نقد و بررسی تخصصی

پروژه NEON به عنوان زبان طراحی جدید Microsoft

چندی پیش، Microsoft از یک کد تحت عنوان Project NEON اخباری را منتشر کرد تا اشتیاق کاربران را نسبت به به‌روز رسانی جدید خود، بیشتر کند. این پروژه قرار است تا زبان و قالب کلی طراحی‌های جدید Windows 10 و دستگاه‌های Windows 10 را متحول کند.

چندی پیش، Microsoft از یک کد تحت عنوان Project NEON اخباری را منتشر کرد تا اشتیاق کاربران را نسبت به به‌روز رسانی جدید خود، بیشتر کند. این پروژه قرار است تا زبان و قالب کلی طراحی‌های جدید Windows 10 و دستگاه‌های Windows 10 را متحول کند. البته شاید نه یک تحول اساسی و بسیار تاثیرگذار، اما به هرحال پیشرفتی که Microsoft پس از قطعی کردن Windows 10 به عنوان یک سیستم عامل ماندگار، وعده داده بود را خواهیم دید.

به منظور بررسی کامل Project NEON، نیاز است تا با روند کلی سری به‌روز رسانی‌های Windows 10 آشنایی پیدا کنیم. شرکت Microsoft، این مجموعه از موج به‌روز رسانی‌ها را با عنوان Redstone برای Windows 10 برنامه ریزی کرده است. به طوریکه در به‌روز رسانی سالگرد یا Anniversary که با کد 1607 در یکسالگی Windows 10 ارائه شد، شاهد Redstone 1 بودیم (اگر چه 1511 به عنوان اولین به‌روز رسانی Windows 10 پس از نسخه خام آن، شناخته می‌شود). بنابراین، چیزی که در آینده‌ای نه چندان دور و در چند هفته اخیر نظاره‌گر خواهیم بود، 2 Redstone است که درواقع همان به‌روز رسانی خالقان یا Creators update می‌باشد. همچنین، در اوایل پاییز 2017 زمان ارائه Redstone 3 فرا خواهد رسید.

پروژه‌ NEON اما چیزی متفاوت از یک به‌روز رسانی تحت یک کد است. به طوریکه آثار محسوس آنرا در برخی برنامه‌های حال حاضر Windows 10 همانند Groove Music می‌توان دید. البته طبق اطلاعات منتشر شده، Project NEON با Redstone 3 همراه خواهد بود، اگرچه در Redstone 2 نیز شاهد تاثیرات گسترده ناشی آن خواهیم بود که به اصطلاح به آن Metro 2 گفته می‌شود (از آنجایی که انقلاب طراحی Windows 8 با نام Metro آغاز شد).

در گذشته هم، کاربران Insider Program زودتر از دیگران به‌روز رسانی‌های Windows را دریافت می‌کرده‌اند، اکنون نیز Project NEON تا حدی در دسترس آنها قرار گرفته است. ولی این بار قضیه کمی متفاوت است و علاوه بر اینکه کاربران Insider بسیار زودتر از دیگر دفعات به NEON دسترسی دارند، نرم افزاری برای ویرایش این طراحی و کمک به پیشرفت آن ارائه شده است تحت عنوان Interop Tools (RC) که ابزارهای متنوعی را به این منظور داراست. وبسایت Windows Central ویدئویی از منوهای این نرم افزار منتشر کرده است که در زیر می‌توانید آنرا تماشا کنید.

 

همانطور که در ویدئو مشاهده می‌شود، زبان طراحی آینده Windows 10 بر اساس سادگی بیشتر همراه با ترفند شفافیت بیشتر است. شفافیتی که ظاهر آنرا شبیه به Windows 7 خواهد کرد. امری که بدون شک در سنگین‌تر شدن پردازش‌های مورد نیاز Windows تاثیرگذار خواهد بود، اما به همین نسبت، Windows 10 را زیباتر خواهد کرد.

دیگر تغییراتی که از Project NEON مورد انتظار است، ساختار شیشه‌ای و اکلیل (Acryl) گونه رنگ‌هاست. قبلا هم ذکر شد که برنامه کاربردی Groove Music، ابتدایی‌ترین نماد این تغییرات را در خود داراست که در حال حاضر برای کاربران عادی و غیر Insider هم قابل مشاهده می‌باشد.

نتیجه گیری کلی این است که Windows 10 قرار است تا زیباتر و البته سنگین‌تر شود و این تغییرات را در اواسط پاییز 2017 در کامپیوتر خود به صورت کامل شاهد خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید