نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

مقایسه آیپد پرو با سرفیس گو – iPad Pro vs. Surface Go

هدف از تولید Surface Go، بیشتر از هرچیز دیگری رقابت با iPad شرکت Apple بوده است. لذا برای اولین بار در سرفیس نیوز، مقایسه سرفیس با آیپد را خواهید دید.

یکی از مطالبی که مطمئنا طرفداران زیادی دارد، مقایسه Surface Pro با iPad Pro می‌باشد. اما باید گفت که این کار از نظر سرفیس نیوز، احمقانه است. به سادگی قابل درک خواهد بود که مقایسه یک لپ‌تاپ با پردازنده Core i7 و یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ تا چه اندازه می‌تواند حتی مسخره باشد. این مسئله به میزان قابل توجهی در رابطه با مقایسه Surface Go با iPad Pro نیز صادق است، اما به هرحال سرفیس گو با سرفیس پرو از نظر بازار هدف متفاوت می‌باشد.

بازار هدف Surface Pro همانطور که از شعار تبلیغاتی آن (لپ‌تاپ همه‌کاره) مشخص است، لپ‌تاپ‌های سبک وزن و همراه می‌باشد.
حال آنکه سرفیس اصیل که در نسل حاضر با نام Surface Go شناخته می‌شود، دقیقا برای حذف iPad از جامعه کاربران ساخته شده است؛ درست همانند پدران خود، Surface 2 و Surface RT.

البته بازهم نمی‌توان گفت که Surface Go نمی‌تواند جای لپ‌تاپ سبک وزن شما را بگیرد و یا نمی‌توان گفت که Surface Pro نمی‌تواند جای تبلت شما را بگیرد. اما به هرحال Surface Go محصولی است که بیشتر از هر دستگاه دیگری در بین دستگاه‌های Surface، برای حذف iPad از جامعه کاربران طراحی شده است؛ از نظر وزن، شارژدهی و… و مخصوصا قیمت تمام شده.

 

 

مفاهیم پیش نیاز برای مقایسه

 

مقایسه دو دستگاه این چنین که تقریبا به یکدیگر در بسیاری از زمینه‌ها حتی ربطی هم ندارند، بسیار متفاوت از برای مثال مقایسه دو لپ‌تاپ و یا دو گوشی با یکدیگر است. توجه داشته باشید که ما در حال مقایسه یک گوشی تلفن همراه که صرفا صفحه نمایش بزرگی را داراست، با یک لپ‌تاپ هستیم که صفحه نمایش کوچکتری را به نسبت دیگر هم‌ردیفان خود داراست.

البته درباره ماهیت اصلی Surface Pro و جنجال خبری بر سر آن نیز مطلبی تهیه دیده شده که ممکن است برای شما جذاب باشد تا بدانید سرفیس پرو واقعا چیست؛ به منظور دسترسی به مطلب مذکور به این لینک مراجعه کرده و یا بر روی تصویر زیر بزنید:

لذا در این بحث ما سرفیس را با نام تبلت، و آیپد را با نام گوشی تلفن همراه خواهیم شناخت.
به آنهایی که به اشتباه تصور می‌کنند iPad اولین تبلت دنیاست پیشنهاد می‌شود تا به تصویر زیر که یک تبلت ویندوزی از شرکت Gigabyte را نشان می‌دهد، توجه نمایند.

GLASTONBURY, UNITED KINGDOM – NOVEMBER 25: In this photo illustration 13-month old Zac Cardy uses a iPad at his home on November 25, 2011 in Glastonbury, United Kingdom. Tablet computers have become the most wanted Christmas present for children between the ages of 6-11 years. Many parents are having to share their tablet computers with their children as software companies release hundredes of educational and fun applications each month. (Photo by Matt Cardy/Getty Images)

البته بدیهی است که این تبلت، چندمین و نه اولین نسل تبلت‌های ویندوزی است؛ از آنجایی که اولین تبلت‌های ویندوزی با سیستم عامل Windows XP روانه بازار شدند.

 

 

صفحه نمایش، تنها وجه تشابه

 

تنها وجه تشابه گوشی تلفن همراه iPad Pro 10.5 با Surface Go، در اندازه صفحه نمایش آنهاست تا هر دو را تنها بتوان در نام، دو تبلت در نظر گرفت (سرفیس گو 10 اینچی می‌باشد). البته iPad Pro 12.9 از این نظر، همانند Surface Pro بوده و به عنوان یک تبلت واقعی، بسیار بزرگ به نظر می‌رسد.
همانطور که در نقد و بررسی جداگانه Surface Go اشاره شد، سرفیس پرو به عنوان یک تبلت بسیار بزرگ است و این موضوع را تنها زمانیکه واقعا کاربر یک تبلت باشید متوجه خواهید شد:

حتی سرفیس گو نیز بر اساس چنین معیاری کمی بزرگ به نظر می‌رسد؛ اما سرفیس گو کوچکترین اندازه یک لپ‌تاپ را ارائه می‌دهد چراکه قرار است تا به عنوان لپ‌تاپ شما نیز باشد. اگر سرفیس گو فقط کمی کوچکتر از اندازه حال حاضر خود بود، مطمئنا نمی‌توانست برای بسیاری جایگزین لپ‌تاپ‌شان باشد. به هرحال در اینجا ما لازم می‌دانیم تا iPad 9.7 2018 را به عنوان مناسب‌ترین دستگاه در قالب یک تبلت از نظر اندازه صفحه نمایش معرفی نمائیم.
همچنین گفتنی است در حالیکه سرفیس گو به عنوان یک کامپیوتر فقط کمی کوچک به نظر می‌رسد، آیپد پرو به عنوان دستگاهی که واقعا تفاوت خاصی با یک iPhone ندارد، بسیار بزرگ است و نه کمی بزرگ.

 

 

سیستم عامل، مهمترین تفاوت

 

سیستم عامل دو دستگاه، بزرگترین و اساسی‌ترین تفاوت دو دستگاه است. در غیراینصورت حتی می‌شد که دو دستگاه را تا حد زیادی یکسان در نظر بگیریم.
لذا بحث تفاوت سیستم عامل آنها را به صورت بسیار دقیق‌تری بررسی میکنیم.

سیستم عامل Surface Go همانند یک کامپیوتر، به هنگام خرید، Windows 10 در حالت S است که به صورت رایگان می‌توان آنرا به Windows 10 Home و در ازای مبلغی به Windows 10 Pro تغییر داد.

سیستم عامل iPad Pro همانند یک گوشی تلفن همراه، iOS 11.4.1 است.

همین دو جمله در کنار یکدیگر، می‌تواند تمام کننده بحث در همینجا برای بسیاری از افراد باشد.

اما برای بسیاری از افراد، نه همه کاربران.

بسیار واضح است که یک کامپیوتر با سیستم عامل Windows دستگاهی است که کاربردها و گستردگی غیرقابل مقایسه‌ای را در برابر یک گوشی تلفن همراه هوشمند داراست.
تعدد اموری که با یک کامپیوتر می‌توان انجام داد اما با گوشی خیر، بسیار بیشتر از آن است که بخواهیم آن‌ها را بشماریم.

از امور ساده‌ای همانند مدیریت فایل‌ها و حافظه‌ها گرفته تا مدیریت وبسایت‌ها که در بسیاری اوقات تنها با استفاده از نسخه کامل مرورگرها و فضای Inspect آنها امکان پذیر است.
همچنین تولید متحوا، یکی از وظایف کامپیوتر است. از تولید اسناد و فایل‌ها توسط نسخه کامل مجموعه Office و نه نسخه تبلت آنها گرفته، تا خلق آثار هنری با نرم افزارهای Adobe همانند Photoshop و Premier.
این تولید محتوا به ساخت و گسترش نرم افزار و برنامه‌های کاربردی توسط کدنویسی نیز بسط پیدا می‌کند.
و یا امور مهندسی با نرم افزارهایی همانند MATLAB و نرم افزارهای شرکت Dassault System همانند CATIA و SolidWorks.

درباره تمامی اینها باید بگوییم که 10 سال پیش را به‌خاطر بیاورید که با پردازنده‌های تا چه اندازه ضعیف‌تر از حال حاضر، با نرم افزارهای مذکور به راحتی کار می‌کردیم؛ چه برسد به حالا که تمامی دستگاه‌های Surface از آخرین تکنولوژی لیتوگرافی 14 نانومتری شرکت Intel استفاده می‌کنند که 10 سال پیش غیرقابل تصور بود.

لذا واقعا نمی‌توان گوشی آیفون با صفحه نمایش بزرگتر به نام آیپد را با کامپیوتر شما حتی مقایسه کرد؛ آن هم با محدودیت‌های ریز و درشت سیستم عامل ساده iOS. به طوریکه اگر درباره یک تبلت با سیستم عامل Android بحث می‌کردیم، لااقل شاهد محدودیت‌های کمتری بودیم.

 

 

تفاوت افراد، مهمترین معیار انتخاب

 

اما به هرحال همانطور که گفتیم این درباره اکثر کاربران صحیح است و نه تمام آنها.
کودک و یا خانم خانه‌داری را تصور کنید که هوشمندترین دستگاهش، گوشی تلفن همراهش است و اصلا قرار نیست تا مدیریت وبسایت کند، توسط Office و Adobe تولید محتوا کند، کدنویسی کند و یا توسط MATLAB و CATIA مدلسازی انجام دهد.

واقعیت این است که برای چنین فردی، iPad دستگاه مناسب‌تری نیز به نظر می‌رسد.
از آنجا که دقیقا همان سیستم عامل ساده و محدود برای چنین فردی بهتر از یک سیستم عامل حرفه‌ای و پیچیده است.

سیستم عامل iOS از آنجا که از ابتدای تولد خود تنها بر روی صفحات لمسی استفاده می‌شده است، بسیار بهتر از Windows پاسخگوی دستورات لمسی است و زمانیکه دو دستگاه Surface Go و iPad را به هنگام در دست گرفتن و کارکردن با آنها مقایسه می‌کنید، مورد اخیر به وضوح احساس می‌شود.
علاوه بر اینکه سیستم عامل گوشی تلفن همراه iPad ذاتا از Windows در زمینه بهره‌وری از صفحات لمسی پیشرفته‌تر است، برنامه‌های کاربردی موجود بر روی آن نیز هم تعدد و هم تنوع بیشتری را دارا هستند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

بله، زمانیکه نام برنامه کاربردی را به جای نرم افزار می‌آوریم، قضیه برعکس می‌شود.

منظور از نرم افزار، درواقع نرم افزارهای سنتی Desktop مبتنی بر Win64 هستند و برنامه‌های کاربردی نیز همان App ها که از Store قابل دریافت هستند.

سرفیس گو با ویندوز 10 نیز همانند آیپد دارای Store استور و برنامه‌های کاربردی بسیار بسیار متنوعی و کاملی از جمله Telegram و Instagram برای حالت تبلت و صفحات لمسی است، اما نه به تعدد و تنوع آیپد؛ البته که در این زمینه نیز iPad Pro می‌بایست در برابر یک تبلت اندرویدی همانند Pixel C ساخت شرکت Google، بدون درنگ زانو بزند.
اما در هرحال، فرد مورد بررسی ما حتی توانایی کار کردن با نرم افزارهای سنتی را نداشته و بیشتر عمر خود را تنها با برنامه‌های کاربردی کار کرده است.
درمورد چنین فردی، خرید سرفیس گو به جای آیپد حتی به معنی بهره‌بردن از تعدد و تنوع کمتر برنامه خواهد بود.

اما کافیست تا شما نیاز وجود یک کامپیوتر همراه همانند لپ‌تاپ را به هنگام حضور آیپد در کیف خود، احساس کنید. آنگاه دیگر یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ پاسخگوی نیاز شما نیست و به نظر ما، حمل کردن یک لپ‌تاپ در کنار آیپد اشتباه‌ترین کار ممکن است زمانیکه شما با یک Surface Go و یا یک Surface Pro می‌توانید هردو را در کنار یکدیگر داشته باشید.

 

 

قدرت سخت افزاری

 

چنانچه هنوز در رابطه با قدرت سخت افزاری و حتی گرافیکی Surface Go و Surface Pro شک دارید، شما را دعوت به تماشای دو ویدئو زیر می‌کنیم.
ویدئو اول، یک ویدئو ارسالی از مشتریان سرفیس ایران است که اقدام به کار با نرم افزار Corel VideoStudio تدوین فیلم و گرفتن خروجی FullHD با دستگاه Surface 3 خود کرده است:

ویدئو دوم، مربوط به تستی می‌شود که توسط سرفیس نیوز انجام شده است که طی آن، قدرت سخت افزاری ضعیف‌ترین مدل Surface Pro را در اجرای بازی‌های رایج در عمل خواهید دید:

مقایسه پردازنده Surface Go و iPad Pro، کار را کمی به انحراف خواهد کشید چراکه قویتر بودن پردازنده آیپد تأثیری در مقایسه ما ندارد. از آنجا که قرار نیست تا ایندو دستگاه کار یکسانی را انجام دهند که ما به مقایسه پردازنده بپردازیم. حتی اگر آیپد پرو در حد اندازه یک ابرکامپیوتر نیز قوی بود، باز هم سنگین‌ترین برنامه کاربردی که برای اجرا کردن به آن داده می‌شود همان بازی‌هایی است که شما با گوشی تلفن همراه خود اجرا می‌کنید.

پردازنده قویتر آیپد پرو نمی‌تواند همانند سرفیس در اجرای 3Ds MAX و یا Adobe Premier و MATLAB به شما کمک کند. تنها هدیه پردازنده قویتر برای آیپد پرو، مصرف باتری بیشتر و قیمت بالاتر است. حال آنکه اگر بخواهیم قویترین آیپد پرو را با مدل Core i5 و نه Core i7 از Surface Pro مقایسه کنیم، آیپد پرو به راحتی شکست خواهد خورد (از آنجا که آیپد پرو در بازه قیمتی سرفیس پرو است و نه سرفیس گو). همچنین حافظه RAM در Surface Go می‌تواند تا 8GB نیز باشد که در کنار 256GB حافظه ذخیره سازی از نوع SSD قرار می‌گرد؛ این نوع حافظه حتی در رؤیاهای گوشی تلفن همراه iPad Pro هم نخواهد گنجید.

 

 

قلم دیجیتالی

 

هردو دستگاه Surface Go و iPad Pro از قلم پشتیبانی می‌کنند. قلم‌های Surface Pen و Apple Pencil که نزدیک‌ترین رقبا در بین تمام محصولات شرکت‌های Microsoft و Apple هستند. لازم به ذکر است که قلم اپل پنسیل یکی از چندین موردی است که اپل از مایکروسافت کپی برداری کرده است؛ از آنجایی که Apple Pencil زمانی ساخته شد که شرکت Apple موفقیت Surface Pen را چندین سال قبل از خود بر روی تبلت‌ها دید. چراکه پیش از Surface، خب تبلت‌های اندرویدی بودند که قلم داشتند اما شرکت اپل دقیقا پس از مشاهده Surface Pro، دستگاهی به نام iPad Pro را تولید کرد که برای اولین بار قلم دارد.

رقابت این دو قلم از نظر سرعت عملکرد، تشخیص فشار وارد شده بر روی نوک و تشخیص زاویه اعمال شده بر روی نوک، بسیار نزدیک بوده و طی مراسم رونمایی از نسل جدید هرکدام، مدام از یکدیگر سبقت می‌گیرند. اما بازهم توجه شما را به تفاوت اصلی اینکه Surface Pen قرار است تا بر روی یک کامپیوتر و نرم افزار Adobe Photoshop و یا CATIA کار کند جلب می‌کنیم؛ چراکه Apple Pencil نهایتا بر روی یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ و برنامه کاربردی نقاشی کار خواهد کرد؛ حتی اگر روزی برسد که Apple Pencil کمی از Surface Pen بهتر هم باشد.

 

 

وزن

 

هر دو دستگاه Surface Go و iPad Pro 10.5 در یک بازه وزنی به حساب آمده و تنها 45 گرم با یکدیگر تفاوت وزن دارند. اما در نظر داشته باشید که درحال صحبت درمورد لپ‌تاپی هستیم که به صورت باورنکردی 522 گرم وزن داراست، آن هم با بدنه تمام فلزی و شیشه‌‌‌. به همین علت Surface Go سبک‌ترین و نازک‌ترین دستگاه Surface در تاریخ لقب گرفته است.

و در برابر، شما با خرید آیپد پرو، یک iPhone 7 را خریداری می‌کنید که به جای 138 گرم، 477 گرم وزن را داراست و دقیقا همان کاری را می‌کند که iPhone 7 انجام می‌دهد با این تفاوت که صفحه نمایش آن بزرگتر است و قلم دارد.

 

 

باتری

 

با اینکه در اکثر لپ‌تاپ‌ها، مدت زمان شارژدهی باتری کمتر از گوشی‌های تلفن همراه است. اما Surface Go به لطف پردازنده کم‌مصرف خود که تنها یک سوم پردازنده Core i5 مصرف دارد، توانسته است تا با گوشی تلفن همراهی به نام iPad Pro رقابت کند. هردوی آنها توانایی پخش مستمر ویدئو به مدت زمان 10 ساعت را دارا هستند.

 

 

دوربین در تبلت

 

حال می‌خواهیم به مقایسه تخصصی دوربین این دو دستگاه بپردازیم. مقایسه‌ای که درباره یک تبلت واقعا هیچ اهمیتی ندارد!
تنها مسئله مورد توجه در دوربین دو دستگاه، به قابلیت‌های امنیتی آنها برمی‌گردد. قابلیت Windows Hello که شرکت Apple با تقلید از Surface Pro 4 بر روی iPhone X نهاده است، بر روی Surface Go نیز فعال می‌باشد. اما این قابلیت بر روی iPad Pro وجود ندارد؛ یعنی آیپد پرو برای شرکت اپل حتی در حد گوشی تلفن همراه ساخت این شرکت هم نبوده تا Windows Hello را برای آن ارائه دهد.

لذا شما به کمک Windows Hello می‌توانید Surface Go خود را به سرعت توسط ترکیبی از عنبیه چشم و چهره خود، قفل گشایی نمائید. این قابلیت به کمک دو دوربین اضافی Emitter مادون قرمز و گیرنده آن بر روی Surface Go پدید آمده است تا Surface Go همانند دیگر دستگاه‌های Surface، از امن‌ترین و سریع‌ترین سیستم قفل گشایی بهره ببرد.

 

 

پورت‌ها

 

زمانیکه کلمه پورت به میان می‌آید، گوشی‌های تلفن همراه شرکت Apple از جمله iPad در مقایسه با هردستگاه دیگری بسیار از خود ضعف نشان داده و تنها همان یک عدد پورت اختصاصی بین یکدیگر را دارا هستند؛ البته باز نیز جای شکرش باقی است که خروجی جک 3.5 میلیمتری هدفون را همانند محصولات به اصطلاح خاص iPhone، از روی iPad حذف نکرده‌اند تا تفاوت را در کنار ضعف به شما هدیه بدهد.

اما Surface Go به عنوان یک کامپیوتر، دارای چهار عدد پورت به غیر از خروجی صدا هدفون می‌باشد؛ از جمله پورت مدرن و سراسری USB Type-C. درمورد Type-C گفتن اینکه امروزه حتی Apple هم مجبور شده است تا به جای پورت Thunderbolt پیشین، از Type-C بر روی تمامی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خود استفاده کند، لازم است. پورت Type-C علاوه براینکه سرعت بیشتری را در مقایسه با USB 3.0 داراست، می‌تواند حتی به عنوان خروجی تصویر نیز عمل کند.

دیگر پورت‌های Surface Go مربوط به شارژ و اتصال کیبورد می‌شوند. به هرحال شما با یک کامپیوتر روبرو هستید و می‌بایست پورت شارژ آن با پورت ورودی حافظه‌های جانبی تفاوت داشته باشد. موردی که درباره گوشی تلفن همراه iPad Pro به کار نخواهد آمد و تمامی کارهای خود را همانند گوشی‌های تلفن همراه، با همان یک عدد پورت انجام می‌دهد. اگرچه خوشبختانه Apple در اتصال کیبورد به دستگاه خود از ایده Microsoft تقلید واضحی را انجام داده و بدین منظور از Surface Connect برای اتصال کیبورد ناقص و گوشی مانند خود به گوشی تلفن همراه iPad Pro استفاده کرده است.

نکته خنده‌دار در رابطه با پورت‌های دستگاه‌ها این است که شما با توجه به ذات دو دستگاه، درواقع می‌بایست iPad Pro را به عنوان یک گوشی تلفن همراه، به کامپیوتر خود که Surface Go می‌باشد متصل کرده و زمانیکه گوشیتان پر شده است، اطلاعات آنرا به هاردتان انتقال دهید. چنین لحظه‌ای مطمئنا برای دوستداران گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ iPad Pro، لحظه‌ی غم انگیزی خواهد بود؛ زمانیکه نرم افزار iTunes موجود بر روی کامپیوتر شما هشدار می‌دهد که یک گوشی جدید متصل شده است!

 

 

کیبورد

همانطور که گفته شد، کیبورد iPad Pro در حد و اندازه‌های همان گوشی‌های تلفن همراه است؛ در مقایسه با کیبورد Surface Go با نام Surface Type Cover که حالا سالهاست بر روی آن کار شده و در این نسل دارای Touch Pad تاچ پد ماوس بسیاری بزرگی می‌باشد.

نگاه به ظاهر ایندو کیبورد در کنار هم، خود گویای همه‌چیز است. کیبورد iPad Pro دقیقا در سطح یک وسیله جانبی برای گوشی شماست و کیبورد Surface Go در سطح کیبوردهای یک لپ‌تاپ با مکانیزم دکمه‌های حرفه‌ای و تاچ پد بزرگ برای کاربران حرفه‌ای.

 

 

پایه نگهدارنده

پایه سرفیس و یا Kick Stand، حالا دیگر تبدیل به یک نماد برای دستگاه‌های Surface شده است. پایه‌ای که شرکت‌های بزرگی همانند hp و Dell و یا Lenovo و… از آن استفاده می‌کنند و آن هم با افتخار و بدون ترس از اینکه به آنها بگویند از Surface تقلید کرده‌اند. همین موضوع خود به تنهایی موفقیت ایده Kick Stand در Surface را می‌رساند. این پایه در Surface Go به حدی پیشرفته کرده است که تا 165 درجه و حالت Studio Mode خم شده و تا زیر دستان شما قرار می‌گیرد. البته نکته مهم در خم شدن این است که Kick Stand اختراع شده توسط Microsoft، بی‌نهایت زاویه برای انتخاب را به شما ارائه داده و شما از 0 تا 165 را توسط یک لولای پیشرفته در اختیار دارید تا بتوانید دقیقا از همان زاویه‌ای که مورد نیازتان در شرایط محتلف است استفاده نمائید.

پایه iPad Pro هم که همانند کیبورد آن، در حد و اندازه‌های یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ است. پایه‌ای که تنها به هنگام متصل بودن کیبورد حضور داشته و بدون مجموعه کیبورد و پایه، شما یک تبلت تنها بدون پایه دارید. موضوعی که درمورد Surface Go، سالهاست که حل شده به حساب می‌آید و به لطف اختراع Microsoft، شما همواره تبلتی دارید که پایه‌ای از جنس خود بدنه و با قابلیت تغییر زاویه خم شدن را تا 165 درجه دارد.

 

 

قدرت خروجی صوت

 

اگر هدست‌های شرکت Beats که هم‌اکنون با شرکت Apple ادغام شده است را کنار بگذاریم، کارت صدای استفاده شده در کامپیوتر Surface Go می‌تواند خروجی بسیار مطلوب‌تری را در مقایسه با iPad Pro ارائه دهد. این مسئله‌ای است که خود شما می‌توانید با هر دستگاه Surface دیگری نیز امتحان نمائید که تا چه اندازه قدرت خروجی بهتری را به عنوان یک کامپیوتر، در مقایسه با دیگر گوشی‌های تلفن همراه دارند.

 

 

قیمت تمام شده

 

در پایان می‌بایست به تیر خلاص که قیمت می‌باشد، اشاره کنیم.
ارزان‌ترین مدل iPad Pro 10.5 با قیمتی معادل 649 دلار را در برابر گران‌ترین مدل Surface Go بگذارید که قیمتی معادل 549 دلار را داراست تا با خریداران iPad Pro آشنا شوید؛ افرادی که یک گوشی تلفن همراه را گرانتر از یک کامپیوتر خریداری می‌کنند. شایان ذکر است که علاوه بر تمام مقایسه‌های این مطلب، ارزان‌ترین مدل iPad Pro 10.5 نسخه 64GB آن و ارزان‌ترین مدل Surface Go نیز نسخه 64GB آن با قیمتی معادل تنها 399 دلار می‌باشد؛ مشخصات یکسان و قیمت 399 در برابر 649 دلار.

 

 

جمع‌بندی

 

Surface Go بیشتر از هر دستگاه دیگری در بین دستگاه‌های سرفیس، برای رقابت با آیپد تولید شده است. اما حتی با در نظر گرفتن این موضوع نیز هنوز ما در حال انجام کار خنده‌داری هستیم وقتی یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ را در کنار یک کامپیوتر قرار داده‌ایم و مقایسه می‌کنیم.

اما شما به عنوان خریدار بالأخره این دو دستگاه را درکنار یکدیگر در ویترین فروشگاه می‌بینید و می‌خواهید بدانید واقعا کدام یک بیشتر به کار شما خواهد آمد.

پاسخ بسیار ساده است.

اگر علم کار کردن با کامپیوتر و سیستم عامل Windows را دارید، باید بگوییم که iPad Pro همان iPhone داخل جیب شماست! نه چیزی بیشتر، فقط با یک صفحه نمایش بزرگتر.

در اینجاست که اگر در کنار چنین آیفونی و یا در کنار تبلت اندرویدی خود احساس نیاز به حضور یک لپ‌تاپ را هم در کیف خود می‌کنید، بهترین انتخاب تلفیق ایندو بوده که نتیجه آن Surface Go به عنوان یک تبلت و یک کامپیوتر تمام عیار می‌شود.

در طرف دیگر اما اگر شما تسط کافی به کامپیوتر ندارید و می‌دانید بیشتر از برنامه‌های کاربردی گوشی تلفن همراه در زندگی خود استفاده می‌کنید تا نرم افزارهای کامپیوتری و یا نیازی به یک کامپیوتر همواره همراه با خود ندارید، خریداری Surface Go برای شما به معنی محروم شدن از برنامه‌ها و بازی‌های مخصوص گوشی تلفن همراه خواهد بود و انتخاب شما می‌بایست iPad Pro به جای سرفیس گو باشد.

 

 

نکات مثبت Surface Go در برابر iPad Pro

 

  • سیستم عامل کامپیوتری در برابر سیستم عامل گوشی تلفن همراه
  • مدیریت فایل و حافظه‌های اکسترنال به صورت پیشرفته
  • مدیریت وبسایت توسط نسخه کامل مرورگرها
  • تولید اسناد توسط نسخه کامل مجموعه Office
  • خلق آثار هنری و طراحی پیشرفته توسط نسخه کامل Photoshop CC و یا Corel
  • تولید محتوا، کدنویسی و ساخت نرم افزار
  • طراحی و تحلیل مهندسی در نرم افزارهای پیشرفته MATLAB و CATIA و Proteus
  • و… تمامی اموری که انجام آنها با گوشی تلفن همراه میسر نیست اما با لپ‌تاپ بله
  • قلم دیجیتالی کارآمد در نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری نه صرفا نقاشی بر روی تبلت
  • سیستم قفل گشایی توسط ترکیب عنبیه چشم و صورت
  • پورت‌های متنوع از جمله Type-C، جک هدفون و درگاه کارت حافظه MicroSD
  • امکان اتصال دیگر گوشی‌های تلفن همراه به خود و مدیریت آنها
  • کیبوردی از جنس لپ‌تاپ به همراه قسمت ماوس Trackpad بزرگ
  • پایه نگهدارنده جزو خود بدنه که تا 165 درجه در هرحالتی ثابت می‌ماند
  • قدرت خروجی صوت بالاتر به علت کارت صدای کامپیوتری
  • قیمت تمام شده بسیار پایین‌تر

 

 

نکات مثبت iPad Pro در برابر Surface Go

 

  • سیستم عامل ساده و محدود برای افرادی که تسلط به کامپیوتر ندارند
  • برنامه‌های کاربردی متعدد مناسب سازی شده برای صفحات لمسی
  • وزن و ضخامت کمتر

‫15 دیدگاه ها

    1. درود بر شما.

      مدلی از Surface Go که دارای 256GB حافظه از نوع SSD می‌باشد هنوز بر روی وبسایت Microsoft قرار نگرفته و احتمالا قبل از اتمام سال 2018 میلادی، شاهد نسخه LTE و همچنین نسخه‌ای که 256GB حافظه دارد خواهیم بود.

    1. درود بر شما.

      چنانچه بخواهيد برای طراحی از يک مجموعه گران قيمت که گوشی تلفن همراه با صفحه نمايش بزرگ iPad Pro و دستگاه MacBook را در کنار خود دارد استفاده نمائيد، پيشنهاد می‌شود که با قيمتی بسیار پايين‌تر، از دستگاه‌های حرفه‌ای شرکت Wacom استفاده کنيد که مطمئنا نتيجه بهتری را ارائه خواهد داد.

      همچنين، ما در حال بحث حول دستگاه‌های همراه هستيم.

      حمل نمودن Surface به جای هم لپ‌تاپ و هم تبلت، يکی از نکات مهم است.

    1. درود بر شما.

      احتمال اینکه دستگاه تا آخر تابستان به ایران برسد، بسیار ضعیف است.

      همچنین مدل برتر از Surface Go که داری 8GB حافظه RAM و 256GB حافظه ذخیره‌سازی SSD است، هنوز حتی از طرف Microsoft نیز معرفی نشده است.

      لذا انتظارات برای این دستگاه ممکن است بسیار طولاتی‌تر از دیگر دستگاه‌های Surface شود.

  1. مطلب سرفیس نیوز را خواندم و علاقه دارم تا با نویسنده آن بحثی را داشته باشم. بدیهی است که حذف نکردن نظر بنده نشانه احترام شما به خوانندگان خواهد بود.

    بسیار مشخص است که این مطلب با نگاه یک طرفه به مقایسه ایندو پرداخته است.

    چندین سال است که آپد حتی زمانیکه قلم نداشت،وسیله دست طراحان بود و حالا که قلم فوق العاده اپل پنسیل به آن اضافه شده است،مدام ویدئو هایی از آیپد پرو رو در کانال مشهورترین طراحان دیجیتالی می بینیم که با آن طراحی می کنند.

    از طرفی همین به قول شما گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ،پردازنده گرافیکی داراست که حتی از سرفیس پرو که شما از آن یک غول ساختیه اید هم قویتر است.

    سرفیس در قالب یک تبلت،بسیار ناکارآمد با سیستم عاملی عقب افتاده از این نظر است و خریداران آن مجبورن که همیشه از آن مثل یک لپ تاپ کار بکشند تا یک تبلت همراه.
    چراکه تمامی این کارهای مهم،حساس و حرفه ای که گفتید با کامپیوتر می شود و با آیپد خیر،هیچکس در حال راه رفتن و یا ایستاده با یک تبلت انجام نمی‌ دهد و به همین علت نیز آیپد امکان انجام چنین کارهایی را ارائه نمی‌ دهد و اپل مک بوک را مناسب کارهای سنگین می‌داند که بسیار بهتر از ویندوز در نرم افزار های ادوبی پاسخگوست.

    سرفیس هیچوقت بازار را آیپد را نخواهد گرفت به این آرزو خواهید ماند

    1. سلام بنده حدود یک سال هست از سرفیس پرو ۲۰۱۷ استفاده می کنم کار من تدریس برنامه نویسی و شبیه سازیهای عددی است و تقریبا روزی ۱۴ الی ۱۵ ساعت با تبلت کار می کنم بعد از این یک سال کاربرد قلم به گونه ای شده که موس را کلا کنار گذاشتم همچنین رابط کاربری ویندوز به گونه ای بوده که حتی با کیبورد مکانیکی هم کار نمی کنم بنده به شخصه با نظر دوست قبل از خودم در مورد سرفیس مخالف هستم از نظر اینجانب سرفیس به بلوغ خود رسیده البته بدون ایراد نیست بنده تجربه کار با تبلت اندرودی و ایپد را داشته ام با توحه به شرایط سیستم عامل ان دو هیچکدام به طور کامل نیازهای بنده را رفع نکرده است در صورتی که تبلت سرفیس به قدری برای اینجانب کارایی داشته که شبیه تلفن همراه در تمام جلسات و کارهای روزمره کامپیوتری همراه من می باشد.

  2. سلام من یک سالی میشه که از آیپد دل کندم و با سورفیس آشنا شدم
    با آپدیت های جدید پنسل های آیپد این دستگاه بسیار قوی به نظر میرسه اما به نظر من مشکلاتی رو داراست که سعی در مخفی کردنش دارن
    سرفیس بدون عیب نیست اما با آپدیت کردن مداومش و حرکت بهمراه نو شدن تکنولوژیش میتونه یه همراه فوق العاده باشه
    برای کارهای سنگین متخصصان معمولا سیستم عامل ویندوز یا دارک رو پیشنهاد میدن
    بسته به نوع کارتون باید دستگاه رو انتخاب کنید

    1. درود بر شما.

      طرفداری یک برند شاید در دنیای فوتبال کارساز باشد و حتی با شکست یک تیم، توسط ادامه تشویق و طرفداری به آن کمک شود؛ اما در دنیای IT به هیچ وجه اینگونه نیست و در ابتدا می‌بایست طرفدار یک ایده و طرح کلی بود.
      سپس شرکتی که آن ایده را عملی می‌کند تشویق نمود.

      در این مورد باید بدانید که شرکت Apple نیز به عنوان یک شرکت پر شده از متخصصان حتی در همان سال 2009 و پیش از تولید iPad نیز می‎دانست که هر سیستم عاملی مخصوص به اندازه صفحه نمایش خاصی است و سیستم عاملی که بهترین گزینه برای صفحه نمایش‌های 10 اینچ به بالا می‌باشد، سیستم عامل گوشی‌های تلفن همراه نخواهد بود.
      این موضوع در مطلب “جنجال رسانه‌ای بر سر ماهیت سرفیس پرو” در این لینک به صورت کوتاهی بررسی شده است.

      اما خب زمانیکه در هرحال این شرکت ناتوان در اجرای این ایده بود که برای مثال یک تبلت با سیستم عامل Mac OS را خلق کند، تصمیم گرفت تا به صورت اشتباهی تبلت را همان گوشی تلفن همراه صرفا با یک صفحه نمایش بزرگتر در جامعه جا بیندازد.

      پس از این اتفاق هم خب با تمام قوا از محصول خود همواره دفاع کرده و آرزوی یک iPad با پسوند Pro در دل طرفداران Apple باقی ماند که بالأخره سیستم عامل کامپیوتری را به همراه داشته باشد.

      این ایده در اکوسیستم Microsoft حتی بسیار قبل‌تر از دستگاه‌های Surface اجرا شده بود و در زمان Windows XP نیز تبلت‌هایی با سیستم عامل کامپیوتری از طرف شرکت‌های بزرگی همانند Gigabyte داشته‌ایم.

      و بالأخره در سال 2012 جمع‌بندی تمامی تولیدات پیشین همه شرکت‌ها، در محصول قابل قبولی به نام Microsoft Surface گرد هم آمدند.

      و باید بدانید که حتی پس از 12 سال نیز باز هم Microsoft در پروژه تبلتی که همانند یک کامپیوتر عمل کند دچار شکست‌های متعددی شد و متحمل از بین رفتن بودجه بسیار زیادی در پروژه Surface RT و حتی Surface Pro در سال‌های 2012 و 2013 شد.

      اما این شکست‌ها باعث نشدند تا رؤیای کودکی آقای بیل گیتس به گفته‌ی خودش، متوقف شود. رؤیایی که توسط مدیریت وقت Microsoft آقای استیو بالمر در سال 2008 یکبار دیگر نیز به کمک تبلت Courier با دو نمایشگر تاشو کلید زده شد و اما عملی نشد تا سال 2019 و مراسم معرفی از Surface Duo.

      پروژه Microsoft Surface در سال 2013 به لطف تلاش‌های آقای پانوس پانای که هیچگاه ناامید نشد مجددا جان تازه‌ای در Surface Pro 3 گرفت و می‌توان گفت هرآنچه شما هم‌اکنون از Surface Pro می‌بینید در اصل همان Pro 3 است.

      اما شرکت Apple خب هنوز هم به علت طرفدارانی که دارد، قادر به عملی نمودن رؤیای دیرینه خود نیست. زیرا طرفداری از یک برند و خرید محصولات آن هرچقدر هم که نقص داشته باشند، فقط باعث می‌شود آن شرکت از دور رقابت خارج شده و هیچگاه نیازی برای ایده‌پردازی و پیشرفت را در خود احساس نکند.

      حال آنکه حتی ما نیز در سرفیس نیوز به بسیاری از دستگاه‌های Surface همواره ایرادات کوچک و بزرگ می‌گیریم و در این مطلب پیش رو نیز برخی از نشانه‌های آن مشهود است زیرا اتفاقا ما می‌خواهیم هرچه بیشتر شکوفا شدن یک ایده کاربردی و فوق العاده را ببینیم. تا جایی که ما دستگاهی همانند Surface Laptop را “بی‌مصرف” و “عقب‌مانده” خوانده‌ایم چراکه هیچ ارتباطی با ایده اصلی تبلت Surface ندارد.

      لذا تا زمانیکه طرفداران شرکت Apple به خرید گوشی‌های تلفن همراه به نام iPad Pro ادامه می‌دهند که صرفا فقط صفحه نمایش بزرگتری را به نسبت یک iPhone محدود دارا هستند و تصور می‌کنند این انتهای یک تبلت است، سهام‌داران و اقتصاد دانان شرکت Apple نیز راضی بوده و اجازه اختصاص بودجه برای اجرای طرح‌های هزینه‌بر و سنگینی همانند خلق یک تبلت با سیستم عامل کامپیوتری را نخواهند داد.

  3. سلام وقت بخیر من لپتاپ دارم ولی بسیار قدیمی هست میخوام بدونم بنظر شما بهتر نیست بجای یک سیستم ویندوزی دیگه آِیپد تهیه کنم ؟ چون فقط میخوام اسلاید بخونم و سرچ کنم میخوام راحت تر و سبک تر از لپتاپ باشه ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. درود بر شما

      پاسخ به این پرسش نیاز به دانستن کاربردهای دقیق‌تر شما دارد.

      در این رابطه باید بدانید که iPad Pro و یا تبلت‌های اندرویدی، دقیقا همان گوشی تلفن همراه شما هستند که فقط اندازه صفحه نمایش بزرگتری را دارا هستند.

      با توجه به همین موضوع، امکان اجرای هیچ یک از نرم افزارهای کامپیوتری روی آنها وجود ندارد.

      لذا چنانچه احساس می‌کنید ممکن است روزی نیاز به اجرای نرم افزارهای کامپیوتری پیدا کنید که روی گوشی‌های تلفن همراه قابل اجرا نیست، بهتر است به دستگاه‌های ویندوزی که همانند iPad هم نازک هستند و هم سبک، فکر کنید.

      در این رابطه چنانچه هزینه برای شما ملاک نباشد، پیشنهاد ما Surface Pro X خواهد بود و اگر قصد خرید دستگاهی در بازه قیمتی Pro X را ندارید، پیشنهاد بعدی ما به شما Surface Go 2 می‌باشد.
      هر دو دستگاه به نازکی و سبکی یک iPad هستند علاوه بر اینکه خب گوشی‌های تلفن همراه صرفا با صفحه نمایش بزرگ نبوده و درست همانند یک کامپیوتر رومیزی، قابلیت اجرای نرم افزارهای کامل کامپیوتری را ارائه می‌دهند.

      اما اگر احساس می‌کنید هیچ نرم افزار کامپیوتری وجود ندارد که شما به آن در آینده نیاز پیدا کنید و فقط به همین نرم افزارهای گوشی تلفن همراه نیاز پیدا خواهید کرد، می‌توانید تبلت‌های iPad ارزان قیمت همانند iPad 9.7 2018 را جزو بهترین انتخاب‌های خود بگذارید.
      تبلت‌های دارای سیستم عامل iOS بسیار روان هستند و تقریبا به هیچ مشکل نرم افزاری برنمی‌خورند. لذا به همین علت بسیار هم ساده هستند و کاربران حرفه‌ای علاقه‌ای به آنها ندارند.
      دیگر مزیت iPad 9.7 2018 علاوه بر قیمت تمام شده بسیار مناسبی که دارد، پشتیبانی از قلم بسیار خوب Apple Pencil است که تبلت شما را به صفحه رسم و یادداشت برداری کاربردی تبدیل می‌کند.
      در طرف مقابل، تبلت‌های اندرویدی در بازه قیمتی حتی پایین‌تری قرار داشته با اینکه سیستم عامل حرفه‌ای‌تر و پیچیده‌تری را ارائه می‌دهند. به همین سبب تبلت‌های اندرویدی گاها با کاهش سرعت و مشکلات نرم افزاری مواجه می‌شوند در ازای امکانات حرفه‌ای‌تر سیستم عامل متن باز خود.

      در یک حالت کلی باید بدانید چیزی تحت عنوان «بهتر و بدتر» در این رابطه وجود نداشته و همه‌چیز به این برمی‌گردد که خریدار دقیقا چه نیازی دارد؛ نرم افزارهای کامپیوتری یا نرم افزارهای گوشی تلفن همراه، سیستم عامل ساده و روان iOS یا سیستم عامل پیچیده و حرفه‌ای Android که گاها با کندی سرعت همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید