اخبار لحظه‌ ای و کوتاه سرفیسنقد و بررسی تخصصی

انقلاب دستگاه‌های همراه با واقعیت افزوده در مایکروسافت هولولنز 2

معرفی و نقد و بررسی پیش نمایش مایکروسافت هولولنز 2 به عنوان اولین دستگاه مایکروسافت که به پردازنده اسنپدراگون و Windows Core OS مجهز می‌شود.

دنیا در حال تغییر است. این زیباترین جمله‌ای می‌باشد که می‌تواند در شروع هر انقلاب بزرگی نمایان شود.

در حالیکه دل آزرده از معرفی Samsung Galaxy F بودیم و با حسرت تمام، به Andromeda اما بدون لوگوی مایکروسافت و با لوگوی سامسونگ نگاه می‌کردیم، Microsoft اجازه نداد تا این دلخوری ما بیش از 28 روز به طول انجامد و ثابت کرد که حتی اگر دیگر رؤیای آندرومدا نیز توسط سامسونگ غصب شده است و کره‌ای‌ها با خرید حق استفاده از ثبت اختراع Patent مایکروسافت در رابطه با تبلت تاشو آندرومدا، آمال و آرزوهای مارا به حسرت تبدیل کردند، اما هنوز شگفتی زیادی برای لذت بردن در بین دیگر برگ‌های برنده مایکروسافت وجود دارد؛ یعنی نسل دوم از عینک واقعیت افزوده Hololens.

وسیله‌ای که بسیار پیشرفته‌تر از صرفا یک دستگاه تاشو همانند آندرومدا و یا گلکسی فولد بوده و هدف گذاری آن نه برای 10 سال بعد، بلکه برای آینده 100 ساله دستگاه‌هاست. به طوریکه همواره حتی از همان نسل اول هولولنز، ویدئوهای تبلیغاتی این محصول به نحوی بودند که تماشاگران بیشتر تصور می‌کردند در حال مشاهده فیلم‌های علمی تخیلی هالیوودی هستند تا ویدئو معرفی یک محصولی که واقعا در فروشگاه مایکروسافت به فروش می‌رسد.

لذا شما با آینده‌ای روبرو هستید که راستش را بخواهید خواه یا ناخواه بالأخره تبدیل به روال عادی زندگی و دستگاه‌های ما خواهد شد. یعنی دیگر نیازی نیست تا برای کار به یک قسمت مشخص به نام صفحه نمایش نگاه کنید و یا برای داشتن تصویر بزرگتر، یک صفحه نمایش بزرگتر و بزرگتر را خریداری کنید؛ چراکه حالا تمامی دنیای دور و اطراف شما تبدیل به رابط کاربری دستگاه خواهد شد. هر طرف را که نگاه کنید پر است از محتوا…

دیگر نیازی نیست تا شرکت Apple از Windows 8 تقلید کرده و بر روی iPad Pro از قابلیت اجرای همزمان دو برنامه در هر طرف از صفحه نمایش، استفاده کند؛ چراکه حالا قفسه کتاب‌های شما صندوق ایمیل‌های دریافتی، پنجره شما گالری تصاویر و درب یخچال شما تلویزیون شماست. می‌توانید به گستردگی دنیای اطرافتان برنامه اجرا کنید.

دیگر نیازی نیست تا حتی به دستگاه خود دست بزنید که مهم باشد دستان شما خیس است یا نه و دیگر تکنولوژی Nokia برای کارکردن صفحات لمسی به هنگام داشتن دستکش بی‌ارزش می‌شود. حالا دیگر حتی نیاز نیست تا شما هیچ دستی داشته باشید!

خانوم‌ها و آقایان، به دنیای زیبای Microsoft Hololens 2 خوش آمدید.

اما واقعا چطور؟!

با داشتن کامپیوتری بر روی سر خود که توسط دو لنز بر روی چشمانتان، تصاویر گرافیکی را به دنیای دور و اطرافتان اضافه می‌کند، قادر خواهید بود تا به تکنولوژی تحت عنوان “واقعیت افزوده” و یا Mixed Reality برسید. لطفا در اینجا به تفاوت دو واژه‌ی واقعیت مجازی یا Virtual Reality با واقعیت افزوده یا Mixed Reality توجه نمائید. واقعیت مجازی VR چیزیست که خیلی وقت پیش هم در دستگاه‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم که سرآمد آنها، PlayStaion VR در کنسول‌های بازی شرکت Sony می‌باشد.

اما استفاده از این تصاویر اضافه شده به دنیای واقعی شما یا به اصطلاح هولوگراف‌ها، برای هولولنز به معنای پایان کار نبوده و با استفاده از تکنولوژی که مایکروسافت به آن پروژه ناتال Project Natal و یا همان کینکت Kinect می‌گوید، هولولنز قادر است تا محیط اطراف را از دید سه‌بعدی آنالیز کرده و محل اشیإ و دیوارها را تشخیص دهد.
این تشخیص طبعا به دستان شما نیز بسط پیدا کرده تا همانند آنچه در کینکت و کنسول بازی XBOX می‌شناسیم، قادر باشید تا با حرکات بدن خود، به کامپیوتر دستور دهید.

پیشرفت‌ها در مقایسه با نسل اول

تا اینجای ماجرا، در اصل معرفی مجددی از نسل اول Microsoft Hololens بود که با مخلوط نمودن تکنولوژی‌های مختلف، انقلاب کامپیوترهای واقعیت افزوده را آغاز کرد.

هولولنز 2 که با اسم رمز سیدنی از چندین ماه پیش اطلاعاتش درز پیدا کرد، به نسبت نسل پیشین دارای پیشرفت‌های فیزیکی خوبی بوده است. یعنی سه نکته آزار دهنده زاویه دید کوچک، وزن بالا و مدت زمان شارژدهی کم در این نسخه تا حد زیادی حل شده‌اند.

 

در نسل اول، جلوی چشمان شما دو شیشه و یا لنز کوچک بودند که تصاویر اضافه شده به واقعیت، صرفا در آنها نمایش داده می‌شدند و در عمل، تقریبا در حدود تنها 30% فضای روبروی شما تحت تأثیر تصاویر گرافیکی قرار می‌گرفت. یعنی کافی بود تا کمی چشمان خود را بچرخانید تا دیگر هیچ اثری از تصاویر اضافه شده به واقعیت نباشد.

لذا در Hololens 2، به گفته‌ی مایکروسافت فقط شاهد دو برابر شدن فضای لنزها نیستیم؛ بلکه در این نسل تقریبا تمامی دید چشمان شما را صفحه واقعیت افزوده خواهد گرفت و صفحه نمایش جدید قابلیت ارائه 47 پیکسل در هر درجه از دید شما را دارست یعنی 47 PDS (دیگر باید با کلمه تراکم پیکسلی و یا PPI در دستگاه‌های خود خداحافظی کنید!)

به غیر از وزن بسیار بالایی که هولولنز 1 داشت، بر روی سر نیز بسیار بد می‌نشست و بزرگ هم بود. اما با توجه به اظهارات مایکروسافت، هولولنز 2 با استفاده از کربن، بسیار سبک‌تر شده که به آسانی بر روی سر نشسته و به هنگام استفاده، احساس راحتی غیرقابل مقایسه‌ای با نسل قبلی را ارائه می‌دهد.

مدت زمان شارژدهی هولولنز 1 شاید اما بزرگترین نقص آن بود. چراکه نسل اول، نهایتا فقط نیم ساعت کار کرده و بعد خاموش می‌شد. موردی که در هولولنز 2 بسیار بر روی آن کار شده و در ادامه مجددا به جزئیات آن اشاره خواهیم کرد.

در مقایسه با هولولنز 1 که اشاره دستان و صوت شما در آن به عنوان ورودی‌ها عمل می‌کردند تا با دستگاه کار کنید، هولولنز 2 قابلیت عجیب دیگری را نیز اضافه کرده است که به صورت شگفت انگیزی توانایی تشخیص جهت نگاه کردن چشمان شمارا داراست. این واقعا یک پیشرفت در عرصه ورودی‌ها یا Input به یک کامپیوتر می‌باشد.

مایکروسافت، تنها و بدون کمک نمی‌ماند

جالب است بدانید که شرکت‌های Mozilla و Epic Games هرکدام به سرعت آمادگی خود را در دو جهت مختلف برای کمک به Microsoft Hololens اعلام کرده‌اند. شرکت Mozilla در همان رویداد معرفی هولولنز 2 از مرورگر Firefox Reality خود پرده‌برداری کرد. مرورگری که مخصوص به کامپیوترهای واقعیت افزوده ساخته شده و قول وبسایت‌های اینترنتی سه‌بعدی را در آینده‌ای نه چندان دور به کاربران می‌دهد. به امید آن روزی که نسخه سه‌بعدی از سرفیس نیوز را بخوانید و به دنبال این مطلب تاریخی در آرشیوها بگردید که آغاز انقلاب باشکوه مایکروسافت دقیقا چطور بوده و چه زمان رخ داده است!

شرکت Epic Games نیز که به تازگی زورآزمایی بزرگی را در سطح وسیع با شرکت Steam در زمینه فضای فروش بازی‌ها و برقراری ارتباط گیمرها در این فضا با یکدیگر شروع کرده است، قول موتور بازی سازی Unreal نسخه چهارم را بر روی هولولنز داده است که به نظر می‌رسد کاربرد این موتور برای چنین کامپیوتری، استفاده در نرم افزارهای گرافیکی سه‌بعدی باشد تا صرفا اجرای بازی‌های همچون Gears of Wars 4 و Fortnite که توسط این موتور پدید آمده‌اند.

در طرف دیگر، شرکت Trimble برای استفاده از هولولنز 2 به عنوان ابزار کار، این دستگاه را به صورت خوبی همراه با کلا‌ه‌های ایمنی مناسب‌سازی کرده تا با مدل XR10 این شرکت که درواقع یک هولولنز 2 دستکاری شده است باورکنیم که حضور هولولنز و واقعیت افزوده در زندگی ما، یک رؤیای تعبیر شده می‌باشد.

اگرچه یک مورد بد در رابطه با همکاری با هولولنز 2 هم موجود است و آن، همکاری مایکروسافت با ارتش‌های نظامی می‌باشد. موردی که اصلا به مزاج کارکنان مایکروسافت خوش نیامده و طوماری را امضا کرده‌اند تا این شرکت را از همکاری با ارتش آمریکا منع کنند چراکه نمی‌خواهند از زحمت و تلاش‌شان برای تولید چنین دستگاه‌های فوق العاده‌ای همانند Hololens، در کشتن انسان‌ها استفاده شود.
واکنش مدیریت مایکروسافت به حرکت مذکور در خبرگذاری CNN Business بدین صورت بود که آقای ساتیا نادلا این همکاری با ارتش را در جهت حفاظت از صلحی که در حال حاضر در کشور دارند، می‌داند.

قیمت تمام شده هولولنز 2 به اندازه خوبی‌هایش سنگین بوده و ارزش هرکدام از آنها برابر با 3500 دلار تعیین شده است؛ یعنی 500 دلار بیشتر از نسل اول خود.

اما هولولنز 2 واقعا چیزی بسیار بیشتر از صرفا یک به‌روز رسانی و پیشرفت برای نسل اول خود به حساب آمده و آغاز کننده موارد بسیار خوشحال کننده حتی در موارد به غیر از هولوگرافیک است.

آغاز رسمی استفاده از پردازنده‌های ARM
Snapdragon 850

باید بگوییم انتظارها برای کامپیوتری از طرف Microsoft که دارای پردازنده ARM باشد به پایان رسیده و از امروز، شرکت Qualcomm می‌تواند در صفحه ابتدایی وبسایت خود افتخار کند که اولین کامپیوتر واقعیت افزوده ساخته شده بشر با یک پردازنده آرم، از پردازنده Snapdragon 850 این شرکت استفاده کرده است؛ یعنی قویترین پردازنده ARM ساخته شده در دنیا تا اسفند ماه سال 1397. پردازنده‌ای که بسیار قویتر از پردازنده پرمدعای A10X استفاده شده در گوشی تلفن همراه iPad Pro 2018 می‌باشد.
لذا هولولنز 2 بالأخره اولین کامپیوتر مستقیما ساخته شده توسط مایکروسافت خواهد بود که از پردازنده آرم استفاده می‌کند.

این پردازنده برای هولولنز 2 گویی همانند یک تیر و چند نشان عمل کرده تا آنرا در مقایسه با نسل اول آن، از چندین جهت، به معنای واقعی پیشرفت دهد.
پیش از هرچیزی، Snapdragon 850 واقعا قوی بوده و به سادگی Surface Pro 6 که جدیدا معرفی شده است را پشت سر می‌گذارد. و نکته‌ی مهم در این قدرت، در واقع به شدت کم مصرف بودن آن به نسبت پردازنده Core i5 استفاده شده در سرفیس پرو 6 و دیگر لپ‌تاپ‌هاست.

این پردازنده قدرتمند و از همه مهمتر، کم مصرف‌تر، باعث شده است تا هولولنز 2 به صورت باورنکردی افزایش مدت زمان شارژدهی در مقایسه با نسل اول خود داشته باشد. نسل اولی که از پردازنده Holographic Processor Unit 1.0 ساخته شده توسط شرکت Intel استفاده می‌کرد.
و ما به شدت اعتقاد داریم که همین اسنپدراگون 850 باعث کاهش وزن چشمگیر هولولنز 2 به نسبت هولولنز 1 نیز شده است.

البته در حقیقت، خوشحالی ما از استفاده از اسنپدراگون 850، صرفا بهبود هولولنز نبوده و همانطور که چندین بار نیز اشاره کردیم، اینکه Microsoft برای اولین بار بر روی یک کامپیوتر دارای سیستم عامل Windows از پردازنده نوع ARM استفاده می‌کند حالا بر روی هر دستگاهی که می‌خواهد باشد، خود به تنهایی آغاز یک انقلاب بزرگ است که از چند سال پیش در شنژن چین برای اولین بار شاهد آماده سازی در تولد آن بودیم.

در مطالب گذشته، مکررا به اهمیت حضور پردازنده‌های آرم بر روی کامپیوترها اشاره کردیم که چنین اتفاقی تا چه اندازه می‌تواند چیزی که ما از یک کامپیوتر همراه می‌شناسیم را تغییر دهد. کامپیوترهای به شدت نازک، سبک، با مدت زمان شارژدهی خارق العاده بالا و در عین حال بدون کاهش قدرت. این به هیچ وجه یک دستاورد رؤیایی نبوده و دقیقا یک سال پیش در چنین روزهایی، شرکت‌های hp و Lenovo اولین نمونه از کامپیوترهای مذکور را واقعا تولید کردند که در آنها ادعای مدت زمان شارژدهی حتی چند روزه شده بود!

لذا حالا هولولنز 2 راه را برای دیگر کامپیوترهای همراه همانند آندرومدا باز کرده است تا از اینجای ماجرا به بعد دیگر منتظر دستگاه‌های بیشتر از مایکروسافت باشیم که احتمالا توسط Snapdragon شرکت کوالکام قدرت گرفته باشند.

سیستم عاملی برای آینده
Windows Core OS

پردازنده از نوع آرم برای کامپیوترها و حتی لپ‌تاپ‌ها همانطور که یکسال پیش در Asus مدل Nova دیدیم، فقط بخش اول شگفتی آغاز شده توسط هولولنز 2 است.
موردی که راستش را بخواهید بسیار حتی از پردازنده‌های آرم نیز خوشحال کننده‌تر است، به نتیجه رسیدن تلاش‌های Microsoft برای یک سیستم عامل مدرن است تا آینده کامپیوترها و حیات آنها را تضمین کند.

در مطلبی که مخصوص به این سیستم عامل بود، گفته شد که خطر گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل Android و iOS برای کامپیوترها تا چه اندازه در آینده جدی خواهد بود به طوریکه همین حالا نیز شرکت Google به Pixel Book ساخته شده توسط خود به این علت می‌گوید یک کامپیوتر چون در سیستم عامل Chrome OS جدیدا می‌شود برنامه‌های اندروید را نیز اجرا نمود.
و در طرف مقابل، شرکت اپل که از همان ابتدای معرفی اولین نسل گوشی تلفن همراه آیپد پرو، متأسفانه به آن می‌گفت یک کامپیوتر و لپ‌تاپ.

این جملات شاید در رابطه با گوشی تلفن همراهی که سیستم عامل آی او اس داراست کمی خنده‌دار و حتی مسخره باشد، اما نباید یادمان برود که Android همان سیستم عامل متن باز Open Source لینوکس Linux بوده و پتانسیل آن در برخی موارد حتی از Windows 10 نیز بالاتر می‌باشد.

لذا خطر انقراض چیزی که در حال حاضر از ویندوز می‌بینیم، در آینده‌ای بسیار نزدیک واقعا بالاست. و دلیل آن نیز به سادگی در ارائه امکانات روزمره که نیاز بالای 80% کاربران است برمی‌گردد.

بنابراین چاره‌ی Microsoft برای چنین خطری، یک سیستم عامل یکپارچه و سراسری به نام Windows Core OS بود تا به عنوان یک هسته واحد در انواع دستگاه‌های مختلف از ساعت‌های هوشمند و گوشی‌های تلفن همراه گرفته تا کامپیوترهای رومیزی و حالا کامپیوترهای واقعیت افزوده، عمل کرده و دیگر برای مثال تفاوتی بین ویندوز فون موجود بر روی گوشی لومیا و کامپیوتر سرفیس وجود نداشته باشد.

این سیستم عامل واحد، در دستگاه‌های مختلف صرفا از نظر رابط کاربری User Interface و یا همان UI تفاوت خواهد کرد. به طوریکه رابطه کاربردی ویندوز کور او اس بر روی گوشی‌های تلفن همراه، با نام آندرومدا Andromeda شناخته می‌شود. نامی که قرار بود تا پیش از Samsung Galaxy Fold، اولین تبلت تاشو دنیا با این نام به صورت رسمی به تولید انبوه برسد. اما با این تفاوت که آندرومدا یک کامپیوتر بود و گلکسی یک گوشی تلفن همراه همانند همان چیزی که در جیب همه‌ی ماست.

امروز باید افتخار کنیم که در دورانی زندگی می‌کنیم که برای اولین بار شاهد استفاده از سیستم عامل Windows Core OS بر روی یک دستگاه هستیم؛ و آن دستگاه Microsoft Hololens 2 نام دارد. بله، بالأخره مایکروسافت سیستم عامل مدرن خود را بر روی یک دستگاه کار گذاشته است؛ با رابط کاربری اوآسیس Oasis که مخصوص کامپیوترهای واقعیت افزوده خواهد بود.

اگرچه پیش از هولولنز 2، در Surface Hub 2 نیز شاهد استفاده از Windows Core OS بودیم اما سرفیس هاب 2 نیز همانند Hololens 2 هنوز عرضه رسمی نشده و تا به این تاریخ مایکروسافت صرفا آنرا معرفی کرده است.

یکی از مهمترین نکات در رابطه با Windows Core OS این است که آیا این سیستم عامل توانایی اجرای نرم افزاری سنتی Desktop بر پایه Win32 با قالب exe را داراست یا خیر. با توجه به اینکه نه هولولنز 2 و نه سرفیس هاب 2 هیچکدام به دست کاربران نرسیده‌اند، نکته فوق هنوز دارای ابهام است.
اما اخبار امیدوار کننده‌ای از گوشه و کنار در این رابطه به گوش می‌رسد و فقط باید این انتظار کشنده را طلوع به پایان برسانیم.

حرف آخر

توسط یک پردازنده ARM و سیستم عامل Windows Core OS می‌توان به راحتی کامپیوترهایی خلق کرد که در قالب گوشی‌های تلفن همراه شما باشند؛ یا همان پروژه Andromeda.

اما Hololens 2 با تمام شگفتی‌هایش، در واقع در طرف مقابل Andromeda قرار داشته و هدف حتی بسیار پیشرفته‌تری را دنبال می‌کند. تا اینجای داستان، هولولنز 2 را تماما یک کامپیوتر معرفی کردیم. اما نکته عجیب و هیجان انگیزی در رابطه با خالقان آن و مراسمی که هولولنز 2 در آن معرفی شده وجود دارد.
آقای الکس کیپمن که پیش‌تر مطلب معرفی وی را خواندید، یک جمله‌ی معروف دارد و آنرا در هرجایی تکرار می‌کند. این گیمر باهوش که از پدر و مادری دانشمند در برزیل به دنیا آمد و سالهاست که برای مایکروسافت شگفتی‌هایی همچون کینت Kinect را می‌آفریند، می‌گوید که “گوشی‌های هوشمند مرده‌اند – Smartphones are dead”.

این جمله را در کنار این مسئله بگذارید که هولولنز 2 به صورت عجیبی نه در یکی از مراسم‌های برگزار شده توسط Microsoft، بلکه به عمد در رویداد بزرگ Mobile World Congress یا MWC که مخصوص به موبایل است معرفی شد.

یعنی الکس و مایکروسافت، قصد دارند تا شما را با آینده گوشی‌های تلفن همراه آشنا کنند. دستگاه‌هایی که توسط تکنولوژی واقعیت افزوده و یک هسته واحد سیستم عاملی قدرت گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید