آموزش‌ و ترفندهای سرفیس
موضوعات داغ

مراقبت سخت افزاری از سرفیس

باتری یک سرفیس قبل از هرچیزی آسیب می‌بیند؛ همچنین اگر حواستان به گرمای سرفیس پرو و بوک خود نباشد ممکن است مادربرد را از دست بدهید.

مراقبت‌های فیزیکی از دستگاه که در قسمت قبل مورد بررسی قرار گرفتند، آن چنان نیاز به آموزش ندارند و بسیاری را خود کاربران به صورت پیش فرض می‌دانند.
اما مراقبت‌های سخت افزاری مواردی هستند که نیاز به آموزش داشته و در خرابی دستگاه‌ها به صورت آنی یا به مرور زمان بسیار مؤثر می‌باشند.

خرابی باتری سرفیس

می‌توان گفت اولین قطعه‌ای که در یک دستگاه Surface آسیب می‌بیند، باتری آن خواهد بود. بر همین اساس یک مطلب جداگانه و تخصصی برای روش‌های صحیح استفاده و نگهداری از باتری سرفیس به شما پیشنهاد میشود که این موارد را به صورت دقیق‌تری بررسی کرده است؛ با زدن بر روی این لینک و یا تصویر زیر به مطلب مذکور برده خواهید شد:

اما در اینجا نیز به خلاصه‌ای کوتاه در رابطه با روش صحیح استفاده از باتری خواهیم پرداخت.

در حالت کلی باید بگوییم “باتری دارای تعداد دفعات سیکل‌های شارژ شدن است و ممکن است نیاز به تعویض پیدا کند”. این جمله‌ای است که پشت جعبه تمامی دستگاه‌های Surface قید شده.
عمر کلی باتری‌ها و همچنین عملکرد آنها تحت تأثیر تعداد دفعاتی است که پر و خالی می‌شوند، یا شارژ و دشارژ می‌شوند. برای مثال می‌توان به صورت حدودی گفت باتری هر دستگاه سرفیس می‌تواند تا تقریبا 1000 عدد چرخه شارژ شدن را تحمل کند.
در کنار این موضوع، باید بدانید که ساختار شارژ شدن دستگاه‌های Surface همانند لپ‌تاپ‌هاست و نه گوشی‌های تلفن همراه. بدین معنی که به محض متصل شدن کابل برق به آنها، باتری از مدار خارج شده و سخت افزار دستگاه صرفا از برق آمده از کابل شارژ استفاده می‌کنند تا باتری بدون استفاده کنار گذاشته شود؛ گویی باتری از دستگاه خارج شده است.

با کنار هم گذاشتن دو موضوع فوق، به این نتیجه می‌رسیم که بهتر است در حضور برق، دستگاه را متصل به شارژر نگه داریم تا باتری آن بدون استفاده کنار گذاشته شده و از تعداد سیکل‌های عمر آن کاسته نشود. قابل ذکر است که اینکار هیچ ضرری برای دستگاه نداشته مگر اینکه بخواهید در حین متصل بودن دستگاه به برق به منظور نشان دادن محتوایی بر روی صفحه خود به دیگران، مدام دستگاه را از برق کشیده و مجددا به برق بزنید.

اما موردی که از دست شما تقریبا خارج است و اتفاقا آسیب جدی به باتری دستگاه و همچنین حافظه SSD آن وارد می‌کند، درجه حرارت بالای تولید شده توسط پردازنده قدرتمند دستگاه در داخل فضای بدنه است.
با توجه به این موضوع، اولا پیشنهاد می‌شود تا حد ممکن ضعیف‌ترین دستگاه را خریداری کنید که پردازنده آن درجه حرارت پایین‌تری را تولید کند (Surface Go ایده‌آل‌ترین دستگاهی است که حتی قادر به اجرای Photoshop می‌باشد)، دوما در حالت کلی تا جایی که می‌توانید از گرم شدن دستگاه خود به روش‌های مختلف جلوگیری نمائید.

استفاده سنگین از سرفیس

دستگاه‌های Surface هرچقدر هم که قوی باشند حتی در حد و اندازه یک ابر کامپیوتر، اما برای کارهای سنگین طولانی مدت طراحی و ساخته نشده‌اند. چراکه این دستگاه‌ها بسیار بسیار نازک و متراکم ساخته شده‌اند؛ این مورد باعث خواهد شد تا درجه حرارت بسیار بالای تولید شده توسط پردازنده به بیشترین میزان خود به قطعات داخل دستگاه انتقال داده شود.
لذا همواره سعی کنید به روش‌های مختلف از گرم شدن دستگاه خود جلوگیری کنید.
در حالت بسیار ساده، نرم افزارهایی که مورد نیاز نیستند را ببندید و از نرم افزار Task Manager برای غیرفعال نمودن نرم افزارهای Startup کمک بگیرید.
اما اگر دستگاه شما گرم شد حتی زمانیکه هیچ نرم افزاری چه در پس زمینه چه در پیش زمینه اجرا نمی‌شوند، دستگاه را بر روی حالت Sleep بگذارید تا استفاده از پردازنده قطع شود اما فن خنک کننده روشن بماند.

همچنین زمانیکه درجه حرارت دستگاه بالاست و یا نرم افزاری در حال اجراست، آنرا در داخل محیط‌های بسته همانند کیف نگذارید. اما اگر تمامی نرم افزارها بسته باشد و اینترنت نیز وصل نباشد، مانعی برای صرفا قفل کردن صفحه با یکبار زدن دکمه بالایی و گذاشتن تبلت شما داخل کیف وجود ندارد.

لازم به ذکر است تمامی موارد گفته شده برای دستگاه‌هایی به غیر از Surface Go هستند و هیچ کدام از مراقبت‌های فوق برای Surface Go نیازی نیستند. چراکه سرفیس گو ذاتا یک تبلت واقعی ساخته شده و مراقبت‌های کامپیوترهای قدیمی برای آن نیازی نیست.

خرابی پورت‌های سرفیس

به احتمال بسیار زیاد شما نیاز پیدا خواهید کرد تا برای افزایش تعداد USB و یا تبدیل پورت خروجی تصویر، از Hub هاب های موجود در بازار استفاده نمائید؛ و یا از تبدیل‌های رایج. اما نکات بسیار مهمی در این رابطه وجود دارند.
پورت USB 3.1 دستگاه شما، به اندازه همان USB 3.1 توانایی دادن شدت جریان است. شدت جریان، همان عاملی است که سرعت را در نهایت باعث خواهد شد. لذا امکان گرفتن دو خروجی USB 3.1 از یک عدد پورت USB 3.1 وجود ندارد. لذا اگر هاب شما منبع تغذیه مستقل و اضافی نداشته باشد، یک پورت USB 3.1 دستگاه شما را نهایتا به دو عدد USB 2.0 آن هم با شدت جریان پایین تبدیل خواهد کرد حال آنکه در حال کشیدن تمامی شدت جریان از پورت شماست.

این یعنی بیشترین فشار ممکن بر روی پورت و مادربرد شما وارد خواهد شد درحالیکه نتیجه چیزی به جز دو عدد USB 2 ناقص نخواهد بود.
لذا در درجه اول، مادربرد شما در خطر جدی آسیب دیدگی به علت کشیدن نهایت شدت جریان ممکن خواهد بود، دوما باز هم شما نخواهید توانست تا برای مثال دو عدد هارد و یا فلش را به صورت همزمان به دستگاه متصل نمائید چراکه آن دو عدد USB آنقدر شدت جریان کمی دارند که صرفا پاسخگوی برای مثال دو عدد ماوس و یا دو عدد کیبورد خواهند بود و نه دو عدد حافظه.

در نتیجه اگر هم نیاز به افزایش پورت‌های دستگاه دارید، یا باید از Surface Dock که البته گران قیمت و سنگین وزن است استفاده نمائید، و یا در صورت خریداری هاب، دقت کنید که توسط یک منبع تغذیه مجزا همانند آداپتور به برق متصل شود تا شدت جریان مورد نیاز برای اتصال چند حافظه به صورت همزمان را فراهم آورد.

پارگی سیم و کابل شارژر سرفیس

سیم شارژر در هر دو انتهای خود که یکی به دستگاه وصل می‌شود و دیگری به شارژر همواره متصل شده است، همواره در معرض خطر است چراکه اکثر  کاربران متأسفانه به صورت بدی از آن استفاده می‌کنند.
زمانیکه دستگاه بر روی میز قرار دارد، بهترین حالت اتصال شارژر به دستگاه به طوری است که سیم شارژر به سمت پایین باشد؛ از آنجا که این پورت از هر دو طرف بالا و پایین قابل اتصال است. سپس کابلی که به سمت پایین است را در منطقه نزدیک به پورت به هیچ وجه خم نکنید و در حدود 3 سانتی متر پایین‌تر از قسمت پورت، آنرا به سمت چپ خم کرده و از زیر کیبورد رد کنید تا به دیگر انتهای دستگاه از سمت چپ رسیده تا در آنجا از زیر کیبورد به بیرون هدایت شود.

همچنین دیگر انتهای سیم شارژر که به خود قسمت آداپتور متصل می‌شود را بسیار بسیار مراقبت کنید چراکه به راحتی در طول مدت زمان قطع خواهد شد. گفتنی است تعمیراتی برای شارژر دستگاه‌های Surface وجود ندارد لذا کابل شارژر خود را در قسمت نزدیک به محل اتصال همواره صاف و بدون خم شدگی نگه دارید. این خم شدگی می‌تواند به علت تحت فشار بودن از جوانب در داخل کیف شما ناشی شود.

فشردن نوک قلم بر روی صفحه سرفیس

قلم دستگاه‌های سرفیس یا Surface Pen، قابلیت تشخیص فشار وارد شده از طرف دست شما بر روی نوک آن را داراست تا این فشار را به صورت تغییر ضخامت ترسیم و نوشتار در نرم افزارهای مربوطه، شبیه سازی کند. اما کمترین و بیشترین حد این فشار به صورت تجربی برای شما قابل شناسایی خواهد بود. بدین معنی که نیاز نیست تا با نیروی بسیار زیادی قلم را بر روی صفحه نمایش بکشید. انجام اینکار باعث خواهد شد تا اولا صفحه نمایش شما دچار نقاط نورانی در تصاویر سفید شود، دوما نوک نرم قلم شما زودتر نیاز به تعویض پیدا کند.

فرو رفتن دکمه کلیک چپ راست بر روی تاچ پد کیبورد سرفیس

در قسمت فوقانی تاچ پد Touch pad یا ترک پد کیبورد تایپ کاور شما، با فرو بردن سمت راست، کلیک راست و با فرو بردن سمت چپ، کلیک چپ اتفاق خواهد افتاد. اما انجام اینکار به مرور زمان باعث پایین رفتن دائمی قسمت پایین تاچ پد شما خواهد شد. لذا نیازی نیست برای کلیک چپ و کلیک راست اصلا هیچگاه قسمت پایینی تاچ پد را به داخل فرو ببرید؛ یکبار لمس نمودن این صفحه با یک انگشت به معنی کلیک چپ و یکبار لمس نمودن این صفحه با دو انگشت به معنی کلیک راست خواهد بود.

همچنین برای کشیدن اجزای سیستم عامل، نیازی به نگه داشتن کلیک چپ با فرو بردن تاچ پد به داخل با یک دست دیگر نیست و با دوبار لمس کردن یک انگشت و نگه داشتن دومین لمس، شما این کار را انجام خواهد داد. البته این قابلیت باید از مسیر زیر فعال شود.

Settings > Devices > Touchpad > Tap twice and drag to multi-select

و یا برای اسکرول Scroll یا جابه‌جایی صفحه به بالا، پایین، چپ و راست می‌توانید دو انگشت خود را بر روی تاچ پد گذاشته و همین کار را بدون نیاز به فرو بردن تاچ پد به داخل انجام دهید.

سه دکمه اصلی بدنه سرفیس

سه دکمه بالا سمت چپ دستگاه‌های Surface که مربوط به روشن کردن یا پاور و کم و زیاد نمودن صدا هستند، متأسفانه در مرور زمان احتمال خرابی دارند. لذا در حضور کیبورد دستگاه، خب از دکمه‌های موجود بر روی کیبورد به منظور تنظیم حجم صدا استفاده نمائید. همچنین هیچ نیازی به استفاده از دکمه پاور نبوده و عمل Sleep و shutdown خاموش نمودن را به راحتی در خود سیستم عامل می‌توانید انجام دهید. دکمه‌های بالا بیشتر برای صرفا روشن نمودن دستگاه هستند و بس.

خوشتان آمد؟ امتیاز دهید!

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
برچسب ها

۶ دیدگاه

  1. سلام. ۲ سال پيش surface pro۴ خريدم. من به دليل اينکه به فايل هاي باز شده زيادي هم زمان نياز دارم معمولا اين فايل ها رو باز نگه مي دارم و سيستم رو به مدت طولاني در حالت sleep قرار مي دهم. بعد از اينکه سيستم رو خاموش کردم و چند روز اون رو روشن نکرم ديگه روشن نشد. الان که براي تعمير مراجعه کردم گفتن که نياز به تعمير main board است. قبلا هم همين مشکل رو داشته اما با نرم افزار سيستم روشن شد. ايا اين مشکل به خاطر استفاده نادرست من است؟

    1. همانطور که در این مطلب نیز عنوان شده است، به طورکلی دستگاه‌های Surface برای کارهای سنگین طولانی مدت طراحی نشده‌اند حتی اگر در حد و اندازه یک ابر کامپیوتر قوی باشند.

      اما در رابطه با موضوع شما باید بگوییم چنانچه به جای Sleep نمودن، دستگاه خود را Hibernate نمائید، دستگاه به حالت عمیق‌تری از خواب فرو خواهد رفت. البته اولا در حالت کلی Hibernate نمودن یک کامپیوتر آنقدرها هم مفید نبوده و به هنگام ادامه کار، برخی از سرویس‌ها دچار اختلال خواهند شد. دوما اینکه اگر شما بخواهید فایلی را در دستگاه خود برای چندین روز باز نگه دارید چه آنرا Hibernate کنید و چه روشن بگذارید در هرحالت یک امر نادرست در رابطه با دستگاه‌های Surface است.

      پیشنهاد ما به شما اینست تا از کامپیوترهای رومیزی Desktop بدین منظور استفاده نمائید.

  2. من از نرم افزار hard disk sentinel تست گرفتم اون قسمت سلامتی هارد رو زده %۹۱ بعد repair + read سکتور ها مشکل نداشت
    میشه %۱۰۰ یرسه یا اینکه طبیعه؟
    (۲ ساله surface book دارم)

    1. درود بر شما.

      متأسفانه باید بگوییم که شما در رابطه با ساختار حافظه دستگاه خود، دچار اشتباهات پایه‌ای شده‌اید؛ چراکه حافظه‌های خشک SSD اصلا به هیچ وجه دارای سکتور Sector نمی‌باشند.

      ساختار حافظه‌های دیسکی HDD بدین صورت است که از صفحات کنار هم قرار گرفته تشکیل شده‌اند؛ هرکدام از این صفحات دوار حول مرکز خود به قطعاتی تقسیم می‌شوند به نام Track. این ترک‌ها نیز خود به بخش یا Sector تقسیم می‌شوند که کوچک‌ترین جزء یک حافظه HDD به شمار می‌رود. هر Sector دقیقا برابر با ۵۱۲ بایت می‌تواند در خود ذخیره کند، نه کمتر.

      اما حافظه‌های SSD ساختار به کل متفاوتی دارا هستند. حافظه‌های خشک SSD از بلوک‌های نیمه‌هادی تشکیل می‌شوند که کوچکترین جزء این بلوک‌ها را صفحه یا Page می‌نامند. هرکدام از این صفحات تا حداقل حجم ۴ کیلوبایت را در خود جای می‌دهند. یعنی هر Page از یک حافظه SSD، دقیقا ۸ برابر هر Sector از یک حافظه HDD حجم داراست.

      بنابراین در رابطه با حافظه‌های خشک SSD، بخش Sector به کلی بی‌معنی است و همچنین سلامت آنها.

      سلامت و عمر حافظه‌های SSD در درجه اول به تعداد باقی مانده از دفعات نوشتن و یا Write بر روی آنها بستگی دارد.

      اما گزارشی که نرم افزار شخص ثالث Hard Disk Sentinel نمایش می‌دهد، ممکن است دو حالت داشته باشد.

      در حالت اول احتمالا این گزارش صرفا یک مورد بصری و بدون معنای حقیقی است که هیچ ارزشی ندارد از آنجایی که نام نرم افزار هم صرفا فقط به حافظه‌های دیسکی چرخان تعلق دارد نه حافظه‌های خشک SSD.

      در حالت دوم ممکن است این نرم افزار در اصل صفحات یا  Page حافظه SSD شما را چک کند، اما به علت کم اطلاعی عوام، به جای واژه Page از واژه Sector که کاربران آنرا بیشتر می‌شناسند استفاده کرده باشد.

      لذا متأسفانه ما نه می‌توانیم گزارش نشان داده شده توسط نرم افزار شخص ثالث Hard Disk Sentinel را رد کنیم و نه تأیید.

      در هرحال پیشنهاد ما به شما، استفاده از نرم افزار شخص ثالث CrystalDiskInfo می‌باشد که سلامت حافظه SSD شما را مورد آزمایش قرار می‌دهد. از طریق لینک زیر می‌توانید نرم افزار مذکور را دریافت نمائید:

      Download

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

55 + = 56

نوشته های مشابه

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن بلوک تبلیغات از ما حمایت کنید.