اخبار لحظه‌ ای و کوتاه سرفیس

معرفی اجمالی ویندوز 10 ایکس Windows 10 X – سیستم عامل مخصوص دو صفحه نمایش

بلاگ رسمی Windows از سیستم عامل جدید مایکروسافت با نام 10X رونمایی کرد، سیستم عاملی که برای دستگاه‌های با دو صفحه نمایش طراحی شده است.

احساس نیاز

در مراسم معرفی سرفیس نئو با نگاه به صفحه نمایش آن و دقت برای تشخیص سیستم عامل آن متوجه شدیم که با Windows 10 دستگاه‌های ما متفاوت است. پانوس پانای هم در این مراسم از کلمه ویندوز 10 ایکس استفاده کرد.

اما ساعاتی پس از مراسم، آقای اران مگیدو Eran Megiddo به عنوان سرپرست کلی بخش Windows در Microsoft، خبری بسیار مهم را بر روی بلاگ رسمی ویندوز قرار داد که از Windows 10X پیش نمایشی را ارائه می‌داد. به منظور دسترسی به صفحه مذکور می‌توانید از این لینک و یا تصویر زیر کمک بگیرید (اتصال VPN نیاز است).

لذا دریافتیم که مایکروسافت صرفا برای دستگاه‌هایی که دارای دو صفحه نمایش هستند، یک سیستم عامل جداگانه به نام Windows 10 X خلق کرده است. سیستم عاملی که خب دلیل وجود آن واضح است، چراکه ویندوز 10 فعلی نخواهد توانست تا تمامی ویژگی‌های کاربردی دو صفحه نمایش تاشو را پوشش دهد.

آیا این همان Windows Core OS است؟

بسیاری همانند ما تصور می‌کردیم که بالأخره قرار است تا Windows Core OS را ببینیم. این تصور پس از انتشار معرفی رسمی ویندوز 10 ایکس به هم نریخته است؛ اما بسیار شک داریم که 10X همان Core OS باشد.

گفته شده است که ویندوز 10 اکس یک سیستم عامل کاملا جدید نیست که برای خلق آن پایه‌های ویندوز فعلی به کلی نادیده گرفته شوند. یعنی براساس سیستم عامل فعلی ساخته شده است. اما خب رابط کاربری آن برای صفحه نمایش های دوگانه مناسب سازی می‌شود.

لذا با این گفتار ما نمی‌توانیم بگوییم که 10X همان کور او اسی هست که از پایه مجددا نوشته شده تا سرعت و مصرف باتری بهینه‌تری داشته باشد.

اما از طرفی خب مایکروسافت وعده Windows Core OS را در سال 2020 داده بود و اکنون می‌بینیم که سیستم عامل رونمایی شده برای سال 2020 با نام Windows 10X شناخته می‌شود؛ لذا چه کسی می‌گوید که این همان نیست.

ساختار Windows 10X

خبر بسیار خوب در رابطه با 10 ایکس این است که قادر خواهد بود تا نرم افزارهای سنتی Win32 یا Desktop را هم اجرا کنند. مطمئنا می‌دانید که سیستم عامل‌های جدید مایکروسافت از سال 2012 تا به حال که با نام‌های Windows RT و Windows 10S شناخته می‌شدند، همگی نسبت به اجرای نرم افزارهای سنتی محدود شده بودند و تنها می‌توانستید برنامه‌های کاربردی دانلود شده از استور Store را بر روی آنها اجرا نمائید.

البته اینکه Surface Neo و همچنین دستگاه‌هایی که قرار است در آینده‌ای بسیار نزدیک از طرف دیگر شرکت‌های HP, Dell, ASUS و Lenovo همانند سرفیس نئو با دو صفحه نمایش و تاشو ساخته شوند، همگی از پردازنده‌های شرکت Intel استفاده خواهند کرد خود گویای این مسئله است که سیستم عامل آنها نیز توانایی اجرای نرم افزارهای سنتی x86 و Win 32 را خواهند داشت. چراکه مانع بر سر راه اجرای اینگونه نرم افزارها، صرفا هر پردازنده‌ای به جز پردازنده‌های کامپیوتری شرکت‌های اینتل و AMD است؛ منظور ما پردازنده‌های مدرن با ساختار ARM همانند کوالکام اسنپدراگون Qualcomm Snapdragon می‌باشد.

دو تصویری که در بالا و پایین مشاهده می‌کنید، اولین تصاویر رسمی منتشر شده از Windows 10X هستند:

زمان عرضه

درست همانند سرفیس نیو ، ویندوز 10 ایکس نیز در تعطیلات سال 2020 عرضه عمومی خواهد شد.

البته با ذکر این نکته بسیار مهم که Windows 10 X فقط و فقط برای دستگاه‌های تاشو است؛ لذا شما نخواهید توانست بر روی هیچ دستگاه دیگری از جمله کامپیوتر خود این سیستم عامل را نصب نمائید.

منبع
بلاگ رسمی Windows (نیاز به VPN است)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید