اخبار لحظه‌ ای و کوتاه سرفیس

تاریخ عرضه نسخه جدید Edge ( انتشار رسمی مرورگر اج کرومیوم مایکروسافت )

بالأخره انتظارات به پایان رسید و پس از حدود 9 ماه ، ورژن تازه آپدیت شده براوزر ادج را به صورت عمومی خواهیم داشت

کمتر از یک سال پیش و اردیبهشت 98 بود که در سرفیس نیوز خبر نسخه جدید از مرورگر اینترنتی Microsoft را منتشر کردیم.
یک مرورگر اینترنتی که هیچ ربطی به Edge پیشین به جز یکسان بودن نامش با آن ندارد و بر پایه هسته متن باز Chromium ساخته می‌شود.
حالا تاریخ عرضه رسمی این Browser اعلام شده است و کمتر از سه روز دیگر شاهد آن خواهیم بود.

در مطلب اختصاصی مربوط به مرورگر جدید مایکروسافت ، به صورت کامل به دلایل وجود آن پرداخته شد اما در اینجا نیز لازم است تا خلاصه‌ای آورده شود.
نسخه کنونی Microsoft Edge که تا چند وقت دیگر به کلی از کامپیوترها رخت بر خواهد بست، دارای مشکلاتی می‌باشد. مهمترین مشکل آن در نحوه Render رندر نمودن صفحات اینترنتی یا پردازش آنها برای نمایش است. لذا حتی وبسایت خود ما، سرفیس نیوز هم در اج به صورت مناسبی نمایش داده نمی‌شود.
همچنین سرعت بالا آوردن صفحه نیز در ادج کنونی بسیار پایین تر از رقبای خود است.

راه حل مایکروسافت برای بهبود این مرورگر کند ، از پایه مجددا ساختن آن به کلی می‌باشد. لذا مهندسان Microsoft به کمک هسته متن باز Open Source به نام Chromium که Google Chrome هم از آن قدرت گرفته است در حدود یک سال قبل شروع به ساخت یک مرورگر کاملا جدید کردند که نه فقط بر روی Windows 10، بلکه بر روی تمامی کامپیوترها از جمله مک Mac OS نیز قابل نصب و استفاده باشد.
این مرورگر جدید در طول یک سال گذشته به صورت آزمایشی و در سه نسخه بتا Beta ، توسعه دهندگان Developers و کاناری Canary عرضه شد تا پیش از عرضه نسخه اصلی و کامل شده، کاربران و توسعه دهندگان از آن استفاده کرده و مشکلاتش را گزارش نمایند.

 

 

رونمایی از لوگو جدید

 

اما در مراسم 13 آبان ماه Microsoft Ignite 2019 اطلاعات جامع جدیدی در رابطه با این مرورگر برای اولین بار منتشر شد.
شاید جالب توجه ترین این اطلاعات، طراحی یک لوگو و آیکون جدید برای Edge باشد که با الهام از سوار شدن بر روی موج ها پدید آمده است.

 

 

قابلیت جدید Collections

 

قابلیت بسیار کاربردی Tabs aside که یکی از برتری‌های ادج کنونی در مقایسه با FireFox و Chrome به حساب می‌آید، در نسخه جدید Edge جای خود را به قابلیت جدید دیگری تحت عنوان کلکسیون یا Collection خواهد داد تا شما بتوانید صفحات و یا قسمتی از صفحات را برای خود در گروه بندی‌هایی ذخیره نمائید.
البته صفحاتی که کاربران در قسمت Tabs aside مرورگر کنونی ذخیره کرده‌اند با نصب نسخه جدید پاک نخواهند شد و برای آنها به قسمت نشانک های بوک مارک Bookmark منتقل خواهند شد.

 

 

بازگشت قلم بر روی PDF

 

به جز Tabs aside که بسیار کاربردی بود، خبر داده شد که اج جدید همانند نسخه پیشین خود قابلیت ترسیم و نوشتار بر روی فایل های PDF به کمک قلم دیجیتالی و مخصوصا قلم سرفیس پن Surface Pen را ارائه خواهد داد.
البته در حال حاضر فقط یک قلم با یک رنگ و یک ضخامت در دسترس خواهد بود که مطمئنا در آپدیت های بعدی این موضوع پیشرفت داده خواهد شد.

 

 

امن در برابر تبلیغات

 

گفته می‌شود که نسخه جدید ادج این قابلیت را دارد تا جلوی تبلیغات اینترنتی را از تعقیب کردن شما بگیرد. چراکه برخی تبلیغات هدفمند بوده و با توجه به علایق شما و براساس صفحاتی که مشاهده می‌کنید انتخاب و نمایش داده می‌شوند.
لذا نسخه آینده براوزر اج از دسترسی تبلیغات اینترنتی و یا هر فرد دیگری به اطلاعات صفحاتی که بازدید کرده‌اید با سپر امنی جلوگیری خواهد کرد.

 

 

دید سه‌بعدی صفحات

 

قابلیت بسیار جالبی در نسخه‌های پیشین مرورگر فایرفاکس وجود داشت که لایه های صفحات اینترنتی را به حالت سه بعدی نمایش می‌داد؛ اما خب موزیلا این قابلیت را چند سالی است که از فایر فاکس حذف کرده.
لذا در Edge جدید به کمک قابلیت 3D DOM خواهید توانست تا لایه های یک وبسایت را به صورت فضایی مشاهده نمائید. گفتنی است که این قابلیت بیشتر به کار طراحان وبسایت خواهد آمد تا کاربران عادی.

 

 

نسخه ARM

 

در پایان باید از خبری بسیار مهم سخن بگوییم که در عمل برای دستگاه‌های کنونی شما هیچ اهمیتی ندارد و به همین علت نیز آنرا در انتهای خبر می‌آوریم.
اما در حالت کلی و در جهت ساختن آینده دستگاه‌ها و کامپیوترهای همراه ما، خبر اینکه نسخه جدید Microsoft Edge بر روی پلتفرم ARM64 پورت شده، بسیار خوشحال کننده است.

لذا اگر شما یک Surface Pro X دارید که پردازنده آن با معماری ARM می‌باشد، به منظور استفاده از هسته قوی کرومیوم برای نمایش سریع و مناسب صفحات اینترنتی مجبور به نصب Google Chrome نخواهید بود.
زیرا همانطور که می‌دانید دستگاه‌های همانند سرفیس پرو ایکس که از پردازنده نوع آرم قدرت گرفته‌اند، نرم افزارهای سنتی Desktop یا Win32 را به کمک شبیه ساز WOW64 اجرا می‌کنند.
بنابراین به منظور نصب گوگل کروم بر روی پرو X اولا فقط قادر به نصب نسخه 32 بیت آن خواهید بود، دوما همین نسخه 32bit نیز با استفاده از یک شبیه ساز یا ایمولاتور Emulator اجرا شده و در نتیجه بسیار کند اجرا خواهد شد.

اما حالا که اج جدید برای پلتفرم ARM64 به صورت رسمی پورت شده است، دستگاه‌های همانند پرو اکس با پردازنده ارم می‌توانند از هسته بسیار خوب کرومیوم در نسخه 64 بیت آن بدون واسط شبیه سازی و با سرعت بالایی بهره ببرند.

 

 

تاریخ رسمی عرضه

 

همانطور که گفته شد در حدود 9 ماه است که نسخه جدید مرورگر Microsoft Edge به صورت پیش نمایش و در نسخه های اولیه عرضه شده.
اما در تاریخ 15 ژانویه 2020 مقارن با 25 دی ماه 1398 به طور رسمی عرضه خواهد شد.

*به‌روز شده

به نقل از خبرگزاری Windows Central در همان تاریخ 15 ژانویه به‌روز رسانی برای Windows 10 عرضه خواهد شد که نسخه جدید Edge را جایگزین نسخه پیشین آن خواهد کرد. لذا می‌توانید برای جلوگیری از خودکار انجام شدن اینکار، به ویندوز سنترال در این لینک مراجعه نمائید.

این تاریخ، دقیقا همان تاریخ قطع کامل پشتیبانی و به نوعی خاکسپاری سیستم عامل Windows 7 نیز می‌باشد که به صورت عجیبی این دو اتفاق با یکدیگر مقارن خواهند.

منبع
مرجع Windows Centralبلاگ رسمی Windows (نیاز به VPN)وبسایت رسمی Microsoft Ignite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید