نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

نقد و بررسی سرفیس پرو 7 با پورت Type C ( مقایسه با پرو ایکس X )

امسال با حضور Pro X گویی دیگر Pro 7 به نوعی به حاشیه رفته است درحالیکه این دستگاه بسیار قویتر از Pro 6 بوده و پورت پرکاربرد تایپ سی حتی امکان شارژ شدن را به آن می‌دهد

در حاشیه توجهات

 

در میان فضایی که سرفیس پرو جدید یا Surface Pro X و دو دستگاه جدید Surface Neo و Surface Duo ایجاد کرده‌اند گویی کاربران، Surface Pro 7 را اصلا یادشان رفته است. به نوعی که با درنظر گرفتن پردازنده اختصاصی AMD Ryzen برای Surface Laptop 3 و صفحه لمسی که بر روی هدفون‌های توگوشی Surface Earbuds وجود دارد، سرفیس پرو 7 به حاشیه توجهات رفته.

اما جالب است بدانید، مورد اعتمادترین محصولی که مایکروسافت امسال تولید کرده دقیقاً همین Surface Pro 7 می‌باشد. چراکه از کجا اعتماد کنیم که سرفیس پرو ایکس، سرفیس نئو و سرفیس دوئو و حتی سرفیس لپ تاپ 3 و سرفیس ایرباد قرار است خوب از آب دربیایند؟!
درحالیکه سرفیس پرو سنتی امتحان خود را پس داده و در این نسل جدیدش، تغییراتی کرده که در مقایسه با تغییرات نسل قبلی خود بسیار بیشتر هستند و واقعا کاربردی.

 

 

سرفیس پرو برمی‌خیزد

 

همانطور که گفتیم، اگر سرفیس پرو 6 فاجعه عدم پیشرفت بود اما پرو 7 اتفاقا یک جهش برای سرفیس پروها به نظر می‌رسد و شاید باورتان نشود این دستگاه تا چه اندازه با نسل های قبلی خود تفاوت دارد؛ راستش به قیافه‌اش نمی‌خورد!

 

 

یک پورت
یک دنیا کاربرد

 

این قسمت را فقط کاربران سرفیس پرو به صورت کامل لمس می‌کنند که صرفا اضافه شدن یک پورت Type C تا چه اندازه بسیاری مشکلات را حل کرده و چقدر به کاربرد های دستگاه می‌افزاید.
خب این پورت جایگزین پورتی شده است که در سال 2012 بر روی اولین سرفیس پرو استفاده شد، یعنی خروجی تصویر MiniDisplay. لذا حتی از سال 2015 همگان تصور می‌کردند که حتما پورت تایپ سی جایگزین مینی دیسپلی در سرفیس پرو 4 خواهد شد.

به غیر از اینکه Type-C یک خروجی تصویر جدید برای سرفیس پرو به حساب می‌آید، در واقع نعمتی را به پرو می‌بخشد که از سال 2012 بی‌سابقه بوده است؛ یعنی خارج شدن سرفیس پرو از لیست دستگاه‌های تک USB. بدنامی بزرگی که باعث می‌شد سرفیس پرو همواره بازنده مقایسه قسمت پورت ها در برابر دیگر لپ تاپ ها و تبلت های ویندوزی باشد. شاید بحث تک USB بودن برای یک گوشی تلفن همراه همانند iPad Pro هیچ اهمیتی نداشته باشد، اما زمانیکه نام کامپیوتر به میان آورده می‌شود اوضاع کاملا فرق می‌کند.

 

 

سه پورت USB کارآمد
بدون تغذیه جداگانه

 

پیش از این اگر شما حتی به واسطه هاب Hub یا افزایش دهنده پورت اقدام به افزایش تعداد یو اس بی های سرفیس پرو می‌کردید، بسیار واضح است که اگر این یک هاب مسافرتی و بدون تغذیه جداگانه بود، شما پورت USB 3.0 خود را از دست داده و به جای آن نهایتا دو عدد USB 2.0 داشتید که تازه صرفا برای اتصال دو لوازم جانبی کم مصرف همانند کیبورد و ماوس به کار می‌رفت نه برای مثال دو عدد حافظه و هارد اکسترنال به صورت همزمان.

اما حالا به لطف Type-C که جریانی بیشتر از USB 3.0 را ارائه می‌دهد، شما با اتصال یک هاب مخصوص تایپ سی حتی بدون تغذیه جداگانه، سه عدد USB خواهید داشت که دو عدد از آنها USB 3.0 هستند. یعنی یک عدد USB 3.0 خود دستگاه، یک عدد USB 3.0 خارج شده از هاب متصل به تایپ سی و دیگر USB 2.0 متعلق به هاب.

 

 

شارژر Type-C !

 

بله درست خواندید؛ این پورت Type-C جدید به صورت باورنکردنی کامپیوتر شما را شارژ می‌کند. باز هم اهمیت این موضوع را فقط کاربران سرفیس پرو می‌توانند لمس کنند چراکه دیگر افراد تاکنون با این مشکل مواجه نشده‌اند که هیچکس به غیر از خودشان شارژر مخصوص به دستگاه را ندارد.
به جایی می‌روید و شارژر مخصوص کامپیوتر خود را فراموش می‌کنید؛ تا پرو 6 هیچ کاری نمی‌توانستید انجام دهید.

اما حالا باید بگوییم واقعا پرو 7 می‌تواند توسط پورت تایپ سی که دارد شارژ شود! لذا دیگر لازم به نگرانی نیست که حتما باید شارژر مخصوص به دستگاه خود را حمل کنید.
البته با توجه به تفاوت ساختاری که کامپیوتر با یک گوشی تلفن همراه دارد، اگر قصد تهیه یک پاوربانک برای سرفیس خود دارید باید توجه کنید که این دستگاه‌ها حداقل به اختلاف پتانسیل 12 ولت نیاز دارند، یعنی بیش از دو برابر تمامی گوشی‌های تلفن همراه که با ولتاژ 5V شارژ می‌شوند.

 

 

چرا Thunderbolt 3 نیست؟

 

طرفداران اپل و مک بوک در اینجاست که بلوا برپا کرده که چرا این پورت، تاندربولت نیست و مک بوک 4 عدد تاندربولت دارد و… . بله، ما هم خوشحال نیستیم که روی کاغذ از این نظر به سرفیس پرو 7 اشکال وارد است که چرا این پورت تاندر بولت نیست.

اگر به احتمال بسیار بالا Thunderbolt را نمی‌شناسید به صورت کوتاهی می‌گوییم که تاندربولت از نظر شکل ظاهری پورت، همان تایپ سی است اما صرفا درمورد کامپیوترها می‌تواند در ساختار خود به نوعی پیشرفته باشد که به کامپیوتر شما قابلیت پذیرش کارت گرافیک‌های قوی خارجی را هدیه دهد.
اما واقعا چرا تصور می‌کنید که اگر یک کارت گرافیک را به سرفیس پرو خود متصل کنید می‌توان با آن به انجام بازی‌های سنگین پرداخت؟!

اولا شاید بالای %90 خریداران حتی اگر سرفیس پرو تاندربولت داشت نیز نه آنرا می‌شناختند و اگر می‌شناختند هم از آن استفاده نمی‌کردند. چراکه کارت گرافیک‌های اکسترنال اصلا ارزان نیستند و شاید شما اصلا در زندگی خود فردی را ندیده باشید که چنین جعبه‌ای را داشته باشد و به لپ تاپ خود متصل کند؛ حال آنکه بسیاری لپ تاپ ها تاندربولت دارند.

دوما فرض می‌کنیم همه کاربران هم تاندربولت را می‌شناسند و هم تمامی آنها همواره یک جعبه کارت گرافیک را با خود  همراه دارند. خب چیزی که سرفیس پرو و تمامی لپ تاپ های نازک را محدود می‌کند در اصل پردازنده مرکزی آنهاست و تصور نکنید که موضوع اجرای بازی‌های سنگین و گرفتن رندرهای سنگین با یک کارت گرافیک، تماما حل خواهد شد.

سوما حتی اگر همه کاربران هم تاندربولت را می‌شناسند و هم تمامی آنها همواره یک جعبه کارت گرافیک را با خود دارند و هم اجرای هر بازی و نرم افزار سنگینی با متصل کردن یک کارت گرافیک مجزا ممکن شود، باز هم اصلا سرفیس نازک برای چنین کاری نیست! کامپیوتری که ضخامت آن از یک سانتیمتر هم کمتر است و با هزار زحمت خنک می‌شود چگونه می‌تواند برای گیمینگ مورد استفاده قرار گیرد حتی اگر به اندازه یک ابر کامپیوتر قوی باشد. سرفیس پرو یک کامپیوتر سبک و نازک است چرا باید آنرا اینگونه زیر فشار بگذاریم؟!
گیمینگ یعنی حداقل 3 تا 4 ساعت بازی بدون توقف که هر روز تکرار می‌شود و مطمئنا اگر اینگونه نباشد و کوتاه‌تر از این باشد اصلا صرفه اقتصادی ندارد تا شما برای آن یک جعبه کارت گرافیک مجزا و البته بسیار گران قیمت خریداری نمائید.

 

 

پورت سراسری
Universal

 

لذا دلیل وجود Type-C بر روی سرفیس پرو بیشتر حالت آن و رایج و شایع بودن آن است تا اینکه بخواهد به عنوان Thunderbolt برای اتصال جعبه کارت گرافیک به تبلت مورد استفاده قرار گیرد.
پورتی که به شما امکان افزایش تعداد USB به صورت عملی را ارائه می‌دهد.
پورتی که اگر حافظه جانبی فلش و هارد اکسترنال شما هم Type C باشد، سرعت انتقال فایل بیشتر از USB 3 را ارائه می‌دهد.
پورتی که با سرعت بالای خود می‌تواند به صورت همزمان به دو عدد صفحه نمایش با کیفیت 4K تصویر خروجی دهد.
پورتی که همان چیزیست که بر روی تمامی دستگاه‌ها رایج است و دیگر نیازی نیست برای شارژ کردن کامپیوتر خود، همواره شارژر مخصوص آنرا به همراه داشته باشید.
این یک نعمت بزرگ است و تاندربولت بودن آن تقریبا تا آخر زندگی به درد هیچ یک از ما نمی‌خورد.

 

 

اولین سرفیس پرو
با تکنولوژی 10 نانومتری

 

تغییرات پرو 7 نسبت به پرو 6، مارا به یاد تغییرات پرو 4 نسبت به پرو 3 می‌اندازد که سرفیس به تکنولوژی 14nm لیتوگرافی پردازنده جهش پیدا کرد.
لذا بالأخره پس از یازده مدل مختلف دستگاه Surface که به انتظار شرکت Intel در تکنولوژی 14nm گیر کرده بودند، Surface Pro 7 اولین دستگاه Surface است که از تکنولوژی 10 نانومتری بهره خواهد برد. تکنولوژی که دستاورد پر سر و صدای اینتل در سال 2019 به حساب می‌آید و پردازنده‌های آنرا پس از حدود 5 سال توقف، به نسل جدیدی می‌برد.

لازم به ذکر است اتفاق عجیبی که در رابطه با پردازنده نسخه شرکتی و آموزشی یا Business از پرو 6 افتاد، دیگر بر روی پرو 7 تکرار نشده است. چراکه نسخه Business یا Education از پرو 6 به غیر از تفاوت سیستم عامل Windows 10 Home و Windows 10 Pro که داشت، از پردازنده متفاوتی نیز استفاده می‌کرد اما هر دو نوع پرو 7 از پردازنده‌های دقیقا یکسانی استفاده خواهند کرد.

 

 

قویتر از انتظارات

 

با مشاهده مشخصات سخت افزاری روی کاغذ پردازنده‌های Core i5 و Core i7 استفاده شده در پرو 7 این مورد دستگیر شما می‌شود که تفاوت زیادی با پردازنده‌های استفاده شده در پرو 6 ندارند و خب به صورت عادی قویتر شده‌اند همانطور که پرو 6 نسبت به نسل قبلی خود قویتر شده بود.

اما پس از عرضه و آزمایش پرو 7 متوجه شدیم به هیچ وجه نباید به اعداد روی کاغذ اعتماد کرد و تقریبا از نظر هر خطکش و معیار یا بنچمارک Benchmark موجود، به صورت بسیار عجیبی حتی نسخه Core i5 پرو 7 نیز از نسخه Core i7 پرو 6 قویتر است آن هم درحالیکه نسخه Core i7 پرو 6 خب موتور فن خنک کننده داشت و نسخه Core i5 پرو 7 بدون نیاز به این موتور پرمصرف برای تعدیل حرارت خود کار می‌کند.
تاکنون هیچگاه نشده بود که چنین پیشرفتی را در قدرت یک سرفیس پرو به نسبت مدل قبلش ببینیم.

SSD |
GPU |
PCMark |

Geekbench 4 |

Geekbench 5 |

     

     

     

    بازگشت نسخه Core i3

     

    اولین و آخرین باری که نام پردازنده Core i3 را برای یک دستگاه سرفیس دیدیم، سرفیس پرو 3 در سال 2014 بود. لذا در پرو 3 نسخه کور آی 3 به کانفیگ های سرفیس پرو اضافه شد و پس از پرو 3 نیز حذف شد!
    چراکه در سرفیس پرو 4 طی یک ایده هوشمندانه پردازنده فوق العاده پیشرفته Core m3 جایگزین آن شد تا اولین دستگاه سرفیس پرو در تاریخ باشد که بدون نیاز به موتور فن خنک کار می‌کند.
    پردازنده سری Core m یک پردازنده مدرن و یک پروژه هزینه‌بر برای اینتل بود و قدرت تقریبا یکسان با سری Core i را در قبال تنها نیمی از مصرف برق و حرارت آنها ارائه می‌داد.

    اما وقتی که پرو 2017 نسخه Core i5 نیز بدون نیاز به فن شد، پروژه Core m کمی برای شرکت اینتل حالت استهلاکی گرفت و در نسل هشتم پردازنده‌های خود آخرین پردازنده سری Core m را ساخت.
    در کنار این تصمیم اینتل، مایکروسافت نیز تصمیم اشتباهی گرفت و نسخه Core m3 را از روی پرو 6 حذف کرد با اینکه پرو 6 از نسل هشت اینتل استفاده می‌کرد و در این نسل پردازنده Core m برای بهره بردن از آن مهیا بود.

    لذا پس از پرو 3 و پرو 4 و پرو 2017 دیگر پرو 6 نسخه‌ای که Core i3 یا Core m3 و ارزان‌تر از Core i5 باشد را نداشت.
    اما حالا و در پرو 7، مجددا همان کانفیگ پرو 3 بازگشته است و یک پرو 7 بسیار ارزان قیمت را با پردازنده Core i3 نسل 10 و 4GB حافظه RAM خواهیم داشت.
    درمورد این پردازنده باید بگوییم که خب ارزان بودن آن تبعاتی را به همراه داشته و با اینکه ضعیف‌تر از Core i5 است، مصرف آن بیشتر از Core i5 است. پس قطعا بسیار پرمصرف‌تر از آخرین پردازنده Core m3 است که بر روی پرو 2017 استفاده شد.

    درحالیکه هردو نسخه Core i5 و Core i7 پرو 7 از نوع 4 هسته‌ای هستند، نسخه Core i3 از نوع 2 هسته‌ای می‌باشد. همچنین درحالیکه نسخه Core i5 میزان 6MB حافظه Cache داراست، حافظه کش Core i3 برابر با 4 مگابایت است. به غیر از تمامی این موارد، درحالیکه هردو نسخه Core i5 و Core i7 از پردازنده گرافیکی قوی Iris Plus بهره می‌برند، نسخه Core i3 از همان پردازنده گرافیکی سابق Intel UHD استفاده می‌کند که خود تفاوت بزرگی است.

     

     

    پردازنده گرافیکی قوی پرو 7

     

    پرو 6 مملؤ بود از موارد ناامید کننده که باعث می‌شد ما از پرو 6 متنفر باشیم. اما پرو 7 دقیقا برعکس آن است و پردازنده آن تقریبا تمامی نقاط ضعف پردازنده پرو 6 را می‌پوشاند.
    اینتل در نسل هشت پردازنده‌های همراه خود یک تصمیم احمقانه گرفت و پردازنده گرافیکی Core i7 را به همان پردازنده گرافیکی یکسان با نسخه Core i5 تنزل داد. راستش را بخواهید مخصوصا درمورد دستگاه‌های Surface Pro، تفاوت بین نسخه Core i7 و Core i5 بیشتر در پردازنده گرافیکی آنهاست تا پردازنده مرکزی که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
    این اتفاق بد در پرو 6 باعث شد تا نسخه Core i7 آن از نسخه Core i7 پرو 2017 در مقایسه گرافیکی شکست بخورد. چراکه نسخه Core i7 پرو 6 همان پردازنده گرافیکی Intel UHD استفاده شده در نسخه Core i5 را داشت درحالیکه نسخه Core i7 پرو 2017 پردازنده گرافیکی قوی Intel Iris Plus را استفاده می‌کرد.

    اما حالا و در نسل 10 اینتل که بر روی پرو 7 استفاده شده است نه تنها نسخه Core i7 از پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus قدرت گرفته، بلکه برای اولین بار به صورت بی‌سابقه‌ای نسخه Core i5 نیز از همین پردازنده گرافیکی قوی بهره خواهد برد.
    ما اعتقاد داریم این یکی از مهمترین دلایلی است که در آزمون‌های عملی ثابت شد نسخه Core i5 پرو 7 از نسخه Core i7 پرو 6 نیز قویتر می‌باشد.

     

    قویتر، پرمصرف‌تر

     

    پیش از تست نمودن پرو 7 همگان تصور می‌کردند که عدد اعلام شده برای مدت زمان شارژدهی باتری آن به این علت کمتر از پرو 6 است که معیار و خطکش محاسبه مدت زمان شارژدهی باتری از پخش ویدئو مستمر به امور روزمره تغییر پیدا کرده.
    اما پس از کار با پرو 7 متأسفانه دیده شد که واقعا پرو 6 برای مدت زمان بیشتری شارژدهی باتری خواهد داشت.

    این اتفاق که در ابتدا بد به نظر می‌رسد، سه دلیل بسیار مهم دارد.

    *به‌روز شده

    اول اینکه به صورت عجیبی ظرفیت باتری پرو 7 نسبت به پرو 6 و پرو 2017 کاهش پیدا کرده است؛ از عدد 45 وات به 43.2Wh با اینکه از نظر ظاهری باتری آنها یکسان هستند.

    دوما اصلا چه انتظاری داشتید زمانیکه حتی نسخه Core i5 پرو 7 از نسخه Core i7 پرو 6 نیز قویتر است، پرمصرف‌تر نباشد؟!
    بله اولین دلیل این اتفاق به صورت واضحی به قدرت اضافی پرو 7 در برابر باتری احتمالا با ظرفیت یکسان آن برمی‌گردد همانطور که برای مثال در نسل دوم آیپد، این دستگاه کوتاه‌تر شدن مدت زمان شارژدهی به نسبت نسل اول آیپد را فدای نازک‌تر شدن دستگاه کرد.

    دلیل سوم، به سیاست گذاری و استراتژی کنونی Microsoft برمی‌گردد که دلیل اول را به نوعی توجیه می‌کند.
    اصلا حواستان به Surface Pro X هست؟!
    رمز موفقیت و دلیل تولید سرفیس پرو ایکس صرفا مدت زمان بلندتر شارژدهی در کنار نازک بودن دستگاه می‌باشد و به غیر از این خب ضعیف‌تر از پرو 7 است. اگر مایکروسافت می‌خواست مدت زمان شارژدهی پرو 7 را حتی به نسبت پرو 6 نیز بهبود بخشد، فاصله و تفاوت بین پرو 7 و پرو X بسیار کم می‌شد و ممکن بود پروژه فوق العاده هیجان انگیر Pro X از نظر استقبال و فروش شکست بخورد.

     

     

    نوع حافظه RAM
    DDR4

     

    تمامی دستگاه‌های Surface از ابتدای تاریخ تاکنون، یعنی دقیقا 17 مدل مختلف کامپیوتر سرفیس از لپ تاپ Surface Book گرفته تا کامپیوتر رومیزی Surface Studio همگی از نوع DDR3 حافظه RAM استفاده می‌کردند؛ همانند تمامی لپ تاپ‌های شرکت Apple با نام MacBook که از نوع LPDDR3 برای حافظه RAM استفاده می‌کنند حتی MacBook Pro نسخه 13 اینچ.

    اما حالا و در سرفیس پرو 7 شرکت اینتل در پردازنده نسل ده خود به نوعی مایکروسافت را مجبور کرده است تا فقط حافظه نوع DDR4 برای رم دستگاه خود استفاده کند چراکه از این پس پردازنده های همراه اینتل از دی دی آر 3 پشتیبانی نمی‌کنند.
    لازم به ذکر است نوع دقیق حافظه RAM سرفیس و مک بوک نام LPDDR است و عبارت DDR به علت رایج بودن آن در ذهن خواننده در متن استفاده شده است.

     

     

    شروع به کار سریع
    Instant On

     

    قابلیتی که حتی بسیاری از مراجع بزرگ نقد و بررسی دستگاه‌ها در دنیا آنرا فراموش کرده و یا اصلا متوجه آن نشده‌اند، قابلیت شروع به کار سریع در سرفیس پرو 7 است.
    به کمک این قابلیت، دیگر چیزی به نام Hibernate و یا خواب Sleep برای تبلت شما وجود ندارد. یعنی همانطور که در آیپد و دیگر تبلت‌های اندرویدی دستگاه یا خاموش است و یا فقط صفحه آن قفل است، سرفیس پرو 7 نیز همواره آماده به کار است و با زدن دکمه قفل آن سریعا وارد محیط سیستم عامل می‌شود مگر اینکه آنرا به صورت دستی خودتان از قصد خاموش کنید.

    واضح است که این چنین قابلیت‌ها به علت پردازنده 10 نانومتری مدرن اینتل پدید آمده‌اند که اولا درجه حرارت بسیار بسیار پایین‌تری را تولید می‌کند، دوما فرکانس پردازشی خود را به هنگام قفل بودن دستگاه تا حد امکان پایین می‌آورند.
    البته احساس نمی‌کنیم این قابلیت در رابطه با نسخه Core i7 جالب باشد؛ چراکه این نسخه هنوز هم نیاز به موتور فن خنک کننده برای کاهش درجه حرارت تولیدی پردازنده قوی خود دارد.

     

     

    شارژ سریع
    بسیار سریع!

     

    ما دیگر تقریبا عادت کرده‌ایم که شارژ شدن سریع باتری را صرفا در گوشی های تلفن همراه ببینیم و کامپیوترهای همراه و لپ تاپ های ما خب بالای ۲ تا ۳ ساعت برای شارژ شدن زمان نیاز داشته باشند.

    در این حین Microsoft همواره قصد داشته تا کیفیت‌های بالایی که در گوشی‌های تلفن همراه هستند را به کامپیوترهای همراه نیز بیاورد. پس از صفحه نمایش های با کیفیت گرفته تا بدنه تمام فلزی و محافظ شیشه ای گوریلا گلس برای صفحه نمایش که در لپ تاپ های عادی تقریبا هیچگاه دیده نمی شود، به بحث مدت زمان شارژ شدن نیز پرداخته است.

    لذا بسیار بر روی سرفیس پرو 7 کار شده تا بتواند زیر یک ساعت تا %۸۰ کاملا شارژ شود؛ قابلیتی که به جرأت می‌توان گفت بر روی هیچ کامپیوتر همراه دیگری وجود ندارد و تاکنون فقط اختصاصی گوشی های تلفن همراه بوده است.
    البته که در حقیقت این قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود زمانیکه شما بسیار عجله دارید و صرفا برای زمان کوتاهی می‌توانید منتظر شارژ شدن دستگاهی شوید که قرار است خارج از خانه با آن کارهای مهمی را به انجام برسانید؛ همه ما این تجربه را داشتیه‌ایم.
    در توضیح این قابلیت باید نکته‌ای را اضافه کنیم که درمورد پورت کمی جدید سرفیس است با نام +Surface Connect که یک پلاس یا به‌علاوه را در نام خود به عنوان پسوند اضافه‌تر دارد. درواقع این پورت است که باعث شده تا مایکروسافت بتواند باتری دستگاه‌های خود را سریع‌تر شارژ کند.
    این پورت از نظر ظاهری با پورت سابق تفاوتی ندارد و هنوز سراسری در بین تمامی دستگاه‌های قدیمی و جدید Surface به حساب می‌آید.

     

     

    میکروفون‌های دوگانه

     

    اولین نسل سرفیس و تمامی تبلت های سرفیس همواره دو عدد میکروفون داشته‌اند. اما محل قرارگیری آنها با یگدیگر متفاوت است. از پرو 3 تا پرو 6 یک میکروفون در قسمت جلو و یک میکروفون در قسمت پشت تعبیه شده است. گویی یک میکروفون برای دوربین جلو، و یک میکروفون برای دوربین پشت.

    اما در پرو 7 شاهد چینشی مشابه با اولین نسل سرفیس هستیم و هر دو میکروفون در قسمت جلو متمرکز شده‌اند. چیزی که مایکروسافت به آن میکروفون‌های استودیو یا Studio Mics می‌گوید. لذا به غیر از کیفیت بهتر صدابرداری، حذف صدای پس زمینه نیز به صورت بهتری انجام خواهد پذیرفت و گستره پوشش، گسترده‌تر خواهد شد. به تبع همین قضیه برخلاف پرو 3 تا پرو 6 که در پشت دستگاه دو نقطه مشکی رنگ دیده می‌شد، اینبار در پشت پرو 7 فقط یک نقطه مشکی دیده می‌شود.

     

     

    دو رنگ جدید برای
    کیبورد، ماوس و قلم

     

    برای اینکه گفته نشود کیبورد، ماوس و قلم سرفیس پرو بدون تغییر مانده است، مایکروسافت هر سال سفارش یک رنگ جدید را به کارخانه تولید کننده موارد فوق می‌دهد تا تنوع ایجاد کند.

    لذا رنگ قرمز پاپی یا گل شقایق Poppy red و آبی یخی Ice Blue ، رنگ های جدید لوازم جانبی پرو 7 می‌باشند که کوچکترین فرقی در ساختار خود با لوازم جانبی پرو 2017 و پرو 6 نکرده‌اند.
    البته به غیر از این دو رنگ، رنگ پیشین پلاتینی Platinum یا نقره ای که رنگ اصلی کیبورد سیگنچر می‌باشد، به نظر می‌رسد تا در پرو 7 کمی تیره‌تر شده باشد که خب اتفاق خوبی به علت کاهش لکه‌پذیری به حساب می‌آید.
    لازم به ذکر است احتمالا در بازار ایران، لوازم جانبی به رنگ قرمز شقایقی را بیشتر بتوانید با نام قرمز آجری یافت نمائید.

    *به‌روز رسانی

    اخیرا سه رنگ جدید نیز صرفا برای ماوس Arc مایکروسافت معرفی شده‌اند که در این لینک می‌توانید آنها را ببینید.

     

     

    دیگر تغییرات

     

    برای اتصال وای فای اولین بار است که مایکروسافت از چیپ شرکت Marvel استفاده نمی‌کند و از تکنولوژی Wi-Fi 6 چیپ شرکت Intel بهره می‌برد. همچنین بلوتوث نیز حالا نسخه Bluetooth 5 خواهد بود. صفحه نمایش تقریبا همان صفحه نمایش فوق العاده پرو 6 است اما در ارائه رنگ‌های واقعی‌تر و استاندارتر بهبود داده شده، سرعت حافظه SSD هم بهبود پیدا کرده است.

    سال گذشته از روی ناراحتی و خشمی که از عدم پیشرفت پرو 6 داشتیم، قسمت بزرگی از نقد و بررسی آنرا به مواردی اختصاص دادیم که پرو 6 می‌توانست آنها را بهبود دهد و نداد.
    اما حالا مخصوصا با توجه به شگفتی که مایکروسافت در مراسم اکتبر 2019 و دستگاه‌های فوق العاده جدیدش به وجود آورد، کام خود را تلخ نکرده و به مورد مهمتری که مقایسه Surface Pro 7 با Surface Pro X است می‌پردازیم.

     

     

    مقایسه و انتخاب
    Surface Pro X

     

    چه کار سختی! چرا مایکروسافت اینکار را با ما کرد تا برای خرید به چنین شک و تردید بزرگی بیفتیم؟!
    اما سرفیس نیوز اینجاست تا شما را برای همیشه از شک و سختی مقایسه بین ایندو دستگاه رها سازد.
    انتخاب بین این دو دستگاه در تاریخی که این مقاله نوشته می‌شود، هنوز نکات ابهامی داراست چراکه هنوز Surface Pro X عرضه نشده و تجربه کاربری با آن میسر نیست. لذا بدیهی است این مطلب در آینده به‌روز خواهد شد. ولی در اینجا با هر اطلاعاتی که از Surface Pro X در دسترس است به مقایسه دقیقی خواهیم پرداخت.

    در هرحال واقعیت اینجاست که Pro X راستش اصلا Pro نیست! و ما انتظار داشتیم تا دستگاه مدرن مایکروسافت که از پردازنده ARM قدرت گرفته، در دسته اصلی بدون پیشوند و پسوند Surface قرار گیرد؛ یعنی ادامه دهنده اولین دستگاه سرفیس تاریخ که با نام Surface RT نیز شناخته می‌شود.
    اما کاری نمی‌شود کرد و سیاست گذاری مایکروسافت بدین گونه بوده که نام آن واژه پرو را شامل شود و دردسرش برای ماست که مردم از ما مقایسه پرو 7 و پرو ایکس را می‌خواهند!

     

     

    پردازنده، مهمترین تفاوت

     

    تمام تفاوت بین Pro 7 و Pro X در پردازنده آنهاست که دیگر تفاوت‌ها را باعث شده است. پرو ایکس یک دستگاه مدرن و نتیجه تلاش‌های Microsoft از سال 2016 تاکنون برای اجرای نسخه کامل سیستم عامل Windows 10 بر روی یک پردازنده با معماری ARM است.

    لذا چندین سال بی‌صبرانه منتظر دستگاهی از طرف مایکروسافت بودیم که بالأخره توسط یک پردازنده با ساختار آرم قدرت گرفته باشد چراکه می‌دانستیم اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، یک لپ تاپ فوق نازک و سبک را خواهیم داشت که مدت زمان شارژدهی بی‌سابقه‌ای دارد.

     

     

    پرو X کامل نیست

     

    اما برای شما که قصد خرید و خب استفاده از دستگاه را دارید، اتفاقات تاریخی و صبری که ما کشیدیم بی‌معنی است و به دنبال دستگاهی هستید تا کار خود را با آن انجام دهید. در این رابطه باید بگوییم راستش پرو ایکس فعلا هنوز متأسفانه کامل نشده است.
    طبق اعلام رسمی مایکروسافت، با اینکه این دستگاه با پردازنده اختصاصی Microsoft SQ1 خود می‌تواند پذیرای سیستم عامل کامل Windows 10 Pro باشد، اما هنوز قادر به پذیرش نصب نرم افزارهای سنتی 64bit که برای ARM64 مناسب سازی نشده‌اند، نمی‌باشد.

     

     

    چه چیز را Pro X نمی‌تواند اجرا کند؟

     

    این موضوع را با موضوع نرم افزارهای داخل و خارج از Store اشتباه نگیرید. چراکه پرو ایکس حتی قادر به اجرای نرم افزار Telegram Desktop که در استور مایکروسافت نیز قرار دارد نمی‌باشد؛ زیرا تلگرام دسکتاپ به عنوان یک نرم افزار سنتی 64 بیت، با ساختار ARM64 سازگار نیست و فقط برای پردازنده‌های x64 آماده شده.

    اما برای مثال برنامه کاربردی Instagram در استور متفاوت است و برای ساختار x86 آماده شده که پرو X به کمک سیستم شبیه سازی WOW64 خود می‌تواند آنرا اجرا کند.
    همچنین مرورگر Chrome و یا نرم افزار Photoshop CC از آنجایی که نسخه 32 بیت دارند، بر روی Pro X اجرا می‌شوند. اما هر نرم افزاری همانند Adobe After Effect که فقط نسخه 64 بیت آن منتشر شده است تا زمانیکه برای ساختار ARM64 مناسب سازی نشده، بر روی پرو ایکس اجرا نخواهد شد.

     

     

    اجبار در خرید پرو 7

     

    راستش را بخواهید اصلا دلیل اینکه پرو 7 هنوز حیات دارد نیز همین است. وگرنه خب پرو ایکس نازک‌تر و سبک‌تر است و مدت زمان شارژدهی بالاتری دارد. پرو 7 ساخته شده چون پرو ایکس نمی‌تواند نرم افزارهای سنتی 64 بیت را اجرا کند؛ اما پرو 7 صرفا به خاطر پردازنده با ساختار سنتی Intel خود می‌تواند و البته با پردازنده Core i7 خود قویتر است.

    بنابراین اگر به دنبال جایگزینی برای لپ تاپ خود در بین تبلت‌های سرفیس می‌گردید، پیشنهاد ما به شما اول Surface Go و سپس Surface Pro 7 خواهد بود. چراکه حتی Surface Go نیز به علت پردازنده Intel خود توانایی اجرای نرم افزارهای 64 bit را داراست و از پرو 7 هم نازکتر است و هم سبکتر با شارژدهی باتری طولانی‌تر.

     

     

    نتیجه گیری مقایسه

     

    از نظر ما با مطرح نمودن مسئله مهم عدم توانایی اجرای نرم افزارهای 64 بیت، دیگر لازم نیست تا پرو 7 و پرو ایکس را از دیگر جهات با یکدیگر مقایسه کنیم چراکه تقریبا از تمامی جهات، Pro X نسبت به Pro 7 برتری دارد مگر اینکه حتما نیاز داشته باشید از نرم افزاری استفاده کنید که فقط نسخه 64 بیت برای آن ساخته شده و این خود به تنهایی تمام محاسبات را تغییر می‌دهد.
    اما طبق گفته مایکروسافت، کاربرانی که Surface Pro X را خریداری می‌کنند می‌توانند امیدوار باشند تا در آینده همواره تعداد بیشتری از نرم افزارهای سنتی 64 بیت برای ساختار آرم 64 هم مناسب سازی و پورت شوند.

    لذا اگر ما به جای شما بودیم و قصد انتخاب از بین Pro 7 و Pro X را داشتیم، همین حالا به لیست نرم افزارهایی که از آنها استفاده می‌کنیم مراجعه می‌کردیم تا ببینیم کدام یک از آنها فقط نسخه 64 بیت دارند.
    خب اگر از Chrome و iTunes و Photoshop CC و AutoCAD و Instagram و WhatsApp استفاده می‌کنید، قطعا Pro X به علت نازکی و سبکی که در کنار مدت زمان شارژدهی طولانی باتری ارائه می‌دهد، گزینه مناسب‌تری بوده و توانایی اجرای نرم افزارهای مذکور را نیز دارد.

    و به یاد داشته باشید که Surface Pro X به علت حاشیه کمتر صفحه نمایش خود به غیر از اینکه خب زیباتر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد، در اندازه قاب یکسان با پرو 7، اندازه صفحه نمایش بزرگتری را ارائه می‌دهد و به جای 12.3 اینچ، 13 اینچ است آن هم با دقت رزولوشن بیشتر تا تراکم پیکسلی را حفظ کند.

    اما اگر اجباری برای اجرای نرم افزاری دارید که فقط نسخه 64 بیت آن ساخته شده است همانند برخی نرم افزارهای تخصصی CAD و طراحی، خب باید ضخامت بیشتر، وزن بیشتر و شارژدهی کوتاه‌تر پرو 7 در کنار صفحه نمایش کوچکتر آن به نسبت پرو ایکس را بپذیرید.
    در رابطه با تلگرام هم لازم نیست نگران باشید چراکه به غیر از نسخه وب آن که خب بر روی پرو ایکس اجرا می‌شود، می‌توانید از برنامه‌های کاربردی نیمه-رسمی همانند Unigram برای استفاده از تلگرام بهره ببرید که از استور قابل دریافت است و اصلا به جای 32 بیت، به کلی برای برای پردازنده‌های ARM فراهم آمده.

     

     

    جمع‌بندی

     

    تغییراتی که پرو 7 به نسبت پرو 6 کرد، تقریبا هم اندازه تغییرات پرو 4 نسبت به پرو 3 است. یعنی اولا تعداد آنها همانند دستگاه بدون پیشرفت پرو 6، کم نیست؛ دوما تغییرات آن کاربردی است و باعث ایجاد ضعفی در دستگاه نشده.
    اگر خواستار خرید اولین سرفیس خود هستید، قویا پیشنهاد می‌کنیم به انتظار پرو 7 بنشینید چراکه پیشرفت‌های آن در مقایسه با پرو 6 بسیار کاربردی و مهم هستند. همچنین حتی اگر پرو 6 دارید نیز به پورت پرکاربرد Type C و قدرت بیشتر نسخه Core i5 پرو 7 حسرت خواهید خورد! بالأخره نسخه Core i5 پرو 7 از نسخه Core i7 پرو 6 نیز قویتر است و اولین دستگاه سرفیس با تکنولوژی 10 نانومتری و پردازنده گرافیکی قوی Intel Iris Plus به حساب می‌آید.
    اما اگر طمع تجربه Pro X به جای Pro 7 به سرتان زده باید بگوییم که اولا پرو 7 خب امتحان خود را در 7 مدل گذشته پس داده و پرو ایکس دقیقا در اول راه خود است. دوما پرو X توانایی اجرای نرم افزارهای 64 بیت را دارا نیست البته در کنار اینکه نازک‌تر و سبک‌تر با شارژدهی طولانی‌تر باتری و البته صفحه نمایش بزرگتر و ظاهر زیباتر است.

    در پایان، تصویر زمینه مخصوص Surface Pro 7 را با کیفیت اصیل آن در اختیار شما می‌گذاریم تا ظاهر زیبایی به دستگاه خود بدهید.

    همچنین شما را دعوت به تماشای ویدئو رسمی معرفی سرفیس پرو 7 می‌کنیم.

     

     

    مثبت

    – پورت فوق العاده پرکاربرد Type-C
    – دو USB شدن دستگاه
    – شارژ شدن دستگاه با Type-C
    – پردازنده نسل 10 اینتل با تکنولوژی 10 نانومتری
    – نسخه Core i5 قویتر از نسخه Core i7 پرو 6
    – پردازنده گرافیکی قوی نسخه Core i5
    – بازگشت نسخه Core i3 ارزان قیمت
    – نوع DDR4 حافظه RAM
    – شروع به کار سریع
    – شارژ شدن %80 زیر یک ساعت
    – میکروفون‌های دوگانه
    – دو رنگ جدید کیبورد و ماوس

     

    منفی

    – شارژدهی باتری کمتر از پرو 6
    – عدم وجود Thunderbolt 3
    – حاشیه بزرگ صفحه نمایش

    منبع
    وبسایت رسمی Microsoft - سرفیس پرو 7وبسایت رسمی Microsoft - سرفیس پرو Xوبسایت رسمی Intelمرجع تخصصی Windows Centralوبسایت Laptop Magمجله The Verge

    ‫33 دیدگاه ها

      1. درود بر شما.

        برای ما گفته شما عجیب است چراکه مطلب پیش رو دقیقا به همین علت فراهم آمده تا شما را از تردید و شک بین دو دستگاه Surface Pro 7 و Surface Pro X خارج سازد. در هرحال به صورت کوتاه و خلاصه مجددا مقایسه‌ای را خواهیم آورد. سرفیس پرو ایکس تقریبا از همه نظر بهتر از پرو 7 است؛ چراکه نازک‌تر، سبک‌تر و با شارژدهی طولانی‌تر باتری می‌باشد. لذا پرو X دقیقا یک تبلت به نظر رسیده و همانند پرو 7 نیست که بیشتر یک لپ‌تاپ در قالب تبلت باشد. یعنی برخلاف پرو 7 که برای خنک‌سازی پردازنده لپ‌تاپی خود نیاز به مجرای عبور هوا دارد، پرو X بدون هیچ مجرایی دقیقا عملکرد که تبلت واقعی را داراست.
        علاوه بر موضوعات فوق، با اینکه اندازه قاب و بدنه دستگاه مشابه یکدیگر است اما پرو ایکس به علت ساختار با حاشیه کوچک، صفحه نمایش بزرگتری را ارائه می‌دهد. این ساختار که به صفحه نمایش بدون مرز نیز مشهور است، بسیار مدرن و زیباتر نیز جلوه می‌کند. همچنین برای Pro X قلم نسل جدید نازک طراحی شده که به صورت بیسیم شارژ شده و در داخل کیبورد مخفی می‌شود.

        اما با تمام برتری‌هایی که Pro X به نسبت Pro 7 دارد، شما در شرایطی “مجبور” به خرید پرو 7 خواهید شد.
        چراکه خب اولا پرو 7 مخصوصا در نسخه Core i5 و Core i7 بسیار قویتر از پرو اکس است و اگر احساس می‌کنید به نرم افزاری نیاز پیدا خواهید کرد که سخت افزار قوی نیاز دارد، خب Pro 7 پردازنده واقعا پرمصرف و قوی دارد.
        دوما به غیر از بحث نرم افزار سنگین، باید ببینید از نرم افزارهای مورد نیاز شما نسخه 32 بیت نیز ارائه شده است یا خیر.
        برای مثال، تمامی نرم افزارهای Photoshop CC، اتوکد، MATLAB، کروم، IDM، اینستاگرام و WhatsApp و… همگی دارای نسخه 32 بیتی و قابل نصب بر روی پرو ایکس هستند.
        اما چنانچه نرم افزار خاصی مد نظر شماست که سازنده آن نسخه 32 بیت را منتشر نکرده، باید بگوییم که فعلا پرو ایکس توانایی اجرای نرم افزارهای 64 بیت را ندارد؛ چه این نرم افزار داخل Store دستگاه باشد چه نباشد.

        احساس می‌کنیم با توضیحات فوق، بتوانید دستگاه مورد نیاز خود را انتخاب نمائید.

    1. سلام و درود
      واقعا دمتون گرم و خداقوت
      خیلی عالی.
      ولی بازهم به نظر من انتخاب برای ما خیلی سخت هستش. بخصوص با این قیمتها و نوساناتش.
      ممنون ممنون همیشه عالی باشید

      1. درود بر شما.
        از حسن نظر شما بسیار ممنونیم و اینگونه دیدگاه‌ها، به صورت واضحی انگیزه تیم سرفیس نیوز را در قطع نکردن تلاش‌های خود برای کاربران و دوستداران دستگاه‌های Surface دو چندان خواهد کرد.

        بله، بسیار واضح است که در هرحال انتخاب از بین Surface Pro 7 و Surface Pro X امری است که در نهایت با تردید انجام می‌شود و خرید هر یک از ایندو به معنی محروم شدن از ویژگی‌های دستگاه دیگر است.
        اما در سرفیس نیوز، هرآنچه شما برای انتخاب و مقایسه نیاز داشته‌اید آورده شده است و از نظر ما تمام کاری که خریداران Surface Pro به منظور انتخاب از بین 7 و X باید انجام دهند، تحقیق در رابطه با وجود یا عدم وجود نسخه 32 بیت نرم افزارهای مورد نیاز آنهاست. اگرچه باز هم همانطور که در مطلب پیش رو ذکر شده است، Microsoft قول داده همواره نرم افزارهای 64 بیت بیشتری برای Surface Pro X تحت ARM64 پورت شوند.

        افزودن نکته‌ای به نکات مطلب پیش رو در اینجا لازم است که در مطلب اختصاصی مقایسه Pro 7 و Pro X نیز حتما عنوان خواهد شد.
        این نکته که بسیاری از بازی‌ها از نسخه OpenGL 1.1 به بعد برای اجرا شدن نیاز دارند که با توجه به بحث محدودیت 32 بیتی پرو ایکس، این دستگاه قادر به اجرای چنین بازی‌هایی نخواهد بود.
        همچنین بازی‌هایی که با استفاده از نرم افزارهای ضد حقه یا Anti-cheat پس از سال 2015 ساخته شده‌اند، حتما نیاز به سیستم 64 بیتی برای اجرا شدن دارند. لذا اینکه توان پردازش گرافیکی Pro X برابر با 2.1 ترافلاپس و بیشتر از PlayStation 4 با 1.84 ترافلاپس عنوان شده است، به هیچ وجه به این معنی نخواهد بود که این دستگاه قادر به اجرای بازی‌های رایج می‌باشد.
        راستش را بخواهید اصلا هدف از ساخت Pro X نیز چنین دستگاهی نیست. پرو ایکس ساخته شده تا رغیب iPad Pro دقیقا در وزن، ضخامت و اندازه آن باشد؛ یک تبلت واقعی و تمام عیار. نه همانند Pro 7 که بیشتر یک لپ‌تاپ با فن خنک کننده در مدل Core i7 است که صرفا در قالب تبلت درآمده.

    2. با سلام و عرض خسته نباشید
      با توجه به اینکه شما ابتدا سرفیس گو را گزینه مناسبی جهت جایگزین لپ تاپ های قدیمی و سنگین کرده اید و در بررسی سرفیس گو به این موضوع اشاره کردید که سرفیس گو مناسب 90 درصد افراد هست آیا سرفیس گو برای من که دانش آموز دبیرستانی هستم و چند سال بعد باید به دانشگاه بروم و LTE آن را نیاز دارم مناسب است یا اینکه به سراغ سرفیس پرو ایکس بروم یا منتظر سرفیس نئو که به گفته مایکروسافت همه برنامه های قدیمی ویندوز را نیز اجرا می کند بمانم؟

      1. درود بر شما.

        خوشحالیم که دید کاربران به دستگاه فوق العاده Surface Go مثبت است؛ و این یک دید حرفه‌ای به حساب می‌آید.
        در حالت کلی تمامی انتخاب‌های شما دستگاه‌های بسیار مناسبی هستند؛ بدین معنی که اگر از بین انتخاب‌های شما یک دستگاه عقب مانده همانند Surface Laptop بود ما آنرا رد می‌کردید.

        با اینکه سه دستگاه Surface Go و Surface Pro X و Surface Neo تقریبا در یک رده یعنی تبلت به حساب می‌آیند (یعنی Surface Pro 7 بیشتر یک لپ‌تاپ است تا تبلت)، اما باز هم با یکدیگر تفاوت‌های پایه‌ای دارند.
        راستش را بخواهید موارد بسیار زیادی در رابطه با سرفیس نئو هنوز مشخص نیست شاید باورتان نشود اما پردازنده آن حتی هنوز تولید نیز به صورت کامل معرفی و عرضه نشده است!
        چراکه شرکت Intel همچنان درحال کار بر روی چیپ انقلابی Lakefield خود می‌باشد؛ اینبار پردازنده Intel به اعتقاد بسیاری شبیه به یک پردازنده ARM ساخته خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب اختصاصی این پردازنده را در این لینک مطالعه نمائید.

        بر این اساس به هیچ وجه با قاطعیت %100 نمی‌توان گفت که چون معماری و آرشیتکت پردازنده لیک فیلد در سرفیس نئو x86 است پس قادر به اجرای نرم افزارهای سنتی نیز خواهد بود. زیرا ممکن است خود Microsoft آنرا با سیستم عامل جدید Windows 10X محدود کند.

        همچنین درمورد شخص شما، ممکن است در دانشگاه به نسبت انتخاب رشته به نرم افزاری نیاز پیدا نمائید که صرفا نسخه 64 بیت آن موجود باشد.

        در کنار تمامی این موضوعات، قیمت تمام شده شاید مهمترین پارامتر باشد.
        شک نکنید که Surface Neo به عنوان یک محصول به اصطلاح Premium قیمت بسیار بالایی خواهد داشت، و Surface Pro X هم که اکنون در ایران با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسد.
        در حالیکه Surface Go به عنوان ارزان قیمت‌ترین دستگاه Surface تاریخ، قادر به اجرای هر نرم افزاری چه 32 بیت چه 64 بیت با پردازنده گرافیکی Surface Pro 5 است.

        لذا باز هم پیشنهاد ما این دستگاه فوق العاده از هرلحظار است.

        اما در پایان توجه نمائید که تنها نقص سرفیس گو به نسبت سرفیس پرو ایکس و سرفیس نئو، اندازه صفحه نمایش آن در حالت لپ‌تاپ است. یعنی اگر شما قصد خرید یک لپ‌تاپ را دارید و نه تبلت، سرفیس گو به هنگام قرار گرفتن بر روی میز صفحه نمایش واقعا کوچک و آزار دهنده‌ای خواهد داشت که باید با این موضوع کنار بیایید.
        چراکه اگر Surface Go بزرگتر از این بود، در حالت تبلت بسیار بزرگ و دست و پا گیر جلوه می‌کرد.

        1. با سلام و عرض خسته نباشید
          و سپاس فراوان از راهنمایی شما
          می خواهم درباره شارژ شدن سرفیس پرو 7 و گو از شما بپرسم که آیا شارژ شدن اینها خیلی با هم تفاوت دارد یا خیر.
          می توان از قابلیت های جدیدی که مایکروسافت در سرفیس های جدیدش قرار داده مثل instant on و پردازنده 10 نانومتری گذر کرد یا خیر و شما چه mini pc ای به من پیشنهاد می کنید که در کنار سرفیس گو از آن استفاده کنم (به عنوان کامپیوتر اصلی) و جدید نیز باشد؟
          در آخر از شما درخواست دارم که سرفیس گو با LTE و 256GB حافظه موجود کنید.
          از راهنمایی های شما و تیمتان باز سپاس گزارم.

          1. درود بر شما.
            از حسن نظر شما ممنونیم.

            دستگاه Surface Go چه از نظر میلی آمپر ساعت 3411mAh و چه از نظر وات ساعت 26.12Wh کمترین ظرفیت باتری را در بین تمامی تبلت‌های Surface در تاریخ دارد. درحالیکه پورت شارژ آن برخلاف مدل پیشین خود Surface 3 که به علت کاهش قیمت کلی دستگاه Micro USB بود، اینبار همان Surface Connect استفاده شده بر روی Surface Pro 6 است. لذا با اینکه Surface Pro 7 از پورت جدید +Surface Connect استفاده می‌کند، باز هم دیرتر از سرفیس گو با آن ظرفیت باتری پایین‌تر شارژ می‌شود.

            اما لازم به ذکر است با اینکه گفته شد ظرفیت باتری سرفیس گو کمترین در بین تمامی تبلت‌های سرفیس است، اما به علت اندازه صفحه نمایش کوچکتر و به شدت بهینه بودن مصرف پردازنده آن، در نهایت امر مدت زمان شارژدهی Surface Go طولانی‌تر از Surface Pro 7 خواهد بود. دقت نمائید که کمترین توان مصرفی پردازنده یا TDP Down برای Pro 7 برابر با 12W و برای Go برابر با تنها 4.5W است؛ یعنی یک اختلاف بسیار بسیار زیاد، مصرف در حدود 3 برابر کمتر درحالیکه ظرفیت باتری Go در حدود 1.5 برابر از Pro 7 کمتر است.

            ما در رابطه با خرید MiniPC اطلاعات کافی را برای راهنمایی به شما نداریم.

            همچنین درخواست‌های فروشگاهی خود را می‌بایست با فروشگاه سرفیس ایران در میان بگذارید، سرفیس نیوز به امر فروش محصولات سرفیس مشغول نیست.

    3. سلام خسته نباشید ، آیا سورفیس پرو 7 خیلیبه نظرم خوب هست اما یه چیزی خوندم که حاشیه هاش و ضخامتش تو ذوق میزنه
      آیا به نظر شما ارزش دارد یک سال دیگر صبر کنیم تا شاید این مشکل بر طرف بشود ؟
      چون surface x خیلی قوی نیست ممنون میشم

      1. درود بر شما.

        بله، در مطلب پیش رو نیز جزو نکات منفی دستگاه Surface Pro 7 به حاشیه صفحه نمایش بالای آن اشاره شده است.
        اما در این میان ذکر نکاتی لازم است.

        برای انتظار آمدن یک دستگاه، می‌بایست شرایطی فراهم باشد که در صورت عدم فراهم بودن این شرایط، انتظار پیشنهاد نمی‌شود.
        این شرایط یعنی پیشرفتی در دستگاه مد نظر ما باشد که می‌توانست در این مدل نیز رخ دهد اما این پیشرفت از طرف شرکت سازنده اعمال نشده است.

        خب در رابطه با قضیه حاشیه صفحه نمایش ذکر شد که ما نیز آنرا به نوعی نکته منفی در رابطه با Surface Pro 7 می‌دانیم. بدین معنی که حاشیه صفحه نمایش Pro 7 می‌توانست کم باشد و مانع حداقل تکنولوژی بر سر اینکار نبود. دلایل عدم اتخاذ این تصمیم از طرف شرکت Microsoft خب متعدد هستند. ممکن است این شرکت حاشیه صفحه نمایش Pro 7 را کم نکرده است تا قیمت آن بالا نرود و یا ممکن است Microsoft قصد داشته تا Pro X آن دستگاه مورد توجه و به اصطلاح Bold باشد زیرا Pro 7 مشتری خود را دارد و Microsoft به دنبال جذب مشتریان به سمت Pro X است.

        این دلایل می‌توانند برای Microsoft تا سال آینده تغییر کنند و تصمیم بگیرد که برای مثال یک Pro 8 با حاشیه صفحه نمایش کم تولید کند.

        اما در رابطه با ضخامت دستگاه، این تکنولوژی زمانه ماست که دستگاه را محدود کرده است.
        باید بدانید Surface Pro 7 به عنوان یک دستگاه بسیار قدرتمند با پردازنده Core i7 اتفاقا بسیار بسیار هم نازک است و نازک‌تر نمودن آن بیشتر دردسر آفرین خواهد بود تا مفید.
        دستگاهی که پردازنده Core i7 داشته باشد و از Pro 7 نازک‌تر باشد، Surface Book به عنوان نازک‌ترین و سبک‌ترین کامپیوتر جهان که از پردازنده Core i7 قدرت گرفته است می‌باشد.
        آیا می‌دانید Surface Book چگونه و با قربانی کردن چه مواردی به این رکورد رسیده است؟ Surface Book آنقدر از میزان باتری کمی در قسمت تبلت نازک خود استفاده کرده که در این حالت شارژدهی آن در حدود یک چهارم تا یک پنجم Surface Pro می‌باشد. فقط به این علت که بتواند قسمت تبلت را بسیار نازک و سبک طراحی کند. زیرا باتری دومین عامل اصلی در سنگین و ضخیم کردن دستگاه است.

        با تمام این احوال باز هم Surface Book به نازکی Surface Pro X نمی‌رسد!

        لذا باید بدانید که نازکی Pro X به علت محدودیت اجرای آن در نرم افزارهای 64bit می‌باشد…
        نازکی Pro X به علت عدم استفاده از پردازنده Core i7 و یا Core i5 می‌باشد. لذا پردازنده SQ1 که معماری ARM را داراست باعث شده تا Pro X بسیار بسیار نازک و سبک باشد.
        خب همین پردازنده است که آنرا ناتوان در اجرای نرم افزارهای 64bit کامپیوتری نیز کرده است.

        در نتیجه همه‌چیز را باهم نمی‌توان داشت!

        چنانچه منتظر هستید Surface Pro 8 حاشیه کمتری برای صفحه نمایش داشته باشد می‌توانید منتظر این مورد بمانید.
        اما در رابطه با نازک‌تر شدن، متأسفیم. Pro 7 همین حالا نیز با توجه به پردازنده Core i7 خود بسیار بیشتر از چیزی که باید نازک است و ضخامت آن به هیچ وجه یک مشکل نیست و شرکت دیگری وجود ندارد که کامپیوتر Core i7 به این نازکی تولید نماید…

        و در رابطه با قدرت Surface Pro X. به‌کار بردن این کلمه که Pro X قوی نیست اصلا صحیح نمی‌باشد.
        اتفاقا باید بدانید که Pro X تا 3 برابر از Pro 6 به ازای هر وات قویتر می‌باشد.
        اما خب همانطور که ذکر شد Pro X ناتوان در اجرای نرم افزارهای سنتی 64bit کامپیوتری است.
        پس نمی‌توان گفت که Pro X ضعیف است، بلکه محدودیت در اجرای نرم افزارهای 64bit سنتی داراست.

        لذا همانطور که در مطلب پیش رو به عنوان نتیجه بحث مقایسه Pro 7 و Pro X آمده است، بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید تهیه یک لیست از نرم افزارهای مورد نیاز خود است.
        سپس تحقیق نمائید که آیا این نرم افزارهای نسخه 32bit دارند یا خیر.

        چنانچه تمامی نرم افزارهای مورد نیاز شما همانند Adobe Photoshop و IDM و Chrome و Word و KMP و WinRAR و AutoCAD و iTunes و CorelDRAW و… دارای نسخه 32bit هستند خب مشکلی با Surface Pro X نخواهید داشت.

        اما چنانچه نرم افزارهای مورد نیاز شما همانند Adobe After Effect فقط نسخه 64bit دارند، باید بدانید که نازک‌تر شدن Pro 8 یک خواسته و انتظار تقریبا غیرممکن است و Pro 7 یک دستگاه قوی و کامل می‌باشد…

    4. با سلام و تشکر فراوان از مطلب فوق العاده ای که به اشتراک گذاشته اید. خسته نباشید.
      آیا به نظر شما، خرید سرفیس پرو 7 در مقایسه با سرفیس پرو6 ( هر دو با کانفیگ یکسان مثلا core i5) برای انجام کارهای ساده ی اداری در خانواده آفیس و تدریس مجازی و انجام دو سه نرم افزار ریاضی و آماری مثل متلب و statistica ، با این اختلاف قیمت بین این دو ، توجیه دارد؟ کدام مناسب تر است؟
      ممنون از راهنماییتون

      1. درود بر شما.

        تیم سرفیس نیوز برای تهیه مطالب پیش رو تلاش بسیاری می‌کنند و اینکه می‌بینیم این مطالب توانسته‌اند به افرادی چون شما و تمامی کاربران دستگاه‌های Surface کمکی کرده باشند، روحیه ما را در ادامه کار دو چندان می‌کند.
        ممنون از حسن نظر شما 🌹

        همانطور که در مطلب پیش رو به آن اشاره شده است، پورت Type-C موجود بر روی Surface Pro 7 که بر روی Surface Pro 6 وجود ندارد، چیزی بسیار بیشتر از صرفا یک پورت است.
        با وجود Type C در Surface Pro به جای MiniDisplay دستگاه شما از حالت تک USB در Pro 6 درآمده و دیگر واقعا دو عدد پورت USB دارد که واقعا یک تفاوت عمده در کاربری می‌باشد؛ چنانچه خودتان کاربر یک دستگاه Surface Pro باشید این موضوع را به آسانی لمس خواهید کرد.
        همچنین به علت ارائه شدت جریان بالاتر پورت Type-C در مقایسه با USB 3.0 زمانیکه شما از یک افزایش دهنده پورت USB یا USB Hub استفاده می‌کنید که دارای منبع تغذیه آداپتور جداگانه نیست، شرایط بسیار در رابطه با Pro 6 و Pro 7 با یکدیگر تفاوت دارند.

        در حالتی که شما یک هاب بدون تغذیه جداگانه را به پورت USB 3.0 دستگاه Pro 6 متصل می‌کنید، نتیجه‌ای به که به شما داده می‌شود نهایتا دو عدد USB 2.0 ناقص خواهد بود که آن هم برای نهایتا متصل کردن همزمان برای مثال دو عدد ماوس کیبورد در کنار یکدیگر است و نه متصل کردن مصرف کننده‌های قوی جریان همانند دو عدد حافظه فلش یا حتی دو عدد هارد اسکترنال.

        اما در حالتی که شما یک هاب بدون تغذیه جداگانه را به پورت Type-C دستگاه Pro 7 متصل می‌کنید، نتیجه‌ای که به شما داده می‌شود فقط از طریق خود هاب یک عدد USB 3.0 در کنار یک عدد USB 2.0 کار آمد است که علاوه بر پورت USB 3.0 خود دستگاه، شما در نهایت دو عدد USB 3.0 به علاوه یک عدد USB 2.0 کار آمد خواهد داشت که به تمام هر سه پورتی که وجود دارد می‌توان به صورت همزمان مصرف کننده‌های قوی همانند حافظه فلش USB و یا هارد اکسترنال متصل کرد.

        این یک تفاوت عمده و بسیار بسیار مهم است.

        موردی که از این هم حتی برای بسیاری از کاربران دستگاه‌های Surface Pro با اهمیت‌تر است، امکان شارژ کردن دستگاه توسط آن پورت Type-C می‌باشد.
        این مورد نیز اگر یک کاربر Surface Pro بودید می‌توانستید واقعا لمس کنید که چه دردسری دارید وقتی به جایی می‌روید و شارژر خود را فراموش کرده‌اید و یا مکان حمل آنرا نداشته‌اید. تا Pro 6 خب دستگاه‌های Surface فقط و فقط توسط شارژر خودشان که مخصوص به خودشان بود هم شارژ می‌شدند؛ یعنی هیچ شارژر دیگری به دستگاه شما نمی‌خورد.

        اما به لطف همین پورت Type-C از این پس Pro 7 را می‌توان با شارژرهای Type-C دیگر نیز شارژ کرد و حتما نیازی به شارژر مخصوص فقط به دستگاه شما نیست.

        این فقط یکی از مزایای استفاده از پورتی سراسری و رایج است.
        در رابطه با لوازم جانبی دیگر این سراسری بودن بسیار به کار می‌آید و برای مثال پیش از این زمانیکه شما قصد تهیه کابل خروجی تصویر برای Pro 6 را داشتید، خب می‌بایست MiniDisplay را انتخاب می‌کردید و این کابل یا تبدیل باید بگوییم فقط به درد خودتان می‌خورد! و در هیچ جای دیگری کاربرد نداشت.

        اما در Pro 7 زمانیکه به منظور انتقال تصویر دستگاه خود به مانیتور دوم و یا پروژکتور یک کابل تبدیل Type-C را تهیه می‌کنید، این کابل برای گوشی تلفن همراه شما نیز کاربرد خواهد داشت و تصویر گوشی تلفن همراه شما را نیز به مانیتور دوم و پروژکتور انتقال می‌دهد؛ همچنین بسیاری دیگر از دستگاه‌ها.

        لذا پورت Type-C فقط یک پورت نیست، دنیایی از کارایی است.

        در کنار بحث این پورت مدرن و بسیار کاربردی، همانطور که در مطلب پیش رو گفته شده است مجددا ذکر می‌کنیم که نسخه Core i5 دستگاه Pro 7 حتی از نسخه Core i7 دستگاه Pro 6 نیز قویتر است در حالیکه نسخه Core i7 دستگاه Pro 6 نیاز به موتور فن خنک کننده داشته و این عامل باعث خالی شدن باتری آن با سرعت بیشتری است؛ اما در طرف مقابل با اینکه نسخه Core i5 دستگاه Pro 7 قویتر است، اما با توجه به اینک به اندازه دو نسل پردازنده آن جدیدتر و مدرن‌تر است نیاز به موتور فن خنک کننده نداشته و این مورد در مصرف باتری تأثیر بسزایی خواهد داشت.

        سال گذشته ما در نقد و بررسی Pro 6 در این لینک گفتیم که کاربرانی که حتی Pro 4 دارند نیز هیچ دلیل خاصی برای ارتقا به Pro 6 ندارند چه برسد به Pro 5 که واقعا هیچ تفاوت خاصی با Pro 6 ندارد.
        اما Pro 7 هرچقدر هم که گران‌تر از Pro 6 باشد، ارزشش را دارد.

    5. با عرض سلام
      ببخشید نرم افزار های ۶۴ بیتی روی سرفیس پرو x نصب نمی شود و خیلی از نرم افزار نسخه ۳۲ بیتی نظیر فوتوشاپ عملکرد خوبی ندارند و مشکلاتی ازین دست که به نظر میاد بخاطر سیستم عامل جدید این تبلت هست آیا مایکروسافت راه حلی برای اینگونه مشکلات دارد ؟

      1. درود بر شما.

        ابتدا بگذارید برخی مفاهیم در رابطه با پرسش شما را اصلاح کنیم و سپس به سراغ پاسخ آن برویم.

        پیش از هرچیز باید بدانید این سیستم عامل Surface Pro X نیست که محدودیت‌های عنوان شده را به وجود می‌آورد. لذا ممکن است با دیدگاه شما، دیگر کاربران تصور کنند که Surface Pro X یک دستگاه با پردازنده 32bit و در نتیجه با نسخه 32bit از Windows 10 است.
        خیر، دستگاه Surface Pro X دارای یک پردازنده 64bit می‌باشد که از این رو از نسخه 64bit سیستم عامل Windows 10 نیز بهره می‌برد.

        محدودیت در اجرای نرم افزارهای سنتی کامپیوتری 64bit نه به علت سیستم عامل، بلکه به‌خاطر معماری پردازنده Surface Pro X هستند.

        خب حالا پردازنده‌های ARM چه هستند؟
        میکروپروسسورهای با معماری یا آرشیتکت آرم در بسیاری از موارد استفاده می‌شوند. تقریبا هرجایی که اسم Windows نباشد، سعی می‌شود که از چنین پردازنده‌ای بهره برده شود از کامپیوترهای پزشکی و صنعتی گرفته تا ربات‌ها.

        زیرا پردازنده‌های با معماری ARM در ازای توان مصرفی بسیار پایین‌تر در مقایسه با پردازنده‌های شرکت‌های Intel و AMD، توان خروجی بیشتری را نیز ارائه می‌دهند فلذا دمای پایین‌تر را نیز تولید کرده و ارزان قیمت‌تر هم هستند.

        در نتیجه می‌توان گفت مهمترین زمینه استفاده از پردازنده‌های ARM در گوشی‌های تلفن همراه است.
        به نحوی که گوشی‌های تلفن همراه امروزی در عین فوق نازک بودن، قدرتی برابر و یا حتی بیشتر از لپ‌تاپ‌های سطح عادی را دارا هستند با اینکه به انرژی چندین برابر کمتر از یک لپ‌تاپ نیاز داشته و دمای چندین برابر کمتری را نیز تولید می‌کنند.

        لذا راه حل و Solution برتر ساخت یک تبلت نیز بهره بردن از یک پردازنده ARM است تا نتیجه آن یک تبلت فوق نازک با شارژدهی باتری طولانی مدت باشد که نیاز به شیارهای عبور هوا برای خنک شدن ندارد.

        بد نیست بدانید اولین دستگاه سرفیس با نام کامل Microsoft Surface که در سال 2012 رونمایی شد و با نام Surface RT نیز در بین کاربران شناخته می‌شود، نه تنها اولین دستگاه Surface بود، بلکه اولین کامپیوتر اجرا کننده سیستم عامل Windows بود که از یک پردازنده با معماری ARM قدرت گرفته بود به نام Nvidia Tegra 3.

        لذا هشت سال پیش، هدف اصلی Microsoft از طراحی و تولید دستگاهی به نام Surface هم اصلا معرفی پردازنده‌های با معماری ARM به دنیای کامپیوترهای با سیستم عامل Windows بود.

        هدفی که خب به علت غنی نبودن Store نرم افزاری Windows 8 برای Surface RT شکست خورد. چراکه Surface RT توانایی اجرای هیچ نرم افزار کامپیوتری سنتی چه 32bit چه 64bit را نداشت و فقط می‌توانست برنامه ‌های کاربردی Store موجود در Windows 8 را اجرا کند.

        بنابراین Microsoft Surface 2 که در بین کاربران با نام Surface RT 2 نیز شناخته می‌شود، آخرین دستگاه و آخرین کامپیوتری بود که با یک پردازنده ARM ساخته شد.

        در طرف دیگر ماجرا iPad Pro شرکت Apple با بهره بردن از پردازنده‌های با معماری ARM نازک‌تر و کم‌مصرف‌تر از Surface Pro 3,4,5,6,7 بود. با اینکه خب iPad Pro هم به عنوان یک گوشی تلفن همراه که فقط صفحه نمایش بزرگتری داراست، واضح است که توانایی اجرای نرم افزارهای کامپیوتری را نداشته و ندارد؛ چه 32bit چه 64bit، یعنی دقیقا همانند Surface RT. اما خب فروشگاه نرم افزاری Apple App Store به میزانی غنی و با تعدد برنامه‌های کاربردی هست که iPad Pro همانند Surface RT شکست نخورد.

        در این میان شرکت Microsoft از سال 2016 پروژه‌ای را آغاز کرد تا یک کار عجیب کند. یعنی اجرای نرم افزارهای کامپیوتری Desktop بر روی پردازنده‌های ARM. این خبر واقعا رسمی بود و ترسی را دل شرکت Apple انداخت که اگر این پروژه به موفقیت برسد، Microsoft می‌تواند تبلتی به نازکی و سبکی iPad Pro تولید کند که علاوه بر برنامه‌های کاربردی گوشی‌های تلفن همراه (که مخصوص به معماری ARM هستند)، بتواند نرم افزارهای کامپیوتری سنتی Desktop همانند نسخه کامل Photoshop را نیز اجرا کند.

        سرانجام تلاش‌های چند ساله Microsoft در یک حالت واقعا رؤیایی نتیجه داد و Microsoft توانست برای اولین بار در دنیا کاری کند که دستگاهی که از یک پردازنده ARM قدرت گرفته، توانایی اجرای نرم افزارهای x86 سنتی Desktop را هم داشته باشد.
        بنابراین Microsoft تبلتی به نازکی و سبکی iPad Pro درست کرد که نیاز به هیچ فن خنک کننده یا شیار عبور هوا برای خنک شدن نداشت، شارژدهی باتری طولانی ارائه می‌داد و البته می‌توانست علاوه بر نرم افزارهای ساخته شده برای ARM، اینبار نرم افزارهای سنتی کامپیوتری را نیز اجرا کند؛ موردی که Apple در iPad Pro از آن هنوز هم عاجز مانده است.

        اما خب چنین پروژه سنگین و حتی رؤیایی که Microsoft پس از هشت سال اختصاص بودجه و زمان فراوان به آن دست پیدا کرده، هنوز هم یک طرح مفهومی و Concept به نظر می‌رسد. لذا طرح‌های کانسپتی همانند Pro X نیز همیشه دچار نقص‌هایی در استفاده واقعی از آنها بوده‌اند که عدم امکان اجرای نسخه 64bit نرم افزارهای سنتی Desktop یکی از آنهاست.

        اگر در ذهنتان این سؤال به وجود آمده که پس چرا Microsoft چنین طرح مفهومی که متعلق به آینده است را هم‌اکنون به صورتی عمومی عرضه می‌کند، باید بگوییم علت این موضوع به خریداران Pro X برمی‌گردد.

        باید بگوییم همانطور که در مطلب پیش رو گفته شده، ما به هیچ وجه Pro X را به فردی به عنوان جایگزین لپ‌تاپ وی ارائه نمی‌دهیم؛ بلکه Surface Pro 7 با پردازنده‌ای که دقیقا همان پردازنده لپ‌تاپ‌هاست برای این جایگزینی مناسب خواهد بود.

        اما خریداران iPad Pro که سالهاست با عدم توانایی اجرای نرم افزارهای کامپیوتری کنار آمده‌اند، خب بسیار خوشحال خواهند شد اگر بدانند تبلتی به نازکی و سبکی و با شارژدهی باتری بالا وجود دارد که قادر به اجرای همان نسخه 32bit نرم افزارهای سنتی x86 است؛ زیرا خب iPad Pro همین توانایی را نیز ندارد.

        بازار هدف Pro X، کاربران تبلت iPad Pro است که توانایی اجرای همان نسخه 32bit نرم افزارهای کامپیوتری کار راه انداز نیز برایشان غنیمت و برتری به شمار می‌آید.

        همچنین اهمیت عرضه عمومی هرچه زودتر Pro X در تاریخ هم بسیار است. به طوریکه در آینده همگان خواهند گفت اولین شرکتی که توانست کامپیوتری را با یک پردازنده ARM تولید کند که توانایی اجرای نرم افزارهای سنتی را داشته باشد، Microsoft بود و نه Apple. زیرا پس از مشاهده Surface Pro X، شرکت Apple دو روز گذشته در مراسم معرفی از iOS 14 اعلام کرد که قصد دارد MacBook ها را با استفاده از پردازنده‌های ARM بسازد.

        با در نظر گرفتن داستانی که گذشته، دیگر فکر نمی‌کنیم که بتوانید به اجرای نرم افزارهای 32bit بگوئید یک “محدودیت”.
        دستگاه Surface Pro X یک طرح مفهومی و کانسپت است که قصد دارد ما را با آینده کامپیوترهای همراه آشنا سازد؛ کاری که Surface RT هشت سال پیش از انجام آن ناموفق بود و اما حالا به نظر می‌رسد هدف اصلی از تولید دستگاهی با نام Microsoft Surface بالأخره در حال محقق شدن است. دستگاه Surface Pro X دستگاهی است که راه را برای دیگر شرکت‎‌ها برای یک آینده روشن باز می‌کند و کاربرانی همچون شما که به آن به دید یک جایگزین برای لپ‌تاپ خود نگاه می‌کنید و عدم توانایی اجرای نسخه 64bit برای شما یک محدودیت محسوب می‌شود، بهتر است به گزینه‌های معقول‌تری همانند Surface Go 2 و همچنین Surface Pro 7 فکر کنید.

        اما همه‌ی ما بی‌صبرانه منتظر Surface Pro X2,3,4,5,… هستیم تا روز به روز شاهد پیشرفت آن باشیم تا بالأخره از حالت یک طرح مفهومی تبدیل شود به دستگاهی که در زندگی واقعی می‌توان کاملا آنرا جایگزین لپ‌تاپ کرد.

        در نهایت، برای پاسخ به دیدگاه شما باید بگوئیم طبق یک Commit ثبت شده در صفحه Github آقای Kenny Kerr که یکی از اعضای تیم Windows هستند، به نظر می‌رسد که Microsoft قصد داشته باشد به دستاورد جدیدی برای اولین بار در دنیا برسد و اینبار نرم افزارهای سنتی کامپیوتری 64bit که برای معماری پردازنده‌های Intel و AMD نوشته شده‌اند را بر روی پردازنده‌های با معماری ARM نیز اجرا کند.

    6. ببخشید بازی های کامپیوتری بر پایه آرم هم هستند و میشه روی سرفیس پرو ایکس اجرا کرد؟

      1. درود بر شما.

        باید بگوئیم که دقیقا به بزرگترین نقطه ضعف و البته نقطه ناراحتی فراوان ما در این باره اشاره کردید.

        اینکه شما به دنبال برنامه‌های کاربردی که از پایه برای معماری ARM بر روی Windows ساخته شده‌اند هستید، واقعا خوب است.
        باید بدانید نرم افزارهای سنتی کامپیوتری x86 برای معماری پردازنده‌های Intel و AMD ساخته می‌شوند فلذا به منظور اجرای آنها بر روی دستگاهی که پردازنده آن از نوع معماری ARM است، می‌بایست از یک شبیه‌ساز یا Emulator داخلی به نام WOW64 استفاده شود. که نتیجه این امر نیز اجرای گاها با کندی نرم افزارهای سنتی x86 توسط این شبیه‌ساز بر روی دستگاهی همانند Surface Pro X است که از پردازنده ARM قدرت گرفته.

        بنابراین بهترین راهکار اینست که اولا سازندگان نرم افزار، از ابتدا نرم افزار خود را به صورت طبیعی و Pure برای پردازنده‌های با معماری ARM نیز بسازند.
        همانند نسخه جدید Microsoft Edge که یک نسخه برای پردازنده‌های ARM نیز داراست و یا برنامه کاربردی Unigram که نسخه‌ای مخصوص به پردازنده‌های ARM ارائه می‌دهد (این برنامه جایگزینی برای نرم افزار Telegram Desktop می‌باشد).

        کاربران نیز می‌بایست همانند شما همواره به دنبال چنین برنامه‌های کاربردی مدرنی بگردند و از آنها به جای نرم افزارهای سنتی Desktop همانند Google Chrome و یا Telegram Desktop استفاده کنند.

        اما، جایی که ما هم بسیار ناراحت هستیم، بازی‌ها هستند.

        باید بدانید که بازی‌ها، صرفا یک نرم افزار نیستند.

        چراکه از موتورهای گرافیکی استفاده می‌کنند که همان موتورها نیز بر پایه اکوسیستم‌های متعددی از جمله DirectX هستند.

        و این اکوسیستم‌ها برای بازی‌های امروزی فقط در نسخه 64bit موجود هستند.
        فذا با اینکه Surface Pro X دارای یک پردازنده 64bit است، اما خب در حال حاضر فقط توانایی شبیه‌سازی نرم افزارهای 32bit سنتی را دارد که این یعنی توانایی فراهم کردن پیش نیاز بازی‌ها را دارا نیست.
        یعنی هربازی که جدیدا برای کامپیوتر ساخته می‌شود، روی Surface Pro X قابل اجرا نخواهد بود.

        اما نکته بدتر از این موضوع که مارا به شدت ناراحت می‌کند، همان بازی‌هایی هستند که در Microsoft Store منتشر می‌شوند و توضیح خواهیم داد که این نکته چرا تا این حد ناراحت کننده است.

        می‌دانید که گوشی‌های تلفن همراه امروزی همگی خب خیلی وقت است که از پردازنده با معماری ARM استفاده می‌کنند فلذا بازی‌های آنها نیز از ابتدا اصلا فقط برای پردازنده‌های ARM ساخته می‌شود.

        اما همان بازی‌ها برای مثال بازی Asphalt 9 که نسخه Android و iOS آنها مخصوص به پردازنده‌های ARM طراحی و ساخته می‌شوند، زمانیکه به Microsoft Store می‌آیند خب باید پیش از هرچیز برای کامپیوترهای با پردازنده Intel و AMD ساخته و عرضه شوند تا بتوان آنها را بر روی کامپیوترهای رایج اجرا کرد.
        در نتیجه اتفاق عجیبی افتاده و همان بازی‌های Android که برای پردازنده‌های ARM از ابتدا ساخته شده‌اند، اما روی Windows 10 برای معماری x86 و x64 عرضه می‌شوند و نه معماری ARM.
        در چنین شرایطی ما زمانی بیشتر غمگین و ناامید می‌شویم که می‌بینیم حتی بازی‌های تولید شده توسط خود شرکت Microsoft همانند Forza Street نیز درحالیکه روی Android و iOS برای معماری ARM هستند، اما روی Windows 10 نه تنها برای معماری ARM نیستند بلکه حتی برای معماری x86 هم نبوده و فقط مخصوص به معماری x64 هستند تا Surface Pro X حتی با شبیه‌سازی نیز قادر به اجرای آن نباشد.

        نتیجتا واقعا مسخره و خنده‌دار است که شما بازی تولید شده توسط خود مایکروسافت به نام Forza Street را می‌توانید بر روی یک تبلت اندرویدی و یا آیپد به خوبی اجرا کنید اما نمی‌توانید آنرا روی تبلت سرفیس پرو X شرکت مایکروسافت حتی نصب کنید.

        این موارد واقعا خنده‌دار و البته بسیار هم ناراحت کننده هستند.

        امیدواریم Microsoft از بحث برنامه‌های کاربردی و بازی‌های ساخته شده برای ARM روی Windows 10 حمایت بیشتری کند.

        اگرچه شما همواره می‌توانید همانند یک کامپیوتر 32bit با Surface Pro X خود رفتار کرده (حال آنکه پردازنده آن در اصل 64bit است) و بازی‌های متعدد کامپیوتری که بر روی کامپیوترهای 32bit نیز نصب می‌شوند را نصب کرده و اجرا نمائید؛ همانند Batman Arkham City و Batman Arkham Asylum که بر روی Surface Pro X تست هم شده‌اند و به خوبی اجرا می‌شوند.

        همچنین هر بازی در Microsoft Store که در قسمت System Requirements آن و جلوی عبارت Architecture نوشته باشد x86 نیز قابل نصب روی Surface Pro X هست؛ از جمله Asphalt 9 و Angry Birds 2.

        اما بحث ما این بود که نه توسط شبیه‌ساز x86، بلکه بازی‌ها از ابتدا مخصوص به خود ARM مناسب‌سازی شده باشند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

        در این باره باید بگوئیم که تعداد بسیار کمی بازی در Microsoft Store نیز هستند که مخصوص به پردازنده‌های ARM مناسب سازی شده‌اند و در ادامه نام آنها را قید خواهیم کرد که با زدن بر روی آنها به صفحه دریافت در Store برده خواهید شد:

        – Microsoft Solitaire Collection

        – Code of War

        – Into The Dead

        – Striker Zone Game

        – Doom and Destiny

        – Flappy Bird

        – Beach Buggy Racing

        – City Racing 3D

        – Tiny Troopers

        – Tiny Troopers 2

        – SoulCraft

        – SoulCraft 2

    7. درود بر شما
      نوشته ها بسیار عالی و مفید بودند،
      من خارج از ایران زندگی میکنم و سوالی که برای من پیش آمده این هست که آیا سرفیس هم مانند اپل دارای قدرت رهگیری برای نصب نرم افزارهای کرک شده را دارد؟

      1. درود بر شما.

        از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ممنونیم.
        در پاسخ به پرسش شما چنانچه منظورتان از «اپل» دستگاه‌های داری سیستم عامل Mac OS می‌باشد (از آنجایی که خب تمامی محصولات شرکت Apple دارای سیستم عامل Mac OS نیستند)، باید بگوئیم در رابطه با اینطور موارد که قرار است چیزی به صورت سراسری برای تمامی نرم افزارها عملی شود، مقایسه Mac OS با Windows همانند مقایسه یک روستا و یک کشور در زمینه صدور شناسنامه می‌باشد.
        لذا با توجه به اینکه تعداد نرم افزارهای سیستم عامل Mac OS به قدری معدود است که حتی از تعداد نرم افزارهای سیستم عامل گوشی تلفن همراه iOS نیز کمتر می‌باشد، عملی نمودن رهگیری نرم افزارهای قفل شکسته و یا به اصطلاح Crack شده در آن بسیار راحت انجام می‌پذیرد.
        درحالیکه واقعا هیچ منبعی نمی‌تواند اعلام کند که دقیقا چند میلیارد نرم افزار کامپیوتری در سیستم عامل Windows قرار دارند و بر همین اساس، رهگیری نرم افزارهای قفل شکسته در این همه گستردگی و پیچیدگی یک امر تقریبا ناشدنی خواهد بود.
        چنانکه با توجه به ساختار انعطاف پذیر سیستم عامل کامپیوتر (ما کامپیوتر را با Windows می‌شناسیم) در برابر ساختار ساده سیستم عامل دستگاه‌های Mac، درحالیکه قفل برخی نرم افزارها در کامپیوتر به نحوی شکسته می‌شود که گویی واقعا لایسنس حق استفاده از آن توسط کاربر خریداری شده، اما در طرف مقابل شکستن قفل نرم افزارها در سیستم عامل دستگاه‌های Mac همواره قابل شناسایی است.

        با در نظر گرفتن این موارد، پاسخ ما به شما اینست که در زمینه رهگیری نرم افزارهای قفل شکسته، تقریبا هیچکس نمی‌تواند متوجه شود که شما بر روی کامپیوتر خود (منظور ما سیستم عامل Windows است) نرم افزار قفل شکسته‌ای را دارید.

        اما این موضوع قطعا با استثنإهایی همراه است.

        برای مثال برخی از خود نرم افزارهای Microsoft که وابسته به حساب Office 365 هستند (به تازگی با نام Microsoft 365 شناخته می‌شود)، در سیستم‌های اداری و آموزشی به سادگی قابل ردگیری خواهند بود.
        چراکه حساب Microsoft 365 خود یک حساب اداری و آموزشی است که امور شما در اداره‌جات و مراکز آموزشی تحت آنها صورت می‌پذیرد (برای مثال ارسال فایل‌های کاری و یا آموزشی در حافظه ابری این حساب).
        به نوعی که بسیاری از مراکز اداری و آموزشی اصلا در بدو ورود شما، یک حساب Microsoft 365 را نیز به شما می‌دهند که به شما امکان استفاده رایگان از نرم افزارهای Office و دیگر امکانات حساب Microsoft 365 را ارائه خواهد داد.
        بدین معنی که مراکز اداری و آموزشی با شرکت Microsoft به منظور استفاده از حساب Microsoft 365 قرارداد می‌بندند تا به تمام کارکنان یا دانشجویان آن مرکز خدمات حساب Microsoft 365 داده شود.

        همانطور که گفته شد، یکی از خدمات این حساب، حق استفاده قانونی از نرم افزارهای Office می‌باشد.

        بنابراین پر واضح است که چنانچه شما اقدام به نصب یک نسخه Office قفل شکسته نمائید، به سادگی پس از اعمال حساب Microsoft 365 شما بر روی کامپیوتر، قابل ردگیری بوده و گزارش داده خواهد شد.

        این مورد در رابطه با شکستن قفل خود سیستم عامل Windows نیز صادق است.

        بدین معنی که از خدمات داشتن حساب Microsoft 365 می‌تواند داشتن حق استفاده قانونی از ویرایش Education از سیستم عامل Windows باشد. لذا در چنین شرایطی اگر شما از یک سیستم عامل قفل شکسته استفاده نمائید و حساب Microsoft 365 اهدایی مرکز اداری و یا آموزشی خود را بر روی آن کامپیوتر اعمال نمائید، ردگیری خواهد شد.

        اما به جز اکوسیستم Microsoft 365، دیگر نرم افزارهای به خصوص و استثنإ دیگری نیز وجود دارند.

        این مورد برمی‌گردد به اینکه مرکز اداری و یا آموزشی شما، به کارکنان و یا دانشجویان خود حق استفاده از دقیقا چه نرم افزارهایی را داده باشد و این مورد را نیز برای شما به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

        استحضار دارید که نرم افزارهای بزرگ و تخصصی، واقعا گران قیمت هستند و اصلا اینگونه نیست که کاربران عادی خواستار کار با آنها باشند؛ همانند نرم افزار Adobe Photoshop CC.
        این موضوع به علت بسیار گران قیمت بودن اینگونه نرم افزارهاست، مگر اینکه فردی قصد کسب درآمد از آن نرم افزار را داشته باشد که اقدام به خریداری آن نماید.

        لذا اگر شما در شرکتی مشغول به کار شوید که برای مثال نیاز به کار با نرم افزار Adobe Photoshop CC باشد، آن شرکت با شرکت Adobe قراردادی را می‎‌بندد که طی آن کارمندان خود را قادر می‌سازد تا در اکوسیستم Adobe Air و Adobe Creative Cloud بتوانند با نرم افزار Adobe Photoshop CC کار کنند. زیرا خب شما به عنوان کارمند وظیفه‌ای برای خریداری یک نسخه از نرم افزار Adobe Photoshop CC را با بودجه شخصی خود ندارید.

        البته خب این در شرایطی است که شما قصد استفاده از کامپیوتر شخصی خود را برای کار داشته باشید و کامپیوتر اداری به شما واگذار نشود.

        در چنین شرایطی، واضح است که داشتن یک نسخه قفل شکسته از نرم افزار Adobe Photoshop CC بر روی کامپیوتر شخصی شما می‌تواند دردسر ساز بوده و ردگیری شود.

        این قضیه در رابطه با مراکز آموزشی نیز به صورت یکسان برقرار است و صرف مراکز اداری نیست.

        برای مثال اگر شما در دانشگاهی رشته مهندسی مکانیک را تحصیل کنید و در درسی نیاز باشد تا از نرم افزار بزرگ و بسیار گران قیمت Dassault Systems CATIA استفاده کنید، خب به عنوان یک دانشجو به هیچ وجه نباید هزینه هنگفت خریداری یک نسخه از CATIA را بپردازید؛ بلکه شرکت Dassault Systems یک ویرایش Education را از نرم افزار CATIA ارائه می‌دهد که هزینه بسیار بسیار پایین‌تری در قبال ارائه مدارک اثبات دانشجو بودن خود می‌توانید برای استفاده از نرم افزار پرداخت نمائید.
        همچنین دانشگاه شما می‌تواند با نظر به اینکه دانشجویان نیاز به استفاده از این نرم افزار را دارند، با شرکت Dassault Systems قراردادی بسته تا همان ویرایش Education را حتی به صورت رایگان به دست دانشجویان خود برساند.

        لذا در چنین شرایطی، واضح است که اگر یک نسخه قفل شکسته از نرم افزار CATIA را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید، رهگیری شده و دردسر ساز خواهد بود.

        بنابراین به عنوان نتیجه گیری در پاسخ به پرسش شما، باید بگوئیم چنانچه قصد کار و یا تحصیل را در مراکز اداری یا آموزشی دارید، اولا نیاز نیست نسخه قفل شکسته نرم افزار مورد نیاز خود را نصب نمائید و حق استفاده قانونی از آن به شما داده می‌شود، دوما می‌بایست دقت نمائید که مرکز اداری یا آموزشی مشغول در آن، چه نرم افزارهایی را به شما ارائه می‌دهد تا نسبت به حذف نمودن نسخه قفل شکسته آنها اقدام نمائید.

        اما اگر قصد کار و یا تحصیل را ندارید، لازم نیست نگران هیچ چیز باشید و هیچ فردی از شما بابت نرم افزارهای قفل شکسته موجود بر روی کامپیوتر شخصی شما، بازخواست نخواهد کرد.

          1. درود بر شما.

            تیم سرفیس نیوز برای تهیه مطالب پیش رو تلاش بسیاری می‌کنند و اینکه می‌بینیم این مطالب توانسته‌اند به افرادی چون شما و تمامی کاربران دستگاه‌های Surface کمکی کرده باشند، روحیه ما را در ادامه کار دو چندان می‌کند.
            ممنون از حسن نظر شما 🌹

    8. سلام ببخشید ایا سرفیس پرو 7 کور ای ۷ برای رندر در ادوبی افتر افکن مناسب می‌باشد؟

      1. درود بر شما.

        خیر، نرم‌افزار Adobe After Effect یک نرم‌افزار گرافیکی فوق سنگین است که به منظور اجرای بدون دردسر و راحت آن، حتما می‌بایست از یک پردازنده گرافیکی مجزا و اضافی بسیار قوی از شرکت Nvidia و یا AMD استفاده کرد.
        لذا چنانچه مخصوصا قصد انجام پروژه‌های حرفه‌ای با نرم‌افزار فوق سنگین گرافیکی Adobe After Effect را دارید، پیشنهاد اول ما به شما تهیه یک کامپیوتر رومیزی است که در قیمت یکسان، بسیار بسیار قویتر از هر لپ‌تاپی ولو لپ‌تاپ گیمینگ خواهد شد. زیرا لپ‌تاپی که به حد و اندازه اجرای روان و بدون مشکل Adobe After Effect قوی باشد، اولا به هیچ وجه همانند یک تبلت Surface Pro سبک و نازک نیست و همواره همراه بودن آن تقریبا غیرممکن خواهد بود، دوما هزینه بسیار زیادی را برای چنین لپ‌تاپ قوی در مقایسه با یک کامپیوتر رومیزیمی‌بایست صرف کرد.
        اما چنانچه نیاز ضروری به استفاده از نرم‌افزار فوق سنگین Adobe After Effect به صورت میدانی و همواره همراه با خود دارید، مجبور خواهید شد به Surface Book رو آورید که سنگین‌تر از Surface Pro بوده و از نظر تبلت بودن، همانند Surface Pro کاربردهای یک تبلت واقعی و کامل را ارائه نمی‌دهد؛ اما در کنار این نقص‌ها، یک پردازنده گرافیکی قوی مجزا و اضافی داخل قسمت کیبورد Surface Book کار گذاشته شده است.

        در پایان لازم به ذکر است که دستگاه Surface Pro 7 به لطف پردازنده گرافیکی قوی Iris Plus خود قادر به اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین همانند Autodesk 3Ds MAX و یا Adobe Photoshop CC و Adobe Premiere Pro به راحتی می‌باشد، اما بحث نرم‌افزار Adobe After Effect کاملا جدا بوده و جزو نرم‌افزارهای گرافیکی «فوق» سنگین محسوب می‌شود.
        فلذا با اینکه Surface Pro 7 صرفا قادر به اجرای محیط نرم‌افزار Adobe After Effect می‌باشد، اما کار با آن با کندی همراه بوده و قطعا تهیه خروجی یا Render گیری نیز بسیار به طول خواهد انجامید.

    9. سلام و درود خدمت تیم فوق العاده سرفیس نیوز.من دانشجو هستم و میخواستم سرفیس پرو بخرم باتوجه به اینکه فقط برای تایپ جزوه (word)ودانلود و تماشای فیلم لازمش دارم به نظر شما کدوم مدل رو بخرم بهتره میخوام سال های سال واسم کار کنه.خیلی ممنون

      1. درود بر شما.

        اولا می‌بایست در ذهن خود داشته باشید که برخلاف گوشی‌های تلفن همراه، در بین دستگاه‌های Surface به هیچ وجه مدل گران قیمت‌تر، به معنی مدل بهتر نیست.
        بلکه به نسبت کاربردهای هر شخص، مدل «بهتر» و «بدتر» معنی پیدا می‌کند.
        و اگر فقط بخواهید از بین خانواده‌های مختلف Surface انتخاب خود را به انجام برسانید، اولین معیار مهم، سهم بین تبلت و لپ‌تاپ در هر دستگاهی خواهد بود.
        پیش از آنکه خانواده‌های مختلف Surface را از نظر سهم بین تبلت و لپ‌تاپ معرفی کنیم، بد نیست اصلا در ابتدا تفاوت‌های تبلت و لپ‌تاپ را یادآور شویم.
        تبلت قالبی است که آزادی عمل بسیار متنوعی را در مقایسه با لپ‌تاپ ارائه می‌دهد؛ به طوریکه چیزی شبیه به گوشی‌های تلفن همراه، شما می‌توانید حتی حین راه‌رفتن و یا خوابیده روی تحت نیز با تبلت خود کار کنید. اما طبیعتا اینگونه سناریوهای استفاده در قالب سنتی لپ‌تاپ، بسیار دشوار یا حتی در برخی موارد ناممکن هستند.
        ناممکن بودن زمانی نمود پیدا می‌کند که بحث قلم دیجیتالی به میان می‌آید.
        زیرا نوشتار و طراحی توسط قلم دیجیتالی به هیچ وجه در یک لپ‌تاپ امکان پذیر نبوده و صفحه ترسیم حتما می‌بایست زیر دستان شما قرار گیرد.
        از این رو، تبلت‌ها به صورت واضحی برترین قالب دستگاه برای استفاده از قلم دیجیتالی خواهند بود؛ چه برای طراحی و چه برای نوشتار جزوه و…

        حالا که تفاوت کلی قالب تبلت و لپ‌تاپ در ذهن شما یادآوری شد، به سراغ معرفی خانواده‌های مختلف Surface از نظر سهم بین تبلت و لپ‌تاپ می‌رویم:

        1- اگر قصد استفاده از دستگاه خود در %80 مواقع به عنوان یک تبلت در دستان و در %20 مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ متصل به کیبورد خود و روی میز را دارید، دستگاه مناسب از خانواده Surface Go خواهد بود.

        2- اگر قصد استفاده از دستگاه خود در %70مواقع به عنوان یک تبلت در دستان و در %30 مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ متصل به کیبورد خود و روی میز را دارید، دستگاه مناسب از خانواده Surface Pro X خواهد بود.

        3- اگر قصد استفاده از دستگاه خود در %50 مواقع به عنوان یک تبلت در دستان و در %50 مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ متصل به کیبورد خود و روی میز را دارید، دستگاه مناسب از خانواده Surface Pro خواهد بود.

        4- اگر قصد استفاده از دستگاه خود در %30 مواقع به عنوان یک تبلت در دستان و در %70 مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ متصل به کیبورد خود و روی میز را دارید، دستگاه مناسب از خانواده Surface Book خواهد بود.

        5- اگر قصد استفاده از دستگاه خود در %20 مواقع به عنوان یک تبلت در دستان و در %80 مواقع به عنوان یک لپ‌تاپ متصل به کیبورد خود و روی میز را دارید، دستگاه مناسب از خانواده Surface Laptop Studio خواهد بود.

        6- اگر به هیچ وجه قصد استفاده از دستگاه خود به عنوان یک تبلت در دستان را نداشته و فقط می‌خواهید از آن به عنوان یک لپ‌تاپ روی میز و همواره متصل به کیبورد خود استفاده نمائید، دستگاه مناسب از خانواده Surface Laptop خواهد بود.

    10. سلام و عرض ادب.
      اقا دمتون گرم واقعا چقدر مقاله عالیی بود و چقدر با حوصله به تمام سوالات پاسخ دادید. واقعا لذت بردم، دمتون گرم و سپاسگذارم ازتون.
      یه سوالی داشتم که البته به اون اشاره کرده بودید. درمورد شارژ شدن سرفیس 7 توسط تایپ C . ایا شارژ کردن سرفیس باهر شارژر موبایلی (مثل شارژر های شیامی یا هواوی که ظرفیت بالایی دارند، بالای 20 وات تا 30 و 40 وات) با کابل فست شارژ موبایل و از طریق تایپ C مشکلی رو برای سرفیس بوجود نمیاره؟ یا حتما باید شارژر PD پیدا کرد (که سخت گیر میاد)؟
      یه سوال دیگه اینکه ایا شارژ کردن سرفیس7 با شارژر 65 واتی مناسبه؟ و مشکلی رو بوجود نمیاره؟ (یعنی بخاطر فست شارژ بودن میتونیم از شارژر 65 واتی سرفیس بجای شارژر خودش استفاده کرد؟)
      و یه مطلبی که برام جالب بود این بود که من قبلا فکر میکردم سرفیس 7با پردازنده i3 باخاطر قدرت کمترش باید مصرف باطری کمتر و درنهایت شارژدهی بالاتری نسبت به i5 داشته باشه که از توضیحاتتون اینطور برداشت کردم که اینطور نیست. درسته؟

      1. درود بر شما
        از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹
        تیم سرفیس نیوز با توجه به حوزه کاری که فقط محدود به دستگاه‌های Surface است، تنها برگ برنده خود برای رقابت با وبسایت‌های جامع دنیای فناوری را فقط در ارائه مطالبی می‌بیند که آن وبسایت‌ها یا نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند تولید و منتشر کنند.
        و اما برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده توسط شما، بهتر است تا در ابتدا برخی مفاهیم پایه‌ای را باهم مروری دوباره کنیم تا واژه‌هایی که قرار است از آنها استفاده کنیم، معنی و مفهوم صحیح و فنی داشته باشند.
        یکای وات یا Watt که با نماد W نشان داده می‌شود، یکایی است برای اندازه‌گیری پارامتری تحت عنوان توان. برای مثال اگر با توان موتور در اتومبیل‌ها آشنا باشید، خودرویی که پیشرانه آن 200 اسب بخار قدرت داشته باشد، با یکای وات می‌توان گفت که 150 کیلو وات برابر با 150000 وات توان داراست.
        لذا عنایت دارید که مفهوم توان با یکای وات، هیچ ارتباطی به ظرفیت ندارد و بیانگر قدرت است.
        البته که به صورت واضحی، مفهوم توان با همین یکای یکسان وات در دنیای الکترونیک، بسیار متفاوت از مفهوم عملی آن در بحث اتومبیل است؛ اما هر دو از یک ساختار بنیادین یکسان هستند.
        به طوریکه می‌توان گفت توان در دنیای الکترونیک، حاصل ضرب اختلاف پتانسیل در شدت جریان برای هر تولید کننده و یا مصرف کننده انرژی است.
        بنابراین توان به صورت مشابه، در دنیای الکترونیک نیز مفهوم انرژی را داراست.
        و اما دیگر واژه استفاده شده توسط شما که «ظرفیت» بود، مفهوم کاملا متفاوتی را داراست.
        در ساده‌ترین بیان ممکن، باید بگوئیم که ظرفیت یک باتری در اصل با مفهوم توان مصرفی که یکای آن وات ساعت با نماد Wh است معرفی می‌شود. مفهومی که البته در ازای ثابت فرض کردن اختلاف پتانسیل، در رابطه با گوشی‌های تلفن همراه با یکای آمپر ساعت با نماد Ah و البته به صورت رایج‌تری با یک هزارم آن، یعنی با یکای میلی‌آمپر ساعت با نماد mAh به کار گرفته می‌شود.
        اما در رابطه با لپ‌تاپ‌ها، از آنجایی که همچون گوشی‌های تلفن همراه قرار نیست تا همگی با یک اختلاف پتانسیل یکسان کار کنند، از همان مفهوم اصلی توان مصرفی با یکای وات ساعت بهره گرفته می‌شود.

        در نتیجه، کلاس علمی ما در همینجا پایان می‌یابد! و صرفا قصد داشتیم تا خوانندگان این متن، با مفهوم توان یک شارژر، و در طرف مقابل، ظرفیت یک باتری آشنا شوند.

        به عنوان جمع‌بندی، قدرت یا توان یک شارژر با یکای وات و نماد W و ظرفیت یا توان مصرفی یک باتری با یکای وات ساعت و نماد Wh شناخته می‌شود.

        پس از تبیین مفاهیم فوق، برای پاسخ به پرسش شما در رابطه با کلیت بحث شارژ کردن دستگاه‌های Surface از طریق پورت USB-C موجود روی آنها، بهترین امر ارجاع دادن شما به ویدئو کوتاه 5 دقیقه‌ای است که تمامی مباحث پیرامون این موضوع را با همگی ریز و درشت آن، بررسی کرده و ساخته شده توسط تیم تولید محتوای بچه‌های خودمان (سرفیس نیوز) است. لذا از طریق لینک زیر شما را دعوت به تماشای ویدئو می‌کنیم:

        > شارژ کردن سرفیس با شارژر گوشی تایپ سی و پاوربانک Type C <

        با وجود ویدئو فوق‌الذکر، دیگر نیاز به هیچ توضیح اضافی بابت بحث شارژ نمودن دستگاه‌های Surface از طریق پورت USB-C نخواهد بود.
        بنابراین به سراغ پاسخ به دیگر پرسش شما می‌رویم که با کنار گذاشتن بحث شارژ شدن از طریق پورت USB-C، شارژرهای مخصوص به دستگاه که از طریق پورت Surface Connect آنرا شارژ می‌کنند را مورد پرسش قرار داده‌اید که آیا استفاده از شارژر 65W برای دستگاه مدل Surface Pro 7 ایرادی دارد یا خیر.
        برای پاسخ به این پرسش باید بگوئیم که اصلا شارژر داخل جعبه خود مدل Pro 7 توانی برابر با 65W دارد! لذا اتفاقا بهترین شارژر برای دستگاه مدل Pro 7 دقیقا شارژر 65W خواهد بود (امیدواریم فروشنده‌ای که دستگاه را از ایشان خریداری کرده‌اید شارژر اصلی 65W داخل جعبه را با شارژر ضعیف‌تری برای شما جایگزین نکرده باشد!). البته در نظر داشته باشید توانی که به دستگاه می‌رسد در اصل 60W بوده و 5W برای خروجی برق USB-A روی شارژر کنار گذاشته می‌شود.
        اما با این فرض که پرسش شما در رابطه با شارژرهای قویتر از شارژر اصلی داخل جعبه خود دستگاه است و عدد 65 را اشتباها ذکر نمودید، باید بدانید که اگر اختلاف پتانسیل را در بازه بین 5 تا 15 ولت در نظر بگیریم، این شدت جریان است که تعیین کننده سرعت شارژ شدن خواهد بود که یک بحث کاملا نسبی است.
        بگذارید یک قاعده کلی که در هر شرایطی صدق می‌کند را به شما معرفی کنیم.
        هرچه یک باتری سریعتر شارژ شود، هم عمر جزئی و هم عمر کلی آن کمتر، و هرچه یک باتری کندتر شارژ شود، هم عمر جزئی و هم عمر کلی آن بیشتر است.
        این قاعده، براساس تجربه و البته قطعا براساس ساختار شیمیایی باتری مطرح می‌شود و منظور از عمر جزئی، یعنی مدت زمان شارژدهی یک سیکل شارژ و عمر کلی، دوام باتری در تعداد سیکل‌های شارژ است.
        به بیانی ساده، زمانیکه شما باتری دستگاه خود را به سرعت شارژ می‌کنید، علاوه بر اینکه درصد شارژ آن زودتر به اتمام می‌رسد، زودتر هم نیاز به تعویض خود باتری پیدا خواهید کرد.
        اما هرچه باتری را با سرعت کمتر (یعنی با شدت جریان کمتر) شارژ کنید، علاوه بر اینکه درصد شارژ آن دیرتر به اتمام می‌رسد، دیرتر هم نیاز به تعویض خود باتری پیدا خواهید کرد.

        بنابراین می‌بینید که فارغ از اختلاف پتانسیل که می‌بایست در بازه خاصی باشد (بین 5 تا 15 ولت) اینکه شدت جریان شارژر چند آمپر است، یک تصمیم کاملا شخصی خود کاربر محسوب می‌شود.
        خود ما برای شارژ کردن دستگاه‌های خود اگر عجله نداشته باشیم (برای مثال شب تا صبح روز بعد) از شارژرهای بسیار ضعیف 15W استفاده می‌کنیم. اما زمانیکه عجله داریم و می‌خواهیم دستگاه به سرعت شارژ شود، اِبایی بابت استفاده از شارژرهای حتی 127W مخصوص به Surface نداریم که باتری با ظرفیت 42Wh دستگاه Pro 7 را در کمتر از 30 دقیقه شارژ می‌کند! اما علاوه بر اینکه چنین باتری که بدین نحو سریع شارژ شده باشد، زودتر نیز تخلیه می‌شود، بلکه اگر قرار باشد هربار اینکار را تکرار کنیم شاید کمتر از یک سال نیاز به تعویض باتری پیدا کنیم.
        در نتیجه پرسش شما پاسخ داده شد، بدین صورت که استفاده از شارژرهای حتی قویتر از شارژر داخل جعبه خود دستگاه هیچ مانعی نداشته و هیچ آسیبی را مخصوصا در کوتاه مدت به باتری یا خود دستگاه وارد نمی‌کند؛ البته قطعا اگر شارژر مورد بحث از برند متفرقه نبوده و تولید خود شرکت Microsoft باشد.

        برای پاسخ به آخرین پرسش شما بابت تفاوت مدت زمان شارژدهی باتری بین دو کانفیگ Core i5 و Core i3 دستگاه مدل Surface Pro 7 باید بگوئیم از آنجایی که ظرفیت باتری هر دو کانفیگ و البته تمامی دیگر اجزاء سخت‌افزاری آنها کاملا یکسان بوده و فقط چیپست مجتمع آنهاست که تفاوت دارد، بنابراین تفاوت مدت زمان شارژدهی باتری آنها نیز فقط به پارامتر مصرف بیشتر یا کمتر چیپست مجتمع وابسته خواهد بود.
        چیپست مجتمع تشکیل شده است از پردازنده مرکزی CPU و پردازنده مرکزی GPU که مجموع مصرف ایندو، مصرف نهایی چیپست را مشخص خواهد کرد.
        مصرف دو GPU در دو کانفیگ مختلف که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
        لذا به سراغ CPU می‌رویم که مخصوصا در حالت Idle مصرف آن اهمیت بیشتری را در بحث مدت زمان شارژدهی یک لپ‌تاپ داراست.
        شرکت Intel برای بیان و مقایسه مصرف پردازنده‌های مرکزی مختلف خود، از مفهوم ابداعی تحت عنوان Thermal Design Power که به صورت مخفف TDP گفته می‌شود استفاده می‌کند تا با یک تیر دو نشان زده و براساس مبانی علم فیزیک و الکترونیک، با فرض ثابت بودن پارامتر مقاومت داخلی این قطعات، از مقایسه توان قطعه به صورت همزمان بابت درجه حرارت تولیدی توسط آن نیز استفاده کند. در نتیجه TDP هم به معنی مصرف و هم به معنی درجه حرارت تولیدی توسط پردازنده‌های مرکزی شرکت Intel است که با یکای وات و با نماد W مطرح می‌شود. البته که به صورت واضحی، قرار نیست تا مصرف یک پردازنده در تمامی حالات یکسان باشد و به نسبت بسامد پردازشی آن، شدت جریان ورودی به آن و در نتیجه توان آن تفاوت خواهد داشت. بر همین اساس، دو مفهوم TDP-Down و TDP-Up نیز بررسی می‌شوند که به ترتیب به معنی کمترین توان/درجه حرارت و بیشترین توان/درجه حرارت هستند.
        چیپست Core i5 مدل 1035G4 استفاده شده در دستگاه Surface Pro 7 دارای پردازنده مرکزی یا CPU مدل Ice Lake-U با چهار هسته پردازشی از نوع 3.7GHz است. این پردازنده مرکزی در پایین‌ترین حالت ممکن می‌تواند بسامد پردازشی خود را تا 800MHz پایین آورد و در نتیجه در حالتی که اختلاف پتانسیل و مقاومت داخلی قطعه ثابت هستند، عدد TDP-Down آن برابر با 12W خواهد بود.
        اما چیپست Core i3 مدل 1005G1 که دارای پردازنده مرکزی یا CPU مدل Ice Lake-U با دو هسته پردازشی از نوع 3.4GHz است، در پایین‌ترین حالت ممکن می‌تواند بسامد پردازشی خود را تا 900MHz پایین آورد که عدد بزرگتری در مقایسه با 800MHz دیگر پردازنده است، که در نتیجه TDP-Down آن برابر با 13W است.
        بنابراین به صورت واضحی، مخصوصا اگر دستگاه در حالت Idle و بدون اجرای هیچ نرم‌افزار خاصی صرفا در محیط سیستم‌عامل باشد، کانفیگ Core i5 دستگاه مدل Surface Pro 7 برای مدت زمان طولانی‌تری در مقایسه با کانفیگ Core i3 آن روشن خواهد ماند.
        در چنین نقطه‌ای از بحث ممکن است برخی افراد به چهار هسته‌ای بودن پردازنده مرکزی موجود در چیپست Core i5 به نسبت دو هسته‌ای بودن پردازنده موجود در چیپست Core i3 اشاره کرده و ادعا کنند که به همین علت، مصرف پردازنده چهار هسته‌ای بیشتر از دو هسته‌ای است که البته ادعایی با نهاد صحیح و گزاره ناصحیح خواهد بود.
        زیرا TDP اعلامی توسط شرکت Intel پس از در نظر گرفتن تمامی عوامل مؤثر از جمله تعداد هسته‌ها و… محاسبه می‌شود فلذا تعداد هسته‌ها نیز در آن لحاظ شده‌اند که پاسخی خواهد بود برای افراد مذکور.
        در یک حالت کلی در نظر داشته باشید که مصرف کمتر و البته حداقل بسامد پردازشی کمتر، مواردی است که «تکنولوژی» به حساب آمده و تکنولوژی نیز خرج دارد! بدین معنی که اصلا یکی از دلایل ارزان قیمت‌تر بودن چیپست Core i3 نسبت به Core i5 دقیقا همین موارد است.
        اگرچه، یک قاعده کلی دیگر نیز به نوعی حتی ناقض قاعده فوق وجود دارد مبنی بر آنکه طی حالتی طبیعی، هرچه پردازنده‌ای ضعیف‌تر باشد مصرف آن نیز کمتر است؛ اما چنین ادعایی فقط زمانی صحت خواهد داشت که از تکنولوژی‌های کاملا یکسان در پردازنده‌هایی که مقایسه می‌شوند استفاده شده باشد. اما در رابطه با دو چیپست مورد بحث در اینجا، عنایت دارید که تکنولوژی ساخت متفاوت است…
        در پایان شایان ذکر است که شاید بتوان گفت این تنها مدل از بین حدود 30 مدل دستگاه Surface است که به عنوان حتی یک استثناء کانفیگ ضعیف‌تر آن مصرف بالاتری دارد و دیگر مدل‌ها از جمله Surface Pro 8 به هیچ وجه اینطور نیستند.

        1. واقعا سپاسگذارم از توضیحاتتون، از وقتی که گذاشتید..
          چقدر باحوصله و چقدر کامل، بی منت و چقدر سریع …
          شما فوق العاده اید

          لپ تاپ های جدید مثل لپ تاپ لنوو مدل Lenovo Yoga 7i x360 ، شارژ usb type c 65W داره.
          ایا استفاده از این شارژر بجای شارژر اصلی سرفیس پرو 7 برای مدت طولانی مشکلی رو برای باطریش بوجود نمیاره؟

          1. درود مجدد بر شما

            از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹

            پاسخ برای پرسش جدید شما طی پاسخ پیشین ارائه شده است با این توضیح که تفاوتی ندارد کانال انتقال جریان به باتری از پورت USB-C باشد و یا Surface Connect زیرا پورت USB-C نیز تا 100W توان انتقال انرژی را داراست:

            برای پاسخ به این پرسش باید بگوئیم که اصلا شارژر داخل جعبه خود مدل Pro ۷ توانی برابر با ۶۵W دارد! لذا اتفاقا بهترین شارژر برای دستگاه مدل Pro ۷ دقیقا شارژر ۶۵W خواهد بود. البته در نظر داشته باشید توانی که به دستگاه می‌رسد در اصل ۶۰W بوده و ۵W برای خروجی برق USB-A روی شارژر کنار گذاشته می‌شود.
            اما با این فرض که پرسش شما در رابطه با شارژرهای قویتر از شارژر اصلی داخل جعبه خود دستگاه است، باید بدانید که اگر اختلاف پتانسیل را در بازه بین ۵ تا ۱۵ ولت در نظر بگیریم، این شدت جریان است که تعیین کننده سرعت شارژ شدن خواهد بود که یک بحث کاملا نسبی است.
            بگذارید یک قاعده کلی که در هر شرایطی صدق می‌کند را به شما معرفی کنیم.
            هرچه یک باتری سریعتر شارژ شود، هم عمر جزئی و هم عمر کلی آن کمتر، و هرچه یک باتری کندتر شارژ شود، هم عمر جزئی و هم عمر کلی آن بیشتر است.
            این قاعده، براساس تجربه و البته قطعا براساس ساختار شیمیایی باتری مطرح می‌شود و منظور از عمر جزئی، یعنی مدت زمان شارژدهی یک سیکل شارژ و عمر کلی، دوام باتری در تعداد سیکل‌های شارژ است.
            به بیانی ساده، زمانیکه شما باتری دستگاه خود را به سرعت شارژ می‌کنید، علاوه بر اینکه درصد شارژ آن زودتر به اتمام می‌رسد، زودتر هم نیاز به تعویض خود باتری پیدا خواهید کرد.
            اما هرچه باتری را با سرعت کمتر (یعنی با شدت جریان کمتر) شارژ کنید، علاوه بر اینکه درصد شارژ آن دیرتر به اتمام می‌رسد، دیرتر هم نیاز به تعویض خود باتری پیدا خواهید کرد.

            بنابراین می‌بینید که فارغ از اختلاف پتانسیل که می‌بایست در بازه خاصی باشد (بین ۵ تا ۱۵ ولت) اینکه شدت جریان شارژر چند آمپر است، یک تصمیم کاملا شخصی خود کاربر محسوب می‌شود.
            خود ما برای شارژ کردن دستگاه‌های خود اگر عجله نداشته باشیم (برای مثال شب تا صبح روز بعد) از شارژرهای بسیار ضعیف ۱۵W استفاده می‌کنیم. اما زمانیکه عجله داریم و می‌خواهیم دستگاه به سرعت شارژ شود، اِبایی بابت استفاده از شارژرهای حتی ۱۲۷W مخصوص به Surface نداریم که باتری با ظرفیت ۴۲Wh دستگاه Pro ۷ را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ می‌کند! اما علاوه بر اینکه چنین باتری که بدین نحو سریع شارژ شده باشد، زودتر نیز تخلیه می‌شود، بلکه اگر قرار باشد هربار اینکار را تکرار کنیم شاید کمتر از یک سال نیاز به تعویض باتری پیدا کنیم.
            در نتیجه پرسش شما پاسخ داده شد، بدین صورت که استفاده از شارژرهای حتی قویتر از شارژر داخل جعبه خود دستگاه هیچ مانعی نداشته و هیچ آسیبی را مخصوصا در کوتاه مدت به باتری یا خود دستگاه وارد نمی‌کند؛ البته قطعا اگر شارژر مورد بحث از برند متفرقه نبوده و تولید خود شرکت Microsoft و یا دیگر برندهای معتبر اورجینال باشد.

            1. سلام وقت بخیر
              ببخشید من مقاله بررسی سرفیس پرو ۷ پلاس رو تو سایت پیدا نکردم.اگه ممکنه لینکش رو برامون قرار بدید.
              یک سوال هم داشتم، بنظرتون سرفیس پرو ۷-i5 با رم۸ و حافظه ۲۵۶ گزینه بهتریه برای خرید یا سرفیس پرو۷ پلاس i3 با پایینترین کانفیگ(رم۸-و حافظه ۱۲۸)?
              و اینکه در توضیحات قبلی که فرمودید cpu i3 نسل ۱۰ مصرف باطری بیشتری نسبت به i5 10gen داره ایا در نسل ۱۱ هم همین گونه هست یا i3 کمترین مصرف رو داره؟

            2. درود مجدد بر شما.

              متأسفانه نقد و بررسی دستگاه فوق‌العاده‌ای چون +Surface Pro 7 آنقدر دیر هنگام تهیه شد که دیگر ارزشی بابت انتشار آن وجود ندارد.

              اما در هرحال برای پاسخ به پرسش شما باید گفت که به علت قابلیت دسترسی و تعویض آسان منبع ذخیره‌سازی داخلی یا Internal Storage دستگاه مدل +Pro 7 حتی یک لحظه هم نیازی به شک بابت خرید آن به جای Pro 7 وجود ندارد.

              زیرا در صورتی که به هر علتی، طی یک حالت بسیار رایج، منبع ذخیره‌سازی داخلی دستگاه آسیب دیده و نیاز به تعویض پیدا کند، اینکار حتی با باز نمودن بدنه دستگاه مدل Pro 7 نیز امکان‌پذیر نیست و به این علت که منبع ذخیره‌سازی داخلی در این مدل به صورت یک چیپست به اصطلاح به مادربرد لحیم‌کاری شده است، کل مادربرد می‌بایست تعویض شود که یعنی تقریبا خود دستگاه…

              در حالیکه همچون Pro 8 و Pro X شما می‌توانید منبع ذخیره‌سازی داخلی دستگاه مدل +Pro 7 را به آسانی لمس کرده و به شکل یک کارت M.2 آنرا تعویض نمائید.

              البته که این تنها علت نبوده و علل دیگری از جمله بهبود مشکل پرش تصویر، ارتقاء مدت زمان شارژدهی باتری و… نیز دخیل هستند.

              و در رابطه با مقایسه دو کانفیگ مطرح شده از طرف شما، فارغ از میزان حافظه RAM و حجم منبع ذخیره‌سازی داخلی SSD باید بگوئیم که دو چیپست Core i5 مدل 1035G4 و Core i3 مدل 1115G4 هم از نظر پردازنده گرافیکی GPU با یکدیگر تفاوت دارند و هم از نظر پردازنده مرکزی CPU.

              به طوریکه چیپست Core i5 مدل 1035G4 دارای پردازنده گرافیکی Iris Plus با 48 واحد عملیاتی است که بسامد پردازشی نهایتا 1100MHz را ارائه می‌دهد.
              اما چیپست Core i3 مدل 1115G4 دارای پردازنده گرافیکی UHD Xe مجددا با 48 واحد عملیاتی است که اما بسامد پردازشی 1450MHz را نیز ارائه می‌دهد.
              بنابراین می‌توان گفت که پردازنده گرافیکی موجود در چیپست Core i3 مدل 1115G4 حتی کمی قدرتمندتر از پردازنده گرافیکی موجود در چیپست Core i5 مدل 1035G4 عمل می‌کند.

              و در رابطه با پردازنده مرکزی نیز چیپست Core i5 مدل 1035G4 دارای پردازنده مرکزی یا CPU مدل Ice Lake-U چهار هسته‌ای با نهایت بسامد پردازشی 3.7GHz است.
              درحالیکه چیپست مدل Core i3 مدل 1115G4 دارای پردازنده مرکزی یا CPU مدل Tiger Lake-UP3 دو هسته‌ای با بسامد پردازشی 4.1GHz یعنی بیشتر است.
              در نتیجه پردازنده مرکزی موجود در چیپست Core i3 مدل 1115G4 در پردازش‌های تک‌هسته‌ای قویتر از پردازنده مرکزی موجود در چیپست Core i5 مدل 1035G4 عمل کرده و در پردازش‌های چندهسته‌ای، ضعیف‌تر از آن.
              لذا در یک حالت کلی می‌توان گفت پردازنده مرکزی موجود در ایندو چیپست، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

              به عنوان پاسخی برای پرسش نهایی شما، عدد TDP که بیانگر هم درجه‌حرارت تولیدی و هم‌مصرف یک چیپست در اکوسیستم شرکت Intel است، برای هردو چیپست مورد بحث برابر با 12W در حالت TDP-Down بوده و در حالت TDP-Up که بیانگر بیشترین مصرف است، برای Core i3 برابر با 28W و برای Core i5 برابر با 25W می‌باشد.

              در نتیجه در حالتی که کامپیوتر کار خاصی انجام نداده و Idle فقط در محیط سیستم‌عامل باشد، مصرف هر دو پردازنده برابر و یکسان است.
              اما در حالتی که بیشترین توان چیپست خواسته شود، چیپست Core i3 مدل 1115G4 به میزان حدود %12 مصرف بیشتری در مقایسه با چیپست Core i5 مدل 1035G4 داراست.

              اما باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که ظرفیت باتری دستگاه مدل Pro 7 برابر با 43.2Wh اما ظرفیت باتری دستگاه مدل +Pro 7 برابر با 50.4Wh است که یعنی %16 بیشتر.

              در نتیجه در حالت Idle می‌توان گفت که دستگاه مدل +Pro 7 کانفیگ Core i3 در حدود %16 بیشتر و در حالت استفاده نهایی، در حدود %4 بیشتر از دستگاه مدل Pro 7 کانفیگ Core i5 به شما مدت زمان شارژدهی باتری خواهد داد.

              بنابراین عنایت دارید که به عنوان یک جمع‌بندی کلی، از نظر فنی کانفیگ Core i3 دستگاه +Pro 7 بهتر از کانفیگ Core i5 دستگاه Pro 7 می‌باشد.

            3. بسیار بسیار سپاس گذارم .
              باردیگر و مثل همیشه از پاسخ هایی کامل و جامع شما لذت بردم.
              ممنونم از وقتی که گذاشتید

            4. درود بر شما

              از حسن نظر شما در رابطه با مطالب ارائه شده خرسندیم 🌹

              تیم سرفیس نیوز با توجه به حوزه کاری که فقط محدود به دستگاه‌های Surface است، تنها برگ برنده خود برای رقابت با وبسایت‌های جامع دنیای فناوری را فقط در ارائه مطالبی می‌بیند که آن وبسایت‌ها یا نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند تولید و منتشر کنند.

              در هرحال توصیه می‌کنیم به منظور دسترسی سهل‌تر و سریع‌تر به پاسخ برای پرسش‌های خود، به تیم پشتیبانی سرفیس ایران از طریق WhatsApp در لینک زیر مراجعه نمائید (برای باز کردن لینک ممکن است نیاز به سرویس VPN داشته باشید، اما نه برای خود گفتگو در WhatsApp):

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا

    Adblock رو غیر فعال کنید

    بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید