نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

نقد و بررسی سرفیس لپ تاپ 3 Surface Laptop – مقایسه با مک بوک MacBook

نسخه 15 اینچ سرفیس لپ تاپ جدید دارای پردازنده اختصاصی قوی از شرکت AMD است که با بدنه تمام فلزی دفع حرارتی را به خوبی انجام می‌دهد. حالا دیگر می‌توان آنرا با MacBook مقایسه کرد.

 

اصلاح زیباترین اشتباه مایکروسافت

 

سرفیس لپ تاپ افتضاح است. هیچ فرقی نمی‌کند که هر پیشرفتی در آن ایجاد شود. چون تبلت نیست نباید حتی اسم Surface بر روی آن گذاشته شود.
اما، صرفاً امروز و امسال به میمنت مراسم فوق العاده اکتبر 2019 مایکروسافت و به‌خاطر شادی که از آن داریم، قرار نیست تا دیگر از این دستگاه بد بگوییم و کام خود را تلخ کنیم.
البته که نسل سوم سرفیس لپ تاپ دچار اصلاح بسیاری از مشکلاتی شد که ما از آنها ایراد می‌گرفتیم و حالا دیگر حداقل مجالی برای ما به منظور ایراد گرفتن باقی نگذاشته است!

 

 

زیباتر، بزرگتر

مهمترین تغییر سرفیس لپ تاپ 3 موردی است که به نوعی خواست مشتریان و بازخورد کاربران بوده است. اصلا چرا سرفیس لپ تاپ نباید نسخه 15 اینچ داشته باشد؟!
پس در کنار نسخه 13 اینچ جدید، نسخه 15 اینچ نیز از این پس حیات خواهد داشت. اما نسخه 15 اینچ صرفا بزرگتر نشده است، بلکه بزرگتر شدن آن اتفاقا در برابر دیگر تغییر بزرگی که این نسخه کرده است، کوچک به نظر می‌رسد.

 

 

دستگاه خاص، پردازنده خاص

خب Surface Laptop از همان ابتدا که آمد، دستگاه خاصی بود. یک محصول زیبا که بر روی موارد ظاهری تمرکز کرده است یا به زبان عامیانه فارسی کلاس گذاشتن با دستگاه! البته که آقای پانوس پانای به عنوان مسئول بخش دستگاه‌های Microsoft هم به این موضوع پرداخته و گفته‌اند که “ما دوست داریم تا اطرافیان شما به سرفیس لپ‌تاپی که دارید اشاره کنند”.
یکی از هوشمندانه‌ترین استراتژی‌هایی که مایکروسافت برای حد نهایی لوکس بودن یک لپ تاپ در نسل سوم دستگاه خود به کار برد، تولید یک پردازنده خاص برای آن می‌باشد.

لذا از این پس اگر فردی مجذوب زیبایی Surface Laptop شما شد و به آن اشاره کرد، خب می‌توانید این نکته را هم به خاص بودن صرفا نسخه 15 اینچ دستگاه اضافه کنید که این لپ تاپ دارای پردازنده‌ای خاص خودش است.
چراکه شرکت AMD به صورت اختصاصی یک پردازنده برای این دستگاه طراحی و تولید کرده به نام AMD Ryzen™ Microsoft Surface® Edition.

 

 

حالا چرا AMD ؟!

بله، ما و همه می‌دانیم که اقبال پردازنده‌های ای ام دی بر روی لپ‌تاپ‌ها و کلا دستگاه‌های همراه اصلا خوب نبوده است. لذا در دنیایی زندگی می‌کنیم که تقریبا تمامی شرکت‌های تولید لپ تاپ خواستار پردازنده Intel برای دستگاه خود هستند. علت آن نیز درجه حرارت و مصرف بالاتر پردازنده‌های AMD در ازای قدرت یکسان با پردازنده‌های Intel می‌باشد.

جالب است بدانید که ما پاسخ پرسش بالاتر را در پاراگراف بالا به نوعی داده‌ایم!
با توجه به قضیه عدم محبوبیت پردازنده‌های رایزن در میان لپ‌ تاپ ها ، شرکت ای ام دی بی‌صبرانه هر روز چشم به در شرکت خود دوخته است تا بالأخره کسی وارد شود و برای لپ تاپ خود درخواست پردازنده کند. لذا مایکروسافت نیز از این تشنگی AMD به نوعی سؤاستفاده کرد تا آنرا وادار به طراحی و تولید پردازنده‌ای مخصوص به سرفیس لپ تاپ جدید و خاصش کند.
تقریبا مطمئنیم که اگر این درخواست به شرکت Intel ارائه می‌شد، پاسخ صرفا یک “نه، ما سرمان شلوغ است” ساده بود!

 

 

بهینه شده برای قدرت

البته که انجام اینکار توسط AMD فقط به خاطر لوکس بودن سرفیس لپ تاپ نبوده است؛ اگر اینطور بود ما به قضیه دید بدی داشتیم!
آقای جک هیون Jack Huynh، مدیر ارشد بخشی از شرکت AMD که به محصولات نیمه-اختصاصی تعلق دارد در مصاحبه با مجله The Verge می‌گویند: “مهندسان مایکروسافت و ای ام دی حتی در ساختمان‌های یکسان ده‌ها هزار ساعت با یکدیگر همکاری کردند تا نه فقط CPU و GPU را بهینه سازی کنند، بلکه مدیریت کلی قدرت سیستم، قلم، صفحه لمسی، پهنای باند حافظه یا Memory Bandwidth، فریم‌ورها و درایورها و… همگی را برای ارائه بیشترین قدرت گرافیکی در یک لپ‌تاپ سبک و نازک آماده کنند”.

لذا AMD در چیپی که به صورت اختصاصی برای مایکروسافت طراحی کرده، یک هسته اضافی در پردازنده گرافیکی رادئون وگا Radeon RX Vega قرار داده است، تا سرفیس لپ تاپ را به لقب قویترین لپ تاپ در این کلاس نائل کند.

 

 

چیزی شبیه به سرفیس بوک ۱۳ اینچ

نتیجه تلاش‌های AMD را با قدرت حال حاضر Surface Book 2 که مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که Surface Laptop 3 در نسخه 15 اینچ خود، قدرت گرافیکی مشابهی را با بوک ۲ در نسخه 13 اینچی خود ارائه می‌دهد. چراکه پردازنده گرافیکی Radeon RX Vega 11 آن که 11 هسته ای هم است، فرکانس پردازش گرافیکی 1400 مگاهرتز و Surface Book 2 در نسخه 13 اینچی با پردازنده گرافیکی GeForce GTX 1050 خود، 1455MHz را ارائه می‌دهد. البته ذکر این نکته بسیار مهم لازم است که سرفیس لپ تاپ ۳ به هیچ وجه همانند سرفیس بوک ۲ دارای یک کارت گرافیک مجزا نبوده و رادئون آن در داخل چیپ کلی شرکت AMD و در کنار پردازنده رایزن قرار دارد.

 

 

هم قواره XBOX One

با توجه به این نکته، خب واضح است که دیگر نمی‌توان حجم حافظه گرافیکی را مورد بحث و معیاری برای مقایسه قدرت گرافیکی Surface Laptop 3 قرار داد. لذا معیار حتی دقیق‌تر و کاربردی‌تر توان پردازش گرافیکی که یکای آن ترافلاپس Teraflops است به میان می‌آید.

به گفته Microsoft، نتیجه‌ای که تلاش‌های AMD به دست داد، حدود ۱.۲ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی با پردازنده گرافیکی رادئون بود؛ یعنی همان عددی که برای کنسول بازی XBOX One اعلام شده است. البته با توجه به ساختار سیستم عامل کامپیوتری و عوامل بسیار شما قطعا نخواهید توانست تا دقیقا همانند یک کنسول بازی اکس باکس وان ، با لپ تاپ ۳ به بازی بپردازید؛ اما اگر سیستم عامل اکس باکس بر روی لپ تاپ ۳ به کار گرفته می‌شد خب آنگاه شما دقیقا یک کنسول بازی XBOX One داشتید.
لازم به ذکر است که نسخه 13 اینچ سرفیس لپ تاپ که پردازنده Intel داراست هم با پردازنده گرافیکی قدرتمند Intel Iris Plus خود دارای توان پرداش گرافیکی بسیار قابل قبولی است.

 

 

دقیقا برای چه کار گرافیکی؟

دقیقا برای بازی نیست! بله، سیاست گذاری مایکروسافت بر این اساس است که Surface Book را سرفیس طراحی شده برای بازی معرفی کند. البته خب همانطور که دیدید، تمرکز خاصی بر روی توان پردازش گرافیکی نسخه 15 اینچ سرفیس لپ تاپ 3 شده است. لذا مخصوصا به گفته خود آقای پانای در مراسم رونمایی نیز یکی از اهداف این امر قادر ساختن کاربر به حداقل اجرای بازی فورتنایت Fortnite می‌باشد.
اما اینکه بخواهید بازی‌های به‌روز را با تنظیمات گرافیکی بالا بر روی سرفیس لپ تاپ 3 تجربه کنید، پاسخ ما منفی است.

قدرت گرافیکی سرفیس لپ تاپ برخلاف کلیپ تبلیغاتی که در آن به اجرای بازی سنگین Forza Horizon 4 پرداخته می‌شود، بیشتر به قصد اجرای نرم افزارهای گرافیکی سنگین همچون Autodesk 3Ds MAX و یا Adobe After Effect طراحی شده. البته صرفا در رابطه با فورتزا هورایزن 4 تقریبا مطمئنیم که اگر با خود دستگاه سرفیس لپ تاپ 3 و فقط از طریق Store این بازی را دریافت کنید، به احتمال بسیار بالا نسخه‌ای بهینه شده برای Laptop 3 را خواهید داشت که بازی به راحتی بر روی آن اجرا می‌شود.
اما در رابطه با دیگر بازی‌های هم‌سطح Forza Horizon 4 از نظر گرافیکی، پاسخ منفی است.

 

 

پردازنده مرکزی “داغ”

اگر بخواهیم بحث CPU را پس از GPU باز کنیم، باید از یک پردازنده ۴ هسته‌ای با فرکانس 4GHz به نام Ryzen R7 سخن بگوییم که به کمک تکنولوژی لیتوگرافی 12nm ساخته شده است تا مدرن‌تر از بوک ۲ با تکنولوژی عقب مانده 14 نانومتر باشد. لذا حداقل از نظر سی پی یو می‌توانیم بگوییم که سرفیس لپ تاپ ۳ نسخه 15 اینچ، از سرفیس بوک ۲ نسخه 13 اینچ قویتر بوده و شبیه به بوک ۲ نسخه 15 اینچ عمل می‌کند. چراکه هرکدام به ترتیب فرکانس 3.6GHz و 4.2GHz را در بالاترین حالت خود ارائه می‌دهند. البته با توجه به بحث بالاتر بودن درجه حرارت تولیدی کلی چیپ‌های AMD در مقایسه با Intel، پردازنده سرفیس لپ تاپ ۳ زمانیکه به فرکانس 4 گیگاهرتز می‌رسد، توان مصرفی 35W را خواهد داشت؛ عددی که در رابطه با بوک ۲ نسخه 15 و 13 اینچ هردو برابر با 25 وات است.

 

 

بدنه فلزی “سرد”

دقیقا همین موضوع حرارت یا TDP بالای تولید شده توسط پردازنده 4 گیگاهرتز سرفیس لپ تاپ 3 در نسخه 15 اینچ، به نوعی مایکروسافت را مجبور کرد تا پتو را از روی سرفیس لپ تاپ کشیده و یک فلز سرد را جایگزین آن کند. لذا بر روی تمامی نسخه‌هایی که از پردازنده AMD استفاده می‌کنند، دیگر شاهد پارچه لوکس آلکانتارا ( آلکانترا به عامیانه ) سیگنچر Signature Alcantara نخواهیم بود و به جای آن از بدنه تمام فلزی استفاده شده است که مأموریت دفع حرارتی را به بهترین وجه ممکن انجام می‌دهد.

این اجبار به نوعی باعث حتی زیباتر شدن سرفیس لپ تاپ هم از نظر ما و هم از نظر مایکروسافت شد. لذا تیم طراحان سرفیس لپ تاپ جدید حتی بر روی برخی مدل‌هایی که پردازنده اینتل دارند نیز به جای پارچه از فلز استفاده کرده‌اند. نتیجه آن، سرفیس لپ تاپ زیبای طلایی رنگ شد.
البته به غیر از بحث سهولت در خنک شدن و زیبایی، اصلا یکی از مشکلات فنی سرفیس لپ‌تاپ همین پارچه‌ای بود که به راحتی آلوده می‌شد و به سختی تعویض؛ البته راستش را بخواهید اصلا تعویض نمی‌شد!

 

 

سهولت در باز شدن

سرفیس لپ تاپ 3 از دو نظر، سهولت در باز شدن را داراست. اول اینکه برای کار کردن با آن، صفحه نمایش به راحتی با یک دست بالا آمده و لپ تاپ باز می‌شود. به گفته مایکروسافت، مهندسان این شرکت تلاش‌های بسیاری کرده‌اند تا این ویژگی بسیار زیبا و البته کاربردی را فراهم آورند و حتی تک تک سرفیس لپ تاپ‌ها را در کارخانه بدین منظور کالیبره می‌کنند.

اما دیگر جنبه سهولت در باز شدن، باز شدن خود بدنه دستگاه به قصد انجام تعمیرات است. پیش از این و در سرفیس لپ تاپ 1و2 که فقط به همراه پارچه آلکانتارا بر روی کیبورد نیز عرضه می‌شدند، برای باز کردن لپ تاپ به قصد انجام هر نوع تعمیر کوچک و یا بزرگی می‌بایست آن پارچه ابتدا بریده می‌شد تا به برد داخلی دسترسی پیدا شود. لذا پس از درست شدن لپ تاپ شما، می‌بایست آنرا به خیاط می‌سپردید! مسخره است نه؟! البته که هیچ خیاطی نمی‌تواند پارچه بریده شده را به حالت ابتدایی خود برگرداند و شما که سرفیس لپ تاپ را برای زیبایی آن خریده بودید مدام باید دعا می‌کردید که هیچگاه این دستگاه نیاز به هیچ نوع تعمیری پیدا نکند و در غیر اینصورت، باید با یک پارچه وصله‌ای ادامه کار را می‌دادید.

لذا آقای پانوس پانای در مراسم رونمایی از سرفیس لپ تاپ 3، به راحتی و با یک دست کل قسمت کیبورد دستگاه را از جا درمی‌آورند و مجدد بر روی آن قرار می‌دهند. در نتیجه، وبسایت معتبر ifixit که در زمینه تخصصی باز کردن و تعمیرات دستگاه‌های مختلف فعالیت دارد، به Surface Laptop 3 امتیاز قبولی 5 از 10 را می‌دهد که در مقابل صفر امتیاز نسل قبلی سرفیس لپ تاپ یک پیشرفت عظیم به حساب می‌آید!
می‌دانید، مکانیزم باز شدن و تعمیرپذیری در یک دستگاه فوق نازک که با روش‌های پرسی برای زیبایی ساخته شده است، اصلا همانند یک دستگاه ضخیم برای مثال صنعتی نیست. تعمیر پذیری در کنار ظرافت، از دستاوردهایی می‌باشد که هر شرکتی به آن دست پیدا نمی‌کند.

 

 

حافظه SSD قابل تعویض

حالا که Surface Laptop به راحتی باز می‌شود و دسترسی به برد داخلی آن از هر دستگاه سرفیس دیگری آسان‌تر است، چرا نباید قابلیت بسیار پرکاربرد تعویض آسان حافظه ذخیره سازی اصلی SSD که بر روی Surface Pro X وجود دارد، بر روی سرفیس لپتاپ 3 وجود نداشته باشد؟

بنابراین به محض باز کردن سرفیس لپ تاپ 3 شما بدون هیچ مانعی مستقیما حافظه اصلی آنرا می‌توانید لمس کنید که فقط با یک پیچ در سر جای خود نگه داشته شده است. کافیست این پیچ را باز کنید تا حافظه کارتی شکل آن که همانند سرفیس پرو ایکس است به راحتی خارج شود. این واقعا در کلاس لپ‌تاپ‌های سبک و نازک همانند MacBook Air بی‌نظیر است.

 

 

شارژ سریع، بسیار سریع!

ما دیگر تقریبا عادت کرده‌ایم که شارژ شدن سریع باتری را صرفا در گوشی های تلفن همراه ببینیم و کامپیوترهای همراه ما خب بالای 2 تا 3 ساعت برای شارژ شدن زمان نیاز داشته باشند.

در این حین Microsoft که همواره قصد داشته تا کیفیت‌های بالایی که در گوشی‌های تلفن همراه هستند را به کامپیوترهای همراه نیز بیاورد. از صفحه نمایش های با کیفیت گرفته تا بدنه تمام فلزی و محافظ شیشه ای گوریلا گلس برای صفحه نمایش که در لپ تاپ های عادی تقریبا هیچگاه دیده نمی شود.

لذا بسیار بر روی Surface Laptop 3 کار شده است تا بتواند زیر یک ساعت تا %80 کاملا شارژ شود؛ قابلیتی که به جرأت می‌توان گفت بر روی هیچ کامپیوتر همراه دیگری وجود ندارد و تاکنون فقط اختصاصی گوشی های تلفن همراه بوده است.

البته که در حقیقت این قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود زمانیکه شما بسیار عجله دارید و صرفا برای زمان کوتاهی می‌توانید منتظر شارژ شدن دستگاهی شوید که قرار است خارج از خانه با آن کارهای مهمی را به انجام برسانید؛ همه ما این تجربه را داشتیم.

 

ماوس و کیبورد بهتر

مدت زمان زیادی از مراسم رونمایی از سرفیس‌های جدید به تماشای دختر آقای پانای در حال پیانو زدن گذشت! البته که این یک امر شخصی نبوده و برای مثال از عبارت سمفونی از دستگاه‌ها با اشاره به سازهای موسیقی و دقیق بودن آنها و… ارتباط را متوجه می‌شدیم.
یکی از نکات سرفیس لپ تاپ 3 که مایکروسافت بر روی آن تأکید بسیار زیادی دارد، مکانیزم کلید های کیبورد است و آنرا با حس دقیق کلیدهای یک پیانو و دیگر آلات موسیقی مقایسه می‌کند.
لذا کیبورد سرفیس لپ تاپ 3 به لطف فاصله جابه‌جایی 1.3 میلیمتر دکمه ها ، لذت بخش ترین حس تایپ را در کنار سکوت محض به شما ارائه می‌دهد.

دیگر موردی که مشاهد آن با چشم امکان پذیر است، %20 بزرگتر شدن مساحت قسمت ترک پد ماوس Track pad می‌باشد. این وسیع تر شدن، بسیار کاربردی می‌باشد و حداقل آنرا برای رقابت با مک بوک ایر شرکت اپل بیشتر آماده می‌کند.

 

 

پورت‌های در شأن یک لپ‌تاپ

یکی دیگر از مهمترین مواردی که ما به واسطه آن، سرفیس لپ‌تاپ‌های پیشین را به سخره می‌گرفتیم پورت‌های آن به عنوان یک لپ‌تاپ بود.
چراکه بسیار مضحک بود که سرفیس پرو به عنوان تبلت دارای یک پورت USB و سرفیس لپ تاپ به عنوان لپ تاپ هم دارای همان یک عدد پورت USB باشد.

اگر بخواهیم بحث را کمی تخصصی‌تر کنیم، عدم وجود USB اضافه در مقایسه با سرفیس پرو عملا یک حرکت احمقانه بود. به غیر از تفاوت ساختاری تبلت و لپ‌تاپ، می‌بایست بدانید که هر چیپ ساخت Intel خب تعداد محدودی کانال برای انواع پورت‌ها دارد. بدین معنی که در سرفیس پرو تقریبا تمامی مجراهای موجود توسط پورت‌های شارژر، اتصال کیبورد، خروجی تصویر MiniDisplay، هدفون و USB اشغال شده‌اند. لذا مایکروسافت به راحتی می‌توانست در سرفیس لپ تاپ که دیگر پورت اتصال کیبورد وجود خارجی نداشت، از کانال آن در چیپ اینتل به عنوان مجرایی برای یک پورت USB اضافه استفاده کند.

اما حالا در کنار آن پورت یو اس بی سایز کامل ، یک پورت Type C نیز به سرفیس لپ تاپ اضافه شده است. این پورت فوق العاده و مدرن تایپ سی آنقدر ویژگی‌های مثبت و کاربرد دارد که واقعا مجال پرداختن به تمامی آنها وجود ندارد. همین بس که بگوییم تمامی لپ‌تاپ‌های شرکت Apple حتی به جای USB سایز کامل نیز حالا دیگر فقط و فقط از Type-C استفاده می‌کنند. لذا Microsoft اشتباه اپل را در MacBook تکرار نکرده و در کنار پورت تایپ سی ، پورت USB سایز کامل یا Type A را نیز قرار داده.
پورت Type C در Surface Laptop جایگزین پورت سابق خروجی تصویر Mini Display شده است.

 

 

 

نسخه 32GB حافظه RAM

پیش‌تر و مثلا در رابطه با سرفیس پرو 6 ، نسخه شرکتی Business یا نسخه آموزشی Education تفاوت کوچکی در نسخه سیستم عامل داشت و برخلاف نسخه معمولی این دستگاه که سیستم عامل Windows 10 Home داشت، سیستم عامل Windows 10 Pro را ارائه می‌داد.
اما نسخه شرکتی سرفیس لپ تاپ 3 اصلا گویی یک خط تولید جداگانه دارد!

در روزهای ابتدایی قرار گرفتن سورفیس لپ تاپ 3 برای پیش فروش بر روی فروشگاه رسمی مایکروسافت، نسخه‌ای با 32GB حافظه RAM مشاهده شد. اما پس از چند روز، به افرادی که این نسخه را پیش خرید کرده بودند ایمیل فرستاده شد که “متأسفانه ما چنین دستگاهی برای تحویل به شما نداریم”!
چندی بعد، فروشگاه نسخه شرکتی یا Business مایکروسافت این محصول با 32GB حافظه RAM را بر روی وبسایت خود قرار داد؛ لذا مشخص شد که این نسخه درواقع هیچوقت قرار نبوده تا به دست مشتریان عادی برسد.

اما نکته بسیار بسیار مهم در رابطه با سرفیس لپ‌تاپ‌های با 32 گیگابایت رم اینست که در نسخه 15 اینچی، در کمال تعجب دارای پردازنده شرکت Intel هستند و خبری از AMD بر روی آنها نیست.
دلیل این اتفاق می‌تواند شاید عدم طراحی شدن پردازنده رایزن مخصوص به سرفیس برای پذیرش 32 گیگ رم باشد. شاید هم خط تولید مایکروسافت اصلا چنین لپ‌تاپی که هم ای امی دی باشد و هم 32 گیگ رم داشته باشد را تولید نکرده است.
در هرحال ممکن است چنین دستگاهی را چند ماه بعد ببینیم.

 

 

 

هدف اصلی، مقایسه با Apple MacBook

تعارف نداریم؛ بسیار واضح است که Surface Laptop ساخته شده است تا رقیبی برای Apple MacBook دقیقا در رده و ساختار خودش باشد.
اما با اینکه نسخه 15 اینچ سرفیس لپ تاپ 3 به نوعی اصلا سرفیس لپ تاپ جدید به حساب می‌آید و خب نسخه 13 اینچ آن قبلا هم وجود داشت، اما ما در اینجا به علتی به مقایسه نسخه 15 اینچ سرفیس لپ تاپ با مک بوک پرو 15 اینچی نخواهیم پرداخت. زیرا خود مایکروسافت هم این مقایسه را نمی‌خواسته و سرفیس لپ تاپ 3 را برای رقابت با مک بوک پرو 15 اینچ تولید نکرده است.

استراتژی Microsoft در این رابطه، عدم ورود رقابت با نسخه 15 اینچ MacBook Pro با سرفیس لپ تاپ می‌باشد. دستگاهی که وارد رقابت با MacBook Pro می‌شود و آنرا به شدت به زمین می‌کوبد، شوالیه سنگین مایکروسافت یعنی نسخه 15 اینچ Surface Book 2 است با حالت خارق العاده تبلت و قلم و کارت گرافیک مجزای GTX 1060 به حجم 6GB که 17 ساعت باتری را ارائه می‌دهد و البته گران قیمت نیز هست.

لذا در نسخه 15 اینچ سرفیس لپ تاپ 3 مایکروسافت قصد داشته تا به جای تولید رقیبی برای لپ تاپ 15 اینچ اپل ، اتفاقا یک خلاء را در این بین پر کند. خلاء لپ تاپ نازک و سبک 15 اینچ که اولا گران قیمت نباشد، دوما در مقایسه با لپ‌تاپ‌های در این وزن و در این قیمت، بسیار قدرتمند نیز باشد.

در نتیجه، مقایسه لپ‌تاپ‌های Microsoft و Apple باید در نسخه 13 اینچ Surface Laptop و MacBook Air انجام شود، چیزی که خواست دقیق مایکروسافت بوده است.
پیش از این با توجه به پارچه آلکانتارا، تک USB بودن و البته پردازنده ضعیف‌تر، سرفیس لپ تاپ 1 و 2 هردو از دستگاه مورد مقایسه با آنها که اپل مک بوک ایر بود شکست می‌خوردند.
اما حالا زمانیکه Surface Laptop 3 نسخه 13 اینچ را در کنار Apple MacBook Air می‌گذاریم، اوضاع فرق می‌کند.

 

 

مقایسه سخت افزاری با
Apple MacBook Air

در اینجا بسیار خوب است تا این نکته را در نظر بگیریم که این دستگاه، سه برابر از Apple MacBook Air قویتر است.

لذا به واسطه نسل 10 پردازنده اینتل، نوع حافظه RAM سرفیس نیز حالا DDR4 شده است در مقابل DDR3 لپ تاپ اپل.
دیگر عاملی که باعث شده سرفیس لپ تاپ تا 3 برابر قویتر از مک بوک ایر باشد، پردازنده گرافیکی آن است. چراکه در نسخه 13 اینچ مورد بحث، پردازنده گرافیکی آن Iris Plus قدرتمند در برابر Intel HD لپ تاپ اپل می‌باشد. این پردازنده گرافیکی قوی بر روی MacBook Pro نسخه 13 اینچی استفاده می‌شود، البته در ازای در حدود 3 میلیون تومان افزایش قیمت؛ و حتی بیشتر.
یعنی شما در سرفیس لپ تاپ 3 نسخه 13 اینچ با پرداخت 3 میلیون کمتر از مک بوک پرو 13 اینچ، پردازنده گرافیکی آنرا بر روی لپ تاپی خواهید داشت که از نظر سبکی وزن و ضخامت همانند مک بوک ایر نازک و ظریف است.

همچنین زمانیکه بحث پورت‌ها به میان می‌آید، سرفیس لپ تاپ 3 واقعا عملکرد بهتری دارد. زیرا با توجه به اینکه مک بوک ایر توسط پورت تایپ سی شارژ می‌شود، فقط یک پورت دیگر برای آن در حالتی که به برق است باقی می‌ماند!
درحالیکه Surface Laptop 3 به غیر از پورت شارژ خود، دو پورت دیگر را ارائه می‌دهد که به صورت هوشمندانه‌ای ایندو پورت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. اپل اشتباهی را در مک بوک های خود انجام داده است و شاید باورتان نشود که بر روی هیچ یک از لپ تاپ های خود اصلا پورت USB سایز کامل کامپیوتری را قرار نداده و همگی را از نوع تایپ سی گوشی تلفن همراه انتخاب کرده.
در طرف مقابل مایکروسافت برای سرفیس لپ تاپ 3 خود هم پورت USB سایز کامل کامپیوتری و هم پورت مدرن Type C را کار گذاشته است.

این موضوع که تمامی لپ تاپ های اپل حالا فقط پورت Type-C دارند و گوشی های این شرکت هنوز در پورت جداگانه و ترد شده لایتنینگ گیر کرده اند، فقط نشان از این سیاست مسخره است که اپل به واسطه امور غیر مهندسی و غیر عقلانی که به ضرر کاربران خود است، سعی دارد تا خود را صرفا خاص جلوه دهد؛ البته که این خاص بودن از نظر متخصصان یعنی حماقت و از نظر کاربران عادی یعنی متفاوت بودن.

از نظر امنیت و نحوه سریع باز شدن قفل بدون نیاز به وارد کردن رمز و پسورد اما آیفون جلوتر و پیشرفته‌تر از مک بوک است. درحالیکه Apple در iPhone X خود سیستم قفل گشایی براساس چهره Face ID را جایگزین اثرانگشت کرده، اما مک بوک های آن به نوعی در تاچ آیدی اثر انگشت گیر کرده‌اند.

در طرف مقابل، Surface Laptop 3 از قابلیت خاص Windows Hello استفاده می‌کند که قفل گشایی را به سرعت توسط ترکیب تشخیص عنبیه چشم و صورت شما فراهم می‌آورد. قابلیتی که به کمک یک ردیف سه‌تایی دوربین مختلف در جلوی دستگاه پدید می‌آید یعنی علاوه بر دوربین اصلی، نیاز است تا از یک Emitter مادون قرمز و گیرنده IR نیز بهره گرفته شود. لازم به ذکر است که این قابلیت را ابتدا Microsoft در سال 2015 بر روی Microsoft Lumia 950 قرار داد و سپس اپل دو سال بعد و در سال 2017 بالأخره از آن کپی برداری کرده و ویندوز هلو را با نام فیس آیدی به آیفون خود اضافه کرد.

در دیگر موارد، سرفیس لپ تاپ 3 و مک بوک ایر راستش را بخواهید به نوعی دقیقا یک دستگاه یکسان به نظر می‌آیند! از اندازه تاچ پد Trackpad بزرگ و صفحه نمایش خیره کننده باکیفیت گرفته تا وزن و ضخامت دقیقا همانند یکدیگر هستند.

البته که خب صفحه نمایش Surface Laptop 3 لمسی است و MacBook Air به خاطر سیستم عامل عقب مانده‌اش که از حتی یک دستور تاچ پشتیبانی نمی‌کند، در نسل گوشی‌های تلفن همراه دکمه‌ای گیر کرده است. اما لمسی بودن صفحه نمایش لپ تاپ تا زمانیکه همانند دیگر سرفیس‌ها در قالب تبلت در دست قرار نمی‌گیرد، نهایت کاربرد خود را پیدا نخواهد کرد. ولی در هرحال سرفیس لمسی است و اپل خیر و این خود یک تفاوت بسیار کاربردی به هنگام کار کردن به شمار خواهد رفت مخصوصا اگر پای قلم وسط بیاید.

 

 

مقایسه نرم افزاری با
Apple MacBook Air

راستش را بخواهید تمامی موارد بالا به نوعی شبیه به بازی با اعداد و ارقام روی کاغذ بودند. موردی که تفاوت اصلی بین این دو دستگاه است، سیستم عامل آنهاست.
ما در سرفیس نیوز افتخار می‌کنیم که شرکت Microsoft به عنوان استاد ساخت سیستم عامل در دنیا Windows 10 را خلق کرده است تا موفق‌ترین، گسترده‌ترین، مدرن‌ترین و برترین سیستم عامل کامپیوتری تاریخ برای هر شرکت بزرگی باشد که قصد تولید “کامپیوتر” را در ذهن دارد.
دنیای ما دنیایی است که کامپیوتر و کلمه PC را با Windows می‌شناسند و هرچیز دیگری که این سیستم عامل را ندارد، غیر کامپیوتر.

لذا داستان شاید تلخ و اندوه‌گین دوستداران شرکت Apple جایی آغاز می‌شود که آمار برای مثال علاقه به تولید بازی برای سیستم عامل‌های مختلف که منتشر می‌شود، مکینتاش اپل پایین‌تر از حتی عینک‌های واقعیت مجازی و در قعر آمار قرار می‌گیرد. چگونه به چنین دستگاهی می‌توان گفت کامپیوتر؟!
نیازی به گفتن نیست که Windows با بی‌رحمی تمام، Mac را به قعر تمامی جداول در تمامی نتایج فرستاده است. کاری که حتی Android با آن همه بزرگ و محبوب بودنش با iOS نکرد!

Infographic: The Most Important Gaming Platforms in 2019 | Statista You will find more infographics at Statista

محدودیت و معدودیت نرم افزارها برای مک امروزه به جایی رسیده‌اند که به‌روز رسانی نرم افزارهای شرکت Adobe به عنوانی شرکتی که از دل Apple بیرون آمده است، برای ویندوز تعدد بیشتری دارد تا مک. امری که هیچ کدام از ما باور نمی‌کردیم روزی اتفاق بیفتد.
اما شاید متأسفانه واقعیت اینست که حتی خود Apple نیز با معرفی iPad Pro به عنوان یک کامپیوتر کامل در کنار بسیاری امور دیگر، گویی در حال به فراموشی سپردن سیستم عامل مک خود می‌باشد؛ که البته حق دارد.

واقعا نمی‌توان گفت چند میلیارد نرم افزار کامپیوتری بر روی ویندوز از جمله CATIA و SolidWorks از سال 1998 تاکنون نوشته شده‌اند که هیچ یک از آنها هیچوقت برای Mac نوشته نشدند و نخواهند شد. آمار این قضیه حتی قابل پیگیری و شمارش هم نیست؛ چراکه نرم افزارهای کامپیوتری خب حتما نیازی به استور ندارند و هر فردی در هر جایی می‌تواند یک فایل نصبی از نرم افزار خود با قالب exe منتشر کند.

لذا دستگاه‌هایی که سیستم عامل مک دارند همواره به سخره گرفته می‌شوند که تعداد نرم افزارهای آیپد از آنها بیشتر است پس چگونه می‌توان به آنها گفت لپ تاپ یا کامپیوتر.

نه تنها اپل حق داشته که مک را به نوعی رها کند و از موفقیت آن ناامید شود، بلکه بالای 80% خریداران لپ تاپ های مک بوک که در اولین ساعات خریداری آنها سیستم عامل Windows 10 را نصب می‌کنند نیز حق دارند! امری که در نهایت منجر به تضعیف قدرت سخت افزاری دستگاه و کوتاه شدن شدید مدت زمان شارژدهی آن می‌شود.

در هرحال پس از اینکه موفقیت و برتری قطعی سیستم عامل مدرن Windows 10 را در برابر مک برای شما که به احتمال بسیار بالا خود آنرا می‌دانستید صرفا بازگو کردیم، می‌بایست از مورد مهم دیگری که صرفا درمورد Surface است و نه فقط Windows سخن بگوییم.

دستگاه‌های Surface اولین و تنها کامپیوترهای ساخت شرکت Microsoft به عنوان خالق سیستم عامل Windows هستند.
لذا بیشترین هماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار فقط در کامپیوترهای ساخته شده توسط مایکروسافت وجود دارد؛ بیشتر از هر کامپیوتر دیگری در دنیا.
به طوریکه برای هریک از مدل‌های Surface یک سیستم عامل جداگانه خلق شده است تا بی‌سابقه‌ترین بهینه سازی سیستم عامل مدرن Windows 10 برای بیشترین بهره‌وری از قدرت سخت افزاری در کنار طولانی مدت‌ترین شارژدهی را در یک کامپیوتر شاهد باشیم.

راستش را بخواهید حتی اگر اینطور نباشد (که هست)، باز هم به دلایل بازاری که هم شده مایکروسافت اجازه نمی‌دهد هیچ شرکت دیگری کامپیوتری تولید کند که سیستم عامل آن به اندازه سرفیس بهینه شده باشد. حتی اگر به قیمت قرار دادن امکانات اختصاصی همچون Windows Hello و Windows Ink برای سرفیس باشد.
شرکت Microsoft تضمین می‌دهد که شما برترین و کامل‌ترین تجربه کاربری از سیستم عامل مدرن Windows 10 را در دستگاه‌های Surface خودش داشته باشید، نه بر روی هیچ لپ تاپ و کامپیوتر دیگری.

در نتیجه مقایسه نرم افزاری سرفیس لپ تاپ 3 و مک بوک ایر باید بگوییم درحالیکه شما در مک بوک ایر یک دستگاه به شدت محدود و ناقص را خواهید داشت، در سرفیس لپ تاپ 3 برترین و کاملترین تجربه از برترین و کاملترین سیستم عامل کامپیوتری دنیا را خواهید داشت.

و البته، Apple MacBook Air یک لامپ به شکل سیب گاز زده شده در پشت خود دارد که روشن شده و لپ تاپ شما را با کلاس جلوه می‌دهد.
و سرفیس لپ تاپ 3 پنجره‌ای نماد بیش از 20 سال موفقیت کامپیوترها در برابر مک را به رخ می‌کشد و می‌گوید که من ساخته موفق‌ترین شرکت کامپیوتری تاریخ هستم.

 

 

 

جمع‌بندی

 

به غیر از افتضاح بودن ساختار کلی یک لپ تاپ در برابر تبلت، سرفیس لپ تاپ 3 دچار اصلاحات بسیار زیادی شده است.
اضافه شدن نسخه 15 اینچ با یک پردازنده مخصوص ساخته شده به خودش از طرف شرکت AMD، فلزی شدن بدنه، قابلیت باز شدن آسان که تعویض آسان حافظه SSD دستگاه را فراهم می‌ساز، اضافه شدن پورت مدرن Type C، بزرگتر شدن مساحت تاچ‌پد Trackpad، مکانیزم بهینه شده کلیدهای کیبورد، ارتقا نوع حافظه RAM به DDR4 و… همگی اتفاقات خوبی در Surface Laptop هستند که شاید هیچگاه دیگر چنین پیشرفت‌هایی همگی با هم را در نسل‌های بعدی لپ تاپ نبینیم.
لذا Surface Laptop 3 را دوست داریم، مخصوصا که خوش یمن بود و در کنار Surface Pro X و Surface Neo و Surface Duo معرفی شد.
و البته که از تمامی جوانب، رقیب اصلی خود Apple MacBook Air را شکست می‌دهد.

در پایان شما را دعوت به تماشای کلیپ تبلیغاتی رسمی Surface Laptop 3 می‌کنیم که در انتهای مطلب فراهم آمده است.

همچنین در ادامه، تصاویر پس زمینه متعلق به رنگ‌های مختلف سرفیس لپ تاپ 3 را در کیفیت اصیل آنها تقدیم حضور شما می‌کنیم که به دستگاه شما جلوه خیره کننده‌ای را می‌دهند.

 

 

مثبت

– نسخه 15 اینچی در کنار 13 اینچ جدید
– پردازنده قوی AMD مخصوص به سرفیس در 15 اینچ
– پردازنده نسل 10 اینتل در 13 اینچ
– نسخه‌ای با 32GB حافظه RAM
– بدنه تمام فلزی در برخی مدل‌ها
– رنگ طلایی جدید زیبا
– پورت Type-C در کنار USB سایز کامل
– تاچ پد بزرگتر
– سهولت دسترسی به برد داخلی
– حافظه SSD قابل تعویض
– مکانیزم بهبود یافته کلید های کیبورد
– باز شدن با یک دست
– قویتر، سبکتر و نازکتر از Apple MacBook Air

 

منفی

– ساختار کلی لپ تاپ گونه که تبلت نیست
– عدم حضور پردازنده گرافیکی مجزا در 15 اینچ
– محدودیت رنگ‌ها به ازای کانفیگ‌های مختلف

 

منبع
وبسایت رسمی Microsoftوبسایت رسمی Appleوبسایت رسمی AMDمرجع آمار staticaمرجع تعمیرات دستگاه‌ها ifixitآمار سیستم عامل‌ها Wikipediaفروشگاه شرکتی مایکروسافت

‫19 دیدگاه ها

    1. درود بر شما.

      با نظر به اینکه این دستگاه هنوز در ایران موجود نشده است، قیمت دلاری کانفیگ مورد نظر شما برابر با 2,399 دلار می‌باشد.

  1. نویسنده متن باید به صورت بی طرف به مقایسه دو دستگاه بپردازه، نمیدونم نویسنده این متن چند سالشه ولی بسیاری از کسانی که لپ تاپ میخرن، هدفشون بازی نیست! چند تا ایراد به متن:
    – چند میلیارد نرم افزار برای ویندوز: منبع؟
    – ۸۰ درصد افرادی که مک میخرن روش ویندوز نصب میکنن! آما جهانی یا داخل ایران مد نظر نویسنده است؟
    – ویندوز و مک دو پلتفرم کاملا متفاوتن، اگه میخواین حرفه ای مقایسه کنین، سرعت رندر ویدیو ۴k ویندوز و مک رو مقایسه کنین، نه چون بازی برای مک نیست پس بدرد نمیخوره!
    – بهتر بود اشاره میکردین که سرفیس پورت تاندربولت نداره و این یک امتیاز منفیه، چرا که امکان اتصال مثلا egpu وجود نداره.

    1. درود بر شما کاربر گرامی.
      از اینکه دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید، بسیار ممنونیم.

      اینکه براساس نام وبسایت، ما در طرف تاریک قضیه (از نظر شما) و سرفیس هستیم خب موضوع واضحی است!

      اما در هرحال شما به نکات بسیار مهمی اشاره کردید که نشان از تخصص و دانایی بالای شما به بحث لپ‌تاپ‌هاست، لذا پاسخ شما نیز باید در شأن شما به صورت تخصصی ارائه شود.
      در نتیجه به تک تک موضوعات مطرح شده توسط شما به صورت دقیقی خواهیم پرداخت.

      1- “نمیدونم نویسنده این متن چند سالشه ولی بسیاری از کسانی که لپ تاپ میخرن، هدفشون بازی نیست!”

      اجرای بازی با کامپیوتر مخصوصا اگر این کامپیوتر همراه باشد، از پایه اشتباه است و صحبت شما در رابطه با اینکه هدف از خرید لپ‌تاپ بازی نیست بسیار صحیح می‌باشد. راستش را بخواهید ما خود نیز به ندرت بر روی کامپیوترهای همراه خود به بازی می‌پردازیم.
      اما دوست عزیز، بحث علاقه به تولید بازی برای سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌های مختلف از طرف بازی‌سازان به دلیل کاملا متفاوتی مطرح شد و بحث صرفا لپ‌تاپ‌ها نبود.
      یکی از مهمترین امور با کامپیوتر اجرای بازی است از آنجایی که کامپیوترها می‌توانند بسیار قویتر از کنسول‌های بازی باشند همانطور که کامپیوترهای iMac Pro و Mac Pro بارها قویتر از یک کنسول بازی ارزان قیمت هستند.
      آیا سیستم عامل اندروید برای بازی است؟ خیر.
      اما به عنوان یک شرکت ساخت بازی، شما علاقه دارید تا روی پلتفرمی که موفق‌تر بوده است بازی خود را منتشر کنید. لذا بر این اساس، شرکت‌های تولید بازی، سیستم عامل Macintosh را به اندازه کافی موفق نمی‌بینند و احساس می‌کنند تولید بازی برای حتی کامپیوتر قوی Mac Pro صرفا وقت تلف کردن است و اصلا کاربری سمت این پلتفرم نمی‌رود.
      در نتیجه علاقه به ساخت بازی حتی برای عینک‌های واقعیت مجازی که طرفداران بسیار کمی دارد نیز بیشتر از کامپیوترهای قوی iMac Pro و Mac Pro می‌باشد.
      این مقایسه بین موفق بودن سیستم عامل و پلتفرم است، نه بازی بر روی لپ‌تاپ.
      نویسنده این مطلب 24 ساله است در صورت نیاز به دانستن! 🙂
      گیمری نیمه-حرفه‌‌ای که هیچ علاقه‌ای به اجرای بازی بر روی یک دستگاه نازک به نام لپ‌تاپ ندارد.

      2- “چند میلیارد نرم افزار برای ویندوز: منبع؟”

      تعدد نرم افزارهای موجود برای کامپیوتر غیر قابل شمارش است و هیچ منبعی نمی‌تواند عدد دقیقی را اعلام کند که اگر هم اعلام کند قاعدتا دروغ خواهد بود.
      به دلیل این امر نیز در مطلب پیش رو اشاره شده است؛ چراکه کامپیوترها همانند گوشی تلفن همراه iPhone محدود به نصب نرم افزار فقط از فروشگاه نرم افزاری خودشان نیستند. یعنی هر کدنویسی در هر نقطه از دنیا ولو در یک زیرزمین می‌تواند نرم افزار کامپیوتری خود را ساخته و با قالب exe منتشر کند بدون اینکه هیچگاه شرکت Microsoft از وجود آن اطلاع داشته باشد.
      این داستانی است که از سال 1995 با سیستم عامل Windows 95 تاکنون ادامه داشته و پلتفرم همان است و واقعا نمی‌توان گفت در حدود 25 سال گذشته چه تعداد فایل با قالب exe برای کامپیوتر نوشته شده که هیچگاه هیچ یک از آنها برای Mac بازنویسی نشده‌اند.
      لذا سیستم عامل Mac همواره مورد تمسخر قرار می‌گیرد که تعداد نرم افزارهای آن از یک iPhone هم کمتر است و چگونه چنین دستگاهی می‌تواند یک کامپیوتر باشد. حال آنکه توضیح داده شد که خود شرکت Apple نیز iPhone با صفحه نمایش بزرگتر خود به نام iPad Pro را به عنوان کامپیوتر معرفی می‌کند گویی Mac را به کلی به فراموشی سپرده است.

      3- “۸۰ درصد افرادی که مک میخرن روش ویندوز نصب میکنن! آما جهانی یا داخل ایران مد نظر نویسنده است؟”

      به دلیل همین موضوع و همچنین نرم افزارهای بسیار بزرگ و معروف کامپیوتری همانند CATIA و Solidworks که هیچگاه برای Mac بازنویسی نشده و نخواهند شد، حتی بیش از %80 افرادی که یک دستگاه Mac خریداری می‌کنند در ابتدایی‌ترین ساعات خریداری سیستم عامل کامپیوتری را بر روی دستگاه خود نصب می‌کنند تا واقعا یک کامپیوتر داشته باشند نه یک…
      اتفاق مطرح شده فقط در رابطه با ایران نیست و خب بحث نرم افزارها و CATIA و Solidworks تفاوتی در رابطه با داخل و خارج از ایران ندارد. علاقه داریم تا بدانیم دقیقا چه امکانی از Mac داخل ایران فعال نیست و در کشور دیگری فعال است؟!
      البته لازم به ذکر است که جامعه آمریکایی با تمامی دنیا متفاوت می‌باشد. زیرا درحالیکه در تمامی دنیا سهم شانس Mac کمتر از فقط %7 سیستم عامل‌های دنیاست، اما در آمریکا Mac توانسته تا %10 سهم سیستم عامل‌ها را به خود اختصاص دهد. منبع: statcounter در دو لینک زیر که به ترتیب آمار دنیا و آمار آمریکا از نظر درصد استفاده از سیستم عامل را ارائه می‌دهد.

      https://gs.statcounter.com/os-market-share#monthly-200901-201801

      https://gs.statcounter.com/os-market-share/all/united-states-of-america#monthly-200901-201801

      4- “ویندوز و مک دو پلتفرم کاملا متفاوتن، اگه میخواین حرفه ای مقایسه کنین، سرعت رندر ویدیو ۴k ویندوز و مک رو مقایسه کنین”

      در رابطه با بحث رندرینگ نیز گفته شما کاملا صحیح و درست می‌باشد. یکی از نکات ضعف بزرگ کامپیوتر در مقایسه با Mac، پایین‌تر بودن سرعت ارائه خروجی Render است. اما باید به چهار نکته در این رابطه توجه کرد.
      اولا خب این صرفا یک امتیاز مثبت در برابر برتری‌های بی‌شمار کامپیوتر در مقایسه با Mac است.
      دوما این موضوع صرفا در رابطه با نرم افزارهای شرکت Adobe صادق است و برای مثال به هنگام دریافت خروجی از نرم افزارهای Autodesk Maya و Autodesk 3Ds MAX از کامپیوترهای فوق قوی با سیستم عامل Windows استفاده می‌شود. چراکه شرکت Adobe از دل Apple بیرون آمده و نمی‌تواند به آن خیانت کند.
      سوما با این حال که Adobe به نوعی متعلق به Apple است، اما باز هم در کمال تعجب باید بدانید که شرکت Adobe برای نرم افزارهای نسخه کامپیوتری خود بسیار بیشتر به‌روز رسانی و آپدیت می‌دهد تا برای نسخه Mac. دلیل این موضوع کمی عجیب، به این مورد برمی‌گردد که شرکت‌های تولید نرم افزار براساس بازخورد Feedback های کاربران به‌روز رسانی تولید و عرضه می‌کنند. زمانیکه تعداد نصب‌های فعال برای مثال نرم افزار Photoshop بر روی کامپیوترها بالای صدها برابر نصب‌های فعال آن بر روی Macهاست، خب واضح است که تعداد بازخوردها نیز با همین نسبت بیشتر است و در نتیجه تعدد آپدیت‌ها نیز بیشتر است…
      چهارما شرکت Apple با محدود کردن امکان نصب سیستم عامل Mac فقط بر روی سخت افزارهای خود، باعث شده تا حتی برای رندرگیری نیز از کامپیوترها استفاده شود.
      چراکه قویترین سخت افزار Apple با نام Mac Pro با اینکه بسیار بسیار قدرتمند است، اما در هرحال یک کیس است و واضح است که قابل مقایسه با اتاق‌های کامپیوتری یعنی کامپیوترهای غیرعادی نیست.
      و شما هم احتمالا خود می‌دانید که برای گرفتن خروجی نهایی انیمیشن‌های معروف به کمک نرم افزاری همانند Autodesk Maya و یا Autodesk 3Ds MAX از همین کامپیوترهایی که به صورت غیر عادی قوی هستند استفاده می‌شود و خب با توجه به بحث محدودیت نصب، از Windows برای این کامپیوترها به منظور رندرگیری بهره گرفته می‌شود، نه Mac.

      5- “بهتر بود اشاره میکردین که سرفیس پورت تاندربولت نداره و این یک امتیاز منفیه، چرا که امکان اتصال مثلا egpu وجود نداره.”

      در رابطه با پورت Thunderbolt نیز مجددا گفته شما کاملا صحیح و درست. متأسفانه یک امتیاز منفی بسیار ناراحت کننده برای دستگاه‌های سرفیس در مقایسه با مک‌بوک اینست که سرفیس تاندربولت ندارد و Type C آن صرفا در حد همان تایپ سی روی گوشی‌های تلفن همراه است.
      اما به این موضوع بسیار مهم در نقد و بررسی Surface Pro 7 به صورت کامل پرداخته خواهد شد و پاسخ شما در آن مطلب به صورت بسیار جامعی داده می‌شود که هنوز منتشر نشده و همکاران در حال تهیه آن هستند و بنده در حال کار بر روی نقد و بررسی Surface Earbuds هستم.
      ولی با وام گرفتن از مطلب منتشر نشده، لازم است تا قسمت مربوط به این بحث را از نقد و بررسی پرو 7 عینا برای شما بیاوریم:

      “چرا Thunderbolt 3 نیست؟
      طرفداران اپل و مک بوک در اینجاست که بلوا برپا کرده که چرا این پورت، تاندربولت نیست و مک بوک 4 عدد تاندربولت دارد و… . بله، ما هم خوشحال نیستیم که روی کاغذ از این نظر به سرفیس پرو 7 اشکال وارد است که چرا این پورت تاندر بولت نیست.
      اگر به احتمال بسیار بالا Thunderbolt را نمی‌شناسید به صورت کوتاهی می‌گوییم که تاندربولت از نظر شکل ظاهری پورت، همان تایپ سی است اما صرفا درمورد کامپیوترها می‌تواند در ساختار خود به نوعی پیشرفته باشد که به کامپیوتر شما قابلیت پذیرش کارت گرافیک‌های قوی خارجی را هدیه دهد.
      اما واقعا چرا تصور می‌کنید که اگر یک کارت گرافیک را به سرفیس پرو خود متصل کنید می‌توان با آن به انجام بازی‌های سنگین پرداخت؟!
      اولا شاید بالای %90 خریداران حتی اگر سرفیس پرو تاندربولت داشت نیز نه آنرا می‌شناختند و اگر می‌شناختند هم از آن استفاده نمی‌کردند. چراکه کارت گرافیک‌های اکسترنال اصلا ارزان نیستند و شاید شما اصلا در زندگی خود فردی را ندیده باشید که چنین جعبه‌ای را داشته باشد و به لپ تاپ خود متصل کند؛ حال آنکه بسیاری لپ تاپ ها تاندربولت دارند.
      دوما فرض می‌کنیم همه کاربران هم تاندربولت را می‌شناسند و هم تمامی آنها همواره یک جعبه کارت گرافیک را با خود دارند. خب چیزی که سرفیس پرو و تمامی لپ تاپ های نازک را محدود می‌کند در اصل پردازنده مرکزی آنهاست و تصور نکنید که اجرای بازی‌های سنگین و گرفتن رندرهای سنگین با یک کارت گرافیک، تماما حل خواهد شد.
      سوما حتی اگر همه کاربران هم تاندربولت را می‌شناسند و هم تمامی آنها همواره یک جعبه کارت گرافیک را با خود دارند و هم اجرای هر بازی سنگینی با متصل کردن یک کارت گرافیک مجزا ممکن شود، باز هم اصلا سرفیس نازک برای چنین کاری نیست! کامپیوتری که ضخامت آن از یک سانتیمتر هم کمتر است و با هزار زحمت خنک می‌شود چگونه می‌تواند برای گیمینگ مورد استفاده قرار گیرد حتی اگر به اندازه یک ابر کامپیوتر قوی باشد. سرفیس پرو یک کامپیوتر سبک و نازک است چرا باید آنرا اینگونه زیر فشار بگذاریم؟!
      گیمینگ یعنی حداقل 3 تا 4 ساعت بازی بدون توقف که هر روز تکرار می‌شود و مطمئنا اگر اینگونه نباشد و کوتاه‌تر از این باشد اصلا صرفه اقتصادی ندارد تا شما برای آن یک جعبه کارت گرافیک مجزا گران قیمت خریداری کنید.”

      امیدواریم که پاسخ تمامی موارد موجود در ذهن شما که مطرح نموده‌اید را به صورت کامل داده باشیم و ما در سرفیس نیوز بسیار خوشحال خواهیم شد تا برای پرسش‌های آینده پاسخگوی شما، کاربر عزیزمان ❤، باشیم.

      1. با سلام و تشکر بابت جواب کامل شما، چند تا نکته رو اشاره میکنم، منظورم از جامعه آمار ایران یا خارج از اون این بود که بسیاری از کسانی که مک میخرن توی ایران بدون در نظر گرفتن کاربرد اون هست و فقط برای چیزی ب اسم کلاس، مثلا یه مهندس مکانیک یا طراح صنعتی که مک میخره قطعا مجبوره ویندوز رو نصب کنه، چون همون طوری که گفتین silodworks فقط روی ویندوز اجرا میشه. ولی یه ادیتور عکس نیازی نداره روی مک بوک ویندوز نصب کنه.
        من در حال حاضر کاربر مک هستم که بسته به نیاز الانم سرفیس لپ تاپ رو به عنوان لپ تاپ بعدی خودم در نظر دارم و برای بررسی سایت شما رو دیدم، تنها چیزی که خواستم بگم این بود که طرفداری برند خوبه ولی تعصب نه. و نکته آخر توی متن چند جا اشاره شده سیستم عامل مکینتاش، در حال حاضر اسم سیستم عامل کامپوترهای اپل Mac OS هست.

        1. درود مجدد بر شما

          بله، صحبت شما کاملا درست است و متأسفانه خریداران دستگاه‌های MacBook در کشور ایران بدون توجه به قابلیت‌ها و برتری‌های این دستگاه‌ها و صرفا به علت نمایش ظاهری لامپ سیب گاز زده پشت که روشن می‌شود اقدام به خریداری می‌کنند و به سبب همین موضوع ناراحت کننده، بسیاری از ویژگی‌های مثبت MacBook همانند مصرف باتری بهینه را طی یک حرکت اشتباه که نصب سیستم عامل Windows بر روی آنهاست، از بین می‌برند.
          اما باید بگوییم حقیقتا این ماجرا متأسفانه در تمامی کشورهای مخصوصا خاورمیانه و جهان سومی صادق است البته.
          این موضوع حتی در ایالات متحده نیز البته به صورت متفاوتی وجود دارد. بدین صورت که در آمریکا، بسیاری کاربران نه به علت ویژگی‌های MacBook بلکه به علت ارقی که به شرکت Apple دارند، MacBook تهیه می‌کنند نه به علت به اصطلاح کلاس گذاشتن با آن؛ فقط به علت ارق و تعصبی که جامعه آمریکایی نسبت به محصولات شرکت Apple دارد.
          و همچنین باید ذکر کنیم که حتی چنین کاربران آمریکایی نیز به هیج وجه بر روی MacBook خود اقدام به نسب سیستم عامل کامپیوتری Windows نمی‌کنند.
          اما در هرحال آمار استقبال از سیستم عامل مکینتاش همانطور که در پاسخ قبلی ارائه شد، از %7 در دنیا، به نهایتا %10 در آمریکا می‌رسد که تفاوت آن چنانی هم نیست…

          در رابطه با بحث کاربر ادیتور عکس نیز بله صحبت شما کاملا درست است و اگر کاربری صرفا بخواهد از نرم افزارهای شرکت Adobe استفاده کند، این دستگاه برای سیستم عامل مکینتاش بهتر از ویندوز هستند.
          چراکه به هرحال Adobe به نوعی متعلق به Apple است و حق خیانت و به آنرا ندارد.

          اما دو نکته بسیار مهم در این رابطه وجود دارد.

          – اولا خب از جنبه‌های بسیار متعددی برتری و موفقیت بدون شک سیستم عامل کامپیوتر در برابر Mac ارائه و اثبات شد. لذا درست است که یک ادیتور عکس از برای مثال نرم افزار Photoshop بر روی مک می‌تواند استفاده کند اما در رابطه با دیگر موارد سیستم عامل خود چه؟ لذا در چنین حالتی نتیجه می‌شود که گویی یک دستگاه Mac به جای اینکه کامپیوتر باشد (که حقیقتا نیست) بیشتر یک دستگاه اجرا کننده نرم افزارهای Adobe به حساب می‌آید. همانند دستگاه‌های خودپرداز که اجرا کننده نرم افزار بانک هستند و یا دستگاه‌های Arcade بازی در شهربازی‌ها که اجرا کننده یک بازی خاص هستند. بله، MacBook از این دید این چنین دستگاهی تلقی می‌شود نه دستگاهی که همانند دیگر کامپیوترها توانا باشد.

          – دوما پیرو بحثی که در پاسخ پیشین در رابطه با تعدد بیشتر به‌روز رسانی‌های نرم افزارهای شرکت Adobe برای کامپیوترها در مقایسه با Mac شد، باید بگوییم که حتی خود شرکت Adobe نیز دستگاه‌های Surface را به عنوان برترین و کاملترین تجربه از نرم افزارهای خود اعلام می‌کند و دلیل این امر نیز واضح است که در امور هنری یک تبلت در کنار قلم دیجیتالی تا چه اندازه کارایی‌های بیشتری را دارا می‌باشد و حتی نیاز به اثبات هم نیست. خب آیپد صرفا یک گوشی تلفن همراه است که قادر به اجرای نسخه کامپیوتری Adobe Photoshop CC به عنوان یک آیفون محدود نمی‌باشد و در طرف دیگر مک‌بوک خب ساختار یک لپ تاپ متعلق به 20 سال پیش را دارد و نهایتا بتوان یک صفحه رسم وکوم را به آن متصل نمود.
          درحالیکه اعجاز سرفیس پرو، یک آیپد است که به قدرت و توانایی مک بوک، Adobe Photoshop CC را اجرا می‌کند و قطعا می‌دانید که تفاوت رسم با قلم “به صورت مستقیم بر روی صفحه نمایش” و روی یک صفحه سیاه لمسی وکوم چه میزان است. طراحی طبیعی درست همانند یک قلم که اثر نوک خود را درست زیر خود و پیش چشمان شما می‌گذارد…
          متأسفانه شرکت اپل ناتوان در تولید تبلتی بود که بتواند همانند مک بوک کار کند تا از ویژگی‌های کاربردی و مدرن تبلت استفاده کند و قطعا اگر این دستگاه تولید می‌شد، دوستداران اپل عاشق آن می‌شدند.
          ولی خب متأسفانه شرکت اپل در حال کشتن سیستم عامل مک خود و معرفی iOS در iPad Pro به عنوان کامپیوتر Apple است که باعث تمسخر همگان می‌شود درحالیکه Android بسیار پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است…

          در رابطه با نام دقیق سیستم عامل هم گفته شما کاملا صحیح است و نام رسمی و دقیق کنونی آن Mac OS است نه چیزی بیشتر و نه کمتر. البته گاها به علت در نظر گرفتن تمامی نسخه‌های این سیستم عامل در آمار از آن به عنوان OS X نیز اطلاق می‌شود.
          اما دلیل استفاده ما از نام مکینتاش به‌خاطر علاقه شخصی است که به پیش از مرگ استیو جابز و اکوسیستم اپل داشتیم که اهداف بزرگتری از iOS و iPhone داشت… این نام به گونه‌ای Legacy و یادآور خاطرات خوب است و اینکه در حال حاضر شرکت Apple دیگر…

          در پایان باید به شما پیشنهاد کنیم چنانچه قصد تجربه یک دستگاه مدرن که انقلاب کامپیوترهای همراه باشد را دارید، به جای سرفیس لپ تاپ عقب افتاده که ساختار Form factor آن به 20 سال بدون هیچ گذشته بدون هیچ پیشرفتی برمی‌گردد، به سراغ Surface Pro بروید. کامپیوتری که تضمین ارائه برترین و کاملترین تجربه از سیستم عامل Windows را در کنار نرم افزارهای Adobe می‌دهد درحالیکه در قالب یک تبلت با قلم ظاهر شده و ویژگی‌های مهم و کاربردی تبلت را به کامپیوتر اضافه کرده است. گویی آرزوی دوستداران اپل برای داشتن آیپدی که همانند مک بوک کار کند تا همواره حتی در حال راه رفتن و در تخت خواب همراهشان باشد و قلم آن، باز کننده قفل ویژگی‌های خارق العاده بی‌پایان…

          پیشنهاد می‌کنیم این ویدئو که به صورت رسمی از طرف شرکت Adobe در رابطه با کاربردهای پیشرفته نرم افزارهای خود ارائه شده است را تماشا نمائید تا ببینید چطور این شرکت علاقه نشان می‌دهد که ای کاش از ابتدا جزوی از Microsoft بود نه Apple:

          https://www.aparat.com/v/JORp6

    1. درود بر شما.

      دلایل آورده شده برای برتری قطعی Surface Laptop 3 در برابر Apple MacBook Air، از منطق‌های صحیحی پیروی می‌کنند و پیشنهاد می‌کنیم دو دیدگاه پیشین (Ali) را به منظور مشاهده موارد حتی بیشتر پیرامون این موضوع مطالعه نمائید 🌹

  2. سلام می خواستم بدونم پردازنده amd یا Core i7 بهتره است بعد نسخه ۱۵ با ۱۳.۵ فرق دیگری هم داره

    1. درود بر شما.

      مقایسه‌ای که شما از ما می‌خواهید، به دلایلی از قصد در داخل مطلب اصلی گنجانده نشده که بد نیست برای اطلاع دیگر کاربران نیز آنها را بیاوریم.
      اگر دستگاه انتخابی شما Surface Laptop 3 باشد، راستش شک کردن بین پردازنده AMD Ryzen R7 و Intel Core i7 به نوعی بی‌معنی است چراکه شما در اصل باید بین اینکه می‌خواهید دستگاه شما 15 اینچ باشد و یا 13.5 اینچ انتخاب نمائید (یعنی براساس اندازه صفحه نمایش درخواستی).

      لذا پس از انتخاب اندازه صفحه نمایش خود، دیگر حق انتخاب ندارید که حالا پردازنده آن Intel باشد یا AMD و در نتیجه اینکه ما مطلب نقد و بررسی را با این موضوع صرفا طولانی‌تر از چیزی که هست می‌کردیم که Intel بهتر است یا AMD، خب برای خریداران که انتخاب خود را بر اساس اندازه صفحه نمایش انجام می‌دهند، بی‌فایده بود.

      اما در هرحال به عنوان پاسخی برای شما باید بگوییم که پردازنده اختصاصی AMD Ryzen R7 Microsoft Surface Edition مخصوصا از نظر توان پردازش گرافیکی قویتر از Intel Core i7 استفاده شده بر روی نسخه 13.5 اینچ می‌باشد. لذا اگر به دنبال دستگاه قویتری هستید، نسخه 15 اینچ قویتر است.

      البته نکته بسیار مهمی را در نظر داشته باشید که در بازار ایران گویا مشاهده شده است که سری اول نسخه‌های 15 اینچی این دستگاه به همراه پردازنده Intel بوده‌اند.
      درواقع نسخه‌های Business & Education یا تجاری-آموزشی در اندازه 15 اینچ دارای پردازنده Intel Core i7 هستند.

      با این توضیح اگر در بازار هر دو نسخه Intel و AMD از اندازه 15 اینچی را یافتید و بین این دو دستگاه شک خرید داشتید و علت پرسش شما هم انتخاب از بین ایندوست، اوضاع کاملا تفاوت خواهد کرد.

      زیرا باید بدانید که پردازنده AMD بسیار پرمصرف بوده و بیشترین توان مصرفی آن 35W اعلام شده است درحالیکه پردازنده 1065G7 یا همان Core i7 نسل دهم استفاده شده بر روی نسخه 15 اینچ تجاری سرفیس لپ‌تاپ 3 در بیشترین حالت خود 25W توان مصرفی خواهد داشت.

      بنابراین وقتی این دو پردازنده با این اختلاف در مصرفی که دارند از یک باتری یکسان که در اندازه 15 اینچ دستگاه کارگذاشته شده است استفاده کنند، نتیجه واضح است.
      قطعا باتری نسخه AMD بسیار زودتر از نسخه Intel مصرف شده و به اتمام می‌رسد؛ که خب این در ازای قدرت بیشتر نیز هست.

      در نتیجه شما باید انتخاب کنید که قدرت مخصوصا گرافیکی بیشتر را می‌خواهید و یا مدت زمان بیشتر شارژدهی باتری؛ ایندو دو صفحه ترازو هستند.

  3. سلام.خسته نباشین
    من میخواستم یه لب تاپ در رنج قیمت ۱۰ تا ۱۴ تومن خریداری کنم
    برای بازی ن، ب منظور ساخت بازی و یاد گیری آن ، 3d max ، فوتوشاپ و طراحی دیجیتالی.
    من کلا با مایکروسافت حال میکنم حتی کنسول بازی من هم وان ایکس ، الان میخواستم بدونم با اون قیمت چه پیشنهادی برای من از سرفیس های مایکروسافت دارین ؟ حالا هر مدلی ، سرویس پرو ، لب تاپ ، سرفیس بوک و………….
    اگه کمکم کنین ممنون میشم ، اگر هم هر پیشنهادی دادین نقاط ضعف و قوتش هم بگین ک دیگه لطف بزرگی کردین 💚

    1. درود بر شما.

      بحث خرید کامپیوتر، بحثی است که به اعتقاد ما تقریبا اکثر کاربران در آن دچار اشتباه می‌شوند.
      جناب آقای فرزان عزیز، باید توجه داشته باشید که اصلا به هیچ وجه قرار نیست کامپیوتر همراه شما آنقدرها هم قوی باشد.

      در اینجا که مخصوصا مطلب مربوط به یکی از دستگاه‌های همراه قوی Microsoft می‌باشد، می‌بایست نکات مهمی را در رابطه با بحث خرید و انتخاب کامپیوتر مطرح نمائیم که اکثرا به آنها توجه نمی‌شود.

      ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که قدرت سخت افزاری در یک کفه ترازو، و مصرف نیروی الکتریکی و درجه حرارت در دیگر کفه ترازو قرار دارند؛ و توازن دهنده بین ایندو کفه هم قیمت تمام شده است.
      لذا بدون طولانی نمودن بحث باید خیلی واضح و رسا بگوییم که در قیمت یکسان شما همواره کامپیوتر رومیزی بسیار قویتر در مقایسه با یک لپ‌تاپ می‌توانید تهیه نمائید.

      باید بدانید که چه پردازنده‌های گرافیکی GPU و چه پردازنده‌های مرکزی CPU هردو در دو رده‌ی کلی Desktop و Mobile طراحی و تولید می‌شوند.
      بنابراین شما هرچقدر هم که یک لپ‌تاپ قوی بگیرید، باز هم در نهایت جزو رده Mobile و “کم‌مصرف” به حساب می‌آید؛ که برای تکنولوژی آن خرج شده است که تا حد امکان مصرف برق و درجه حرارت پایینی داشته باشد.
      یعنی شما با خرید یک لپ‌تاپ به جای اینکه بهای قدرت سخت افزاری را بدهید، در اصل درحال پرداخت هزینه تکنولوژی‌هایی هستید که مصرف برق و درجه حرارت آنها را پایین آورده‌اند.

      در نتیجه شما در قدرت یکسان، کامپیوتر رومیزی بسیار ارزان‌تری در مقایسه با یک لپ‌تاپ خواهید داشت.

      پس واقعا نیازی به خرید یک لپ‌تاپ قوی نیست!

      آیا واقعا اجبار و ضرورتی وجود دارد که حتما شما کامپیوتر قوی را همواره همراه خود داشته باشید؟ و یا اینکه اکثر آنرا بر روی میز و متصل به برق گذاشته‌اید؟

      لذا باید بگوییم چنانچه واقعا شما قصد کارکردن با نرم افزارهای فوق سنگین همانند Autodesk 3Ds MAX را دارید، بهتر اینست که یک کامپیوتر رومیزی را خودتان جمع کنید که امکان ارتقا آن در آینده نیز وجود دارد؛ نه لپ‌تاپی که در آن قیمت یکسان بسیار ضعیف‌تر خواهد بود و دیگر هم امکان ارتقای آن وجود ندارد.

      مخصوصا برای شما که نهایتا بودجه 14 میلیون تومانی را در نظر گرفته‌اید؛ در این بازه قیمتی ما هیچ دستگاه Surface مناسبی را پیشنهاد نمی‌کنیم که پاسخگوی نیاز شما باشد.

      و البته که اگر بودجه شما 140 میلیون تومان بود نیز ما پیشنهاد می‌کردیم پیش از هرچیز یک کامپیوتر رومیزی بسیار قدرتمند تهیه نمائید و دلیل این گفته را نیز توضیح خواهیم داد.

      تا اینجای پاسخ به دیدگاه شما ممکن است خوانندگان مطلب با خود بگویند پس اگر شما خرید دستگاه‌های Surface را پیشنهاد نمی‌دهید، چطور در این حوزه فعالیت می‌کنید؟!

      چنانچه این مسئله در ذهن شما مطرح شده است، به ادامه متن توجه نمائید.

      تفاوتی ندارد که برند مورد بحث Microsoft باشد یا Apple و یا Lenovo. در هرصورت دستگاه‌های همراه برای امور سنگین طراحی نشده‌اند. چراکه اولا باید هزینه بسیار زیادی کنید تا پردازنده چه گرافیکی و چه مرکزی در حد یک کامپیوتر رومیزی قوی باشد و در عین حال با باتری نیز کار کند و از نظر ساختار نازک باشد (کنترل درجه حرارت بالا).
      به همین علت نویسندگان سرفیس نیوز در مطلب “مراقبت سخت افزاری از سرفیس” تأکید می‌کنند که هیچ یک از دستگاه‌های همراه Surface هرچقدر هم که قوی باشد مناسب انجام امور طولانی مدت سنگین نیست؛ بله واقعا نیست. چراکه در نهایت امر Surface و هر دستگاه همراه دیگری نازک است و درجه حرارت بالای تولید شده توسط پردازنده‌های قوی در مرور زمان آسیب‌های جدی به سخت افزار و مخصوصا باتری دستگاه وارد می‌کند.

      پس کاربرد دستگاه‌های Surface چیست؟

      تبلت‌های Surface با توجه به همین کلمه “تبلت” و ساختار تبلت-گونه، کاربردهای گسترده‌ای را در مقایسه با یک لپ‌تاپ سنتی ارائه می‌دهند که در کلمات واقعا نمی‌توان آنها را بیان کرد و فقط تنها افرادی به صورت کامل این کاربردها را لمس می‌کنند که خود کاربر تبلت هستند و می‌شنوند که برای مثال تبلت اندرویدی آنها می‌توانست نرم افزارهای کامپیوتری را اجرا کند.

      تبلت به عنوان یک صفحه رسم و طراحی با قلم دیجیتالی، به عنوان قابی برای مشاهده وبسایت‌ها و ویدئو در بهترین حالت آنها حتی در حال راه رفتن، یک وسیله میدانی به حساب می‌آید.
      یعنی یک تبلت اموری را ارائه می‌دهد که از نظر فیزیکی انجام آنها نه با گوشی‌های تلفن همراه و نه با لپ‌تاپ‌های سنتی میسر نیست.

      لذا مخصوصا به عنوان یک صفحه رسم و طراحی، واضح است که نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری همانند Adobe Photoshop CC و یا CorelDRAW به کاربرد نهایی خود در کنار یک قلم دیجیتالی می‌رسند. کاری که با کامپیوترهای رومیزی انجام آن از نظر فیزیکی میسر نیست و با تبلت‌های اندرویدی از نظر نرم افزاری میسر نیست.

      تبلت‌های شرکت کامپیوتری Microsoft درواقع پر کننده این خلأ هستند.

      بنابراین مشخص می‌شود که چرا در همین مطلب نقد و بررسی Laptop 3 گفته می‌شود که “سرفیس لپ‌تاپ افتضاح است هرچه که می‌خواهد باشد، چون تبلت نیست حتی نباید اسم سرفیس بر روی آن گذاشته شود”.

      پس بگذارید کامپیوترهای رومیزی کار خود که اجرای نرم افزارهای فوق سنگین گرافیکی با سخت افزاز فوق قوی و البته ارزان است را انجام دهند
      و تبلت‌های Surface نیز کار خود که اجرای نرم افزارهای کامپیوتری رایج در قالب “تبلت” که به نوعی Unlock کننده کاربردهای گسترده ساختار فیزیکی یک صفحه رسم و تماشا هستند.

      جناب آقای فرزان عزیز، شما همواره بودجه خود را به دو قسمت تقسیم نمائید.
      قسمتی برای یک کامپیوتر همراه که معیار انتخاب آن فوق نازک و سبک بودن با شارژدهی باتری بسیار بالاست. اگر معیار شما برای خرید لپ‌تاپ قوی بودن آن باشد، در نتیجه یک دستگاه ضخیم خواهید داشت که باتری آن واقعا زود به اتمام می‌رسد و علاوه براینکه انقدر سنگین است که نمی‌توانید همواره آنرا همراه خود داشته باشید و اکثرا بر روی میز و متصل به برق همانند یک کامپیوتر رومیزی با آن کار می‎کنید، سخت افزار بسیار ضعیف‌تری را نسبت به یک کامپیوتر رومیزی را در قیمت یکسان خواهید داشت.

      و قسمت دوم بودجه خود را صرف جمع کردن قویترین کامپیوتر رومیزی ممکن نمائید که در قیمت یکسان بارها از هر لپ‌تاپی قدرتمندتر خواهد شد.

      در پایان این پاسخ به دیدگاه شما باید از هدف ساخت کامپیوترهای همراه فوق قوی همانند Surface Book بگوییم.

      پیش از هرچیز لازم است این حقیقت را بازگو کنیم که هدف از تولید Surface Book بیشتر رقابت با Mac Book Pro بر روی کاغذ است تا ارائه دستگاهی که واقعا کارکرد داشته باشد.
      همچنین هدف از تولید Surface Laptop نیز رقابت با Mac Book Air دقیقا در رده و ساختار خودش است تا اینکه Microsoft خواسته باشد واقعا دستگاه کاربردی را ارائه دهد.

      اما جدای از نام برند Microsoft و Apple و حتی Surface و Mac Book در اینجا می‌بایست به هدف ساخت کامپیوترهای همراه بسیار قوی در حالت کلی آن اشاره کنیم.

      گاهی اوقات نیاز ضروری و اجباری وجود دارد که شما حتما باید به صورت میدانی در محلی حضور پیدا کرده و بدون حضور برق شهری نرم افزارهای سنگین همانند نرم افزارهای مهندسی و یا تدوین ویدئو را اجرا نمائید.
      لذا از روی اجبار و از آنجا که چنین کاربرانی چاره دیگری ندارند، سنگین وزن بودن و صخامت بالای دستگاه را ناچارا قبول کرده و لپ‌تاپ قدرتمندی را تهیه می‌کنند.

      اما اگر قرار است شما همواره لپ‌تاپ خود بر روی میز گذاشته و به برق متصل نمائید، کامپیوتر رومیزی انتخاب هوشمندانه‌تر و قدرتمندتری برای انجام امور فوق سنگین است.

  4. سلام
    من واقعا از laptop sureface3 خوشم اومده و قصد خریدشو دارم.
    تو ایران هست این مدل ؟

  5. سلام
    ببخشید آیا Surface Laptop 3 انتخابی مناسب برای یک دانشجو مهندسی و ادامه کار با اون به عنوان یه مهندس؟
    و آیا اصل بودن ویندوزی که بر روی سرفیس نصبه مشکلاتی رو برنامه نصب نرم افزار های کرک پیش می یاره یا نه؟
    با تشکر از زحمات شما(دمتون گم).

    1. درود بر شما

      قطعا Surface Laptop 3 در هر کانفیگی که باشد توانایی اجرای نرم افزارهای مهندسی سنگین را خواهد داشت.

      اما با توجه به اینکه شما رشته تحصیلی خود را ذکر نکرده‌اید، چنانچه رشته شما مهندسی عمران و یا معماری باشد، نرم افزارهایی همچون Autodesk Revit، نرم افزارهای فوق سنگینی به حساب می‌آیند که ما پیشنهاد می‌کنیم برای اجرای پروژه‌های وسیع توسط آنها، از کانفیگ Core i5 استفاده نکنید. لذا در این موارد بهتر است از کانفیگ Intel Core i7 و همچنین AMD Ryzen R7 بهره ببرید.
      همچنین اگر رشته شما مهندسی مکانیک باشد و تمایل دارید تا به جای نرم افزار Dassault System CATIA از نرم افزار Dassault System SolidWorks استفاده نمائید، مجددا بهتر است کانفیگ Core i5 را انتخاب نکنید. چراکه این کانفیگ پاسخگوی پروژه‌های حجیم نرم افزار گرافیکی SolidWorks نخواهد بود. حال آنکه پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم افزار جایگزین CATIA است که تقریبا همان کاربردها را داشته و البته در کنار گستردگی بیشتر در مقایسه با SolidWorks، به سخت افزار پایین‌تری برای پروژه‌های حجیم نیازمند است.
      اگر رشته شما مهندسی برق باشد، حتی ضعیف‌ترین کانفیگ Surface Laptop 3 نیز پاسخگوی نیاز شما به نرم افزارهایی چون Proteus و Autodesk AutoCAD Electrical و MATLAB خواهد بود.

      در یک حالت کلی باید دو مورد را بدانید:

      – اولا شما می‌بایست به صورت جداگانه بررسی نمائید که هر نرم افزاری که مورد نیاز شماست، به چه سخت افزاری برای اجرا شدن نیاز دارد. این مورد را می‌توانید در وبسایت رسمی شرکت سازنده نرم افزار مورد نظر پیدا کنید.

      – دوما اینکه شما با هر نرم افزاری دقیقا قصد انجام چه سطح پروژه‌ای را دارید بسیار در قضیه نیاز سخت افزاری تفاوت خواهد کرد. برای مثال پروژه‌ای در نرم افزار CATIA که تعداد قطعات آن در اردر کمتر از 10 است، با حتی ضعیف‌ترین کامپیوترها نیز ممکن است. اما اگر بخواهید برای مثال یک پروژه تحلیلی را که قطعات آن از اردر 100 است را در همان نرم افزار CATIA اجرا نمائید، طبیعتا نیاز به سخت افزار قوی دارید. یا برای مثال نرم افزار MATLAB به عنوان یک نرم افزار کد نویسی، می‌تواند پروژه شما در آن به سادگی چند خط کد باشد که ضعیف‌ترین کامپیوترها نیز قادر به کامپایل نمودن آنها هستند؛ اما اگر بخواهید توسط MATLAB برای مثال تحلیل انتقال حرارت در یک جسم پیچیده را مورد بررسی قرار دهید واضح است که به سخت افزار قوی نیاز پیدا خواهید کرد.

      بنابراین اینکه بخواهیم بگویئم «لپ‌تاپ برای کارهای مهندسی» یک گفته بسیار کلی است که اما پاسخ این چنین کلی نخواهد داشت.

      1. سلام و‌درود
        من میخواستم surface بگیرم که قابلیت استفاده از
        پد داشته باشم خصوصا واسه بحث طراحی معماری با فلم‌نوری و‌واسه رندر گیری میخواستم بدونم که جوابگو هست ؟ اگر هست چه مدل باید بگیرم ❤️🙏🏻

        1. درود بر شما.

          در پاسخ به شما باید بگوئیم که به نظر می‌آید، شما دیدگاه یا پرسش خود را در مطلب اشتباهی ثبت نموده‌اید.
          چراکه Surface Laptop بدترین دستگاه Surface از نظر طراحی با قلم‌های دیجیتالی بوده و هیچ یک از دستگاه‌های Surface به اندازه Surface Laptop از این نظر افتضاح نیستند.

          چنانچه قصد و هدف شما از طراحی، طراحی توسط نرم‌افزارهایی همانند Adobe Photoshop CC و یا Autodesk Sketchbook و موارد مشابه «هنری» می‌باشد، شک نکنید که بهترین دستگاه برای شما Surface Go خواهد بود. زیرا این دستگاه از تمامی دیگر انواع مدل‌های Surface اولا ارزان قیمت‌تر است، دوما سبک‌تر و نازک‌تر است، سوما «تبلت‌تر» است بدین معنی که دچار بالا رفتن درجه حرارت به صورت بسیار زیاد همانند دیگر دستگاه‌های Surface نمی‌شود.
          اما چنانچه صفحه نمایش بزرگتری را نیاز دارید، مجبور خواهید شد که Surface Pro را تهیه نمائید و متأسفانه Surface Pro همانند Surface Go یک تبلت واقعی نبوده و علاوه بر اینکه سنگین‌تر و ضخیم‌تر است، خب طبیعتا به نسبت اندازه بزرگتر صفحه نمایش خود زمانیکه به عنوان یک تبلت در دست قرار می‌گیرد، بسیار بزرگ و دست و پا گیر خواهد بود. همچنین Surface Pro به علت پردازنده قویتری که داراست (که این قوی بودن برای شما فایده‌ای هم ندارد) همواره درجه حرارت بالایی را داشته و یا به منافذ خروجی هوا و یا به موتور فن خنک کننده نیاز دارد در صورتیکه Surface Go به هیچ یک از ایندو نیاز ندارد.

          لازم به ذکر است که تمامی دستگاه‌های Surface از قلم دیجیتالی حرفه‌ای و البته گران قیمت Surface Pen پشتیبانی می‌کنند. قلمی که در سال 2017 با ثبت رکورد عدد تأخیر یا Latency فقط 21 میلی ثانیه، سریعترین قلم دیجیتالی دنیا لقب داده شد. همچنین قلم Surface Pen علاوه بر اینکه حساس به تشخیص 4096 درجه از فشار دست شما روی نوک خود را داراست و اثر این فشار را در نرم‌افزارهای طراحی با قلم شبیه‌سازی می‌کند، حتی زاویه اعمال شده به نوک خود را نیز تشخیص می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید