نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

رونمایی اولیه از سرفیس هاب 2

هرآنچه از Surface Hub 2 به صورت رسمی منشر شده است را در یکجا گرد هم آورده‌ایم.

بالأخره پس از گذشت حدود یک ماه از اخبار رسمی درباره احتمال بالای معرفی نسل دوم Surface Hub 2 در نیمه اول سال 2018، شاهد پیش نمایش رسمی این دستگاه در وبسایت رسمی Microsoft بودیم.
شاید با قاطعیت بتوان گفت که هاب 2، دستگاه سرفیسی است که در چند سال اخیر، بیشترین تغییر را به نسبت نسل پیشین خود داشته است. درحالیکه در سرفیس پرو جدید حتی از انتظارات نیز تغییرات کمتری را به نسبت سرفیس پرو 4 دیده‌ایم.

اخبار پیش از معرفی

در خبری که حدود یک ماه پیش از سرفیس نیوز خواندید، به اصول پایه‌ای دستگاهی به نام Surface Hub اشاره کردیم. همچنین اشاره شد که این دستگاه، همواره از اولین روزی که معرفی شده است، به نوعی خاری در چشم مهندسان شرکت Apple بوده و مظهر ایده‌های ناب Microsoft در برابر آنها و در زمینه کامپیوترهای اداری به حساب می‌آید. اما نسخه دوم Surface Hub، حتی از انتظارات ما نیز بیشتر پیشرفت کرده و کار را به جایی رسانده است که دیگر رقبا حتی نتوانند فکر رقابت در این دسته از دستگاه‌های اداری را بکنند.

چرخش، کلمه کلیدی

مهمترین و اولین نکته‌ای که پیش از هرچیز دیگر باید درباره سرفیس هاب 2 به آن اشاره کنیم، قابلیت چرخش است. همین کلمه کوتاه و شاید حتی به نظر ساده، که در عمل شرکت‌های بزرگ را به چالش کشیده است.
از حدود پنج سال پیش که با اولین دستگاه سرفیس خود کار کرده و لپ‌تاپ را کنار گذاشتم، یک اتفاق عجیب را که از نظر بسیاری کاربران مخفی مانده است را تجربه کردم. حالت عمودی یا Portrait، در کارهای فراوانی به کمک می‌آید در حالیکه شما نمی‌توانید چنین حالتی را در یک لپ‌تاپ سنتی تجربه کنید. یکی از اولین نکاتی که در این باره توجه شما را جلب خواهد کرد، به هنگامی است که قصد خواندن مطلب، وبسایت، کتاب و یا جزوه‌ای را دارید. مطمئنا گرفتن دستگاه در حالت Portrait به هنگام چنین کاری، یکی از ملزومات به حساب می‌آید. این قضیه تا زمانیکه که یک تبلت (نه گوشی تلفن همراه و نه یک لپ‌تاپ سنتی) را به منظور مطالعه انتخاب نکرده باشید، به اهمیت نخواهد رسید.

و در کلاس طراحی صنعتی به کمک نرم افزارهای مربوطه همانند CATIA، و به هنگام طراحی یک قطعه استوانه‌ای مانند، شاهد این قضیه بودم که دیگر هم‌کلاسی‌ها از کوچک نمایی تصویر به منظور پیدا کردن دید به تمام اجزإ قطعه در صفحه نمایش افقی و یا Landscape کامپیوتر خود کمک می‌گرفتند در حالیکه من به سادگی فقط دستگاه خود را در حالت عمودی در دست گرفته و بدون ریز کردن قطعه در صفحه نمایش، دید کلی را نسبت به آن داشته و به ادامه طراحی می‌پرداختم.

این موضوعی بود که Microsoft در نسل جدید Surface Hub و در ویدئو تبلیغاتی منتشر شده، تأکید بسیاری بر آن کرده است. اینکه دنیای شما به هنگام چرخاندن صفحه به کلی عوض می‌شود. این یکی از مهمترین تغییرات نسخه دوم به نسبت نسخه قبلی هاب به حساب می‌آید؛ نکته‌ای که به منظور اجرایی نمودن آن، مایکروسافت تلاش بسیار زیادی را انجام داده و از تکنولوژی‌های نوآورانه خود استفاده کرده است. پایه‌ای که دستگاه بر روی آن نصب می‌شود، یک پایه دایره‌ای شکل می‌باشد (در ابتدای ویدئو تبلیغاتی، تصاویر اجزإ داخلی این پایه دایره‌ای نشان داده می‌شود) که به دیوار و یا پایه اصلی مخصوص دستگاه می‌چسبد.

دستگاه نیز به صورت دوار، از پشت به این پایه متصل شده است. بنابراین شاهد به وجود آمدن قابلیت بسیار عجیب و ناب چرخش پذیری در صفحه نمایش غول آسای 50 اینچی Surface Hub 2 هستیم. نکته جالب‌تر این است که بر اساس ایده جذابی، این پایه دایره‌ای شکل به عنوان بلندگو مرکزی دستگاه نیز عمل می‌کند تا معضل مکان جایگذاری بلندگو در یک صفحه نمایش با حاشیه کم را حل کرده باشد.

این قابلیت همانطور که گفته شد، کاربردهای فراوانی را ایجاد خواهد کرد که پیش از هاب 2، از آن بی‌نصیب بوده‌ایم. اما هنوز درمورد یک قابلیت مهم دیگر که به علت همین امکان چرخش به وجود می‌آید، صحبتی نکرده‌ایم.

بدون مرز، با صفحه نمایشی بدون مرز

اعلام شده است که در نسل جدید هاب، دیگر شاهد دو نسخه با اندازه‌های متفاوت صفحه نمایش نخواهیم بود و به جای 55 اینچ و 84 اینچ، تنها در یک اندازه 50 اینچی و با کیفیت 4K عرضه خواهد شد. یکی از (کم ارزش‌ترین) دلایل این تک اندازه شدن، به مدرن شدن هاب 2 از نظر ظاهر برمی‌گردد.

همانند بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه و تلویزیون‌های مدرن، موج بدون مرز شدن صفحه نمایش به سرفیس هاب نیز رسیده است و همانگونه که این کم شدن حاشیه و یا به اصطلاح، بدون مرز شدن، حتی تبدیل به یک استاندارد جدید برای برترین محصولات شده، Microsoft نیز Surface Hub 2 را در قالب یک صفحه نمایش بدون مرز روانه بازار کرده است.

کنار هم قرار گرفتن، یا چسباندن؟

ویژگی بدون مرز بودن برای سرفیس هاب، همانند یک گوشی تلفن همراه و یا یک تلویزیون نیست که تنها به علت زیبایی، همگام شدن با موج بی‌حاشیه بودن و یا فروش بیشتر در آن استفاده شده باشد؛ بلکه در نسل جدید هاب، حاشیه کم یک قابلیت بسیار شگفت انگیز را به آن اضافه می‌کند که باعث شده است تا نیازی به معرفی یک نسخه با اندازه بزرگتر از آن، وجود نداشته باشد؛ یعنی قابلیت چسباندن چند صفحه نمایش به یکدیگر یا Tiling.

این کار، یکی از موارد مورد علاقه گیمرها نیز به شمار می‌رود. اتصال چند صفحه نمایش به یکدیگر می‌تواند به شما امکانات فوق العاده‌ای را ارائه دهد. از جمله داشتن یک صفحه نمایش بسیار بزرگ که تصاویر بزرگ را به خوبی نشان می‌دهد. یعنی به جای خریداری یک نسخه 84 اینچی از نسل قبلی هاب که در حدود سه برابر نسخه 55 اینچی قیمت داشت، شما با کنار هم گذاشتن دو عدد از نسل جدید آنها به صورت افقی یا Landscape، یک صفحه نمایش 84 اینچی را خواهید داشت.

معنای بالاتری از یک تصویر بزرگتر

اما زمانیکه کار مهمی همانند جایگزینی کلمه صفحه نمایش با کامپیوتر را انجام می‌دهیم، به مفهوم بسیار بالایی می‌رسیم. یعنی تصور کنید که دستگاه‌های کنار هم گذاشته شده نه فقط صفحه نمایش، بلکه کامپیوترهای قوی هستند. بنابراین شما خواهید توانست تا محتوایی که قرار است تا در کنار یکدیگر استفاده شوند را واقعا در کنار یکدیگر استفاده نمائید.  این مورد به طور خاص در شرکت‌ها و اتاق‌های اجتماعات، کاربرد فراوانی را داراست. همچنین در مکان‌هایی که یک فرد و یا یک گروه قصد تولید محتوا را بر اساس محتواهای موازی دارند. تحلیل اطلاعات و کار با نرم افزارها به صورت همزمان، موهبتی است که نه به واسطه استفاده از چند مانیتور کنار هم، بلکه تنها توسط استفاده از چند کامپیوتر کنار هم پدید خواهد آمد.

مایکروسافت این امکان را به شما ارائه می‌دهد که تا 4 عدد سرفیس هاب 2 را در کنار یکدیگر بگذارید. این امکان زمانی به بیشترین زیبایی خود دست پیدا می‌کند که 4 سرفیس هاب در حالت Portrait کنار هم گذاشته شوند؛ حالتی که باعث در فکر فرو رفتن دوستداران دستگاه‌های عقب مانده iMac شرکت Apple خواهد شد.
تصور کنید، 4 عدد کامپیوتر با صفحه نمایش 4K بدون مرز که لمسی بوده و از همه مهمتر، امکان ترسیم و نوشتار با قلم Surface Pen بر روی آنها وجود دارد؛ صفحه‌های بزرگ طراحی، برترین ابزار طراحان و مهندسان حاضر در یک اتاق اجتماعات.

در اینجا لازم می‌دانیم تا به قلم جدید مخصوص به سرفیس هاب نیز اشاره کنیم. پیش از این و در نسل قبلی سرفیس هاب، حتی کمی خنده‌دار بود که از قلمی که بر روی دستگاه‌های Surface Pro با صفحه نمایش 12 اینچی استفاده می‌شود، بر روی صفحه نمایش غول‌آسای 84 اینچی هاب نیز استفاده شود. چراکه اینکار همانند این است که شما با یک مداد، به نوشتن بر روی یک تخته بزرگ اقدام کنید. به همین علت، ظاهر قلم جدیدی که اینبار مخصوص Surface Hub طراحی و ساخته شده است، کمی بزرگتر از دیگر قلم‌های Surface Pen به نظر رسیده و بیشتر شبیه به یک ماژیک مارکر است تا یک مداد.

پایه مدرن و در عین حال کلاسیک

اما زمانیکه که دستگاه را به صورت تکی در اختیار دارید نیز، پایه بسیار زیبا و کلاسیکی برای شما از طرف شرکت معروف Steelcase ساخته شده است تا حس یک بوم نقاشی از جنس برترین تکنولوژی‌ها را انتقال دهد. Surface Hub 2 در این حالت بیشتر شبیه به تحقق رؤیای فیلم‌های هالیوودی به نظر می‌آید.

متفاوت از یک کامپیوتر معمولی

درست زمانیکه فکر می‌کنید شگفتی‌های این اثر هنری Microsoft تمام شده است، نکات نرم افزاری متفاوت آن در مقایسه با یک کامپیوتر معمولی، به شما این اطمینان را می‌دهد که با قویترین شرکت خلق سیستم عامل‌های دنیا طرف هستید، یعنی مایکروسافت.
همانطور که پیش‌تر گفته شد، هاب 2 ساخته شده است تا به شرکت‌ها فروخته شود و در اختیار تیم‌ها قرار گیرد و نه صرفا به عنوان یک کامپیوتر شخصی استفاده شود. لذا ابداع مایکروسافت در سیستم عامل دستگاهی با چنین کاربرد خاصی، در تعدد استفاده کنندگان است؛ آن هم به واسطه شناسایی اثر انگشت.

در Surface Hub 2، این امکان وجود دارد تا نه فقط یک کاربر، بلکه دو کاربر به طور همزمان وارد حساب خود در دستگاه شده و در کنار یکدیگر مشغول به کار شوند. ایده‌ای که بدون شک در هیچ دستگاهی پیش از آن وجود نداشته است. ایده‌ای که فقط سازنده سیستم عامل کامیپوترهای ما دسترسی لازم را داشت تا به آن تحقق بخشد و نه شرکتی همانند Dell و یا hp و یا هر شرکت دیگری که سازنده صرفا کامپیوتر به حساب می‌‌آید.

سیستم عاملی برای 2020

اما هنوز نیز نکته‌های شگفت انگیز درباره سیستم عامل این دستگاه باقی مانده است.
اگر از منتظران سیستم عامل مدرن Microsoft با نام Windows Core OS هستید، باید بگوییم که به جای درستی آمده‌اید. بسیار در باره این نام، Windows Core OS، صحبت کرده‌ایم که می‌توانید از طریق لینک زیر به آن دسترسی داشته باشید:

خبر بسیار خوش این است که هاب 2 به احتمال بسیار بالا، اولین استفاده کننده از رابط کاربری C-Shell در اکوسیستم مایکروسافت خواهد بود. رابط کاربری که با نام پلاریس (Polaris) و در برخی منابع هم با نام آروبا (Aruba) به طور خاص برای سرفیس هاب، شناخته می‌شود. در این باره، تفاوت‌های مشهودی را نیز در ویدئو تبلیغاتی هاب 2 می‌توانید فهمید وقتی با دقت به سیستم عامل دستگاه دقت می‌کنید. یکی از واضح‌ترین این نکات، وجود پس‌زمینه زنده حتی برای صفحه قفل در حین کار با دستگاه است.

اما متأسفانه خبر بد اینجاست که هنوز هیچ اطلاعات رسمی درباره مشخصات سخت افزاری و حتی نرم افزاری Surface Hub 2 منتشر نشده است و ویدئو تبلیغاتی آن، تنها چیزی است که مایکروسافت تا زمان عرضه عمومی دستگاه در سال 2019، به ما ارائه می‌دهد.

دلایل تأخیر در عرضه

این تأخیر چندین دلیل دارد.
اول از همه اینکه Microsoft مطمئنا هنوز به نتایج کاملی در رابطه با Windows Core OS نرسیده است و شاید قرار است تا Surface Phone و یا پروژه آندرومدا را همزمان با Windows Core OS و Surface Hub 2 در یک مراسم رونمایی کند.
دوما، فروش اولیه یک دستگاه به هنگام معرفی آن بسیار با اهمیت به شمار می‌رود؛ و Microsoft نیز حالا تجربه محصول خاصی همانند Surface Hub را داراست. از این رو مایکروسافت می‌خواهد تا به مشتریان این دستگاه که قالبا شرکت‌ها هستند، فرصت دهد که پس از مشاهده ویدئو تبلیغاتی سرفیس هاب 2 و بررسی آن، روند 18 ماهه تغییر ابزارآلات IT شرکت خود را بگذرانند.

مثبت

– تغییرات بسیار زیاد نسبت به مدل قبل

– یک ابداع و ایده ناب

– قابلیت شگفت انگیز چرخش

– صفحه نمایش 4K

– طراحی بسیار زیبا و بدون مرز

– امکان چسباندن چند عدد به یکدیگر

– قلم جدید و اینبار مخصوص سرفیس هاب

– قابلیت ورود همزمان چند کاربر

– اولین حضور Windows Core OS

– پایه مدرن و کلاسیک

منفی

– قیمت بسیار بالا (این یک نکته منفی سراسری نیست چون دستگاه برای فروش به کاربران ساخته نمی‌شود، بلکه برای فروش به سازمان‌ها و شرکت‌ها خلق شده است)

ویدئو تبلیغاتی رسمی Surface Hub 2

 

در پایان شما را دعوت به تماشای ویدئو تبلیغاتی بسیار زیبا و غرورآمیز سرفیس هاب 2 می‌کنیم:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید