آموزش‌ و ترفندهای سرفیس
موضوعات داغ

آموزش ریست کردن سرفیس

یکی از روش‌های همواره پیشنهاد شده برای اطمینان خاطر از وجود راه‌های بازیابی پس از ایجاد مشکل در Windows، استفاده از گزینه Recovery می‌باشد. البته که نصب مجدد Windows نیز راه حلی رایج به منظور بازنشانی سیستم عامل بوده است. اما انجام این کار درمورد دستگاه‌هایی که همراه با نسخه اصلی از Windows هستند، کاری بسیار اشتباه است. با ما همراه باشید تا روش‌های بازنشانی Windows را بررسی کنیم.

پیش از هرچیز باید بدانید که Reset نمودن دستگاه و یا نصب مجدد ویندوز روی سرفیس به علت مشکلات نرم افزاری و حتی سخت افزاری (البته به نظر سخت افزاری اما در اصل با منشأ نرم افزاری) در بسیاری از اوقات اولین راه حل شما نیست.

زیرا از آنجایی که دستگاه‌های Surface و سیستم عاملشان ساخته یک شرکت واحد هستند، به‌روز رسانی‌ها‌یی که برای سیستم عامل عرضه می‌شوند در اصل برای دستگاه شما عرضه شده‌اند و بسیاری از مشکلات سرفیس همانند عدم پاسخگویی مناسب به دستورات تاچ، افت عملکرد باتری و یا کار نکردن سرویس Windows Hello برای قفل گشایی دستگاه و… همگی توسط سازندگان دستگاه‌های Surface به وسیله ارائه به‌روز رسانی در Windows 10 حل می‌شوند.
البته بهبود کلی عملکرد و اضافه شدن امکانات جدید به سیستم عامل نیز دیگر دلیل مهم به‌روز نگه داشتن دستگاه‌های سرفیس است. از طریق لینک زیر به مطلب نحوه دریافت آخرین به‌روز رسانی موجود مراجعه نمائید:

نصب درایورهای اورجینال سرفیس

به منظور برطرف نمودن برخی مشکلات احتمالی دستگاه، ممکن است صرفا به‌روز رسانی کارساز نباشد. از طرفی هم حتما نیازی نیست تا کل سیستم عامل آنرا مجددا نصب نمائید. از آنجایی که دستگاه شما یک کامپیوتر است و نه یک گوشی تلفن همراه با سیستم عاملی ساده و قفل شده، در بسیاری موارد می‌توانید مشکلاتی همچون از کار افتادن وا فای سرفیس Wi Fi و یا متصل نشدن کیبورد و… از این دست را با نصب مجدد درایور Driver مربوط به آن بخش حل نمائید.
اینکار را می‌بایست طبق آموزش لینک زیر به انجام برسانید:

ریست کردن سرفیس

همانند تمامی سیستم عامل‌های مدرن، Windows 10 نیز امکان به اصطلاح فکتوری ریست Factory Reset یا بازگشت به تنظیمات کارخانه را ارائه می‌دهد. البته باید بدانید که واژه فوق بیشتر در رابطه با گوشی‌های تلفن همراه به کار می‌رود و نام دقیق این امر در اکوسیستم Microsoft، تحت عنوان ریکاوری Recovery Options یا گزینه‌های بازیابی شناخته می‌شود.

به غیر از نام، روند انجام اینکار نیز با گوشی‌های تلفن همراه کمی متفاوت است. در کامپیوترهای Windows 10 ریست نمودن توسط فایل نصبی موجود در داخل دستگاه انجام می‌شود. بدین معنی که در پوشه‌های سیستمی کامپیوتر شما همواره فایل نصبی خام سیستم عامل نگه داری می‌شود تا در صورت نیاز از آنها به منظور ریست کردن یا در اصل، نصب ویندوز استفاده شود.

به منظور شروع مراحل ریست کردن دستگاه سرفیس خود، برنامه Settings را باز کرده و به قسمت update & Security و سپس زبانه Recovery مراجعه نمائید. برای رفتن به این بخش می‌توانید بر روی تصویر زیر نیز بزنید.

در این صفحه، بر روی دکمه Get started بزنید تا مراحل آغاز شود.

پس از زدن بر روی دکمه مذکور، منوی جدیدی باز خواهد شد که دو روش اصلی برای ریست نمودن را ارائه می‌دهد.

گزینه اول Keep my files حین ریست نمودن دستگاه، فایل‌ها و نرم افزارهای شما را نگه می‌دارد. این مورد صرفا به نظر می‌آید که خوب باشد چراکه اطلاعاتی را از بین نمی‌برد؛ اما در اصل اینگونه نیست. بسیار مشاهده شده است که مشکلاتی که ما به خاطر آنها دست به ریست نمودن دستگاه زده‌ایم پس از اتمام مراحل ریست شدن از این راه، به هیچ وجه حل نشده‌اند.

گزینه دوم Remove everything حین ریست نمودن دستگاه، فایل‌ها و نرم افزارهای شما را به کلی پاک می‌کند. این مورد کارسازتر در حل مشکلات است اما در بسیاری از اوقات پس از انتخاب این راه، خطایی به شما داده شده و امکان ریست نمودن دستگاه توسط این روش را از شما می‌گیرد. علت این خطا، پاک شدن فایل‌های نصب ویندوز خام از روی کامپیوتر شماست؛ فایل‌هایی که پیش‌تر در رابطه با آنها صحبت شد. به هرعلتی از جمله ایجاد فضای خالی مورد نیاز به صورت خودکار توسط سیستم عامل، این فایل‌ها پاک می‌شوند.

لذا اگر خطای یاد شده به شما نشان داده شد و یا اصلا امکان ورود به سیستم عامل به منظور باز نمودن برنامه Settings برای شما وجود ندارد اما می‌خواهید تمام دستگاه و اطلاعات آنرا ریست نمائید، باید خودتان یک ویندوز را روی کامپیوتر مجددا  نصب کنید؛ بدین منظور به ادامه مطلب توجه کنید.

نصب ویندوز اورجینال سرفیس

یکی از مهمترین عواملی که باعث شده‌اند دستگاه‌هایی همانند Google Pixel، بهترین اجرا کننده سیستم عامل Andoird باشند اینست که هم دستگاه و هم سیستم عامل را یک شرکت واحد طراحی و تولید کرده؛ یعنی نهایت هماهنگی در نرم افزار و سخت افزار.
لذا در سال 2012 زمانیکه شرکت Microsoft به عنوان سازنده سیستم عامل Windows، اولین دستگاه خود را با نام Microsoft Surface تولید کرد، برای اولین بار شاهد نهایت هماهنگی سخت افزار و سیستم عامل در یک کامپیوتر بودیم.

بر اساس موضوع فوق، شرکت Microsoft از همان ابتدا تصمیم گرفت تا برای تک تک مدل‌های دستگاه‌های Surface خود، یک سیستم عامل جداگانه را از پایه بنویسد و خلق کند؛ برخلاف هر لپ‌تاپ دیگری که صرفا ویندوز رایجی که بر روی هرکامپیوتر نصب می‌شود، برای آنها نیز نصب می‌شود.
سپس مایکروسافت فایل سیستم عامل مخصوص به هر مدل از دستگاه‌های Surface را در وبسایت خود منتشر کرد تا کاربران نیز از نصب ویندوز رایج بر روی دستگاه سرفیس خود پرهیز نمایند.
بنابراین چنانچه سیستم عامل دستگاه شما آسیب دید و یا به هردلیلی مجبور به نصب مجدد آن شدید، از طریق لینک زیر می‌توانید با استفاده از شماره سریال دستگاه خود، سیستم عامل نوشته شده مخصوص به آن را دریافت نمائید:

– به لینک بالا وارد شوید. در قسمت select your Surface device می‌توانید با دکمه Sign in وارد حساب Microsoft خود شوید. اگر این گزینه برای شما وجود ندارد، بدین معنی است که شما از قبل در این مرورگر کامپیوتری وارد حساب خود شده‌اید، در غیر اینصورت Sign in نمائید.

– پس از ورود موفقیت آمیز به حساب Microsoft خود، دستگاه‌های شما در قسمت select you Surface device به نمایش درخواهد آمد؛ لذا دستگاه خود را انتخاب کرده و سپس بر روی Continue بزنید.

– اگر دستگاه شما در لیست مورد نظر نشان داده نشده است با زدن بر روی گزینه My Surface device is not listed here، ابتدا مدل و سپس شماره سریال دستگاه خود را وارد کرده و بر روی Continue بزنید.

– همچنین اگر اطلاعات ورود به حساب مایکروسافت خود را به یاد ندارید نیز می‌توانید با وارد نمودن مدل و شماره سریال دستگاه خود دکمه Continue را فعال نمائید.

– با زدن بر روی Continue، مرحله دوم باز خواهد شد که در این صفحه می‌بایست بر روی Download recovery image بزنید تا فایل ریکاوری دانلود شود.

پس از دریافت فایل recovery image .zip، مراحل زیر را انجام دهید:

– یک حافظه فلش USB به حجم حداقل 16GB را با قالب FAT32 فرمت نمائید.

– حافظه را به کامپیوتر خود متصل کرده و در قسمت Search، عبارت recovery drive را تایپ نمائید.

– از بین گزینه‌های به نمایش درآمده، create a recovery drive و یا Recovery Drive را انتخاب کرده و در پنجره جدید باز شده بر روی Yes بزنید.

– در پنجره‌ای که باز خواهد شد، مطمئن شوید که تیک گزینه Back up system files to the recovery drive را برداشته و بر روی Next بزنید.

– حافظه USB مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی Next سپس create بزنید تا برخی فایل‌های مورد نیاز کپی شوند.

– زمانیکه اعمال به اتمام رسید، بر روی Finish بزنید.

– حالا به محلی که فایل recovery image .zip را در آنجا دانلود کرده‌اید باز گشته و پس از استخراج یا Extract نمودن آن، محتویات را به داخل حافظه USB خود بریزید.

– در این حین از گزینه‌ای استفاده نمائید که فایل‌های درحال کپی شدن را جایگزین فایل‌های قبل می‌کند؛ یعنی Replace the files in the destination

– پس از اتمام کپی شدن فایل‌ها، گزینه Safely Remove Hardware and Eject Media را از Taskbar انتخاب کرده و حافظه USB را از کامپیوتر خود جدا نمائید.

توصیه می‌شود این حافظه فلش USB را به همین گونه که هست نزد خود نگاه دارید و برای استفاده‌های بعدی آنرا در جایی مطمئن بگذارید تا دیگر نیازی به دریافت مجدد فایل حجیم recovery image .zip وجود نداشته باشد.

به منظور استفاده از این فلش، مراحل زیر را دنبال نمائید:

– مطمئن شوید که دستگاه Surface شما خاموش شده و به برق متصل است.

– حافظه USB را به دستگاه Surface متصل کنید.

– دکمه کم کردن صدا یا Volume Down بالای بدنه دستگاه را نگه داشته و یک بار دکمه روشن کردن یا Power را بزنید.

– دکمه کم کردن صدا را تا زمانیکه لوگو Microsoft و یا Surface را ندیده‌اید به هیچ وجه رها نکنید.

– در صفحه آبی رنگ نشان داده شده، زبان را انتخاب نمائید.

– در صفحه Choose an option گزینه Recovery from a drive را انتخاب نمائید.

– چنانچه این گزینه در صفحه مذکور نشان داده نشده بود، گزینه Troubleshoot و سپس Recover from a drive را انتخاب نمائید.

– اگر درخواست Recovery Key از شما شد، گزینه Skip this drive پایین صفحه را بزنید.

– حالا دو گزینه Just remove my files و Fully clean the drive ارائه می‌شوند.

– اگر قرار است دستگاه را به فرد دیگری بدهید گزینه دوم، و اگر قرار است خودتان استفاده کننده دستگاه باشید گزینه اول را انتخاب نمائید. مدت زمان اتمام ریست کردن با استفاده از گزینه اول، کوتاه‌تر از گزینه دوم خواهد بود.

– سپس بر روی گزینه Recover بزنید تا Reset شدن دستگاه آغاز شود.

این امر ممکن است تا ساعتها به طول انجام، لذا به هیچ وجه نگران طول کشیدن آن نباشید و اختلال در روند آن ایجاد نکنید. در غیر اینصورت از کار افتادن کلی دستگاه فقط به عهده خود شماست. صبور باشید و به این نکته توجه نمائید که اگر گزینه دوم Fully clean the drive را انتخاب کرده باشید، مدت زمان بلندتری را برای انتظار خواهید داشت.

پس از اتمام مراحل و به نمایش درآمدن صفحه اولین بار راه‌اندازی Windows 10، حافظه USB ریکاوری را جدا نمائید.

دقت نمائید که نسخه سیستم عاملی که در نهایت بر روی دستگاه شما نصب می‌شود، به موارد بسیاری ربط پیدا می‌کند؛ لذا انتظار نداشته باشید که آخرین نسخه از Windows 10 Pro را داشته باشید. به منظور اطلاع یافتن از نسخه دقیق سیستم عاملی که پس از اتمام مراحل ریکاوری بر روی دستگاه شما خواهد بود، به ادامه مطلب توجه نمائید.

– دستگاه Microsoft Surface اصیل و همچنین Surface 2 فقط پذیرای سیستم عامل Windows 8.1 RT هستند.

– دستگاه Microsoft Surface Pro و همچنین Microsoft Surface Pro 2 فقط پذیرای سیستم عامل Windows 8.1 هستند.

– دستگاه Microsoft Surface 3 در دو مدل عرضه شده است. اگر Surface 3 شما در ابتدای خرید با Windows 8 همراه باشد حتی اگر به اجبار ریکاوری Windows 10 را بر روی آن نصب نمائید، نخواهید توانست تا آنرا فعال و یا Activate نمائید. لذا اگر دستگاه Surface 3 شما به هنگام خریداری Windows 8 داشته است، ریکاوری Windows 8 را دریافت کنید، در غیر اینصورت می‌توانید Windows 10 را نیز نصب نمائید. در نهایت، نسخه 1511 از Windows 10 بر روی دستگاه Surface Pro 3 شما نصب خواهد شد.

– دستگاه Microsoft Surface Pro 3 دقیقا داستان مشابه با Surface 3 را داراست.

– دستگاه Surface Pro 4 فقط یک مدل دارد و پس از اتمام ریکاوری، نسخه 1703 از Windows 10 بر روی آن نصب خواهد شد.

– دستگاه Microsoft Surface Book و Surface Book Performance Base همانند Pro 4 هستند.

– دستگاه‌های Surface Pro 2017 و Surface Book 2 می‌توانند تا نسخه 1809 از Windows 10 را پس از ریکاوری داشته باشند.

– دستگاه Microsoft Surface Pro 6 در دو مدل عرضه شده است. اگر دستگاه شما به صورت پیش فرض Windows 10 Home داشته باشد، پس از ریکاوری نیز نسخه Home خواهید داشت؛ در غیراینصورت نسخه Windows 10 Pro را برای مدل‌های دانشجویی و تجاری از Pro 6 خواهید داشت.

– دستگاه Microsoft Surface Go در دو مدل عرضه شده است. اگر دستگاه شما به صورت پیش فرض Windows 10 S داشته باشد، پس از ریکاوری نیز نسخه S خواهید داشت؛ در غیراینصورت نسخه Windows 10 Pro را برای مدل‌های دانشجویی و تجاری از Surface Go خواهید داشت.

اما لازم به ذکر است ورژن Version سیستم عامل Windows 10 شما به کمک دریافت به‌روز رسانی‌های دستگاه به آخرین نسخه موجود ارتقا پیدا خواهد کرد، حتی اگر شما Microsoft Surface Pro 3 داشته باشید. اما مدت زمان دریافت به‌روز رسانی به نسبت نسخه‌ای که در حال حاضر بر روی کامپیوتر شما نصب است، متفاوت خواهد بود. یعنی اگر شما بخواهید از ورژن 1511 که اولین نسخه ویندوز 10 است به 1903 بروید، طبیعتا بسیار بیشتر به طول خواهد انجامید در مقایسه با حالتی که بخواهید از ورژن 1809 که نسخه جدیدتری است به 1903 بروید.

با اتمام روند Reset شدن دستگاه از راه فایل recovery image .zip، تمامی مشکلات نرم افزاری دستگاه شما به صورت کامل حل خواهند شد. بدین معنی که پس از اتمام ریکاوری اگر مشکلی در دستگاه وجود داشته باشد، متأسفانه باید بگوییم که سخت افزاری است.

برچسب ها

۲۷ دیدگاه

  1. سلام،
    من به تازگی یک دستگاه surface استوک خریداری کرده ام و ویندوز فعلی آن ۸.۱ هست.
    به چه روشی باید ویندوز رو نصب کنم؟
    آیا بوت ویندوز بر روی فلش و نصب از طریق bios یا آپگرید کردن از طریق setup در محیط ویندوز اشتباه است؟
    آیا در صورت نصب از طریق بایوس درایور های دستگاه به صورت کامل و صحیح از طریق آپدیت نصب میشوند؟
    ترجیح من بر این هست که ویندوز رو به صورت clean نصب کنم
    سپاس

    1. متأسفانه تمامی کامپیوترها از جمله دستگاه‌های Surface که همراه با Windows ۸.۱ ارائه شده‌اند، صرفا می‌توانستند در اولین سال عرضه Windows ۱۰ به آن به صورت رایگان مهاجرت کرده و این امکان حالا در حدود دو سال است که دیگر وجود ندارد.

      همچنین لازم به ذکر است که دستگاه اصیل Microsoft Surface و همچنین Surface ۲ که هردو دارای سیستم عامل Windows RT هستند، قابلیت پذیرش Windows ۱۰ را ندارند.

      اما برای نصب Windows ۱۰ بر روی دستگاه‌های Surface Pro ۱,۲,۳ و همچنین Surface ۳، به هیچ وجه از راه دیگری به جز فایل recovery image .zip ارائه شده مخصوص هر یک از دستگاه‌های Surface توسط وبسایت Microsoft می‌باشد، اقدام به Upgrade نکنید.

      لذا از نصب ویندوزهای رایج بر در بازار بر روی دستگاه Surface خود اکیدا خودداری کرده و فقط از فایل مذکور استفاده نمائید.

      لازم به ذکر است که آموزش دریافت و استفاده از فایل recovery image .zip، در قسمت آموزش و در مطلب “ریکاوری دستگاه‌های سرفیس” برای شما فراهم آمده است.

      اما چنانچه موفق به دریافت فایل مذکور نشدید، به عنوان راه دوم که پیشنهاد نمی‌شود از این طریق اقدام کنید، می‌بایست به مطلب آموزشی “به‌روز رسانی ۱۸۰۳” و یا ۱۸۰۹ مراجعه کرده و طبق روش‌های کفته شده در مطلب مذکور، فایل ISO نصب Windows ۱۰ را دریافت کرده و با استفاده از یک حافظه جانبی فلش، مراحل نصب را طی کنید.

      پس از اتمام نصب و ورود به محیط سیستم عامل، برنامه Settings را باز کرده و به قسمت update & Security رفته و تمامی به‌روز رسانی‌های موجود را توسط گزینه Check for updates دریافت نمائید. بنابراین از این طریق، Driver های دستگاه شما نیز به طور خودکار نصب خواهند شد. لذا حتی با چند بار زدن بر روی گزینه مذکور، حتما مطمئن شوید که دیگر هیچ به‌روز رسانی باقی نمانده.

      در پایان باید گفت همانطور که در ابتدای پاسخ به نظر شما گفته شد، پس از نصب Windwos ۱۰ بر روی دستگاه خود، شما قادر نخواهید بود تا نسخه سیستم عامل خود را فعال Activate نمائید چراکه امکان مهاجرت رایگان به Windows ۱۰ تنها در یک سال اول عرضه آن محیا بوده که حالا به اتمام رسیده است.

      در نتیجه شما می‌بایست یا در ازای مبلغی، سیستم عامل خود را فعال کنید.

  2. سلام. من ی سرفیس پرو ۶ دارم. که از هفته پیش حافظش بی دلیل شروع به پر شدن کرد. بعدم ویندوزش از کار افتاد. این کارهارو کامل انجام دادم ولی پس از تموم شدن ریکاوریش ارور داد که ریست کامل انجام نشد و بعد از اونم دیگه سیستم بوت نمیشه. حالا باید چیکار کنم؟

    1. درود بر شما.

      حدس ما، آلوده شدن دستگاه شما به ویروس و کرم‌های کامپیوتری است در رابطه با پرشدن خودبه‌خود و بی‌دلیل حافظه و سپس از کار افتادن سیستم عامل.
      لذا از این پس بیشتر مراقب باشید.

      اما متأسفانه باید به شما بگوییم چنانچه واقعا تمامی مراحل Reset نمودن دستگاه خود را به صورت دقیق و کامل طبق این مطلب به انجام رسانیده‌اید و دستگاه قادر به اتمام روند Recovery نمی‌باشد، دستگاه Surface شما دچار مشکل سخت افزاری شده و هیچ راهی به جز مراجعه حضوری به بخش فنی سرفیس ایران نخواهید داشت.

      آدرس و شماره تلفن بخش فنی سرفیس ایران:

      تهران – خیابان ولیعصر – بالاتر از چهارراه ولیعصر – نرسیده به تقاطع خیابان بزرگمهر – مجتمع رنگین کمان (اعتماد سابق) – پلاک ۷ – بخش فنی سرفیس ایران

      ۰۲۱-۶۶۴۰۵۳۴۱

  3. سلام من سرفیس پرو دارم امروز میخواستم روی لبتاب دیگه ویندوز از طریق یو اس بی نصب کنم فایل ها رو دانلود کردم به وسیه نرم افزار بوتیبل خواستم این کارو کنم که روی یک دکمه کلیک کردم یکدفعه سیستمم خاموش شد و وقتی بالا امد این صفحه رو نشون داد Surface UEFI و هر کاری کردم دیگه برنمیگرده به حالا ویندوز. راستی از خود سایت ماکروسافت ویندوز مخصوص سرفیس پرو هم دوباره اانلود کردم و خواستم ویندوز روش نصب کنم تاچ رو ساپورت نمیکرد و باید موس وصل میکردم و‌وقتی که موس وصل کنم فلش رو نمیتونم توش بزارم و این خودش دوباره یه مشکل شده هیچ راهی دیگهی نداره؟

    1. درود بر شما.

      پیش از هرچیز مجددا باید خدمت شما عرض کنیم همانطور که در مطلب پیش رو به این موضوع اشاره شده است، به هیچ وجه نباید سیستم عامل رایج بر روی دیگر لپ‌تاپ‌ها را بر روی دستگاه‌های Surface نصب نمود و در صورت انجام اینکار، دستگاه شما با مشکلات بسیاری از جمله مشکلی که برای شما پیش آمده است روبرو خواهند شد.

      اما حالا و در وضعیت کنونی، شما دو راه در اختیار دارید.
      اول اینکه خب به سادگی از کیبورد Surface Pro استفاده نمائید و برای ما عجیب است که چطور تاکنون از کامپیوتر همراه خود بدون کیبورد استفاده می‌کرده‌اید. البته می‌توانید این کیبورد را از فرد دیگری برای چند لحظه به امانت بگیرید.
      راه حل بعدی که ارزان قیمت‌تر و در دسترس‌تر از کیبورد مخصوص به سرفیس است، استفاده از یک USB Hub و یا افزایش دهنده تعداد پورت‌های USB خواهد بود. در این رابطه دقت نمائید به هیچ وجه برای چنین امر مهمی همانند نصب سیستم عامل، به هیچ وجه از یک Hub استفاده نکنید که تغذیه خارجی و آداپتور جداگانه ندارد. یک پورت USB شما از نظر فنی و شدت جریان نمی‌تواند از خود دو عدد پورت را تولید کند.
      لذا مخصوصا برای استفاده‌های بعدی، یک USB Hub که تغذیه برق جداگانه دارد تهیه نمائید. البته چنین وسیله‌ای ممکن است بیشتر در بین وسایل آشنایان شما برای امانت گرفتن یافت شود.

      در هرحال هیچگاه اقدام به نصب سیستم عاملی به جز سیستم عامل نوشته شده توسط Microsoft مخصوص به دستگاه شما نکنید.

      1. ممنون از راهنمایتون من نمیدونم دیشب چم بود بالا بودم یا استرس داشتم عقلم نرسیده بود که کیبورد رو بهش وصل کنم و از موس کیبورد استفاده کنم که توی خواب متوجه همچین چیزی شدم و بیدار شدم و درستش کردم به هر حال لطف کردید.

  4. سلام
    سرفیس من هنگ کرد با alt ctrl delet دستگاه را rezet کردم اما مدت زیادی است دستگاه در حال reset باقی مانده . چکار کنم.
    متشکرم

    1. درود بر شما.

      در چنین موردی پیشنهاد می‌شود دکمه روشن کردن Power را به مدت طولانی نگه دارید.
      چنانچه این راه‌حل جواب نداد، دکمه‌های روشن کردن Power و کم کردن صدا Volume Down را به صورت همزمان نگه دارید تا به صفحه آبی رنگ Troubleshoot هدایت شده و سپس در آنجا از طریق گزینه Advanced options اقدام به ورود به سیستم عامل دستگاه خود در حالت Safe mode کنید.
      در صورتیکه این راه هم جواب نداد، امر پیشین را اینبار با زیاد کردن صدا Volume Up و سپس با هردو دکمه صدا به صورت همزمان تکرار نمائید.

      و آخرین راه همانطور که در مطلب پیش رو عنوان شده است، Reset نمودن دستگاه خود از طریق گزینه‌های Recovery خواهد بود.

  5. مرتضیسلام و تبریک سال نو
    اکانت مایکروسافت منو کس دیگه ای ساخته و در حال حاضر ایمیل و اطلاعات بازیابی اون در دسترسم نیست. با ریست و ریکاوری امکان ساخت اکانت جدید روی همین دستگاه هست؟

    1. درود بر شما.
      نوروز بر شما هم مبارک 🎉

      به علت امنیت در برابر سرقت، در فرآیند Reset نمودن یک دستگاه Surface از شما رمز ورود به حساب Microsoft اعمال شده بر روی دستگاه درخواست خواهد شد.
      لذا بدون داشتن رمز ورود به دستگاه، امکان Reset نمودن و استفاده از آن وجود ندارد.

      اما چنانچه برای ورود به دستگاه خود در شرایط فعلی استفاده، از PIN و یا Windows Hello بهره می‌گیرید، وارد برنامه Settings قسمت Accounts و زبانه Family & other users شوید. در این صفحه و در قسمت Other users یک حساب کاربری جدید با دسترسی Administrator برای خود با یک حساب Microsoft جدید نمائید.
      سپس وارد حساب کاربری جدید ساخته شده شوید و حساب کاربری یا User پیشین را حذف نمائید.

  6. سلام من یه سرفیس پرو ۷دارم از امروز متوجه شدم تنظیم نور صفحه غیر فعال شده و خاکستری شده و کم و زیاد نمیشه حتی تنظیم خود کار نور صفحه هم کار نمیکنه نمیدونم مشکل چیه و البته امروز صبح از شارژ کشیدم و بعد چند دقیقه کارمردن دیدم شد ۱۵درصد شک کردم شاید شارژر درست وصل نبوده و اصلا شارژ نشده از طرفی هم ترسیدم شارژ خالی کرده باشه البته دوباره زدم شارژ تا صد پر شد و الان مشکلی نداره خیلی خیلی ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. درود بر شما.

      به نظر می‌رسد که ممکن است هم سیستم عامل و هم Driver های دستگاه شما دچار نقص شده باشند.
      لذا به منظور حل این مشکلات، با توجه به آموزش‌ها همین ابتدا توسط خود دستگاه و برنامه Settings آن اقدام به Reset نمودن دستگاه خود از روشی نمائید که فایل‌های شما حذف نمی‌شوند.
      همچنین به مطلب “آموزش دانلود و نصب درایور های سرفیس” در این لینک مراجعه کرده و Driver های دستگاه خود را مجددا به صورت دستی نصب نمائید.

      چنانچه پس از انجام این راه‌ها بازهم دستگاه شما مشکلات پیشین را داشت، فایل recovery image .zip مخصوص به دستگاه خود را از وبسایت Microsoft طبق آموزش همین صفحه دریافت کرده و به کمک آن دستگاه خود را Reset نمائید.

      اگر پس از اتمام موفقیت آمیز Reset نمودن دستگاه توسط حافظه فلش حاوی فایل recovery image .zip مخصوص به آن هر مشکلی باقی بماند، یعنی متأسفانه منشا سخت افزاری داشته و نیاز است تا به صورت حضوری به بخش فنی سرفیس ایران مراجعه نمائید.

  7. با عرض سلام . دیروز که تبلت سورفیسم را روشن کردم یک پیغام خطا رو صفحه اومد و هر چی ok یا کنسل میزدم بر طرف نمیشد و صفحه رو کامل سیاه کرده بود ولی منوهای برنامه دیده میشد و خاموش کردم اما بعد از روشن کردن صفحه کامل سیاه هستش و هیچ منویی هم دیده نمیشه که بتونم وارد ستینگ برنامه بشم و چیزی رو چک کنم . من با این دستگاه فقط با نرم افزار حسابداری کار میکنم که خیلی هم واسم مهمه😭 . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🌷

    1. درود بر شما.

      با توجه به توضیحات به نظر می‌رسد که دستگاه شما آلوده به ویروس مخربی شده است و به درستی از آن نگهداری نرم افزاری نکرده‌اید.
      لذا پیشنهاد می‌شود پس از سلامت مجدد دستگاه توصیه‌های مطلب “مراقبت نرم افزاری از سرفیس” در این لینک را همواره در نظر داشته باشید.

      اما در شرایط فعلی باید بگوییم بازیابی اطلاعات شما امر بسیار دشواری خواهد بود و حتی ممکن است پس از پذیرفتن این دشواری، بازهم اطلاعات شما قابل بازیابی نبوده و تماما آلوده شده باشند.
      بنابراین اگر احساس می‌کنید اطلاعات موجود در دستگاه می‌توانند مجددا تولید و یا از اینترنت دریافت شوند، پیشنهاد می‌کنیم بازیابی اطلاعات آلوده شده خود را فراموش نمائید.
      در هرحال، روش ابتدایی دسترسی به سیستم عامل در چنین شرایطی از دستگاه، ورود به حالت Safe Mode خواهد بود.
      به منظور ورود به حالت Safe Mode زمانیکه دستگاه Surface شما خاموش است، دکمه کم کردن صدا Volume Down را نگه داشته و یکبار دکمه روشن شدن Power را بزنید تا وارد محیط آبی رنگ بازیابی شوید. در اینجا ابتدا بر روی Troubleshoot و سپس Advanced options بزنید تا گزینه Start-up settings را ببینید؛ با زدن بر روی Start-up settings کلید شماره ۴ که Enable Safe mode است را انتخاب کرده و دکمه Restart را بزنید. بنابراین کامپیوتر شما Restart شده و وارد محیط امن سیستم عامل می‌شود تا حداقل بتوان فایل‌ها را بیرون کشید، البته اگر سیستم عاملی باقی مانده باشد…

      دیگر راه‌های بازیابی اطلاعات شما دشوارتر و تخصصی‌تر خواهند بود به نوعی که مجال پرداختن به آنها در پاسخ به یک کامنت وجود نداشته و می‌توانید به پشتیبانی تیم سرفیس ایران که لینک WhatsApp آن در سرفیس نیوز نیز وجود دارد مراجعه نمائید.

      اما چه اطلاعات خود را نجات دهید و چه ندهید، در هر حالت می‌بایست اقدام به Reset نمودن دستگاه خود فقط و فقط به کمک فایل recovery image .zip مخصوص به دستگاه خود نمائید تا آنرا به حالت اولیه خود برگردانید. آموزش انجام اینکار هم در صفحه پیش رو وجود دارد.

  8. سلام…ببخشید من surface pro ۳ دارم و از سایت مایکروسافت ایمج وینوز ۱۰ ک گفته بودین دانلود کردم ولی وقتی volume down با power میگیرم همونجوری ک گفتین اون صفحه ابی برام باز نمیشه ک ادامشو برم…اگه میشه سه راه حلی بگین ممنون

    1. درود بر شما.

      پیش از هرچیز باید بدانید که بالا آمدن صفحه آبی با دکمه‌های مذکور در این آموزش به نوعی فضای پیش از بالا آمدن سیستم عامل و جزوی از خود دستگاه هستند. لذا بالا نیامدن آن به معنی وجود مشکلات جدی در دستگاه شماست.

      در هرحال در چنین شرایطی دو راه وجود دارد.

      اول، اگر سیستم عامل شما بالا می‌آید وارد سیستم عامل شده و کلید Shift کیبورد را نگه دارید؛ در حین نگه داشتن این کلید کامپیوتر خود را Restart نمائید.
      کلید Shift را به هیچ وجه رها نکنید تا به صفحه آبی رنگ Troubleshoot بروید.

      دوم، اگر سیستم عامل شما بالا نمی‌آید دیگر راهی به جز نصب یک ویندوز رایچ دیگر لپ‌تاپ‌ها بر روی دستگاه شما باقی نمانده است.
      لذا یک فلش حاوی فایل نصبی سیستم عامل رایج Windows ۱۰ که قابل Boot شدن هست را نیز فراهم کنید.
      سپس اینبار به جای دکمه کم کردن صدا Volume Down از دکمه زیاد کردن صدا Volume Up در کنار دکمه روشن کردن Power استفاده کنید تا به فضای تنظیمات BIOS که در دستگاه‌های بسیار قدیمی Surface همانند Surface Pro ۳ به رنگ مشکی است شوید. در این فضا اولویت Boot را بر روی USB تنظیم کرده و یک سیستم عامل رایج Windows ۱۰ را بر روی دستگاه خود نصب نمائید.

      اما به یاد داشته باشید که همانطور که در مطلب پیش رو آمده است، ویندوز رایج دیگر لپ‌تاپ‌ها اصلا مناسب دستگاه‌های Surface نیست.
      بنابراین شما هم قرار نیست از این سیستم عامل استفاده کنید و مجددا تلاش برای استفاده از فلش حاوی محتویات فایل recovery image .zip مخصوص به دستگاه خود را از سرگیرید و اگر بازهم نشد از همان راه اول که در همین پاسخ به دیدگاه شما عنوان شده است استفاده نمائید (نگه داشتن کلید Shift به هنگام Restart نمودن دستگاه).

      در هر حال نکته بسیار بسیار مهمی را در نظر داشته باشید.
      همانطور که در انتهای مطلب پیش رو آورده شده است، دستگاه Surface Pro ۳ شما چنانچه از ابتدا به همراه Windows ۸ و یا Windows ۸.۱ به فروش رسیده باشد، امکان ارتقا سیستم عامل آن به Windows ۱۰ به صورت رایگان وجود ندارد.
      در نتیجه حتی پس از نصب موفقیت آمیز فایل recovery image .zip مخصوص به دستگاه خود، باز هم نخواهید توانست نسخه سیستم عامل خود را به صورت اورجینال و اصلی فعال یا Activate نمائید.
      مگر اینکه دستگاه Surface Pro ۳ شما جزو سری پایانی تولید آن باشد که به همراه سیستم عامل Windows ۱۰ به فروش رسیده است و در این صورت هیچگاه نباید سیستم عامل Windows ۸ بر روی آن نصب می‌شده است.

  9. سلام من surface pro دارم اشتباهی دستم خورد به دکمه ریستش صفحش رفت و الان نمی اید بالا و پیغام میده که
    Configuring windows features ۱۰۰% complete dont turn off your computer

    1. درود بر شما.

      باید بگوییم امکان اینکه شما اشتباها دکمه Reset را بزنید تقریبا وجود ندارد.
      چراکه امر ریست نمودن یک دستگاه Surface حتی توسط برنامه Settings دارای چند مرحله از جمله انتخاب روش حذف اطلاعات و یا نگه داشتن آنهاست.

      در هرحال چنانچه اطلاع از اینکه با Reset نمودن دستگاه چه اتفاقی خواهد افتاد نداشتید و حالا فایل‌های شما پاک شده‌اند، متأسفانه کار نمی‌توان انجام داد مگر اینکه حین ریست نمودن دستگاه خود گزینه‌ای را انتخاب کرده باشید که فایل‌ها و اطلاعات شما را حفظ می‌کند.

      در رابطه با پیام مذکور نیز طبق توصیه عملکرده و از خاموش نمودن اجباری کامپیوتر خود خودداری نمائید.

  10. با سلام
    من surface pro دارم و چند روزی هست که هر از چند گاهی ورودی تاچ پد و حتی قلم و تاچ صفحه از کار میوفته و گوشه ی سمت راست بالای صفحه علامت موس قرار میگیره (طوری که انگار اونجا گیر کرده) هر بار بعد از چند بار ریست کردن و گذر زمان درست میشه اما باز این حالت برمیگرده. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. درود بر شما.

      پیش از هرچیز لازم است بگوییم که آدرس ایمیل را به هنگام ثبت دیدگاه به اشتباه وارد کرده‌اید؛ بنابراین چنانچه ایمیلی از طرف ما بابت پاسخ داده شدن به دیدگاه‌تان دریافت نکردید، دلخور نباشید 🙂

      و اما در رابطه با مشکل به وجود آمده، بهتر بود که خب حداقل مدل دستگاه خود را قید می‌کردید چراکه استحضار دارید ما ۷ دستگاه مختلف Surface Pro در ۷ سال گذشته داشته‌ایم.

      اما بگذارید ما مدل دستگاه شما را حدس بزنیم؛ به عقیده نا به احتمال بسیار بالا شما یک Surface Pro ۴ دارید.

      و خب باید بگوییم که متأسفانه مشکل گزارش شده توسط شما در تعداد زیادی از دستگاه‌های Surface Pro ۴ بسیار شایع بوده است.

      اما مشکل تقریبا تمامی این دستگاه‌های Surface Pro ۴ توسط دریافت آخرین به‌روز رسانی موجود حل شده است.
      لذا چنانچه شما از راه‌های نرم افزاری موفق به اصلاح دستگاه خود نشدید، متأسفانه آخرین راه حل موجود تعویض صفحه نمایش دستگاه خواهد بود.

      چنانچه می‌خواهید منبع مشکل را بدانید، باید بگوییم به این علت گاهی اوقات نمی‌توانید نشانگر ماوس را تکان داده و یا محل خاصی را بر روی صفحه نمایش لمس کنید، که صفحه نمایش شما اشتباها در همان قسمت حاشیه داخلی سمت راست در حال لمس شدن به صورت خودکار است.

      لذا احتمالا حباب‌های نرم افزاری را هم در همان منطقه حاشیه داخلی سمت راست مشاهده کرده‌اید.
      این حباب‌ها نشان از لمس شدن خودکار دستگاه در آن منطقه هستند.

      در نتیجه این لمس شدن‌های خودکار بر روی محلی که خواست شما نیست، اجازه نمی‌دهند دیگر ماوس شما به محل دیگری برود و یا محل دیگری را لمس نمائید.

        1. درود بر شما.

          در یک حالت کلی، چنانچه هرمشکلی در دستگاه‌های Surface توسط Reset نمودن آنها به کمک فایل recovery image .zip مخصوص به هریک حل نشود، آن مشکل سخت افزاری تلقی شده و هیچ راهی به جز باز کردن و انجام تعمیرات سخت افزاری بر روی آن وجود ندارد.

          لذا می‌توانید از طریق این لینک به کارشناسان بخش فنی سرفیس ایران مراجعه نمائید.

  11. باسلام
    من سورفيس بوك ۲ دارم سيستم ريستور كردم به تاريخ ١ماه قبل كه بعد إز reset شدن سيستمم بوت نشد كه براي ريكاوري اطلاعات و ويندوز به يه دفتر خدمات كامپيوتري مراجعه كردم حالا إز كجا متوجه بشم كه ويندوز من مجدداً نصب نشده و ويندوز كرك يا كپي نيست و اينكه systeminfo تاريخ ۵/۲۷/۲۰۲۰ براي تاريخ نصب ويندوز نشون ميده و اينكه ممكنه اين تاريخ ريكاوري باشه ؟ ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد

    1. درود بر شما.

      پیش از هرچیز باید عرض کنیم که شما به منظور نصب مجدد سیستم عامل بر روی دستگاه Surface خود نیاز به هیچ فرد یا مرکزی نداشته و به راحتی می‌توانید همانند تمامی دیگر کاربران، طبق آموزش‌های موجود در همین صفحه نسبت به انجام این کار اقدام نمائید.

      لذا پیشنهاد می‌شود حالا نیز همینکار را انجام داده و به جای راستی آزمایی، خودتان به آسانی سیستم عامل مخصوص به دستگاه خود را براساس شماره سریال آن دریافت و نصب نمائید.

      اما صرفا برای پاسخ به پرسش شما، چنانچه بر روی دستگاه Surface سیستم عامل مخصوص به آن نصب شده باشد، در قسمت System قابل مشاهده خواهد بود.
      بدین صورت که در قسمت جستجو دستگاه خود عبارت control panel را نوشته و از بین نتایج نشان داده شده، Control Panel را باز نمائید.

      در پنجره جدید باز شده و در قسمت بالا سمت راست، مقدار View by را به Category تغییر داده و سپس وارد قسمت System and Security شوید؛ در این قسمت نیز وارد System شوید.
      در این پنجره و پایین لوگوی Windows ۱۰ می‌بایست لوگو Surface نیز وجود داشته باشد که اگر نباشد، یعنی سیستم عامل شما صرفا یک ویندوز رایج دیگر لپ‌تاپ‌هاست نه سیستم عامل مخصوص نوشته شده به دستگاه شما:

  12. سلام
    – دکمه کم کردن صدا یا Volume Down بالای بدنه دستگاه را نگه داشته و یک بار دکمه روشن کردن یا Power را بزنید.
    رو وقتی میزنم هیچ اتفاقی نمی افته!
    راه دیگه نداره؟

    1. درود بر شما.

      راه ارائه شده، باید حتما کار کند.
      چراکه صفحه آبی رنگ Troubleshoot یکی از ارگان‌های اساسی دستگاه‌های Surface است که مجزای از سیستم عامل، بر روی BIOS قرار دارد؛ درست همانند محیط Surface UEFI.
      لذا بالا نیامدن این صفحه برای شما، نشانه بسیار بدی است.

      ممکن است شما برای مدت زمان لازم، دکمه Volume Down را نگه نمی‌دارید؛ بنابراین کمی بیشتر تحمل کرده و واقعا تا زمانیکه وارد این صفحه نشده‌اید دکمه کم کردن صدا را رها نکنید.
      همچنین پیش از انجام کار مطمئن شوید که دستگاه کاملا خاموش است.
      البته لازم به ذکر است اگر دستگاه شما به هیچ وجه روشن هم نشده و هیچ چیز بر روی صفحه نمایش شما نشان داده نمی‌شود، خب قاعدتا دستگاه مشکل سخت افزاری دارد.

      اما راه دیگر برای ورود به محیط Troubleshoot زمانی است که سیستم عامل شما حداقل تا صفحه ورود به حساب بالا می‌آید.
      بنابراین در هرمحیطی از سیستم عامل حتی قبل از ورود به حساب کاربری خود، دکمه Shift بر روی کیبورد خود را نگه داشته و همزمان کامپیوتر خود را Restart نمائید.
      می‌توانید از گزینه موجود در گوشه پایین سمت راست استفاده کرده و یا ابتدا با نگه داشتن کلیدهای ترکیبی Ctrl + Alt + Del ابتدا وارد محیط کنترل دستگاه شده و سپس در آنجا با نگه داشتن کلید Shift اقدام به Restart نمودن دستگاه نمائید.
      دکمه Shift را رها نکرده تا به صفحه آبی رنگ Troubleshoot برده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن بلوک تبلیغات از ما حمایت کنید.