نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

دستگاه سرفیس مینی که هیچگاه معرفی نشد – Surface Mini

با نزدیک شدن به مراسم آبان ماه Microsoft و بالاتر رفتن احتمال معرفی دستگاهی همانند Surface Phone، پرده از رازی برداشته شد، که تا به امروز از همگان مخفی مانده بود.

با نزدیک شدن به مراسم آبان ماه Microsoft و بالاتر رفتن احتمال معرفی دستگاهی همانند Surface Phone، پرده از رازی برداشته شد، که تا به امروز از همگان مخفی مانده بود.

چند روز پیش، وبسایت WindowsCentral.com به صورت رسمی تصاویر و مشخصات دستگاهی را بر صفحات خود گذاشت که مربوط به سال 2014 می‌شد که زمان عرضه Surface Pro 3 نیز بود.

طبق اطلاعات موجود، دستگاهی تحت عنوان Surface Mini، قرار بود تا همراه با Surface Pro 3 و یا پس از آن (همراه با Surface 3) معرفی شود، اما درست چند هفته پیش از این امر، پروژه آن متوقف شد و این دستگاه هیچگاه آفتاب بیرون را به خود ندید.

اما اینکه چرا چنین اتفاقی برای این دستگاه افتاد، دارای دلایل زیاد می‌باشد، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ساختار Surface Mini طوری بود که تا به آن روز، با تمام Surface های گذشته تفاوت داشت. همانطور که از نام آن برمی‌آید، یا یک Surface کوچکتر از دیگر اعضای خانواده‌اش روبرو هستیم. با اندازه صفحه نمایش 8 اینچ و دقت تصویر 1440 ×1080، می‌توان آنرا یک تبلت مخصوص به یادداشت برداری به حساب آورد. اگرچه، پایه‌ای بسیار شبیه به پایه Surface 3، که دارای 3 وضعیت است را در این دستگاه داریم. علاوه بر اینها، گیره نگه دارنده قلم که به پایین پایه دستگاه چسبیده است و همانند Surface Pro 3 می‌باشد، نشان از هدف تولید دستگاه دارد که کاملا یک دفترچه یادداشت تعریف می‌شده. به همین منظور نیز، دستگاه توسط کارخانه در یک قاب نرم و ضربه گیر قرار داده شده است تا حس کتاب و دفترچه مقاوم در برابر ضربه را بیشتر به کاربر انتقال دهد.

مهمتر از تمام این موارد، سخت افزار و نرم افزار این دستگاه است. تا به اینجا هیچ نکته‌ای به عنوان دلیلی برای توقف روند تولید Surface Mini گفته نشد. چراکه سخت افزار و نرم افزار آن دلایل اصلی هستند.

قرار بود تا Surface Mini، با توجه به هدف از تولید آن و همچنین سخت افزاری که داراست، ادامه دهنده نسل Surface RT باشد. چنانکه از یک پردازنده ARM تحت عنوان Snapdragon 800 به همراه چیپ گرافیکی Adreno 330 و 1GB حافظه RAM، بهره می‌برد. بنابراین، سیستم عامل آن نیز Windows RT 8.1 بود. همین چند کلمه کوتاه، دلیل عدم معرفی Surface Mini هستند. سیستم عامل Windows RT قادر به اجرای نرم افزارهای کامپیوتری نیست و تنها می‌تواند برنامه‌های کاربردی فروشگاه نرم افزاری Store را اجرا کند.

تجربه Microsoft از شکست Surface RT، بزرگترین مانع بر سر راه Surface Mini بود. در صورتی که Microsoft نیاز یک دستگاه به عنوان دفترچه یادداشت و همراه‌تر از تبلت‌های بزرگ 12 اینچی را به شدت احساس می‌کرد و به همین علت نیز اقدام به ساخت Surface Mini نمود. این جدال داخلی Microsoft بر سر شکست و نیاز، منجر به عدم معرفی Surface Mini شد.

و درست به همین علت نیز، Microsoft تصمیم گرفت تا به هر نحو ممکن، دستگاهی کوچکتر و مناسب‌تر را برای عنوان “تبلت”، در آینده معرفی کند. نتیجه این تلاش‌ها نیز اولین Surface غیر Pro بود که توانایی اجرای Windows کامل به همراه تمام نرم افزارهای آن را داشت، یعنی Surface 3. یک دستگاه سبک‌تر از Surface Pro 3، با اندازه مناسب‌تر برای تبلت و همچنین با شارژدهی باتری بالاتر و مهمتر از همه، ارزان‌تر. دستگاه Surface 3 به صورت کامل در این لینک بررسی شده است.

پورت‌های Surface Mini نیز مناسب برای یک تبلت هستند. یا بهتر بگوییم، دقیقا مناسب برای یک تبلت هستند. یک USB-OTG برای خواندن دستگاه‌های USB، یک پورت Micro-USB برای شارژ شدن، یک پورت microSD برای ارتقا حافظه توسط کارت‌های حافظه، به همراه جک هدفون. حافظه داخلی خود دستگاه نیز 32GB بوده است.

همچنین، طبق اطلاعات موجود، قرار بوده تا Surface Mini در رنگ‌های متنوعی عرضه شود، چراکه قاب نرم آن توانایی پذیرش هر رنگی را در کارخانه به ارزان‌ترین روش ممکن دارا بوده است.

یک تبلت واقعی، بسیار سبک‌تر از تمام دستگاه‌های Surface و با شارژدهی بالاتر از تمام آنها و همچنین اندازه متناسب برای یادداشت برداری به همراه قلم، که به علت سیستم عامل Windows RT، هیچگاه تولید نشد.

همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، اخبار بسیار خوبی از چنین دستگاه‌هایی در راه است. چراکه به احتمال بسیار بالا، در مراسم آبان ماه Microsoft، شاهد انقلابی جدید از اجرای کامل Windows 10 بر روی یک پردازنده ARM و توسط دستگاهی همانند Surface Mini یا Surface Phone خواهیم بود.

لینک مطلب بررسی کامل اجرای Windows 10 بر روی پردازنده‌های ARM.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید