نقد و بررسی تخصصی

ساختار داخلی سرفیس پرو جدید 2017

وبسایت محبوب ifixit.com، این بار Surface Pro جدید 2017 را به قول خود "آزار" می‌دهد و ما را از آنچه در داخل آن می‌گذرد، با خبر می‌سازد.

سالهاست که وبسایت ifixit.com، اقدام به باز نمودن معروف‌ترین دستگاه‌های موجود در زمینه فناوری اطلاعات و حتی صوتی و تصویری می‌کند.

سوژه چند ماه اخیر این وبسایت، بررسی سخت افزار داخلی دستگاه‌های Surface Pro جدید 2017 و Microsoft Laptop شده است. لذا ما نیز تصمیم گرفتیم تا شما را با اجزای داخلی یک Surface Pro، آشنا سازیم.

مدلی که توسط ifixit باز شد، مدل Core m3 آن بود؛ دقیقا همان مدلی که ما برای اولین بار در ایران به کمک فروشگاه سرفیس ایران، جعبه گشایی نمودیم.

نحوه باز کردن دستگاه، از جلو و از طریق صفحه نمایش آن می‌باشد. لذا با اعمال گرما بر روی لبه‌های صفحه نمایش، چسب آنرا کمی ضعیف‌تر می‌کنیم. همچنین با این کار احتمال شکستن شیشه صفحه نمایش پایین می‌آید، چراکه گرما باعث می‌شود تا شیشه حالت ارتجاعی پیدا کرده و از حالت خشک و شکننده کمی فاصله بگیرد.

همراه با کشیدن صفحه نمایش به سمت بالا، قطعات فومی با ایجاد فاصله بین صفحه نمایش و بدنه اصلی در چندین نقطه، این قسمت را جدا خواهند کرد.

به هنگام جدا سازی باید دقت نمود که سیم اتصال صفحه نمایش به برد اصلی آسیبی نبیند و ابتدا پورت این اتصال به صورت صحیح جدا شود.

صفحه نمایش، علاوه بر شیشه محافظتی Gorilla Glass، یک برد الکترونیکی برای صفحه لمسی و قلم را داراست که چیپ‌های موجود در این برد، از این قرارند:

Microsoft X904169 06 CL1714

Microsoft X904163 01 CL1715

Macronix MX25U1635F 1.8V 16 Mb MXSMIO serial flash memory

بعد از صفحه نمایش، به نمای کلی داخل دستگاه می‌رسیم. نمایی که بدون فن بودن Surface Pro جدید را به ما یادآور می‌شود. اگرچه، مدل مورد بررسی Core m3 است و این مدل در Surface Pro 4 نیز بدون فن بود. اما حالا در Surface Pro جدید، ساختار مدل Core i5 نیز دقیقا همانند Core m3 خواهد بود.

اولین قطعه‌ای که باید برداشته شود، بخش تعدیل دمایی توسط لوله‌های انتقال گاز خنک کننده است که Microsoft به آن Hybrid Cooling System می‌گویید. در این بخش تغییراتی را نسبت به Surface Pro 4 می‌بینیم و دو انشعاب جدید اضافه شده‌اند. همچنین، پوشش‌های فلزی بر روی تمام قسمت‌های مادربرد، به رنگ مشکی درآمده‌اند، همانطور که باتری دستگاه نسبت به Surface Pro 4، مشکی رنگ شده است. رنگ کلی مادر برد نیز مشکی شده است که در Surface Pro 4 و تمام Surface های قبلی، سبز رنگ بود.

پس از برداشتن سیستم تعدیل دما، می‌توانیم مادربرد را نیز جدا نمائیم.

چیپ‌های استفاده شده در مادربرد، از این قرارند:

Intel Core m3-7Y30 Processor

Samsung KUS020203M-B000 NAND flash memory

Samsung K4E8E324EB 1 GB LPDDR3 1866 MHz DRAM (4 chips for 4 GB total)

Marvell Avastar 88W8897 802.11ac, NFC and Bluetooth SoC

Nuvoton NPCT650SBBWX TPM IC

Winbond W25Q128FV 128M-bit Serial Flash Memory

Monolithic Power Systems MPS1708 and MPSG53

با مقایسه عناوین فوق با چیپ‌هایی که در Surface Pro 4 استفاده شده بود، دریافتیم که تقریبا تمام چیپ‌ها تغییر کرده‌اند به غیر از کنترل کننده Bluetooth و NFC. اما در حالت کلی، مادربرد کوچکتری را نسبت به Surface Pro 4 می‌بینیم. به طوریکه هدف از این امر، کارگذاری مساحت بیشتری از باتری می‌باشد.

باتری دستگاه، تغییر اصلی را به همراه داشته است. به طوریکه در Surface Pro 4 یک باتری 2 سلولی داشتیم و در Surface Pro جدید، شاهد یک باتری 4 سلولی هستیم. همانطور که اشاره شد، در Surface Pro جدید، مساحت اختصاص داده شده به باتری، کمی بیشتر از Surface Pro 4 می‌باشد. بنابراین عدد 38.2 وات ساعت برای باتری Surface Pro 4، به عدد 45 وات ساعت در Surface Pro جدید افزایش یافته است. درمورد Surface Book عدد 69 وات ساعت و درمورد Surface Book with Performance Base، عدد 76.2 وات ساعت می‌باشد.

با مقایسه اعداد 45 و 38.2 وات ساعت به این نتیجه می‌رسیم که ظرفیت باتری Surface Pro جدید، 18% نسبت به باتری Surface Pro 4 بیشتر شده است. این در حالیست که شارژدهی آن طبق اعلام Microsoft، در واقع 50% افزایش یافته است. دلیل این تفاوت به پردازنده یک نسل جدیدتر Surface Pro برمیگردد. اگرچه توان مصرفی یا Watt برای پردازنده‌های دو دستگاه مورد بحث، یکسان هستند. توان مصرفی هردو 15 وات و کمترین توان مصرفی هردو نیز 7.5 وات می‌باشد. یعنی توان مصرفی پردازنده کمتر نمی‌باشد.

در واقع عدم وجود فن، باعث شده تا شاهد 50% افزایش شارژدهی باشیم، درحالیکه ظرفیت باتری تنها 18% افزایش یافته است.

اما این فن خنک کننده در مدل Core i7 از Surface Pro جدید وجود دارد. که ifixit بدون باز نمودن آن و با استفاده از رادیو گرافی به کمک اشعه ایکس، تصویری را از اجزای داخلی مدل Core i7 نیز به نمایش گذاشته است.

نتیجه گیری

ساختار داخلی Surface Pro جدید 2017 بسیار شبیه به Surface Pro 4 می‌باشد. این در حالیست که ساختار Pro 4 نسبت به Pro 3 و ساختار Pro 3 نسبت به Pro 2، بسیار متفاوت بودند. اما به هرحال تفاوت‌هایی نیز مشاهده می‌شود که مهمترین آنها، مساحت بیشتر باتری، دو انشعاب جدید در لوله‌های تعدیل دما و بدون فن شدن مدل Core i5 هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید