نقد و بررسی تخصصی

معرفی و بررسی Surface Book i7، قویترین لپ تاپ ساخت Microsoft

در مراسم سالانه آبان ماه، Microsoft از نسخه جدید Surface Book با عنوان Book i7 یا Book Performance Base رونمایی کرد تا این دستگاه را در بین دیگر لپ تاپ‌ها واقعا قدرتمندتر کند.

در مراسم سال پیش Microsoft که در آن از Surface Pro 4 و Surface Book رونمایی شد، دنیای تکنولوژی متوجه این مسئله شد که Microsoft دیگر تنها به تبلت‌های ضعیف‌تر از لپ تاپ‌ها محدود نیست و توانایی رقابت با هر لپ تاپ قدرتمندی را داراست. با این وجود شاید بتوان گفت که هدف از ساخت Surface Book صرفا رقابت در عرصه قدرت سخت افزاری بوده است و نه تولید یک Surface کاملا قابل حمل. همچنین بسیاری بر این باورند که هدف اصلی تولید Surface Book تنها رقابت با MacBook Pro است، همانطور که از نام آن به وضوح دریافت می‌شود.

تا قبل از Surface Book، تنها بهانه‌ی خریداران MacBook، فقط قدرت بالاتر آنها بود و به آسانی برتری‌هایی همانند تبلت بودن و لمسی بودن، یا در بیان بهتر قابل حمل بودن و در دست بودن را نادیده می‌گرفتند. برتری‌هایی که به اندازه‌ی یک انقلاب می‌توانند بزرگ باشند. خریدارن MacBook، قلم و قابلیت لمسی را نادیده می‌گرفتند چرا که تفاوت یک لپ تاپ لمسی و یک تبلت لمسی را متوجه نبودند. همانطور که گفته شد، علاوه بر اینها، بهانه‌ی قویتر بودن MacBook را به میان می‌آوردند.

اما Microsoft با رونمایی از Surface Book، در یک شب باعث مرگ MacBook Pro شد. چرا که حالا همه چیز از نظر قدرت حتی بالاتر از MacBook بود در کنار اینکه Book هنوز هم توانایی تبلت بودن را داشت. این یعنی برتری کامل یک Surface Book نسبتا به MacBook Pro.

با این حال، Microsoft چندی بعد به این نتیجه رسید که Surface Book هنوز هم جای قویتر بودن را نیز دارد چراکه رقبای آن (منظور، دیگر لپ تاپ‌های قدرتمند به جز MacBook Pro می‌باشد) در مواردی باز هم قویتر از Surface Book هستند. بنابراین قصد کرد تا نسخه‌ای حتی قویتر از قبل را ارائه دهد. برخی بر این باورند که این عمل Microsoft به معنای پایان دادن موقتی به نسل Surface Book و آرام گذاشتن آن برای مدتی خواهد بود. دستگاهی بسیار قوی که دیگر هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد.

این دستگاه جدید کاملا مشابه با دستگاه قبلی است و سخت می‌توان تفاوت‌های ظاهری آن را با قبلی پیدا کرد. کیبورد آن کمی ضخیم‌تر شده و لبه‌های انتهایی آن نیز کمی انحنا و پخ دار شده‌اند، همچنین صفحه‌ی کلیدها هم کمی به داخل گود شده‌اند و حالا دکمه‌ها با صفحه‌ی بیرونی هم ارتفاع شده‌اند. نام آن نیز به Surface Book i7 یا Surface Book Performance Base تغییر کرده است.

در حالت کلی، Surface Book به خاطر باطری‌های بزرگی که در کیبورد آن تعبیه شده است، شارژدهی فوق العاده‌ای نسبت به هر کامپیوتر دیگری دارد. به طوری که Microsoft برای آن عدد 12 ساعت شارژدهی در حالت استفاده معمولی را بیان کرد، یک عدد بی‌نظیر. اما در Surface Book i7 همه چیز در بالاترین شرایط خود قرار دارد و Microsoft گفته است که این دستگاه در حالت استفاده معمولی، 16 ساعت شارژدهی خواهد داشت، یعنی چیزی بالاتر از یک عدد بی‌نظیر برای یک لپ تاپ. آن هم در شرایطی که بسیاری از لپ تاپ‌ها شارژدهی بین 3 تا 5 ساعت را در بهترین حالت دارا هستند.

اما وقتی Surface Book و Surface Book i7 دارای پردازنده مرکزی یکسان هستند، بزرگترین تفاوت آنها در پردازنده گرافیکی است. در Surface Book قبلی از nvidia GeForce 940M استفاده می‌شد که به گفته‌ی خود Microsoft از 1GB حافظه پردازش گرافیکی بهره می‌برد. البته به طور عجیبی اطلاعات بدست آمده حاکی از وجود 2GB حافظه در 940M است که احتمال می‌رود Microsoft از نسخه اختصاصی که 1GB حافظه دارد، استفاده کرده است. در هر حال، کارت گرافیک موجود در Surface Book i7 یک nvidia GeForce 965M می‌باشد که به گفته‌ی Microsoft دارای 2GB حافظه پردازش گرافیکی است، و این یعنی دو برابر قدرت. البته نکات عجیبی نیز درمورد 965M وجود دارد که یکی از آنها قدیمی‌تر بودن حتی نسبت به 940M است. چرا باید Microsoft پس از یکسال از کارت گرافیکی استفاده کند که حتی از مدل قبلی هم قدیمی‌تر است؟!

این پردازنده گرافیکی قویتر، تاوان دیگری به غیر از بالارفتن وزن و ضخامت کیبورد نیز داشته است و آن حرارت بسیار بالاست. حرارتی که Microsoft را مجبور کرد تا نحوه چینش برد دستگاه و استراتژی خنک کنندگی را به کلی از نو طراحی کند و از دو فن مجزا به همراه سیستم خنک کنندگی مایع استفاده کند. همچنین برای اولین بار، روی یک دستگاه Surface، شاهد هیت سینک‌های لایه لایه‌ای هستیم که پیشتر تنها نوع صفحه‌ای آنرا در دستگاه‌های Surface دیده بودیم.

در اینجا مقایسه‌ای از 940M و 965M را در بنچمارک G3D می‌بینیم:

همچنین، مقایسه‌ای از 965M با دیگر کارت‌های گرافیک را میبینیم.

نتایج دیگر تست‌ها نیز نشان می‌دهد که Surface Book i7 از MacBook Pro مشابه که همزمان با یکدیگر معرفی شده‌اند، در عمل قویتر است:

چنین قدرتی، هر انتظاری را برآورده می‌کند، اجرای بازی‌های سنگین و به روز، نرم افزارهای سه بعدی کاری و ویرایش فیلم که پیش از این، شاید کمتر کسی به فکر انجام آنها روی یک دستگاه Surface بود.

یکی از بزرگترین دلایلی که Microsoft را بر آن داشت تا Book را از نظر پردازنده گرافیکی قویتر کند، برابری نسبی GeForce 940M با Intel Iris 540 موجود در Surface Pro 4 بود. تا حدی که در برخی بنچمارک‌ها، Iris 540 حتی قویتر از 940M نیز بوده است. البته که این نشان ضعیف بودن کارت گرافیک محبوبی همانند GeForce 940M نیست و نشان دهنده قدرت بالا و قابل قبول Intel Iris 540 است. اما در هر حال، Book نیاز داشت تا به قدرت بالاتری در عرصه رقابت با دیگر لپ تاپ‌ها دست پیدا کند و شاید برای مدتی آرام بگیرد.

قیمت این دستگاه هم در سه رده متفاوت سخت افزاری تعیین شده است:

Core i7 – RAM 8GB – GeForce 940M 2GB – SSD 256GB: $2,399

Core i7 – RAM 16GB – GeForce 940M 2GB – SSD 512GB: $2,799

Core i7 – RAM 16GB – GeForce 940M 2GB – SSD 1T: $3,299

یعنی قیمت آن از حدود 9 میلیون و 200 هزار تومان تا 12 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

قیمت این دستگاه هنوز هم بسیار بالاست و در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های هم رده در بازار (به غیر از MacBook ها) از نظر توان پردازشی شاید چهار برابر قیمت داشته باشد. این مقایسه با توجه به اینکه Surface Book یک لپ‌تاپ است و اصلا همانند Surface Pro یک تبلت متحول کننده نیست، بی اشکال است. با این تفاوت که Surface Book از کیبوردش جدا شده و با قلم عرضه می‌شود .البته نمی‌توان از باتری بدون رقیب ۱۶ ساعته، کیفیت ساخت کلی بدنه فلزی، صفحه نمایش فوق العاده و وزن بسیار کمتر در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌ها، به سادگی رد شد.

در پایان، شما را دعوت به تماشای ویدئو زیبایی از معرفی Microsoft Surface Book i7 می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید