نقد و بررسی تخصصی

کدام قلم را برای سرفیس پرو بگیریم؟

راهنمای تخصصی انتخاب و خرید قلم برای Surface Pro 2017

برای اولین بار دستگاهی با نام Pro را از محصولات Surface شاهد هستیم که در داخل جعبه خود، قلم را شامل نمی‌شود. این امر نیز به علت پیشرفت خارق العاده قلم از نظر تکونولوژی استفاده شده در آن است.

همانطور که بر همگان آشکار است، شرکت Wacom برترین و شناخته شده‌ترین نام برای قلم‌های دیجیتال حرفه‌ای است که بر روی کامپیوتر استفاده می‌شوند (قلم‌های اسباب بازی مانند Galaxy Note را در این رابطه کنار می‌گذاریم). بنابراین Microsoft نیز در Surface Pro 1 و Surface Pro 2 تصمیم گرفت تا با همکاری Wacom قلمی طراحی کرده و در کنار دستگاه عرضه کند. این اتفاق باعث شد تا در همان ابتدا شاهد قلم‌های پیشرفته‌ای باشیم، درحالیکه Microsoft تجربه ساخت قلم را نداشته است.

اما این برای Microsoft کافی نبود. چراکه نیاز داشت استاندارد جداگانه‌ای را برای قلم ایجاد کند تا بتواند به صورت سراسری برای بازه بزرگی از دستگاه‌ها، آنرا استفاده کند. همانطور که در حال حاضر، یک قلم سراسری از Surface Studio تا Surface 3 را داریم که برای تعداد زیادی از دستگاه‌ها قابل استفاده هستند.

بدین منظور Microsoft در Surface Pro 3، از قلمی تحت عنوان Surface Pen رونمایی کرد. قلمی که هم از نظر ظاهری و هم از نظر ذاتی، با قلم Surface Pro 2 کاملا متفاوت بود. از نوک تا دکمه پشتی، نوع بدنه و طریقه برق رسانی، همگی تغییر کردند و تا به امروز در Surface Pro 2017 نیز ثابت مانده‌اند. به طوریکه قلم Pro 3 بر روی Pro 2017 و بلعکس کار می‌کنند. با توجه به موارد مذکور، می‌توان گفت که قلم Surface Pro 3 یکی از برترین قلم‌های دیجیتال بر روی کامپیوتر می‌باشد.

تنها چیزی که از قلم Pro 3 تا Pro 2017 تغییر کرد است، اعداد بر روی کاغذ به منظور رقابت با دیگر قلم‌هاست. مهمترین رقیب آن نیز قلم Apple Pencil که با گوشی iPad Pro عرضه می‌شود، به حساب می‌آید. پس از Surface Pro 4، شرکت Apple اقدام به تقلید مسخره از روی آن کرده و یک گوشی تلفن همراه 13 اینچ به نام iPad Pro را روانه بازار کرد. گوشی که به همراه قلم و کیبورد عرضه شد.

اما برخلاف ذات گوشی iPad Pro و دیگر تقلیدهای نافرجام آن، قلم Apple Pencil که همانند Surface Pen سراسری هم نیست و تنها بر روی همان گوشی iPad Pro کار می‌کند، قلم بسیار خوبیست. این عامل نیز باعث شد تا Microsoft تنها به‌خاطر نگاه‌های جامعه جهانی، قلم‌های خود را حتی پیشرفته‌تر کرده و جایی برای مقایسه باقی نگذارد.

همین کش‌مکش‌ها و رقابت‌های فضای تکنولوژی درباره Surface Pen و Apple Pencil، باعث شد تا اذهان عمومی تصور کنند که Surface Pen در Pro 3 و یا Pro 4 دارای مشکلاتی بوده و Microsoft در Pro 2017، آن مشکلات را حل کرده است؛ یک تصور کاملا اشتباه. بنابراین بسیاری ترجیح می‌دهند که یا قلم گران قیمت Pro 2017 را برای دستگاه خود تهیه کنند، یا اصلا سراغ قلم‌های به صرفه‌تر از نظر اقتصادی Pro 4 و Pro 3 نروند؛ یک تصمیم بسیار اشتباه.

درحالیکه قیمت قلم Pro 2017 بیش از دو برابر قیمت قلم Pro 4 می‌باشد.

قلم Surface Pro 4

تجربه ما در 5 سال استفاده از دستگاه‌های Surface، نشان می‌دهد که قلم Pro 4 و Pro 3، از برترین قلم‌های دیجیتال بوده که در طراحی و یادداشت برداری، بی‌نقص عمل کرده و به مدت زمان زیادی ابزار طراحان شرکت Adobe بوده‌اند (طی ویدئو رسمی منتشر شده از طرف Adobe).

بهترین کاری که شما به عنوان خریدار Surface Pro می‌توانید انجام دهید، امتحان نمودن قلم‌های فوق است. خودتان در عمل تجربه کنید که قلم فوق العاده Pro 4، چگونه در طراحی و جزوه نویسی می‌تواند به شما یاری کند. همانطور که ما موارد مذکور را طی دوران عرضه Surface Pro 4، تجربه کرده‌ایم.

اما به برتری‌های قلم جدید Surface Pro 2017 می‌پردازیم.

همانطور که ذکر شد، صرفا به علت رقابت در عرصه جهانی تکنولوژی، عدد تأخیر دیجیتالی آن از 45 میلی ثانیه که در Pro 4 بود، به 21 میلی ثانیه ارتقأ یافته است. اعدادی که شما به سختی خواهید توانست با چشم غیرمسلح آنها را تشخیص دهید؛ به طوریکه عدد 21 میلی ثانیه تأخیر، به معنای وجود سریع‌ترین قلم دیجیتالی دنیا بر روی یک کامپیوتر است.

قلم Pro 4 توانایی تشخیص عدد فوق العاده 1024 درجه فشار بر روی نوک خود را دارا بود که این عدد در قلم جدید، به 4096 درجه فشار ارتقأ یافته است. تمیز دادن اعداد فوق، حتی از مورد قبل نیز برای چشمان غیرمسلح دشوارتر است. به طوریکه به آسانی ممکن است اگر تنها با پشتوانه چنین تفاوتی برای خرید اقدام کنید، قلم Pro 4 را به جای قلم Pro 2017 به شما معرفی کنند، زیرا اصلا قادر نخواهید بود تا تفاوت را تشخیص دهید.

اگرچه ذکر کردیم که ارتقأ اعداد فوق، صرفا به علت رقابت، نیاز بوده‌اند.

و اما مهمترین و تأثیرگذارترین تفاوت قلم Pro 2017 با قلم Pro 4.

پیش از این و در Surface Pro 4، تنها بهانه برای مقایسه Surface Pen با Apple Pencil، در توانایی تشخیص زاویه در Apple Pencil بود. حالا قلم Surface Pro 2017 نیز توانایی تشخیص زاویه اعمالی بر روی نوک خود را داراست تا دیگر هیچ حرفی برای مقایسه باقی نماند.

شاید بتوان گفت که در عمل، این تنها تفاوت کاربردی قلم Pro 2017 با قلم Pro 4 می‌باشد. تفاوتی که به هیچ وجه برای کاربرانی که انتظار طراحی بسیار پیشرفته از دستگاه خود ندارند، حتی به چشم هم نخواهد آمد.

اما اگر یک گرافیست حرفه‌ای هستید و شغل شما طراحی است، احتمالا در برخی موارد نیاز خواهید داشت به قلم خود زاویه دهید تا شکل کشیده شده تغییر پیدا کند. در غیر اینصورت، قلم Pro 4 برای طراحی فوق العاده است و پیشنهاد شده از طرف شرکت Adobe.

همانطور که ذکر شد، قیمت قلم Surface Pro 2017، به صورت فضایی بیش از دو برابر قلم Surface Pro 4 می‌باشد. این درحالیست که یک ویژگی بسیار کاربردی از آن حذف شده است. هر دو قلم به صورت آهنربایی به لبه سمت چپ دستگاه آویزان می‌شوند؛ اما این اتصال اصلا پایدار نیست و در چنین حالتی قلم به راحتی سقوط خواهد کرد. که در صورت این اتفاق نیز اجزای آن از نوک تا برد الکترونیکی داخل قلم آسیب خواهند دید.

حتی پیش از آهنربایی شدن قلم در Pro 3، قسمتی از کیبورد به حالت یک نوار دقیقا متناسب با گیره قلم طراحی شده بود. یعنی یک قسمت خاص بر روی کیبورد که تنها یک کاربرد را داشت؛ نگه داری قلم. به طوریکه می‌توان توسط گیره قلم، آنرا در قسمت نواری مذکور ثابت ساخت.

این اتصال تنها در یک حالت از بین خواهد رفت؛ نابودی کیبورد!

متأسفانه نکته بد در اینجاست که گیره نگه دارنده‌ای که از نسل اول Surface Pro تا Pro 4 وجود داشت، در قلم جدید به صورت ناخردمندانه‌ای حذف شده است. بنابراین هرلحظه امکان سقوط و یا مفقود شدن قلم جدید وجود دارد.

امیدواریم که در امر انتخاب قلم مناسب برای Surface Pro 2017 خود، راهنمایی‌های مناسب را ارائه داده باشیم تا شما به علت قیمت تمام شده بسیار بالای قلم Surface Pro 2017، خود را از خریداری قلم کاربردی Pro 4 محروم نکنید.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از مطالب “کاربردهای قلم سرفیس” و “یادداشت برداری با سرفیس” دیدن نمائید:

>  کاربردهای قلم دستگاه‌های سرفیس در قالب Windows Ink

>  ترفندها: سیستم یادداشت برداری گسترده وان نوت OneNote در دستگاه‌های سرفیس

 

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون به خیر باشه، واسه سرفیس۳ چه قلمی خوبه؟ لطفا راهنمایی کنید، واسه طراحی میخوام

    1. درود بر شما.

      دستگاه Microsoft Surface 3 براساس پروتکل Microsoft Pen Protocol یا MPP ساخته شده فلذا روی آن نیز قلم‌هایی کار خواهند کرد که از MPP پشتیبانی کنند.
      بر این اساس، هر سه نسل قلم Surface Pen که به ترتیب برای Surface Pro 3 و Surface Pro 4 و Surface Pro 5 می‌باشند، بر روی دستگاه شما کار خواهند کرد.
      اما در نظر داشته باشید به این علت که امکانات اضافه جدیدترین قلم Surface Pen که متعلق به Surface Pro 5 می‌باشد بر روی دستگاه شما فعال نیست، پرداخت هزینه اضافی برای آن نیز منطقی نبوده و بهتر است قلم Surface Pro 4 را تهیه نمائید که بر روی دستگاه شما هیچ تفاوتی با جدیدترین قلم نخواهد کرد.

      به غیر از قلم Surface Pen همانطور که گفته شد شما می‌توانید از هر قلمی که از پروتکل MPP پشتیبانی کند، بهره ببرید.
      یکی از این موارد، قلم شرکت NuVision می‌باشد. قلم مذکور از نظر فنی از قلم Surface Pro 4 نیز برتر بوده اما به علت حذف برخی امکانات اضافی و کم‌کاربرد همانند دکمه بلوتوثی، قیمت تمام شده‌ی آن بسیار کمتر از قلم Surface Pen می‌باشد.
      در لینک زیر می‌توانید قلم NuVision را مشاهده نمائید:

      https://surfacenews.ir/wp-content/uploads/2020/06/22-قلم-ارزان-قیمت-دیجیتالی-برای-کامپیوتر-سرفیس-پرو-مایکروسافت-تبلت-ویندوزی-لپ-تاپ-لمسی-خرید-فروش-تخفیف-ویژه-پن.jpg

      1. خیلیییی عالیییی ، شما بهترین هستید ممنون که انقدر عالی به سوالات پاسخ میدید، زنده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید