آموزش‌ و ترفندهای سرفیس
موضوعات داغ

مراقبت فیزیکی از سرفیس

دستگاه سرفیس شما به عنوان یک کامپیوتر همراه و یک تبلت، همواره در معرض خطرات فیزیکی بیش از هر لپ‌تاپ دیگری است.

شاید تا به حال این نکته به نظرتان نرسیده باشد که چرا کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌هایی که اکثرا در خانه و محل کار و در حالت کلی در مکانی ثابت مورد استفاده هستند، بسیار بیشتر از دستگاه‌های همراه همانند گوشی تلفن همراه عمر می‌کنند.
این در حالیست که اتفاقا گوشی‌های تلفن همراه امروزی اکثرا تماما از فلز و شیشه ساخته شده و در برابر ضربات و سقوط بسیار مقاومت‌تر از یک کامپیوتر و یک لپ‌تاپ پلاستیکی هستند.

دستگاه‌های سرفیس نیز به عنوان کامپیوترهایی در قالب تبلت که از هر لپ‌تاپی، همراه‌تر یا موبایل‌تر هستند همواره در معرض آسیب‌های جدی ناشی از خطرات فیزیکی و مخصوصا سقوط هستند. چراکه با توجه به ذات تبلت و در دست بودنی که دارند، هر لحظه احتمال پرتاب شدن و افتادن آنها از دست وجود دارد.
دقیقا بر اساس همین پیش بینی کاملا درست، به خوبی به یاد داریم که در مراسم معرفی یکی از دستگاه‌های Surface Pro، این کامپیوتر چگونه از قصد و توسط مجری برنامه جلوی دیدگان حضار به زمین زده شد.

تمامی مدل‌های دستگاه‌های Surface تماما از فلز و شیشه ساخته شده‌اند. بدنه آنها با آلیاژ منیزیوم پوشانده شده و صفحه نمایش نیز توسط آخرین نسل از شیشه گوریلا گلس ضد ضربه و ضد خط و خش محافظت می‌شود.
اینها مواردی هستند که در کمتر لپ‌تاپی دیده می‌شوند…

اما با این حال بازهم %100 ضد ضربه نیستند و مخصوصا در مدل‌های Core i7 از Surface Pro که دارای فن خنک کننده هستند، آسیب پذیری این کامپیوترها بالا رفته است. در این رابطه باید بگوییم که هرچه دستگاه سنگین‌تر باشد با توجه به معادله شتاب سقوط آزاد، نیروی وارده به دستگاه نیز بیشتر خواهد بود؛ لذا یکی از مهمترین دلایل پیشنهاد ما برای خریداری Surface Go به جای Surface Pro نیز همین است.

قاب و کیف محافظ سرفیس

لذا چنانچه می‌خواهید واقعا دستگاه خود را ضد ضربه کنید و محیط کار شما به نوعی است که دستگاه همواره در معرض ضربات فیزیکی می‌باشد، می‌بایست از Case یا قاب‌های محافظتی استفاده نمائید. در بازار فعلی ایران، دو نوع قاب برای چنین نوعی از محافظت وجود دارد؛ یکی ساخته شرکت STM و دومی ساخته شرکت Maroo. اولی که با نام کامل STM Dux for Surface Pro شناخته می‌شود تست‌های نظامی گذرانده و واقعا از دستگاه محافظت تضمین شده‌ای می‌کند. دومی که با نام کامل Maroo Folio Case for Surface Pro شناخته می‌شود، در مقایسه با Dux بسیار شیک‌تر بوده و کمتر از Dux به زیبایی ظاهری دستگاه لطمه می‌زند همچنین صفحه‌ای برای پوشاندن صفحه نمایش تبلت را نیز داراست.

محافظ گلس صفحه نمایش سرفیس

اما هیچ یک از ایندو از صفحه نمایش دستگاه به صورت کاملی محافظت نمی‌کنند یا بهتر است بگوییم به صورت همیشگی از صفحه نمایش محافظت نمی‌کنند. چراکه به هنگام کار با دستگاه، هر دو کیس معرفی شده صفحه نمایش شما را کاملا بی‌دفاع در برابر ضربات قرار می‌دهند.

لذا شما حتما نیاز خواهید داشت تا حتی پیش از خریداری کیبورد، یک محافظ شیشه‌ای صفحه نمایش برای دستگاه خود خریداری نمائید تا در صورت وارد شدن ضربات قوی، ابتدا آن محافظ بشکند و به محافظ Gorilla Glass نصب شده خود دستگاه آسیبی وارد نشود چراکه مورد دوم بسیار بسیار گران قیمت‌تر است؛ برای تعویض شیشه محافظتی خود دستگاه حتی اگر صفحه نمایش و قسمت لمسی آن کاملا سالم نیز باشد باید تا یک سوم کل قیمت دستگاه متحمل هزینه شوید.

تفاوت سرفیس با لپ تاپ

به غیر از نصب محافظ‌های مختلف برای دستگاه، خود شما نیز باید از جهاتی مراقب دستگاه خود باشید. اولین موردی که با تجربه البته پرهزینه‌ای متوجه آن خواهید شد، گپ یا فاصله بین انتهای پایه و انتهای کیبورد است. زمانیکه سرفیس خود رو بر روی پایه خود بر روی میز گذاشته و به عنوان یک لپ‌تاپ از آن استفاده می‌کنید، به علت راحتی بیشتر در کار دستگاه را از خود دور می‌کنید و تصور شما اینست که می‌توانید دستگاه را تا قسمت انتهای کیبورد که متصل به پایین صفحه نمایش است به سمت انتهای میز هل دهید، که در این بین ناگهان دستگاه شما سقوط می‌کند. چراکه حواستان به فاصله‌ای که پایه نگهدارنده تا پایین صفحه نمایش دارد نبوده است.

خطر سقوط سرفیس

دیگر مسئله، وزن غیر عادی دستگاه‌های Surface Pro است. به عنوان یک لپ‌تاپ، خب تنها 780 گرم وزن برای سرفیس پرو بسیار بسیار پایین است. اما کافیست تا دستگاه خود را به عنوان یک تبلت به دست فرد دیگری بدهید تا شاهد سقوط آنی آن باشد. شاید شما به وزن دستگاه خود عادت کرده باشید، اما توجه نمائید که تصور دیگران از یک تبلت اصلا 780 گرم وزن نیست و نیروی کافی را برای نگه داشتن آن در دست به کار نمی‌برند.

اگر دستگاه به کمک مراقبت شما هیچگاه سقوط نکند، اما قلم شما مطمئنا اولین قسمتی خواهد بود که دچار سقوط می‌شود و دقت کنید که اتفاقا قلم به نسبت دستگاه در برابر سقوط بسیار بسیار مقاومت کمتری را داراست و به راحتی از کار می‌افتد. اما اگر شانس بیاورید و فقط نوک و یا باتری قلم شما آسیب ببیند می‌توانید یدک آنها را در ایران نیز تهیه کرده و تعویض نمائید.

محافظت از کیبورد پارچه ای سرفیس

کیبورد سرفیس تقریبا چیزی برای خراب شدن در اثر افتادن از ارتفاع ندارد و در مواردی حتی عبور اتومبیل از روی کیبورد نیز آسیبی به آن وارد نمی‌کند. اما جنس پارچه‌ای اینگونه کیبوردها بسیار آسیب پذیر در مدت زمان خواهد بود. به طوریکه اگر دستگاه را به نوعی در کیف خود حمل و نقل کنید که کیبورد تحت فشار باشد، به راحتی دچار پارگی خواهد شد.

همچنین کیبوردهایی که با رنگ‌های روشن و پارچه آلکانتارا سیگنچر عرضه می‌شوند، به مرور زمان دچار لکه هایی خواهند که به هیچ وجه پاک نمی‌شوند. لذا در این رابطه اگر استفاده شما از کیبورد دستگاه بالاست، حتما هر هفته کیبورد خود را با دستمالی مرطوب و موارد شوینده سبک و رقیق به هنگامی که از دستگاه جدا است تمیز کرده و پیش از اتصال مجدد به دستگاه منتظر شوید تا کاملا خشک شوند.

NEW YORK, NY – SEPTEMBER 23: Technology writers try-out the new line-up of second generation Surface tablets on September 23, 2013 in New York City.The new Surface family includes two products, Surface 2 and Surface Pro 2. Improvements on the tablets include better battery life, faster processors and Dolby Digital sound. The new devices will be in stores on Oct. 22. (Photo by Spencer Platt/Getty Images)

در پایان، شما را دعوت به تماشای ویدئو لحظاتی از مراسم معرفی Surface Pro 3 می‌کنیم که در آن، Panos Panay دستگاه را از ارتفاعی به زمین انداخته و همان دستگاه را به یکی از خبرنگاران حاضر که لپ تاپ MacBook دارد هدیه می‌دهد و از او می‌خواهد که این دستگاه را بعدا تست کرده و درمورد آن، اطلاع رسانی‌ها لازم را انجام دهد و یا حتی اینکه به جای MacBook، از Surface استفاده کند.

 

 

‫32 دیدگاه ها

  1. سه هفته بعد از خرید سرفیس پرو ۶، دستگاه رو روی پام گذاشته بودم و برای این که صفحه رو خوب ببینم پایه رو تا حد زیادی باز کردم. پایه خیلی لق شد و خیلی خورد تو ذوقم. بفرمایید که مشتریان خیلی به پایه‌ی سرفیس اعتماد نکنن و بیشتر از ۹۰ درجه بازش نکنن.

    1. درود بر شما.

      در این رابطه باید گفت تمامی دستگاه‌های Surface از Surface Pro 3 به بعد که پایه یا Kickstand آنها قابلیت ارائه زوایای مختلف را به جای تنها 2 و یا 3 زاویه را گرفت، با همین موضوع روبرو هستند.
      لذا با توجه به جمله پیشین، نکاتی قابل دریافت خواهد بود.
      بر این اساس، چندین سال است که مدل‌های مختلف Surface Pro و همچنین Surface Go با همین ساختار تولید و عرضه می‌شوند.
      بنابراین چنانچه موضوع مربوطه یک مشکل تلقی می‌شد، آنرا به سرعت حل می‌کردند.
      البته گفتنی است که اتفاقا در رابطه با دستگاه Surface Pro 6 شرکت Microsoft صرفا در حد تبلیغات از Full friction hinge سخن گفته، اما همانطور که گفته شد فقط در حد تبلیغات بود.

      در هرحال موضوع لقی پایه Kickstand دستگاه‌های Surface Pro و Surface Go موضوعی است که چندین دلیل نیز دارد.
      اولا گفته شد که این موضوع اگر به شدت وخیم بود، در طی 6 سال و 5 مدل گذشته حل می‌شد؛ لذا قطعا موضوع آن چنان مهمی نبوده و تأثیری بر کاربری نخواهد گذاشت.
      بله، این موضوع صرفا بر روی حس کاربر مؤثر است و افتی در کاربری Kickstand به وجود نمی‌آورد.
      دوما لقی پایه در جهت داخل است و نه خارج. بدین معنی که حتی پس از گذشت 6 سال از عمر برای مثال یک Surface Pro 3، هنوز هم پایه آن در جهت خارج و در جهت باز شدن لق نشده و هنوز هم بسیار محکم است. لقی به وجود آمده در جهت بسته شدن پایه و در جهت داخل است که بی‌تأثیر بر روی کاربری پایه که نگه داشتن دستگاه می‌باشد خواهد بود. یعنی وقتی دستگاه بر روی پایه خود قرار دارد، وزن دستگاه به گونه‌ای اعمال می‌شود که هیچگونه لقی در نگه داشتن دستگاه و در جهت باز شدن پایه مشاهده و حس نمی‌شود.
      سوما این پایه Kickstand به نوعی ابداع و حتی یک امضا برای دستگاه‌های Surface می‌باشند.
      لذا با اینکه شرکت‌های کامپیوتری بزرگ همانند hp و Lenovo و… با احترام از این پایه کپی برداری کرده‌اند، اما شرکت‌های کلان رقیب همانند Google و Apple در دستگاه‌هایی که با کپی برداری از Surface Pro ساخته شده و با نام‌های به ترتیب Google Pixel Slate و Apple iPad Pro شناخته می‌شوند، دیگر از امضای Surface در دستگاه خود استفاده نکرده و به جای آن هرکدام پایه‌های ناکارآمدی دارند که فقط در حضور کیبورد وجود دارد.
      پس پایه Kickstand دستگاه‌های Surface یک ابداع و یک اختراع و Patent ثبت شده است و خب طرح‌های Concept و مفهومی در زمینه اجرا در عمل ممکن است شامل کاستی‌هایی نیز باشند که البته کاستی پایه Surface گفته شد که تأثیرگذار در تجربه کاربری از آن نیست و پایه Kickstand کار خود را به نحو احسن و بسیار بهتر از هرپایه دیگری انجام می‌دهد، اما لقی آن صرفا از نظر احساس کاربر یک مورد “غیر لوکس” به حساب می‌آید که به قول شما خب در ذوق می‌زند! و نه ایرادی در کاربری.

      اما جناب آقای مهدی، چنانچه پایه شما در جهت باز شدن نیز دچار لقی شده و لقی آن جدای از لقی رایج پایه Surface (که در جهت بسته شدن است) بوده و حتی وقتی دستگاه بر روی پایه خود ایستاده نیز لقی وجود دارد یعنی لقی دستگاه شما هیچ ربطی به لقی رایج مورد بحث در بندهای بالا نداشته و پیشنهاد می‌شود با پشتیبانی WhatsApp موجود در سرفیس نیوز ارتباط برقرار کرده و موضوع تعمیرات دستگاه خود را آنجا پیگیری نمائید، این پایه قابل تعویض است.

      در نتیجه باید گفت که خیر ما به کاربران دستگاه‌های Surface به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که به‌خاطر لق نشدن پایه نگه دارنده از آن استفاده نکرده و یا حتی آنرا بیش از 90 درجه باز نکنند، خیر.
      این تجربه 7 ساله ما در استفاده از دستگاه‌های Surface است که می‌توانید به هر روشی که خواستید از پایه دستگاه خود استفاده نمائید و اگر Surface Pro 2017 به بعد دارید، پایه آنرا تا بیشترین حد ممکن هم باز کنید و نگران هیچ موضوعی نباشید و تاکنون هیچ مورد لقی در جهت باز شدن Kickstand را مشاهده نکرده‌ایم.

      1. با سلام. از شما بابت ارائه‌ی این مطالب جامع و منطقی در پاسخ به پیامم تشکر می‌کنم. حق با شماست. من چک کردم و دیدم که لقی پایه‌ی دستگاه من رو به داخل است و به نظر نمی‌رسد که پایه بعد از مدتی دچار بازشدن غیرعمدی شود. صرفاً از حس لوکس‌بودن دستگاه مقداری کاسته‌شده بود که آن هم با گذشت زمان فراموش شده! مهندسی این پایه قطعاً اعجاب‌آور است و به قول شما چنین کاستی‌هایی قابل اغماض هستند.
        باز هم بابت پاسخ متینانه‌تان تشکر می‌کنم.🙏

        1. درود بر شما.

          تیم سرفیس نیوز برای تهیه مطالب پیش رو تلاش بسیاری می‌کنند و اینکه می‌بینیم این مطالب توانسته‌اند به افرادی چون شما و تمامی کاربران دستگاه‌های Surface کمکی کرده باشند، روحیه ما را در ادامه کار دو چندان می‌کند.
          ممنون از حسن نظر شما 🌹

      2. سلام
        من surface pro 2017 دارم و ترس از این دارم ک پایه نگه دارندش خراب شه
        ایا این اتفاق میفته؟
        درحالی ک فشاری بهش وارد نمیکنم و مثل یک لپتاپ یک تکه ازش استفاده میکنم
        ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

        1. درود بر شما

          همانطور که در پاسخ به کاربر “مهدی” به طور کامل این موضوع بررسی شده است، مجددا خدمت شما عرض می‌کنیم که پایه دستگاه‌های Surface حتی پس از سالها به هیچ وجه دچار هیچ خرابی نخواهند شد مگر اینکه وزن غیر عادی بسیار بسیار زیادی (همانند وزن کل بدن یک انسان) به پایه در حالتی که باز شده است وارد شود.
          در غیر اینصورت، پایه دستگاه‌های Surface یکی از موارد شایع خرابی آنها نبوده و به همین جهت در مطلب پیش رو نیز به آن پرداخته نشده است.

          به راحتی و به هرگونه که نیاز دارید، بدون هیچ نگرانی از این قابلیت خارق العاده دستگاه‌های Surface استفاده نمائید.

          1. من بعد از یک ماه خرید سرفیس پرو سون طرف چپ پایه کنده شد و بزور جا زدم و از اون موقع دیگه وازش نکردم واقعا پشیمونم ک این تبلت مزخرفو جای مکبوک گرفتم

          2. درود بر شما.

            از اینکه دیدگاه تیزبینانه خود را با ما به اشتراک گذاشتیم، سپاسگذاریم.

            اما در رابطه با اظهارات شما که با احترام بسیار، هیچ بعید نیست که حقیقی نباشند، باید بگوئیم که نه ما و نه هیچ یک از کاربران دستگاه‎‌های Surface تاکنون با چنین رخداد عجیب و بعیدی روبرو نشده‌ایم و شما اولین فردی هستید که گزارش این مورد را می‌دهد. البته که اتفاقا توصیه می‌کنیم چه در این وبسایت و چه از دیگر راه‌ها، حتما با کاربران دستگاه‌های Surface نیز ارتباط برقرار کرده و ببینید که واقعا هیچ یک از کاربران دستگاه‌های Surface تاکنون مشکل عجیبی بدین صورت را گزارش نکرده‌اند.
            اما در هرحال به منظور بهره‌مندی از خدمات تعمیرات سخت‌افزاری و فیزیکی، می‌توانید به بخش فنی سرفیس ایران در این لینک مراجعه نمائید.

            و حالا در پاسخ به دیگر اظهارت شما که « ای کاش به جای این تبلت مذخرف مک‌بوک گرفته بودم».

            پیش از هرچیز شایان ذکر است که به غیر از آنکه این جمله شما کاملا وابستگی و طرفداری برند Apple را به وضوح نشان می‌دهد، اما این جمله شما همانند آن است که بگوئیم «ای کاش به جای کامیون، ماشین سواری گرفته بودم». زیرا قالب ساختاری یا Form Factor لپ‌تاپ‌های سنتی و عقب‌مانده MacBook اصلا هیچ ارتباطی با تبلت ندارد که شما بخواهید ایندو را با یکدیگر مقایسه کنید.
            یعنی زمانی دو دستگاه قابل مقایسه با یکدیگر خواهند بود که حداقل در دسته‌بندی یکسان قرار داشته باشند.
            برای مثال شما می‌توانید بگوئید «ای کاش به جای ماشین سواری BMW، ماشین سواری مرسدس گرفته بودم» اما نمی‌توانید بگوئید «ای کاش به جای کامیون مرسدس، ماشین سواری BWM گرفته بودم» چراکه خب ماشین سواری و کامیون در دسته‌بندی یکسانی نیستند که در مرحله اول شما اصلا بخواهید آندو را با یکدیگر مقایسه کنید.
            فلذا چنانچه محصول خریداری شده توسط شما چیزی همانند Surface Laptop باشد خب خواهید توانست آنرا با MacBook Air مقایسه کنید از آنجایی که هردو لپ‌تاپ سنتی هستند.
            اما مقایسه یک تبلت و یک لپ‌تاپ، امر خنده‌داری است که فقط از طرفداران Apple برمی‌آید…
            زیرا خب یک کامیون می‌تواند بار چند تنی را حمل کند و ماشین سوار فقط چند نفر، در عوض، ماشین سواری کوچکتر و کم‌مصرف‌تر است و البته ارزان قیمت‌تر.
            که در چنین موردی نیز یک تبلت، خب قابلیت نوشتار و طراحی توسط قلم دیجیتالی را ارائه داده و همانند چیزی شبیه به یک گوشی تلفن همراه، همواره قابل استفاده است حتی حین راه رفتن و خوابیده در تخت.
            اما یک لپ‌تاپ هیچ یک از این کاربردهای مهم و عملیاتی را ارائه نمی‌دهد؛ چراکه اصلا در دسته‌بندی یکسانی با تبلت نیست…
            تبلت می‌بایست با تبلت مقایسه شود و لپ‌تاپ نیز با لپ‌تاپ.
            که در این زمینه نیز تبلت‌های iPad Pro صرفا همان گوشی‌های تلفن همراه iPhone هستند فقط با صفحه نمایشی کمی بزرگتر؛ اما در عمل و در کاربری یک گوشی هستند نه یک کامپیوتر همانند Surface Pro که نسخه کامل تمام نرم‌افزارهای کامپیوتری حرفه‌ای را اجرا می‌کند.
            حالا اگر فرض کنیم که شما یک لپ‌تاپ به نام Surface Laptop را از محصولات Surface خریداری کرده بودید، مقایسه آن با MacBook عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد.
            در چنین حالتی نیز به صورت واضحی MacBook دستگاهی است که کاربرد آن صرفا نمایش لوگوی سیب پشت آن به اطرافیان است، نه کاربردهای عملی که این موضوع را اثبات خواهیم کرد.
            لپ‌تاپ‌های MacBook دارای سیستم‌عامل محدود و ترد شده‌ای به نام MacOS هستند که باعث می‌شود حتی نتوان به آنها گفت PC یا کامپیوتر.
            زیرا تاجایی تعداد و تنوع نرم‌افزارها برای MacOS کمتر از Windows است که دیگر در هر منبعی، از Windows به عنوان PC و از MacOS به عنوان Mac یاد می‌شود.
            بدنیست بدانید که اگر برای مثال رشته مهندس مکانیک را در دانشگاه تحصیل نمائید، نیاز به نرم‌افزارهایی چون SolidWorks و CATIA خواهید داشت که هیچ یک برای سیستم‌عامل ترد شده‌ی MacOS عرضه نمی‌شوند چراکه خب Mac اصلا PC نیست! و هزاران نرم‌افزار دیگر با قالب exe که فقط برای PC ساخته و عرضه می‌شوند نه MacOS.
            و به همین دلیل نیز طبق آمار جهانی، بالای %80 خریداران کامپیوترهای Mac در اولین لحظات خریداری کامپیوتر خود درخواست نصب Windows روی آنرا دارند تا دستگاه خود را به یک PC و کامپیوتر واقعی تبدیل کنند که با آن هرکاری می‌شود کرد.
            در دنیایی زندگی می‌کنیم که حتی تعداد نرم‌افزارهای iOS به عنوان سیستم‌عاملی برای گوشی‌های تلفن همراه نیز بیشتر از MacOS شده است!
            درحالیکه حتی Android با apk های پرتعداد خود نیز هنوز ادعایی دربرابر میلیاردها نرم‌افزار exe کامپیوتری که از حدود 30 سال پیش تاکنون برای PC ساخته شده‌اند ندارد.
            از این رو خود Apple نیز دیگر از MacOS نا امید شده و حالا که پس از چندین سال صرف بودجه هنوز MacOS فقط کمتر از %4 سهم در کل کامپیوترهای دنیا دارد، به تازگی iPad Pro را به عنوان لپ‌تاپ واقعی خود معرفی می‌کند و در تلاش برای آوردن نسخه کامل Photoshop روی iPad Pro است تا کم کم iOS را جایگزین MacOS به عنوان بزرگترین ناکامی شرکت Apple در تاریخ کند.
            شرکت Microsoft به عنوان حاکم بی‌چون و چرای سیستم‌عامل‌های کامپیوتری دنیا در 30 سال گذشته، اقدام به اضافه نمودن قابلیت پشتیبانی از صفحات لمسی در Windows XP در سال 2002 نمود و حالا بالأخره پس از گذشت حدود 20 سال به آرامی در حال گرفتن نتیجه از Windows 11 است که هم برای کاربران کیبورد و ماوس و هم برای کاربران لمسی، مناسب باشد.
            بنابراین لمسی نمودن یک سیستم عامل کامپیوتری که اکثر کاربران آن با کیبورد و ماوس کار می‌کنند، راهی نیست که یک شبه طی شود.
            اما MacOS که واقعا می‌توان به آن لقب عقب‌مانده‌ترین سیستم‌عامل تاریخ را داد، هنوز در سال 2021 نیز حتی از یک دستور لمسی و کلا صفحات لمسی پشتیبانی نمی‌کند و کاربران خود را دلخوش به یک نوار لمسی به نام TouchBar گذاشته که همواره مورد تمسخر اصحاب رسانه تکنولوژی قرار گرفته می‌گیرد.
            این چنین می‌شود که بالأخره در تابستان سال 2020 رخدادی تاریخی حادث شد که طی آن، تعداد کامپیوترهای فعالی که از Chrome OS استفاده می‌کنند بیشتر از MacOS شد!
            پس از این بود که به قول معروف حتی خود Apple نیز فاتحه این سیستم‌عامل ترد شده و عقب‌مانده را خواند و دیگر مطمئن شد که هیچکس قرار نیست آنرا دوست داشته باشد.
            ممکن است در این بین با خود بگوئید که خب با قبول برتری واضح Windows 11 در برابر MacOS می‌‎توان روی لپ‌تاپ‌های MacBook نیز Windows 11 نصب کرد.
            در پاسخ به این گفته باید یادآور شویم که مدت زمان شارژدهی باتری، قدرت سخت‌افزاری و Performance بازدهی سخت‌افزار یک لپ‌تاپ MacBook تا چه حد افت می‌کند زمانیکه روی آن سیستم‌عامل Windows نصب می‌شود چراکه این لپ‌تاپ‌ها برای Windows بهینه نیستند و خود Apple نیز از قصد نمی‌خواهد بهینه باشند تا کاربران پس از تجربه Windows روی MacBook خود مجددا به MacOS بازگردند.
            بنابراین خب اگر Windows می‌خواهید از همان ابتدا لپ‌تاپی تهیه نمائید که برای گسترده‌ترین سیستم‌عامل کامپیوتری دنیا یعنی Windows 11 بهینه شده باشد و تمامی لپ‌تاپ‌های بازار نیز از hp گرفته تا Dell و Lenovo و Asus و… نیز به همین گونه هستند.
            البته که در نخست هم ذکر شد که خریداران لپ‌تاپ‌های MacBook دلیل کاملا متفاوتی برای خرید خود داشته و اصلا برای کارکرد عملی نیست که آنها را خریداری می‌کنند، بلکه دیگر همه ما می‌‎دانیم که دلیل آنها برای خریداری لپ‌تاپ‌های MacBook فقط نمایش لوگوی سیب پشت بدنه به اطرافیان خود است و اگر لپ‌تاپ را روش کنید با Windows شرکت Microsoft مواجه خواهید شد چراکه بالأخره خریدار آن نیاز به یک کامپیوتر واقعی PC دارد نه دستگاهی که تعداد نرم‌افزارهای آن از گوشی‌های تلفن همراه iOS نیز کمتر است…
            ولی اگر واقعا قصد شما کاربرد است، نه نمایش لوگوی سیب به اطرافیان خود، به شما می‌گوئیم که از بین تمامی لپ‌تاپ‌های Windows از hp گرفته تا Dell و Lenovo و Asus و… بدون شک بهترین و گسترده‌ترین تجربه از سیستم‌عامل Windows را فقط در لپ‌تاپ‌های خود شرکت Microsoft به عنوان خالق سیستم‌عامل Windows خواهید داشت. زیرا به این علت که سازنده سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوترهای Surface یک شرکت واحد است، بیشترین میزان هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار برای ارائه بهترین بازدهی Performance در آنها به نسبت لپ‌تاپ ساخته شده توسط هر شرکت دیگری است.
            هیچگاه از یاد نبرید که کامپیورترهای Surface تنها کامپیوترهای دنیا هستند که شرکت Microsoft برای هر مدل از آنها، یک نسخه اختصاصی از Windows را می‌نویسد و کاربران دستگاه‌های Surface نیز می‌بایست فایل نصبی آن سیستم‌عامل مخصوص به مدل خود را به هنگام نیاز برای نصب مجدد، استفاده کننده نه فایل نصبی Windows رایج برای دیگر لپ‌تاپ‎‌ها را.
            لحظه‌ای که شرکت Apple به صورت کامل iOS را با نرم‌افزارهای Adobe جایگزین MacOS کرده و iPad Pro را با کمی تغییر به عنوان لپ‌تاپ‌های خود به فروش برساند (که البته موفق خواهد بود) بسیار نزدیک بوده و آن زمان احتمالا نباید طرفداران Apple را زیاد با سخنان دردناک، آزرده خاطر کنیم از اینکه MacOS به زباله‌دان تاریخ پیوسته است و سیستم‌عامل کاملا لمسی Windows 11 امکان اجرای برنامه‌‎های کاربردی Android با apk را روی تبلت‌های Windows 11 به صورت رسمی و بهینه‌شده ارائه می‌دهد…

  2. درود بر شما و ممنون از مطالب خوبتون
    من هفته پیش یک سرفیس پرو ۶ خریدم و الان متوجه شدم که kick stand کمی لق میزنه به نظرتون عادیه یا مشکل پیدا کرده
    خیلی ممنون از پاسختون

    1. درود بر شما.
      ممنون از حسن نظر شما در رابطه با مطالب سرفیس نیوز.

      پاسخ شما طی پاسخی که به نظر کاربر “مهدی” در بالا داده شده است، مشاهده می‌شود 🌹

        1. درود بر شما.

          تیم سرفیس نیوز برای تهیه مطالب پیش رو تلاش بسیاری می‌کنند و اینکه می‌بینیم این مطالب توانسته‌اند به افرادی چون شما و تمامی کاربران دستگاه‌های Surface کمکی کرده باشند، روحیه ما را در ادامه کار دو چندان می‌کند.
          ممنون از حسن نظر شما 🌹

  3. سلام
    ضمن تشکر از کار خیرخواهانه شما در جهت اطلاع رسانی و کمک به هموطنان خود، به استحضار می رسونم که بنده یک تبلت سرفیس پرو سفارش دادم. قراره فردا بدستم برسه. سوالم اینه که استیکرهای بدنه و قاب ضد ضربه stm dux باعث متمرکز شدن حرارت در دستگاه و استهلاک اون نمیشه؟

    1. درود بر شما.

      تیم سرفیس نیوز برای تهیه مطالب پیش رو تلاش بسیاری می‌کنند و اینکه می‌بینیم این مطالب توانسته‌اند به افرادی چون شما و تمامی کاربران دستگاه‌های Surface کمکی کرده باشند، روحیه ما را در ادامه کار دو چندان می‌کند.
      ممنون از حسن نظر شما 🌹

      در رابطه با بحث جلوگیری از انتقال حرارت در قاب‌ها محافظتی باید بگوییم در هرحال جنس یک قاب محافظ در نهایت از پلاستیک و لاستیک که عایق حرارتی به حساب می‌آیند خواهد بود.
      اما بسیار واضح است چنانچه دستگاه شما در معرض ضربات مخرب باشد بدون حضور قاب زودتر خراب خواهد شد تا بر اثر استهلاک ناشی از درجه حرارت در مدت زمان طولانی.

  4. با سلام من سرفیس پرو 6 دارم موقعه شارژ دستگاه وهمزمان باهش کار می کنم خیلی گرم می شه آیا بزارم شارژ بشه و بعدا کار کنم یا موردی نداره هم شارژ بشه و هم کار کنم ؟؟/

    1. درود بر شما.

      پاسخ شما در اصل در مطلب “باتری سرفیس – روش صحیح استفاده و نگهداری” در این لینک یافت خواهد شد.

      اما در رابطه با بحث گرم شدن دستگاه‌های Surface باید بگوییم که درجه حرارت بالا در دستگاه‌های Surface یک مورد صرفا احساس شده از طرف کاربر است.
      بدین معنی که خب دستگاه‌های Surface همانند تمامی دیگر لپ‌تاپ‌ها دارای پردازنده Intel Core i5 و یا Core i7 هستند که درجه حرارت بالایی را تولید می‌کنند.
      اما یک دستگاه Surface در مقایسه با یک لپ‌تاپ عادی و رایج، اولا بسیار نازک‌تر است و با توجه به ساختار تبلت اکثرا دست شما درست بر روی پردازنده مرکزی داغ با فاصله تنها چند میلیمتر قرار می‌گیرد.
      دوما بدنه دستگاه‌های Surface تمام فلزی بوده و می‌دانید که این بدنه تا چه حد رسانای گرماست.
      این موارد درحالی هستند که تمامی کامپیوترها به محض وجود درجه حرارت بسیار بالا که آسیب زننده به سخت افزار دستگاه است، به صورت خودکار خاموش می‌شوند جای نگرانی بابت گرم شدن دستگاه شما نیست.
      لذا همانطور که گفته شد مورد تجربه شده توسط شما صرفا یک احساس است و نه یک مورد مخرب.

      همچنین بالا رفتن درجه حرارت دستگاه به هنگام اتصال به برق فقط به دلیل شارژ شدن باتری نبوده و در اصل به علت اینست که کامپیوترها از توان سخت افزاری خود به هنگام اتصال به برق نهایت استفاده را کرده و این استفاده را در حالتی که دستگاه با باتری کار می‌کند محدود کرده و در نتیجه دستگاه نیز خنک‌تر است.

  5. با سلام و خسته نباشید
    ممنون از سایت خوب و پرکاربرد.
    یک سرفیس پرو 6 Corei 5 128 ابتدای این سال تهیه کردم، که بعد از باز کردن پلمپ و کار، متوجه دو مورد پیکسل (یکی سبز و دیگری قرمز رنگ) متوجه شدم که در بالای صفحه نمایش و دیگر در وسط صفحه وجود داشت، با اینکه از خریدم دل رنج شده بودم ولی به چشم زیاد نمی اید.
    سوال من این است که این پیکسل گیر کرده در ابتدای تولید مشکلی برای صفحه نمایش بوجود نمیاره؟
    سوال دوم به مرور زمان این پیکسل گیر کرده یا سوختگی زیاد تر نمیشود؟
    ایا بتونم به نمایندگی رسمی مایکروسافت (خارج از کشور) ارجاع بدهم مرجوع میتونن بکنن یا این مورد ها تو روند تولید عادی هست؟
    از قبل از جوابگویی شما سپاسگذارم.

    1. درود بر شما.

      پیش از هرچیز باید بگوییم که در چنین شرایطی بهتر بود شما کالا را در مدت زمان وارانتی خرید آن، به فروشگاه مربوطه ارجاع داده و کالای دیگری را دریافت نمائید و این حق شما بوده است. لذا چنانچه دستگاه خود را فروشگاه سرفیس ایران تهیه کرده‌اید، می‌توانستید در هفت روز ابتدایی خرید خود، کالای ایراد دار را با یک کالای نو و آکبند تعویض نمائید.

      اما در هرحال در شرایط فعلی باید بگوییم که واقعا نمی‌توان با قطعیت درمورد امکان گسترش پیکسل‌های سوخته حرفی زد؛ چراکه در بسیاری موارد این اتفاق رخ نداده است و اما در برخی موارد کاربر شاهد گسترش تعداد و منطقه پیکسل‌های سوخته بوده است. این موضوع بیشتر به علت به وجود آمدن پیکسل‌های سوخته مربوط می‌شود. به طوریکه چنانچه بد جا زده شدن لایه‌های مختلف صفحه علت آن باشد و همچنان به علت این اشکال در تولید، فشار به صفحه نمایش شما وارد شود، احتمال گسترش تعداد پیکسل‌های سوخته وجود خواهد داشت. ولی همانطور که گفته شد در یک حالت کلی تعداد بیشتری از کاربران با عدم افزایش تعداد آنها روبرو بوده‌اند.

      در رابطه با تعویض کالا از طریق نمایندگی‌های خارج از ایران نیز باید بگوییم پیشنهاد ما صبر کردن برای گسترش پیکسل‌های سوخته است. چراکه اگر در حال حاضر پیکسل‌ها بسیار ریز و معدود باشند به طوریکه به سادگی قابل تشخیص نبوده و تأثیری بر روی کاربری دستگاه نیز نگذارند، شرکت Microsoft حق دارد این موضوع را به عنوان یک مشکل تلقی نکند.
      لذا منتظر بمانید تا اثرات بیشتر شوند که البته امیدواریم این اتفاق نیفتد.
      اما در هرحال حین انتظار، باید به تاریخ انقضای وارانتی دستگاه خود به منظور تعویض آن نیز توجه داشته باشید تا انتظار شما پس از این تاریخ طول نکشد. به منظور مشاهده تاریخ انقضای وارانتی دستگاه خود به مطلب “طریقه راه اندازی سرفیس و شروع کار با آن” در این لینک مراجعه کرده و در همان ابتدا مطلب با توجه به آموزش‌ها موجود عمل نمائید. لازم به ذکر است که جدیدا وبسایتی که باید استعلام زمان منقضی شدن وارانتی دستگاه‌های Surface را از آن بگیرید، فقط توسط سرویس VPN قابل دسترسی است.

  6. با سلام
    چند وقت پیش چند قطره آب روی کیبورد سورفیس من که مدل آن pro6می باشد ، ریخت
    اون را حسابی خشک کردم ولی امروز متوجه شدم دکمه spaceآن کار نمیکنه
    با توجه به اینکه کیبورد آن کاملا پک شده هست، آیا امکان تعمیر آن وجود داره ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. درود بر شما.

      در یک حالت کلی، چنانچه هروسیله الکترونیکی از شما دچار آب رفتگی در آن شد، به هیچ وجه توسط سشوار و یا هیتر اقدام به خشک نمودن آن نکنید.
      پیش از هرچیز فقط اتصال آن از برق را جدا کنید که در رابطه با کیبورد Type Cover می‌بایست آنرا از دستگاه Surface جدا نمائید.
      سپس حتی اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید نیز، دمای سشوار را روی کمترین میزان خود تنظیم کرده و به هیچ وجه هوای گرم را به دستگاه خود نگیرید.

      در قدم بعدی ابتدا دستگاه را در محیط‌های گرم البته در سایه قرار دهید.
      در تابستان، خارج از خانه و زیر سایه مناسب است و در زمستان با فاصله حدود یک متر از بخاری یا شوفاژ.

      پس از گذشت حدود 12 ساعت، دستگاه خود را در یک محفظه برنج قوطه‌ور کرده و بین 24 تا 48 ساعت آنرا در همان حال رها کنید.

      چنانچه شما این مراحل را انجام نداده‌اید، هم‌اکنون نیز این مراحل می‌توانند مفید باشند و به هیچ وجه کیبورد را مجددا به دستگاه متصل نکنید.

      اما اگر احساس می‌کنید که کار از کار گذشته است، متأسفانه باید خدمت شما عرض کنیم که در هیچ مرکزی چه در ایران چه در خارج از ایران، تعمیرات کیبوردهای Type Cover به هیچ وجه انجام نمی‌پذیرد. لذا هیچ راهی به جز تعویض کیبورد و یا کنار آمدن با کلید خراب آن ندارید.

  7. سلام
    من سرفیس بوک ۲ ۱۵ اینچی را چند وقتی است که خریداری کرده ام.
    می خواستم بدانم برای محافظت از آن در حالت تبلت که صفحه نمایش از کیبورد جدا شده است، آیا محافظ خاصی وجود دارد که -مانند maroo یا dux که برای سرفیس پرو طراحی شده اند- از سرفیس بوک محافظت کند؟

    1. درود بر شما.

      در پاسخ به پرسش شما باید بگوئیم اینکه آیا قاب محافظی همانند Surface Pro برای Surface Book نیز وجود دارد یا خیر، به این موضوع بستگی دارد که این قاب در بازار ایران موجود باشد یا خیر.
      چراکه خب برای مثال شرکت UAG یک قاب محافظ بسیار خوب برای مخصوصا قسمت صفحه نمایش Surface Book داراست؛ اما ما به عنوان یک وبسایت تکنولوژی که به هیچ وجه در امور اقتصادی کالا فعالیتی نداریم، از موجودی بازار ایران نیز اطلاعی نداریم.
      اگرچه در یک حالت کلی باید بگوئیم همانطور که شما قابی همانند STM Dux مخصوص Surface Pro را برای Surface Book در بازار ایران ندیده‌اید، ما نیز ندیده‌ایم.

      به غیر از تمامی این موارد، بهتر است به خود دستگاه Surface Book از دو جهت بپردازیم.

      نه فقط در رابطه با بحث موجود بودن قاب محافظی همانند Surface Pro برای Surface Book، بلکه در بسیاری زمینه‌ها تجربه کاربری ما در عمل نشان داده است که Surface Book ضعف‌های بسیاری در مقایسه با Surface Pro دارد. همانطور که استحضار دارید اصل قضیه انقلاب دستگاه‌های Surface خب فقط همین بحث تبلت بودن آنهاست. و در یک کلام کلی باید بگوئیم که در چنین معیاری، Surface Book به هیچ وجه همانند Surface Pro یک تبلت نیست و در نتیجه به اندازه Surface Pro کارآمد در عمل نیز نیست.

      بحث اینکه یک لپ‌تاپ در قالب تبلت ظاهر شود و یا یک تبلت قادر به انجام امور یک لپ‌تاپ باشد، بحث اصلی دستگاهی به نام Surface است. چنانکه این فیزیک و شکل تبلت، کاربردهای فراوانی را به یک لپ‌تاپ سنتی هدیه کرده و رؤیای آیپدی که همانند یک لپ‌تاپ کار کند را محقق می‌سازد تا شما حتی در حال رفتن نیز بتوانید روی تبلت خود نرم‌افزارهای کامل کامپیوتری را اجرا نمائید.

      با در نظر گرفتن این مهم، باید بگوئیم که Surface Book یک تبلت کاملا ناقص است. چراکه در حالت تبلت اولا هیچ پورت USB ندارد، هیچ پایه‌ای برای ایستادن روی آن ندارد، باتری آن در حالت تبلت به شدت ضعیف بوده و به سرعت به اتمام می‌رسد و… تمامی این موارد باعث می‌شوند تا نتوان روی Surface Book در عدم حضور کیبورد آن به عنوان یک دستگاه حساب کرد و آنرا یک تبلت نامید. Surface Book بیشتر یک لپ‌تاپ است که صرفا صفحه نمایش آن از کیبورد جدا می‌شود؛ نه یک کامپیوتر مدرن در قالب تبلت.
      اگرچه حتی از نظر اندازه صفحه نمایش نیز Surface Book به هیچ وجه یک تبلت نیست؛ و این مورد را فقط وقتی لمس خواهید کرد که خود، کاربر تبلت باشید.
      چنانکه Surface Pro نیز به عنوان یک تبلت واقعا بزرگ است و به هنگامی که به عنوان یک تبلت در دست قرار می‌گیرد، به صورتی بزرگ و دست و پا گیر است که کاربران تبلت واقعا به آن به چشم یک تبلت نگاه نمی‌کنند.
      در چنین حالتی، Surface Book که دیگر کاملا از حالت تبلت خارج شده و زمانیکه به عنوان تبلت در دست قرار می‌گیرد به صورت فاجعه‌باری بزرگ و دست و پا گیر است که این مورد باعث خواهد شد قادر به استفاده از برتری‌های فیزیکی یک تبلت با آن نباشید؛ منظور از قابلیت‌های فیزیکی تبلت، دقیقا یک دستگاه منعطف و همراه است.

      لذا اگر بحث ما کلمه Surface باشد، Surface Book در مقایسه با Surface Pro تماما ضعف و نقص است برخلاف چیزی که کاربران عادی و تازه‌کار از مقایسه روی کاغذ می‌بینند.

      ممکن است برایتان سؤال پیش آید که بنابراین با وجود این نقص‌ها، پس اصلا چرا Microsoft دستگاهی همانند Surface Book را تولید کرده است اگر دستگاه بدی است.

      خیر، Surface Book به هیچ وجه دستگاه بدی نیست و اتفاقا حتی با در نظر داشتن توضیحات بالا، وجود آن در خانواده دستگاه‌های Surface یک نیاز ضروری است.

      از نظر فنی و کاربردی، افرادی هستند که نیاز حتمی به اجرای نرم‌افزارهای فوق سنگین گرافیکی به صورت میدانی را داراند. برای مثال افراد مستند ساز و یا افرادی که قصد اجرای نرم‌افزارهای فوق سنگین گرافیکی همانند Autodesk Revit را سر صحنه ساختمان دارند.

      انجام چنین اموری نیاز ضروری به حضور یک پردازنده گرافیکی مجزا و اضافی دارد. و خب از نظر فیزیکی جای دادن این پردازنده گرافیکی اضافی در داخل بدنه یک Surface Pro به جهت ابعاد آن غیرممکن است.
      در چنین شرایطی Surface Book این پردازنده گرافیکی مجزا و اضافی را به داخل کیبورد خود در کنار مقداری باتری برای فراهم آوردن نیاز آن پردازنده گرافیکی اضافی، جای داده است.

      فلذا افراد ذکر شده در بالا به اجبار و به علت ضرورتی که در نیاز به آن پردازنده گرافیکی بسیار قوی دارند، واقعا مجبور می‌شوند تا با ضعف‌های Surface Book نسبت به Surface Pro کنار آمده و آنرا خریداری نمایند.

      در رابطه با تفاوت قدرت پردازشی Surface Book و Surface Pro دو نکته حائز اهمیت است.

      اولا از نظر پردازنده مرکزی یا CPU باید بدانید که Surface Book دقیقا همان Surface Pro بوده و کوچکترین تفاوتی با آن ندارد. لذا از آنجایی که پردازنده گرافیکی مجزای Surface Book داخل کیبورد آن قرار دارد، از نظر قدرت پردازشی دقیقا هیچ تفاوتی با یک Surface Pro ندارد.

      دوما از نظر پردازنده گرافیکی یا GPU نیز Surface Pro به هیچ وجه دستگاه ضعیفی نبوده و به راحتی نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین همچون Adobe Photoshop CC و یا Adobe Premiere Pro را به خوبی اجرا می‌کند. چراکه امروزه پردازنده گرافیکی قدرتمند Iris Plus موجود بر روی Surface Pro 7 همان قدرتی را ارائه می‌دهد که پردازنده گرافیکی مجزا و اضافی Surface Book در نسل اول خود ارائه می‌داد؛ به طوریکه خود شرکت Adobe هم برای نمایش کاربرد نرم‌افزارهای خود از دستگاه‌های Surface Pro استفاده می‌کند.
      اما برخی نرم‌افزارها همانند Adobe After Effect جزو نرم‌افزارهای فوق سنگین گرافیکی محسوب می‌شوند که نیاز به سخت افزار فوق قوی نیز دارند، نه صرفا یک سخت افزار قوی همانند Surface Pro.

      بنابراین ما به خریداران توصیه می‌کنیم ابتدا به صورت کامل علم به قدرت گرافیکی Surface Pro در عمل و نه روی اعداد و ارقام داشته باشند، سپس چنانچه واقعا اجبار برای خرید Surface Book دارند ضعف‌ها و نقص‌های آن را بپذیرند.

      جهت دومی که می‌‎بایست در اینجا به Surface Book بپردازیم، جهت ساختار دستگاه است.

      خب موضوعی که بسیار واضح است، Surface Book یکی از معدود لپ‌‎تاپ‌هایی است که صفحه نمایش آن فقط صفحه نمایش نبوده و اتفاقا ارگان‌های اصلی سخت افزاری از جمله پردازنده مرکزی CPU، حافظه داخلی SSD، حافظه RAM و تمامی مادربرد کامپیوتر را در قسمت صفحه نمایش خود جای داده است.

      در کنار آن، کیبورد نیز خود حاوی یک قطعه حجیم همانند کارت گرافیک فوق قوی در کنار مقدار زیادی باتری است.

      بنابراین تصویر کنید که Surface Book چقدر می‌توانست ضخیم باشد زمانیکه این دو قسمت را روی یکدیگر قرار می‌دهید و حمل می‌کنید.

      شرکت Microsoft نیز در روند طراحی و خلق Surface Book با همین مشکل عظیم مواجه بوده است.

      معضلی که اگر قرار بود حل شود، راه حل آن فقط نازک‌تر کردن قسمت اصلی دستگاه که حاوی مادربر است (صفحه نمایش) بود. چراکه اولا به هیچ وجه امکان نازک‌تر کردن قسمت حاوی کارت گرافیک وجود نداشت و این قطعه، حجم ثابت خود را داشت. دوما از نظر بالانس وزنی، اگر قسمت صفحه نمایش دستگاه نازک‌تر و سبک‌تر از قسمت کیبورد که پایه لپ‌تاپ به حساب می‌آید نباشد، امری خنده‌دار پیش خواهد آمد که طی آن، لپ‌تاپ قادر به حفظ تعادل صفحه نمایش خود نبوده و دائما به زمین می‌خورد.

      بنابراین راه حل معضل ضخامت بالای دستگاه در صورت قرار گرفتن دو قسمت صفحه نمایش حاوی تمامی ارگان‌های اصلی رو قسمت کیبورد حاوی کارت گرافیک، فقط و فقط نازک و سبک کردن قسمت صفحه نمایش بود.

      برای انجام اینکار، شرکت Microsoft تا می‌توانست هرچیزی را از قسمت صفحه نمایش Surface Book جدا کرد و حتی با اینکه در حال حاضر داخل فضای آن حجم خالی زیادی وجود دارد، اما آنها را خالی نگه داشته و در آن مکان‌های خالی باتری اضافه نصب نمی‌کند. بنابراین قسمت صفحه نمایش Surface Book از نظر مدت زمان شارژدهی باتری بسیار ضعیف است.
      می‌دانید که باتری وزن بسیار بالایی دارد.
      برای هرچه نازک‌تر کردن دستگاه، Microsoft به اجبار حتی پورت USB را نیز از صفحه نمایش حذف کرد.

      به صورت خلاصه، هرچیز که می‌شد از قسمت صفحه نمایش حذف شد تا فقط نازک و سبک شود.

      پس از مطرح نمودن این بحث‌ها، باید بگوئیم که خود به این موضوع آگاه هستید که یک قاب محافظ واقعی همانند آنچه که برای Surface Pro وجود دارد، زمانیکه روی دستگاه سوار می‌شود، آنرا به شدت ضخیم و سنگین وزن می‌کند.

      لذا تمام تلاش‌های Microsoft که طی آن حتی قسمت صفحه نمایش به یک تبلت ناقص تبدیل شده، با نصب یک قاب محافظ ضخیم و سنگین گویی کاملا بی‌فایده خواهد شد.

      در نتیجه این مورد، حتی اگر هم قاب محافظی برای Surface Book وجود داشته باشد دو حالت دارد:

      1- یا با توجه به موارد فوق، بسیار نازک و ظریف ساخته شده است که خب قاعدتا چنین قابی به هیچ وجه همانند قاب‌های محافظ Surface Pro مقاوم و قادر به محافظت از دستگاه نیست.

      2- اما اگر هم ضخیم و سنگین و مقاوم باشد، یک حالت خنده‌دار را در لپ‎‌تاپ به وجود می‌آورد که طی آن لپ‌تاپ بالانس وزنی نداشته و به هنگام باز شدن، هرلحظه امکان سرنگونی آن وجود دارد.

      به عنوان جمع‌بندی، می‌بایست به ابتدای بحث بازگردیم که تجربه عملی هشت ساله ما در استفاده از تمامی انواع مدل‌‎های دستگاه‌های Surface به عنوان دستگاه شخصی خودمان، نشان می‌دهد که برخلاف تصور کاربران عادی و تازه‌کار که فکر می‌کنند خب Surface Book کارت گرافیک دارد و قوی است، بلکه در عمل یک Surface Pro چندین برابر Versatile تر و کاربردی‌تر است.
      لذا همواره به کاربران پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مشخص نمایند که آیا واقعا نیاز ضروری به اجرای نرم‌افزارهای فوق سنگین گرافیکی به صورت میدانی را دارند یا خیر. این نیاز اگر به صورت میدانی نباشد، بهتر است توسط یک کامپیوتر رومیزی در خانه که بارها سخت افزار قوی‌تر و ارزان‌تری را در مقایسه با یک Surface Book دارد برطرف شود و در کنار آن کامپیوتر رومیزی فوق قوی، یک تبلت کارآمد Surface Pro نیز به عنوان کامپیوتر همراه قوی ایفای نقش کند.

      البته که باید بگوئیم از نظر ما حتی Surface Pro نیز برترین دستگاه Surface نبوده و مجددا برخلاف تصور کاربران عادی که روی کاغذ فکر می‌کنند Surface Pro خب Core i7 بوده و قویتر از Surface Go است، اتفاقا باید بدانید که مجددا در عمل و در کاربرد عملی، Surface Go بسیار بسیار بهتر از یک Surface Pro بوده و واقعا یک تبلت کامل است در حالیکه حتی Surface Pro نیز یک تبلت واقعی و کامل نیست.

      رؤیا و هدف اصلی واژه Surface که در سال 2012 خلق شد را امروزه فقط Surface Go به صورت کامل محقق ساخته است. یعنی آیپدی که دقیقا همانند یک لپ‌تاپ کار کند.

      از این نظر، Surface Pro به هیچ وجه به سبکی و نازکی یک آیپد نیست و هنوز هم برخلاف هر تبلت دیگری، منافذ خروج هوا و در برخی مدل‌ها حتی موتور پر سر و صدای خنک کننده فن را داراست. با چنین شرایطی Surface Pro واقعا یک آیپد نیست.

      بلکه Surface Go آن دستگاه فوق العاده‌ سبک و نازکی است که واژه Surface را معنی کرده و دقیقا یک تبلت با قابلیت‌های لپ‌‎تاپ است…

  8. سلام ، بنده سرفیس بوک 3 خریدم و البته هنوز به دستم نرسیده و یه بحثی که قبلا در خصوص لپ تاپ ها مطرح میشد این بود که روی فرش و یا جاهایی که ممکنه پرز داشته باشه نگذاریم ، چون پرز کشیده میشه توی دستگاه و به کلی همه چیز رو مختل میکنه به مرور زمان….
    می خواستم بدونم در خصوص سرفیس چنین موضوعی هست؟
    در حالت تبلت چطور؟ چون تنها منافذی که دیدم دور تا دور تبلت بوده…آیا اگر منافذ تبلت با فرش یا … در تماس باشند ممکنه این بحث پیش بیاد؟

    1. درود بر شما.

      بله، دیدگاه شما کاملا صحیح بوده و هرگونه گرد و غباری از جمله پرز فرش و موکت، به راحتی به فضای داخلی لپ‌تاپ‌ها نفوذ می‌کند و آثار مخربی به جای می‌گذارد.

      دستگاه‌های Surface به جز خانواده‌های Surface Go و Surface Pro X نیز هیچ یک از این قاعده مستثنا نبوده و همگی به علت منافذ عبور هوا، ممکن است توسط نفوذ گرد و غبار پرز دچار آسیب شوند.

      اما به صورت اختصاصی در رابطه با دستگاه‌های خانواده Surface Book چنانچه از آنها به حالت لپ‌تاپ، یعنی صفحه نمایش متصل به کیبورد استفاده نمائید، مانعی برای گذاشتن دستگاه حتی مستقیما روی فرش نخواهید داشت.

      زیرا برخلاف اکثر لپ‌تاپ‌ها که منافذ عبور هوا در آنها در طرفین و گاها حتی به سمت پایین قرار دارد، اما تنها منافذ عبور هوا قسمت کیبورد در دستگاه‌های خانواده Surface Book بالای صفحه کلید هستند. یعنی به صورت یک نوار بالای کلیدهای Functions و پایین لولا.
      از این رو هیچ مانعی ندارد که زمانیکه صفحه نمایش به کیبورد متصل است، دستگاه را حتی مستقیما روی فرش و یا موکت بگذارید.

      اما چنانچه صفحه نمایش را از کیبورد جدا نمائید، آنگاه دیگر به هیچ وجه اینطور نبوده و با توجه به اینکه دور تا دور هر سه طرف دستگاه منافذ عبور هوا تعبیه شده، به هیچ وجه نباید خود تبلت را مستقیما روی فرش یا موکت بگذارید.

  9. سلام خسته نباشید. من کیبوردم بعد مدتی لبه هاش داره بلندمیشه خیلی ناراحتم شودم بگید چیکار کنم بیشتر از این بلند نشه؟و اینکه ای لبه ها رو چیکار کنم خیلی خورده داخل ذوقم.؟

    1. درود بر شما.

      متأسفانه کیبورد خانواده Surface Pro و Surface Go که به صورت پارچه‌ای می‌باشد، چنین مشکل عظیم و بسیار آزاردهنده‌ای را در رابطه با استحکام و دوام خود داراست و به این موضوع نیز صرحتا در مطلب پیش‌رو اشاره مستقیم شده است.

      اما نکته بدتر در آنجاست که اتفاقا شرکت Microsoft عمدا می‌خواهد که چنین باشد!

      زیرا کیبورد برای دستگاه‌های دو خانواده Surface Pro و Surface Go به عنوان یک لوازم جانبی و کالای مصرفی محسوب می‌شود که هر چند وقت یکبار می‌بایست تعویض شود…

      متأسفانه تقریبا هیچ راهی نیز به جز به اصطلاح نگهداری کیبورد لای پر قو وجود ندارد!

      اگر بخواهید از دستگاه خود استفاده ولو عادی داشته باشید و به اصطلاح کیبورد را لای پر قو نگه ندارید، ناگزیر از تعویض دوره‌ای آن خواهید بود و واقعا این بدترین نکته منفی شرکت Microsoft بابت چنین سیاست نابخشودنی است…

      ترفند برخی از کاربران برای جلوگیری از گسترش پوسته شدن پارچه روی کیبورد، نوار چسب برق و اینطور موارد می‌باشد که البته فقط برای مدتی حائل خواهند بود و پس از آن می‌بایست مجددا نوارهای چسب برق را تعویض نمائید!

      ما نیز همچون شما علاقه داشتیم تا یک کیبورد حتی از جنس پلاستیک برای این دستگاه‌ها تولید می‌شد؛ اما متأسفانه شرکت Microsoft اتفاقا با علم به موضوع دوام پایین پارچه، به بهانه لوکس بودن کالا، آنرا تبدیل به یک جنس مصرفی کرده و از این مسئله سؤاستفاده می‌کند.

  10. سلام
    روزتون بخیر
    من دو ساله که سرفیس 7 دارم و هر روز هم ازش استفاده می کنم. دو روز پیش از فاصله نیم متری از دستم رها شد و ضربه دید و دیگه روشن نشد اما بعد از 5 یا 6 ساعت روشن شد و مثل همیشه کار میکنه. آیا آسیب دیده؟ لازمه که تعمیر یا چک بشه؟

    1. درود بر شما.

      با توجه به مقاومت ساختاری بدنه فلزی دستگاه‌های Surface بعضا دیده شده حتی پس از رد شدن اتومبیل! از روی Surface Pro نیز دستگاه همچنان کارکرد کاملا صحیح خود را داشته است… این تجربه شخصی خود ماست. و یا در کشوری دیگر، کاربری با نگه داشتن Surface Book خود در مقابل گلوله توانسته بود جان خود را نجات دهد!

      اما در رابطه با حادثه پیش آمده برای شما، چنانچه دستگاه برای چند ساعت روشن نشده بود، ممکن است در اثر ضربه و تداخل اتصالات الکتریکی، در یک لحظه باتری تخلیه عمیق و یا Deep drain شده باشد و پس از زیر شارژ گذاشتن آن برای چند ساعت، این تخلیه عمیق اصلاح شده.

      اگرچه در حالتی دیگر چنانچه اصلا دستگاه را به شارژ نزده بودید اما بعد از چند ساعت قادر به روشن نمودن مجدد دستگاه شدید، ممکن است در اثر ضربه، اتصالی دچار قطعی شده باشد و هرلحظه نیز ممکن است قطعی مجدد رخ داده و دستگاه خاموش شود.

      اما با توجه به آنکه باز کردن یک تبلت Surface Pro اصلا به سادگی دیگر لپ‌تاپ‌های سنتی نبوده و بدین منظور نیاز خواهد بود تا پنل شیشه‌ای صفحه‌نمایش از قاب بدنه ضمن حرارت دادن جدا شود و ریسک شکستن صفحه‌نمایش در این فرآیند وجود دارد، پیشنهاد می‌شود چنانچه در حال حاضر دستگاه کارکرد صحیح خود را داراست، از باز کردن و بررسی سخت‌افزار داخلی خودداری نمائید.

  11. سلام وقتتون بخیر من سرفیس بوک ۲ دارم و این که همیشه داخل کیف لپتاپ و بعد چند وقت با خش هایی روی بدنه مواجه شدم خواستم بدونم چطور میتونم این خش ها رو پاک کنم چه راه حلی پیشنهاد میدید

    1. درود بر شما.

      اگر خراش‌ها سطحی باشند، با تمیز نگه داشتن بدنه و جلوگیری از رسوب لکه داخل عمیق خراش‌ها، می‌توان ظاهر آنرا در سطح قابل قبولی، موجه نگه داشت.

      اما چنانچه خط و خش‌های عمیقی روی بدنه افتاده باشند، می‌توانید از یک کاغذ سنباده ریز یا یک ترکیب پولیش مانند Brasso یا Autosol استفاده نمائید تا آن منطقه را صاف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید