اخبار لحظه‌ ای و کوتاه سرفیس

بررسی اجمالی پردازده AMD رایزن سرفیس لپ تاپ 3 – Ryzen R7

نسل جدید Surface Laptop 3 در نسخه جدید 15 اینچی خود از پردازنده‌ای استفاده می‌کند که مختص به خودش است، یعنی AMD Ryzen Microsoft Surface Edition

اختصاصی سرفیس

خب دستگاه‌های Surface از همه نظر باید یک سر و گردن بالاتر از دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی قرار بگیرند. یکی از زیباترین روش‌های انجام اینکار، وادار کردن سازندگان پردازنده برای تولید CPU خاص به دستگاه‌های Surface است.

این روزها تقریبا هیچ شرکت سازنده لپ تاپی به ای ام دی اعتماد نکرده و اکثرا از پردازنده‌های Intel استفاده می‌کنند. دلیل آن دو مورد است، مصرف باتری و حرارت بالاتر در ازای قدرت یکسان با چیپ های اینتل.

بنابراین در چنین موقعیتی، شرکت AMD بی‌صبرانه چشم به در شرکت خود دوخته است تا بالأخره کسی وارد شود و برای لپ‌تاپ خود درخواست پردازنده کند. پس تقریبا هرکاری می‌کند تا با شرکتی همکاری کند و چه خبری بهتر از اینکه Microsoft با Surface خواستار شروع همکاری می‌شود.

لذا سرفیس لپ تاپ 3 صرفا در نسخه 15 اینچ جدید خود دارای پردازنده ای است که توسط شرکت AMD به صورت اختصاصی برای آن طراحی و تولید شده است تا با نام کامل AMD Ryzen™ Microsoft Surface® Edition عرضه شود. بیاید به صورت کوتاهی به تمامی جوانب این سی پی یو بپردازیم.

همکاری عمیق

به گفته آقای جک هیون Jack Huynh، مدیر ارشد بخشی از شرکت AMD که به محصولات نیمه-اختصاصی تعلق دارد “مهندسان مایکروسافت و ای ام دی حتی در ساختمان‌های یکسان ده‌ها هزار ساعت با یکدیگر همکاری کردند تا نه فقط CPU و GPU را بهینه سازی کنند، بلکه مدیریت کلی قدرت سیستم، قلم، صفحه لمسی، پهنای باند حافظه یا Memory Bandwidth، فریم‌ورها و درایورها و… همگی را برای ارائه بیشترین قدرت گرافیکی در یک لپ‌تاپ سبک و نازک آماده کنند”.

لذا AMD در پردازنده‌ای که به صورت اختصاصی برای مایکروسافت طراحی کرده، یک هسته اضافی در پردازنده گرافیکی رادئون وگا Radeon Vega قرار داده است.

چیزی شبیه به سرفیس بوک 13 اینچ

نتیجه تلاش‌های AMD را با قدرت حال حاضر Surface Book 2 که مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که Surface Laptop 3 در نسخه 15 اینچ خود، قدرت گرافیکی مشابهی را با بوک 2 در نسخه 13 اینچی خود داراست. چراکه پردازنده گرافیکی Radeon Vega آن که 11 هسته ای است، فرکانس پردازش گرافیکی 1400 مگاهرتز و Surface Book 2 در نسخه 13 اینچی با پردازنده گرافیکی GeForce GTX 1050 خود، 1455MHz را ارائه می‌دهد. البته ذکر این نکته بسیار مهم لازم است که سرفیس لپ تاپ 3 به هیچ وجه همانند سرفیس بوک 2 دارای یک کارت گرافیک مجزا نبوده و رادئون آن در داخل چیپ کلی شرکت AMD و در کنار پردازنده رایزن قرار دارد.

هم قواره XBOX One

با توجه به این نکته، خب واضح است که دیگر نمی‌توان حجم حافظه گرافیکی را مورد بحث و معیاری برای مقایسه قدرت گرافیکی Surface Laptop 3 قرار داد. لذا معیار حتی دقیق‌تر و کاربردی‌تر توان پردازش گرافیکی که یکای آن ترافلاپس Teraflops است به میان می‌آید.

به گفته Microsoft، نتیجه‌ای که تلاش‌های AMD به دست داد، حدود 1.2 ترافلاپس توان پردازش گرافیکی بود؛ یعنی همان عددی که برای کنسول بازی XBOX One اعلام شده است. البته با توجه به ساختار سیستم عامل کامپیوتری و عوامل بسیار شما قطعا نخواهید توانست تا دقیقا همانند یک کنسول بازی اکس باکس وان ، با لپ تاپ 3 به بازی بپردازید؛ اما اگر سیستم عامل اکس باکس بر روی لپ تاپ 3 ریخته می‌شد خب آنگاه شما دقیقا یک کنسول بازی XBOX One داشتید.

پردازنده مرکزی “داغ”

اگر بخواهیم بحث CPU را پس از GPU باز کنیم، باید از یک پردازنده 4 هسته‌ای با فرکانس 4GHz به نام Ryzen R7 سخن بگوییم که به کمک تکنولوژی لیتوگرافی 12nm ساخته شده است تا مدرن‌تر از بوک 2 با تکنولوژی عقب مانده 14 نانومتر باشد. لذا حداقل از نظر سی پی یو می‌توانیم بگوییم که سرفیس لپ تاپ 3 نسخه 15 اینچ، از سرفیس بوک 2 نسخه 13 اینچ قویتر بوده و شبیه به بوک 2 نسخه 15 اینچ عمل می‌کند. چراکه هرکدام به ترتیب فرکانس 3.6GHz و 4.2GHz را در بالاترین حالت خود ارائه می‌دهند. البته با توجه به بحث بالاتر بودن درجه حرارت تولیدی کلی چیپ‌های AMD در مقایسه با Intel، پردازنده سرفیس لپ تاپ 3 زمانیکه به فرکانس 4 گیگاهرتز می‌رسد، توان مصرفی 35W را خواهد داشت؛ عددی که در رابطه با بوک 2 نسخه 15 و 13 اینچ هردو برابر با 25 وات است.

بسیاری بر این اعتقادند که دقیقا همین موضوع باعث شده است پارچه آلکانتارا ( آلکانترا ) سیگنچر Signature Alcantara برای نسخه 15 اینچ استفاده نشود تا بتواند توسط بدنه تمام فلزی، دفع حرارتی مورد نیاز را انجام دهد.

منبع
وبسایت رسمی Microsoftوبسایت رسمی AMDوبسایت رسمی Intelوبسایت رسمی Nvidiaخبرگزاری The Verge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید