اخبار لحظه‌ ای و کوتاه سرفیس

معرفی اجمالی مشخصات سرفیس پرو ایکس Surface Pro X جدید

ساعاتی پیش در مراسم نیویورک مایکروسافت سرفیس پرو ایکس جدید با پردازنده ARM و قلم جدید رونمایی شد

نسل آینده لپ‌تاپ‌ها

مهمترین محصول معرفی شده در مراسم دوم اکتبر مایکروسافت در سال 2019، بدون شک Surface Pro X است. این محصول بدین دلیل حائز اهمیت بسیار است که سالها برای ساخت آن تلاش شده و حتی در راستای تولید موفق آن، چندین دستگاه دیگر پیش از آن تولید و آزمایش شده‎‌اند. چیزی که می‌بینیم در اصل یک نسخه پیشرفت داده شده از اولین دستگاه سرفیس است که با نام Surface RT در سال 2012 از آن رونمایی شد.

پردازنده‌ای از نسل آینده

دلیل پیشرفته بودن Surface Pro X اصلا صفحه نمایش بدون مرز آن نیست؛ اگرچه که دیگر شرکت‌ها از جمله Apple پیشرفت را تعدد دوربین و یا بدون مرز بودن صفحه نمایش تصور می‌کنند. اما حقیقت مدرن بودن دستگاه معرفی شده توسط مایکروسافت، به پردازنده آن وابسته است. پردازنده‌ای که از نوع آرم ARM یا میکروپروسسور و با نام Microsoft SQ1 می‌‌باشد. این پردازنده ای آر ام که با همکاری شرکت کوالکام Qualcomm ساخته شده است، به نظر بسیاری تقریبا همان Snapdragon 8cx است، یک اسنپدراگون ساخته شده مخصوص فقط کامپیوتر ها. گفته می‌شود Surface Pro X تا 3 برابر از سرفیس پرو 6 سابق، قویتر خواهد بود.

سیستم عامل “کامل” کامپیوتری

ممکن است باخود بگویید پردازنده‌های اسنپدراگون که خب سالهاست با همین قدرت حیات دارند، پس نقطه مدرن پرو ایکس دقیقا کجاست؟! نکته مورد توجه این دستگاه، در واقع کنار هم گذاشتن آن پردازنده با یک سیستم عامل “کامل” کامپیوتری Windows 10 Home است. چراکه مانع اصلی پیش روی استفاده از پردازنده نوع ARM برای کامپیوترها، عدم امکان اجرای نسخه کامل یک سیستم عامل کامپیوتری بر روی آنهاست که بتواند تمامی نرم افزارهای سنتی Win32 را اجرا نماید.

لذا این مانع بالأخره توسط تنها شرکتی که اینکار از آن ساخته بود برداشته شده و به کمک پردازنده‌های آرم، از این پس شاهد لپ‌تاپ‌ها فوق نازک، فوق سبک و با مدت زمان شارژدهی بسیار بالای باتری در آینده خواهیم بود.

موارد مذکور، هدیه‌ای است که پردازنده‌های ARM به کامپیوترهای همراه می‌دهند و دست یافتن به این موارد با استفاده از پردازنده‌های سابق شرکت Intel به هیچ وجه محقق نخواهد شد. سیستم عامل این دستگاه، Windows 10 Home خواهد بود.

قلم انقلابی

گاهی اوقات کاربران حرفه‌ای همواره منتظر مواردی هستند و می‌گویند اگر موردی به دستگاهی اضافه شود، بسیار خوب می‌شود. اما دنیای تکنولوژی زمانی شگفت زده می‌شود که ایده‌ای را مشاهده می‌کند که هیچکس تصور آنرا نداشته؛ همانند دسته بازی کنسول PlayStation 4 که به صورت بسیار مهندسی و دقیقی بالاتر از انتظار کاربران ایده‌پردازی شد.

قلم جدید پرو ایکس نیز همین گونه است و بزرگترین مشکل قلم سابق که افتادن و گم شدن حتی به هنگم اتصال آهنربایی به بدنه بود را حل کرده است. این قلم جدید در داخل قسمتی از کیبورد که تا می‌شود، مخفی شده و شارژ می‌شود.

البته این ویژگی تنها مختص کیبورد گران قیمت‌‌تر آلکانتارا سیگنچر Alcantara Signature می‌باشد و کیبورد معمولی پرو ایکس محفظه‌ی مربوط به قلم را دارا نیست.

قسمت سمت چپ دستگاه که پیش‌تر به چسباندن قلم به صورت آهنربایی در سرفیس پروهای قبلی تعلق داشت، حالا مکانی شده برای دو عدد پورت USB تایپ سی . لذا سرفیس پرو ایکس فقط Type C داراست، بدون یو اس بی سایز کامل یا Type A. البته به جز USB ساز کامل، یکی از Type-C ها به هدفون نیز اختصاص پیدا خواهد کرد (به کمک یک تبدیل) چراکه سرفیس پرو X جک 3.5 میلیمتری هدفون را دارا نیست.

همواره متصل

معضلات بهره بردن از اینترنت همراه در کنار مادربر با ساختار شرکت Intel، به پایان رسیده‌اند و به لطف پردازنده ساخته شده توسط شرکت Qualcomm دیگر تمامی مدلهای سرفیس پرو ایکس سیم کارت خور خواهند بود تا از اینترنت آمده از سیم کارت LTE همواره بهره ببرند بدون اینکه دیگر نگران خورده شدن باتری باشیم؛ چراکه دوام عمر باتری Surface Pro X بسیار بیشتر از سرفیس پروهای معمولی است.

لذا چیپ GPS موقعیت یاب نیز بر روی این دستگاه حضور دارد تا آنرا به یک تبلت واقعی تبدیل کند.

این امکانات شاید برای شما که با گوشی تلفن همراه خود در حال خواندن این متن هستید، پیش پا افتاده به نظر برسد. اما لازم به ذکر این نکته فوق مهم است که وقتی بحث کامپیوتر و دستگاهی می‎شود که سیستم عامل “کامل” کامپیوتری داشته باشد، شرکت Apple ناتوان از مجهز کردن تمامی کامپیوترهای همراه MacBook خود به قابلیت پشتیبانی از سیم کارت و یا GPS است، چراکه آنها اصلا به اندازه سرفیس قرار نیست تا “همراه” باشند.

هارد قابل تعویض

دیگر ویژگی بسیار مهم و کاربردی این کامپیوتر، قابلیت تعویض آنی حافظه ذخیره سازی به راحتی و به سرعت توسط خود کاربر است. این قابلیت به شما اجازه خواهد داد تا اگر دستگاه ارزان قیمتی را تهیه کرده‌اید که حافظه ذخیره سازی آن پایین است، حافظه آنرا به صورت ارزان قیمت‌تری افزایش دهید.

 

زمان عرضه

شرکت Microsoft اعلام کرده است که فروش این محصول انقلابی را در ساعت 11:30 صبح روز 5 نوامبر به وقت ایالات متحده به صورت رسمی شروع خواهد کرد.

قیمت نسخه پایه‌ای از دستگاه که 8GB حافظه RAM و 128GB حافظه ذخیره سازی SSD داراست، برابر با 999 دلار اعلام شده.

 

*به‌روز رسانی

چنانچه همانند ما بسیار این دستگاه فوق العاده را دوست دارید و می‌خواهید به دستگاه کنونی سرفیس خود، کمی رنگ و بوی Surface Pro X را بدهید تصویر زمینه رسمی این دستگاه با کیفیت اصلی را تقدیم شما می‌کنیم:

 

منبع
وبسایت رسمی مایکروسافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید