نقد و بررسی تخصصی

تغییر پایه ای نسخه جدید مرورگر اج Edge به کرومیوم

استراتژی مایکروسافت در رابطه با مرورگر اینترنتی خود، کاملا به سمت بهره از قدرت دهنده کروم، تغییر پیدا کرده است.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مرورگر گوگل کروم را به هر مرورگر دیگری در هر سیستم عاملی ترجیح می‌دهید اما بر روی کامپیوتر مخصوصا لمسی خود، از Edge به عنوان باز کننده فایل‌های PDF و همچنین یک مرورگر کم مصرف از نظر باتری استفاده می‌کنید، باید بگوییم که قرار است تا نیازهای شما در یک برنامه واحد گرد هم آیند و گسترش خوبی از اکوسیستم کرومیوم را ارائه دهند.

دلیل پیدایش Edge از روز اول

پیش از این، Microsoft از هسته سازنده FireFox شرکت موزیلا به منظور ساخت Edge استفاده کرد تا در Windows 10 یک مرورگر یا Browser اینترنتی بسیار سبک و مدرن ایجاد کند. هدف از انجام اینکار، بازگرداندن محبوبیت Internet Explorer به کاربران ویندوز بود چراکه پس از Windows 7 و شایع شدن استفاده از Google Chrome و فایرفاکس، به نوعی اینترنت اکسپلورر دیگر به صورت کامل از جامعه کاربران ترد شد. لذا مایکروسافت در ویندوز 10 با همکاری شرکت Mozilla و بر پایه هسته سازنده FireFox، یک مرورگر جدید و مدرن به نام اج خلق کرد تا به عنوان مرورگر اینترنتی پیش فرض کامپیوترهای ویندوز 10 نقش آفرینی کند.

برتری‌های Edge کنونی

این مرورگر خصوصیات و امکانات خوبی داشت تا به خاطر آنها هم که شده، برخی از کاربران برای تعدادی از امور خود، به جای کروم و فایرفاکس، به ادج رو بیاورند. در رابطه با کاربران دستگاه‌های Surface استفاده از Edge به معنای کمترین مصرف باتری ممکن به هنگام مشاهده صفحات اینترنتی بود.

چندی بعد و در به‌روز رسانی خالقان برای ویندوز 10، اج قابلیت جمع آوری و دسته بندی صفحات مورد علاقه شما را در فضای بسیار ساده و کاربردی ارائه داد. لذا دیگر نیاز نبود تا تعداد صفحات زیادی را Bookmark کرده و یا در کامپیوتر خود ذخیره کنید. این اولین قابلیتی بود که کروم و فایرفاکس نداشتند و ندارند.

کمی بعدتر و در به‌روز رسانی اکتبر 2018، اج به عنوان PDF خوان رسمی ویندوز 10 پشتیبانی بسیار خوبی از قلم سرفیس پن را به کاربران ارائه داد که باز هم فایرفاکس و کروم از ارائه چنین قابلیتی عاجز بودند.
لذا Edge حداقل برای کاربران سرفیس بسیار خوب بود و حتی اگر یکی از کاربران دستگاه‌های Surface برای مرور صفحات اینترنتی به هنگام اتصال دستگاه خود به برق تنها از Chrome و Fire Fox استفاده می‌کرد، اما زمانیکه بر روی باتری بود و یا زمانیکه قصد ترسیم و نوشتار بر روی صفحات اینترنتی و PDF به کمک قلم را داشت، انتخاب او چیزی به جز Edge نبود.

نحوه نمایش صفحات، بدترین نقطه ضعف

اما اج از لحاظ نمایش صفحات اینترنتی و بالا آوردن آنها آنقدر مشکلات کوچک و بزرگ داشت که مایکروسافت امروزه به فکر تغییرات اساسی در آن افتاده است. تغییراتی که سخت بتوان به آنها صرفا تغییر گفت؛ چراکه قرار است تا از پایه و از صفر یک مرورگر کاملا جدید خلق شود که فقط نام و لوگوی آن مجددا Edge خواهد بود.

Chrome، موفق‌ترین مرورگر

موفق‌ترین مرورگر اینترنتی دنیا، بدون هیچ شکی، قطعا Chrome از شرکت Google است. مرورگری که آنقدر موفق بود و گسترده شد که حتی تبدیل به یک سیستم عامل نیز شد. مرورگری که هر فردی با هر سیستم عامل از Windows گرفته تا Android و iOS از آن به جای مرورگر پیش فرض دستگاه خود استفاده می‌کند؛ حتی اگر آن مرورگر، Safari باشد که دوستداران برند Apple به آن علاقه خاصی دارند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت Chrome، هسته‌ای است که بر اساس آن ساخته شده یعنی هسته Chromium. واضح است که نام کروم نیز با الهام از هسته سازنده آن انتخاب شده است. کرومیوم یک هسته نرم افزاری متن باز یا Open Source می‌باشد که کروم شرکت گوگل اصلی‌ترین استفاده کننده آن به حساب می‌آید.

راه حل مایکروسافت

گفته شد که مشکل اصلی اج، در بالا آوردن و نحوه نمایش صفحات اینترنتی یا همان Render نمودن آنهاست و اینکه چرا شما از کروم استفاده می‌کنید هم دقیقا به علت همین بالا آوردن و نحوه نمایش مناسب این صفحات توسط کروم است. این مزیت کروم کاملا به ویژگی‌های کرومیوم برمی‌گردد. لذا مرورگر آینده Microsoft با استفاده از Chromium خلق خواهد شد تا همان تجربه کاربری Chrome را داشته باشد و حتی بهتر. چرا بهتر؟ توضیح خواهیم داد.

بهره‌وری بهتر از صفحات لمسی

یکی دیگر از مهمترین برتری‌های Edge کنونی در برابر کروم، بهره‌وری بسیار بهتر از صفحات لمسی است. یعنی اگر بحث خود را صرفا حول کامپیوترهای لمسی بگذاریم، کروم به هیچ وجه همانند اج کنونی نمی‌تواند به دستورات لمسی شما پاسخ دهد. لذا اگر شما یک تبلت ویندوزی دارید، بهترین مرورگر برای شما به منظور استفاده از قابلیت‌های لمسی، اج خواهد بود. چراکه برای مثال جابه‌جایی و پیمایش در صفحه یا Scroll نمودن توسط انگشتان در Edge بسیار نرم‌تر از Chrome صورت می‌پذیرد.

بر همین اساس، مرورگر آینده مایکروسافت علاوه بر اینکه همانند Chrome توانایی نمایش و یا Render صفحات اینترنتی به سریع‌ترین و زیباترین وجه آنها را داراست، بهتر از کروم با صفحات لمسی مناسب سازی خواهد شد.

مصرف باتری کمتر از Chrome

دیگر مورد، در رابطه با مصرف باتری کمتر توسط اج کنونی است؛ که مایکروسافت در این رابطه نیز قول داده است که اج جدید قابلیت کم‌مصرف بودن خود را تا حد امکان نگه دارد. چراکه استفاده از هسته کرومیوم مطمئنا در افزایش مصرف باتری اج تأثیر به سزایی خواهد گذاشت.

خداحافظ UWP

در کنار موارد فوق، به نظر ما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرورگر آینده مایکروسافت، عدم UWP یا Universal Windows Platform بودن آن است. یعنی دیگر نمی‌توان گفت که اج یک App یا برنامه کاربردی همانند OneNote و یا Groove Music است. چراکه اولا اینبار دیگر اج کاملا بر پایه یک هسته Win32 و همانند Chrome ساخته خواهد شد که به هیچ وجه UWP نیست، دوما Microsoft آنقدر به این مرورگر و موفقیت آن اعتقاد و دید مثبت دارد که قصد کرده آنرا به غیر از تنها Windows 10، بلکه برای Windows 7 و Windows 8 نیز ارائه کند تا آنها نیز در کامپیوتر خود، Edge را جایگزین Chrome کنند، یعنی در حدود 500 میلیون کاربر دیگر.

ذات این مسئله که قرار است یک برنامه کاربردی سراسری یا UWP از اکوسیستم Windows 10 حذف شود، خود به تنهایی واقعا درد آور و برای آینده Microsoft بسیار مضر است؛ چراکه این برنامه‌های UWP هستند که آینده مایکروسافت را در سیستم عامل‌های مدرن همچون Windows Core OS از خطر انقراض نجات خواهند داد و همچنین به تبلت‌های ویندوزی قدرت رقابت را می‌دهند.

اما خب پیش از این، که Edge یک برنامه کاربردی UWP بود نیز اولا با نسخه موجود بر روی Windows 10 Mobile کاملا تفاوت داشت، دوما اصلا هیچوقت بر روی Store منتشر نشد و به نوعی جزئی از Windows 10 همانند برنامه تنظیمات Settings بود. لذا UWP بودن آن پیش از این، فقط مصرف باتری کمتر را به همراه داشت که البته موضوع مهمی است.

اگرچه با اینکه اج جدید UWP نخواهد بود، اما تقریبا مطمئنیم Microsoft به خاطر ارائه امکان به‌روز نمودن این نرم افزار توسط کاربر به صورت جدا از به‌روز رسانی‌های اصلی Windows 10، آنرا بر روی Store منتشر خواهد کرد؛ حتی اگر ذات آن یک برنامه کاربردی نباشد همانند Tekegram Desktop و یا Corel Draw که با اینکه اصلا UWP نبوده و نرم افزارهای سنتی Desktop به حساب می‌آیند، اما بر روی Store قرار گرفته‌اند.

رنگ زدن گنجشک به جای قناری

شباهت بی‌حد و مرز Edge جدید به Chrome

با تغییر Edge و استفاده از هسته کرومیوم، چیزی که شما بر روی کامپیوتر خود خواهید داشت یک مرورگر بسیار بسیار شبیه به Google Chrome خواهد بود؛ از همه نظر. به طوریکه گویی صرفا لوگو و ظاهر Chrome عوض شده و نام Edge بر آن نهاده شده است. این میزان بالای یکسان بودن کروم و ادج در آینده به حدی خواهد بود که شما را شگفت زده خواهد کرد؛ چراکه در کمال تعجب باید بگوییم که برنامه‌های کاربردی مخصوص به سیستم عامل Chrome OS، قابل اجرا بر روی Edge جدید هستند و به صورت باورنکردنی شما می‌توانید به فروشگاه نرم افزاری Chrome مراجعه کرده و برنامه‌های آن را توسط دکمه Add to Chrome بر روی Edge نصب نمائید. برنامه‌هایی نظیر Google Keep که واقعا برنامه App هستند و نه صرفا یک صفحه اینترنتی یا حتی یک PWA یا Progressive Web App همانند Gmail.

اگرچه Extensions یا افزونه‌هایی که پیش تر توسط دیگر شرکت‌ها مخصوص به Edge قبلی ساخته شده بودند نیز به اج جدید آورده خواهند شد و در فضایی درون خود مرورگر خواهید توانست تا همانند Chrome Store، آنها را دریافت و نصب نمائید؛ بدون نیاز به مراجعه به برنامه کاربردی جداگانه Microsoft Store.

شباهت به کروم، متأسفانه در ظاهر اج جدید نیز تأثیر خواهد گذاشت؛ بدین معنی که برخی از عناصر طراحی ظاهری دیگر بر اساس زبان طراحی اکوسیستم Microsoft نیستند. برای مثال لبه‌های بلوک‌های مستطیلی که در زبان طراحی مایکروسافت به صورت تیز هستند، اما درمورد گوگل، گرد. لذا اگر به نوار جستجوی اج ساخته شده بر اساس کرومیوم دقت کنید، لبه‌های گرد را خواهید دید و نه تیز.

اگرچه به نظر ما اینگونه شباهت‌ها خوشبختانه به مرور زمان بسیار بسیار کمتر خواهند شد چراکه تغییر آنها کار سختی نیست و فقط به گذشت زمان نیاز دارد.

اما شباهتی که تقریبا باید بگوییم هیچوقت قرار نیست تا از بین برود، ساختار کلی فضاهای نرم افزار Edge خواهد بود. یعنی برای مثال قسمت تنظیمات Settings در نسخه جدید ادج دقیقا همانی است که در Chrome داریم و فقط آیکون‌های آن از اج قبلی به ارث خواهند رسید.

دیگر تغییر Edge ساخته شده با استفاده از کرومیوم، امکان اضافه نمودن چند کاربر به نرم افزار است؛ همانطور که این امکان در حال حاضر در کروم وجود دارد.

همین حالا دریافت کنید

مایکروسافت توسط وبسایت جدیدی تحت عنوان Microsoft Edge Insider از تمامی کاربران حتی کاربرانی که عضو برنامه Insider ویندوز نیستند دعوت کرده است تا در ساخت و بهبود اج جدید مشارکت کنند. لذا شما در حال حاضر می‌توانید دو نوع مختلف نسخه پیش نمایش اج جدید را تنها بر روی کامپیوتر Windows 10 خود نصب نمائید؛ یکی نوع Canary که به صورت روزانه دچار تغییر می‌شود و نوع دوم Developer که به صورت هفتگی به‌روز می‌شود.

با زدن بر روی تصویر و یا این لینک، به صفحه دریافت نسخه پیش نمایش Edge ساخته شده با استفاده از هسته Chromium، وارد شوید:

جمع‌بندی

آن طور که به نظر می‌آید، مایکروسافت اینبار قرار است تا به صورت جدی وارد رقابت نفس گیری با دیگر مرورگرهای اینترنتی و مخصوصا Google Chrome شود و کار را برای آنها واقعا سخت کند؛ و ما نیز به این موضوع به علت استفاده از هسته Chromium در مرورگر آینده Microsoft اعتقاد داریم و خوش بین هستیم. چراکه اگر شما دوستدار کروم هستید، اج همان کروم است فقط با نام و لوگوی متفاوت؛ لذا می‌توانید کروم را از کامپیوتر خود حذف کرده و از Edge جدید استفاده نمائید.
تنها مورد ناپسند برای ما در رابطه با نسخه جدید اج، مصرف باتری بیشتر آن به نسبت اج قبلی خواهد بود که دید مثبتی نسبت به اینکه اج جدید بتواند دقیقا همانند اج قبلی کم مصرف باشد، وجود ندارد.
به امید آن روز که همگان به علت همگامی بیشتر مرورگر مایکروسافت با اکوسیستم کامپیوترهایشان و برتری در نمایش و بالاآوردن صفحات اینترنتی در مقایسه با Chrome، در هر سیستم عاملی از Android و Windows 7 گرفته تا iOS و Mac، از مرورگر پیشرفته Microsoft استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید