نقد و بررسی تخصصی
موضوعات داغ

انقلاب در اجرای Windows 10 توسط پردازنده‌های ARM

بعد از عدم معرفی Surface 4 در مراسم آبان ماه Microsoft، این شرکت هدف گذاری عجیبی برای اجرای Windows روی پردازنده‌های ARM کرد که نتیجه آن، استفاده از Snapdragon 820 برای اجرای Windows 10 و نرم افزارهای Win32 بود.

با خبر شدیم که سه هفته پیش در شنژن چین، اتفاقی افتاد که در تاریخ Windows بی سابقه بود. یعنی اجرای نسخه‌ی کاملی از Windows 10 بر روی یک پردازنده ARM توسط شرکت Snapdragon

 

 

 

 

همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های خریداران تبلت‌های Windows، مقایسه آنها با تبلت‌های Android و iOS از نظر قیمت، وزن، شارژدهی باتری و ضخامت آنهاست. می‌توان گفت این عوامل شاید تنها عواملی باشند که یک خریدار را از Windows به سمت Android یا iOS سوق می‌دهند.

 

 

البته عواملی مثل عادت داشتن به محیط آندو و عدم وجود برخی برنامه‌های کاربردی رایج در کامپیوتر نیز برای برخی مشکل ساز هستند که مورد دوم با استفاده از شبیه سازهای Android و مورد اول با آشنایی با محیط کامپیوتر حل خواهند شد. اما موارد پیش‌تر، گریز ناپذیر هستند.

این مشکلات گریز ناپذیر همگی به یک علت هستند، پردازنده مرکزی. پردازنده‌های Intel نیاز به باتری بسیار قوی‌تری نسبت به ARMها دارند. علاوه براینکه در برخی موارد حتی قیمت بالاتری را نیز دارا هستند.

 

 

تفاوت‌هایی که Intel در سری Atom خود سعی در بهبود آنها داشت، به طوریکه برخی بر این اعتقاد بودند که Atom در صدر بخش تحقیق و توسعه این شرکت قرار دارد(Intel Core m و Intel Xeon به ترتیب در رده‌های بعدی هستند). این تلاش، برای Microsoft منجر به ساخت Surface 3 شد. اولین دستگاه Surface که Pro نبود و توانایی اجرای Windows کامل و تمام نرم افزارهای Win32 و x86 را داشت.

 

 

پیش از این، Surface RT و Surface 2 با پردازنده‌های ARM از شرکت nvidia معرفی شدند، اما به شدت شکست خوردند. چراکه به اصطلاح از یک Windows دروغین یا Fake استفاده می‌کردند و تنها می‌توانستند برنامه‌های کاربردی فروشگاه نرم افزاری Windows را اجرا کنند. یعنی چیزی نزدیک به “هیچ”. این فرجام استفاده از پردازنده ARM برای Windows بود، شکست و ضرر مالی.

اما به هرحال، آنها آغاز کننده انقلاب تعریف دوباره واژه تبلت بودند. تبلت یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگتر نیست. تبلت سیستم عامل مخصوص به خود را دارد. چیزی که در Windows 8 سعی شد تا عملی شود.

این خلاصه‌ای بود از آنچه بر سر Windows با پردازنده‌های ARM آمد.

 

 

سوم دسامبر 2016 در شنژن چین، Microsoft به کمک Qualcomm، یعنی موفق‌ترین تولید کننده پردازنده‌های ARM حال حاضر اقدام به رونمایی از اجرای Windows 10 به صورت کامل بر روی یکی از پردازنده‌های ARM شرکت Qualcomm و مدل Snapdragon 820، کرد.

 

 

در این مراسم، نرم افزارهای x86 و Win32 همانند Adobe Photoshop CC 2015 به صورت کامل و بدون هیچ محدودیتی، با استفاده از پردازنده مذکور و میزان 4GB حافظه RAM اجرا شدند.

 

این پردازنده از چهارهسته فیزیکی که هرکدام فرکانس 1.59 GHz را فراهم می‌آورند، بهرمی‌برد.

 

 

در ابتدا برنامه کاربردی Microsoft Edge اجرا شد تا دو نکته به بینندگان بیان شود. اول اینکه توانایی اجرای هم برنامه‌های کاربردی UWP و یا Universal App و هم برنامه‌های سنتی x86 و Win32 را داراست. دوم نشان دادن سرعت و روانی اجرای اینگونه نرم افزارها. Microsoft در این سخت افزار خاص، از یک قلم متصل شده توسط USB نیز استفاده کرد تا کاربرد قلم در Clipboard قسمت Edge را با پردازنده Snapdragon 820 به نمایش بگذارد.

 

 

در ادامه به اجرای بازی World of Tank Blitz پرداختند تا روان بودن عملکرد این پردازشگر روی Windows 10 برای بازی کردن را اثبات کنند.

 

 

همچنین سندی در نسخه Desktop نرم افزار Word 2016 باز شد و Snapdragon 820 از پس این کار هم به راحتی برآمد.

 

 

اما واقعا چطور؟!

 

 

به گفته‌ی خود Microsoft و Qualcomm، تحقق این امر تنها با شبیه ساز یا Emulator امکان پذیر است (به صورت دقیق‌تر، کلمه‌ی Magical Emulation). چیزی شبیه به آنچه درباره‌ی اجرای Android روی کامپیوتر به آن اشاره شد. با اینکار گویی در هر بار اجرای یک برنامه Win32، شبیه سازی آنرا برای اجرا در آرشیتکت ARM مناسب سازی می‌کند.

 

 

این کاریست که اگر Microsoft به هنگام معرفی Surface RT انجام می‌داد، از میلیون‌ها دلار ضرر جلوگیری می‌کرد و از بی‌اعتمادی شمار زیادی از کاربران ساده که قابل ارزش گذاری نیست.

اما حتی با رخ دادن این اتفاق نیز، ممکن است به سه علت زیر Microsoft با شکست روبرو شود:

 

1) ممکن است نرم افزارهای Desktop کند اجرا شوند

همانطور که اشاره شد، نرم افزارهای Win32 به صورت طبیعی و واقعی اجرا نمی‌شوند و هر چرخه پردازش شبیه سازی می‌شود. این یعنی حتی اگر Snapdragon 820 با پردازنده Intel از نظر قدرت پردازش برابری کند، باز هم به میزانی از آن کندتر خواهد شد. البته ما نمی‌توانیم بگوئیم چقدر کندتر.

 

 

اما با توجه به سابقه پیشین Microsoft در این زمینه، که در اجرای بازی‌های XBOX 360 روی XBOX One بود، می‌توان به Microsoft در این باره که نیز گفته است “سرعتی که مردم تجربه خواهند کرد، چیزی شبیه به کامپیوترهای گران است.” اعتماد کرد. با این وجود هنوز شک‌هایی در زمینه اتصال لوازمی مانند چاپگر به دستگاه‌های این چنین وجود دارد.

 

2) چه کسی حاضر به ساخت چنین گوشی‌های موبایلی است؟

با توجه با خاطره بدی که Windows Phone برای شرکت‌هایی که از آن استفاده کردند گذاشت، بعید به نظر می‌رسد که باز هم داوطلبانی برای تولید چنین سیستم عاملی که قرار است متفاوت از قبل باشد، اعلام آمادگی کنند.

 

 

3) فروشندگان و خریداران ممکن است دوباره به Microsoft اعتماد نکنند

در بازار، Microsoft به گرگ معروف است. این شرکت در سال 2012 قول داد که Windows کاملی را روی یک تبلت ارائه دهد. حتی اگر این درست باشد، آیا شما حاضر هستید که با سابقه پیشین آن در Surface RT، باز هم به Microsoft اعتماد کنید؟

 

علاوه بر این، طرفداران Microsoft که Windows Phone را خریداری کردند، خود را ناتوان از ارتقا سیستم عامل خود خواهند دید. این یعنی بد قولی به محصولی مانند hp Elite X3 که هنوز سه ماه از معرفی و سرمایه گذاری روی آن نگذشته است. با این وجود Qualcomm تاریخ عرضه چنین دستگاه‌هایی را اواخر 2017 اعلام کرده است. همه چیز آن زمان مشخص خواهد شد.

 

 

حالا به سراغ پنج عاملی می‌رویم که می‌توانند Microsoft را با این کار بسیار قدرتمند کنند.

 

1) یک کامپیوتر می‌تواند گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ Android و iOS را مغلوب کند

تصور کنید یک iPad داشته باشید که می‌توانید کارهایی با آن انجام دهید که با یک MacBook انجام می‌دهید. در ابتدای این مطلب، به ضعف‌های یک تبلت Windows نسبت به دیگر رقبا اشاره شد. همانطور که گفته شد، تمام آن مشکلات را تنها پردازنده Intel برای آنها به وجود می‌آورد. اگر پردازنده تبلت‌های Android و Windows برابر شوند، قضیه به این صورت تغییر خواهد کرد:

  • ضخامت یکسان
  • شارژدهی یکسان
  • وزن یکسان
  • قیمت یکسان
  • برتری سیستم عامل کامپیوتر نسبت به گوشی

 

 

یعنی برتری کامل تبلت Windows در برابر یک تبلت Android یا iOS که این موضوع بسیار وسوسه انگیز است. اگرچه این برتری حتی در حال حاضر هم با Surface 3 و Surface Pro 4 کاملا احساس می‌شود. اما در صورت یکسان شدن پارامترهای مذکور، برتری کامل و بدون نقص می‌شود. در این حین، اگر ما به جای Google و Apple بودیم، به Snapdragon در ازای عدم همکاری با Microsoft حتما مبلغی را پرداخت می‌کردیم! تا از شکست کامل خود در هر پارامتری جلوگیری کرده باشیم.

 

2) Windows Phone می‌تواند بازار را به دست بگیرد

در حال حاضر دید خریدارن برای یک گوشی، تنها روی Android و iOS است. اما تصور کنید که گوشی شما یک کامپیوتر کامل Windows 10 است. در جیب خود از پروژه‌ی Photohop خروجی می‌گیرید و با IDM از سایت‌های مختلف دانلود می‌کنید. کافیست تا گوشی خود را به صفحه‌ی بزرگتری متصل کنید تا تبلت، لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی را جلوی چشمانتان ببینید. همراه با برنامه‌های کاربردی که سابق بر این در Windows Phone دیده بودیم، همانند WhatsApp، Subway Surfers، و بسیاری دیگر که در کامپیوتر نیستند.

 

 

در این بخش است که شایعه‌های Surface Phone را بیش از پیش باور می‌کنیم. اینکه Microsoft رؤیای تولید چنین گوشی را در سر می‌پروراند، حالا به اندازه‌ای کامل شده است که حتی پردازنده آن هم تا حدی از همین حالا در مراسم سه هفته پیش مشخص شده است، Snapdragon 835.

 

 

این چیزی فراتر از یک انقلاب است.

 

3) واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

Windows برترین تجربه یک واقعیت مجازی و افزوده است، چراکه تنها آنها هستند که ذات کامپیوتر دارند. اما وسیله‌ای مثل HoloLens نشان داد که وزن و شارژدهی آنها اصلا به عنوان یک دستگاه همراه مناسب نیست. این اشکالات باز هم بر گردن پردازنده می‌باشد، این پردازنده قوی ولی پرمصرف. با بهره بردن از ARMهایی که x86 و Win32 را اجرا می‌کنند، می‌توان آینده‌ی دنیای کامپیوترها را بسیار فراتر از آنچه که هست در Virtual Reality و Mixed-Reality تصور کرد.

 

 

4) لپ تاپ‌ها سرعت بالایی از اینترنت بی سیم را تجربه خواهند کرد

امروزه سریعترین اینترنت مبتنی بر اپراتور را ARMها ارائه می‌دهند و شما لپ تاپ‌های زیادی را نمی‌بینید که از قابلیت سیم کارت پشتیبانی کنند. زیرا سازندگان میبایست یک سوکت جداشونده برای آن تعبیه کنند و همچنین نرم افزار جدایی برای کنترل بخش‌های آن. با بهره بردن از ARMها، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کامپیوترهایی خواهیم بود که با شبکه 5G کار می‌کنند، درست همانطور که در دیگر تبلت‌های Android و iOS از سیم کارت و اینترنت می‌شناسیم.

 

 

5) پردازنده‌های ARM ممکن است به قدر رقابت با Intel سریع باشند

مطمئنا قدرت گوشی شما در حد یک کامپیوتر مخصوص بازی که با Intel و گرافیک nvidia همراه شده است، نیست. اما ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید پردازنده‌های گوشی‌های تلفن همراه تا چه حدی پیشروی کرده‌اند. در یکی از آزمایش‌هایی که پردازنده را در عمل می‌آزماید یا Benchmark، دریافت شد که چیپ ARM استفاده شده در iPhone 7 (که A10 نامیده می‌شود)، چیپ Intel موجود در MacBook Air (که Intel Core m3 بود) را از نظر توان پردازشی شکست می‌دهد. درحالیکه Snapdragon 835 هشت هسته‌ای که Microsoft آنرا برای ارائه محصولات آینده‌اش انتخاب کرده است، حتی می‌تواند قویتر از A10 نیز باشد.

با این تفاسیر، کاری که Microsoft و Qualcomm در روز شنبه انجام دادند، می‌تواند انقلابی را نه تنها در زمینه لپ تاپ‌ها و تبلت‌ها، بلکه در زمینه گوشی‌های تلفن همراه ایجاد کند و یک کامپیوتر را به معنای واقعی “همراه” شما قرار دهد.

در این میان تنها شرکتی که ضرر واقعی را متحمل خواهد شد، Intel است. Intel که به Microsoft یکی از قوی ترین پردازنده‌های کم مصرف خود یعنی Atom X7 را پیشکش کرد تا توسط آن Surface 3 اولین Surface غیر Pro باشد که Windows کامل را اجرا می‌کند، حالا باید شاهد همکاری رغیب خود، Qualcomm، در ساخت Surface 4 با Microsoft باشد.

با معرفی نشدن Surface 4 در مراسم آبان ماه Microsoft، پیش بینی‌ها مبنی بر استفاده پردازنده‌ای به غیر از Intel روی Surface 4 بسیار قوی شده است و حالا دلیل این عدم معرفی را متوجه می‌شویم، که عدم رونمایی Intel از پردازنده‌ای درخور Surface 4 بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید