نقد و بررسی تخصصی

حالت اس و یا S mode، استراتژی آینده ویندوز

نابودی ویندوز 10 اس و حیات دوباره آن حتی گسترده‌تر از گذشته در بین دیگر کامپیوترهای به غیر از سرفیس.

کمتر از یک تا دو ماه به انتشار نسخه بعدی ویندوز 10 که رداستون 4 یا Redstone 4 نام خواهد داشت مانده و همین امروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه مایکروسافت قصد دارد ویندوز 10 اس را از بین برده و در همین حین، مقام آنرا بالاتر نیز ببرد. به طوریکه حتی در دسته‌بندی بالاتر از Windows 10 Pro قرار گیرد.

خبرگزاری Thurrott در این باره نوشته است که ما در آینده‌ای بسیار نزدیک و شاید تا دو ماه بعد، دیگر شاهد Windows 10 S نباشیم و به جای آن، حالت اس و یا S mode را برای تمامی SKU های سیستم عامل ویندوز ببینیم. بدین معنی که نسخه‌هایی با نام Windows 10 Pro S و یا Windows 10 Home S داشته باشیم. همچنین محتمل است این نام‌ها به صورت Windows 10 Pro – S mode و Windows 10 Home – S mode باشند.

اگر با ویندوز 10 اس آشنا نیستید، در معرفی کوتاهی باید بگویم که 10 S نسخه سبک‌تری از 10 است که علاوه بر سرعت بالاتر، شارژدهی بیشتر باتری را نیز ارائه می‌دهد. اما محدودیت آن، عدم توانایی اجرای نرم افزارهای کامپیوتری سنتی Win32 است و تنها به آن اجازه داده شده است تا برنامه‌های کاربردی دریافت شده از Store را اجرا کند.

در هرحال مایکروسافت می‌خواهد ویندوز 10 اس را بیش از پیش در بین مردم پخش کند، با هرعنوانی که می‌خواهد باشد؛ چراکه مطمئنا Windows 10 S، آینده ویندوز و راهی برای جلوگیری از یورش Google به لپ‌تاپ‌ها خواهد بود؛ مطلب کاملی در این زمینه به صورت دقیقی تهیه دیده شده است که از سیستم عامل یکپارچه Windows Core OS برای دهه 2020 می‌گوید و از طریق این لینک قابل دسترسی می‌باشد.

چه اتفاقی برای لپ‌تاپ‌ها خواهد افتاد؟

بر اساس اخبار msn، در دستگاه‌هایی که پس از ماه آوریل به دست مشتریان می‌رسند، شرکت سازنده می‌تواند انتخاب کند که از S mode استفاده کند یا خیر. چنانچه برای مثال شرکت hp تصمیم بگیرد تا بر روی مدلی از لپ‌تاپ‌های خود از Windows 10 Pro – S mode استفاده کند، مشتری پس از خرید و استفاده از دستگاه خواهد توانست انتخاب کند که آیا حالت اس روشن باشد یا خیر؛ و درصورت تمایل به خاموش نمودن S mode، می‌بایست مبلغی را بپردازد.
این مبلغ برای انواع مختلف ویندوز و حتی انواع مختلف سخت افزار نیز تفاوت خواهد کرد. بر این اساس، درحالیکه خاموش نمودن S mode برای Windows 10 Home S و مهاجرت به Windows 10 Home رایگان خواهد بود، خاموش نمودن S mode برای Windows 10 Pro S در یک دستگاه با سخت افزار قوی، گران‌ترین حالت ممکن پیش بینی شده است. یعنی هرچه سخت افزار شما ضعیف‌تر باشد، خاموش نمودن حالت اس ارزان‌تر تمام خواهد شد.

اینکه چرا برای مثال شرکتی همانند Dell باید از سیستم عاملی استفاده کند که حالت اس آن روشن است، به سه موضوع مهم برمی‌گردد. اول اینکه Windows 10 Pro S و یا Windows 10 Home S، هزینه کمتری برای شرکت سازنده لپ‌تاپ خواهد داشت. دوما حالت اس باعث می‌شود تا دستگاه در اولین ساعات کار خود و در جلوی مشتری، دارای سرعت کارکرد بالا و همچنین شارژدهی باتری بالاتری باشد. سوما بر همین اساس، برای دستگاه‌های با سخت افزار ضعیف (برای مثال با پردازنده Intel Celeron) بسیار مناسب‌تر است که از سیستم عامل سریع‌تر و ارزان‌تر استفاده شود.

این مسئله برای شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ دارای سه جنبه سود می‌باشد؛ اما جنبه منفی آن نیز این چنین تعریف می‌شود که مشتری ممکن است با مشاهده حالت اس در دستگاه خاصی، به خرید آن دستگاه فکر نکند.

کلیت موضوع از بین رفتن سیستم عاملی به نام Windows 10 S و حیات دوباره آن به عنوان یک دسته بندی مادر، گفته شد.

اما چنین تغییری چه تأثیری بر روی ما خواهد داشت؟

از آنجایی که ما در ایران، غالبا از فعال‌سازهای غیر رسمی Windows همانند KMS استفاده می‌کنیم، این موضوع هیچ اثری بر ما نخواهد داشت؛ مخصوصا اگر کامپیوتر شما، یک کامپیوتر رومیزی مجتمع شده توسط خود شما، و یا یک لپ‌تاپ بدون سیستم عامل اصلی و از ابتدا قفل شکسته باشد.

اما برای افرادی که در آینده قصد خرید لپ‌تاپ با سیستم عامل اصل را دارند، مسائلی به وجود خواهد آمد. چراکه اگر شما برای مثال لپ‌تاپی را از شرکت Lenovo خریداری کنید که سیستم عامل آن Windows 10 Pro – S mode می‌باشد، یا باید در حدود 49$ به منظور خاموش کردن حالت اس آن هزینه کنید، و یا سیستم عامل اصلی آنرا پاک کرده و از پایه یک Windows 10 Pro را نصب کرده و توسط قفل شکن‌هایی مثل KMS، سیستم عامل آنرا Activate کنید.

البته شرکت Lenovo می‌تواند انتخاب کند که آیا حالت S به صورت پیش فرض بر روی دستگاه خاموش شود یا خیر؛ که اینکار برای Lenovo هزینه خواهد داشت و همچنین دو سود ذکر شده دیگر را نیز از دست خواهد داد.

پیش بینی در رابطه با اینکه چه تعداد از مدل‌های لپ‌تاپ‌های پس از Redstone 4 با S mode عرضه می‌شوند، بسیار دشوار بوده و به سیاست‌های مختلف هرکدام از شرکت‌های سازنده برمی‌گردد.

و اما درباره دستگاه‌های Surface، اولا پس از Redstone 4 خریداران سرفیس لپ تاپ نخواهند توانست تا به صورت رایگان از Windows 10 S به Windows 10 Pro مهاجرت کنند (اگرچه مایکروسافت اخیرا Surface Laptop را با Windows 10 Pro نیز در فروشگاه خود موجود کرده است). دوما محتمل است که دستگاه آینده سرفیس با نام پروژه آندرومدا، سیستم عاملی تحت عنوان Windows 10 Pro – S mode و یا Windows 10 Home – S mode داشته باشد.

به منظور آشنایی با پروژه آندرومدا و هرآنچه تا به حال از آن منتشر شده است، مطلب جداگانه‌ای تهیه دیده شده که از طریق این لینک قابل دسترسی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید