نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

نقد و بررسی سرفیس پرو 9 Surface Pro – مقایسه قدرت Intel اینتل و SQ3 آرم ARM

چالش پیش روی خریداران این دستگاه بابت انتخاب از بین کانفیگ Intel و SQ3 در این مطلب بررسی شده

اگر بخواهیم از هدف اصلی شرکت Microsoft بابت خلق دستگاهی به نام Surface دقیقا در سالگرد 10 سالگی این دستگاه صحبت کنیم، حالا می‌توان گفت که این شرکت به هدف نهایی خود رسیده است.
لذا ادغام خانواده Pro X با Pro 8 در Pro 9 تعیین کننده مسیر آینده تبلت های سورفیس بوده و تا سالها همین ترکیب حفظ خواهد شد.
به طوریکه راستش را بخواهید، مایکروسافت 10 سال پیش در چنین روزهایی که اولین دستگاه Surface را معرفی کرد، قصد داشت تا به جایگاه فعلی و امروزی خود برسد. اگرچه مسیر، بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی بود که همگان تصور می‌کردند.

 

 

آغازی بر یک پایان

 

تابستان و اوایل پاییز سال 2012 بی‌شک از به یاد ماندنی‌ترین ماه‌ها برای دوستداران دستگاه‌های Surface به شمار می‌رود.

یعنی زمانیکه مایکروسافت با بودجه‌ای عظیم بابت نوشتن مجدد خط به خط سیستم‌عامل Windows ضمن راه‌اندازی اکوسیستم جدیدی برای حساب Microsoft در کنار فروشگاه نرم‌افزاری Windows App Store تلاش کرد تا تبلتی نازک و سبک ویندوزی را مبتنی بر معماری پردازش دیگر تبلت‌های اندروید و iPad یعنی ARM ارائه دهد و نام آنرا نیز بدون هیچ پیشوند و پسوندی به صورت کامل Microsoft Surface گذاشت (اگرچه برخی آنرا با اصطلاح Surface RT نیز می‌شناسند).

اما در همان زمان و در کنار این دستگاه، یک دستگاه کاملا متفاوت دیگر نیز تحت عنوان Microsoft Surface Pro معرفی شد تا مبتنی بر معماری پردازش دیگر لپ‌تاپ‌های رایج باشد که در نتیجه مشابه پیشینیان خود بود؛ یعنی تبلت‌های ویندوزی ضخیم و سنگین وزن قبل از سال 2012 که همچون تمامی لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های با معماری Intel x86 بهره می‌گرفتند.
داستان‌های بسیاری از 10 سال پیش تاکنون گذشت و مسیر، به هیچ وجه آنطور که مایکروسافت و دیگران تصور می‌کردند نبود.

اما مهم اینست که حالا و هم‌اکنون، دو دستگاه Surface RT و Surface Pro در یک دستگاه واحد با یکدیگر کاملا تلفیق شده‌اند. دستگاهی که در دو کانفیگ کاملا متفاوت، یکی با پردازنده مبتنی بر معماری ARM و دیگری با پردازنده مبتنی بر معماری Intel x86 به فروش خواهد رسید.
این یعنی آغازی بر پایان هدف اصلی Microsoft از خلق دستگاهی به نام Surface در سال 2012 به طوریکه حقیقتا، آقای پانوس پانای (خالق دستگاه‌های سرفیس) می‌تواند در این لحظه خود را بازنشست کرده و اعلام کند، مأموریتی که سال 2012 آغاز کرد را بالأخره پس از 10 سال با موفقیت به هدف نهایی آن رسانده است.

اما طبیعتا این پایان ماجرا نیست؛ بلکه اتفاقا تلفیق ARM و Intel x86 در یک دستگاه واحد، تازه آغاز مسیری خواهد بود براساس تولید تبلت‌هایی که کانفیگ آرم و اینتل را در کنار یکدیگر ارائه خواهند داد.

 

 

تفاوت کانفیگ ARM با Intel چیست؟

 

پیش از هرچیز، حتما باید تفکر کاملا اشتباهی که در ذهن اکثر کاربران و متأسفانه حتی فروشندگان دستگاه‌های Surface در بازار ایران وجود دارد را از بین ببریم. کانفیگ ARM پرو 9 که دارای چیپست Microsoft SQ3 است به هیچ وجه «ضعیف‌تر» از کانفیگ Intel نبوده و اتفاقا اگر قرار باشد پردازنده مرکزی CPU و همچنین پردازنده گرافیکی GPU موجود در چیپست SQ3 را در رقابت با Core i5 نسل 12 بگذاریم، به سادگی خواهیم دید که SQ3 قطعاً «قوی‌تر» از Core i5 است.
مخصوصا اگر شما در حال حاضر حتی کانفیگ Core i7 از Surface Pro 7 را نیز داشته باشید، باید بدانید که پردازنده موجود در چیپست Microsoft SQ3 از پردازنده دستگاه شما قویتر و سریعتر است (با کلیک روی تصویر زیر ضمن متصل بودن به سرویس‌های V PN به وبسایت رسمی بنچمارک Geekbench برده خواهید شد که چیپست Core i5 مدل 1235U را از نظر قدرت پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای با چیپست اسنپدارگون 8cx نسل 3 مقایسه کرده است).

متأسفانه در ذهنیت بسیاری از کاربران به علت مراجعه به بازاریان و فروشندگان دستگاه‌های سرفیس، چنین تصور %100 ناصحیحی به وجود آمده است که ARM از Intel ضعیف‌تر است.
دلیل اینکه به چه علت فروشندگان دستگاه‌های سرفیس، علاقه به تبلیغات کالای خاصی را دارند و در طرف مقابل، یک کالای دیگر را تخریب می‌کنند، کاملا واضح بوده و نیازی به توضیح ما نیست!
ما در سرفیس نیوز به عنوان یک مرجع صرفا فنی و تخصصی که هیچ فعالیت مستقیمی در عرصه خرید و فروش و تجارت کالا نداریم، با اطمینان کامل به شما می‎‌گوئیم که کانفیگ ARM به هیچ وجه ضعیف‌تر از کانفیگ Intel نیست.
در ادامه به سراغ ریشه‌یابی چنین تفکر ناصحیحی خواهیم رفت؛ به هرحال «تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها!»

طی بیانی ساده، باید بگوئیم که ادعای بسیاری از افراد در یک حالت کلی، مبنی بر اینکه در نهایت امر و برای اجرای اکثر نرم‌افزارهای رایج ویندوزی، کانفیگ ARM سرعت کمتری به نسبت کانفیگ Intel ارائه می‌دهد کاملا صحیح است.
اما دقت داشته باشید که خود پردازنده SQ3 از Core i5 قدرت و توان پردازش بالاتری را داراست.
ولی متأسفانه، در حال حاضر شاید بیش از %90 نرم‌افزارهای فعلی ویندوز اصلا برای اجرا توسط پردازنده‌های با معماری ARM پیش‌بینی و مناسب‌سازی نشده‌اند؛ بلکه فقط برای اجرا توسط پردازنده‌‎های با معماری Intel پیش‌بینی و مناسب‌سازی شده‌اند.

در نتیجه اگر کامپیوتر شما دارای پردازنده‌ای با معماری ARM باشد، به منظور اجرای بیش از %90 نرم‌افزارهای رایج ویندوزی، نیاز به امری تحت عنوان ترجمه کدها یا شبیه‌سازی Emulation خواهید داشت که البته مخفی از چشمان شما در لایه‌های زیرین نسخه مخصوص به ARM از دو سیستم‌عامل Windows 10/11 توسط ابزار WOW64 انجام می‌پذیرد.
همین مرحله اضافی در پردازش، یعنی ترجمه یا Emulation باعث می‌شود تا سرعت نهایی اجرای اکثر نرم‎‌افزارهای رایج ویندوزی توسط یک پردازنده ARM کمتر از پردازنده‌های Intel کنونی باشد.
چراکه به صورت بسیار واضحی، خب سازنده نرم‎‌افزار، محصول خود را فقط برای اجرا توسط پردازنده‌های Intel آماده‌سازی کرده است نه ARM.

حالا اگر نرم‌افزار مد نظر شما جزو آن %10 که برای پردازنده‌های با معماری ARM پیش‌بینی و مناسب‌سازی شده‌اند باشد، خواهید دید که تا چه حد، چیپست SQ3 قویتر و ایضاً سریعتر از Core i5 نرم‌افزار شما را اجرا خواهد کرد؛ زیرا ذاتاً SQ3 از Core i5 دارای توان پردازشی بیشتری است.

 

اگرچه به هرحال، منطق حکم می‌کند که بهتر است دستگاهی که با %90 نرم‌افزارها سازگاری کامل دارد را تهیه کنیم، اما همچنان به این نکته مهم توجه داشته باشید که تولید کانفیگ ARM نیز دلایل خاص خود را دارد و شرکت Microsoft طی 10 سال گذشته، میلیاردها دلار بودجه خود را در جهت بیهوده‌ای صرف ساخت کامپیوترهای ARM نکرده و شرکت Apple نیز پس از گذشت حدود 10 سال، بیهوده اقدام به کپی‌برداری از Microsoft و قرار دادن فقط پردازنده ARM به جای Intel در تمامی مدل‌های لپ‌تاپ‌ها MacBook خود نکرده است!

 

 

چرا باید کانفیگ SQ3 را به جای Core i5 بگیریم؟

 

پاسخ این پرسش در چهار برتری کانفیگ ARM در مقایسه با Intel بر می‌گردد، که از نظر ما در سرفیس نیوز، بسیار مهمتر از صرفا سرعت نهایی اجرای %90 نرم‌افزارها هستند.
به اعتقاد ما، بالاترین اولویت و معیار مقایسه و تهیه یک کامیپوتر «همراه» دقیقا به خصوصیات فیزیکی دستگاه برمی‌گردد.
اگر از افرادی که هم‌اکنون Surface Pro 1/2/3/4/5/6/7/8 دارند در رابطه با دستگاه آنها جویا شوید، شدیداً از درجه حرارت بسیار بالا و کنترل نشده این دستگاه‌ها گله خواهند داشت و البته حتی شاید مهمتر از آن، از خالی شدن سریع باتری دستگاه خود بسیار ناراضی هستند. ضمن اینکه صدای آزاردهنده موتور فن خنک‌کننده حتی به هنگام صرفا مرور صفحات اینترنتی! آنها را پس از خرید خود متعجب کرده است.
بدین ترتیب، چهار برتری مهم و اساسی کانفیگ SQ3 در مقایسه با Core i5 برای دستگاه Surface Pro 9 اولا در اختلاف شدید بین ایندو بابت مدت زمان شارژدهی باتری، دوما در درجه حرارت تولیدی، سوما در صدای آزار دهنده موتور فن خنک‌کننده در یک تبلت! و نهایتا اینترنت همراه 5G بیان می‌شوند.

البته ممکن است تا زمانیکه همچون ما در سرفیس نیوز، تمامی دستگاه‌های سرفیس را در استفاده عملی و حقیقی تجربه نکرده باشید، اهمیت بسیار بالای چهار فاکتور اساسی فوق را به صورت کامل لمس نکنید.
پس بگذارید به شما بگوئیم که چهار مورد بالا، اگر کانفیگ Intel را تهیه نمائید، دقیقا به چه شکل، گریبان‌گیر شما خواهند بود!

 

 

عدم وجود سیم‌کارت در کانفیگ اینتل

 

چنانچه به دنبال تبلتی هستید که سیم کارت خور باشد، به کلی باید کانفیگ Intel پرو 9 را فراموش کنید. زیرا فقط کانفیگ ARM این دستگاه قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت و اینترنت آمده از آن را ارائه می‌دهد. به طوریکه برای اولین بار در یک کامپیوتر ویندوزی می‌توانید از اینترنت نسل پنجم 5G به لطف چیپست Snapdragon 8cx Gen 3 بهره ببرید. لذا اگر امورات شما به صورت همراه بودن دستگاه معنی پیدا کرده و نمی‌خواهید وابسته به فقط Wi-Fi منزل و محل کار خود باشید تا بتوانید در هر مکانی کامپیوتر خود را به اینترنت 5G متصل نمائید، فقط کانفیگ SQ3 در دستگاه Surface Pro 9 این قابلیت را به شما ارائه خواهد داد.

 

 

صدای آزاردهنده فن در کانفیگ اینتل

 

ممکن است با خود بگوئید که خب به نحوی، با صدای آزار دهنده موتور فن خنک‌کننده در تبلت خود کنار خواهید آمد و این که چیزی نیست…
اما دوستداریم تا شما را به هنگام ضبط صوت حین کلاس‌های مجازی، جلسات مجازی و تماس تصویری ببینیم! زیرا میکروفون دستگاه حدود فقط 5 سانتیمتر از موتور فن خنک‌کننده کانفیگ Intel فاصله دارد و پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از خرید خود، به هنگام روشن شدن موتور فن خنک‌کننده، اقدام به ضبط صدا کنید تا نتیجه خنده‌دار را ببینید…

 

 

درجه حرارت بالا کانفیگ اینتل

 

ممکن است فردی بگوید که خب من اصلا از میکروفون استفاده نخواهم کرد! و بابت سیم‌کارت نیز به فقط همان Wi-Fi راضی هستم. لذا به چنین فردی باید بابت درجه حرارت بسیار بالا و کنترل نشده کانفیگ‌های Intel گوشزد کرد. که البته ممکن است این فرد مقاومت کرده و بگوید خب دستگاه گرم می‌شود که بشود! به من چه کاری دارد؟!
که در پاسخ به چنین بیانی، باید یادآور شویم که یکی از شایع‌ترین علل خرابی کلی مادربرد دستگاه‌های Surface Pro بدین صورت است که کاربران فراموش می‌کنند پیش از قرار دادن دستگاه داخل محفظه‌ای بسته همچون کیف، ابتدا آنرا کاملا خاموش Shutdown کنند که این امر می‌تواند به سادگی به علت ناتوانی دستگاه در دفع درجه حرارت بسیار بالای چیپست Intel خود، منجر به خرابی چیپست شود به نحوی که راهی به جز تعویض کل مادربرد برای تعمیر دستگاه وجود نداشته باشد.
تصور کنید یک «تبلت» دارید که هربار می‌بایست آنرا کاملا خاموش Shutdown نمائید…

اما به غیر از بحث نا آسودگی‌ها و محدودیت‌هایی که درجه حرارت بالا برای کاربر حین استفاده از دستگاه ایجاد می‌کند، اگر از افرادی که در حدود سه سال پیش اقدام به خریداری مدل‌های Surface Pro 1/2/3/4/5/6 کرده‌اند جویا شوید، خواهید دید که باتری دستگاه آنها حتی در ازای بهترین شرایط استفاده و نگهداری، حالا نهایتا پس از حدود سه سال، دچار بادکردگی شده و یا به هر ترتیبی، به تعویض باتری نیاز پیدا کرده‌اند. و در این مورد باید بدانید که عامل اصلی اتمام سریع عمر باتری در چنین مدت زمان کوتاهی، دقیقا اثر به شدت منفی درجه حرارت بالای تولیدی توسط چیپست‌های Intel روی باتری است. لذا دستگاه‌هایی همچون مدل Surface Pro X که از چیپست‌های خنک Microsoft SQ1/2 بهره می‌برند، بسیار دیرتر به تعویض باتری نیاز پیدا می‌کنند چراکه چیپست آنها، گرمای بسیار بسیار کمتری را در مقایسه با چیپست‌های اینتل، به باتری منتقل می‌کند.

 

 

اتمام سریع باتری در کانفیگ اینتل

 

ممکن است فردی باشد که بگوید به نحوی، هم با صدای آزار دهنده موتور فن خنک کننده و هم با درجه حرارت بسیار بالای کانفیگ Intel و هم با عدم وجود سیم‌کارت، کنار خواهد آمد. اما چنین فردی هرکاری هم که کند! بازهم نخواهد توانست تا از خالی شدن سریع باتری دستگاه خود جلوگیری کند… . مجددا تکرار می‌شود که در این موارد بهتر است از صاحبان فعلی Surface Pro جویا شوید و به شما خواهند گفت که پیش از خرید، به هیچ وجه تصورش را هم نمی‌کردند که باتری دستگاه از حالت %100 پُر خود تا این حد به سرعت تخلیه شده و خاموش شود. لذا چنانچه به هنگام خرید دستگاه سرفیس پرو 9 کانفیگ Core i5 و Core i7 را به جای کانفیگ SQ3 انتخاب کردید، دیگر حق ندارید از باتری و به سرعت تخلیه شدن آن هیچ شکایت و گلگی داشته باشید! زیرا همگان شما را ملامت خواهند کرد که خب چرا کانفیگ SQ3 را تهیه نکردید…

 

 

بالأخره کدام یک؟
آرم یا اینتل؟

 

تمامی موارد بالا در حالی است که کانفیگ ARM دستگاه سورفیس پرو 9 اصلا نیاز به موتور فن خنک‌کننده ندارد، زیرا به هیچ وجه دچار درجه حرارت بالا نشده و شاید حتی مهمتر از همه، باتری آن همچون یک تبلت اندروید و iPad Pro تا ساعت‌ها دستگاه را روشن باقی نگه خواهد داشت؛ ضمن اینکه فقط کانفیگ ARM به شما قابلیت سیم کارت و البته آن هم از نوع نسل پنجم 5G را ارائه می‌دهد.
در نتیجه مخصوصا اگر استفاده شما از دستگاه به نرم‌افزارهایی چون Adobe Photoshop و Autodesk AutoCAD و CorelDRAW ختم می‌شود، با اطمینان کامل به شما می‌گوئیم که چیپست قدرتمند SQ3 قطعا و بدون شک، کاملا پاسخگوی احتیاجات سخت‌افزاری شما خواهد بود حتی با وجود اینکه نیاز به ترجمه کدها یا Emulation برای اجرای سه نرم‌افزار فوق‌الذکر باشد؛ چراکه SQ3 به هرحال ذاتا یک پردازنده قدرتمندتر از Core i5 است.
اگرچه در نظر داشته باشید که خوشبختانه حالا سه سال است که شرکت Adobe نسخه مخصوص به اجرا توسط پردازنده‌های ARM را نیز از برخی نرم‌افزارهای خود همچون Photoshop تولید و منتشر کرده است.

لذا با توجه به اینکه در حال حاضر تمامی کامپیوترهای شرکت Apple نیز فقط مبتنی بر پردازنده‌های با معماری ARM هستند و دیگر هیچ کاری با Intel ندارند، طبیعتا روند ساخت و انتشار نرم‌افزارهای کامپیوتری که مخصوص به پردازنده‌های ARM باشند روز به روز نرخ صعودی خواهد داشت.
می‌توانیم بگوئیم که آینده کامپیوترهای همراه در دست پردازنده‌های با معماری ARM بوده و در عصر گذار از Intel x86 به ARM64 هستیم. کامپیوترهای همراهی که به علت استفاده از چیپست‌های مدرن ARM دقیقا به نازکی و سبکی گوشی‌های تلفن همراه هستند.

اما به هرحال، اگر نیاز سخت‌افزاری شما چیزی بیش از فتوشاپ، اتوکد و کورل‌دراو باشد، و برای مثال نیاز ضروری به کار با نرم‌فزارهای سنگینی همچون Adobe Premiere Pro و Autodesk 3Ds MAX و Dassault Systems SolidWorks دارید، می‌توانید به سراغ کانفیگ Core i5 و اگر آن هم پاسخگوی نیاز شما نبود، به سراغ Core i7 بروید و ضمن این انتخاب، بالاجبار می‌بایست با بحث عدم وجود سیم کارت، صدای آزاردهنده موتور فن، درجه حرارت بالا و شارژدهی بسیار کوتاه باتری نیز کنار آیید.

 

 

تفاوت‌های جزئی کانفیگ آرم و اینتل

 

بین دو کانفیگ ARM و Intel دستگاه مدل سرفیس پرو 9 برخی تفاوت‌های کوچکی وجود دارند که شاید هر کاربری به آنها توجه نکند؛ اما به هر حال ما برای شما آنها را در اینجا ذکر خواهیم کرد.
مهمترین تفاوت جزئی بین ایندو کانفیگ، بحث اجرای نرم‌افزارهایی است که به هر علتی، نیاز به سامانه‌های SQL Server داشته باشند؛ همچون برخی از نرم‌افزارهای حسابداری. خبر بد اینجاست که متأسفانه هنوز کامپیوترهایی که پردازنده‌های با معماری ARM دارا هستند، قادر به اجرای چنین نرم‌افزارهایی نبوده و اگر نرم‌افزار مد نظر شما نیاز ضروری به سامانه‌‎های SQL Server دارد، مجبور خواهید بود تا با نکات منفی پیرامون کانفیگ Intel کنار آیید.

به صورت مشابه، هر نرم‌افزاری که به طور کلی نیاز به ماشین مجازی یا Virtual Machine داشته باشد، هنوز قابل اجرا روی کامپیوترهایی که پردازنده ARM داشته باشند نیست. از VM در اکثر اوقات برای اجرای دیگر سیستم‌عامل‌ها داخل خود ویندوز استفاده می‌شود.
توجه داشته باشید که ماشین‌های مجازی خود شرکت Microsoft از جمله Sandbox و Windows Subsystem for Android یا WSA و Windows Subsystem for Linux یا WSL در این رابطه استثناء بوده و در صورت تهیه کانفیگ ARM پرو 9 قادر به اجرای سه مورد فوق‌‎الذکر خواهید بود.
همچنین شایان ذکر است که بحث عدم قابلیت اجرای سامانه‌های SQL Server و VMهای شخص ثالث که تولید خود Microsoft نباشند، یک موضوع موقتی بوده و در آینده‌ای نه چندان دور، این دو سامانه نیز روی کامپیوترهای با پردازنده ARM قابل اجرا خواهند شد.

نهایتا به عنوان یک برتری سخت‌افزاری کانفیگ ARM به نسبت Intel باید به قابلیت جالبی بابت تماس‌های تصویری اشاره کنیم. اگر دقت کرده باشید، حین تماس‌های تصویری شما در حال نگاه کردن به صفحه نمایش دستگاه خود هستید، نه دوربین. که این موضوع باعث می‌شود طرف مقابل شما تصور کند که شما در حال نگاه کردن به سمت دیگری هستید، نه او.
این چالش می‌تواند توسط هوش مصنوعی برطرف شود.
لذا چیپست مدرن Microsoft SQ3 دارای واحدهای پردازشی هوش مصنوعی مجزایی هستند که به لطف آنها، جهت نگاه شما به فردی که در طرف دیگر مکالمه تصویری قرار دارد، به صورت اصلاح شده نشان داده خواهد شد به نحوی که گویی شما در حال نگاه کردن به صورت وی هستید؛ که این قابلیت در کانفیگ‌های Intel وجود ندارد.

 

 

دیگر تغییرات Pro 9 نسبت به Pro 8

 

هیچ تغییری!
اگر صرفا رنگ‌های جدید و چیپست را کنار بگذاریم، پرو 9 عملا همان پرو 8 بوده و البته این خوب است. زیرا «ترک عادت موجب مرض است» و یکسان بودن ساختار کلی دو دستگاه مزیت مهمی را به دنبال خواهد داشت که به بحث سازگاری لوازم جانبی و در صدر آنها، سازگاری کیبورد برمی‌گردد.
در نتیجه خوشبختانه تمامی لوازم جانبی پرو 8 و 9 کاملا با یکدیگر یکسان بوده و اگر در حال حاضر پرو X و یا پرو 8 دارید، می‌توانید بدون نیاز به تهیه کیبورد و قلم جدید که خود بسیار گران قیمت هستند، دستگاه خود را به پرو 9 ارتقأ دهید.

البته شایان ذکر است که از نظر جایگاه قرارگیری پورت‌ها، ساختار بدنه پرو 9 در اصل ترکیبی از پرو 8 و پرو ایکس شده. به طوریکه در پرو 9 حالا ما شاهد یک پرو X هستیم که ضخیم‌تر شده و همچون پرو 8 دارای منافذ خروج هوا می‌باشد. در نتیجه همه درگاه‌ها دقیقا به شکل پرو اکس هستند و متأسفانه برخلاف پرو هشت، خبری از جک 3.5 میلیمتری هدفون نیست. بدین ترتیب اگر در حال حاضر پرو 7 دارید، با خرید پرو 9 از دو پورت کارت حافظه MicroSD و هدفون محروم خواهید شد.
بگذارید در این زمینه، تغییر پرو 7 به پرو 9 را به عنوان یک «ارتقاء» حساب نکنیم…
خنده‌دارتر این است که در حال حاضر Surface Go 3 ، هم درگاه کارت حافظه دارد و هم هدفون، ولی Surface Pro 9 هیچکدام از این دو را ندارد!
پس بد نیست یادآور شویم با اینکه پرو 9 فقط حدود 10 گرم سبک‌تر از پرو 8 شده، اما همچنان در حدود 100 گرم سنگین‌تر از پرو 7 است…

 

 

 

جمع‌بندی

 

نقطه‌ای که در حال حاضر تبلت‌های Surface در آن قرار دارند، دقیقا همان جایی است که 10 سال پیش برای آن هدف‌گذاری کرده بودند؛ یعنی تلفیقی از دو کانفیگ ARM و Intel در کنار یکدیگر.
اگرچه مسیری که بر دستگاه‌های Surface گذشت، به هیچ وجه سهل و عادی نبوده و پر از چالش و اتفاقات عجیب بود.
اما مهم اینست که در حال حاضر، هر دو کانفیگ ARM و Intel در یک دستگاه واحد ادغام شده‌اند.
پیشنهاد ما به اکثر کاربران، قطعا کانفیگ ARM به علت قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت 5G ، عدم وجود صدای آزاردهنده موتور فن، عدم وجود درجه حرارت بسیار بالا و عدم وجود مشکل خالی شدن سریع باتری است.
هر فردی به شما گفت که کانفیگ ARM ضعیف است، بدانید که یا از نقصان اطلاعات فنی رنج می‌برد و یا اگر آن فرد، یکی از فروشندگان دستگاه‌های Surface باشد، قطعا با اهداف تجاری، سعی در کاشتن چنین تفکری در ذهنیت شما دارد.
زیرا خود چیپست SQ3 از نظر فنی، قویتر از Core i5 نسل 12 بوده و فقط به علت نیاز به مرحله اضافه‌ای تحت عنوان Emulation اکثر نرم‌افزارهای ویندوزی را کُندتر از Core i5 اجرا می‌کند.
اما اگر نرم‌افزاری که مخصوص به ARM باشد را روی کانفیگ ARM اجرا کنید، خواهید دید که تا چه حد سریعتر از Core i5 عمل خواهد کرد.
اگرچه حتی با وجود مرحله اضافی Emulation بازهم چیپست SQ3 به حدی قوی است که کاملا پاسخگوی نیاز شما بابت اجرای نرم‌افزارهایی چون Adobe Photoshop و Autodesk AutoCAD و CorelDRAW خواهد بود.
و البته که بی‌شک، آینده متعلق به کامپیوترهای با پردازنده ARM بوده و روز به روز، به تعداد نرم‌افزارهایی که مخصوص به معماری ARM ساخته می‌شوند، افزوده خواهد شد…

منبع
بنچمارک Geekbench (نیاز به سرویس V PN)وبسایت رسمی Adobe بابت نسخه ARM فتوشاپوبسایت رسمی Microsoft درباره WOW64

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام
    core i5-1235u vs core i7-1185g7

    کدوم یک قوی تره و بهتره؟ و تا چه حدی بهتره؟هدفم از سوالم این هست که سرفیس پرو8 core i7 بگیرم با رم 16. یا سرفیس پروه 9 core i5 با رم 16؟

    1. درود بر شما.

      ترجیح ما همواره این است که در کنار ماهی، ماهی‌گیری را نیز به شما ارائه کنیم!

      لذا خود شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت رسمی شرکت Intel در لینک ark.intel.com تمامی چیپست‌های تولیدی این شرکت را با جزئیات کامل، با یکدیگر از نظر پردازنده مرکزی CPU و پردازنده گرافیکی GPU تعبیه شده در هر چیپست بررسی و مقایسه نمائید.

      اما در رابطه با دو چیپست یا SoC مخفف System on Chip ذکر شده توسط شما یعنی نسل یازدهم Core i7 مدل 1185G7 و نسل دوازدهم Core i5 مدل 1235U

      چیپست 1185G7 داخل خود دارای پردازنده مرکزی CPU مدل Tiger Lake سری U چهار هسته‌ای با فرکانس 4.8GHz است و دارای پردازنده گرافیکی GPU مدل Iris Xe با 96 واحد عملیاتی در فرکانس 1.35GHz

      چیپست 1235U داخل خود دارای پردازنده مرکزی CPU مدل Alder Lake سری U ده هسته‌ای با فرکانس 4.4GHz است و دارای پردازنده گرافیکی GPU مدل Iris Xe با 80 واحد عملیاتی در فرکانس 1.2GHz

      لذا به صورت واضحی، چیپست 1185G7 هم دارای پردازنده مرکزی CPU و هم دارای پردازنده گرافیکی GPU قویتری داخل خود است در مقایسه با 1235U

      اما در این میان، ذکر یک تفاوت بسیار بسیار مهم بین دو CPU مدل‌های Tiger Lake و Alder Lake که به ترتیب در چیپست‌های 1185G7 و 1235U تعبیه شده‌اند، لازم و ضروری خواهد بود.

      پردازنده مرکزی Alder Lake اولین نسل از ساختار پیشرفته هسته‌های کوچک و بزرگ است؛ حال آنکه پردازنده مرکزی Tiger Lake همان ساختار سنتی هسته‌های پردازشی متعلق به 20 سال گدشته را دارد! البته که این تفاوت، ارتباطی به قوی و ضعیف بودن نداشته و هدف از ساختار هسته‌های کوچک و بزرگ، کاهش مصرف انرژی و به تبع آن، کاهش درجه حرارت تولیدی پردازنده خواهد بود.

      به طوریکه از حدود 20 سال گذشته تاکنون، پردازنده‌های مرکزی چند هسته‌ای شرکت Intel همگی بدین شکل ساخته می‌شدند که همگی هسته‌ها، کاملا یکسان با یکدیگر هستند. یعنی اگر یک پردازنده دارای چهار هسته پردازشی است، هر چهار هسته دقیقا مشابه یکدیگر هستند.
      اما در سال 2022 برای اولین بار در تاریخ این شرکت، پردازنده‌های مرکزی چند هسته‌ای بدین صورت ساخته شدند که برای کارهای سبک، هسته‌های کوچکتر و ضعیف‌تر، و برای کارهای سنگین، هسته‌های بزرگتر و پرمصرف‌تر به کار گرفته شوند. با این ترفند، مصرف انرژی و در نتیجه درجه حرارت تولیدی چیپست مخصوصا زمانیکه با دستگاه امورات سنگین انجام نمی‌شود، بسیار بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

      و تفاوت اصلی بین Surface Pro 8 و Surface Pro 9 نیز همین ساختار جدید هسته‌های کوچک و بزرگ است.

      در پردازنده مرکزی Alder Lake تعداد 10 هسته در مجموع حضور دارند که 8 هسته کوچک و کم‌مصرف بوده و تحت عنوان Efficiency Core شناخته می‌شوند، و 2 هسته نیز بزرگتر و پرمصرف‌تر هستند و تحت عنوان Perfomance Core شناخته می‌شوند.

      بنابراین باتوجه به آنکه خود باتری استفاده در Surface Pro 8 و Surface Pro 9 یک باتری با ظرفیت یکسان است، مخصوصا در کاربری‌های عادی و سبک، می‌بینید که باتری Surface Pro 9 دیرتر تخلیه شده و مدت زمان شارژدهی طولانی‌تری را به نسبت Surface Pro 8 ارائه می‌دهد.

      لذا عنایت دارید که تنها معیار و خط‌کش برای انتخاب، فقط قدرت نیست!

  2. خدایی حال کردم با مقایسه و نظرات و برنامه های که معرفی شد قشنگ تکلیف آدمو مشخص میکنه.ممنونم از نویسنده خدا قوت

  3. Chem:
    سلام و ادب و احترام

    من دبیر آموزش و پرورش هستم مزاحمتون میشم

    میخواستم واسه تدریس امسال مثل سالای قبل پای تابلو تدریس نکنم به چندین دلیل

    برا اینکار به ذهنم رسید از وسیله ای استفاده کنم که به ویدیو پرژکتور متصل باشه رو میزم بذارم و کتابایی که لازم دارم نسخه الکترونیکیشونو بخرم همزمان به اینترنت هم وصل بشم
    فایل سولات باز کنم با قلم بنویسم و بچه ها رو تابلو استفاده کنن

    برا همین یکم جست و جو کردم و به سرفیس ها رسیدم

    من واسه کارم که از صبح تا شب میرم نیاز به یک وسیله ای دارم که باتری خیلی قوی داشته باشه

    حالت تبلتیش بیشتر واسه من کارایی داره

    حتما بتونم اونو به ویدئو پرژکتور متصل کنم

    نرم افزارای معمولی رو باز کنه

    چه مدلی واسم پیشنهاد میدین با این مشخصات؟

    اگه تفاوت یک سرفیس معمولی واسه اینکار و یک سرفیس قدرتمند واسه تولید محتوا مثلا کار با پریمیر کمه قدرتمند رو انتخاب می‌کنم با مشخصات خوب ولی اگه زیاده یک سرفیس ساده واسه بحث تدریس

    1. درود بر شما.

      تفاوت قیمتی مدلی که پاسخگوی نیاز شما باشد، با مدلی که به جهت کار با نرم‌افزارهای فوق سنگین گرافیکی مناسب است بسیار زیاد خواهد بود.

      در بین دستگاه‌های Surface دو خانواده Surface Go و Surface Book بیشترین مدت زمان شارژدهی را ارائه می‌دهند. دستگاه‌های خانواده Surface Go به علت پردازنده بسیار کم‌مصرف و دستگاه‌های خانواده Surface Book به علت حجم باتری بسیاری که داخل بدنه تعبیه شده.

      البته که از نظر وزن و ضخامت، دستگاه‌های خانواده Surface Go بسیار بسیار سبک‌تر و نازک‌تر از Surface Book می‌باشند؛ تا جایی که دستگاه‌های خانواده Surface Go دقیقا سبک‌ترین و نازک‌ترین مدل‌های Surface هستند. اما به نسبت پردازنده معمولی که در دستگاه‌های Surface Go قرار دارد، به هیچ وجه نباید انتظار کار با نرم‌افزاری چون Adobe Premeiere Pro را با آن داشته باشید. اما نرم‌افزار دیگری همچون Adobe Photoshop به راحتی روی کانفیگ Core m3/i3 دستگاه‌های خانواده Surface Go قابل استفاده است. شایان ذکر است که دستگاه‌های خانواده Surface Go علاوه بر آنکه سبک‌ترین و نازک‌ترین در بین تمامی دیگر مدل‌های Surface هستند، از نظر قیمت نیز ارزان‌ترین مدل می‌باشند.

      انتخاب از بین Surface Go و Surface Book به صورت خاص برای شخص شما، می‌بایست براین اساس صورت پذیرد که قصد کار با دستگاه روی میز دارید و یا می‌خواهید تبلت را در دست بگیرید.

      اگر نمی‌خواهید تبلت را از روی میز بلند کرده و قرار است همواره روی میز به شکل یک صفحه ترسیم و نوشتار باشد، پیشنهاد ما Surface Book است به علت صفحه‌نمایش بزرگتر و البته قدرت سخت‌افزاری بیشتر در صورت نیاز به کار با نرم‌افزارهای گرافیکی.

      اما اگر قصد دارید تبلت را با کاربری حقیقی «تبلت» در دست بگیرید و استفاده کنید، قطعا بهترین پیشنهاد دستگاه‌های خانواده Surface Go خواهد بود.

      موردی که چیزی بین Surface Go و Surface Book باشد، دستگاه‌های خانواده Surface Pro است. به طوریکه Surface Pro ضخیم‌تر و سنگین‌تر از Surface Go بوده و البته که شارژدهی باتری کوتاه‌تری نیز داراست؛ اما قدرت سخت‌افزاری بیشتری را ارائه داده و می‌توان به کار با Adobe Premiere نیز توسط Surface Pro پرداخت. قدرت سخت‌افزاری Surface Pro فقط زمانی کم خواهد بود که قصد داشته باشید با نرم‌افزارهای گرافیکی فوق سنگین همچون Adobe After Effects کار کنید که نیاز حتمی به وجود کارت گرافیک مجزا داشته باشد که آنگاه می‌بایست به سراغ دستگاه‌های خانواده Surface Book بروید.

      تفاوت قیمت Surface Go با Surface Pro بسیار ناچیز است؛ اما Surface Book تفاوت قیمتی بسیاری با Surface Pro دارد.

  4. سلام آیا سرفیس پرو 9 با تراشه sq3 قابلیت اجرای برنامه های 64 بیت سنتی رو داره؟ یا مثل سرفیس پرو x فقط برنامه های 32 بیت رو اجرا می کنه؟

    1. درود بر شما.

      عنایت داشته باشید که خود چیپست Microsoft SQ1/2/3 دارای پردازنده با معماری ARM64 و 64bit است.
      لذا از دیدگاه سخت‌افزاری، مشکلی بابت اجرای نرم‌افزارهای 64bit وجود ندارد.
      در چنین نقطه‌ای ممکن است این پرسش در ذهن شما خطور کند که پس به چه علت گفته می‌شد که دستگاه مدل Surface Pro X با چیپست Microsoft SQ1/2 فقط نرم‌افزارهای 32bit را اجرا می‌کرد.
      در پاسخ به چنین پرسشی اولا باید گفت جمله اخیر، کاملا صحیح نبوده و نیاز به اصلاح دارد.
      بدین صورت که همانطور که گفته شده، حتی نسل اول و دوم چیپست Microsoft SQ1/2 نیز 64bit بودند و قادر به اجرای نرم‌افزارهای 64bit اما طبیعتا اگر این نرم‌افزار، مخصوص به همان معماری ARM64 توسعه داده شده باشد. حال آنکه بیش از %90 نرم‌افزارهای کنونی موجود برای سیستم‌عامل Windows نه تنها برای معماری ARM64 بلکه اصلا برای معماری ARM ساخته نشده‌اند…
      یعنی بیش از %90 نرم‌افزارهای فعلی ساخته شده برای سیستم‌عامل Windows خب برای اجرا توسط پردازنده‌هایی که مبتنی بر معماری Intel x86 هستند می‌باشند.
      بنابراین از نظر فنی، راستش را بخواهید اصلا نباید بتوان نرم‌افزاری که برای پردازنده‌های با معماری Intel x86 طراحی و تولید شده‌اند را با پردازنده‌ای که یک معماری کاملا متفاوت دیگر، یعنی ARM دارد به کلی اجرا نمود!
      اما به لطف مترجم کدها یا شبیه‌ساز Emulator داخلی تحت عنوان WOW64 کامپیوترهای دارای سیستم‌عامل Windows 10/11 اگر پردازنده ARM داشته باشند نیز قادر خواهند بود با استفاده از WOW64 حتی آن نرم‌افزارهایی را اجرا نمایند که مخصوص به اجرا توسط پردازنده‌های با معماری Intel x86 توسعه داده شده‌اند.
      با چنین توضیحی، حالا شما می‌دانید که اصلا روند اجرای نرم‌افزارها روی کامپیوترهایی که پردازنده با معماری ARM دارند (همچون Surface Pro X و کانفیگ SQ3 از Surface Pro 9) به چه شکل است.
      روند بدین صورت است که در %90 مواقع که نرم‌افزار توسط سازنده آن برای اجرا فقط توسط پردازنده‌های Intel x86 توسعه داده شده، از یک شبیه‌ساز داخلی تحت عنوان WOW64 مخفی از چشمان شما برای ترجمه کدهای آن استفاده شده و نهایتا نرم‌افزار اجرا می‌شود.

      اما اگر (در کمتر از %10 مواقع) نرم‌افزار مد نظر شما توسط خود سازنده آن برای اجرا توسط پردازنده‌های با معماری ARM توسعه داده شده باشد، هیچ نیازی به مترجم کدها و شبیه‌ساز و… نبوده و به اصطلاح، نرم‌افزار به شکل محلی Native و بدون نیاز به واسطه، اجرا خواهد شد.
      در نظر داشته باشید به علت افت بازدهی قدرت پردازشی Performance به هنگام استفاده از مترجم کدها، طبیعتا توصیه می‌شود آن نسخه‌ای از نرم‌افزار را برای کامپیوتر با پردازنده ARM خود تهیه نمائید که توسط سازنده، مخصوص به پردازنده‌های با معماری ARM توسعه داده شده باشد. به عنوان مثال، نرم‌افزار VLC Media Player در وبسایت رسمی خود، نسخه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که در بین آنها، علاوه بر نسخه Intel x86 و Intel x64 خب نسخه ARM و ARM64 نیز موجود می‌باشد.

      با احاطه به کل مباحث پیرامون نحوه اجرای نرم‌افزارهای مختلف روی کامپیوترهایی که پردازنده با معماری ARM دارند (همچون Surface Pro X و کانفیگ SQ3 از Surface Pro 9) به سراغ بحث 32bit و 64bit می‌رویم.

      صرفا به مدت چهار سال و بین سال‌های 2018 تا 2021 شبیه‌ساز WOW64 فقط قادر بود تا کد نرم‌افزارهای 32bit مبتنی بر معماری Intel x86 را برای اجرا توسط پردازنده‌های ARM ترجمه کند. لذا عنایت دارید که این محدودیت، مستقیما ارتباطی به پردازنده نداشته و در اصل، یک مورد پیرامون شبیه‌ساز WOW64 بود.
      اما از اکتبر سال 2021 به بعد و فقط در سیستم‌عامل Windows 11 شبیه‌ساز WOW64 قادر است کد نرم‌افزارهای 64bit مبتنی بر معماری Intel x64 را نیز برای اجرا توسط پردازنده‌های ARM ترجمه کند. دقت داشته باشید که این قابلیت، فقط در Windows 11 بوده و در Windows 10 وجود ندارد.

      1. با تشکر از پاسخ کامل شما
        اما سوال دیگه ای که دارم اینه که چطور میشه نسخه sq3 سرفیس پرو 9 رو تهیه کرد چون وارد کننده ها بیشتر با پردازنده های اینتل وارد کردن و توی سایت سرفیس ایران هم فقط نسخه های اینتل موجود هستن

        1. درود مجدد بر شما.

          ساده و خلاصه بگوئیم، کانفیگ SQ3 دستگاه مدل Surface Pro 9 در کشوری به جز کشور ایران ارزش خرید دارد!
          و علت چنین موضوعی نیز فقط و فقط اجرا شدن طرح رجیستری در سامانه همتا حتی برای کامپیوترهای همراهی است که از قابلیت سیم‌کارت پشتیبانی کنند.
          به طوریکه در گمرک و به هنگام ورود به مرز، توسط وارد کننده، می‌بایست مبلغ %22.5 از کل قیمت کالا فقط بابت رجیستری پرداخت شود.
          حال آنکه قیمت دلاری خود دستگاه نیز در کانفیگ SQ3 بیش از کانفیگ‌های Core i5 است.
          بیایید کانفیگ با 16GB حافظه RAM و 256GB ذخیره‌سازی SSD را در سه چیپستCore i5 و Core i7 و SQ3 از نظر قیمت دلاری مقایسه کنیم.
          دستگاه با 16GB حافظه RAM و 256GB ذخیره‌سازی SSD با چیپست Core i5 به قیمت 1,400 دلار، با چیپست Core i7 به قیمت 1,600 دلار و با چیپست SQ3 نیز مجدد به قیمت 1,600 دلار توسط خود شرکت Microsoft به فروش می‌رسد.
          حال آنکه از نظر بازده توان پردازشی Performance طی مطلب موجود در این صفحه بررسی شده است که کانفیگ SQ3 در %90 نرم‌افزارها ضعیف‌تر از حتی کانفیگ Core i7 عمل می‌کند. اما در آن %10 دیگر (یعنی نرم‌افزارهایی که مخصوص به معماری ARM توسعه داده شده باشند) نیز قدرت آن خب چیزی بسیار قویتر از کانفیگ Core i5 نبوده و تقریبا یکسان با همان Core i5 است؛ لذا طبیعتا حتی در آن %10 دیگر نیز قدرت آن بسیار کمتر از کانفیگ Core i7 می‌باشد.

          اما می‌بینید که از نظر قیمت، به ازای حافظه RAM و SSD یکسان، کانفیگ SQ3 به میزان 200 دلار گران قیمت‌تر از Core i5 است، و هم‌قیمت کانفیگ Core i7.

          بنابراین تا اینجا، کانفیگ SQ3 در حدود 10 میلیون تومان در یک RAM و SSD یکسان، گران قیمت‌تر از کانفیگ Core i5 است؛ حتی با اینکه SQ3 در %90 نرم‌افزارها ضعیف‌تر از Core i5 عمل می‌کند.

          اما موضوع به اینجا ختم نشده و اصلا تصور نکنید که در ازای RAM و SSD یکسان، قیمت کانفیگ SQ3 و Core i7 در بازار ایران یکسان خواهد بود.
          زیرا بحث رجیستری برای تمامی کامپیوترهایی که از قابلیت سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند در کشور ایران اجرا شده و این موضوع، همه‌چیز را تغییر می‌دهد.
          در صورتیکه کانفیگ SQ3 را بدون رجیستری وارد ایران کرده و استفاده کنید، آنتن‌دهی توسط اوپراتورهای ایرانی پس از 30 روز از اولین بار فعالیت سیم‌کارت ایرانی در آن، به دستگاه قطع خواهد شد.
          و اگر بخواهید دستگاه رجیستر شده باشد، به هنگام ورود به مرز و در گمرک، فقط توسط وارد کننده دستگاه (نه شما که در ایران دستگاه را خریداری می‌کنید) می‌بایست مبلغ %22.5 از کل قیمت کالا، بابت رجیستری پرداخت شود.
          بنابراین در بهترین حالت ممکن، در ازای حافظه RAM و SSD یکسان، کانفیگ SQ3 به میزان %22.5 گران قیمت‌تر از حتی کانفیگ Core i7 خواهد بود.

          نتیجه چنین موردی بدین صورت خواهد شد که خریدار ایرانی، به هیچ وجه تهیه کانفیگ SQ3 در ایران را منطقی نمی‌بیند؛ و خب واردکننده و فروشنده هم کالایی را می‌آورد که شانس فروش برای آن را داشته باشد…

          ارزان‌ترین کانفیگ دارای پردازنده SQ3 که 8GB حافظه RAM و 256GB ذخیره‌سازی SSD داراست، اگر رجیستر نشده باشد، با قیمت حدودی 55 میلیون تومان و اگر رجیستر شده باشد، با قیمت حدودی 68 میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.
          در حالیکه اگر فردی قصد صرف چنین بودجه‌ای داشته باشد، خب کانفیگ Core i7 بسیار قویتر، و البته با 16GB حافظه RAM تهیه می‌کند، نه با 8GB حافظه RAM.

          به همین علت، در ابتدا به صورت خلاصه خدمت شما عرض شد که کانفیگ SQ3 دستگاه مدل Surface Pro 9 در کشوری به جز کشور ایران ارزش خرید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید