نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

اولین لپ تاپ های ویندوزی با اسنپدراگون

رؤیای مایکروسافت حالا پس از یکسال از مراسم شنژن چین تحقق پیدا کرده است و لپ‌تاپ‌های با شارژدهی بالا و اینترنت آسان LTE را داریم.

در حدود یکسال پیش بود که سرفیس نیوز اخباری را مخابره کرد مبنی بر اینکه مایکروسافت در شنژن چین مراسمی را برپا کرده تا به متخصصین زمینه کامپیوتر، دستاورد جدید خود را نشان دهد. دستاوردی که آینده احتمالی لپ‌تاپ‌ها را مشخص می‌کرد؛ یعنی اجرای ویندوز بر روی پردازنده‌های ARM.

حالا پس از یکسال، بالأخره رؤیا تحقق پیدا کرده است و نتیجه کار آنها در شنژن چین را می‌بینیم؛ اولین دستگاه‌های دارای سیستم عامل Windows که با پردازنده‌های ARM قدرت گرفته‌اند.
درست است که متأسفانه این دستگاه‌ها ساخت شرکت Microsoft و Surface نیستند، اما به هرحال وجود آنها باعث خوشحالیست و نشان می‌دهد که دنیای لپ‌تاپ‌ها بالأخره در حال ورود به نسل آینده و مدرن خود است.
مهم‌ترین نکته درباره آنها پیش از هرچیزی، شارژدهی باتری بسیار بسیار بلند مدت در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌هاست. در این باره به داستان زیر توجه کنید.

سرگذشت باتری لپ‌تاپ‌ها

زمانیکه Surface Pro 4 معرفی شد، یکی از برترین دستگاه‌ها از نظر کارکرد باتری بود و به شما اجازه می‌داد تا در حدود 9 ساعت به پخش ویدئو مستمر بپردازید. عددی که در بین لپ‌تاپ‌های رایج، واقعا مناسب و رقابتی به حساب می‌آمد. اما حتی در آن زمان هم Microsoft به فکر برتر بودن در این زمینه بود و Surface Book را با عدد شارژدهی بدون رقیب 12 ساعت روانه بازار کرد.
میزانی که شب پیش از معرفی MacBook های جدید، و در مراسم معرفی Surface Book Performance Base به عدد خارق العاده 16 ساعت رسید تا ادعای Apple مبنی بر بالاترین شارژدهی باتری در MacBook Pro را در نطفه خفه کند.
در این میان که Surface Book Performance Base بالاترین مدت شارژدهی باتری را داشت، چند ماه پیش مایکروسافت با معرفی Surface Book 2، عدد 16 ساعت را بازهم با تمام توان و تکنولوژی که داشت، به عدد غیر قابل باور 17 ساعت افزایش داد.

بازگویی این داستان برای درک شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌هایی که از ARM قدرت گرفته‌اند، نیاز بود. حالا می‌خواهیم از اعداد بدست آمده درمورد این دستگاه‌ها سخن بگوییم. شرکت hp به عنوان اولین تولید کننده یک لپ‌تاپ که با پردازنده ARM کار می‌کند اعلام کرده است که دستگاه hp Envy x2 می‌تواند 22 ساعت به پخش ویدئو مستمر ادامه دهد و همچنین 41 روز به حالت آماده به کار روشن بماند.

تلاشی که Microsoft طی چندین سال کشید و در نهایت به 17 ساعت رسید را در کنار این بگذارید که hp فقط از یک پردازنده ARM استفاده کرد تا به 22 ساعت برسد، تا با آینده لپ‌تاپ‌ها آشنا شوید.

دیگر نکته مهمی که در این دستگاه‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌های قدیمی وجود دارد، اتصال آسان به اینترنت، درست همانند یک گوشی تلفن همراه است. به راحتی سیم کارت 4G خود را درون آنها بگذارید و به اینترنت LTE متصل شوید، بدون آنکه نگران باتری خود باشید.
البته این قضیه نیز داستان دیگری در دستگاه‌های Surface دارد که از حوصله این مطلب خارج است. در این باره پیشنهاد می‌کنیم تا از مطلب “سرفیس پرو با سیم کارت LTE” بهره ببرید.

اما در جمله‌ای کوتاه می‌توان گفت که مایکروسافت به دردسرهای متنوع و مسائل دشواری برخورد تا بتواند بالأخره Surface Pro خود را برای اولین بار در سری Pro به قابلیت پشتیبانی از سیم کارت مجهز کند؛ درحالیکه پردازنده Qualcomm موجود بر روی hp Envy x2 از همان ابتدا به همراه قابلیت پشتیبانی از سریعترین اینترنت همراه (1 Gbps) به کمک چیپ X16 خود، عرضه شده است.

این تمام ماجرا نیست و از نظر ضخامت، با لپ‌تاپ‌های فوق نازکی روبرو هستیم که تا به حال بی‌سابقه بوده‌اند؛ و همچنین فوق سبک.
همه این موارد، تنها به علت استفاده از ساختار گوشی تلفن همراه است.
نوبت به آن رسیده تا با اولین دستگاه‌های از این دست آشنا شویم؛ سه دستگاه آغاز کننده ماجرا در دنیا، از شرکت‌های Lenovo، hp و Asus.
با سرفیس نیوز همراه باشید.

Hp Envy x2

شرکت hp در کنار اینکه در 20 گذشته یکی از موفق‌ترین و باتجربهترین شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ بوده که با Microsoft همکاری کرده است، از اولین شرکت‌هایی نیز بود که از دستگاه‌های Surface تقلید کرده و نسخه hp گونه Surface را تولید نموده است؛ آن هم بدون اینکه هیچ اثری از بی‌احترامی به خود در بحث تقلید کردن وجود داشته باشد و اینکار را حتی با افتخار از اینکه نسل لپ‌تاپ‌های آینده را تولید خواهد کرد، انجام داده است.

و حالا در Envy x2 می‌بینیم که hp نازک‌ترین کامپیوتر قابل تصور مارا تولید کرده است. دستگاهی که مکانیزم پایه باز شونده جدیدی برای خود ابداع کرده و این امکان را می‌دهد تا به هنگامی که دستگاه در حالت تبلت است، دارای کمترین ضخامت ممکن باشد. اگرچه اولا ضخامت دستگاه در این مکانیزم دو برابر می‌شود، دوما نخواهید توانست تبلت را به صورت جداگانه بر روی پایه بگذارید.

این کامپیوتر از پردازنده شرکت Qualcomm با نام Snapdragon 835 استفاده کرده که کد آن MSM8998 می‌باشد. پردازنده‌ای که مبتنی بر سیستم ARM و دارای 8 هسته فیزیکی پردازشی Kryo 280 می‌باشد که هرکدام توانایی تولید سرعت Clock برابر با 2.56 Ghz را دارا هستند.
یکی از جالب‌ترین نکات این پردازنده، تکنولوژی 10 نانومتری آن است که آنرا نسبت به تکنولوژی 14 نانومتری استفاده شده در نسل هشتم پردازنده Intel Core i7 برتری می‌دهد.
پردازنده گرافیکی موجود در Snapdragon 835 یک چیپ Adreno 540 می‌باشد که قادر به اجرای بازه گسترده‌ای از بازی‌های موبایل امروزی است.

در مجموع، پردازنده استفاده شده در Envy x2 بدون شک، قوی‌ترین پردازنده ARM ساخته شده تا به حال در تاریخ است، بدون شک. Snapdragon 835 به راحتی جدیدترین پردازنده عقب مانده Apple با نام A10X را در عمل و در Benchmark انجام شده شکست می‌دهد. در طرف دیگر حتی Samsung نیز به این نتیجه رسیده تا زمانی که قرار است Galaxy Note 8 خود را در آمریکا بفروشد، به جای پردازنده Exynos که سالها برای آن زحمت کشیده است، از Snapdragon 835 استفاده کند.
قوی‌ترین پردازنده ARM ساخته شده در تاریخ، Snapdragon 835 است، بدون شک.
این پردازنده در تست‌های عملی یا Benchmark توانسته است تا پردازنده Intel Core i5 موجود بر روی Surface Pro 4 که مدل آن 6300U است را شکست دهد.

از دیگر نکات سخت افزاری hp Envy x2 می‌توانیم به وجود کیبورد و قلم مشابه به دستگاه‌های Surface اشاره کنیم که البته شرکت hp جزئیاتی از مشخصات سخت افزاری قلم خود را منتشر نکرده است.

پورت‌های دستگاه اما شبیه به Surface نیستند و جای خالی سایز کامل USB در این دستگاه احساس می‌شود. در مقابل، پورت بسیار خوب و پیشرفته Type-C در Envy x2 وجود دارد که به منظور شارژ کردن و خروجی تصویر آن نیز استفاده می‌شود.

شرکت hp ادعا کرده است که باتری این دستگاه به کمک تکنولوژی hp Fast charging می‌تواند در 90 دقیقه، تا 90% پر شود و پس از آن به سرعت عادی شارژ باز گردد.
اعداد 22 ساعت پخش مداوم ویدئو و همچنین 1000 ساعت در حالت آماده به کار، از دیگر مشخصات سخت افزاری خواهند بود.
میزان 256GB حافظه ذخیره سازی مدرن و سریع SSD نیز، پاسخگوی پذیرایی از نرم افزارهای شما خواهد بود.
همچنین صفحه نمایش آن نیز WUXGA+ و دارای تعداد پیکسل 1920 در 1280 می‌باشد که این یعنی نسبت تصویر 3:2 را داراست.
دوربین این کامپیوتر نیز در نوع خود عجیب و دارای یک سنسور با دقت 13MP است. چنین دوربین با دقتی در یک کامپیوتر، واقعا عجیب و حتی کمی بی‌کاربرد می‌باشد.

به جنبه‌های نرم افزاری Envy x2 می‌رسیم.

سیستم عامل آن، Windows 10 S می‌باشد. سیستم عاملی که از Windows 10 Pro سریع‌تر بوده و میزان شارژدهی بالاتری را ارائه می‌دهد. اما نصب نرم افزارهای کامپیوتری سنتی Win32 بر روی آن، محدود شده است.
اینکه همانند Surface Laptop شما می‌توانید سیستم عامل دستگاه را به Windows 10 Pro تغییر بدهید یا خیر، زمانی معلوم خواهد شد که Envy x2 عرضه عمومی شود. اما فعلا احتمال توانایی رفتن به Windows 10 Pro، را می‌توان 50-50 در نظر گرفت.

Lenovo Miix 630

در سری Miix از Lenovo همواره شاهد دستگاه‌های کپی برداری شده از روی Surface هستیم. به طوریکه Miix 310 یکی از ارزان‌ترین دستگاه‌های شبیه به Surface و Miix 720 از معدود دستگاه‌های مجهز به پردازنده Intel Core m7 و شبیه به Surface هستند. به شخصه به علت وجود پردازنده‌های سری Core m در دستگاه‌های Miix به آنها علاقه دارم چراکه این پردازنده‌ها به فن خنک کننده نیاز ندارند در کنار اینکه قدرت قابل قبولی را ارائه می‌دهند؛ اما متأسفانه عوام آنها را نمی‌شناسند و از خرید آنها پرهیز می‌کنند.

تقریبا همه چیز در Lenovo Miix 630 با hp Envy x2 یکسان هستند، حتی مکانیزم پایه بازشونده. به طوریکه به نظر می‌رسد hp و Lenovo در یک اتاق به طراحی پایه بازشونده جدیدی پرداخته‌اند. این درحالیست که Lenovo در تمامی دیگر مدلهای قبلی Miix از مکانیزم پایه بازشونده دستگاه‌های Surface استفاده می‌کرد. اما نکته قابل توجه درمورد Miix 630 نسبت به Envy x2 برنده شدن جایزه در نمایشگاه CES 2018 است.

همچنین Miix 630 به کمک دوربین مادون قرمز خود در جلو، از قابلیت Windows Hello پشتیبانی می‌کند تا بدون نیاز به وارد کردن رمز و سریعا دستگاه را قفل گشایی نمائید.

Asus NovaGo

این دستگاه با دو مورد فوق از نظر ظاهر و حتی دسته بندی، متفاوت است. درحالیکه hp Envy x2 و Lenovo Miix 360 درواقع کپی‌هایی از Surface به حساب می‌آیند و در دسته‌بندی Detachable و یا جدا شونده از کیبورد قرار دارند، NovaGo در دسته‌بندی Convertible و یا چرخنده قرار گرفته و کیبورد آن جدا نمی‌شود.
اما کیبورد NovaGo چرخیده تا به پشت دستگاه بچسبد و حالت تبلت را فراهم آورد.

پورت‌های NovaGo نسبت به Envy x2 و Miix 630 متنوع‌تر و بیشتر هستند. به طوریکه علاوه بر دو عدد سایز کامل USB 3.1، یک خروجی تصویر HDMI نیز در آن وجود دارد. اگرچه فقدان پورت بسیار خوب و مدرن Type-C در آن به شدن احساس می‌شود.
اما NovaGo به هرحال نسبت به دو مورد دیگر هم ضخیم‌تر است و هم سنگین‌تر.
همچنین پورت شارژ آن نیز جداگانه است که نکته مثبتی به حساب می‌آید.

دیگر مشخصات NovaGo با hp Envy x2 و Lenovo Miix 630 یکسان هستند با این تفاوت که NovaGo تقریبا یک اینچ از نظر صفحه نمایش بزرگتر و در نسبت 16:9 است. بر روی کیبورد NovaGo، یک سنسور تشخیص اثر انگشت وجود دارد که البته باعث نشده از قابلیت جداگانه Windows Hello پشتیبانی نکند.
دیگر نام‌های NovaGo که در وبسایت Asus برای این محصول ثبت شده است، نام DragonBook و کد TP370QL هستند.

جمع بندی

لپ‌تاپ‌های قدرت گرفته از پردازنده‌های ARM مطمئنا آینده لپ‌تاپ‌های ما هستند. مخصوصا زمانیکه که شما به سیستم عامل آینده Windows Core OS فکر می‌کنید.
چنانچه عوام نیز در بازار از این دستگاه‌ها استقبال کنند، بدون شک آینده زیبایی از کامپیوترهای همراه را خواهیم دید؛ و این تنها شروع یک انقلاب باشکوه است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید