اخبار لحظه‌ ای و کوتاه سرفیس

بررسی اجمالی پردازنده SQ1 سرفیس پرو ایکس – مایکروسافت اس کیو وان برای Pro X

پردازنده ای با ساختار ARM که به صورت خاص برای سرفیس پرو X ساخته شده است و به صورت شگفت انگیزی قدرتمند و البته کم مصرف با دمای کاری پایین می‌باشد.

قویترین ARM تاریخ

پردازنده خاص تولید شده برای Surface Pro X، چیپ Microsoft SQ1 نام دارد که درواقع یک نسخه تقویت شده از کوالکام اسنپدراگون Qualcomm Snapdragon 8cx به حساب می‌آید.

این چیپست که ساختار ARM داشته و با همکاری شرکت کوالکام ساخته شده است، قویترین پردازنده با ساختار آرم نیز می‌باشد. چراکه از اولین و سریعترین پردازنده 8 هسته ای کایرو Kyro با فرکانس 3GHz یا 3 گیگاهرتز که توسط تکنولوژی فوق العاده 7nm یا 7 نانومتری ساخته شده است، بهره می‌برد.

کم مصرف، اما قوی

تغییرات چشمگیر سرفیس پرو X که در مقایسه با پرو 7 به شدت نازک و سبک با مدت زمان شارژدهی بالا شده است، همگی فقط و فقط به علت استفاده از این چیپ است. این چیپ به نظر بسیاری یک پل بین پردازنده‌های سنتی لپ‌تاپ که 15W هستند و پردازنده‌های تلفن همراه که 2W هستند می‌باشد. لذا همکاری Microsoft با Qualcomm باعث شده است تا یک پردازنده با ساختار ای آر ام تولید شود که برای اولین بار توان 7W را خواهد داشت تا یک سر و گردن از نظر قدرت بالای قویترین گوشی‌های تلفن همراه مدرن ما قرار گیرد. البته گفته می‌شود که اس کیو وان در صورت نیاز تا 15 وات نیز توان مصرفی خواهد داشت، اما به کمک هوش مصنوعی یا AI استفاده شده در ساختار Pro X به عنوان اولین کامپیوتری که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند باعث شده است تا بسیار کم پیش آید که تا حد 15 وات پرمصرف شود.

تمرکز بر روی گرافیک

به علل گوناگون، مایکروسافت علاقه بسیاری داشته تا SQ1 از نظر گرافیکی بسیار قوی باشد. لذا پردازنده گرافیکی Adreno 685 که واقعا قدرتمند است را باز هم تقویت کرده است که به عقیده ما همین باعث شده است تا مصرف پردازنده از 2 وات به 7 وات افزایش یابد. در نتیجه حداقل طبق اعلام Microsoft، ما به میزان 2.1 ترافلاپس Teraflops قدرت پردازش گرافیکی در Surface Pro X خواهیم داشت؛ درحالیکه کنسول بازی XBOX One دارای 1.31 ترافلاپس و Sony PlayStation 4 دارای 1.84 ترافلاپس قدرت گرافیکی هستند. این اعداد راستش را بخواهید کمی مشکوک به نظر می‌رسند…

همواره متصل به LTE

به لطف همکاری با Qualcomm که استاد ساخت پردازنده‌های با ساختار ARM است، همانند تمامی دیگر پردازنده‌های آرم مدرن امروزی دیگر نیازی به تعبیه نمودن یک چیپ جداگانه برای بهره‌مندی از قابلیت سیم کارت نخواهیم بود و چیپست SQ1 خود از پایه دارای این قابلیت است. لذا با وجود چنین موضوعی، گویی تلاش مهندسان مایکروسافت برای مجهز نمودن Surface Pro 2017 به قابلیت استفاده از اینترنت آمده از سیم کارت به کمک قراردادن یک چیپ مجزای Snapdragon X16 در کنار پردازنده Intel Core i5 به نوعی بیهوده به نظر می‌رسد. به همین علت که است که Surface Pro 7 دیگر نسخه خاصی نخواهد داشت که سیم کارت خور باشد؛ چراکه به لطف SQ1 تمامی نسخه‌های Surface Pro X خب ذاتا این قابلیت را دارا هستند.

فقط برای Microsoft Surface

اینکه چنین پردازنده فوق العاده‌ای را بر روی دیگر تبلت‌های مدرنی که در آینده‌ای بسیار نزدیک توسط Dell، HP، Lenovo و ASUS درست همانند Surface Pro X با ساختار ARM تولید می‌شوند ببینیم، بسیار خوب است.

اما خب Microsoft تولید کننده و عرضه کننده چیپست که نیست!

لذا از نام SQ1 نیز به صورت واضحی مشخص است که به احتمال بسیار بالا قرار است تا سال بعد شاهد Surface Pro X2 با پردازنده SQ2 باشیم. لذا این پردازنده فقط مختص کامپیوترهای سرفیس خواهد بود و بس.

منبع
وبسایت رسمی مایکروسافتمجله The Verge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید