رسیده به آن از منبع تغذیه محدود می‌شود تا بتواند درجه حرارت خود را کاهش دهد.

      این خاطره تلخی است که کج‌فهمی و عدم اطلاعات کاربران عوام در ذهن ما باقی گذاشت که مدام به مقایسه Surface Pro و iPad Pro می‌پرداختند و صدای موتور فن خنک کننده را به قول معروف علم کرده بودند…

      حال لذت سکوت را در قدرت محدود شده ببرید، نوش جانتان!

      فلذا دستگاه‌های Surface Pro هنوز هم در نسل هشتم خود همچنان همان TDP برابر با 15W را دارا بوده و چیپست Core i5 در این دستگاه‌ها متأسفانه هیچگاه به قدرت واقعی خود دست پیدا نمی‌کند.

      اما تلاش‌های تیم مظلوم مهندسان شرکت Microsoft خوشبختانه حداقل در رابطه با کانفیگ Core i7 باعث پیروزی آنها در برابر تیم بازاریابی این شرکت شد.

      به طوریکه خوشبختانه همچنان در کانفیگ‌های دارای چیپست Core i7 از موتور فن خنک کننده طی حالت صحیح و اصولی آن، بهره گرفته می‌شود.

      در نتیجه واضح است که قدرت سخت‌افزاری کانفیگ Core i7 در یک دستگاه Surface Pro تا چه حد بالاتر از کانفیگ Core i5 آن است.

      مخصوصا در رابطه با Surface Pro مدل سال 2017 که پردازنده گرافیکی Iris Plus 640 موجود در چیپست Core i7 آن بسیار قویتر از پردازنده گرافیکی HD 620 موجود در چیپست Core i5 است.

      به طوریکه به لطف 48 واحد عملیاتی در برابر 24 واحد عملیاتی، هیچ اشتباه نیست اگر بگوئیم Iris Plus 640 تقریبا دو برابر HD 620 قدرت پردازش گرافیکی دارد…

      شایان ذکر است که اگر شما در تمام طول مطالعه این متن به دنبال شنیدن واژه گیگابایت برای میزان حجم حافظه گرافیکی این پردازنده‌های گرافیکی بوده‌اید تا به اصطلاح، قدرت آنها دست‌تان بیاید، باید بگوئیم که به دنبال چنین چیزی نباشید!

      زیرا اولا، همانطور که در ابتدا گفته شد، هیچ یک از دستگاه‌های Surface Pro دارای کارت گرافیک مجزا و جداگانه نیستند که قرار باشد آن کارت گرافیک، داخل خود حافظه داشته باشد.
      به طوریکه پردازنده‌های گرافیکی موجود در چیپست مجتمع Intel از حافظه RAM به عنوان حافظه پردازش گرافیکی استفاده می‌کنند.
      که شما احتمالا این مفاهیم را با واژه‌های Shared و کارت گرافیک On board می‌شناسید…
      یعنی در نرم‌افزارهای مربوطه، برای مثال بازی‌های ویدئویی که میزان حجم حافظه کارت گرافیک شما را نشان می‌دهند، در رابطه با پردازنده‌های گرافیکی موجود در چیپست‌های Intel شما این عدد را برابر با نیمی از میزان حافظه RAM دستگاه خود خواهید دید.
      یعنی برای مثال در صورت تهیه دستگاهی با میزان 4GB حافظه RAM شما عدد ثبت شده برای میزان حافظه کارت گرافیک خود در یک بازی را برابر با 2GB مشاهده خواهید کرد.

      دوما، اما این به هیچ وجه بدان معنی نیست که شما واقعا یک کارت گرافیک 2GB دارید!
      مخصوصا اگر دستگاهی با 16GB حافظه RAM تهیه کرده و خوشحال باشید که در یک بازی، میزان حافظه کارت گرافیک شما برابر با 8GB نشان داده می‌شود…
      در حالیکه همانطور که پیش‌تر ذکر شد، این عدد به هیچ وجه معیار دقیقی نبوده و نمی‌توان براساس آن در رابطه با میزان قدرت پردازش گرافیکی، قضاوت کرد.

      لذا ما می‌دانیم که شما با این عناوین یعنی Intel HD و Iris Plus یا آشنا نیستید، و یا تصوری از میزان دقیق قدرت پردازش گرافیکی آنها ندارید.

      بر همین اساس، به عنوان بهترین معیار برای درک میزان قدرت پردازش گرافیکی ایندو، می‌بایست همتای آنها را در کارت‌های گرافیک مجزای شرکت Nvidia معرفی کنیم.

      و این بهترین راه برای اعلام نسبتا دقیق میزان قدرت پردازش گرافیکی آنها به یک کاربر عادی کامپیوتر خواهد بود.

      بنابراین باید بگوئیم که پردازنده گرافیکی HD 620 قدرتی تقریبا یکسان با کارت گرافیک Nvidia GeForce 910M و پردازنده گرافیکی Iris Plus 640 قدرتی تقریبا یکسان با کارت گرافیک Nvidia GeForce 940M را ارائه می‌دهد.

      امیدوارم به تمامی پرسش‌های مطرح شده توسط شما، پاسخی کامل را ارائه داده باشیم.

      اما چنانچه تصور می‌کنید هنوز مبحثی باقی مانده است، حتما آنرا مطرح نمائید تا پاسخ داده شود.

      1. سلام. خیلی ممنونم از توضیحات کاملتون. پس متوجه شدم که تبلت های سرفیس برای استفاده از کارهای گرافیکی مناسب نیستند و خرید یک تبلت ویندوزی دست دوم و استوک انتخاب خوبی نیست. دستتون دردنکنه.
        حقیقتا لپ تاپ فعلی من ایسوس و دل هستند که برای کارهای گرافیکی مناسب نیستند و من به عنوان یک کاربر آماتور به تازگی میخوام با نرم افزارهای فتوشاپ، این دیزان، کورل و غیره کار کنم. از یک طرف هم میخواستم یک تبلت ویندوزی داشته باشم تا بیرون از منزل بتونم کارهای معمولیمم رو مثل تولید محتوا، کتاب خوندن و فیلم دیدن انجام بدم. میخواستم با یک تیر دو نشان بزنم، هم یک تبلت ویندوزی بخرم که سبک تر و راحت تر از حمل لپ تاپ باشه و هم پیشرفته تر از لپ تاپ های معمولیم باشه و نرم افزارها رو بدون تاخیر و هنگ کردن اجرا کنه. که با توضیحاتتون متوجه شدم سرفیس مناسب نیست.
        قیمت تبلت های ویندوزی معمولا گران تر از 20 تومن هست و سرفیس استوکی که پیداکردم، سرفیس 5 با قیمت 16 و سرفیس 7 با قیمت 19 بودند. تبلت های برندهای دیگر هم یا به ندرت در سایت ها موجود هستند یا به مراتب گران تر از این بازه قیمت هستند. پس به نظر میاد یک لپ تاپ ایسوس پیشرفته تر برای یادگیری نرم افزارهای گرافیکی مناسب تر باشد. ممنونم از توضیحات کامل شما. من اطلاعات چندانی راجع به قدرت لپ تاپ ها نداشتم ولی انقدر خوب توضیح دادید که متوجه شدم.

        1. درود مجدد بر شما.

          از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹

          اما متأسفانه ما نمی‌دانیم که دقیقا کدام یک از عبارات و جملات ما، این مفهوم را به شما رساندند که تبلت‌های Surface براساس کاربردهایی که مطرح نمودید، مناسب نیستند.
          لذا برای تبیین موضوع، بار دیگر، کاربردهای ذکر شده توسط شما را تکرار می‌کنیم.
          شما قصد دارید تا برای شروع یادگیری نرم‌افزارهای دوبعدی گرافیکی همچون Adobe Photoshop CC و Adobe InDesign CC و CorelDRAW یک کامپیوتر همراه تهیه نمائید که در قالب تبلت بوده و با توجه به آزادی عملی که قالب تبلت به نسبت قالب لپ‌تاپ‌های سنتی ارائه می‌دهد، می‌خواهید همچون چیزی شبیه به یک گوشی تلفن همراه، همواره آنرا خارج از منزل به همراه داشته باشید و البته که در چنین سناریوهایی، سبک وزنی دستگاه در اولویت‌های بالا قرار دارد.

          با چنین توصیفی، هیچ شکی وجود ندارد که تبلت‌های Surface بهترین انتخاب هستند.

          چگونه شما از عبارات ذکر شده توسط ما آنطور برداشت کردید که تبلت‌های Surface مناسب چنین کاربردی نیستند؟!

          حال آنکه دقیقا بهترین دستگاه‌های موجود در دنیا برای کاربردهای مذکور، بدون شک فقط و فقط تبلت‌های Surface خواهند بود…

          درست است که ما در پاسخ به دیدگاه پیشین شما، تا می‌توانستیم تمامی ضعف‌ها و نکات منفی تبلت‌های Surface را که آشکار و نهان هستند بی‌پرده تشریح کردیم، اما به هیچ وجه و در هیچ عبارتی، نگفتیم که تبلت‌های Surface برای کاربردهای مورد بحث، مناسب نیستند.
          بلکه بهترین دستگاه‌های دیجیتالی روی کره زمین برای فردی که قصد دارد از نرم‌افزارهای کامپیوتری دوبعدی گرافیکی روی یک تبلت سبک و همواره همراه خود استفاده کند، دقیقا و فقط تبلت‌های Surface هستند.

          به نظر می‌رسد در چنین نقطه‌ای از بحث که ذهن شما آشفته شده است، بهترین کار، مقایسه تبلت‌های Surface و یک لپ‌تاپ عادی خواهد بود.

          به صورت واضحی در یک قیمت یکسان، برای مثال 20 میلیون تومان، شما قادر خواهید بود تا لپ‌تاپی تهیه نمائید که از نظر پردازنده مرکزی CPU و پردازنده گرافیکی GPU و حافظه RAM و ذخیره‌سازی داخلی Storage بسیار بهتر از یک تبلت Surface باشد.
          اما موضوع اینجاست که همه‌چیز پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی و حافظه RAM و اینطور موارد نیست…

          لذا مهمترین برتری، همین ساختار تبلت به نسبت ساختار سنتی لپ‌تاپ است و دستگاه‌های Surface Pro نیز به علت ارائه همین ساختار، در یک کانفیگ یکسان از لپ‌تاپ‌های عادی و سنتی گران قیمت‌تر هستند (البته که دلایل دیگری نیز برای این اختلاف قیمت وجود دارد و آن، کیفیت قطعات مختلف از جمله پنل صفحه‌نمایش و بدنه و… خواهد بود).

          تبلت، دستگاهی شبیه به گوشی تلفن همراه می‌باشد که همواره همراه شماست و آزادی عمل بسیار بیشتری در سناریوهای مختلف استفاده را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال شما حتی حین راه رفتن نیز می‌توانید با تبلت خود همچون چیزی شبیه به یک گوشی تلفن همراه کار کنید، اما واضح است که چنین امری با یک لپ‌تاپ سنتی، خنده‌دار است…
          این موضوع به حدی واضح است که حتی نیاز به توضیح هم نداشته و همچون قضیه موازی بودن دو خط در ریاضی، آن‌چنان بدیهی است که اثبات نمی‌خواهد!
          آزادی عملی که یک تبلت در مقایسه با یک لپ‌تاپ سنتی در کارکرد حقیقی ارائه می‌دهد، چیزی نیست که بتوان با کلمات و عبارات آنرا توضیح داد و می‌بایست خود شما کاربر یک تبلت باشید تا ببینید از نظر فیزیکی و ساختاری، تبلت تا چه حد آزادی عمل بیشتری را به نسبت لپ‌تاپ ارائه می‌دهد.
          این تفاوت را می‌توان با تفاوت بین گوشی‌های تلفن همراه دکمه‌ای و لمسی قیاس کرد!
          به طوریکه ذکر دلایل برتری یک گوشی تلفن همراه لمسی به نسبت یک گوشی تلفن همراه دکمه‌ای در کارکرد عملی و حقیقی، توسط جملات و عبارات تقریبا ناممکن است مگر اینکه ذهنیت و تصورات خود شما قوی باشد و یا کارکرد عملی و حقیقی ایندو را از نزدیک امتحان نمائید…
          به همین دلیل نیز طرفداران برند Apple همواره این رؤیای دیرینه را در سر دارند که روزی برسد که این شرکت یک تبلت iPad تولید کند که از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، همچون یک لپ‌تاپ MacBook باشد؛ نه مانند iPad Pro کنونی که از نظر نرم‎‌افزاری و سخت‌افزاری فقط یک گوشی تلفن همراه iPhone است صرفا با صفحه‌نمایشی بزرگتر.

          و اما به عنوان یک زیرمجموعه در بحث برتری واضح قالب تبلت به نسبت قالب لپ‌تاپ، موضوع قلم دیجیتالی پیش می‌آید که در رابطه با طراحی‌های گرافیکی مخصوصا دوبعدی، اختلاف را به اوج خود می‌رساند.
          به طوریکه اصلا قلم دیجیتالی برای تبلت ساخته شده است!
          نه گوشی تلفن همراه، و نه لپ‌تاپ.
          بهترین وسیله برای بهره از قلم دیجیتالی در طراحی‌ها، بدون شک یک تبلت است.
          امری که در رابطه با لپ‌تاپ دقیقا ناممکن خواهد بود حتی اگر صفحه‌نمایش لپ‌تاپ شما نیز از قلم دیجیتالی پشتیبانی کند، همچنان موضوع مهم، در واقع اینست که صفحه ترسیم می‌بایست به صورت افقی زیر دستان شما بوده و دست خود را جایی تکیه دهید، نه اینکه صفحه ترسیم به صورت عمودی جلوی شما ایستاده باشد و امکان تکیه دادن دست خود را نداشته باشید…

          لذا عنایت دارید که مخصوصا برای نرم‌افزارهای طراحی دوبعدی گرافیکی، قطعا یک تبلت به همراه قلم دیجیتالی خود، برتری واضح و آشکار در مقایسه با یک لپ‌تاپ سنتی داراست.

          اما خوشبختانه، برتری‌های یک تبلت Surface در مقایسه با یک لپ‌تاپ عادی و سنتی رایج در بازار کشور ایران، صرفا فقط به تفاوت ساختار فیزیکی تبلت و لپ‌تاپ ختم نشده و در دیگر موارد نیز این چنین است.

          درست است که یک دستگاه Surface Pro به نسبت یک تبلت Android و یا iPad از نظر وزن، سنگین‌تر می‌باشد؛ اما نه به نسبت یک لپ‌تاپ.
          اگر قرار باشد تبلت‌های Surface را با لپ‌تاپ‌های عادی و سنتی مقایسه کنیم، بسیار بسیار سبک‌تر هستند.
          به طوریکه لپ‌تاپ‌های عادی و سنتی وزنی حدود 2 کیلوگرم دارند، مخصوصا اگر پردازنده گرافیکی مجزا یکی از دو شرکت Nvidia و یا AMD را داشته باشند.
          درحالیکه سالهاست تبلت‌های Surface Pro در بازه وزنی 700 گرم و تبلت‌های Surface Go در بازه وزنی حتی 500 گرم قرار دارند! که یک اختلاف شدید مخصوصا در عمل و در کارکرد حقیقی محسوب می‌شود.
          نتیجتا تجربه نشان داده که اگر کامپیوتر شما در بازه وزنی 2 کیلوگرم باشد، عملا به علت این سنگینی وزن، لپ‌تاپ را همواره همراه با خود حمل نخواهید کرد و یا در صورت حمل نمودن مداوم آن، با کمردرد و شانه‌درد مواجه خواهید بود.

          البته که بحث وزن تنها معیار در بحث Mobility و قابلیت همواره همراه بودن یک دستگاه نیست، و ابعاد از جمله ضخامت از مهمترین معیارها محسوب می‌شود. به طوریکه لپ‌تاپ‌های عادی و سنتی به شکلی حجیم و ضخیم هستند که در کنار آنها تقریبا هیچ وسیله دیگری را نمی‌توان حمل کرد.
          حال آنکه تبلت‌های Surface نازک‌ترین کامپیوترهای همراه ممکن بوده و حتی از نازک‌ترین لپ‌تاپ‌های MacBook شرکت Apple نیز نازک‌تر هستند…

          در نهایت به عنوان یک تیر خلاص، این موضوع کاملا صحیح است که مدت زمان شارژدهی باتری تبلت‌های Surface در مقایسه با تبلت‌های Android و iPad بسیار کوتاه‌تر است، اما نه در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها.
          لذا مخصوصا دستگاه‌های خانواده Surface Book که هم به صورت تبلت هستند و هم به صورت لپ‌تاپ، طولانی‌ترین مدت زمان شارژدهی باتری را در بین تمامی لپ‌تاپ‌های دنیای ما ارائه می‌دهند.
          بنابراین به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای «همراه» بودن یک دستگاه، تبلت‌های Surface برای مدت زمان بیشتری به نسبت یک لپ‌تاپ عادی و رایج در بازار کشور ایران، شارژدهی باتری دارا می‌باشند.

          در نتیجه عنایت دارید که اتفاقا تبلت‌های Surface بهترین و «همراه‌ترین» کامپیوترهای ممکن هستند و از این نظر به صورت کامل در برابر لپ‌تاپ‌های سنتی و عادی برتری قاطعانه دارند.

          راستش را بخواهید ما تصور نمی‌کردیم که بیان مشکلات آشکار و نهان تبلت‌های Surface باعث خواهد شد تا شما در یک حالت کلی، همان لپ‌تاپ‌های سنتی و عادی را به جای تبلت‌های ویندوزی ترجیح دهید…

          اگرچه مجدد می‌بایست یکی از دیگر نکات منفی نهان و مخفی پیرامون تبلت‌های Surface را بازگو کنیم که تقریبا همگان از آن غافل بوده و یا به آن توجه نمی‌کنند.

          تا اینجا، ما براساس منطق و کارکرد حقیقی، اثبات کردیم که به صورت واضحی، طبیعتا قالب و ساختار تبلت بهتر از لپ‌تاپ خواهد بود مخصوصا اگر بحث طراحی دوبعدی گرافیکی به میان باشد.

          اما موضوع اینجاست که با وجود برتری قاطع ساختار تبلت در مقایسه با لپ‌تاپ‌های سنتی از نظر کاربرد، همچنان پارامتر دیگری تحت عنوان «عادات کاربری» دخیل است که تقریبا همه‌چیز را تغییر خواهد داد.

          بدین صورت که با وجود برتری ساختار تبلت به نسبت لپ‌تاپ، ولی اینکه خود کاربر عادت به استفاده از تبلت داشته باشد یا خیر، یک عامل تعیین کننده و اساسی است.

          زیرا باید بگوئیم چیزی که در عمل رخ داده بدین صورت است که حتی بالای %70 خریداران تبلت‌های مخصوصا Surface Pro متأسفانه از تبلت خود در اکثر مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ متصل به کیبورد روی میز استفاده می‌کنند، نه به عنوان یک تبلت…
          که ریشه چنین امر ناگواری نیز در بسیاری موارد است و در صدر تمامی آنها، ریشه در عادات رفتاری آن کاربر دارد.
          به طوریکه بالای %70 کاربران، عادت دارند تا از کامپیوتر همراه خود به شکل لپ‌تاپ استفاده کنند و فقط %30 کاربران هستند که واقعا از تبلت Surface Pro کاربری یک «تبلت» را دارند. این %30 اقلیت در اصل افرادی هستند که پیش از خریداری Surface Pro خودشان یک کاربر تبلت بوده و تبلت‌های Android و یا iPad داشته‌اند.
          اما برای مثال شخص شما، خب در اصل به جای یک لپ‌تاپ قصد خریداری Surface Pro را داشتید!
          بنابراین به شما قول می‌دهیم که اگر شخصی چون شما Surface Pro تهیه کند، جزو همان %70 خواهد بود که از کامپیوتر همراه خود، تقریبا همیشه به عنوان یک لپ‌تاپ متصل به کیبورد و روی میز استفاده خواهد کرد، نه یک تبلت در دستان خود.

          بر همین اساس، اگر احساس می‌کنید که عادات رفتاری شما منطبق بر بهره از برتری‌های ساختار تبلت نیست، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه یک تبلت ویندوزی از جمله تبلت‌های Surface را خریداری نکرده و به دنبال همان لپ‌تاپ‌های با ساختار سنتی باشید…

          به عنوان حسن ختام، موردی که ممکن است برای شما مبهم بوده و یا به صورت ناصحیحی در ذهن شما نقش بسته باشد، بحث میزان قدرت پردازش گرافیکی تبلت‌های Surface Pro خواهد بود.
          این تبلت‌ها به لطف پردازنده گرافیکی قدرتمند خود، به راحتی قادر به اجرای روان نرم‌افزارهای طراحی دوبعدی گرافیکی همچون Adobe Photoshop CC و Adobe InDesign CC و CorelDRAW هستند.
          حتی می‌توان گفت که به نوعی اصلا Surface Pro ساخته شده است تا اینگونه نرم‌افزارها را اجرا کند!
          لذا Surface Pro 8 به عنوان قدرتمندترین نسل موجود، در کانفیگ Core i7 خود پردازنده گرافیکی قوی Iris Xe را با 96 واحد عملیاتی ارائه می‌دهد که توان پردازش گرافیکی آن با یک کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 965M برابری می‌کند. کارت گرافیکی که به راحتی، سنگین‌ترین نرم‌افزارهای طراحی دوبعدی گرافیکی را به صورت روان اجرا می‌کند.
          بنابراین به هیچ وجه تصور نکنید که تبلت‌های Surface Pro در زمینه نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی دوبعدی گرافیکی، ضعیف هستند.

          همچنین اگر به دنبال اجرای روان محیط سیستم‌عامل Windows و نرم‌افزارهای عمومی و رایج آن هستید، شک نکنید که کامپیوترهای تولید خود شرکت Microsoft به عنوان خالق Windows بهترین دستگاه‌های ممکن به نسبت کامپیوترهای تولید هر برند دیگری هستند.
          زیرا شرکت Microsoft برای ایجاد یک تبعیض بزرگ، فقط مخصوص به کامپیوترهای Surface خود به صورت اختصاصی برای هر یک از مدل‌های آنها، یک نسخه خاص از Windows را می‌نویسد با این هدف که بیشترین میزان هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را پدید آورد.
          البته که این هماهنگی، بر روی بازده قدرت پردازشی و طولانی شدن مدت زمان شارژدهی باتری نیز تأثیر بسزایی دارد.
          جالب است بدانید زمانیکه یک به‌روز رسانی جدید برای Windows 10/11 عرضه می‌شود، دستگاه‌های Surface تنها کامپیوترهای دنیا هستند که شرکت Microsoft به صورت اختصاصی برای هر یک از مدل‌های این دستگاه‌ها، نسخه جدید را تست کرده و برای هرکدام، یک فایل جداگانه را در بخش Settings قسمت Update & Security ارائه می‌دهد.

          در نتیجه حتی شک هم نکنید که بهترین کامپیوترهای جهان برای داشتن روان‎‌ترین و کامل‌ترین تجربه از سیستم‌عامل Windows فقط کامپیوترهای تولید خود شرکت Microsoft هستند و این امری بدیهی و غیرقابل انکار است.

          راستش را بخواهید، حتی اگر هم اینگونه نباشد (که هست) شرکت Microsoft براساس مبانی تجاری هم که شده، کاری می‌کند تا هیچ کامپیوتری، سیستم‌عامل Windows را بهتر و روان‌تر از کامپیوترهای خودش اجرا نکند…

          1. واقعا ممنونم از حوصله و شکیبایی شما که اینقدر جامع و دقیق در مورد سرفیس ها اطلاعات در اختیار ما قرار دادید(برای فهمیدن تمام مطالبی که عنوان کردید حداقل باید چندین سایت و نقد و بررسی رو مطالعه میکردم و کلی در وقت و انرژیم برای فهمیدن این مطالب صرفه جویی شد)
            با خواندن مطلب شما شک و دودلی که برای خرید سرفیس توی ذهنم بود کاملا برطرف شد
            فقط خواستم یه تشکر ویژه از شما کرده باشم
            ممنونم

          2. درود بر شما من صرفا چندسوال داشتم که خواستم مطرحشون کنم اولیش اینکه این مدل هایی از سرفیس که در این ویدیو دارن اهاشون حرفه ای طراحی میکتن و قلم خوبی دارند چه مارک هایی هستند؟ سوال دومم این هست که ایا سرفیس برای برنامه نویسی و ادیت ویدیو یا بازی مناسب است و خب درمقایسه با لپ تاپ چطور عملکردی در این سه بخشی که نام بردم دارد
            ببخشید چه مدل سرفیس هایی از بازه قیمتی ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون پیشنهاد میکنید من حدودا ۱۸ سال سن دارم میخوام یک لپتاپ یا سرفیس بخرم موندم کدومو بخرم چون هم دنبال قلبم و طراحی هستم که خب اینجا سرفیس بهتره هم دنبال برنامه نویسی و کار حرفه ای هستم که لپتاپ بهتره برای همین واقعا گیج شدم

          3. درود بر شما.

            دستگاه مورد استفاده در ویدئوی موجود در این صفحه، نسل سوم Surface Pro می‌باشد.
            دستگاه‌های خانواده Surface Pro دارای پردازنده مرکزی CPU قدرتمندی است که اجرای نرم‌افزارهای سنگین مهندسی و کدنویسی را ممکن می‌کند. همچنین به لطف پردازنده‌های گرافیکی مدرن Iris Xe می‌توانید با Surface Pro به تدوین ویدئو نیز بپردازید.
            اما در رابطه با بحث بازی‌های کامپیوتری، باید بدانید که مخصوصا اگر بازی‌های به‌روز و فوق سنگین امروزی مد نظر شما باشد، خب طبیعتا قرار نیست یک تبلت سبک و نازک همچون Surface Pro قادر به اجرای چنین پردازش‌های گرافیکی فوق سنگینی باشد. برای اجرای بازی‌های به‌روز، حتما نیاز به تهیه لپ‌تاپ‌های سنگین‌وزن و ضخیمی خواهید داشت که کارت گرافیک مجزا از دو شرکت Nvidia و یا AMD دارا باشند؛ همچون مدل‌های Surface Laptop Studio و Surface Book.
            لذا در بازه 60 میلیون تومان، پیشنهاد ما به شما بابت استفاده هم از قلم بابت طراحی هم کارت گرافیک مجزا Nvidia برای اجرای بازی‌های به‌روز و فوق سنگین، دستگاه‌های خانواده Surface Book خواهند بود.

  2. سلام بزرگوار ممنونم بابت توضیحات خوبتون که به کاربران میدین ، جسارتا بنده یه سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    من با توجه به رشته تحصیلیم میخاستم یه لبتابی تهیه کنم که قابلیت خوبی در پردازش تصاویر ماهواره ای و نرم افزارهایی مثل اتو کد و gis و… داشته باشه ، با توجه به اینکه این نرم افزارها و تصاویر نیاز به سیتم متوسط رو به بالایی داره تا بتونه پردازش هارو سریعتر انجام بده ، ممنون میشم یه راهنمایی بفرمایید که با بودجه نزدیک ۳۰ میلیونی ، چه لب تابی تهیه کنم و سوال دومم اینه که با توضیحاتی که شما در مورد surface ها دادین ، مشتاقتر شدم که بجای خرید لبتاب ، یه نیم نگاهیم به این سیستم ها داشته باشم ، میخاستم بپرسم که آیا با توضیحاتی که بالا خدمتتون عرض کردم ، ایا surface میتونه برا من مناسب باشه؟ اگر پاسختون مثبته ممنون میشم با توجه به بودجه ام بفرمایید که چه سیستمی میتونم تهیه کنم

    1. درود بر شما.
      از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹

      و اما در رابطه با مبحث مطرح شده توسط شما، گویا بهترین حالت پاسخگویی بدین شکل خواهد بود که قدرت سخت‌افزاری مدل‌های مختلف دستگاه‌های Surface را معرفی و با یکدیگر مقایسه کنیم.
      پیش از هرچیز، آنطور که از متن شما به نظر می‌رسد، گویی تصور می‌کنید یک دستگاه و یا یک شکل خاص از دستگاه تحت عنوان Surface وجود دارد؛ البته که متأسفانه این ذهنیت بسیاری از کاربران نیز می‌باشد. حال آنکه چنین ذهنیتی خلاف واقع بوده و دستگاه‌های Surface در 9 خانواده اصلی کاملا متفاوت و متنوع دسته‌بندی می‌شوند که بعضا هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند.
      به طوریکه خانواده‌های مختلف دستگاه‌های Surface شامل تبلت‌هایی به سبکی و نازکی تبلت‌های Android و iPad Pro هستند، تا لپ‌تاپ‌های بزرگ و سنگین وزن قدرتمند، کامپیوتر رومیزی 28 اینچ و صفحه‌نمایش‌های بزرگ 85 اینچ.
      لذا عنایت دارید که به هیچ وجه یک مدل دستگاه تحت عنوان Surface وجود ندارد آنطور که کاربران مخصوصا ایرانی تصور می‌کنند…
      دستگاهی که به علت شیوع بسیار و پرفروش بودن آن در بازار، کاربران آنرا تحت عنوان Surface می‌شناسند، در اصل دستگاه‌های خانواده Surface Pro هستند؛ لپ‌تاپ‌هایی در قالب تبلت که از نظر وزن و ضخامت نه می‌توان آنها را همچون دیگر تبلت‌ها دانست و نه همچون دیگر لپ‌تاپ‌ها.

      پس از تبیین این موضوع که دستگاه‌های Surface شامل خانواده‌های 9 گانه متنوع و کاملا متفاوت از یکدیگر هستند، به سراغ دیگر مبحث مطرح شده توسط شما که قدرت سخت‌افزاری لازم برای اجرای نرم‌افزارهایی خاص است می‌رسیم.
      در این رابطه ابتدا باید بدانید که هر یک از مدل‌های دستگاه‌های Surface در کانفیگ‌های مختلفی عرضه شده و برای مثال همچون گوشی‌های تلفن همراه نیستند که یک مدل، نشان از یک میزان قدرت سخت‌افزاری خاص و ثابت باشد.
      به عنوان مثال، دستگاه مدل Surface Pro 8 در 13 کانفیگ مختلف از نظر چیپست مجتمع، میزان حافظه RAM و حجم منبع‌ذخیره‌سازی SSD به فروش می‌رسد. چنانکه از نظر چیپست می‌تواند Core i3/i5/i7 نسل یازده شرکت Intel باشد و بدیهی است که تفاوت قدرت سخت‌افزاری بین این سه چیپست می‌تواند به معنی توانایی یا عدم توانایی اجرای نرم‌افزاری خاص باشد.
      بر همین اساس می‌بینید که حتی مدل دقیق نیز بدون ذکر کانفیگ نمی‌تواند گویای قدرت سخت‌افزاری دستگاه باشد.
      یعنی به هیچ وجه نمی‌توان به صورت عمومی گفت که Surface Pro 8 دستگاه قویتری است یا Surface Pro 5 با اینکه در حدود چهار سال با یکدیگر تفاوت زمانی در عرضه و تولید دارند. زیرا کانفیگ Core i7 مدل Pro 5 قویتر از کانفیگ Core i3 مدل Pro 8 است.
      با توجه به این موضوع، ما نمی‌توانیم به شما بگوئیم که کدام مدل برای چه کاری مناسب است تا زمانیکه کانفیگ دقیق آنرا نیز ذکر نکرده باشیم…
      همچنین موضوع دیگری که حائز اهمیت است، بحث یکسان بودن مخصوصا چیپست مرکزی در بین بسیاری از حتی خانواده‌های مختلف دستگاه‌های Surface است.
      یعنی برای مثال کانفیگ Core i5 مدل Surface Laptop 4 دقیقا قدرت یکسانی را با کانفیگ Core i5 مدل Surface Pro 8 ارائه می‌دهد زیرا هردو دارای یک چیپست کاملا یکسان Core i5 نسل یازده شرکت Intel با مدل 1135G7 هستند.
      در نتیجه چنانچه قرار باشد شما صرفا براساس میزان قدرت سخت‌افزاری به انتخاب از بین دستگاه‌های Surface بپردازید، به هیچ وجه نباید بحث مدل را معیار قرار داده و مخصوصا اگر مقصود شما پردازنده مرکزی CPU باشد، می‌بایست اختصاصا به سراغ چیپست مرکزی مد نظر خود بروید و سپس ببینید که کدام مدل‌های Surface در چه کانفیگ‌هایی، چیپست مجتمع مد نظر شما و در نتیجه CPU مدنظر شما را ارائه می‌دهند.
      اما موضوع اینجاست که خب همانطور که اشاره شد، بسیاری از دستگاه‌های Surface چیپست یکسانی با یکدیگر را حتی در ازای متفاوت بودن خانواده ارائه می‌دهند.
      که باعث می‌شود تا انتخاب از بین دستگاه‌های Surface در اصل براساس ساختار فیزیکی آنها صورت پذیرد و سپس بعد از انتخاب ساختار فیزیکی مورد نظر، به نسبت قدرت سخت‌افزاری مورد نیاز، کانفیگ مناسب نیز از آن مدل تهیه شود.
      اگرچه در صورتیکه شما به توان پردازش گرافیکی بسیار بالا نیاز داشته باشید برای اجرای نرم‎افزارهای فوق سنگین گرافیکی و بازی‌های به‌روز، آنگاه دیگر حق انتخاب آن‌چنان گسترده‌ای نداشته و اجبارا تنها گزینه شما یا فقط خانواده Surface Book و یا فقط دستگاه مدل Surface Laptop Studio خواهد بود.
      بنابراین در همین ابتدا خدمت شما عرض می‌شود چنانچه نیاز به قدرت پردازش گرافیکی بسیار بالا برای اجرای نرم‌افزارهای فوق سنگین گرافیکی و بازی‌های به روز دارید، هیچ گزینه‌ای به جز فقط کانفیگ Core i7 دستگاه‌های خانواده Surface Book و کانفیگ Core i7 دستگاه مدل Surface Laptop Studio نخواهید داشت.
      اما اگر این چنین نباشد، آنگاه دست شما باز خواهد بود تا از بین خانواده‌های Surface Go و Surface Pro X و Surface Pro و Surface Book و Surface Laptop Studio و Surface Laptop Go و Surface Laptop به نسبت ساختار فیزیکی مد نظر خود، انتخاب کنید.
      بحث تفاوت ساختار فیزیکی نیز در اصل به سهم میان حالت تبلت و حالت لپ‌تاپ بر می‌گردد. و در این مورد منظور ما به هیچ وجه بحث نرم‌افزاری نیست. زیرا گاها پیش‌آمده که ذهن کاربر زمانیکه واژه «تبلت» و «لپ‌تاپ» را می‌شوند، بیشتر به این سمت می‌رود که تصور کند منظور ما، تفاوت استفاده نرم‌افزاری است. درحالیکه به هیچ وجه بدین شکل نبوده و منظور ما دقیقا و فقط تفاوت فیزیکی ساختار دستگاه‌هاست.
      حالت تبلت یعنی زمانیکه دستگاه را در دستان خود می‎‌گیرید و چیزی شبیه به یک گوشی تلفن همراه، آنرا در همه‌جا با خود همراه کرده و حتی حین راه رفتن و خوابیده نیز با آن کار می‌کنید. اما حالت فیزیکی و ساختار لپ‌تاپ یعنی زمانیکه دستگاه را فقط به شکل قرار داده روی میز و در حالت نشسته استفاده می‌کنید.
      اینکه هر یک از خانواده‌های Surface چه میزان سهم بین تبلت و لپ‌تاپ را با توجه به مشخصات فیزیکی خود ارائه می‌دهند، معیار اصلی تفاوت و انتخاب از بین آنهاست.
      به طوریکه به ترتیب ذکر شده در بالا، دستگاه‌های خانواده Surface Go به این علت که سبک‌ترین و نازک‌ترین مدل در بین تمامی دیگر دستگاه‌های Surface هستند و البته از نظر ابعاد نیز مناسب استفاده در حالت تبلت می‌باشند، به نوعی %80 برای کار در حالت تبلت و %20 برای کار در حالت لپ‌تاپ پیش‌بینی شده‌اند. همچنین از نظر مدت زمان شارژدهی باتری و مخصوصا کنترل درجه حرارت بالا، دستگاه‌های خانواده Surface Go دقیقا در رده تبلت‌های Android و iPad Pro از نظر ساختار فیزیکی محسوب می‌شوند و بهترین خانواده Surface برای افرادی است که کاربر حقیقی تبلت بوده و می‌خواهند کامپیوتر با سیستم‌عامل Windows 11 را به بهترین وجه ممکن در قالب تبلت تجربه کنند.
      دستگاه‌های خانواده Surface Pro X نیز به صورت مشابه، از نظر ضخامت و وزن همچون Surface Go و دیگر تبلت‌های Android و iPad Pro هستند. اما به علت ابعاد بیش از اندازه بزرگ صفحه‌نمایش که 13 اینچ است، به عنوان تبلت کارایی خود را تا حدی از دست داده و به اعتقاد کاربران حقیقی تبلت، متأسفانه Surface Pro X به حدی بزرگ است که حین استفاده به عنوان تبلت، دست و پاگیر بوده و آزادی عمل را از کاربر می‌گیرد. همچنین دستگاه‌های خانواده Surface Pro X به علت معماری پردازنده‌های خود که ARM64 است، قادر به اجرای برخی از نرم‌افزارها همچون SQL Server نبوده و البته اکثر نرم‌افزارهایی کامپیوتری را نیز به این علت که توسط شبیه‌سازی یا Emulation اجرا می‌کنند، نهایتا کُندتر از Surface Go نتیجه می‌دهند. لذا Surface Pro X در عمل و به هنگام اجرای اکثر نرم‌افزارهای کامپیوتری ضعیف‌تر از Surface Go بوده و از نظر ابعاد صفحه‌نمایش نیز آن‌چنان با 13 اینچ بزرگ است که به هنگام کار به عنوان تبلت، دست و پاگیر بوده و آزادی عمل را تا حدی از کاربران تبلت می‌گیرد. بر همین اساس دستگاه‌های خانواده Surface Pro X برای %60 حالت کار به عنوان تبلت و %40 کار به عنوان لپ‌تاپ روی میز پیش‌بینی شده‌اند.
      در طرف دیگر موضوع، دستگاه‌های خانواده Surface Pro قرار دارند که به علت چیپست‌های قدرتمند Core i7 خود، طبیعتا دیگر نمی‌توانند همچون Surface Go و Surface Pro X و همچون دیگر تبلت‌های Android و iPad Pro به همان نازکی و سبکی باشند. به طوریکه هیچگاه نشده است تا یکی از مدل‌های خانواده Surface Pro به سبکی و نازکی یک تبلت رایج باشد… که این بهای داشتن چیپست قویتر خواهد بود. البته که این پایان ماجرا نبوده و قویتر بودن چیپست، تبعات منفی دیگری برای دستگاه‌های خانواده Surface Pro به دنبال دارد از جمله عدم توانایی کنترل کامل درجه حرارت بالا و البته تخلیه سریع باتری و به اتمام رسیدن شارژ از حالت %100 پر در زمانی کوتاه که کاربر انتظار آنرا ندارد. به طوریکه اگر از خریداران دستگاه‌های Surface Pro وضعیت آنها را جویا شوید، مدام از گرم شدن بیش از حد دستگاه و البته اتمام سریع شارژ باتری گله خواهند کرد. اما خب به هر حال، این بهایی است که در قبال قدرت سخت‌افزاری بیشتر می‌بایست بپردازید. در هرحال با توجه به وزن سنگین‌تر، ضخامت بیشتر، عدم کنترل مناسب درجه حرارت بالا و شارژدهی کوتاه باتری در مقایسه با Surface Go و Surface Pro X می‌توان گفت که دستگاه‌های خانواده Surface Pro برای %50 حالت کار به عنوان تبلت و %50 نیز کار به عنوان لپ‌تاپ روی میز پیش‌بینی شده‌اند.
      تا اینجا، هر سه خانواده معرفی شده ساختار فیزیکی تبلت را داشته و اسما، در دسته‎‌بندی تبلت‌ها قرار می‌گرفتند. اما دیگر خانواده‌های Surface بعدی که معرفی خواهند شد، در دسته‌بندی لپ‌تاپ محسوب می‌شوند.
      اگر کیبورد برای سه خانواده Surface Go و Surface Pro X و Surface Pro همچون دیگر تبلت‌ها، حکم صرفا یک لوازم جانبی را دارا بود، اما دستگاه‌های خانواده Surface Book در اصل لپ‌تاپ‌هایی هستند که اتفاقا بسیاری از اجزاء اساسی سخت‌افزار آنها در قسمت کیبورد قرار دارد از جمله پورت‌های مختلف و باتری و… به طوریکه دستگاه‌های خانواده Surface Book لپ‌تاپ‌هایی هستند که به واسطه جدا شدن قسمت صفحه‌نمایش آنها از روی کیبورد، می‌توانند چیزی شبیه به تبلت را نیز ارائه دهند. چنین ساختاری بدین علت ابداع شد که در ساختار Go و Pro X و Pro به هیچ وجه نمی‌توان یک کارت گرافیک مجزا و قدرتمند برای مثال از شرکت Nvidia قرار داد. البته که هرکاری شدنی است! اما چنانچه داخل یک تبلت، کارت گرافیک مجزای این چنین قدرتمندی تعبیه شود نتیجه آن تبلتی بسیار بسیار بسیار ضخیم و سنگین‌وزن خواهد بود که اصلا ماهیت خود به عنوان «تبلت» را از دست خواهد داد. و کارت گرافیک مجزای قدرتمند Nvidia نیز در قسمت کیبورد Surface Book قرار دارد، نه در قسمت صفحه‌نمایش آن و پس آنکه صفحه‌نمایش را از کیبورد جدا کردید، دیگر به کارت گرافیک Nvidia هیچ دسترسی نخواهید داشت. البته که این تنها مشکل نبوده و زمانیکه Surface Book از روی کیبورد خود جدا می‌شود تا سعی کند تبدیل به چیزی شبیه به تبلت شود، در اصل تبدیل به یک دستگاه ناقص خواهد شد که هیچ پورت USB روی آن وجود ندارد! همچنین شارژدهی باتری آن در حالتیکه از باتری‌های کیبورد خود جدا است از نهایتا 2 تا 3 ساعت تجاوز نخواهد کرد. لذا به هیچ وجه تصور نکنید که می‌توانید فقط قسمت صفحه‌نمایش Surface Book را از روی بدنه آن جدا کرده و به تنهایی به عنوان یک دستگاه کامل با خود حمل کنید زیرا تبدیل به یک دستگاه کاملا ناقص خواهد شد. کاربرد اصلی جدا شدن صفحه‌نمایش Surface Book از روی کیبورد آن، در اصل یک امر موقتی است تا برای مثال بدون جابه‌جایی کیبورد، صرفا قسمت صفحه‌نمایش را برای چند دقیق جدا کرده و با هدف نمایش موردی به یک فرد دیگر در اتاقی دیگر نزد او بروید. و یا اینکه صفحه‌نمایش را به صورت برعکس به کیبورد متصل نمائید تا ضمن بهره از کارت گرافیک Nvidia در حالت Studio Mode به طراحی توسط قلم دیجیتالی بپردازید. در هرحال، دستگاه‌های خانواده Surface Book برای %20 حالت کار به عنوان تبلت و %80 نیز کار به عنوان لپ‌تاپ روی میز پیش‌بینی شده‌اند.
      اما حتی ساختار Surface Book نیز آنرا بابت دارا بودن مخصوصا چیپست مجتمع SoC و پردازنده مرکزی CPU قدرتمند، محدود می‌سازد. زیرا اجبارا چیپست مجتمع می‌بایست در قسمت صفحه‌نمایش Surface Book تعبیه شود تا بتوان آنرا از روی کیبورد جدا کرد که به علت تعادل نیروهای جرمی، الزام هرچه سبک‌تر ساختن قسمت صفحه نمایش به وجود آمده و نهایتا باعث می‌شود تا چیپست و نتیجتا پردازنده مرکزی CPU استفاده شده در Surface Book در اصل همان چیزی باشد که در یک تبلت چون Surface Pro استفاده می‌‎شود. یعنی زمانیکه Surface Book را از روی کیبورد خود جدا می‌کنید به هیچ وجه قدرت بیشتری به نسبت Surface Pro نداشته و دقیقا تبدیل به یک Surface Pro می‌شود با این تفاوت که اولا هیچ پورت USB ندارد، دوما شارژدهی باتری آن بسیار بسیار سریعتر از حتی Surface Pro نیز به اتمام می‌رسد. راه‌حل این مشکل، در ساختار دستگاه دیگری به نام Surface Laptop Studio وجود دارد. به طوریکه این دستگاه بدون ارائه قابلیت جدا شدن صفحه‌نمایش از روی کیبورد، اما یک لولا برای صفحه‌نمایش تعبیه کرده است تا با خوابیدن کامل روی کیبورد خود، همان حالت Studio Mode را به منظور استفاده از قلم روی صفحه‌نمایش ارائه دهد. به لطف چنین ساختاری ضمن بهره از حالت Studio Mode می‎‌توانید از قدرت پردازنده‌های مرکزی سری H نیز بهره ببرید نه اینکه CPU لپ‌تاپ شما همان چیزی باشد که در یک تبلت Surface Pro است. البته که به صورت واضحی، دیگر نباید انتظار داشته باشید از Surface Laptop Studio با حدود 2 کیلوگرم وزن! همچون یک تبلت کارکرده و چنین وزنه سنگین و ضخیمی را در دستان خود بگیرید… بر همین اساس دستگاه مدل Surface Laptop Studio فقط شاید برای %10 حالت کار به عنوان تبلت و %90 کار به عنوان لپ‌تاپ روی میز پیش‌بینی شده است.
      در نهایت به دستگاه‌های خانواده Surface Laptop و Surface Laptop Go می‌رسیم که کلا هیچ قابلیتی مبنی بر تبدیل شدن به چیزی شبیه به تبلت نداشته و همان ساختار فیزیکی سنتی لپ‌تاپ‌های متعلق به حدود 30 سال پیش تاکنون را ارائه می‌دهد. اگرچه که صرفا صفحه‌نمایش آنها قابلیت لمسی را داراست، اما مخصوصا با توجه به آنکه لولای لپ‌تاپ تحمل نیروی وارده از طرف انگشت را نداشته و در صورت لمس شدن به شکل فنری مدام به عقب و جلو تاب می‌خورد، عملا و در استفاده عملی، لمسی بودن و نبودن آن نیز تفاوت چندانی ندارد، چه برسد به طراحی و نوشتار با قلم دیجیتالی که کاربرد آن دقت بیشتر از انگشتان است… البته که خب در یک حالت کلی، قابلیت لمسی و قلم دیجیتالی زمانی کاربرد و کارکرد اصلی خود را داراست که دستگاه به شکل تبلت در اختیار کاربر باشد و حتی اگر قرار است روی میز باشد، زیر دستان کاربر قرار گیرد. در هرحال دستگاه‌های Surface Laptop به هیچ وجه قدرت سخت‌افزاری همچون Surface Book ارائه نداده و کارت گرافیک مجزای قدرتمند نیز دارا نیستند تا در اصل قدرت یکسانی را با Surface Pro ارائه دهند. اگرچه فقط کانفیگ AMD Ryzen دستگاه‌های خانواده Surface Laptop 3/4 قدرت پردازش گرافیکی کمی بیشتری را در مقایسه با Surface Pro ارائه می‌دهند، اما به هیچ وجه یکسان با Surface Book و Surface Laptop Studio که Nvidia حتی سری RTX و Quadro دارا هستند خیر.

      با معرفی تمامی خانواده‌های مختلف دستگاه‌های «همراه» Surface از نظر ساختار فیزیکی، یک نکته بسیار مهم شایان ذکر است. متأسفانه تقریبا تمامی خریداران دستگاه‌های Surface که خب اکثریت آنها به سراغ Surface Pro هم می‌روند، دید صحیحی نسبت به خواست خود بابت ساختار فیزیکی دستگاه ندارند. یعنی همانطور که گفته شد دستگاه‌های خانواده Surface Pro برای %50 حالت تبلت و %50 حالت لپ‌تاپ پیش‌بینی شده است. اما کاربران به علل متعددی از جمله آنکه «عادت» به استفاده کامپیوتر خود پشت میز و در حالت لپ‌تاپ دارند، نهایتا با Surface Pro خود فقط در %10 مواقع به عنوان تبلت و در %90 مواقع به عنوان لپ‌تاپ روی میز و متصل به کیبورد استفاده می‌کنند…
      درحالیکه بابت فقط همان قابلیت ساختاری تبلت هزینه و مبلغی را پرداخت کرده‌اند که می‌توانستند به جای آن، روی سخت‌افزار قویتر و یا حافظه RAM و SSD بیشتر هزینه کنند.
      بر همین اساس، شما هم چنانچه فکر می‌کنید که حتی با خریدن یک تبلت نیز قرار تا در اکثر مواقع از آن به عنوان لپ‌تاپ روی میز استفاده نمائید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ لپ‌تاپ‌های دیگر برندهای حتی با سابقه‌تر همچون hp و Dell بروید. برای مثال مدل Spectre 360 لپ‌تاپی است که با چرخیدن کیبورد خود، حالت تبلت را نیز به کاربر ارائه داده و هزینه اجرایی نمودن چنین ساختاری بسیار کمتر از ساختار کاملا تبلت-گونه Surface Pro است تا نتیجتا شما این هزینه را بابت سخت‌افزار قویتر و حجم حافظه بیشتر کنید.

      در پایان با هدف پاسخگویی کامل به تمامی پرسش‌های شما، بابت اینکه می‌خواهید بدانید برای نرم‌افزارهای مورد نیاز خود به چه سخت‌افزاری نیاز دارید، کلی‌گویی‌هایی چون «سیستم متوسط رو به بالا» صرفا فقط شما را بیشتر گمراه کرده و راه درست و فنی این موضوع، بررسی حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای هر نرم‌افزار خواهد بود که توسط سازنده آن نرم‌افزار منتشر می‌شود. برای مثال شرکت Autodesk برای نرم‌افزار AutoCAD 2022 خود دو لیست ارائه می‌دهد عبارت از حداقل سیستم مورد نیاز Minimum System Requirements و سیستم پیشنهادی یا Recommended System که به ترتیب گویای این هستند که اولا حداقل به چه سخت‌افزاری بابت اجرای نرم‌افزار به صورت پایه‌ای دارید و دوما به منظور اجرای روان پروژه‌های نسبتا سنگین در نرم‌افزار، پیشنهاد می‌شود تا چه سخت‌افزاری داشته باشید.
      البته که سنگین بودن پروژه هر فرد متفاوت از دیگر کاربران است و فقط خود او می‌دانید که حجم پروژه‌های وی، چه میزان سنگین بوده و چه میزان قدرت سخت‌افزاری نیاز دارد.

      1. سلام و عرض ادب.
        بسیار سپاسگزارم از توضیحات کامل و شفافتون در کامنت های قبلی.
        بنده دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستم و برای سرچ و نوشتن مقاله و پایان نامه نیاز به لپ تاپ سبک دارم تا برای دانشگاه و کتابخانه و… قابل حمل باشه.
        قبلا تجربه ی استفاده از تبلت نداشتم ولی این احتمال وجود داره که در آینده بخوام با نرم افزارهای دوبعدی گرافیکی کار کنم هر چند رشته ی تحصیلیم کاملا غیرمرتبط هست.
        در ابتدا قصد خرید مک بوک داشتم تا به راحتی با گوشیم سینک بشه ولی مطمئن نیستم برای نصب برنامه هایی مثل endnote میتونم روی مک نسخه ی کرک شده نصب کنم یا خیر؟
        با توجه به شناختی که از تبلت ها و لپ تاپ های سرفیس دارین میخواستم بپرسم آیا کیبورد تبلت های سرفیس برای تایپ زیاد پاسخگو هستند؟ تبلت ها بعد از چند ساعت استفاده ی کاربر عمومی دانشگاهی(سرچ و تایپ) گرم میشن؟

        1. درود بر شما.

          پیش از هرچیز، باید بگوئیم راستش را بخواهید شک داشتن فی مابین PC و Mac موردی است که حتی نباید وجود داشته باشد. یعنی کاربری که دستگاه‌های با سیستم‌عامل MacOS را انتخاب می‌کند، اهداف و البته کاربردهای متفاوتی نسبت به دیگر افراد جامعه که کامپیوتر را برمی‌گزینند خواهد داشت. مگر آنکه اصلا بحث موارد فنی نبوده و دلایل دیگری همچون استفاده از ظاهر دستگاه برای فخرفروشی به اطرافیان در میان باشد!

          این موضوع را به تفصیل خدمت شما تشریح خواهیم داد.

          در دنیای دستگاه‌های دیجیتالی، به هیچ وجه نمی‌توان در یک معنای مطلق، به دستگاهی صفت «بد» و به دیگری، صفت «بهتر» را نسبت داد. زیرا هر دستگاهی، با هر مشخصاتی که داراست، برای یک کاربردهای فرد خاصی می‌تواند اتفاقا «بهترین» باشد. لذا عنایت دارید که تعارف «بدتر» و «بهتر» فقط و فقط زمانی معنی پیدا می‌کنند، که ما یک فرد و کاربری‌های وی را مورد بررسی قرار دهیم.

          بر همین اساس، کلی‌گویی‌هایی همچون اینکه بگوئیم کدام دستگاه «بهتر» است، هیچ ارزش فنی نداشته مگر آنکه کاربری‌های فرد خاصی را در نظر بگیریم.

          البته شایان ذکر است که برای مثال می‌توان چنین اظهار نظری کرد یک مدل دستگاه، به دیگر مدل، برای کاربری‌های عموم افراد یک جامعه آماری، برتری دارد. یعنی مثلا بگوئیم که برای %80 افراد جامعه، دستگاه مدل X از دستگاه مدل Y بهتر است.

          در هرحال، طبق تعاریف فوق، دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل MacOS که به اختصار ما آنها را در ادامه Mac خطاب خواهیم کرد (طبق استاندارد نامگذاری شرکت Apple) برای کاربری‌های مشخصی، بهتر از کامپیوترهای دارای سیستم‌عامل Windows که به اختصار ما آنها را ادامه PC یا کامپیوتر خطاب خواهیم کرد، می‌باشند.

          از مهمترینِ این کاربری‌ها، اجرای نرم‌افزارهایی است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تحت برند Apple تولید می‌شوند؛ همچون نرم‌افزارهای شرکت Adobe از جمله Photoshop و Premiere Pro و After Effects و… چراکه مخصوصا از حیث بهینگی استفاده از قدرت سخت‌افزاری، به ازای یک سخت‌افزار با قدرت پردازشی یکسان، اعمالی چون تهیه خروجی یا Rendering توسط نسخه MacOS نرم‌افزارهای Adobe بسیار سریعتر از نسخه Windows آنها صورت می‌پذیرد. البته که لیست نرم‌افزارهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت برند Apple تولید می‌شوند، فقط به نرم‌افزارهای Adobe ختم نشده و عناوینی چون Final Cut Pro و GarageBand و کلا تمام نرم‌افزارهای اکوسیستم شرکت Apple که تعداد آنها نیز واقعا کم نیست، طبیعتا روی Mac بهتر از PC اجرا می‌شوند.

          در کاربری دیگر که خود شما نیز به آن اشاره کردید، بحث سازگاری گوشی‌های تلفن همراه iOS با Mac اهمیت بسیاری خواهد داشت. آن چنان که به صورت رسمی خواهید توانست صفحه‌نمایش iPhone و یا iPad خود را روی Mac به نمایش درآورده یا Mirror کنید و حتی آنرا کنترل نمائید.

          بنابراین چنانچه موارد فوق‌الذکر برای شما اهمیت بسیاری داشته و حتی ضروری باشند، اصلا نباید حتی به تهیه PC فکر کنید و انتخابی به جز Mac و شکی بین ایندو وجود نخواهد داشت.

          اما دلیل اینکه به چه علت در دنیایی زندگی می‌کنیم که %70 دستگاه‌های کاربران سیستم‌عامل Windows و فقط %20 سیستم‌عامل Mac دارا هستند (و %10 هم سایر سیستم‌عامل‌ها از جمله Chrome OS و Linux و…) مواردی فراتر از صرفا نرم‌افزارهای اکوسیستم Apple و سازگاری آن با iOS است.

          به یک آمار متأسفانه حتی خنده‌دار توجه نمائید، که تعداد نرم‌افزارهای موجود برای MacOS حتی کمتر از تعداد برنامه‌های کاربردی موجود برای iOS به عنوان سیستم‌عامل یک گوشی تلفن همراه است! با در نظر گرفتن این نکته که خود iOS نیز مجددا به مراتب تعداد نرم‌افزارهای کمتری در مقایسه با Android داشته و در نهایت، خود Android نیز تعداد نرم‌افزارهای کمتری از Windows دارد، متوجه خواهید شد که به چه علت در دنیای ما، دستگاه‌های با سیستم‌عامل MacOS را Mac و دستگاه‌های با سیستم‌عامل Windows را PC یا کامپیوتر خطاب می‌کنند.

          زیرا واقعا نمی‌توان در معنای رایج آن، به سیستم‌عاملی که تا این حد از نظر تعداد نرم‌افزار محدود است، گفت کامپیوتر…

          دلیل اینکه انتخاب %70 کاربران نیز برای «کامپیوتر» خود سیستم‌عامل Windows است همین بوده و خب بالأخره کامپیوتر شما باید یک تفاوتی با گوشی تلفن همراه شما داشته باشد!

          اگر بخواهیم با گفتاری فنی‌تر به موضوع بپردازیم، آزادی عملی که سیستم‌عامل Windows در اختیار کاربران قرار می‌دهد از MacOS بیشتر بوده و راستش را بخواهید از نظر این پارامتر، یعنی آزادی عمل کاربر بابت انجام امور متنوع و دلخواه خود، سیستم‌عامل MacOS واقعا در قعر جدول حضور دارد. البته که گسترش‌های مختلف Linux حتی آزادی عمل گسترده‌تری را در مقایسه با Windows به کاربران هدیه می‌دهند؛ اما «متأسفانه» سیستم‌عاملی که تعداد بیشتر نرم‌افزار برای آن وجود دارد، همواره Windows است.

          برای پایان دادن به ابعاد نرم‌افزاری و سیستم‌عامل، باید بدانید که ساخت نسخه‌ای خاص از نرم‌افزار شما برای هر سیستم‌عامل، هزینه‌ای به دنبال خواهد داشت مخصوصا اگر در دنیای مدرن امروزی، بحث پشتیبانی و ارائه به‌روز رسانی نیز برای نسخه‌های مختلفی که روی هر سیستم‌عامل عرضه کرده‌اید وجود خواهد داشت.
          لذا خود را در نقش توسعه دهنده یک نرم‌افزار تصور کنید، خواهید دید که حتی اگر نرم‌افزار شما رایگان بوده و بحث کسب درآمد نیز مطرح نباشد، به هرحال از آنجایی که %70 کاربران از سیستم‌عامل Windows استفاده می‌کنند، اولویت و ترجیح شما نیز این است که نرم‌افزار خود را ابتدا برای Windows توسعه داده و عرضه نمائید، و اگر موقعیتش فراهم بود، برای آن %20 مابقی کاربران که Mac دارند نیز نسخه مخصوص به Mac توسعه دهید…

          تصور می‌کنیم تشریح موضوع اخیر، بهترین پایان برای مبحث نرم‌افزار و سیستم‌عامل خواهد بود.

          با رفتن به سراغ بحث سخت‌افزار، همانطور که در ابتدا اشاره شد شما «نباید» شکی بین Mac و PC داشته باشید زیرا خریدار ایندو مورد کاملا مشخص بوده و از نظر فنی، فردی نیست که بین آنها «شک» داشته باشد.

          لذا چنانچه انتخاب شما بهره بهتر از نرم‌افزارهای اکوسیستم Apple باشد، تکلیف مشخص بوده و می‌بایست به سراغ مقایسه سخت‌افزارهای مختلف Mac بروید.

          بنابراین در اینجا با این فرض بحث سخت‌افزار را ادامه خواهیم داد که انتخاب شما PC یا کامپیوتر است.

          با چنین فرضی، باید بگوئیم که کیبورد تبلت‌های Surface درست است که از نظر کلیدهای روی کیبورد بسیار خوب بوده و حس فوق‌العاده‌ای را هنگام تایپ می‌دهند، اما از نظر ساختار کلی خود کیبورد، یکی از افتضاح‌ترین کیبوردهایی است که شما در دنیای دیجیتال خواهید یافت! و دلیل این ادعا را نیز برای شما تشریح خواهیم کرد.

          کیبورد برای «تبلت» فقط حکم یک «لوازم جانبی» و یا Accessory را داراست. دقیقا همان چیزی که شما در رابطه با تبلت‌های Android و iPad Pro می‌بینید و اصلا نمی‌توان آنها را با کیبوردهای لپ‌تاپی برای استفاده طولانی مدت مقایسه کرد.

          اما کیبورد تبلت‌های Surface پا را از دیگر تبلت‌ها نیز فراتر گذاشته و برای کارکردهای طولانی مدت و مداوم، از تمامی دیگر تبلت‌ها بدتر است!

          تمام دلیل این موضوع نیز جنس استفاده شده برای ساخت بدنه کیبورد است که از جنس پارچه می‌باشد…

          به طوریکه متأسفانه اگر شما کاربری هستید که بسیار تایپ می‌کنید، پارچه کیبورد تبلت‌های Surface در بازه زمانی کوتاه همچون یک سال، دچار فرسودگی شدید شده و ظاهر بسیار بسیار زشت و غیرقابل تحملی را به خود می‌گیرد.

          به غیر از این مورد، اگر قصد داشته باشید تبلت Surface خود را روی پاها گذاشته و تایپ کنید، فضای مورد نیاز نگه داشتن یک تبلت Surface وسیع‌تر از یک لپ‌تاپ خواهد بود. زیرا از پشت، فاصله و Gap به وجود آمده بین پایه Kickstand و خود دستگاه، باعث می‌شود چنانچه احتیاط نکنید، تبلت به پشت برگشته و سقوط کند.

          اینها مواردی هستند که ما طی حدود یک دهه استفاده روزانه از تبلت‌های Surface دریافته‌ایم و به عنوان یک جمع‌بندی به شما می‌گوئیم که اگر کار شما تایپ برای بازه‌های طولانی مدت است، تبلت‌های Surface جزو بدترین انتخاب‌های شما می‌توانند باشند به علت ساختار فیزیکی که کیبورد به عنوان یک «لوازم جانبی» برای آنهاست و البته به علت جنس پارچه‌ای که اصلا دوام نداشته و پس از یک سال یا نهایتا دو سال، نیاز به تعویض کیبوردی خواهید داشت که پارچه روی آن کاملا پوسیده و فرسوده و پار‌پاره شده است…

          البته متأسفانه خبر بد اینجاست که دیگر تبلت‌های Windows نیز حال و روزی بهتر از تبلت‌های Surface نداشته و شرکت‌هایی چون hp و Dell و Asus و Lenovo نیز در تبلت‌های Windows خود مجبور به استفاده از کیبورد بسیار مشابهی هستند.

          بنابراین اگر شما کاربری هستید که هم به ساختار فیزیکی تبلت از بابت قلم دیجیتالی نیاز دارید و هم قرار است «بسیار» تایپ کنید، پیشنهاد ما به شما لپ‌تاپ‌های Convertible است همچون Surface Book و یا Surface Laptop Studio و یا hp Spectre x360 و یا برخی مدل‌های Asus ZenBook و…
          این دستگاه‌ها در اصل لپ‌تاپ هستند و از بابت کیبورد آنها برای استفاده طولانی مدت، نگرانی وجود ندارد. اما هرکدام به نحوی، به حالتی شبیه به تبلت تبدیل می‌شوند.
          برای مثال Surface Book لپ‌تاپی است که صفحه‌نمایش آن از روی کیبورد جدا می‌شود، Surface Laptop Studio دارای لولایی است که صفحه‌نمایش آن می‌تواند روی کیبورد به حالت کاملا خوابیده درآید، hp Spectre x360 لپ‌تاپی است که صفحه‌نمایش آن به سمت پشت کاملا چرخیده و از پشت، روی کیبورد قرار می‌گیرد و…

          اگر هم در حالتی دیگر، اصلا بحث تبدیل شدن به حالتی شبیه به تبلت برای شما اهمیت ندارد، که خب مراجع بهتری در مقایسه با سرفیس نیوز وجود دارند که می‌توانید از آنها موضوع را پیگیر شوید.

          به عنوان حسن ختام و با هدف پاسخگویی کامل به تمامی پرسش‌های شما، عنایت دارید که جزئیاتی همچون بحث بالا رفتن درجه حرارت دستگاه به نوعی شاید به حاشیه می‌رود آن‌چنان که معیار شما برای انتخاب، مواردی فرای چنین جزئیاتی خواهند بود…

          در هرحال، دستگاه‌های Surface حتی در همان لحظه ابتدایی کار نیز می‌توانند سریعا گرم شوند! اگر کار شما سنگین باشد.
          اما برای امورات سبک همچون استفاده از مرورگر و نرم‌افزارهای Office خب اصلا هیچگاه گرم نخواهند شد…

          لذا از این بابت، بحث اینکه پس از چه مدت زمانی گرم می‌شوند وجود نداشته و اگر کاربری شما سنگین باشد، درلحظه، دچار درجه حرارت بالا می‌شوند و اگر کاربری شما سنگین نباشد، گذر زمان تأثیر ناچیزی روی بیشتر شدن درجه حرارت در دستگاه‌های Surface خواهد داشت.

          البته که در یک حالت کلی، به این علت که تبلت‌های Surface حتی از نازک‌ترین لپ‌تاپ‌های دنیا نیز نازک‌تر هستند، طبیعتا در حالت استفاده سنگین، دچار درجه حرارت بیشتری می‌شوند. به طوریکه Surface Laptop به عنوان یک لپ‌تاپ سنتی اما نازک، حین استفاده‌های سبک تا 25 درجه سانتیگراد و حین استفاده‌های سنگین تا 45 درجه نیز گرم می‌شود، اما Surface Pro به عنوان یک تبلت بسیار نازک، حین استفاده‌های سبک خنک‌تر بوده و نهایتا تا 20 درجه گرم می‌شود ولی حین استفاده‌های سنگین به علت دشوار بودن مسئله خنک‌کاری از بابت ضخامت فوق نازک، تا 47 درجه نیز گرم می‌شود.

          شایان ذکر است که کانفیگ مدرن SQ3 از Surface Pro 9 از این قاعده مستثنا بوده و همچون لپ‌تاپ‌ها، هیچ‌گاه گرم‌تر از 45 درجه سانتیگراد نخواهد شد. البته در نظر داشته باشید که این عدد برای حالتی است که در سنگین‌ترین شکل ممکن، از تمام توان دستگاه استفاده کنید. به طوریکه کانفیگ مدرن SQ3 از Surface Pro 9 در امورات عادی که سبک هم نیستند، درجه حرارت بسیار پایین‌تری را حتی در مقایسه با لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهد.

  3. سلام
    خواستم تشکر کنم از شما که انقدر زیبا و کامل جواب سوال شخصی که درباره خرید سرفیس پرو داشته دادید. خیلی سوالات رو من داشتم که با این توضیحات تون کاملا متوجه شدم ک انقدر توضیحات تون خوب بود که که نیاز نیست سوالی بپرسم.

    1. درود بر شما.

      از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹

      راستش را بخواهید اگر ما قصد یک رقابت حداقلی با دیگر وبسایت‌های بسیار پرمخاطب در زمینه فناوری داشته باشیم، چاره‌ای به جز این نداریم!
      در یک بیان ساده، وبسایت‌های پرمخاطب حوزه فناوری که بدون ذکر نام، شما نام آنها را می‌شناسید، به این علت که درمورد تمامی موضوعات تکنولوژی روز دنیا به انتشار مطالب می‌پردازند، مخاطب بسیار بیشتری هم جذب می‌کنند.
      در مقایسه با سرفیس نیوز که فقط یک موضوع خاص را حوزه کاری خود قرار داده است…

      بنابراین اگر ما هم بخواهیم همچون همان وبسایت‌های به اصطلاح General و عمومی دیگر، صرفا مطالب وبسایت‌های خارجی را ترجمه کنیم! هیچ موفقیتی کسب نخواهیم کرد…

  4. سلام آیا لپ تاپ های مایکروسافت و سرفیس برای برنامه نویسی مناسب هستن ؟

    1. درود بر شما.

      به عنوان یک پاسخ کلی، بله قطعا شما می‌توانید دستگاهی را از بین محصولات مختلف و متنوع Microsoft Surface تهیه نمائید که مناسب اموری باشد که نیاز به پردازنده مرکزی CPU قدرتمند و همچنین کارت گرافیک قدرتمند داشته باشند. برای مثال دستگاه مدل Surface Laptop Studio دارای کانفیگی است که پردازنده مرکزی CPU نسل یازده Core i7 سری H را در کنار کارت گرافیک RTX 3060Ti ارائه می‌دهد.

  5. سلام وقت بخیر
    من یک طراح لباس هستم می خواستم سرفیس پرو ۹ یا سرفیس لب تاب 5رو تهیه کنم
    الان واقعا با توجه به خوندن مطالب گیج شدم
    من می خوام به غیر از برنامه های ادوبی ایلاستریتور فتو شاپ ایندیزاین و …
    برنامه مارولوس دیراینر کلو تری دی و جمینی و تری دی مکس ..
    رو بتونه ستپورت کنه و من هم بتونم طراحی کنم هم کار سبک گرافیکی انجام بدم
    الان این سرفیس برای من مناسب هس؟ اگر بله
    به نظر شما پرو9 بهتره یا سرفیس لبتاپ۵
    ممنونم اگر پاسخ بدید خیلی وقته دارم تحقیق می کنم کسی جواب درست بهم نداده

    1. درود بر شما.

      راستش را بخواهید اصلا هیچگاه شما نباید بین دو دستگاه کاملا متفاوت همچون Surface Pro و Surface Laptop شکی داشته باشید زیرا ایندو دستگاه اصلا به یکدیگر ربطی ندارند که کاربری بخواهد بین ایندو مقایسه‌ای را انجام دهد!
      دستگاه‌های خانواده Surface Pro تبلت‌هایی هستند که علاوه بر کاربردهای ساختار تبلت از جمله طراحی با قلم دیجیتالی و… با متصل شدن به کیبورد به عنوان یک لوازم جانبی، شبیه به لپ‌تاپ نیز خواهند شد.
      در آن طرف قضیه، دستگاه‌های خانواده Surface Laptop خب اصلا لپ‌تاپ هستند! بدون هیچ قابلیتی بابت تبدیل شدن به حالتی شبیه به تبلت؛ یعنی ساختار کاملا سنتی تمامی لپ‌تاپ‌هایی که از 20 سال گذشته تاکنون می‌شناسید. لذا به صورت واضحی، دیگر کارکردهای تبلت-گونه از جمله طراحی با قلم دیجیتالی و… اصلا در رابطه با دستگاه‌های خانواده Surface Laptop وجود ندارند.

      بنابراین عنایت دارید که دو دستگاه Surface Pro و Surface Laptop آنقدر به یکدیگر بی‌ارتباط هستند که دلیلی برای امر «مقایسه» بین ایندو وجود ندارد…

      اگر شما نیاز به ساختار تبلت دارید، خب می‌بایست به سراغ Surface Pro بروید.

      اگر نیاز به ساختار لپ‌تاپ‌های سنتی دارید، می‌بایست به سراغ Surface Laptop بروید.

      البته در این میان، دو دستگاه Surface Book و Surface Laptop Studio مواردی هستند بین لپ‌تاپ و تبلت. یعنی دو دستگاه مذکور، لپ‌تاپ‌هایی هستند که هرکدام به طریقی، تبدیل به حالتی شبیه به تبلت می‌شوند.

      در پایان صرفا بابت پاسخگویی به تمامی پرسش‌های شما، در یک حالت کلی، دستگاه‌های دو خانواده Surface Pro و Surface Laptop از نظر قدرت سخت‌افزاری دقیقا یکسان بوده و هیچ تفاوتی ندارند.

  6. سلام وقتتون بخیر
    بنده دانشجوی نرم افزار هستم
    لب تاپ فعلیم hp zbook 15 g2 , i7, 256ssd, 15 inch, ram 8
    بخاطر وزن بالا و مقدار کم نگهداشتن باطری مایل بودم با سرفیس عوضش کنم
    ، اما شنیدم که سرفیس پاسخگو کارهای سنگینی مث طراحی وبسایت و برنامه نویسی و توسعه اندروید و.. نیست..
    درسته؟
    و بنظرتون معاوضه لب تاپم با سرفیسی معادل ویژگی های لب تاپ خودم و البته استوک کار درستیه؟

    1. درود بر شما.

      یکی از معضلات پیرامون انتخاب و خرید کامپیوترهای همراه، کلی‌گویی‌هایی همچون «سنگین» و «سبک» و این دست موارد است.
      دستگاه‌های Surface در مدل‌های متنوع و بسیار متفاوتی تولید می‌شوند و برای مثال با خریداری Surface Laptop Studio شما نسل یازده Core i7 سری H را در کنار کارت گرافیک قدرتمند RTX 3050Ti خواهید داشت… اگر فردی به این مشخصات سخت‌افزاری می‌تواند صفت «ضعیف» را نسبت دهد، کار جالبی می‌کند!

      لذا عنایت دارید که دستگاه‌های Surface به هیچ وجه یک شکل خاص از دستگاه نبوده و تنوع و تفاوت در بین آنها بسیار است…
      دستگاه‌های خانواده Surface Go تبلت‌های 10 اینچی فوق نازک و سبکی هستند با وزن 500 گرم! و ضخامت کمتر از فقط یک سانتیمر. اما خب چیپست آنها نیز Intel Pentium است…
      در طرف مقابل دستگاه‌های خانواده Surface Book لپ‌تاپ‌هایی تا سایز 15 اینچ و وزن تا 2000 گرمی که در ضخیم‌ترین قسمت لپ‌تاپ تا 2 سانتیمتر هم ضخامت دارند، اما پردازنده Core i7 را در کنار کارت گرافیک Nvidia Quadro RTX 3000 ارائه می‌دهند.

      شما ابتدا باید این مفهوم را از ذهن خود حذف نمائید که واژه Surface به یک شکل خاصی از دستگاه با یک میزان قدرت خاص گفته می‌شود و با شناخت خانواده‌های مختلف دستگاه‌های Surface مورد مناسب را به نسبت نیاز خود برگزینید.

      سپس می‌بایست ببینید هسته اصلی نرم‌افزارهای مورد نیاز شما چیست ؛ یعنی حتما حداقل هفته‌ای یکبار یا ماهی یکبار به کار با آنها نیاز دارید، نه اینکه یک نرم‌افزاری را پیش‌گویی کنید که شاید در یک روزی به آن نیاز پیدا شود!
      در بین این لیست، سنگین‌ترین نرم‌افزار را معیار قرار داده و تحقیق نمائید که آن نرم‌افزار، طبق جدول Minimum System Requirements خود و یا به نسبت حجم پروژه مد نظر اگر پروژه سنگینی باشد، طبق جدول Recommended System خود، به چه مشخصات سخت‌افزاری نیاز دارید. و البته که از متخصصان آن نرم‌افزار پرس و جو کنید که چه مشخصات سخت‌افزاری مناسب است.

      این «مشخصات سخت‌افزار» به هیچ وجه کلی‌گویی‌هایی همچون «سبک» و «سنگین» و یا «ضعیف» و «قوی» نیستند! بلکه اعداد و ارقام هستند…

      برای مثال اینکه بگوئید برای اجرای نرم‌افزاری خاص شما به چیپست Core i7 نیاز دارید، یک کلی‌گویی بسیار غیرفنی و غیردقیق است که به قول معروف، دردی را دوا نمی‌کند. زیرا برای مثال Core i3 نسل 12 حتی از Core i7 نسل 7 هم قوی‌تر است. بنابراین اینکه کدام نسل از Core i3/i5/i7 مد نظر شماست هم بسیار بسیار مهم خواهد بود.

      به جز پردازنده مرکزی CPU چالش پیش‌روی خریداران دستگاه‌های خانواده Surface Go و Surface Pro و Surface Laptop در رابطه با تشخیص میزان قدرت پردازنده گرافیکی GPU خواهد بود که ما در این زمینه به کمک شما خواهیم آمد و با ذکر کارت گرافیک Nvidia که قدرت یکسانی را با پردازنده گرافیکی هر مدل و هر کانفیگ از دستگاه‌های سه خانواده فوق دارد، میزان قدرت دقیق آنرا معرفی خواهیم کرد. برای مثال کانفیگ Core i7 از Surface Pro 9 که دارای پردازنده گرافیکی Iris Xe با 96 واحد عملیاتی است، قدرت یکسانی را با کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 965M ارائه می‌دهد. لذا چنانچه شما قصد خرید کانفیگ Core i7 از Surface Pro 9 را دارید، به هنگام مقایسه و سنجش میزان قدرت پردازش گرافیکی آن می‌توانید فرض کنید که داخل دستگاه یک کارت گرافیک GTX 965M حضور دارد.

      در پایان شایان ذکر است که به علل مختلف از جمله شرایط باتری، تهیه دستگاه‌های Surface به شکل دست دوم توصیه نشده و پیشنهاد می‌شود ولو کلا خرید Surface را فراموش کنید اگر قصد تهیه آنرا به شکل دست دوم دارید. مخصوصا اگر مدت زمان شارژدهی باتری برای شما اهمیت دارد، باید بدانید که هیچ باتری تعویضی در بازار ایران یافت نمی‌شود که بتواند همچون باتری اصیلی که داخل یک دستگاه نو و آکبند نصب شده است، به شما شارژدهی طولانی باتری ارائه دهد.

  7. سلام
    من دانشجو هستم و میخاستم ببینم که لپ تاپ بهتر بخرم یا سرفیس؟؟
    چون بعد دانشگاه هم بهش نیاز دارم برای کار و نه کار های روتین مثل فیلم دیدن
    کار های گرافیکی و کار های مهندسی
    الان پیشنهاد شما کدوم هست لپ تاپ یا سرفیس؟
    الان یک لپ تاپ دست دوم X550LD ایسوس خریدم 17 میلیون
    و سرفیس دست دوم و حتی تعدادی نو هم در حدود قیمت 20 میلیون پیدا میشه
    میشه راهنمایی کنید لطفا که کدوم بهتر برا؟

    1. درود بر شما.

      طبیعتا در قیمت یکسان، شما خواهید توانست لپ‌تاپ‌های سنتی با قدرت پردازش بالاتری را در مقایسه با یک تبلت Surface Pro تهیه نمائید.

      بر همین اساس تبلت‌های Surface Pro فقط به افرادی توصیه می‌شود که واقعا قرار باشد از ساختار تبلت گونه دستگاه همچون قلم دیجیتالی بهره برده و استفاده آنها بدین شکل باشد که در %50 مواقع از دستگاه خود به شکل تبلت گرفته شده در دستان، و در %50 مواقع نیز به شکل لپ‌تاپ متصل به کیبورد روی میز استفاده کنند.

      اگر این چنین نیست، توصیه می‌شود یا به سراغ Surface Book بروید و یا لپ‌تاپی از دیگر برندها.

      در پایان برای پاسخگویی کامل به تمامی پرسش‌های مطرح شده توسط شما، بابت قدرت پردازش گرافیکی تبلت‌های Surface Pro باید بگوییم به نسبت نسل و البته کانفیگ مد نظر، قدرت پردازش گرافیکی آنها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بهترین راه برای بیان قدرت پردازش گرافیکی تبلت‌های Surface Pro معرفی کارت گرافیکی از شرکت Nvidia خواهد بود که قدرت یکسانی را با پردازنده گرافیکی تبلت Surface Pro مد نظر شما ارائه می‌دهد.

      برای مثال، اگر یک دستگاه قدیمی همچون Surface Pro 3 را در ضعیف‌ترین کانفیگ Core i3 در نظر بگیریم، قدرت پردازش گرافیکی آن یکسان با کارت گرافیک Nvidia GeForce 810M خواهد بود.

      اما چنانچه جدیدترین نسل که Surface Pro 9 می‌باشد را در قوی‌ترین کانفیگ Core i7 در نظر بگیریم، قدرت پردازش گرافیکی آن یکسان با کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 965M خواهد بود.

      بنابراین شما می‌توانید تصور کنید که در رابطه با مثال اخیر، یک کارت گرافیک GTX 965M داخل دستگاه قرار داشته و با علم به این موضوع، ارزیابی نمائید که آیا قدرت پردازش گرافیکی این دستگاه پاسخگوی نیاز شما خواهد بود یا خیر.

      این بهترین روش سنجش و انتخاب یک Surface Pro از حیث قدرت پردازش گرافیکی برای اجرای نرم‌افزار خاصی می‌باشد.

  8. با درود خدمت ادمین گرامی، و آرزوی حالی خوش برای شما و سپاس بابت توضیحات جامع و خاص تون، من توضیحات پیج تون رو خوندم، به دلیل علاقه به طراحی خاص تبلت(PC) سرفیس بعد از چندین سال خواستم برای خودم یک کامپیوتر همراه نو خریداری کنم،انتظار من از این وسیله
    1- سبکی
    2- قابل حمل و استفاده بودن
    3- شارژ دهی مناسب
    4- اجرا حداقل برنامه Corel Video Studio 2022 که سخت افزار زیر را می خواهد :
    OS: windows 11
    Processor : Core i7 or AMD Athlon
    RAM: 8 or more
    Graphic Card: ( تو توضیحات نرم افزار درست نوشته نشده بود اما 512 VRAM یا بیشتر نیاز هست)
    برای صدا هم کارت صدا مناسب ویندوز که حتماً داره و حداقل فضای نصب برنامه اش 10GB هست
    5 _ برنامه Adobe Photoshop 2022
    6_ برنامه Adobe Acrobat Professional

    برای کاربری روزانه، برنامه های آفیس(آخرین ورژن) اون و Adobe Acrobat Professional هست و هفته ای 3 روز هم کار با برنامه Corel Photoshop که قید کردم می پردازم
    با توجه به این کاربری! و البته سبک بودن، قابلیت حمل و البته کارایی دستگاه برای استفاده مکرر، تولید محتوا و… پیشنهاد شما برای من از آخرین مدل surface Pro (9) هست یا Ulra book های هم رده از برند های دیگر مثل asus ZEN book ؟
    به دلایل شخصی که شاید منطقی هم نباشه از مدل pro 9 5g بخاطر اتصال به شبکه تلفن خوشم آمده اما 2 مساله موجود هست
    1- دستگاه توسط سامانه همتا رجیستر می شود
    2- پردازنده دستگاه Q3 خود مایکروسافت هست و تو پست دیگری که بیان کردید و در مورد این پردازنده اشاره کردید که یک ماشین مجازی کار Emulation رو انجام میده برنامه Corel Video که ذکر کردم اجرا می شود؟
    خاطر نشان کنم با توضیحات شما شاید وجه تبلت بودن این سیستم برای من 30% ماجرا باشه اما خالی از اعمال نیست و کارایی داره،
    پوزش بابت طولانی شدن متن و سپاس از حسن توجه و پاسخگویی خوب تون

    1. درود بر شما.

      از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹

      طولانی بودن متن شما نه تنها مورد بدی نیست، بلکه اتفاقا متنی که شما در اینجا نوشته‌اید، یکی از بهترین دیدگاه‌هایی است که تاکنون کاربران مختلف ثبت نموده‌اند؛ زیرا تقریبا به تمامی مباحثی که کمتر فردی می‌پردازد، پرداخته‌اید.

      برای پاسخگویی به شما، بهتر است ابتدا از کانفیگ SQ3 دستگاه مدل Surface Pro 9 شروع کنیم. و دقیقا شما نیز با توجه به مطالعات کاملی که در این زمینه داشته‌اید، به دو نکته اساسی آن اشاره نمودید. اولا بحث رجیستری سیم‌کارت این کانفیگ در ایران و دوما، بحث اجرای نرم‌افزارهای x86 توسط ترجمه‌سازی یا شبیه‌سازی Emulation کدها.

      اینکه دستگاه خاصی در کشور ایران رجیستر شده است یا نه، یک موضوع کاملا متغییر خواهد بود؛ آن چنان که مدل خاصی از گوشی‌های تلفن همراه iPhone اجازه رجیستر شدن ندارند، و یا دستگاه دیجیتالی دیگری آنقدر کم وارد بازار می‌شود که رجیستر نمودن آن برای واردکننده توجیهی ندارد. ما در این وبسایت به عنوان یک مرجع صرفا فنی و تخصصی که هیچ فعالیتی در حوزه تجارت و خرید و فروش کالا نداریم، واقعا نمی‌توانیم اظهار نظری بابت چنین مباحثی کنیم.
      بنابراین این موضوع که دستگاه رجیستر می‌شود یا خیر را خود شما می‌بایست از فروشگاه‌های مختلف جویا شوید؛ چه بسا فردی دستگاه را به صورت شخصی وارد ایران کرده و به هنگام ورود، رجیستری آنرا انجام دهد…

      اما در رابطه با بحث نحوه اجرای نرم‌افزارها؛ همانطور که در مطلب مربوط به Surface Pro 9 این موضوع کاملا توضیح داده شده است، کانفیگ SQ3 دارای پردازنده Snapdragon 8cx Gen 3 می‌باشد که براساس معماری ARM طراحی و تولید شده. لذا این کانفیگ در اصل نباید بتواند نرم‌افزارهایی که توسط سازنده نرم‌افزار برای معماری ARM پیش‌بینی نشده را اجرا کند. اما به لطف ترجمه‌ساز داخلی WOW64 کانفیگ SQ3 دستگاه Surface Pro 9 حتی می‌تواند نرم‌افزارهایی که برای معماری پردازنده آن پیش‌بینی نشده‌اند را نیز توسط شبیه‌سازی Emulation اجرا کند. اما این واسط ترجمه‌ساز، طبیعتا از بازده مفید توان پردازنده برای پردازش یک نرم‌افزار می‌کاهد. طی یک بیان ساده اگر کانفیگ شما Core i5 باشد و توسط Emulation یک نرم‌افزار را اجرا کنید، گویی درحال اجرای آن با کانفیگ Core i3 هستید. این ساده‌ترین بیان ممکن برای این موضوع خواهد بود.

      بنابراین نرم‌افزار مد نظر شما که Corel VideoStudio است نیز روی کانفیگ SQ3 به کمک واسط مترجم Emulator اجرا شده و افت بازده توان پردازشی را برای اجرای آن خواهید داشت.
      البته خوشبختانه نرم‌افزارهای شرکت Adobe و مخصوصا Photoshop دارای نسخه مخصوص به پردازنده‌های با معماری ARM نیز هستند که بدین ترتیب می‌توانید آن نسخه را بدون نیاز به شبیه‌سازی اجرا نمائید.

      شایان ذکر است که به هنگام اجرای نرم‌افزاری که برای معماری ARM پیش‌بینی نشده، شما لازم نیست کاری انجام دهید و این عمل شبیه‌سازی کاملا مخفی از شما توسط WOW64 به صورت خودکار انجام می‌پذیرد.

      فراموش نکنید که با تمام این نقص‌ها، تولید کانفیگ SQ3 بالأخره دلایل خاص خود را دارد!

      از نظر شارژدهی باتری و درجه حرارت تولیدی، کانفیگ SQ3 بسیار بهتر از هر کامپیوتر همراه دیگری در این رده و دسته‌بندی است؛ آن هم بدون نیاز به موتور فن خنک‌کننده.

      این یک توازن همچون دو کفه ترازو است.

      راستش را بخواهید پیشنهاد ما به شما موردی خواهد بود که انتظار آنرا ندارید؛ یعنی تغییر نرم‌افزاری که با آن کار می‌کنید!

      نرم‌افزار تدوین ویدئو Corel VideoStudio با ارائه رابط‌کاربری خوب، امورات حتی نسبتا حرفه‌ای را انجام می‌دهد؛ اما در جای‌جای آن مملو از باگ و مشکلات مختلف نرم‌افزاری است. پس مخصوصا اگر به کانفیگ SQ3 و کلا پردازنده‌های با معماری ARM به علت شارژدهی طولانی باتری و درجه حرارت پایین آنها علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود به سراغ Adobe Premiere Pro برای تدوین ویدئو رفته و کار کردن با آنرا فراگیرید. به غیر از آنکه Premiere نرم‌افزار حرفه‌ای‌تر و با امکانات گسترده‌تر است، حداقل شرکت Adobe برای اضافه کردن پشتیبانی آن از اجرای Native روی پردازنده‌های با معماری ARM دارد! نه همچون Corel VideoStudio که اصلا مشخص نیست آیا هیچگاه از اجرای Native روی پردازنده‌های با معماری ARM پشتیبانی خواهد کرد یا خیر…

      در هرحال بگذارید فضای موضوع را کاملا تغییر داده و با گذر از کانفیگ SQ3 و پردازنده‌های ARM فرض کنیم که شما کانفیگ Core i5/i7 دستگاه‌های Surface Pro را می‌خواهید با دیگر برندها از جمله Asus در خانواده ZenBook مقایسه نمائید.

      در چنین مقایسه‌ای، ابتدا باید تکلیف یک پارامتر مهم تعیین شود؛ آیا شما دقیقا خود حالت تبلت را می‌خواهید؟ یا لپ‌تاپی که به حالتی شبیه به تبلت تبدیل می‌شود نیز می‌تواند انتخاب شما باشد؟

      تعیین همین مورد مهم، همه‌چیز را تغییر خواهد داد.

      اگر شما اصرار بر تهیه دستگاهی داشته باشید که فقط ساختار تبلت را داشته باشد نه لپ‌تاپی که به حالتی شبیه به تبلت تبدیل می‌شود، با اطمینان می‌توان گفت که دستگاه‌های خانواده Surface Pro از نظر وزن، ضخامت و شارژدهی باتری قطعا بهترین گزینه در بین تمامی دیگر برندها هستند.

      اما اگر شما اصرار بر فقط ساختار دقیق تبلت نداشته باشید و لپ‌تاپ‌هایی همچون ZenBook را نیز جزو انتخاب‌های خود قرار دهید که به نحوی به حالتی شبیه به تبلت تبدیل می‌شوند، همه‌چیز تغییر خواهد کرد. زیرا در ازای یک قیمت یکسان، می‌توانید از دیگر برندها دستگاهی با کانفیگ بالاتر و البته بهتر از نظر شارژدهی باتری و… تهیه نمائید. برای مثال hp Spectre x360 لپ‌تاپی شکیل، سبک و نازک با شارژدهی طولانی باتری است که به لطف لولای خود، می‌تواند صفحه‌نمایش را کاملا به عقب بچرخاند تا جایی که روی کیبورد بخوابد؛ که این تکنیک، حالتی شبیه به تبلت را برای دستگاه ایجاد می‌کند. برخی از مدل‌های خانواده ZenBook از Asus هم از چنین تکنیکی بهره می‌برند.

      بنابراین اگر فقط حالت دقیق تبلت را می‌خواهید نه چیزی شبیه به آن، پیشنهاد قطعی ما دستگاه‌های خانواده Surface Pro خواهد بود. ساده بگوئیم؛ درحال حاضر هیچ شرکتی در دنیای تکنولوژی، تبلت‌های ویندوزی به خوبی Microsoft از نظر شارژدهی باتری و وزن و ضخامت، تولید نمی‌کند…

      اما اگر با لپ‌تاپ‌هایی که به شبهه-تبلت تبدیل می‌شوند مشکلی ندارید، پیشنهاد ما دیگر برندها خواهد بود، نه دستگاه‌های Surface.

      انتخاب از بین این دو ساختار نیز به کاربری شما برمی‌گردد که تا چه حد قرار است تا حالت تبلت استفاده کنید؛ آنطور که اظهار دارید فقط در %30 مواقع قصد استفاده از دستگاه به عنوان تبلت را دارید، از نظر ما تعیین می‌کند که هیچ نیاز ضروری به تهیه دستگاهی که ساختار تبلت داشته باشد ندارید و می‌توانید سراغ لپ‌تاپ‌هایی که به حالتی شبیه به تبلت تبدیل می‌شوند نیز بروید.

      اما اگر به دنبال شارژدهی باتری بسیار طولانی هستید، دستگاه‌های خانواده Surface Book در این زمینه یکه‌تاز هستند. اما خب در کنار قیمت بالاتر، وزن و ضخامت بیشتری نیز در مقایسه با محصولاتی چون ZenBook و Spectre x360 دارا هستند. همچنین خانواده XPS از شرکت Dell نیز ضمن شارژدهی طولانی مدت باتری، سبکی و نازکی، بهترین کالا از نظر دوام و شانس پایین خرابی است؛ اما هیچ قابلیتی بابت تبدیل شدن به تبلت را برخلاف دیگر گزینه‌ها ندارد.

      در پایان، به هیچ وجه لپ‌تاپ‌های فوق نازک و سبک MacBook Air از شرکت Apple را نیز فراموش نکنید که به لطف پردازنده‌های با معماری ARM خود شارژدهی باتری طولانی را ارائه می‌دهند؛ مخصوصا چنانچه کار شما تولید محتوا توسط نرم‌افزارهای Adobe است، درحال حاضر حتی Premiere Pro نیز اجرای Native روی پردازنده‌های با معماری ARM شرکت Apple به نام M1/2 را ارائه می‌دهد. البته طبیعتا می‌بایست تحقیق کنید که آیا سیستم‌عامل MacOS برای شما محدودیتی ایجاد می‌کند یا خیر. اما با توجه به کاربری‌های ذکر شده توسط شما، به نظر نمی‌رسد کاری باشد که Winodws برای شما انجام دهد اما MacOS قادر به انجام آن نباشد.

  9. سلام
    وقت بخیر
    با تشکر از دوست خوبمون در خصوص پاسخگویی جامع و کاملی که ارائه میدهند
    با توجه به مطالعه توضیحات جنابعالی تصمیم خود را در خصوص انتخاب دو برند ماکرو و مک ، اخذ نمودم و مطمعنا مکروسافت هست
    در خصوص انواع و مدل های مختلف با کارای های متفاوت و انتخاب سخت بین مدل ها نهایتا باز هم با توجه به توضیحات جنابعالی به دو مدل رسیدم
    با توجه به نیازم
    چون در حال فراگیری دیجیتال مارکتینگ و سئو و در آینده کارهای گرافیکی هستم با بودجه نهایتا 50-60تومان بین دو مدل پرو8 و بوک5 i7 و حتی بین بوک4 با پرو8 بلاتکلیف مانده ام و در نهایت نمیتوانم انتخابی داشته باشم ممنون میشم کمکم کنید

    1. درود بر شما.

      مواردی که شما در آن به شک رسیده‌اید، تا حد بسیاری با یکدیگر متفاوت بوده و خبر خوب اینجاست که حداقل می‌توانیم بگوئیم تفاوت به حدی است که با داشتن تعریف دقیقی از کارکرد شما، می‌توان از بین موارد مد نظر شما، به گزینه مناسب‌تر رسید.

      بدین صورت که خریدار و کاربر Surface Pro کاملا با Surface Book متفاوت است.
      فردی که Surface Pro تهیه می‌کند، قصد دارد از دستگاه خود در %50 مواقع به عنوان یک تبلت گرفته شده در دستان بدون کیبورد، و در %50 مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ قرار گرفته روی میز و متصل به کیبورد استفاده کند.
      لذا این حالت برای Surface Book متفاوت بوده، و فقط در %20 مواقع به عنوان تبلت، و در %80 مواقع به عنوان لپ‌تاپ استفاده می‌شود.

      چنین اظهار نظری براساس پارامترهای بسیاری، از جمله مهمترین آنها تجربه حدود یک دهه استفاده عملی از دستگاه‌های Surface ارائه می‌شود.
      لذا در صورتیکه احساس می‌کنید عادات رفتاری شما با کامپیوتر خود بدین صورت است که قرار نیست در %50 مواقع به عنوان تبلت گرفته شده در دستان بدون کیبورد از دستگاه استفاده نمائید، شدیدا توصیه می‌کنیم به هیچ وجه سراغ Surface Pro نروید.
      به عنوان مهمترین دلیل ابتدایی، شما ضمن خریداری Surface Pro در حال پرداخت مبلغ بابت حالت تبلت آن هستید. بنابراین اگر قرار نباشد از این قابلیت استفاده نمائید، در اصل بابت قابلیتی بودجه صرف نموده‌اید که قرار نیست از آن استفاده کنید… بودجه‌ای که می‌توانستید برای مثال صرف پردازنده قوی‌تر و یا حجم حافظه RAM بیشتر نمائید.
      و در طرف مقابل، در رابطه با Surface Book قضیه به صورت عکس پیگیری خواهد شد. بدین معنی که اصلا نباید تصور کنید صفحه‌نمایش Surface Book زمانیکه از روی کیبورد آن جدا می‌شود، درست می‎‌توانند همچون Surface Pro بدون کیبورد، نقش تبلت را برای شما بازی کند.
      به غیر از یادآوری این نکته که کارت گرافیک Nvidia دستگاه Surface Book داخل قسمت صفحه‌نمایش نبوده و درون کیبورد جای‌دارد (یعنی پس از جداسازی قسمت صفحه‌نمایش از کیبورد، دیگر خبری از کارت گرافیک Nvidia نیست) باید بدانید که پس از جداسازی صفحه‌نمایش Surface Book از روی کیبورد، دیگر هیچ پورت USB نخواهید داشت؛ همچنین خبری از پایه نگهدارنده Kick stand همچون Surface Pro نیست که بخواهید تبلت را روی آن ثابت نگه دارید.
      به غیر از تمامی این موارد، فرض کنیم فردی با هیچ یک از این نقص‌ها مشکلی نداشته باشد. حتی با این حال نیز باید بدانید که Surface Book پس از جدایی از صفحه‌نمایش خود شارژدهی بسیار بسیار کوتاه باتری خواهد داشت. به طوریکه جداسازی صفحه‌نمایش از روی کیبورد فقط برای مصارف موقت بوده و به هیچ وجه اینطور نیست که تصور کنید می‌توانید صفحه‌نمایش Surface Book را جدا کرده و همچون Surface Pro جداگانه به عنوان یک تبلت «کامل» با خود از منزل خارج کنید.
      لذا عنایت دارید که کاربرد و هدف از تولید دو محصول Surface Pro و Surface Book به اندازه‌ای با یکدیگر متفاوت است که به هیچ وجه نمی‌توان مابین آنها «شک» داشت؛ مخصوصا اگر کارکرد دقیق فرد مشخص باشد.

      در پایان، در نظر داشته باشید که شرکت Microsoft نسل چهار و پنج دستگاه Surface Book یعنی Book 4 و یا Book 5 را هنوز تولید نکرده است؛ آخرین مدل تولید شده تا این تاریخ، نسل سوم Surface Book 3 می‌باشد.

  10. سلام مجدد در اصلاحیه دیدگاه قبلی خودم باید بگم:
    بعد از مطالعه پرسش و پاسخ های مفصل شما سوالم را اینگونه مطرح میکنم باتوجه به اینکه: کانفیگ Core i5 مدل Surface Laptop 4 دقیقا قدرت یکسانی را با کانفیگ Core i5 مدل Surface Pro 8 ارائه می‌دهد زیرا هردو دارای یک چیپست کاملا یکسان Core i5 نسل یازده شرکت Intel با مدل 1135G7 هستند، آیا هزینه کردن مبلغ حدود ۲۰ میلیون بیشتر برای خرید سرفیس پرو ۸ در برابر سرفیس لپ تاپ ۴، منطقی است؟
    با توجه به اینکه علاقه ی شخصی من به تبلتی شدن دستگاه بسیار زیاده و قابل حمل تر بودن سرفیس پرو و کاربرد آسان تر برای من که دانشجو هستم و باید مدام مقاله مطالعه کنم.
    در ضمن قیمت لپ تاپ hp Spectre x360 در سایز ۱۴ اینچی رو هم نگاه کردم که وزنش حدود ۱۳۰۰ گرم هست و قیمتش در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون میشه.
    در حالی که در همین زمان قیمت surface pro 8, با کیبورد و قلم در مدل کانفیگ انتخابی من( core i5, RAM 16, SSD 256) حدود ۶۰ میلیون میشه، و سرفیس لپ تاپ ۴ با همین مشخصات حدود ۴۰ میلیون.

    1. درود بر شما.

      راستش را بخواهید پرسشی که شما از ما دارید، در اصل می‌بایست از خودتان داشته باشید!
      یعنی به غیر از فقط شخص خودتان، هیچ فرد دیگری نمی‌تواند به این پرسش، پاسخ دقیقی ارائه دهد که آیا حالت تبلت برای شما کاربرد دارد یا خیر…

      اما به هرحال، ما در اینجا سعی می‌کنیم اولا با بیان ویژگی‌های عملی و کاربردی حالت تبلت، دوما تجربه خود بابت تعامل با کاربران و خریداران دستگاه‌های تبلت Surface به شما در تصمیم کمک کنیم.

      ساختار فیزیکی و یا Form factor موردی است که حتی می‌تواند دسته‌بندی یک دستگاه دیجیتالی را نیز تعیین کند.
      تفاوت عملی که ساختار تبلت در مقایسه با لپ‌تاپ دارد، بدین صورت توضیح داده می‌شود که می‌توانید با تبلت خود، در مکان‌ها و شکل‌های متنوع‌تری کار کنید. برای مثال حتی به هنگام راه رفتن و یا خوابیده روی تخت، استفاده از تبلتی که در دست دارید ممکن و استفاده از لپ‌تاپی که همواره متصل به کیبورد است، ناممکن خواهد بود.
      البته که سناریوهای استفاده از تبلت فقط محدود به این موارد نبوده و بحث قلم دیجیتالی، شاید مهمترین معیار انتخاب باشد. یعنی خب تا زمانیکه صفحه ترسیم زیر دستان شما قرار نگرفته و به شکل ایستاده باشد، عملا امکان نوشتار و طراحی با کیفیتی مناسب، وجود نخواهد داشت.
      تمامی این موارد را فقط زمانی به صورت کامل لمس خواهید کرد که خودتان، کاربر تبلت و کاربر قلم دیجیتالی باشید؛ صفحه ترسیم برای نوشتار و طراحی باکیفیت، حتما می‌بایست زیر دستان قرار گرفته و عمودی روبروی شما نباشد.
      نهایتا، این مورد را نیز اضافه کنید که صفحه‌نمایش لپ‌تاپی چون Surface Laptop به هیچ وجه کاملا ثابت نبوده و به حالت فنری شکل، در صورت استفاده از انگشت برای لمس و قلم برای ترسیم و نوشتار، پنل صفحه‌نمایش مدام به عقب و جلو لقی داشته و حرکت می‌کند؛ حال آنکه به منظور استفاده از قلم برای ترسیم و نوشتار باکیفیت، صفحه ترسیم می‌بایست کاملا ثابت و بدون چنین لقی فنری شکلی باشد…
      مجددا تکرار می‌شود که این مباحث، موضوعاتی نیستند که همچون سخت‌افزار روی کاغذ، بتوانید در قسمت مشخصات یک محصول بیابید.

      با گذر از بحث کاربردهای ساختار تبلت، روی همین موضوع «تجربه کاربری» تمرکز می‌کنیم.
      متأسفانه تجربه حدود یک دهه ما در استفاده از تمامی انواع مدل‌های Surface و ارتباط مستقیم با خریداران و مشتریان آن، حقایق تلخی را بابت تبلت‌های این برند نشان می‌دهند.
      این حقیقت که اکثریت خریداران تبلت‌های Surface از دستگاه خود در اصل به شکل یک لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، نه تبلت…

      حال آنکه تبلت‌های Surface Pro پیش‌بینی شده‌اند تا در %50 مواقع به شکل تبلت گرفته شده در دست بدون کیبورد، و در %50 مواقع هم به شکل لپ‌تاپ متصل به کیبورد روی میز استفاده شوند.
      اما در عمل و در دنیا واقعی، اکثر خریداران Surface Pro اینگونه با دستگاه خود کار نکرده و شاید در بیش از از %80 و حتی %90 مواقع، از دستگاه خود فقط به صورت یک لپ‌تاپ قرارگرفته روی میز و متصل به کیبورد استفاده می‌کنند.

      ریشه‌یابی علت چنین موضوعی، به چندین عامل مهم برمی‌گردد.

      ابتدا از ایرادات خود دستگاه به عنوان علل چنین موضوعی با شما سخن می‌گوئیم.

      تمامی تبلت‌های Surface به جز خانواده Surface Go و فقط دستگاه مدل Surface Pro X همگی از نظر وزن، ضخامت و مدت زمان شارژدهی باتری، ضعیف‌تر از تبلت‌های Android و iPad هستند؛ یعنی سنگین‌تر، ضخیم‌تر و با شارژدهی باتری کوتاه‌تر.

      لذا به هیچ وجه تصور نکنید که Surface Pro 8 به همان سبکی و نازکی یک تبلت Android و یا iPad Pro است. همچنین شارژدهی باتری بسیار کوتاه‌تری داراست. در نهایت از نظر بحث درجه حرارت تولیدی و مراقبت‌های لازم پیرامون این درجه حرارت بالا نیز باید گفت اصلا نباید Surface Pro 8 را همچون یک تبلت Androird و یا iPad Pro بدانید؛ بلکه در صورت خریداری یک Surface Pro 8 به هیچ وجه نباید تبلت را در حالتی که روشن است و Shutdown نشده، آنرا داخل محیطی بسته همچون کیف بگذارید؛ زیرا به علت درجه حرارت تولیدی بسیار بالا، دستگاه قادر به دفع حرارتی نبوده و آسیب سخت‌افزاری خواهد دید.

      بنابراین عنایت دارید که ضمن خریداری یک تبلت Surface Pro به هیچ وجه نباید از نظر فیزیکی، ابعاد و شارژدهی باتری، انتظاری چون تبلت‌های Android و iPad Pro را داشته باشید.

      همین عامل بسیار مهم، دلیل تعداد زیادی از کاربران است برای آنکه از Surface Pro خود در اکثر مواقع به صورت لپ‌تاپ قرارگرفته روی میز و متصل به کیبورد استفاده کنند، نه تبلت.

      البته که ریشه‌یابی علل این موضوع، فقط به درجه حرارت و ابعاد و مدت زمان شارژدهی باتری وابسته نبوده و متأسفانه در بُعد نرم‌افزاری نیز عوامل مهمی دخیل هستند.

      در ساده‌ترین بیان ممکن، کل سیستم‌عامل و کل برنامه‌های کاربردی Android و یا iOS پیش‌بینی شده‌اند تا فقط توسط دستورات لمسی بتوان با آنها کار کرد. حال آنکه در رابطه با سیستم‌عامل Windows و نرم‌افزارهای آن، موضوع دقیقا برعکس بوده توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای ویندوزی، با توجه به آنکه کاربر هدف آنها در اکثر مواقع خب اصلا صفحه لمسی ندارد، محیط نرم‌افزار خود را برای کار توسط کیبورد و ماوس مناسب‌سازی و پیش‌بینی می‌کند.
      بر همین اساس، کار با نرم‌افزارهای ویندوزی فقط توسط دستورات لمسی و انگشت، به هیچ وجه به سهولات برنامه‌های کاربردی موجود روی Android و iOS نیست.

      می‌بینید که ما تا چه با شما صادق هستیم! صداقتی که طرفداران برندی همچون Apple حتی با خودشان نیز ندارند…

      در هرحال، به اعتقاد ما نه بحث درجه حرارت، نه ابعاد، نه شارژدهی باتری و نه حتی مناسب نبودن نرم‌افزارها برای کار توسط دستورات لمسی، هیچ یک دلیل اصلی این موضوع نیستند که خریداران Surface Pro در بیش از %80 مواقع از تبلت خود به شکل تبلت استفاده نمی‌کنند.

      این ادعای ما به علت بررسی آن دسته از کاربران مطرح می‌شود که پیش از خریداری Surface Pro، خودشان از قبل، کاربر تبلت بوده‌اند؛ برای مثال تبلت Android و iPad داشته‌اند. چنین فردی پس از آنکه یک Surface Pro را به عنوان جایگزینی برای تبلت پیشین خود تهیه می‌کند، از Surface Pro خود دقیقا در %50 مواقع به عنوان تبلت گرفته شده در دست بدون کیبورد، و در %50 مواقع نیز به عنوان لپ‌تاپ قرار گرفته روی میز و متصل به کیبورد استفاده می‌کنند؛ یعنی همان چیزی که Surface Pro برای آن پیش‌بینی و طراحی شده.

      لذا عنایت دارید که مهمترین عامل، در اصل خود فرد است.

      آن چنان که خب اکثر خریداران Surface Pro متأسفانه با این دید دستگاه خود را تهیه کرده‌اند که جایگزین لپ‌تاپ آنها باشد… در نتیجه عادات رفتاری به آنها دستور ذهنی می‌دهد که با دستگاه خود، بیشتر به شکل یک لپ‌تاپ کار کنند تا تبلت.

      جمع‌بندی بحث انتخاب از بین حالت تبلت و لپ‌تاپ و البته انتخاب Surface Pro به عنوان تبلت را اینطور برای شما می‌بندیم که اگر حس می‌کنید عادات رفتاری شما بابت کار با «کامپیوتر» خود به شکل لپ‌تاپ است، به هیچ وجه به سراغ خریداری Surface Pro نروید. زیرا خود شما نیز با مقایسه قیمت‌ها عنایت دارید که ضمن خریداری یک Surface Pro در حال صرف هزینه بابت قابلیتی هستید که قرار نیست از آن استفاده چندانی داشته باشید. هزینه و بودجه‌ای که می‌شد برای دیگر ویژگی‌هایی چون پردازنده قویتر، حجم حافظه RAM بیشتر و SSD حجیم‌تر و… صرف شود.

      در ادامه بحث، دو سناریو را بررسی خواهیم کرد.
      حالتی که شما با توجه به توضیحات فوق به این نتیجه می‌رسید که ساختار تبلت می‌خواهید، و سناریو دیگر، حالت تبلت را نمی‌خواهید.

      اگر به این نتیجه رسیدید که دقیقا یک تبلت می‌خواهید با قابلیت جدا شدن کیبورد (نه لپ‌تاپی که صفحه‌نمایش آن می‌چرخد و شبیه به تبلت می‌شود) باید بدانید که اتفاقا Surface Pro سبک‌ترین و نازک‌ترین تبلت ویندوزی قدرتمند Core i5/i7 است با طولانی‌ترین مدت زمان شارژدهی باتری.
      دیگر تبلت‌های ویندزوی اگر سبک‌تر و نازک‌تر از Surface Pro باشند، ضعیف‌تر از آن هم خواهند بود.
      بنابراین بهترین گزینه شما برای یک تبلت ویندوزی سبک و نازک و قدرتمند، فقط Surface Pro خواهد بود و هیچ شرکت دیگری، تبلت ویندزوی به خوبی آن تولید نمی‌کند.

      اما اگر به این نتیجه رسیدید که حالت تبلت را نمی‌خواهید، توصیه ما عدم انتخاب دستگاهی چون Surface Laptop است. زمانیکه بحث لپ‌تاپ با ساختار سنتی بدون قابلیت تبدیل شدن به تبلت باشد، محصولات دیگر شرکت‌های باسابقه‌تر همچون Dell و hp و… قطعا بهتر از Surface Laptop هستند؛ از نظر دوام، تنوع پورت‌ها، تعمیرپذیری، قدرت سخت‌افزاری و دیگر پارامترها.

      با شما صادق باشیم، هدف از تولید دستگاه‌های خانواده Surface Laptop فقط زیبایی ظاهری برای افرادی است که قصد دارند به اطرافیان خود یک دستگاه لوکس را نمایش دهند؛ اگر منظور دقیق ما را متوجه می‌شوید!
      ضمن خریداری دستگاه‌های خانواده Surface Laptop شما در اصل در حال پرداخت هزینه بابت این ویژگی هستید، نه موارد فنی و سخت‌افزاری…

      تصور می‌کنیم در همین حد کافی بود تا شما با Surface Laptop آشنا شوید.

      لذا توصیه ما در رابطه با ساختار سنتی لپ‌تاپ، تهیه محصول مد نظر خود از دیگر برندهای باسابقه‌تر از Microsoft Surface است.

      به عنوان کلام پایانی، اگر بخواهیم مقایسه کوتاهی بین Surface Pro و hp Spectre x360 به شما ارائه دهیم، باید بگوئیم به غیر از بحث تبلت و لپ‌تاپی که صفحه‌نمایش آن می‌خوابد، اگر قرار است کار تایپ طولانی مدت و زیادی داشته باشید، دستگاه hp Spectre x360 کیبورد مناسب‌تری داراست. زیرا کیبورد Surface Pro برای آن صرفا یک لوازم جانبی محسوب می‌شود و مخصوصا با توجه به جنس پارچه‌ای خود که دوام پایینی دارد، مناسب افرادی که امور تایپی طولانی مدت دارند، نیست.

      این موارد را فقط فردی که با مدل‌های مختلف دستگاه‌های Surface تجربه عملی به عنوان دستگاه شخصی در طولانی مدت داشته باشد، می‌تواند به شما ارائه دهد؛ نه براساس مشخصات سخت‌افزاری روی کاغذ.

  11. سلام خسته نباشید،
    من میخواستم تبلتی بخرم که سرعت خوب و همچنین صفحه لمسی خوبی داشته باشه بطوریکه برای نوشتن روی PDF مناسب باشه و بیشتر استفادم تو محیط خونه اس ولی خب چون مدت زیادی قراره استفاده کنم میخوام کمتر برام ایجاد خستگی کنه با اینور اونور بردنش تو خونه .
    بین دو تبلت ویندوزی سرفیس Go 2 و همچنین HP Elite X2 موندم و همچنین انتخاب های دیگری با قیمت مناسب تر مثل لپتاپ Lenovo IdeaPad Flex 5 هم وجود داره که لمسی هم هستند و 360 درجه میچرخن . البته همه اینارو استوک میخوام تهیه کنم .
    ممنون میشم با توجه به قیمت و کارایی منو راهنمایی کنید. البته اگه خودتون پیشنهاد بهتری دارید هم ممنون میشم بگید
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. درود بر شما.

      ابتدا به مقایسه سه گزینه معرفی شده توسط خود شما خواهیم پرداخت.
      در مقایسه سه دستگاه Microsoft Surface Go 2 و HP Elite X2 و Lenovo IdeaPad Flex 5 باید بدانید که شاید در ظاهر، شبیه یکدیگر به نظر برسند، اما با توجه به ویژگی‌های هر یک باید بگوئیم کاربرد آنها کاملا متفاوت است.
      مخصوصا از نظر ابعاد صفحه‌نمایش، بسته به کاربری شما می‌بایست تعیین نمائید که مابین اندازه و سهولت در جابه‌جایی، کدام یک برای شما در اولویت است.
      به طوریکه خب طبیعتا هرچه صفحه‌نمایش بزرگتر باشد، بهتر است. اما تا زمانیکه این ابعاد بزرگ، دو امر را دشوار نکند. اولا سهولت در جابه‌جایی را دشوار نکند، دوما سهولت در کار با خود دستگاه را.

      یعنی به صورت واضحی هرچه یک دستگاه صفحه‌نمایش بزرگتری داشته باشد، همراه داشتن آن به صورت دائمی، دشوارتر خواهد بود. اما فقط بحث جابه‌جایی مطرح نبوده و با پرداختن به بحث تبلت‌ها به صورت تخصصی، حتی یک تبلت 11 اینچ نیز با صفت «بزرگ» یاد می‌شود. به طوریکه کار کردن با یک تبلت بزرگتر از 11 اینچ واقعا دشوار و بعضا حتی آزاردهنده خواهد بود. این موضوع را فقط زمانی لمس خواهید کرد که خود، یک کاربر حقیقی تبلت باشید.

      بنابراین با توجه به اینکه اندازه صفحه‌نمایش سه دستگاه مذکور کاملا با یکدیگر متفاوت است، معیار انتخاب شما می‌تواند فقط همین پارامتر بسیار مهم نیز باشد.

      دقت داشته باشید که در ادامه بحث سهولت در حمل، وزن و ضخامت نیز بسیار اهمیت پیدا خواهند کرد.

      و از این بابت، دستگاه مدل Surface Go 2 برترین مدل از بین سه مدل معرفی شده توسط شما می‌باشد؛ آن چنان که مناسب‌ترین ابعاد را با 10.5 اینچ صفحه نمایش داشته و البته که سبک‌ترین و نازک‌ترین مدل نیز می‌باشد.

      به همین ترتیب، دستگاه مدل Lenovo IdeaPad Flex 2 بزرگتر، سنگین‌تر و ضخیم‌تر از HP Elite X2 خواهد بود.

      با گذر از بحث ابعاد، به سخت‌افزار و در صدر آنها، قدرت سخت‌افزاری می‌رسیم.
      به همان نسبت که Lenovo IdeaPad Flex 5 سنگین‌ترین و ضخیم‌ترین و حجیم‌ترین مدل است، به همان نسبت نیز قوی‌ترین است؛ با چیپست نسل 11 و کارت گرافیک مجزا از شرکت Nvidia.
      مجددا به همان نسبت که HP Elite X2 سبک‌تر و نازک‌تر است، ضعیف‌تر است؛ با چیپست نسل 7 و بدون کارت گرافیک مجزا.
      به همین ترتیب، Surface Go 2 که سبک‌ترین و نازک‌ترین مدل است، ضعیف‌تر خواهد بود.

      اما دقت داشته باشید که نه تنها بحث قدرت، در تناقض با بحث قابل حمل بودن و وزن و ضخامت و ابعاد است، بلکه در تناقض با مدت زمان شارژدهی باتری نیز می‌باشد.

      در این باره به هیچ وجه به ابعاد روی کاغذ توجه نکنید؛ از بین سه مدل مد نظر شما، دستگاه مدل Lenovo IdeaPad Flex 5 کوتاه‌ترین مدت زمان شارژدهی، و Surface Go 2 طولانی‌ترین مدت زمان شارژدهی باتری را برای شما خواهد داشت.

      عنایت دارید که «همه» چیز همچون دو کفه ترازو، نسبی بوده و نمی‌توانید هم دستگاهی انتخابی کنید که کارت گرافیک مجزا Nvidia داشته باشد، و هم به سبکی و نازکی تبلتی چون Surface Go باشد. نمی‌توان هر دو را باهم خواست!

      و دلیل طراحی و تولید دستگاه‌های متفاوت نیز دقیقا همین است؛ به نسبت افراد مختلف با کاربری‌های مختلف، فردی می‌پذیرد که دستگاه ضخیم و سنگین را در ازای کارت گرافیک Nvidia داشته باشد. و فرد دیگری به هیچ وجه حاضر به چنین انتخابی نبوده و ترجیح می‌دهد تبلتی به نازکی و سبکی تبلت‌های Android و iPad داشته باشد؛ یعنی Surface Go که دقیقا به سبکی و نازکی تبلت‌های Android و iPad است.

      بنابراین بسته به اینکه چه میزان قدرت سخت‌افزاری و چه میزان سهولت در حمل و استفاده را بخواهید، انتخاب از بین سه مدل مد نظر آن چنان هم مورد دشواری نخواهد بود.

      البته که در یک حالت کلی، برای هر فردی که قصد خرید کامپیوتر همراه دارد چنین مقایسه و چنین معیاری برای انتخاب ملاک است. یعنی همواره و برای تمام مشتریان کامپیوترهای همراه، انتخاب از بین قدرت و سبکی وزن، معیار اصلی قضاوت خواهد بود.

      بر همین اساس توصیه ما به کاربران به هنگام انتخاب کامپیوتر همراه، اتفاقا انتخاب ضعیف‌ترین مدلی است که بتواند امور نرم‌افزاری مد نظر شما را به انجام برساند؛ با این هدف که در نهایت، سبک‌ترین و نازک‌ترین دستگاه ممکن تهیه شود که طولانی‌ترین مدت زمان شارژدهی باتری را نیز ارائه دهد.

      با چنین هدف و با چنین مسیری که روش اصولی و فنی در انتخاب کامپیوتر همراه است، می‌بایست یک لیست از هسته اصلی سنگین‌ترین نرم‌افزارهای مورد نیاز خود تهیه نمائید.
      در این عبارت به واژه «هسته اصلی» توجه داشته باشید آن چنان که به هیچ وجه نباید طی یک آینده‌نگری، برای مثال بگوئید که از فلان نرم‌افزار مخصوصا سنگین، شاید یک روزی نیاز به استفاده پیدا نمائید.

      این آینده‌نگری بی‎جا، بدترین آفت در انتخاب کامپیوتر همراه است که اتفاقا بسیاری از کاربران طی ذهنیتی کاملا ناصحیح، تصور می‌کنند که زرنگی کرده‌اند!

      بلکه راستش را بخواهید، چنین آینده‌نگری ساده‌لوحانه‌ای فقط باعث خواهد شد ضمن صرف هزینه ولو بیشتر، اما در نهایت، کامپیوتر همراه شما به علت وجود قدرتی که شاید هیچگاه نیاز به استفاده از آن پیدا نکنید، یک دستگاه سنگین و ضخیم باشد که مدت زمان شارژدهی باتری آن بسیار کوتاه است.

      بر همین اساس دقت داشته باشید که در لیست مذکور، فقط «هسته اصلی» نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را منظور نمائید. یعنی نرم‌افزارهایی که حداقل هفته‌ای یکبار و یا نهایتا ماهی یکبار، حتما از آنها استفاده می‌کنید. نه نرم‌افزاری که در یک روزی و در یک جایی نیاز، شاید به استفاده از آن نیاز پیدا کنید…

      پس از تهیه چنین لیست کاربردی، قوی‌ترین نرم‌افزار از نظر نیاز به سه مورد پردازنده مرکزی CPU، پردازنده گرافیکی GPU و حافظه RAM را در صدر آن لیست، معیار انتخاب خود قرار دهید. یعنی ممکن است سه نرم‌افزار کاملا متفاوت برای هر یک از سه مورد فوق، معیار قرار داده شوند.
      به عنوان مثالی برای نرم‌افزاری که به پردازنده مرکزی CPU قوی نیاز داشته باشد، نرم‌افزارهای مهندسی تحلیلی و شبیه‌سازی چون MATLAB و Dassault Systems Abaqus را می‌توان نام برد.
      و نرم‌افزاری چون Autodesk 3Ds MAX به عنوان نرم‌افزاری که پردازنده گرافیکی قدرتمند نیاز دارد.
      و نهایتا اگر فردی نیاز به باز بودن چندین نرم‌افزار و یا چندین صفحه مرورگر اینترنتی در کنار یکدیگر نیاز داشته باشد، می‌بایست حجم حافظه RAM بالا تهیه کند. البته در رابطه با حافظه RAM دقت داشته باشید با توجه به اینکه قدرت پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه iGPU ارتباط مستقیمی با حافظه RAM دارند، اگر دستگاه شما کارت گرافیک مجزا نداشته باشد، با هدف دارا بودن قدرت پردازش گرافیکی بیشتری، تهیه RAM هرچه حجیم‌تر توصیه می‌شود.

      برای اینکه بدانید هر نرم‌افزاری به چه میزان قدرت سخت‌افزاری نیاز دارد، کافیست جدول حداقل سیستم مورد نیاز و یا Minimum System Requirements که توسط خود سازنده آن نرم‌افزار در وبسایت رسمی آن منتشر شده است را معیار قرار دهید.

      بدین ترتیب اطلاعات دقیقی در رابطه با سخت‌افزار مورد نیاز خود در دست خواهید داشت که با توجه به آن، می‌توانید ضعیف‌ترین دستگاه ممکن که قادر به انجام امور نرم‌افزاری مد نظر شما باشد را انتخاب نمائید. و انتخاب ضعیف‌ترین سخت‌افزار ممکن در یک کامپیوتر همراه، به معنی سبک‌ترین و نازک‌ترین سخت‌افزار خواهد بود که طولانی‌ترین مدت زمان شارژدهی ممکن باتری را داراست.

      با رفتن به سراغ موضوع بعدی، آنطور که شما درخواست داشته‌اید که ما نیز پیشنهاد خود را بابت «تبلتی سبک و نازک که سرعت خوب و صفحه لمسی خوبی برای نوشتن روی اسناد PDF داشته باشد» ارائه دهیم، باید بگوئیم که راستش را بخواهید شما به هیچ وجه نباید به دنبال چنین موردی در بین تبلت‌های ویندوزی باشید…

      تبلت‌های ویندوزی به علت معماری پردازنده Intel x86 خود، به هیچ وجه به سبکی و نازکی تبلت‌های Android و iPad نمی‌توانند باشند. حتی اگر هم باشند (یعنی Surface Go به لطف پردازنده Intel سری Y خود) اما باز هم از نظر شارژدهی باتری، ضعف دارند.

      بنابراین پیشنهاد ما به شما، تهیه یک تبلت Android و یا iPad برای چنین مصارفی است.

      و بین این دو مورد نیاز مجددا بسته به نیاز شما ممکن تبلت‌های Android بهتر باشند و یا تبلت‌های iPad.

      تبلت‌های iPad با توجه به سیستم‌عامل ساده و بسته خود، بسیار کمتر دچار افت سرعت کارکرد و لگ و هنگ می‌شوند. اما به همین نسبت، در رابطه با بحث انتقال فایل و نصب برنامه‌های کاربردی متفرقه (برنامه‌های ایرانی و بانک‌ها و…) در تبلت‌های Android بهتر هستند.

      اما مهم این است که چه تبلت‌های Android و چه تبلت‌های iPad در هرحال نسبت به تبلت‌های ویندوزی بسیار سبک‌تر و نازک‌‎تر و از همه مهمتر، با شارژدهی طولانی‌تر باتری هستند. و البته که از نظر کار توسط دستورات لمسی، باید بدانید که نرم‌افزارهای ویندوزی به هیچ وجه همچون برنامه‌های کاربردی Android و iOS مناسب استفاده توسط دستورات لمسی نبوده و بیشتر برای کار با ماوس و کیبورد پیش‌بینی شده‌اند.

      به عنوان کلام پایانی، ما تهیه دستگاه به صورت دست‌دوم را به هیچ فردی توصیه نمی‌کنیم و علت آن نیز باتری است. در نظر داشته باشید که هیچ باتری تعویضی نیست که به خوبی باتری اصیل خود دستگاه کارکرد داشته باشد. لذا به هیچ وجه این تصور ناصحیح را در ذهن خود پرورش ندهید که خب اگر باتری دستگاه دست‌دوم ایراد داشت، باتری را تعویض می‌کنیم… زیرا هیچ باتری تعویضی نیست که به خوبی باتری اصیل دستگاه به شما شارژدهی دهد.

  12. درود . من هیچ آشنایی با لب‌تاب ها ندارم و تازه میخوام برنامه نویسی رو شروع کنم سرفیس برای این کار مناسبه؟اگه هست چ مدلی؟و اگه نیست کدوم لب تاب مناسبه

    1. درود بر شما.

      با توجه به ذات کاری که شما قرار است انجام دهید، یعنی کدنویسی، به بهترین کیبورد موجود نیاز خواهید داشت.

      بر همین اساس، می‌بایست انتخاب خود را پیرامون تهیه لپ‌تاپ‌هایی بنا کنید که بهترین کیبوردها را ارائه می‌دهند.

      با چنین هدف‌گذاری، لپ‌تاپ‌های MacBook شرکت Apple یکی از بهترین کیبوردهای موجود را دارا هستند.

      البته که استفاده از تکنولوژی نوری Optical در کیبورد لپ‌تاپ‌‎های Razer آنها را بسیار منحصر به فرد کرده، اما این فناوری بیشتر مخصوص گیمرها بابت واکنش سریع است.

      در بین محصولات Microsoft نیز دستگاه‌های خانواده Surface Laptop و Surface Laptop Studio و Surface Book برترین کیبوردها را دارا هستند به طوریکه به اعتقاد برخی مشتریان این محصولات، دارای بهترین کیبوردها در بین تمامی دیگر شرکت‌ها هستند.

      در کنار موارد گفته شده تا اینجا، مدل‌هایی چون XPS از شرکت Dell نیز دارای کیبورد حرفه‌ای هستند و یا خانواده Spectre تولید شرکت باسابقه‌ای چون hp اگرچه این خانواده بیشتر لوکس است تا حرفه‌ای.

      پس از معرفی بهترین لپ‌تاپ‌ها از نظر کیبورد، به سراغ یک مورد اساسی خواهیم رفت؛ یعنی بحث سیستم‌عامل.

      آن‌چنان که نیاز است تا شما مشخص کنید که قصد کدنویسی برای چه پلتفرمی را دارید؟

      زیرا به صورت واضحی، در صورت خریداری لپ‌تاپ‌های MacBook شرکت Apple خب قادر به نصب و اجرای نرم‌افزاری که خودتان برای Windows نوشته‌اید، نخواهید بود.

      به همین ترتیب، اگر لپ‌تاپی با توزیع‌های مختلف Linux همچون Ubuntu و Debian و… و یا سیستم‌عامل ChromeOS داشته باشید، قادر به نصب و اجرای نرم‌افزارهای تولید شده خود برای Windows نخواهید بود.

      و البته که اگر یک لپ‌تاپ با سیستم‌عامل Windows نیز تهیه نمائید، قادر به اجرای نرم‌افزاری که خودتان برای MacOS تولید کرده‌اید، نخواهید بود.

      بر همین اساس می‌بایست توجه ویژه‌ای به بحث سیستم‌عامل داشته باشید از این بابت که قرار است برای چه پلتفرمی به کدنویسی بپردازید.

      در این رابطه، سیستم‌عامل Windows از تمامی دیگر سیستم‌عامل‌های منعطف‌تر است؛ آن‌چنان که به لطف زیرسیستم رسمی Linux تحت عنوان WSL که توسط شرکت Microsoft داخل خود Windows 10/11 وجود دارد، می‌توانید کدهایی که برای لینوکس نوشته‌اید را نیز اجرا نمائید.
      همچنین اگر توسعه‌دهنده برنامه‌های کاربردی Android باشید نیز امکان اجرای apk توسط زیرسیستم رسمی WSA یا Windows Subsystem for Android داخل خود Windows 11 خواهید بود.

      البته چنانچه قصد اجرای محلی یا Native داشته و نخواهید محیط یک سیستم‌عامل را داخل یک سیستم‌عامل میزبان دیگر شبیه‌سازی یا Emulate کنید، بهترین گزینه برای توسعه برنامه‌های کاربردی Android استفاده از سیستم‌عامل ChromeOS خواهد بود که جدیدا امکان نصب و اجرای apk را داراست.

      نهایتا پیشنهاد می‌شود با هدف دارا بودن بیشترین مدت زمان شارژدهی باتری ضمن سبک و نازک بودن دستگاه، از انتخاب و خریداری لپ‌تاپ‌هایی که کارت گرافیک مجزا از شرکت Nvidia و یا AMD دارند، خودداری نمائید.

      زیرا برای فردی که قرار است به کدنویسی و توسعه نرم‌افزار بپردازد، وجود یک کارت گرافیک بسیار قوی، نه تنها هیچ مزیتی ندارد، بلکه نهایتا باعث می‌شود مدت زمان شارژدهی باتری کوتاه‌تر، وزن سنگین‌تر و ابعاد ضخیم‌تر داشته باشد.

      مگر آنکه شما قصد توسعه بازی‌های ویدئویی را داشته باشید که آنگاه موضوع کاملا متفاوت خواهد بود.

      اما تا زمانیکه قصد توسعه «نرم‌افزار» داشته باشید، نیازهای پردازش گرافیکی شما را، پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه Integrated Graphics و یا iGPU کاملا تأمین خواهند کرد.

      بهترین کاری که ما از این بابت می‌توانیم برای شما انجام دهیم، مقایسه پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه فعلی با کارت‌های گرافیک مجزا از شرکت Nvidia خواهد بود.

      به طوریکه در حال حاضر، برای مثال در چیپست Core i7 نسل 11 شرکت Intel مدل 1185G7 به لطف حضور پردازنده گرافیکی Iris Xe با 96 واحد عملیاتی می‌توان گفت که لپ‌تاپی این چیپست Core i7 را داشته باشید، گویی داخل خود یک کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 965M داراست.
      زیرا میزان قدرت پردازش گرافیکی Iris Xe یکسان با GTX 965M است.

      و در طرف شرکت AMD نیز برای مثال در چیپست Ryzen 7 مدل 7840U به لطف حضور پردازنده گرافیکی قدرتمند Radeon 780M می‌توان گفت که لپ‌تاپی که این چیپست را داشته باشد، گویی داخل خود یک کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1660 داراست.
      زیرا میزان قدرت پردازش گرافیکی Radeon 780M یکسان با GTX 1660 است.

      لذا عنایت دارید که پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه کنونی، کاملا پاسخگوی نیاز یک توسعه‌دهنده «نرم‌افزار» هستند و شما به عنوان کدنویس، هیچ نیازی به تهیه لپ‌تاپی که الزاما کارت گرافیک مجزا داشته باشد، نیستید.

      بنابراین خواهید توانست از مزایای عدم حضور کارت گرافیک مجزا داخل لپ‌تاپ خود بهره ببرید؛ یعنی لپ‌تاپی که شارژدهی طولانی‌تر باتری، وزن سبک‌تر و ضخامت کمتری داراست.

  13. سلام وقتتون بخیر
    من دانشجو مهندسی هستم و در حال حاضر هم باید زبان رو به صورت جدی دنبال کنم لپ تاپ فعلی من لنوو ideapad i7 نسل 8 هست و نسبتا برای حمل و نقل سنگین هست، من دنبال یه سرفیسی هستم که بتونم جزوه های زبانم رو داخلش هم بخونم هم یادداشت برداری کنم از طرفی هم بتونم راحت با خودم حملش کنم ، بودجه ای هم که دارم 23 تومن هست با توجه به نظرات و کامنت های سایر دوستان که خوندم هم من الان شک دارم که اصلا سرفیسی مثل پرو 7 بگیرم یا تبلت بگیرم؟ چون فقط برام سبک بودن و جزوه نوشتن داخلش مهمه با قلم مناسب و اصلا استفاده ای برای گیم ندارم.ممنونم میشم اگر راهنماییم کنین

    1. درود بر شما.

      متأسفانه صحبت‌های شما تا حد بسیاری مبهم هستند آن‌چنان که اولا در بازه قیمتی 23 میلیون تومان، اصلا نمی‌توان Surface Pro 7 ولو ارزان قیمت‌‎ترین کانفیگ را به صورت نو و آکبند تهیه کرد؛ دوما چنانچه شما بین یک دستگاه با سیستم‌عامل Windows و یک تبلت با سیستم‌عامل Android یا iOS شک داشته باشید، مسئله پایه‌ای‌تر از این حرف‌هاست!
      لذا ما از این جمله شما «شک دارم که اصلا سرفیسی مثل پرو 7 بگیرم یا تبلت بگیرم؟» چنین مفهومی دریافت می‌کنیم که گویا کلا بین یک تبلت ویندوزی و یک تبلت اندرویدی شک پیدا کرده‌اید…
      در صورتی که برداشت ما از جمله شما صحیح باشد، مسئله می‌بایست بسیار ریشه‌ای‌تر بررسی شود.

      طی ساده‌ترین بیان ممکن، اگر نیاز نرم‌افزاری شما را سیستم‌عامل Android و یا iOS برطرف می‌کند، توصیه اکید ما بر این است تا از تهیه تبلت با سیستم‌عامل Windows پرهیز نمائید. علت چنین توصیه‌ای نیز بحث وزن، ضخامت، مدت زمان شارژدهی باتری و درجه حرارت می‌باشد.
      به طوریکه در یک حالت کلی، تبلت‌های با سیستم‌عامل Windows سنگین وزن‌تر، ضخیم‌تر، با شارژدهی کوتاه‌تر باتری و با درجه حرارت بالاتر هستند.
      لذا در ابتدا می‌بایست بررسی نمائید که آیا واقعا نرم‌افزاری وجود دارد که شما به آن نیاز داشته باشید و برای سیستم‌عامل‌های Android و iOS ساخته نشده باشید یا خیر. به طوریکه خریداران تبلت‌های ویندوزی، در اصل مجبور می‌شوند که به‌خاطر نرم‌افزار و یا نرم‌افزارهای خاصی که مورد نیاز آنهاست ولی در Android و iOS وجود ندارد، با وزن سنگین‌تر، ضخامت بیشتر، شارژدهی باتری کوتاه‌تر و نهایتا درجه حرارت بیشتر تبلت‌های ویندوزی کنار آیند.

      تصور می‌کنیم توضیحات فوق، کامل و کافی بودند.

      حال با این فرض بحث را ادامه خواهیم داد که شما به نرم‌افزار یا نرم‌افزارهایی نیاز دارید که در سیستم‌عامل Android و یا iOS وجود ندارند. با چنین فرضی، می‌توانیم با اطمینان به شما بگوئیم که برترین تبلت با سیستم‌عامل Windows در سبک‌ترین و نازک‌ترین حالت خود که بیشترین مدت زمان شارژدهی باتری را در کنار قدرت سخت‌افزاری یکسان ارائه دهد، قطعا و فقط تبلت‌های Surface شرکت Microsoft هستند.

      نهایتا، پیشنهاد ما به شما در این بازه قیمتی، تهیه تبلت فوق‌العاده Surface Go می‌باشد. شایان ذکر است که Surface Go 3 کانفیگ Core i3 حتی قویتر از Surface Pro 5 کانفیگ Core i5 است.
      دستگاه‌های خانواده Surface Go سبک‌ترین و نازک‌ترین مدل‌های Surface هستند که تجربه‌ای مشابه تبلت‌‎های Android و iOS را نظر وزن، ضخامت، مدت زمان شارژدهی باتری و درجه حرارت ارائه می‌دهند. لذا Surface Pro سنگین‌تر، ضخیم‌تر، با شارژدهی کوتاه‌تر باتری و با درجه حرارت بالاتر در مقایسه با Surface Go می‌باشد.
      اگر با اندازه 10.5 اینچ صفحه‌نمایش Surface Go مشکلی نداشته باشید، این مدل قطعا بهتر از Surface Pro برای کاربری شخص شما خواهد بود.

  14. سلام، امیدوارم حالتون خوب باشه
    من چون بخاطر شرایط شغلیم دائم در سفرم، لپتاپی که بکارم میاد لپتاپ های 13 اینچیه که بتونم براحتی جابجاشون کنم، موارد استفادمم بیشتر فیلم دیدن و وب گردیه و چون یک تریدرم هستم گاهی تا 30 تب هم در کروم باز میکنم و برام خیلی مهمه در این حالت لپتاپ هیچ هنگی نداشته باشه، در ضمن برای کار با نرم افزار های مهندسی نظیر متلب و اسپن و پایتون و.. اینا هم بعضی وقتا استفاده دارم، حالا این وسط شایدم یه گیمی زدم واسه تفریح که البته بازی های روز رو نمیگم بیشتر بازی های قبل از 2017 هست، با این توصیفات لپتاپ یا تبلتی ویندوزی تا سقف 42 تومن چی پیشنهاد میدین؟

    1. درود بر شما.

      توضیحات شما تا حد بسیاری کامل و دقیق بودند، آن‌چنان که ای کاش تمامی کاربران همچون شما، می‌دانستند که چه می‌خواهند!
      با این حال اما راستش را بخواهید، اتفاقا مهمترین پارامتر که معضل اصلی پیرامون انتخاب و خرید از بین مدل‌های مختلف دستگاه‌های Surface است را تعیین ننموده‌اید، که بحث انتخاب از بین ساختار تبلت و لپ‌تاپ می‌باشد.
      براساس مواردی که شما ارائه دادید، پیشنهاد ما کانفیگ Core i5/i7 و میزان 16GB حافظه RAM است.
      در حال حاضر می‌توانید دستگاه مدل +Surface Pro 7 با 16GB حافظه RAM را به قیمت حدودی 42 میلیون تومان تهیه نمائید؛ به طوریکه Surface Pro 8 با 16GB حافظه RAM در حدود 47 میلیون تومان، و Surface Laptop 4 با 16GB حافظه RAM در حدود 50 میلیون تومان قیمت دارند.
      بنابراین با توجه به سقف 42 میلیون تومانی که قید نموده‌اید، پیشنهاد ما دستگاه مدل +Surface Pro 7 کانفیگ Core i5 با 16GB حافظه RAM و 256GB ذخیره‌سازی SSD است که راستش را بخواهید، از بسیاری جهات، به عقیده ما حتی بر Surface Pro 8/9 برتری هم دارد!
      این مدل دستگاه به لطف چیپست نسل 11 مدل 1135G7 خود از پردازنده گرافیکی Iris Xe با 80 واحد عملیاتی قدرت گرفته که می‌توان گفت توان یکسانی را با کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 950M ارائه می‌دهد. بنابراین به عنوان معیاری برای قضاوت و مقایسه، می‌توانید اینطور فرض کنید که در دستگاه +Surface Pro 7 کانفیگ Core i5 با 16GB حافظه RAM گویی یک کارت گرافیک GTX 950M وجود دارد. حالا معیار دقیقی دارید برای آنکه تشخیص دهید آیا این دستگاه قادر به انجام امورات گرافیکی شما هست یا خیر. و در رابطه با پردازنده مرکزی CPU نیز جای هیچ نگرانی نبوده و خوشبتخانه CPU چهار هسته‌ای Tige Lake-UP3 موجود در چیپست مجتمع 1135G7 به لطف فرکانس 4.2GHz و 8MB حافظه Cache خود، به نحوی قوی است که هیچگاه عامل محدودکننده برای شما به حساب نخواهد آمد؛ آن‌چنان که اکثرا در اصل این پردازنده گرافیکی GPU است که عامل محدودکننده شما خواهد بود.

      1. سلام، خیلی ممنونم از پاسخگویی دقیقتون
        با توجه به توضیحات شما در خصوص خرید لپتاپ 13 اینچی که به بنده فرمودید پس تا اینجا نتیجه گرفتم سیستم با کانفیگ core i5/7 و 16 gb رم باید باشد، حقیقتا من از ظاهر سرفیس 7 پرو چندان راضی نیستم و تبلت سرفیس8 را بیشتر میپسندم، اما نکته ای که باید بهش توجه کنم قیمت بالای کیبورد سرفیس پرو هست که نزدیک به 12 تومن همین یه مورد هزینه داره و اگر یک داک سه ملیونی هم بخرم پس 15 تومن به قیمت نهایی افزوده میشه، در مورد سرفیس پرو ۸ نکته ای که میدونم اینه که این محصول بیشتر یک لپتاپه تا تبلت و سیستم عامل ویندوز 10 سازگاری چندانی با تبلت و قابلیت لمسی بودن نداره بنابراین این نکته در کنار هزینه بالای کیبورد و داک باعث انصراف من از خرید سرفیس 8 شده، در نتیجه تصمیم گرفتم surface laptop 4 رو تهیه کنم،سوالی که دارم اینه که از این لپتاپ دو نسخه با پردازنده های amd و intel موجوده، ایا از نظر قدرت تفاوتی دارن؟ چون نسخه اینتل 4 تومن گرونتره.
        در نهایت بجز محصولات مایکروسافت لپتاپ های دیگه ای با صفحه نمایش 13 اینچی و کانفیگ گفته شده میتونید پیشنهاد بدید؟

        1. درود مجدد بر شما.

          همانطور که در ابتدای پاسخ به دیدگاه پیشین شما گفته شد، مهمترین پارامتر مبهم و تعیین نشده از طرف شما، بحث عدم تصمیم‌گیری نهایی بابت ساختار تبلت و لپ‌تاپ است.

          از آنجایی که دستگاه مدل Surface Laptop خب صرفا یک لپ‌تاپ کاملا سنتی بدون هیچ قابلیتی بابت تبدیل شدن به حالتی شبیه به تبلت است… بر همین اساس واقعا تصور نمی‌کنیم که فردی، بین Surface Laptop و Surface Pro بخواهد شک کند! زیرا خریدار خب حداقل می‌داند که قصد تهیه لپ‌تاپ دارد یا تبلت…
          در هرحال، اظهار نظر شما بابت ماهیت Surface Pro که بیشتر یک لپ‌تاپ است تا تبلت، تا حد بسیاری صحت دارد؛ اما نه کامل. دستگاه‌های Surface Pro به عنوان تبلت به فروش می‌رسند و واقعا نیز در دسته‌بندی تبلت قرار می‌گیرند. آن‌چنان که ساختار ظاهری، دقیقا یک تبلت است که کیبورد به عنوان یک لوازم جانبی برای آنها تهیه می‌شود. اما همانطور که کاملا صحیح فرمودید، سیستم‌عامل Windows و نرم‌افزارهای ساخته شده برای آن، به هیچ وجه همچون Android و iOS مناسب کار توسط دستورات لمسی نیستند.
          البته که فقط بحث نرم‌افزار و دستورات لمسی نبوده و اگر بخواهیم Surface Pro را با یک تبلت Android و یا iPad مقایسه کنیم، مهمترین تفاوت در اصل بحث وزن سنگین، ضخامت بیشتر، شارژدهی باتری کوتاه‌تر و در نهایت درجه حرارت بالاتر است.
          لذا نه فقط Surface Pro بلکه در یک حالت کلی، تبلت‌های ویندوزی مخصوصا اگر چیپست Core i5/i7 داشته باشند، خب قطعا سنگین‌تر، ضخیم‌تر، با شارژدهی باتری کوتاه‌تر و البته با درجه حرارت تولیدی بسیار بالاتر در مقایسه با تبلت‌های Android و iOS هستند.
          لذا این عوامل در کنار بحث سیستم‌عامل و نرم‌افزارها که مناسب کار توسط دستورات لمسی نیستند، باعث می‌شوند خریدار یک Surface Pro از دستگاه خود بیشتر در حالت تبلت استفاده کند تا در حالت لپ‌تاپ.
          اما با تمام این اوصاف، ما به شما می‌گوئیم تمام موارد فوق‌الذکر، حقیقتا بیشتر شبیه به یک «بهانه» هستند. و چنین اظهار نظری از طرف ما، طبق برهان اساسی که عادات رفتار فرد خریدار است، می‌باشد.
          آن‌چنان که کافیست با آن دسته از خریداران Surface Pro آشنا شوید که پیش از تهیه دستگاه، خودشان در وهله اول کاربر تبلت بودند؛ در نتیجه دستگاه خود را برخلاف شخص شما، به هیچ وجه به عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ پیشین خود تهیه نکرده‌اند. دقت داشته باشید که در تمام این اظهارات، به هیچ وجه بحث نرم‌افزار مطرح نبوده و تصور نکنید که منظور ما از «استفاده تبلت-گونه» استفاده از برنامه‌های کاربردی الزاما ساده و موبایل است؛ بلکه مقصود ما، بحث سناریو استفاده در ساختار فیزیکی تبلت است.
          با اتکا به همین تجربه‌ای که طی یک دهه استفاده از مدل‌های مختلف Surface و البته تعامل با خریداران این دستگاه‌ها داریم، با قاطعیت می‌گوئیم اینکه خریدار یک دستگاه Surface Pro از دستگاه خود بیشتر در حالت تبلت استفاده کند و یا لپ‌تاپ، کاملا به پیش‌زمینه ذهنی و عادات رفتاری همان شخص مرتبط است؛ لذا سیستم‌عامل و نرم‌افزار و ابعاد و… حقیقتا در حد «بهانه» بوده و عوامل «تعیین‌کننده» نهایی نیستند.
          بنابراین به عنوان یک جمع‌بندی کلی، مخصوصا شخص شما که حتی Surface Laptop را نیز جزو گزینه‌های مدنظر خود قرار داده‌اید، پس شک نکنید که در صورت خریداری Surface Pro قطعا قرار است از آن بیشتر به عنوان یک لپ‌تاپ استفاده کنید، نه تبلت.
          برای پایان بحث تبلت و لپ‌تاپ، باید بدانید که اگر شما «تبلت ویندوزی» بخواهید، با اطمینان می‌گوئیم که تبلت‌‎های Surface Pro سبک‌ترین و نازک‌ترین تبلت‌های ویندوزی با چیپست Core i5/i7 هستند، با بیشترین مدت زمان شارژدهی باتری و کمترین میزان درجه حرارت. یعنی به هیچ وجه، هیچ تبلت ویندوزی دیگری در دنیای تکنولوژی وجود ندارد که چیپست Core i5/i7 داشته باشد و از Surface Pro سبک‌تر و نازک‌تر، با شارژدهی باتری طولانی‌تر و درجه حرارت کمتر باشد.

          با گذر از بحث تبلت ویندوزی، با این فرض بحث را ادامه خواهیم داد که شما قصد تهیه لپ‌تاپ را دارید و تبلت را به کلی از گزینه‌های خود حذف نموده‌اید.
          با چنین فرضی، باید بدانید که از حیث مشخصات سخت‌افزاری و امکانات، قطعا خواهید توانست در قیمت یکسان، لپ‌تاپ‌های بسیار بهتری را از دیگر برندهای حتی باسابقه‌تر همچون hp و Dell تهیه نمائید.
          راستش را بخواهید، هدف از تولید و وجود دستگاه‌های خانواده Surface Laptop در اصل دو مورد بوده و هستند، اول رقابت با لپ‌تاپ‌های MacBook شرکت Apple دقیقا در همان شکل و ساختار، و دوم، برای مشتریانی که به ظاهر دستگاه اهمیت بسیاری می‌دهند.
          با اینکه در دو مورد فوق، دستگاه‌های خانواده Surface Laptop در بازار موفق بوده‌اند، اما همانطور که پیش‌تر گفته شد، اگر شما به دنبال مسائل ظاهری نباشید و یا MacBook شرکت Apple جزو گزینه‌های شما نباشد، واقعا تهیه Surface Laptop برای شما هیچ منطقی نداشته و قطعا می‌توانید لپ‌تاپ بهتری را از دیگر برندها تهیه نمائید.

          بگذارید واضح‌تر با شما سخن بگوئیم.
          خریداران Surface Laptop این دستگاه را بیشتر به عنوان یک ویترین زیبا، برای نمایش به اطرافیان تهیه می‌کنند؛ یک MacBook ویندوزی!
          تصور می‌کنیم مفهوم کلام را تا همین حد متوجه شده باشید…

          اگر تبلت ویندوزی را از انتخاب‌های خود حذف کرده‌اید و به دنبال یک لپ‌تاپ سبک و نازک هستید، دستگاه‌های خانواده XPS شرکت Dell و یا Spectre شرکت hp و یا ZenBook شرکت Asus و یا Galaxy Book شرکت Samsung و Gram شرکت LG گزینه‌های بهتری در مقایسه با Surface Laptop هستند.
          اما اگر ساختار تبلت از بابت انعطاف و گستردگی کاربرد و برتری‌هایی که به نسبت ساختار لپ‌تاپ دارد را برگزیده باید، به شما اطمینان می‌دهیم که Surface Pro بهترین تبلت ویندوزی موجود در بازار است که چیپست Core i5/i7 را ارائه دهد.

          در پایان، برای پاسخ به تمامی پرسش‌های مطرح شده توسط شما، بابت کانفیگ Intel و AMD باید بگوئیم که از نظر پردازنده گرافیکی، کانفیگ AMD اتفاقا بهتر از کانفیگ Intel است.
          بهتر است مقایسه دقیق‌تری را با اعداد و ارقام از این بابت خدمت شما ارائه دهیم.
          نسخه 13.5 اینچ Surface Laptop 4 در کانفیگ‌های مختلف خود، پنج چیپست متفاوت را ارائه می‌دهد. چیپست Intel Core i5 مدل 1135G7 و 1145G7، کانفیگ AMD Ryzen 5 چیپست 4680U، کانفیگ Intel Core i7 چیپست 1185G7، کانفیگ AMD Ryzen 7 چیپست 4980U.

          لذا به صورت واضحی، کانفیگ Core i5 می‌بایست با Ryzen 5 مقایسه شود.
          به همین ترتیب، همتای کانفیگ Core i7 نیز Ryzen 7 می‌باشد.

          چیپست Core i5 مدل 1145G7 دارای پردازنده مرکزی CPU مدل Tiger Lake-UP3 چهار هسته‌ای با نهایت فرکانس 4.4GHz و 8MB حافظه نهان Cache است. همچنین این چیپست دارای پردازنده گرافیکی GPU مدل Iris Xe با 80 واحد عملیاتی EUs یا Execution Units می‌‎باشد.
          چیپست Core i5 مدل 1135G7 دارای پردازنده مرکزی CPU مدل Tiger Lake-UP3 چهار هسته‌ای با نهایت فرکانس 4.2GHz و 8MB حافظه نهان Cache است. همچنین این چیپست دارای پردازنده گرافیکی GPU مدل Iris Xe با 80 واحد عملیاتی EUs یا Execution Units می‌‎باشد.
          چیپست Ryzen 5 مدل 4680U دارای پردازنده مرکزی CPU مدل Renoir-U شش هسته‌ای با نهایت فرکانس 4GHz و 8MB حافظه نهان Cache است. همچنین این چیپست دارای پردازنده گرافیکی GPU مدل Radeon RX Vega 7 با نهایت فرکانس 1.8GHz می‌باشد.

          به جز مشخصات روی کاغذ، اگر بخواهیم در عمل و استفاده حقیقی توسط تست‌های بنچمارک این سه چیپست را با یکدیگر مقایسه کنیم، پردازنده مرکزی CPU موجود داخل چیپست Ryzen 5 4680U در حدود %5 از CPU موجود داخل Core i5 1145G7 و در حدود %7 از CPU موجود داخل 1135G7 قویتر است.
          اما تفاوت پردازنده گرافیکی GPU چیپست AMD با Intel بیش از این بوده و GPU موجود داخل چیپست Ryzen 5 4680U در حدود %20 قویتر از GPU موجود داخل دو چیپست 1135G7 و 1145G7 است (GPU موجود داخل 1135G7 و 1145G7 یکسان است).

          بنابراین اگر بخواهیم کانفیگ Ryzen 5 و Core i5 در Surface Laptop 4 را مقایسه کنیم، می‌توان گفت CPU پردازنده مرکزی Ryzen 5 در حدود %6 قویتر و GPU پردازنده گرافیکی آن در حدود %20 قویتر از Core i5 است.

          با گذر از کانفیگ Ryzen 5 و Core i5، به سراغ مقایسه کانفیگ Ryzen 7 و Core i7 می‌رویم.

          چیپست Core i7 مدل 1185G7 دارای پردازنده مرکزی CPU مدل Tiger Lake-UP3 چهار هسته‌ای با نهایت فرکانس 4.8GHz و 12MB حافظه نهان Cache است. همچنین این چیپست دارای پردازنده گرافیکی GPU مدل Iris Xe با 96 واحد عملیاتی EUs یا Execution Units می‌‎باشد.
          چیپست Ryzen 7 مدل 4980U دارای پردازنده مرکزی CPU مدل Renoir-U هشت هسته‌ای با نهایت فرکانس 4.4GHz و 8MB حافظه نهان Cache است. همچنین این چیپست دارای پردازنده گرافیکی GPU مدل Radeon RX Vega 8 با نهایت فرکانس 2.1GHz می‌باشد.

          به جز مشخصات روی کاغذ، اگر بخواهیم در عمل و استفاده حقیقی توسط تست‌های بنچمارک این دو چیپست را با یکدیگر مقایسه کنیم، پردازنده مرکزی CPU موجود داخل چیپست Ryzen 7 4980U در حدود %7 از CPU موجود داخل Core i7 1185G7 قویتر است.
          و GPU موجود داخل چیپست Ryzen 7 4980U در حدود %15 قویتر از GPU موجود داخل چیپست 1185G7 است.

          بنابراین اگر بخواهیم کانفیگ Ryzen 7 و Core i7 در Surface Laptop 4 را مقایسه کنیم، می‌توان گفت CPU پردازنده مرکزی Ryzen 7 در حدود %7 قویتر و GPU پردازنده گرافیکی آن در حدود %10 قویتر از Core i7 است.

          به عنوان یک جمع‌بندی بابت میزان قدرت، کانفیگ AMD هم از نظر پردازنده مرکزی CPU و هم از نظر پردازنده گرافیکی GPU قویتر از کانفیگ Intel است.

          اما به غیر از بحث قدرت سخت‌افزاری، از آنجایی که تمامی دیگر موارد دستگاه فی مابین کانفیگ AMD و Intel کاملا یکسان هستند، نهایتا فقط دو بحث میزان درجه حرارت تولیدی و مدت زمان شارژدهی باتری متفاوت خواهند بود. زیرا ضمن وجود یک سیستم خنک‌کنندگی یکسان، دمای دو چیپست AMD و Intel اما متفاوت هستند، به نسبت TDP یا Thermal Design Power متفاوت، و لیتوگرافی متفاوت. به همین شکل، ضمن وجود یک باتری کاملا یکسان، مصرف دو چیپست AMD و Intel با یکدیگر متفاوت بوده و در نتیجه مدت زمان شارژدهی باتری ایندو نیز متفاوت خواهند بود.

          از این حیث، می‌توان گفت به علت لیتوگرافی 7 نانومتری کانفیگ AMD به نسبت 10 نانومتر کانفیگ Intel درجه حرارت تولیدی کانفیگ AMD نیز به میزان ناچیزی، کمتر از کانفیگ Intel است.
          البته که نه فقط لیتوگرافی، بلکه توان TDP کانفیگ AMD نیز پایین‌تر از Intel است که علاوه بر کمک به کاهش درجه حرارت، طبیعتا در افزایش مدت زمان شارژدهی باتری نیز تأثیرگذار است. لذا می‌توان گفت مدت زمان شارژدهی باتری کانفیگ AMD در حدود %20 تا %40 طولانی‌تر از کانفیگ Intel است.

          به عنوان یک جمع‌بندی کلی، عنایت دارید که در یک حالت عمومی، کانفیگ AMD قویتر، خنک‌تر و با شارژدهی طولانی‌تر در مقایسه با کانفیگ Intel در دستگاه مدل Surface Laptop 4 می‌باشد.

          ممکن است در چنین نقطه‌ای این پرسش به ذهن شما برسد که پس چرا کانفیگ Intel گران‌قیمت‌تر از کانفیگ AMD است.
          پاسخ به این پرسش بسیار ساده است؛ زیرا اقبال فروش دستگاه‌های با پردازنده AMD بسیار کمتر از دستگاه‎های با پردازنده Intel است و خب اگر قرار باشد هر دو به یک قیمت یکسان به فروش برسند، کانفیگ AMD شانس فروش خوبی نخواهد داشت…
          همین حالت کاملا مشابه، بابت کارت‌های گرافیک Nvidia و AMD نیز رخ می‌دهد و در قدرت یکسان، قیمت کارت گرافیک AMD پایین‌تر از Nvidia می‌باشد.
          این موارد، فرای موارد فنی بوده و تجاری هستند.

          در هرحال، همانطور که پیش‌تر نیز خدمت شما عرض شد، ما در یک حالت کلی، دستگاه مدل Surface Laptop را به فردی که به دنبال مسائل ظاهری و نمایش آن به اطرافیان خود نیست، توصیه نمی‌کنیم و در یک قیمت یکسان، می‌توانید لپ‌تاپ‌های بهتری را از دیگر برندها تهیه نمائید.

  15. سلام با تشکر از سایت خوبتون
    تقریبا ی ساعته کلی اطلاعات گرفتم از نوشته ها و پاسخ ها و محتوای سایت
    خسته نباشید
    من واقعا درمورد کلمات تخصصی مربوط ب سخت افزار اطلاعی ندارم
    ولی با توجه به نکاتی که یادگرفتم سرفیس گو رو انتخاب کردم
    ممنون میشم راهنماییم کنین که دقیقا چه مدلی مناسبه

    برای طراحی و تحقیق و مقاله نویسی بهش احتیاج دارم

    و اینکه سایت سرفیس ایران موجودی نداشت
    از چه سایتی میتونم تهیه کنم و یا برای سرفیس ایران معمولا باید چقدر صبر کرد ک موجود بشه محصولاتش

    1. درود بر شما.

      از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده، خرسندیم 🌹
      بابت انتخاب دستگاه فوق‌العاده Surface Go که به عقیده ما به عنوان مرجعی که تمامی انواع مختلف دستگاه‌های Surface را مورد آزمایش قرار می‌دهیم، بهترین مدل در کارکرد حقیقی و نه از نظر مشخصات روی کاغذ است، باید یک نکته بسیار مهم را در ذهن داشته باشید.
      دستگاه مدل Surface Go با این هدف طراحی و تولید شده تا جایگزینی باشد برای تبلت‌های Android و iPad اما با سیستم‌عامل Windows. از این رو، اگر شما در حال حاضر کاربر «تبلت» باشید، این واقعیت را می‌دانید که اندازه صفحه‌نمایش در بهترین حالت خود برای یک تبلت، به هیچ وجه نباید بیش از نهایتا 11 اینچ باشد. آن‌چنان که تبلت‌های با صفحه‌نمایش بزرگتر از 11 اینچ، با صفات «بیش از اندازه بزرگ» و «دست و پا گیر» شناخته می‌شوند. با عنایت به همین موضوع بسیار مهم، ابعاد Surface Go نیز دقیقا بزرگ‌ترین حالت ممکن برای یک «تبلت» است تا بیش از اندازه بزرگ و دست و پا گیر نباشد. به طوریکه سهولت کار با تبلت، بسته به این مورد اساسی است.
      ولی همچون دو کفه ترازو که در صورت کاهش یک مورد، مورد دیگری افزایش می‌یابد، اندازه 10.5 اینچ صفحه‌نمایش Surface Go که بهترین حالت ممکن برای یک «تبلت» است، در حالت لپ‌تاپی اما به هنگامی که روی میز و متصل به کیبورد خود قرار گرفته است، برای کاربران کوچک به نظر می‌رسد؛ که دلیل این موضوع نیز بسیار واضح بوده و فاصله چشمان تا صفحه‌نمایش در حالت تبلت گرفته شدن در دستان به نسبت حالت لپ‌تاپی روی میز و متصل به کیبورد می‌باشد.
      بنابراین دستگاه مدل Surface Go برای افرادی پیش‌بینی شده که در %80 مواقع قرار است از دستگاه خود به عنوان یک تبلت گرفته شده در دستان استفاده کنند و فقط در %20 مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ قرار گرفته روی میز و متصل به کیبورد.
      لذا چنانچه کارکرد شما بدین صورت نیست، شدیدا توصیه می‌کنیم که از تهیه Surface Go پرهیز نمائید. آن‌چنان که بسیار تجربه داشته‌ایم، خریداران پس از تهیه Surface Go به این علت که از دستگاه خود در اکثر مواقع به شکل لپ‌تاپ روی میز استفاده داشته‌اند، از کوچک بودن ابعاد صفحه‌نمایش ناراضی بودند.

      به غیر از همین یک مورد (که البته مورد اساسی و تعیین‌کننده‌ای است) هیچ مانع دیگری برای تهیه Surface Go وجود نداشته و مخصوصا در صورت تهیه نسل دوم به بعد که چیپست Core m3 و یا Core i3 داشته باشد، از نظر پردازنده برای کاربری‌های عموم افرادريال دستگاه مدل Surface Go کاملا پاسخگو خواهد بود.

      البته در بین کلمات ذکر شده توسط شما، عبارت «برای طراحی» کمی موضوع را تغییر خواهد داد؛ آن‌چنان که به نسبت حجم این «طراحی» شما و اینکه از چه نرم‌افزاری قرار است برای «طراحی» استفاده کنید، می‌تواند همه‌چیز را عوض کند.

      اگر منظور شما از «طراحی» صرفا طراحی دوبعدی در نرم‌افزارهایی چون Adobe Photoshop و CorelDRAW و Autodesk AutoCAD و Autodesk Sketchbook و… است، دستگاه مدل Surface Go به لطف پردازنده گرافیکی مناسب آن، پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. اما اگر «طراحی» شما وارد فاز سه‌بعدی و یا تدوین فیلم و… نیز شود، طبیعتا نیاز شما تهیه دستگاهی با پردازنده گرافیکی قویتر خواهد بود.

      در نهایت در رابطه با بحث فروشگاه و خرید، در نظر داشته باشید که سرفیس نیوز صرفا یک مرجع فنی و تخصصی بوده و به این علت که ما هیچ فعالیت تجاری مستقیمی در عرصه خرید و فروش کالا و خدمات نداریم، نمی‌توانیم به شما بابت فروشگاه و مرکز خرید نیز اظهار نظر کنیم. و فروشگاه سرفیس ایران نیز صرفا حامی مالی ما بوده و مرز آن، در حد باکس تبلیغات وبسایت ماست. البته ما همکاری نزدیکی با سرفیس ایران بابت خدمات پس از فروش به مشتریان این فروشگاه داریم، اما بابت دیگر مباحث پیرامون این فروشگاه و هر فروشگاه دیگری، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

      البته آنطور که بررسی کردیم، گویا فروشگاه سرفیس ایران در حال حاضر دستگاه مدل Surface Go 3 را در هر دو کانفیگ Pentium Gold و Core i3 برای فروش موجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید