نقد و بررسی تخصصی

طرح نوک پیشرفته برای قلم سرفیس

مایکروسافت اخیرا طرح‌های بسیار جالبی را برای قلم سرفیس به ثبت رسانده است که نوک حساس از جمله آنهاست.

پس از قطار طرح‌های ثبت اختراع Patent مایکروسافت در دو ماه گذشته و درباره تبلت تاشو آندرومدا، اینبار نوبت به قلم سرفیس رسیده تا طرح‌هایی را برای پیشرفت در آینده خود داشته باشد.

قلم Surface از ابتدای تاریخ خود بر روی Surface Pro 1 تا به حال، دچار تغییرات بسیاری زیادی شده است؛ درست همانند خود Surface Pro. این تغییرات در مطلب جداگانه‌ای که به منظور راهنمایی خریداران برای خرید قلم آماده سازی شده بود، آورده شده‌اند که در صورت نیاز می‌توانید از طریق لینک زیر به آن مراجعه نمائید.

قلم پیشرفته، اما گران

اما اتفاق مهمی که در قلم آخرین نسل Surface Pro شاهد آن بودیم، پیشرفت‌هایی بود که در مقایسه با پیشرفتی که قلم Surface Pro 4 نسبت به Surface Pro 3 نمود، بسیار بزرگتر به نظر می‌رسند. و همین نیز باعث شد تا Surface Pen جدید بسیار گران قیمت شده و فروش آن در کنار خود دستگاه، باعث افزایش قیمت چشمگیر دستگاه شود. بنابراین Microsoft مجبور شد تا این قلم مدرن و شگفت انگیز را از داخل جعبه Surface Pro حذف کند تا آنرا جدا به فروش برساند.
این دردی بود که دوستداران Surface می‌بایست در ازای پیشرفت قلم، یکبار برای همیشه تحمل کنند.

پرداختن به این بحث، خود بسیار طولانی بوده و از حوصله این مطلب خارج است. اما به صورت خلاصه می‌توانیم بگوییم اگر Apple Pencil و مقایسه‌های احمقانه وبسایت‌های منتقد نبود، شاید هیچگاه این اتفاق نمی‌افتاد و ما همان قلم بسیار خوب Surface Pro 4 را با کمی پیشرفت‌های جزئی هنوز در جعبه Surface Pro داشتیم. اما به هرحال رقابت یک امر گریز ناپذیر در دنیای امروز است. متأسفیم که یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ به نام iPad Pro باید باعث شود تا اخلالی در روند پیشرفت کامپیوتر قوی همانند Surface Pro ایجاد شود.

پس از آب سردی که با گران قیمت شدن Surface Pen و حذف آن از داخل جعبه Surface Pro بر سر خریداران ریخته شد، دیگر کار از کار گذشته و تنها کاری که می‌توان انجام داد وقف دادن خود با شرایط است. همچنین می‌بایست طبق شرایط جدید به وجود آمده برنامه ریزی برای پیشرفت را آغاز کرد.

در این راستا مایکروسافت تصمیم گرفت حالا که Surface Pen دیگر بیش از اندازه گران قیمت شده و تمامی تکنولوژی‌های موجود بر روی آن استفاده شده است، حتی باز هم آنرا پیشرفته‌تر کند. تصمیمی که منجر به خلق ایده‌های بسیار جالبی شد.

دستورات لمسی بر روی بدنه قلم

دکمه‌های موجود بر روی بدنه قلم، چیزی نیست که Microsoft در Surface Pen ایجاد کرده باشد و از قدیم الایام در قلم‌های دیجیتالی وجود داشته است. اما خلاقیت Microsoft در نحوه کارگذاری آنها در Surface Pro 4 چیزی بود که کم نظیر به نظر می‌رسید. یگانه دکمه بلند که تقریبا در تمام طول قلم از جنس فلزی کشیده شده و کاربرد کلیک راست را داراست، اولین نکته زیبایی بود که در قلم Surface Pro 4 چشم نوازی می‌کرد. اما جذاب‌تر از آن، دکمه انتهایی قلم بود؛ دکمه‌ای که برخی حتی به آن دکمه جادویی می‌گویند. این دکمه در Surface Pro 3 به رنگ بنفش درآمده بود تا یادآور شود که مخصوص بازکردن آنی برنامه کاربردی OneNote به کمک بلوتوث موجود در قلم است. اما دکمه انتهایی قلم در Surface Pro 4 به صورت بسیار خوبی تبدیل به یک پاک کن نرم افزاری شد. یعنی با کشیدن انتهای قلم بر روی صفحه، می‌توانستید نوشته و یا طرح کشیده شده خود را به راحتی پاک کنید. یک ایده در درجه اول بسیار بسیار کاربردی و سرعت دهنده به کار، و در درجه دوم کلاسیک و بسیار شکیل.

اما قلم جدید و گران قیمت Surface Pro در زمینه دکمه‌های روی بدنه پیشرفتی نداشته است. البته آن دکمه بلند تبدیل شده به یک دکمه بسیار کوچک، با حفظ کاربردش.

ایده جدید مایکروسافت برای دکمه‌های روی قلم، مبنی بر لمسی نمودن آنهاست. لمسی شدنی که اصلا همانند لمسی شدن دکمه‌های اصلی تلفن‌های همراه هوشمند در دهه اخیر نیست. یعنی قرار نیست که با لمسی شدن دکمه‌ها، مثلا کلیک راست را با به جای دکمه فیزیکی، توسط لمس کردن انجام دهیم.
بلکه هدف از این لمسی شدن، بهره بردن از دستورات و الگوهای لمسی و یا Gesture است. کشیدن انگشت بر روی صفحات لمسی و یا Slide کردن، از جمله پرکاربردترین دستورات لمسی است. دستوری که پیشنهاد فوق العاده‌ای در استفاده از آن بر روی Surface Pen داده شده است تا از آن برای بالا و پایین بردن صفحه و یا Scroll استفاده شود. همچنین تغییر ضخامت قلم به هنگام نوشتن، بزرگنمایی تصویر و هزاران کاربرد دیگر که چنین صفحه لمسی به سرفیس پن هدیه خواهد کرد.

همانطور که در تصویر مشخص است، مایکروسافت در طرح ثبت اختراع شده خود، این صفحه لمسی یا در بیان بهتر، سنسورهای لمسی را بر روی گیره Surface Pen کارگذاشته است. گیره‌ای که متأسفانه در حرکتی بسیار ناخردمندانه و اذیت کننده، از قلم جدید حذف شده است. بنابراین می‌توان دریافت که ریشه این طرح Microsoft به احتمال بسیار بالا مربوط به پیش از معرفی قلم سرفیس جدید، زمانی در حدود سال 2016 برمی‌گردد.

نوک هوشمند، حساس‌ترین نقطه قلم

نوک یک قلم بدون شک مهمترین و حساس‌ترین منطقه قلم است. درواقع همین نوک قلم‌هاست که آنها را از یکدیگر متفاوت می‌کند. اینکه نوک یک قلم چقدر به فشار وارد شده بر روی آن به هنگام نوشتار حساس باشد، یا اصلا حساس باشد یا نباشد و ضخامت نوشتار را به کمک آن تغییر دهد، یکی از ویژگی‌های نوک قلم به شمار می‌رود. ویژگی که از Surface Pro 1 تا Surface Pro بسیار پیشرفت کرده. همچنین در قلم جدید 2017 قابلیت بسیار شگفت انگیزی وجود دارد که با استفاده از آن، نوک می‌تواند تشخیص دهد که شما چه زاویه‌ای به آن داده‌اید. چنین قابلیتی عالی در طراحی بسیار کمک خواهد کرد.

اما در طرحی که مایکروسافت اخیرا به ثبت رسانده، صحبت از ویژگی‌های بسیار عجیب‌تری شده است تحت عنوان Haptic Feedback و یا بازخوردهای لمسی. با استفاده از چنین ویژگی، قلم قادر خواهد بود تا توسط عناصر مغناطیسی و لرزشی، به شما حس‌های مختلفی را انتقال دهد.
به عنوان مثال از ترکیب دو عنصر مذکور می‌توان قابلیت جذاب انتقال حس نوشتار بر روی کاغذ واقعی را به کاربر انتقال داد.
توضیح همین یک قابلیت نیاز به بحث دارد.

تاریخچه اصطکاک نوک قلم بر روی صفحه نمایش شیشه‌ای

وقتی شما با قلم Surface Pro 3 به نوشتار می‌پردازید، حسی که به شما انتقال داده می‌شود دقیقا بدین گونه است که در حال کشیدن یک نوک پلاستیکی لیز بر روی شیشه لیزتر از آن هستید؛ نوشتار بر روی یک شیشه بسیار لغزنده. به این مسئله در قلم Surface Pro 4 به صورت فیزیکی رسیدگی شده و با کارگذاری نوکی که به علت جنسش دارای اصطکاک بیشتری است کمی آنرا حل کرده‌اند. در این راستا حتی برای اولین بار شاهد Pen Tip Kit یا بسته نوک مجزا بودیم که هرکدام از نوک‌های آن، ارائه دهنده اصطکاک‌های مختلفی به نسبت نام خود ( 2H – H – HB – B ) بودند.

اما مشکلی که در رابطه با نوک نرم و غیر پلاستیکی در قلم Surface Pro 4 به وجود آمد، ضعیف بودن آن در برابر ضربه بود. بطوریکه تقریبا تمامی افرادی که می‌شناسیم نوک قلم‌شان در اولین ماه‌های استفاده می‌شکست و مجبور به تعویض آن با یکی از نوک‌های 2H و H موجود در بسته نوک قلمی که به صورت جداگانه به فروش می‌رسد، می‌شدند.

مایکروسافت در آخرین قلم خود، این مشکل شکستن نوک نرم را تا حدی بهبود بخشید و قسمت محافظ پلاستیکی سفت آنرا کمی ضخیم‌تر کرد. اما بازهم Pen Tip Kit و یا بسته نوک قلم وجود دارد که امروزه صرفا به علت نوک یدک و نه حتی تنظیم اصطکاک اسامی مذکور استفاده می‌شود.

نوک هوشمند، راه حل آینده قلم‌ها

تمامی این ماجراها قرار است تا به کمک بازخوردهای مغناطیسی و لرزشی حل شود. بدین صورت که ماژول مغناطیسی در چسبندگی نوک قلم به صفحه نمایش عمل کرده تا اصطکاک را شبیه سازی کند. یعنی تا حد بسیار کمی مانع حرکت طولی و عرضی قلم بر روی صفحه شود. همچنین یک لرزش بسیار کوچک باعث می‌شود که شما تصور کنید واقعا در حال کشیدن نوک قلم بر روی یک سطح ناصاف همانند کاغذ هستید.

استفاده از ابزار فوق، به شبیه سازی ختم نشده و کاربردهای دیگری را داراست. ماژول مغناطیسی در حالت پیشرفته‌ای می‌تواند در رسم خطوط صاف به شما کمک کند. یعنی به نوعی برای شما حکم یک خط کش، نقاله و ابزار رسم دقیق و یا اصلاح کننده ناصافی دست شما را دارا باشد. همانطور که گفته شد، این قابلیت در اصل مانع حرکت طولی و عرضی نوک قلم بر روی صفحه نمایش می‌شود که این مانع شدن وقتی کنترل شده و هوشمند است، می‌تواند اصلاح کننده ناصافی رسم دستان شما باشد.

و درمورد بازخورد لرزشی. همانطور که به هنگام تایپ با کیبورد نرم افزاری گوشی تلفن همراه هوشمند خود زمانیکه بر روی هر حرفی می‌زنید، لرزشی و یا Vibrate شبیه ساز این است که گویی شما یک کلید کیبورد را فشرده‌اید، می‌توان انتظار داشت که لرزش در قلم به عنوان بازخورد و یا Feedback بسیار کارا باشد. خوشبختانه توضیح این مسئله با وجود گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در دست تمامی کاربران، بسیار آسان است.

مطمئنا لرزش گوشی به هنگامی که انگشت خود را بر روی موردی نگه می‌دارید تا گزینه جدیدی نمایان شود را در ذهن دارید. با در نظر گرفتن آن، به راحتی می‌توان متوجه شد که بازخوردهای لرزشی مثلا زمانیکه مشغول کارکردن با قلم در مرورگر اینترنتی Edge هستید به چه کار می‌آید. مخصوصا با در نظر گرفتن این مسئله که کامپیوترهای Surface هیچکدام دارای سیستم بازخورد لرزشی یا ویبره در دستگاه نیستند.

نتیجه گیری

همه ما می‌دانیم که قابلیت‌های عنوان شده در این مطلب، واقعا شگفت انگیز و به نوعی دور از ذهن هستند. و این را هم می‌دانیم که آنها در حال حاضر تنها طرح هستند و احتمال اینکه هیچوقت از آنها در Surface Pen استفاده نشود وجود دارد. طرح‌هایی که مایکروسافت امروز به ثبت اختراع می‌رساند تا اگر در آینده شرکت دیگری اقدام به استفاده از آنها کرد، هنوز هم به نام مایکروسافت باشند.
در هرحال دیگر شکی وجود ندارد که امروزه، قلم Microsoft با نام Surface Pen تبدیل به برترین ابزار طراحی حرفه‌ای شده است که علاوه بر قابلیت‌های شگفت انگیز، سراسری بوده و بر روی تمامی دستگاه‌های Surface قابل استفاده است؛ یک دستگاه محبوب.
و در آینده نیز قرار است تا قابلیت‌های شگفت انگیزتری را ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید