نقد و بررسی تخصصی

ساتیا نادلا – معرفی مسئولین مایکروسافت (قسمت پایانی)

تفاوت اصلی بین Microsoft و Apple در تیم آنهاست. آشنایی با مسئولین بخش‌های مختلکریس کپوسلا - معرفی مسئولین مایکروسافت (قسمت ششم)ف Microsoft در چند قسمت

به مناسبت سالروز تولد آقای ساتیا نادلا بالأخره به قسمت پایانی معرفی مسئولان و مدیران مایکروسافت می‌رسیم تا مدیر عامل این شرکت را خدمت حضور شما معرفی کنیم.
او نمونه یک فرد تمام موفق و البته با ایده‌های بسیار جذاب و زندگی تماما سالم است که به عنوان سومین مدیر عامل برای شرکت Microsoft، تقریبا از نظر همه بسیار خوب کار کرده است.

آغاز زندگی و استخدام در مایکروسافت

ساتیا نادلا به انگلیسی Satya Nadella، یک فرد هندی با تابعیت ایالات متحده آمریکاست. در سال 1967 میلادی مقارن با 28 مرداد ماه سال 1346 او در حیدرآباد کشور هندوستان به دنیا می‌آید و در همین کشور نیز مدرک کارشناسی خود در زمینه مهندسی الکترونیک را اخذ می‌کند. سپس در سن 22 سالگی به آمریکا مهاجرت می‌کند تا مدرک کارشناسی ارشد خود در زمینه کامپیوتر را از دانشگاه میلواکی ایالت ویسکانسین در شمال آمریکا اخذ نماید.
در قدم بعدی، مدرک مدیریت را از دانشگاه شیکاگو اخذ کرده و در سن 25 سالگی استخدام شرکت مایکروسافت می‌شود. زمانیکه وی به استخدام مایکروسافت درمی‌آید، این شرکت مشغول به نسخه سوم از سیستم عامل خود با نام Windows 3 بود.

فعالیت در مایکروسافت پیش از مدیریت

زمینه فعالیت او در مایکروسافت پیش از مدیریت، بیشتر امور در رابطه با سرویس‌های آنلاین و همچنین در حالت کلی، بخش Business مایکروسافت بوده است؛ لذا مقام او درست پیش از مدیر عاملی، مدیریت بخش سامانه‌های ابری و آژور Azure بود.
دقیقا به همین دلیل است که پس از رسیدن او به مقام مدیریت کل Microsoft، این شرکت بسیار بسیار بیش از پیش به سمت سیستم‌های بر پایه ابری یا Cloud رفته است. چنانکه پس از روی کارآمدن ساتیا نادلا، خطر موفقیت حتمی Google در برابر مایکروسافت به علت تمرکزش بر روی دستگاه‌هایی که بر پایه سامانه‌های ابری کار می‌کنند، کمتر شده است.

رؤیای پردازش ابری

جالب است بدانید که رؤیای گوشی تلفن همراهی که واقعا همه کار انجام می‌دهد و فقط کافیست به یک صفحه نمایش بزرگتر متصل شود تا نقش کامپیوتر را نیز بازی کند هم به ساتیا نادلا تعلق دارد. لذا پروژه و سرویس Continuum که گوشی تلفن همراه Microsoft Lumia 950 را توسط اتصال به صفحه نمایش‌های بزرگتر تبدیل به یک کامپیوتر با سیستم عامل Windows 10 S می‌کرد، پس از به مدیریت رسیدن ساتیا نادلا ارائه شد.

نقطه آغاز تحولات مایکروسافت

البته این تنها آغاز ماجرا برای تحولاتی بود که آقای نادلا در Microsoft پس از استیو بالمر به عنوان مدیریت پیشین به وجود آورد. به عنوان فردی که خود از کشوری واقعا محروم آمده است، هدف اصلی ساتیا در مایکروسافت همواره “قدرت بخشیدن به هر کسی و هر مجموعه‌ای در هر کجای این سیاره برای بهره‌مندی بیشتر” بوده است. در راستای این هدف، بسیاری از اقدامات از جمله خریداری شبکه GitHub برداشته شد تا برنامه نویسان بسیار بسیار درجه پایین در هر کجای این سیاره که هستند، خود را بسیار بسیار نزدیک به Microsoft ببینند.

تأثیر بر روی سرفیس

چنانچه بخواهیم در رابطه با تأثیر انتساب ساتیا نادلا به عنوان مدیریت کل Microsoft بر روی دستگاه‌های Surface سخن بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که ساتیا 4 ماه پس از معرفی Surface Pro 2 و Surface 2 که به نوعی یک شکست به حساب می‌آمدند روی کار آمد و دقیقا پس از گذشت 4 ماه از شروع مدیریت وی، انقلاب دستگاه‌های Surface در Surface Pro 3 آغاز شد. فاصله 8 ماهه‌ای که دستگاه‌های سرفیس را از یک فاز بدون تغییر، بدون آینده و تقریبا شکست خورده، به فاز بسیار بسیار محبوب شدن برد. چراکه تمام داستانی که ما در بازار از دستگاه‌های سرفیس می‌بینیم، دقیقا از Surface Pro 3 به بعد است.

تأثیر بر روی ویندوز

به غیر از تغییر فاز دستگاه‌های سرفیس به یک حالت مدرن، نادلا مجددا جان دوباره‌ای به تیم آقای مایرسون در ویندوز داد تا سیستم عامل فوق العاده کامل و مدرنیزه شده Windows 10 نیز کمتر از یکسال پس از روی کار آمدن نادلا رونمایی شود و به گفته خود مایکروسافت قرار باشد که تا سالها از همین سیستم عامل مدرن استفاده شود و فقط آنرا به‌روز رسانی نمایند؛ گویی سیستم عامل شرکت مایکروسافت از Windows به Windows 10 تغییر نام پیدا کرده باشد.

سیاست خریداری دیگر شرکت‌ها

موفقیت بعدی ساتیا نادلا در ایده خریداری شرکت سوئدی Mojang که سازنده بازی Minecraft است بود. بازی که چندی بعد تبدیل شد به پرفروش‌ترین عنوان فروشگاه‌های نرم افزاری گوگل Play Store و اپل iTunes Store و همچنین سونی PlayStation Portable Store.

دیگر خرید بزرگ نادلا برای مایکروسافت که درآمد و موفقیت به همراه خود داشت، خرید شبکه اجتماعی LinkedIn بود. این شبکه به نوعی تنها شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری مهارت‌ها و فرصت‌های شغلی است؛ یعنی چیزی شبیه به Facebook اما با محوریت معرفی پیشینه و مهارت‌های فردی به جای محتوای شخصی. همچنین شرکت‌های مختلف نیز در صفحه ” لینکد این ” خود به معرفی نیازهای استخدامی می‌پردازند.

همکاری، جایگزین رقابت

یکی دیگر از تغییرات مهم و کلی در سیاست‌های شرکت Microsoft، رو آوردن به همکاری عمیق حتی با رقبای خود بود. لذا زمانیکه ساتیا نادلا مدیر عامل Microsoft شد، برای اولین بار در تاریخ شاهد حضور تیمی از مایکروسافت بر روی صحنه معرفی یکی از دستگاه‌های جدید شرکت Apple بودیم، یعنی iPad Pro؛ و مایکروسافت با حضور در مراسم رونمایی از آیپد جدید، نسخه خاصی از نرم افزارهای Office که برای آیپد تهیه دیده است را به حضار معرفی کرد.

دیگر رقیب اصلی و جدی مایکروسافت به عنوان شرکتی که بیشتر با سیستم عامل Windows برای کامپیوترها شناخته می‌شود، سیستم عامل لینوکس Linux می‌باشد. رقابتی که پس از دو سال تلاش ساتیا نادلا تبدیل شد به شعار Microsoft ♥ Linux تا به صورت رسمی از اجرای ترمینال‌های لینوکس حتی در داخل خود Windows 10 رونمایی شود.

و اگر Microsoft را به دید بنیان گذار کامپیوترهای شخصی ببینیم، بزرگترین رقیب آن قطعا شرکت IBM خواهد بود. لذا همزمان با آغاز همکاری با لینوکس، ساتیا نادلا قرارداد بزرگ همکاری مایکروسافت و آی بی ام در سرویس‌های ابری Azure را نیز به امضا رسانید.

Ice Bucket Challenge on August 13, 2014(Photography by Scott Eklund /Red Box Pictures)

در زمینه کنسول‌های بازی، کماکانی که بازیکنان خواهان قابلیت بازی کردن با یکدیگر در صورت داشتن کنسول‌های مختلف بازی Sony PlayStation و Microsoft XBOX بودند، مایکروسافت نیز طی توئیت‌های مدیران خود همواره علاقه نشان می‌داده است تا جایی که اخبار درز پیدا کرده نشان از همکاری مایکروسافت در ساخت PlayStation 5 بر پایه سیستم‌های ابری Azure دارند.

روحیه همکاری پذیری ساتیا نادلا حتی بر روی بیل گیتس به عنوان مؤسس مایکروسافت نیز تأثیر گذاشت تا وی را بر آن دارد که در سال 2018 اذعان کند بزرگترین شکست وی در برابر Google و سیستم عامل Android یا همان لینوکس با پوسته جاوا بوده است. لذا طی حرکتی بسیار عجیب در شب رونمایی از گوشی اندرویدی جدید سامسونگ به نام نوت 10، تصویر این گوشی تلفن همراه با برنامه‌های کاربردی ساخته مایکروسافت نصب شده بر روی سیستم عامل اندروید آن، در بالای صفحه اصلی وبسایت رسمی microsoft.com قرار گرفت.

زندگی شخصی

ساتیا نادلا یک فرد بسیار سالم و نماد انسان‌هایی است که از پایین‌ترین درجات در کشوری محروم، به بالاترین درجات می‌رسند؛ اما هیچگاه گذشته خود را فراموش و یا مخفی نمی‌کنند و درست همانند یک کارمند ساده هیچ تفاوتی بین خود و کوچکترین اعضا مایکروسافت نمی‌دانند.
او همزمان با استخدام در شرکت مایکروسافت با یک هندی تبار ازدواج کرده و صاحب دو دختر و یک پسر می‌شود.
اما متأسفانه تنها پسر وی دچار ضایعه نخاعی بوده و توانایی تحرک ندارد.
آقای نادلا امروز در تولد 52 سالگی خود، صاحب 272 میلیون دلار ثروت تخمین زده شده است.

حرف آخر

به عنوان حسن ختام آخرین قسمت از مطالب سریالی معرفی مسئولان و مدیران بخش‌های مختلف مایکروسافت، باید مجددا به گفته‌های قسمت اول بازگردیم. و از این بگوییم که اگر در شرکت اپل یک فرد خلاق و پر از ایده به نام استیو جابز بود اما مهندسان وی این فرصت را به او ندادند تا به صورت کامل ایده‌های خود را پیاده سازی کند، در مایکروسافت قضیه کاملا فرق می‌کند و از پانوس پانای در سرفیس، تری مایرسون در ویندوز، الکس کیپمن در هولولنز، فیل اسپنسر در اکس باکس گرفته تا هری شوم و کریس کپوسلا و ساتیا نادلا، هرکدام پر از ایده و خلاقیت هستند.
و این، دلیل موفقیت کنونی Microsoft در برابر اپل در تمامی زمینه‌ها خصوصا در زمینه کامپیوتر و کنسول‌های بازی بوده است؛ وجود چندین استیو جابز در مایکروسافت به جای یک استیو جابز در اپل…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید