نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

نقد و بررسی سرفیس پرو 2017 – Surface Pro

دوم خرداد ماه در مراسم BUILD، شاهد یک بدعت از طرف Microsoft بودیم. بدعتی که منجر به معرفی Surface Pro شد.

بالأخره پس از بیش از یک سال انتظار، نسل بعدی Surface Pro 4 را تحت عنوان Surface Pro می‌بینیم.

*جدید* به منظور مشاهده مطلب جعبه گشایی و بررسی از نزدیک Surface Pro، به این لینک مراجعه نمائید.

رویداد Microsoft BUILD ذاتا یک مراسم برای رونمایی از دستاوردهای نرم افزاری به حساب می‌آید. اما امسال، Microsoft سنت شکنی بزرگی را در این زمینه انجام داد. بدعتی که منجر به معرفی Surface Pro شد. بگذارید قبل از هرچیزی به نام کمی عجیب این دستگاه بپردازیم. این نامگذاری دارای سه علت است. اولین دلیل برمی‌گردد به دیگر بدعت Microsoft در عدم معرفی Surface 4؛ طبق تقویم همیشگی Microsoft Surface، پس از Surface Pro 4، باید منتظر Surface 4 می‌بودیم که به‌خاطر عدم امکان ایجاد پیشرفت در Surface 3، هیچ گاه دستگاهی به نام Surface 4 را شاهد نبودیم. درحالیکه برای آمدن Surface Pro 5، اجباری در ارائه Surface 4 وجود داشت. بنابراین Surface Pro 5 را هم هیچگاه شاهد نخواهیم بود. یکی دیگر از علل این نامگذاری، کلاسیک و خاطره انگیز بودن نام Surface Pro است. Microsoft همانند دیگر شرکت‌ها تصمیم گرفته است تا دستگاه Surface Pro به جای عددی برای مدل، سال را به عنوان تمیز دهنده بین دستگاه‌های مختلف Surface Pro انتخاب کند. به صورتیکه در حال حاضر، Surface Pro 2017 را داریم.

به جرأت می‌توان گفت که این معرفی، بسیار شتاب زده بود و Surface Pro تنها به‌روز رسانی برای Surface Pro 4 به حساب می‌آید. به طوریکه برخی حتی آنرا Surface Pro 4.1 خطاب کرده‌اند. این امری اصلا عجیب نیست. چراکه پیشرفت خاصی از این دستگاه انتظار نمی‌رفت. همانطورکه در مطلب پیش بینی Surface Pro 5 ذکر شد، این دستگاه اصلا هیجان انگیز نیست و بسیار هم خسته کننده است.

اما با این وجود، به سراغ تفاوت‌های آن با Surface Pro 4 می‌رویم.

بدون فن با Intel Core i5 کار کنید

مطمئنا مهمترین تغییری که Surface Pro 2017 نسبت به Surface Pro 4 داشته است، تغییر نسل پردازنده مرکزی از نسل ششم Sky Lake به نسل هفتم Kaby Lake بوده است. تغییری که مدل Core i5 آن را بدون نیاز به فن خنک کننده ساخته است. اگرچه سیستم خنک کنندگی هنوز در مدل Core i5 موجود است و دستگاه توسط گاز خنک کننده، تعدیل دمایی می‌شود. این تغییر، موجب کمی ضعیف‌تر شدن پردازنده شده است.

اما نکته جالب در اینجاست که توان یا Watt مصرفی در آندو برابر 15w بوده و حتی کمترین فرکانس پردازشی Surface Pro، بالاتر از Surface Pro 4 است (کمترین فرکانس پردازشی هرچقدر که بالاتر باشد، مصرف کلی پردازنده نیز بالاتر می‌رود). با این وجود، شارژدهی Surface Pro 2017 به میزان 13.5 ساعت پخش مستمر ویدئو عنوان شده است که یک عدد بسیار شگفت انگیز برای یک لپ تاپ قدرت گرفته از پردازنده Core i5 به حساب می‌آید. این عدد در مورد Surface Pro 4، تا 9 ساعت بود. با توجه به مقایسه مصرف انرژی دو پردازنده، نتیجه می‌شود که علت اصلی اختلاف در شارژدهی، تنها به عدم وجود فن خنک کننده برمی‌گردد. البته ظرفیت باتری‌های Surface Pro نیز بالاتر رفته‌اند و سیستم خنک کنندگی به کلی متحول شده است.

تغییری که در مدل Core i7 این دستگاه ایجاد شده است، تقویت پردازنده گرافیکی به مدل Plus از سری Iris 640 می‌باشد. به طوریکه در Surface Pro 4 از Iris 540 و در Surface Pro از Iris Plus 640 استفاده شده است. کم صداتر شدن فن خنک کننده در مدل Core i7 از تبعات استفاده از نسل هفتم پردازنده‌های Intel به شمار می‌رود.

همچنین امکان استفاده از ابزار جانبی Surface Dial بر روی صفحه نمایش نیز فراهم آمده است. Surface Dial ابزار انقلابی برای طراحی بود که همراه با کامپیوتر رومیزی Surface Studio از آن رونمایی شد.

اولین Surface Pro تاریخ که از سیم کارت بهره می‌برد

تمام بحث‌های موجود، درمورد مدل Core i5 این دستگاه می‌باشد. در این مدل، دقیقا به جای فن خنک کننده، از تراشه‌ی فراهم آورنده پشتیبانی از سیم کارت‌های LTE استفاده شده است. بنابراین در برخی مدل‌های Core i5 این دستگاه، می‌توانید سیم کارت 4G یا LTE خود را درون دستگاه قرار دهید و بدون نیاز به اتصال به Wi-Fi، از اینترنت همراه بهره ببرید. اما چرا قبلا از این امکان در Surface Pro 1,2,3,4 خبری نبود؟ تنها دلیل این امر، مصرف باتری بالای این قابلیت است. به همین علت، شما تنها در دستگاه‌های Surface RT 2 و Surface 3 می‌توانستید از سیم کارت استفاده کنید. دقیقا به همین دلیل هم، مدل Core i7 در Surface Pro، از سیم کارت پشتیبانی نمی‌کند.

مدل Core i5 که دارای قابلیت LTE می‌باشد، احتمالا تا مهر ماه عرضه خواهد شد.

قلم انقلابی با تشخیص زاویه

پیش از این، تنها برتری قلم دستگاهی همانند iPad Pro نسبت به Surface Pro 4، تشخیص زاویه در نوک قلم آن بود. اما حالا قلم Surface Pro، علاوه بر تشخیص زاویه، به 4096 درجه از فشار بر روی نوک آن حساس است؛ یک عدد فوق العاده. اگرچه در Surface Pro 4 نیز این عدد بسیار بالا و تا 1024 درجه از فشار بود. اما قلم Surface Pro دیگر هیچ حرف و هیچ مقایسه‌ای را برای اثبات برتری برجای نمی‌گذارد و تأخیری در حدود تنها 21 هزارم ثانیه را داراست. این تأخیر (Latency)، به معنای وجود سریع‌ترین قلم دیجیتالی دنیا در این دستگاه است.

نکته بد این قلم، حذف شدن یک مورد بسیار کاربردی از روی آن بود. گیره سنتی که در تمام قلم‌های موجود برای Surface Pro ها وجود داشت، حالا به صورت عجیب و ناخردمندانه‌ای حذف شده است. این گیره از اهمیت بالایی برخوردار بود و تنها عامل جلوگیری کننده از گم شدن قلم به حساب می‌آمد. به طوریکه شخصا حاضر به تعویض قلم حال حاضر خود با قلم جدید نخواهم بود(با توجه به اینکه تمام قلم‌های Surface، بر روی همه دستگاه‌های Surface Pro 3,4 و Surface 3 پاسخگو هستند). اهمیت این موضوع را تنها استفاده کنندگان Surface می‌توانند به صورت کامل حس کنند. قلم چسبیده به کمک آهنربا، هر لحظه امکان افتادن را داراست. لذا گیره برای متصل نمودن قلم به بخش مخصوصی از کیبورد (که برای اینکار طراحی شده بود) یا به هرجای دیگر، بسیار استراتژیک بود. حذف این مورد هیچ دلیل قانع کننده‌ای ندارد. زیرا حتی ظاهر قلم نیز با وجود آن زیباتر بود.

دیگر تغییر در این قلم، حذف شدن بخش بزرگی از دکمه سراسری کلیک راست می‌باشد. به طوریکه دیگر شاهد آن دکمه بزرگ و بلند برای کلیک راست نیستیم و مورد مذکور با یک دکمه بسیار کوچکتر تعویض شده است.

ظاهر نه چندان جدید، اما کمی متفاوت

در بررسی تغییرات فیزیکی Surface Pro، ابتدا به ظاهر آن می‌پردازیم. ظاهر Surface Pro دقیقا همان چیزی است که Surface Pro 4 بود و به سختی می‌توان تفاوت آندو را حتی در تمام زوایا فهمید. اما به نظر می‌رسد که طراحی Surface Pro به منظور اجرای Project NEON، تغییر پیدا کرده است. گوشه‌های آن کمی گردتر شده و از حالت تیز گذشته فاصله گرفته، اما به میزانی که به آسانی قابل تشخیص نیست. همین مورد، تنها تفاوت ظاهری Surface Pro با Surface Pro 4 بود و در دیگر موارد کاملا همان Pro 4 به چشم می‌آید.

پایه ایستادن در Surface Pro پیشرفت داده شده است. به طوریکه حالت جدیدی به نام Studio Mode به آن اضافه شده تا حتی بیشتر نیز باز شود و در نتیجه در زاویه کمتری زیر دستان شما قرار گیرد (165 درجه).

دوربین‌های جلوی دستگاه کمی تیره شده‌اند تا در حاشیه کاملا مشکی حول صفحه نمایش، کمتر به چشم آیند.

اما بگذارید تا آخر از همه، درباره مهمترین تغییر ظاهری Surface Pro 2017 بگوییم. این تغییر، کیبوردهای جدیدی هستند که همگی در قالب Signature Type Cover معرفی شده‌اند. اما با این تفاوت که علاوه بر رنگ پلاتینی قبلی که همرنگ خود دستگاه بود، دو رنگ قرمز کبود و آبی کبالت نیز اضافه شده‌اند. رنگ‌هایی که چند ماه پیش تر، در دستگاه Surface Laptop معرفی شدند.

اگرچه کیبورد جدیدی به نام Surface Pro Type Cover با رنگ مشکی نیز ارائه شده است که تقریبا هیچ تفاوتی به غیر از نام آن، با Surface Pro 4 Type Cover ندارد و دقیقا همان است. به دلیل عدم وجود تفاوت فیزیکی خود دستگاه و کیبورد آن با چیزی که در Surface Pro 4 بود، همخوانی کاملی برای استفاده از کیبوردهای قبلی Surface Pro 4 در Surface Pro و بالعکس وجود دارد. بدین معنی که شما می‌توانید Surface Pro Signature Type Cover را برای Surface Pro 4 استفاده کنید و همینطور Surface Pro 4 Type Cover را برای Surface Pro 2017.

چیزی که تا اینجا گفته شد، تنها تفاوت‌های Surface Pro با Surface Pro 4 بود. اما نکات آزاردهنده و ناراحت کننده، مواردی است که در ایندو یکسان و نشان از عدم پیشرفت Surface Pro هستند:

– عدم پیشرفت دقت صفحه نمایش حتی به میزان یک پیکسل

– عدم پیشرفت حافظه RAM و ثابت ماندن DDR3

– عدم پیشرفت چشمگیر فیزیکی از نظر ضخامت، حاشیه صفحه نمایش و وزن

– عدم پیشرفت کیبورد دستگاه

– عدم پیشرفت پورت‌ها همانند تعداد USB و نبود Type-C

– حذف قلم از داخل جعبه و اجبار برای خرید جداگانه قلم

– عدم پیشرفت مکانیزم اتصال قلم به بدنه و حتی پسرفت

– عدم پیشرفت دوربین‌های دستگاه

– عدم پیشرفت طراحی ظاهری و زیبایی

– و …

همانطور که ذکر شد، پیش بینی‌هایی در مورد این دستگاه وجود داشت و ذکر شد که این پیشرفت‌ها نشان از یک دستگاه خسته کننده و بدون پیشرفت خاصی هستند. اما Surface Pro حتی به میزان آن پیش بینی‌ها نیز پیشرفت نکرده است! علاوه براینکه این دستگاه، به نوعی نحس و بد یمن به حساب می‌آید. چراکه در واقع تیر خلاصی به انتظارات شاهکارهای Microsoft برای اجرای Windows 10 بر روی پردازنده‌های ARM توسط دستگاه Surface 4 بود و با توجه به افتضاح بودن Surface Laptop، تقریبا همزمان با آن نیز عرضه شده است. تمام این موارد را در کنار $100 گران‌تر بودن مدل‌های Core i7 آن نسبت به Surface Pro 4 (که البته Surface Pro قلم را به همراه خود ندارد) بگذارید.

جمع بندی

اگر خریدار جدید Surface هستید، دستگاه پیشنهادی ما به شما Surface Pro 2017 به جای Surface Pro 4 است. اما درصورتی که جزو دارندگان Surface Pro 4 هستید، اصلا نگران نباشید چرا که هیچ ضرورت خاصی برای تغییر دستگاه خود ندارید. علاوه براینکه قلم و کیبورد جدید، کاملا با Surface Pro 4 سازگار هستند، دقیقا همانگونه که با Surface Pro سازگارند.

نکات مثبت

– نبود فن و در نتیجه شارژدهی بیشتر در مدل‌های Core i5

– پشتیبانی از سیم کارت LTE در برخی از مدل‌های Core i5

– تشخیص زاویه در قلم

– بیشتر باز شدن پایه

نکات منفی

– عدم پیشرفت دقت صفحه نمایش حتی به میزان یک پیکسل

– عدم پیشرفت حافظه RAM و ثابت ماندن DDR3

– عدم پیشرفت چشمگیر فیزیکی از نظر ضخامت، حاشیه صفحه نمایش و وزن

– عدم پیشرفت کیبورد دستگاه

– عدم پیشرفت پورت‌ها همانند تعداد USB و نبود Type-C

– حذف قلم از داخل جعبه و اجبار برای خرید جداگانه قلم

– عدم پیشرفت مکانیزم اتصال قلم به بدنه و حتی پسرفت

– عدم پیشرفت دوربین‌های دستگاه

– عدم پیشرفت طراحی ظاهری و زیبایی

در پایان، شما را دعوت به تماشای ویدئو تبلیغاتی بسیار زیبا و خاطره انگیز Surface Pro 2017 می‌کنیم:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید