نقد و بررسی تخصصی

بررسی پرونده ناتمام سرفیس فون و سرفیس 4 – قسمت اول

پس از برگزاری رویدادهای گذشته Microsoft و عدم معرفی موارد فوق، سؤالات بسیار بزرگی در ذهن علاقه‌مندان به وجود آمده ست که در این مطلب به آنها پاسخ داده خواهد شد.

این دستگاه معرفی شده است.

به مطلب سرفیس دوئو در این لینک یا تصویر زیر مراجعه نمائید:

 

اصالت Surface چیست؟ چرا دیگر دستگاهی با نام Surface را در بازار نمی‌بینیم؟ آیا انقلاب دستگاه‌های Surface رو به زوال رفته است؟ فرجام گوشی‌های تلفن همراه Lumia چه شد؟ و اما در آینده برای تمام موارد مذکور چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تمام این سؤالات، سؤالات بسیار مهمی هستند که در ذهن علاقه‌مندان به کامپیوتر، Windows و علل خصوص Surface به وجود آمده است. ما در اینجا، تخصصی‌ترین وبسایت Surface، به تمام سؤالات شما پاسخ خواهیم داد. بدین منظور، ریشه و روند دستگاهی به نام Surface را بررسی می‌کنیم که در این مسیر، پاسخ سؤالات مذکور را نیز دریافت خواهید نمود.

پیش از Surface Phone، ابتدا به سراغ Surface می‌رویم.

تاریخچه دستگاه‌های Surface به صورت کامل در مطلب جداگانه‌ای بررسی شده است که در اینجا خیلی با آن کاری نداریم و قرار است تا از مواردی که در تاریخ برای همگان آشکار نیست سخن بگوییم، مواردی که در مطلب مذکور به آنها اشاره‌ای‌ نشد.

چیزی که در حال حاضر از Surface و Surface Pro داریم، بسیار متفاوت از سال 2012 می‌باشد. Surface به معنای یک کامپیوتر بسیار سبک و نازک در قالب تبلت است. در سال 2012 و در ابتدای ورود دستگاه‌های Surface، دو دستگاه با نام‌های Microsoft Surface RT و Microsoft Surface Pro موجود بودند. در آن زمان، Surface Pro دستگاهی کم طرفدار و با محبوبیت بسیار کمتری بود. یک تبلت بسیار ضخیم و سنگین با شارژدهی بسیار پایین که علاوه بر عدم توانایی رقابت با لپ تاپ‌ها از نظر قدرت، گران هم بود. اما Surface RT درواقع نقش دستگاه اصلی و برتر را بازی می‌کرد. به طوریکه تمام سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های Microsoft برای آن بود. دستگاهی که انقلاب Surface را ایجاد نمود. اما به دلایلی که در مطلب تاریخچه دستگاه‌های Surface ذکر شد، موفق نبود.

 

در نسل بعدی، یعنی Surface 2، سعی در آن بود که Surface RT پیشرفت داده شود؛ تلاشی که بسیار بیشتر از چیزی بود که بر روی Surface Pro به منظور پیشرفت آن گذاشته شد. درنتیجه نیز، Surface Pro 2 تقریبا همان Surface Pro 1 بود در حالیکه Surface 2، آغاز تغییر رنگ کلی تمام دستگاه‌های Surface تا به حال به شمار می‌رود و در واقع تغییرات اصلی نسل دوم را به همراه خود داشت. همچنین اولین تبلت اجرا کننده Windows که از سیم کارت پشتیبانی می‌کرد بود. همین موضوع نشان دهنده این است که سیاست و هدف گذاری اصلی Microsoft در آن زمان، بر روی Surface بوده است و نه Surface Pro.

 

اما در نسل بعدی، ورق کاملا برگشت. دلیل آن هم شکست Surface RT علی رغم تلاش‌های Microsoft بود. حالا دستگاهی که سیاست گذاری اصلی، برای آن بوده است، شکست خورده بود. بنابراین دستگاه انقلابی Surface Pro 3 پا به عرصه گذاشت. Surface Pro 3 درواقع شروع موفقیت و از میدان به در کردن رقیب اصلی Microsoft، یعنی Apple MacBook و Apple iPad بود. تمام این موارد عالی، به قیمت تغییر سیاست گذاری Microsoft به سمت رها کردن Surface اصیل و در پیش گرفتن پیشرفت Surface Pro تمام شد.

 

ماجرا دقیقا در همین نقطه تغییر اساسی را پیدا می‌کند.

دستگاه Surface غیر Pro تبدیل می‌شود به اولویت دوم Microsoft و از هدف گذاری اصلی خارج می‌شود. و در Surface 3 تبدیل به چنین سیاستی می‌شود: “تولید ارزان‌ترین Surface برای بیشترین کارایی”

که البته Microsoft در Surface 3، به این هدف خود به صورت کامل دست پیدا می‌کند. دستگاهی که تقریبا از هر جهت ارزان بود و در کلاس کاری Surface غیر Pro نیز توانا بود و برخلاف Surface 2، می‌توانست بسیاری از برنامه‌های کامپیوتری را اجرا کند. یعنی سبک‌تر و با شارژدهی بیشتری نسبت به Surface Pro 3 بود. Surface 3 تقریبا یک شاهکار به شمار می‌رفت. اما نکته‌ای ترسناک در آن وجود داشت. و آن هم ذات Surface 3 به عنوان یک رده ارزان بود. چیزی که اصلا رابطه‌ای با پدران خود نداشت. Surface RT و Surface 2 اصلا برای ارزان بودن ساخته نشده بودند. همین عامل، بازار حال حاضر مارا دچار تغییر کرد.

پس از Surface Pro 4، در هر مراسمی بی‌صبرانه انتظار Surface 4 را می‌کشیدیم. در مراسم آبان ماه سال گذشته، برای اولین بار ناامید شدیم. وقتی به جای تبلت سبک اجرا کننده Windows، شاهد یک لپ تاپ بزرگ و سنگین و یک کامپیوتر رومیزی بودیم. که البته این دستگاه‌ها، خود نیز از دیدگاه کلی و رقابت با MacBook Pro و iMac، بسیار عالی بودند؛ اما از دیدگاه منتظران Surface 4، ناامید کننده بودند. پس از آن، تمام نگاه‌ها به سمت مراسم بعدی Microsoft که قرار بود در بهار سال بعد برگزار شود، دوخته شده بود. اما چیزی که از آن رویداد نیز دیدیم، یک لپ حتی بسیار بدتر از لپ تاپ قبلی بود. لپ تاپی که دوبرابر وزن و ضخامت Surface Pro 4 را داشت و همچنین از آن ضعیف‌تر و گران‌تر بود. و مهمتر از هرچیزی، اصلا یک تبلت نبود. اگر لپ تاپی که در مراسم آبان ماه معرفی شد، از کیبورد خود جدا می‌شد، این دستگاه جدید حتی آن طور نیز نبود. یعنی قلم، لمسی بودن صفحه نمایش و حالت تبلت به کلی در این دستگاه مُرد. روندی که مرگ تدریجی Surface را تداعی می‌کرد. اما باز هم انتظار ما برای Surface 4 به عنوان یک Surface واقعی و اصیل، از مراسم بعدی Microsoft بود؛ که متأسفانه تیر خلاص به این دستگاه، در این مراسم زده شد. چنانکه شاهد معرفی Surface Pro 5 با نام Surface Pro 2017 بودیم.

 

یک پایان بسیار ناراحت کننده.

اما چرا و چطور اینگونه شد؟

در این باره سه دلیل برای عدم معرفی Surface 4 را بررسی خواهیم کرد.

– اولین دلیل که باعث تمام این اتفاقات ناگوار بود، عدم توانایی Microsoft و درواقع Intel برای پیشرفت Surface 3 و پردازنده آن بود. یعنی اگر Surface 4 عرضه می‌شد، تقریبا و شاید دقیقا همان Surface 3 می‌بود.

– دلیل بعدی، تغییر سیاست Microsoft نسبت به زمان ارائه Surface 3 بود. یعنی هدف گذاری Microsoft برای یک تبلت سبک و بدون فن با شارژدهی بالا، از Surface بر روی Surface Pro تغییر پیدا کرد؛ و Microsoft تصمیم گرفت تا Surface Pro 2017 آن دستگاه بدون فن و با شارژدهی بالا باشد.

– سومین دلیل، برمی‌گردد به اینکه Microsoft تصمیم گرفت تا Surface، آن دستگاه ارزان نباشد. یا در بیان بهتر، دستگاه ارزان، Surface نباشد. تغییر سیاست‌های Microsoft باز هم عامل اصلی تأثیرگذار بر سرنوشت Surface اصیل بود. در چنین شرایطی، Microsoft تصمیم گرفت تا دستگاه‌های ارزان و حتی سبک اجرا کننده Windows را دیگر شرکت‌های معتبر همانند hp، Dell، Lenovo، Asus و… تولید کنند. لذا اگر به دنبال Surface 3 پیشرفت داده شده هستید، می‌توانید در محصولات دیگر شرکت‌ها دنبال آن بگردید. دستگاه‌هایی که از هرجهت در آنها سعی شده است تا ارزان، سبک و “تبلت” باشند.

احتمالا حالا تصور می‌کنید که Surface غیر Pro منقرض شده است. اما همچنان موارد بسیار مهمی را می‌توان برای آن در آینده دید.

در میان این اتفاقات، Microsoft تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن Surface به کار برد. اساساً، تولد Surface با ارائه نسخه‌ای از Windows که بر روی پردازنده‌های ARM اجرا می‌شد بود. لذا Microsoft سعی خود را در اجرای Windows بر روی پردازنده‌های ARM متوقف نکرد، و در سال 2015 طی مراسمی در شنژن چین، توانست بر روی پردازنده Snapdragon 803 از شرکت Qualcomm، سیستم عامل Windows 10 خود را اجرا کند. اتفاقا به‌خاطر این اقدام Microsoft درست قبل از مراسم بهار 2017، پیش بینی شد که Surface 4 از احتمال بالایی برای معرفی شدن در این مراسم برخوردار است. قضایای شنژن چین را در کنار معرفی سیستم عامل جدید و سبک Windows 10 S قرار دهید که هدف آن گسترش UWP یا سیستم سراسری نرم افزاری ویندوز است. Windows 10 S به معنای دور نمودن اجباری کاربران از نرم افزارهای Desktop، به سمت دوستی با برنامه‌های کاربردی Store است. که این قضیه، تنها برای رونق دستگاه‌های همراه به راه افتاد.

پس از کنار هم گذاشتن این دو مورد، به سراغ دیگر لبه ماجرا می‌رویم.

اما ماجرای گوشی‌های تلفن همراه Lumia، در مسیر متفاوت دیگری بود. پس از خرید بخش Lumia از Nokia توسط Microsoft، رویکرد دقیقا همان چیزی بود که در سالهای پیش Lumia دیده می‌شد؛ بدون هیچ تغییر خاصی. تنها لوگو Microsoft بود که روی بدنه دستگاه‌های Lumia نقش بسته بود. بنابراین انتظارات زیادی از آنها نداشیم و به طبع، با شکست مواجه شدند.

تا اینکه در مراسم بهار سال 2017، مدیریت کنونی Microsoft، یعنی ساتیا نادلا، در سخنرانی خود تأکید کرد که “ما مطمئنا در آینده گوشی‌های بیشتری را خواهیم ساخت”.

قطعات پازل را در کنار یکدیگر بگذارید.

نام Surface منتظر یک دستگاه سبک و نازک که با پردازنده‌های ARM قدرت گرفته، می‌باشد و Microsoft نیز بستر Windows 10 S را فراهم آورده است.

از طرفی خیلی وقت است که منتظر دستگاه Surface غیر Pro هستیم و نادلا هم خبر از گوشی‌هایی می‌دهد “که با گوشی‌های حال حاضر بسیار متفاوت هستند و انقلابی حتی بزرگتر از Surface را در بر خواهند داشت”.

تمام اینها، نشانه‌هایی است که ما را به عصر نوینی از دستگاه‌های سراسری می‌رساند.

اگر Microsoft موفق شود تا Windows 10 را بر روی پردازنده‌های ARM اجرا کند، بدین معنی است که گوشی تلفن همراهی که در حال خواندن این مطلب با آن هستید، قادر خواهد بود تا جایگزین کامپیوتر شما شود.

در اولین نگاه به جمله فوق، حتما این مسئله در ذهنتان به وجود خواهد آمد که چطور ممکن است یک گوشی به قدرت لپ تاپ باشد. در این باره توجه شما را به مراسم اخیر شرکت Apple جلب می‌کنیم. “پردازنده استفاده شده در iPad Pro، از بسیاری از لپ تاپ‌های کنونی قویتر است”. یا به تستی که سال پیش باز هم توسط Apple انجام شد دقت کنید: “پردازنده A9 استفاده شده در iPhone، در عمل از پردازنده Intel Core m3 موجود در MacBook Air قویتر است”.

این در حالیست که پردازنده‌ای همانند Snapdragon 835، بارها حتی قویتر از A9 می‌باشد؛ و برنامه ریزی‌های Microsoft نیز برای اجرای Windows 10 بر روی 835 است.

این اسامی آشنا نیستند؟

پردازنده Core m3 استفاده شده در Surface Pro 4

دستگاه اصیل Surface که با پردازنده ARM قدرت گرفته است

به آینده دستگاه‌‌های سراسری خوش آمدید.

Microsoft CEO Satya Nadella holds a Nokia Lumia mobile phone during an address at the company’s “build” conference in San Francisco, California in this file photo taken April 2, 2014. Nokia on Friday said the sale of its once-dominant handset business to Microsoft has been closed after the companies agreed to leave two factories in India and Korea out of the deal. REUTERS/Robert Galbraith/Files (UNITED STATES – Tags: BUSINESS SCIENCE TECHNOLOGY)

پایان قسمت اول

ادامه مطلب در قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید