اخبار لحظه‌ ای و کوتاه سرفیسنقد و بررسی تخصصی

سرفیس در سالی که گذشت

بررسی کوتاه و خلاصه اتفاقات مهمی که در سال گذشته حول موضوع دستگاه‌های Surface حادث شدند.

یکی از شایع‌ترین مطالبی که در پایان هرسالی از منابع بررسی می‌خوانیم، جمع‌بندی و ارائه خلاصه‌ای از اتفاقات حادث شده برای موضوع اصلی مورد بحث آن منبع در سال گذشته می‌باشد.
بنابراین سرفیس نیوز نیز تصمیم دارد تا در مطلبی کوتاه، تمامی اتفاقات مهمی که برای دستگاه‌های Surface در سال ۱۳۹۶ شمسی افتاد را به صورت خلاصه بیاورد. در پایین هر پاراگراف می‌توانید توسط لینک قرار داده شده، به مطلب مربوط به آن دسترسی پیدا کنید.

اولین اتفاق در همین وبسایت سرفیس نیوز بود. جشنواره نوروزی سال ۹۶ که طی آن به شرکت کنندگان هدایایی مخصوص دستگاه‌های Surface از طرف فروشگاه سرفیس ایران اهدا شدند؛ همانند پوشش فارسی ساز کیبورد سرفیس، کیف برند با کیفیت JC Pal و محافظ پشت دستگاه‌های Surface Pro. بدین صورت که شرکت کنندگان می‌بایست در آزمونی به رقابت می‌پرداختند که محتوای آن سؤالات چهار گزینه‌ای طرح شده از مطالب سرفیس نیوز بود. در اینجا باز هم از همکاری فروشگاه سرفیس ایران، تشکر می‌کنیم.

پس از آن اولین چیزی که از بهار ۹۶ به خاطر داریم، به‌روز رسانی Creators یا خالقان برای Windows 10 بود. به‌روز رسانی که علاوه بر تغییرات ریز و درشت در سیستم عامل، برنامه کاربردی جدیدی را به اکوسیستم مایکروسافت اضافه کرد به نام Paint 3D که می‌توان از آن به عنوان اولین قدم Windows به سمت سه‌بعدی شدن مخصوصا در عینک‌های واقعیت افزوده یا AR یاد کرد. همچنین حالت Night Light به منظور کاهش اشعه‌های آبی رنگی که علاوه بر آسیبی که به چشم وارد می‌کنند، باعث می‌شوند تا خواب شما با اختلال مواجه شود.

چند هفته بعد، اخبار مربوط به مراسم بهار Microsoft که از آن به اختصار EDU یاد می‌شود مخابره شد. مراسمی که طی آن دستگاه جدید با نام Laptop معرفی شد. دستگاهی که حتی سخت می‌توان روی آن نام Surface را نهاد و به واقع این دستگاه عقب مانده، تنها باعث ناامیدی دوستداران دستگاه‌های Surface شد. اما به هرحال علاوه بر زیبایی ظاهری که داشت، ارائه کننده یک سیستم عامل مدرن به نام Windows 10 S بود. این سیستم عامل به نوعی پایه گذاری برای سیستم عامل آینده، یعنی Windows Core OS بود.

با نزدیک شدن به مراسم سنتی BUILD 2017 در تابستان، به مراسمی می‌رسیدیم که یکی از بزرگترین سنت شکنی‌ها تاریخ مایکروسافت در آن اتفاق افتاد. زیرا با اینکه BUILD ذاتا یک مراسم برای رونمایی از عناوین جدید نرم افزاری Microsoft است، طی BUILD 2017 شاهد رونمایی از نسل جدید Surface Pro بودیم. علاوه بر نام آن که به جای Surface Pro 5 فقط Surface Pro  بود، عجایب دیگری در این نسل از Surface Pro نیز وجود داشت. همانند اینکه طی مراسم مذکور اعلام شد که این دستگاه اولین سرفیس پرو تاریخ خواهد بود که از سیم کارت پشتیبانی می‌کند. درحالیکه در Surface Pro 4 شاهد معرفی مدل بدون نیاز به فن خنک کننده با پردازنده Core m3 بودیم، در Surface Pro 2017 علاوه بر Core m3 که به نسل هفتم ارتقا یافته بود، مدل Core i5 نیز بدون نیاز به فن خنک کننده کار می‌کرد. این مسئله تأثیر بسیاری در افزایش چشمگیر شارژدهی باتری در مدل Core i5 نسبت به دستگاه قبلی داشت. که می‌توان گفت همین موضوع نیز عامل اصلی توانایی اضافه نمودن قابلیت پشتیبانی از سیم کارت در مدل Core i5 بود. قلم جدید Surface Pro نیز بسیار فوق العاده و بی‌رقیب شد. تکنولوژی‌هایی همانند قابلیت تشخیص زاویه اعمالی بر روی نوک قلم، باعث شد تا قلم به قدری گران قیمت شود که وجود آن در جعبه Surface Pro باعث افزایش قیمت چشمگیر دستگاه شود. لذا برای اولین بار در تاریخ، قلم سرفیس پرو از جعبه خارج شده و به صورت جداگانه به فروش می‌رسد.

اواسط تابستان ۹۶ بود که ویدئویی در کانال مهندسین Microsoft انتشار داده شد و در آن نکات جالب طراحی سرفیس استودیو آشکار گشت. پیش از آن واقعا برای همگان تعجب برانگیز بود که چطور مایکروسافت توانسته است علاوه بر اینکه نازک‌ترین صفحه نمایش LCD دنیا در Surface Studio را بسازد، قابلیتی فراهم آورد تا توسط آن کاربر بتواند بر روی آن خوابیده و به طراحی بپردازد (حالتیکه در آن دستگاه می‌بایست وزن زیادی از کاربر را تحمل کند). چنین قابلیتی با استفاده از کارگذاری سه صفحه فلزی در صفحه نمایش با در نظر گرفتن جهت معمول ساق دست کاربر و همچنین سه فنر در پایه خم شونده به وجود آمده است.

یکی از رویدادهای مهم تابستان ۹۶ حول دستگاه‌های Surface و در بخش رازهای افشا شده، دستگاه Surface Mini بود. دستگاهی که حتی به مراسم معرفی مربوط به خودش در سال 2013 آورده شد، اما هیچگاه نور آفتاب را ندید و درست پیش از معرفی، لغو شد. سرفیس مینی قرار بود تا مجددا از سیستم عامل Windows RT استفاده نماید که به احتمال بسیار بالا دلیل عدم معرفی آن نیز دقیقا همین بود. چراکه ویژگی‌های فیزیکی و سخت افزاری آن بسیار خوب بود. یک دفترچه یادداشت کوچکتر از تمامی دیگر دستگاه‌های Surface که ذاتا توسط لاستیک‌های حول آن، محافظت شده است.

دیگر اتفاق مهم تابستان ۹۶ یک اتفاق بدون ارتباط مستقیم با دستگاه‌های Surface است. سرویس PlayStation Now در تیرماه برای اولین بار بر روی کامپیوترها منتشر شد. با استفاده از این سرویس می‌توان برخی از بازی‌های PS4 و PS3 را به صورت Stream شده بر روی کامپیوتر اجرا نمود. بنابراین دستگاه‌های سرفیس به علت ذات کامپیوتری که به کمک سیستم عامل برتر مایکروسافت دارا هستند، به عنوان تنها تبلت‌های زمین شناخته می‌شوند که می‌توان بر روی آنها از بازی همچون God of War III لذت برد.

در مرداد ماه نیز شاهد اولین طرح‌های درز کرده از یک آنتی ویروس قوی توسط مایکروسافت بودیم. آنتی ویروسی که قرار است تا در آینده و با استفاده از هوش مصنوعی به کار گرفته شود تا خودش بتواند خود را پیشرفت داده و در اولین دقایق حیاط یک کرم و یا ویروس، آنرا از بین ببرد.

و اما پر سر و صداترین غوغایی که در شهریور ما اتفاق افتاد، مربوط می‌شود به شایعات یکی از خبرگذاری‌های وابسته به شرکت Apple که در آن از عدم رضایت مشتریان دستگاه‌های Surface سخن به میان آورده شده بود. در این هنگام مرجع تخصصی J.D. Power که سالهاست در زمینه دفاع از مشتریان در برابر تولید کنندگان و مخصوصا تولید کنندگان خودرو فعالیت می‌کند، تصمیم گرفت تا اطلاعات جمع آوری شده چند سال اخیر خود در زمینه تبلت‌ها را ارائه دهد. بر طبق آمار کلی ارائه شده مرجع رسمی J.D. Power بیشترین میزان رضایت خریداران در بین تمامی تبلت‌های ساخته شده، از تبلت‌های شرکت Microsoft بوده است. یعنی تبلت‌های مایکروسافت در رتبه اول رضایت مشتریان قرار گرفتند.

ماه مهر، ماه معرفی‌های بزرگ بود. نسل دوم رهبر گوشی‌های اندرویدی یعنی Google Pixel 2 در اواسط این ماه معرفی شد. زمانیکه دیدیم XL 2 نیز دارای صفحه نمایش بدون مرز و یا کم حاشیه است، به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است سرفیس فون موفق شود، آن نیز می‌بایست از چنین صفحه نمایشی بهره ببرد.

دیگر معرفی مهر ماه امسال، به‌روز رسانی خالقان پاییز بود. به‌روز رسانی که نمی‌توان گفت تغییرات زیادی را به همراه داشته است اما اجرایی شدن پروژه Power Throttling در روی تقریبا تمامی دستگاه‌های سرفیس از جمله Surface Pro 4 بیشتر به چشم می‌آمد. پروژه‌ای که ابتدا در Surface Pro 2017 معرفی شد و با ارائه یک نوار کشویی در منوی Power Settings به شما این امکان را می‌داد تا با دقت بیشتری بین مصرف باتری و توان خروجی توازن برقرار نمائید.

و اما بزرگترین معرفی مهر ماه، بدون شک معرفی Surface Book 2 بود. دستگاهی که اعداد و ارقام را به حدی رساند تا دیگر هیچ حرفی برای مقایسه دستگاه عقب مانده‌ای همچون MacBook Pro با آن باقی نماند. مایکروسافت در بوک 2 رکوردهای بزرگی داشت. همانند سبک‌ترین لپ‌تاپی که نسل هشتم پردازنده Core i7 را در کنار پردازنده گرافیکی قوی همچون GTX 1060 به حجم حافظه 6GB و شارژدهی فوق العاده 17 ساعت گذاشته است. این مدل، نسخه 15 اینچی را به خانواده Book آورد.

در آبان ماه مجددا مایکروسافت ویدئویی را در کانال مهندسان خود منتشر نمود که در آن رازهای ساخت سرفیس پرو سیم کارت خور را افشا کرده بود. این ویدئو که چندین ماه پیش از ارائه عمومی دستگاه مورد بحثش منتشر شد، به ما نشان می‌داد که Microsoft به کمک چیزی که از آن به عنوان قدرت پنهان یاد می‌کند، توانسته است تا 7 عدد آنتن مجزا در سرتاسر بالایی دستگاه کارگذاری کند که ماژول مربوط به GPS از جمله آنهاست، ماژولی که برای اولین بار بر روی دستگاه‌های Surface از ابتدای تاریخشان کارگذاری می‌شود.

آذر ماه ۹۶ را می‌توان ماه طرح‌های تبلت تاشو مایکروسافت دانست. در این ماه شاهد تعداد بسیاری از طرح‌های ثبت اختراع و یا Patent توسط Microsoft بودیم که اشاره به آینده دستگاه‌های سرفیس دارند. پروژه‌ای که حتی چندین سال پیش از اولین دستگاه Surface و بیش از 10 سال پیش با نام Courier آغاز شد و حالا با نام سیستم عامل آن، آندرومدا، شناخته می‌شود.

و اما زمستان ۹۶ را با سیستم عامل مدرن Windows Core OS به یاد می‌آوریم. سیستم عاملی که درست شده است تا در آینده به عنوان یک هسته واحد عمل کند و تفاوت موجود بین Windows 10 بر روی گوشی‌های تلفن همراه، کامپیوترها، کنسول XBOX، عینک‌های واقعیت افزوده و ساعت‌های هوشمند را از بین ببرد. نام رابط کاربری کلی آن، C Shell است که به نسبت هر دستگاه، تنها تفاوت Windows Core OS بر روی دستگاه‌های مختلف خواهد بود. این C Shell برای گوشی‌های تلفن همراه، آندرومدا یا Andromeda و پلاریس یا Polaris برای کامپیوترهای سنتی، ، نام دارد.

آخرین اتفاق بسیار مهم سال ۱۳۹۶ شمسی، بدون شک معرفی اولین کامپیوترهای Windows 10 هستند که از پردازنده‌های ARM قدرت گرفته‌اند. درست است که متأسفانه این اتفاق در حوضه دستگاه‌های Surface نبوده، اما سرفیس نیوز افتخار می‌کند که آنرا مهمترین اتفاق سال گذشته بداند؛ حتی مهمتر از معرفی Surface Pro جدید و Surface Book 2. سه دستگاه از سه شرکت Lenovo، hp و Asus در تاریخ ثبت خواهند شد؛ چراکه آینده کامپیوترهای همراه در دستان آنها خواهد بود. انقلابی که به مراتب از انقلاب دستگاه‌های Surface در سال 2012 بزرگتر و با شکوه‌تر خواهد بود. اما این پیروزی تماما به حساب Microsoft و Qualcomm زده می‌شود؛ چراکه برای مثال hp هیچگاه توانایی و در بیان بهتر، دسترسی این را نداشت که چند سال بر روی پروژه اجرای Windows بر روی پردازنده‌های ARM کار کند و یک سال پیش طی مراسمی در شنژن چین از اولین دستاورد تلاشها رونمایی کند و یک سال بعد نیز آنرا روانه بازار کند. شرکت‌های Lenovo، hp و Asus درواقع تنها میوه رسیده درخت زحمات Microsoft را نوش جان کردند البته که هزینه تولید را به دوش کشیده‌اند…

جمع‌بندی

سال گذشته کم از اتفاقات مهم نبود. مخصوصا اتفاقاتی که اکثرا آینده دستگاه‌های ما را خواهند ساخت. اما اتفاقاتی همچون معرفی دستگاه عقب مانده و ناامید کننده‌ای همانند Laptop باعث ناراحتی و از دست دادن دید خوب ما نسبت به آینده شد. همچنین عدم پیشرفت چشمگیر Surface Pro جدید. در کنار تمامی اینها، دستگاه فوق العاده‌ای همچون Surface Book 2 وجود داشت که از آن به عنوان شوالیه سنگین ارتش Surface در برابر دستگاه‌های عقب مانده Apple MacBook یاد می‌شود. و در کنار آن، سیستم عامل مدرن Windows Core OS برای ما بسیار امید بخش بود تا بی‌صبرانه شاهد حضور آن در سالهای آینده باشیم. و Surface Phone که حالا با نام پروژه آندرومدا شناخته شده و حتی احتمال می‌رود که در سال ۱۳۹۷ آنرا در فروشگاه‌ها ببینیم. تولید و تولد لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده Snapdragon 835 شرکت Qualcomm استفاده می‌کنند نیز در پایان سال، به معنی رخ دادن انقلابی باشکوه توسط Microsoft است.

امیدواریم که در سال گذشته توانسته باشیم به شعار تخصصی‌ترین مرجع فارسی دستگاه‌های Surface عمل کرده باشیم. اما مطمئنا نظرات شما خوانندگان گرامی برای ما به معنی رفع نقوص موجود خواهد بود. لذا خواهشمندیم در قسمت ارتباط با ما، حتما با ما ارتباط داشته باشید (:
ضمن تبریک عید نوروز، سال خوبی را برای شما آرزو میکنیم.

تیم سرفیس ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید