نقد و بررسی تخصصی

اتفاقات مهم مایکروسافت و سرفیس در سال گذشته

بررسی کوتاه و خلاصه اتفاقات مهمی که در سال گذشته حول موضوع دستگاه‌های سرفیس حادث شدند.

یکی از شایع‌ترین مطالبی که در پایان هرسالی از منابع بررسی می‌خوانیم، جمع‌بندی و ارائه خلاصه‌ای از اتفاقات حادث شده برای موضوع اصلی مورد بحث آن منبع در سال گذشته می‌باشد.
بنابراین سرفیس نیوز نیز تصمیم دارد تا در مطلبی کوتاه، تمامی اتفاقات مهمی که برای دستگاه‌های Surface در سال ۱۳۹۷ شمسی افتاد را به صورت خلاصه بیاورد. در قسمت پایینی هر پاراگراف می‌توانید توسط لینک قرار داده شده، به مطلب مربوط به آن دسترسی پیدا کنید.

به‌روز رسانی برای زیباسازی

در همان ابتدای سال 1397 که مقارن با ماه سوم میلادی بود، شاهد عرضه به‌روز رسانی بزرگی برای Windows 10 با کد 1803 بودیم که به صورت عجیبی برخلاف کد آن که نشان دهنده ماه سوم میلادی یعنی March است، این به‌روز رسانی در اصل با نام ماه چهارم یعنی، April 2018 منتشر شد چراکه تیم مایکروسافت نتوانستند آنرا در موعد مقرر نهایی کنند و در اصل آنرا در ماه چهارم میلادی به انتشار عمومی رساندند و در آن زمان دیگر تنها قادر بودند تا صرفا نام آنرا به آوریل تغییر دهند.

این به‌روز رسانی بیشتر بر روی ظاهر سیستم عامل کار کرده و حالت Fluent را از زبان طراحی Neon، به صورت مشهودتری در Windows 10 اعمال کرد؛ یعنی حالت شیشه‌ای و اکریلی که با اثر نورهای نشانگر ماوس همراه است، بسیار غلیظ‌تر شد که از مهمترین آنها، شیشه‌ای شدن کیبورد نرم افزاری پیش فرض بود.

همچنین قابلیت فوق العاده Time Line که امکان مشاهده تاریخچه کارهای شما در تمامی محیط‌های کامپیوتر را ارائه می‌دهد. امکانی که نه تنها در بین سیستم عامل‌های کامپیوتر و مخصوصا سیستم عامل عقب مانده Macintosh، بلکه در بین تمامی سیستم عامل‌های دنیا از جمله Android 9 و iOS 12، نیز بی‌سابقه بوده و می‌بایست آنرا جزو هزاران ابداع Microsoft در سیستم عامل‌ها گذاشت.

مراسم BUILD 2018

در این مراسم که اردیبهشت 1397 برگزار گشت، از قابلیت بسیار مهم و پیشرفته Your Phone پرده‌برداری شد. قابلیتی که به کمک آن می‌توانید هشدارها و حتی پیامک‌های گوشی تلفن همراه Android و iOS خود را در کامپیوتر Windows 10 مشاهده کرده و به آنها پاسخ دهید. همچنین گالری گوشی شما نیز در برنامه کاربردی موجود بر روی کامپیوترتان قابل مشاهده است. و در نهایت، با استفاده از برنامه کاربردی Microsoft Launcher بر روی گوشی Android خود، خواهید توانست تا Time Line مربوط به کامپیوتر را ببینید و بلعکس.

دیگر مورد بسیار مهم موجود در مراسم BUILD 2018، افشاگری طراح ارشد تبلت تاشوی Courier بود که در حدود 10 سال پیش، Microsoft قصد تولید آنرا داشت اما به علت محدودیت نرم افزاری، سیستم عامل Windows 7 پاسخگوی نیاز یک تبلت نبود. نیازی که فقط چند ماه دیرتر و توسط Windows 8 ارضا شد، اما آن زمان دیگر تبلت‌های Surface تبدیل به اولویت Microsoft شده بودند.

رونمایی اولیه از Surface Hub 2

اواخر خرداد ماه 97 بود که با یک ویدئوی جدید از کانال YouTube رسمی Microsoft متوجه شدیم که این شرکت باز هم شاهکار آفریده و اولین دستگاه با صفحه نمایش بدون مرز در بین محصولات خود را تولید کرده است و همانطور که می‌دانید محصولات Microsoft فقط کامیپوتر هستند و نه همانند iPad Pro شرکت Apple صرفا یک گوشی تلفن همراه با صفحه نمایش بزرگ.
لذا Surface Hub 2 یک کامپیوتر با صفحه نمایش 84 اینچی است که به صورت باورنکردنکی قابلیت چرخش و جهت گیری در هر دو حالت افقی Landscape و عمودی Portrait را توسط لولای دیسک مانند پیشرفته خود ارائه می‌دهد. صفحه نمایشی و یا در اصل، کامپیوتری به بزرگی 84 اینچ به راحتی توسط یک دست شما می‌چرخد تا مزایای حالت پورتره را ارائه دهد.

اما نکته هیجان انگیزی که در رابطه با سرفیس هاب 2 برای ما وجود داشت و همگان را به اصطلاح در هایپ انتظار برای آغاز فروش رسمی آن قرار داد، حضور سیستم عامل مدرن و پیشرفته Windows Core OS برای اولین بار بر روی یک دستگاه بود. ویندوز کور او اس درواقع راه حلی برای آینده سیستم عامل Windows به منظور جلوگیری از انقراض آن در برابر هجوم سیستم عامل‌های مدرن همانند Android به دنیای کامپیوترهاست.
سرفیس هاب 2 همراه با یک قلم جدید و قطورتر از نظر ساختار فیزیکی عرضه خواهد شد.

جنجال رسانه‌ای بر سر ماهیت سرفیس پرو

همانند آتش زیر خاکستر، این بحث که سرفیس پرو بالأخره یک لپ‌تاپ است یا تبلت همواره شاید مهمترین و پایه‌ترین و اساسی‌ترین بحثی بوده که به همراه خود معانی زیادی را به جنجال می‌کشد.
این آتش زیر خاکستر با اختلاف بین دو منتقد در یک منبع خبری یکسان، شعله‌ور شد؛ یعنی اختلاف بین دو همکار.
در نتیجه بحثی که واقعا مجال باز نمودن آن در اینجا نیست، باید گفت که دادن نام هم تبلت و هم لپ‌تاپ، ظلم در حق سرفیس پرو به عنوان پرکاربردترین کامپیوتر تاریخ است. چراکه تبلت متأسفانه در ذهن عوام زمان حیات ما به علت افتضاح شرکت اپل، به معنی یک گوشی تلفن همراه صرفا با صفحه نمایش بزرگ است. و همچنین لپ‌تاپ یک دستگاه منقرض شده و متعلق به 20 سال پیش است که قابلیت‌های پرکاربرد یک تبلت را دارا نیست.
لذا Surface Pro یک گونه جدید از دستگاه‌هاست که برای نام رده آن، برگردان فارسی مناسبی وجود ندارد، یعنی Modular-PC یا کامپیوتر چند-نقشه.

معرفی برترین دستگاه سرفیس

در روزهای آغازین تابستان 97، شاهد معرفی برترین دستگاه Surface بودیم. اگر درخواست و نیاز اصلی و واقعی بالای 80% مردم از یک کامپیوتر و مخصوصا یک کامپیوتر همراه و حتی یک تبلت را در نظر بگیریم، Surface Go تبدیل می‌شود به برترین دستگاه Surface.
لذا اگر هنوز اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت و قرار بود دستگاهی را به عنوان کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت به اجبار به تمامی مردم یا حداقل، به 80% جامعه بدهد، قطعا آن دستگاه سرفیس گو بود.
سرفیس گو، نازیک‌ترین، سبک‌ترین، ارزان‌ترین و “تبلت”ترین دستگاه سرفیس است.
سرفیس گو به عنوان نسل جدید از Surface 3 و در واقع آخرین نسل از دسته اصلی دستگاه‌های Surface بدون پسوند و پیشوند اضافی است؛ یعنی اصیل‌ترین دستگاه Surface.
پشتیبانی کامل از قلم جدید Surface Pro، کیبوردی از نسل جدید، پورت شارژ سراسری، قفل گشایی توسط عنبیه چشم، بهبود زاویه باز شدن پایه نگه‌دارنده، حافظه SSD و کاهش 25 درصدی قیمت آن نسبت به نسل قبلی، پیشرفت‌های Surface Go در مقایسه با Surface 3 هستند.

اما نکات منفی آن پیش از هرچیز، ناامیدی از دستگاه مدرن آندرومدا بود؛ یعنی تبلت تاشو مایکروسافت. همچنین عدم وجود پورت سایز کامل USB، طراحی ظاهری بدون پیشرفت از نظر حاشیه صفحه نمایش بزرگ و در نهایت، ناامیدی از استفاده از پردازنده ARM بر روی یک کامپیوتر از دیگر نکات منفی و زننده سرفیس گو بودند.

قطع پشتیبانی از یک لیست بلند بالا

اواسط تابستان 97، مایکروسافت یک لیست بلند که حاوی اسامی بسیار مهمی بود را منتشر کرد که دیگر قرار نیست از آنها پشتیبانی شود.
معنای کلی این حرکت، ترک کلی نسل Windows 7 و حتی Windows 8 با تمام متعلقات سخت افزاری و نرم افزاری آنها بود. لذا تابستان سال 2018، پایانی برای نسل اول سرفیس اصیل با نام Microsoft Surface بود. همچنین Surface 2 و Surface Pro 1,2. مجموعه‌های نرم افزاری Office 2010 و Office 2013 نیز در بین اسامی دیده می‌شدند. اما نکته عجیب، عدم بازنشست شدن Internet Explorer بود چراکه مایکروسافت در لیست منتشر شده نام نسخه 10 از IE را آورد تا به پشتیبانی از نسخه 11 از IE ادامه دهد.
پشتیبانی بخش موبایل و Lumia نیز از بین رفته و به بخش Other Windows mobile devices بایگانی شد.

مراسم شلوغ دوم اکتبر

در روزهای ابتدایی پاییز 97 طبق روال پاییز هرسال، مراسم معرفی از دستگاه‌های اصلی جدید را داشتیم.
در این مراسم به نوعی پوسته یا تم Theme مشکی رنگ به محصولات سخت افزاری و نرم افزاری Microsoft داده شد. چراکه دستگاه جدید Surface Pro 6 مجددا به اصل خود بازگشته و همانند نسل اول سرفیس اصیل، در رنگ مشکی نیز در کنار رنگ نقره‌ای معرفی شد.
این سیاه پوش شدن، در Windows 10 نیز با به‌روز رسانی 1809 اعمال شد.
در این مراسم از Surface Studio 2 که از نظر پردازنده گرافیکی بسیار قویتر شده و اینبار دارای کارت گرافیک NVIDIA GTX 1070 به حجم حافظه 6GB شده است نیز رونمایی شد. همچنین به استودیو 2 پورت مدرن Type-C نیز اضافه شد.

در مراسم دوم اکتبر، رده جدیدی نیز به دستگاه‌های سرفیس اضافه شد، یعنی Surface Headphones. دستگاهی که به نظر می‌رسد با توجه به قیمت بالایی که دارد بیشتر یک محصول حرفه‌ای باشد تا محصولی برای عموم کاربران.

و متأسفانه شاهد معرفی نسل دوم از افتضاح‌ترین و عقب افتاده‌ترین محصول بدون کاربرد سرفیس هم بودیم، یعنی Laptop که واقعا نکته‌ی زننده مراسم دوم اکتبر بود. لذا در پایان مراسم، کام ما با دیدن این نماد شکست مایکروسافت  در برابر مک‌بوک‌های شرکت اپل، تلخ شد.

به‌روز رسانی بزرگ 1809

در همین ماه‌های هفتم تا نهم میلادی، همواره شاهد بزرگترین به‌روز رسانی‌ها برای برترین سیستم عامل دنیا یعنی Windows 10 بوده‌ایم. لذا امسال نیز به‌روز رسانی اکتبر پر از پیشرفت و امکانات ریز و درشت بود که دلخوری ما از بدون پیشرفت بودن نسل جدید سرفیس پرو 6 را تا حدی کاهش داد.
پیش از هرچیز همانطور که گفته شد، سیاه پوش شدن سیستم عامل همراه با تاریک شدن پرکاربردترین نرم افزار ویندوز که File Explorer است، کامل شد.
اما عملی شدن پروژه Your Phone که پیش‌تر به آن اشاره شد، شاید مهمترین پیشرفت 1809 باشد.
همچنین جایگزین کردن برنامه کاربردی جدید و مدرن Snip & sketch برای ابزار سنتی Snipping Tools و معرفی ابزار پرکاربرد Clipboard، از دیگر ویژگی‌های جدید Redstone 5 بودند.

تکرار مجدد سرمشق سرفیس پرو بدون هیچ پیشرفتی

ناامیدی از پیشرفت، دل آزارترین چیزی است که برای افراد دوستدار یک شرکت و یا حتی یک دستگاه، اتفاق می‌افتد. سرفیس پرو 6، نماد پول‌دوستی و سیاست کثیف مایکروسافت برای اضافه کردن تدریجی و قطره چکانی امکانات به یک دستگاه پرفروش فقط به هدف درآمد مالی بیشتر است.
قضیه حتی وقتی دستگاه را باز کردیم تا اجزای داخلی آنرا بررسی کنیم، بدتر هم شد. یعنی سرفیس پرو 6 شباهت به سرفیس پرو 2017 ندارد، بلکه اصلا خودش است حتی از نظر شماره سریال چیپ‌های استفاده شده.
یعنی مایکروسافت با تلاش بسیار زیاد! یک سرفیس پرو 2017 را باز کرده، پردازنده نسل 7 آنرا برداشته، یک پردازنده نسل 8 از اینتل خریداری کرده، به جای قبلی گذاشته و دستگاه را بسته است؛ یک فضاحت کامل.

در صورتیکه پیشرفت‌های بسیار زیاد و متنوعی حتی به ذهن ما نیز برای نسل جدید سرفیس پرو می‌رسید.
این دستگاه را در کنار دستگاهی همانند دسته بازی کنسول PlayStation 4 بگذارید که هیچ کاربری انتظار اعمال چنین پیشرفت‌هایی بر روی آن به نسبت دسته PS3 را نداشت.
شرم بر مایکروسافت به خاطر معرفی عجولانه یک سرفیس پرو جدید.

Surface Go رو به پیشرفت و جایگیری در سازمان‌ها

زمستان اما ماه آغاز موفقیت‌های سرفیس گو بود، یعنی استفاده از Surface Go به عنوان دستگاه رسمی امتحانات حقوق در آمریکا.
به گفته‌ی تروی لوری مسئول بخش IT شورای پذیرش دانشکده حقوق آمریکا، کانادا و استرالیا، به منظور مهاجرت از کاغذ به دستگاه‌های دیجیتالی در حدود 100 دستگاه تست شدند که iPad شرکت Apple به دلیل گران قیمت بودن و عدم انعطاف سیستم عامل گوشی تلفن همراه، و Chromebook ها به دلیل بی‌کیفیت بودن در این رده قیمتی، کنار گذاشته شدند تا Surface Go قابل اطمینان و ارزان قیمت و منعطف به عنوان یک کامپیوتر، به صورت رسمی به دستگاه آزمون و پذیرش این شورا تبدیل شود.
طبق زمان بندی اعلام شده از طرف  LSAC، مجهزسازی تمامی مراکز پذیرش در هر سه کشور فوق به Surface Go تا اواسط مرداد ماه سال آینده به صورت کامل انجام خواهد گرفت.

این آغازی برای حذف آیپد از جامعه کاربران خواهد بود.

بازسازی مجدد دو ویدئو پرطرفدار قلم Surface Pen

دو سال پیش و در پاییز سال 95، دو ویدئو با عناوین “کاربردهای قلم سرفیس در قالب Windows Ink” و “سیستم یادداشت برداری گسترده OneNote” توسط سرفیس نیوز منتشر نمودیم که در فضای مجازی و مخصوصا آپارات، بسیار پرطرفدار شدند. چراکه این دو ویدئو به نوعی تک و ناب بودند؛ یعنی هیچ منبع فارسی زبان و ایرانی تا کنون هیچ ویدئویی در رابطه با قلم سرفیس و مجموعه کاربردهای آن با این کیفیت و به این کاملی ارائه نکرده است.
حتی هنوز نیز پس از دو سال ما نتوانستیم مورد مشابه ایرانی را رصد کنیم.

لذا با به‌روز شدن سیستم عامل، دستگاه، قلم و برنامه‌های کاربردی به نسبت دو سال پیش تصمیم گرفتیم تا دو ویدئو مذکور را مجددا حتی باکیفیت‌تر و جذاب‌تر تقدیم شما نمائیم که علاوه بر موارد ویدئوهای قبلی، موارد آپدیت شده را نیز پوشش دهند.
پیشنهاد ما به تمامی دارندگان دستگاه Surface، تماشای حداقل یکبار این دو ویدئو که هرکدام کمتر از 5 دقیقه طول دارند است تا بتوانند به همین سادگی از تمامی امکانات قلم فوق العاده دستگاه‌شان بهره کامل را ببرند.

معرفی دومین نسل از آینده کامپیوترها

آخرین و قطعا مهمترین اتفاق سال 1397، معرفی نسل دوم هولولنز بود، یعنی Microsoft Hololens 2.
دستگاهی که قرار نیست همانند یک تبلت تاشو آینده فقط 20 سال بعد را ترسیم کند، بلکه شاید حتی برای پایه‌ریزی آینده صد ساله دستگاه‌های “همراه” خلق شده است.
هولولنز، یک عینک واقعیت افزوده است (به تفاوت کلمه واقعیت افزوده Mixed Reality با واقعیت مجازی Virtual Reality توجه نمائید) که به کمک دو لنز در جلوی چشمان، تصاویر گرافیکی و محیط‌های سیستم عامل را به عالم پیش روی شما اضافه می‌کند. یعنی دیگر لازم نیست تا برای کار کردن با دستگاه خود، به نقطه‌ی خاصی به نام صفحه نمایش نگاه کنید؛ چراکه به کمک هولولنز تمامی دنیای پیش روی چشمان شما پر می‌شود از محتوا و برنامه‌های کاربردی.

اما نکات بسیار هیجان انگیز هولولنز در نسل دوم آن تنها به واقعیت افزوده ختم نشده و حتی برای آینده دیگر دستگاه‌ها نیز جالب است.
حالا دیگر می‌توان گفت که Microsoft به صورت رسمی از اولین دستگاه یا کامپیوتر خود که به کمک پردازنده‌های ARM قدرت گرفته است رونمایی کرده. چراکه Microsoft Hololens 2 مجهز به پردازنده Snapdragon 850 شرکت Qualcomm شده تا دارای قویترین پردازنده با ساختار ARM تا این زمان باشد.
همچنین Hololens 2 از سیستم عامل مدرن Windows Core OS نیز بهره می‌برد تا نماد کامل یک دستگاه پیشرفته باشد.
هولولنز 2 یک انقلاب در زمینه کامپیوترها و حتی دستگاه‌های همراه است.
به نوعی می‌توان گفت که Microsoft گویی به ما یک عیدی بسیار شیرین داد.

جمع‌بندی

سال گذشته هم اتفاقات بسیار تلخ داشت و هم شیرین. تا جایی که به نظر ما ایندو یکدیگر را پوشش می‌دادند. یعنی آنقدر اتفاقات تلخ داشتیم، که اتفاقات شیرین تنها توانستند صرفا تلخی آنها را قابل تحمل کنند.
از نظر ما، تلخ‌ترین اتفاق شاید نظاره‌گر بودن کره‌ای‌ها بر روی سن بود که Samsung Galaxy Fold را به اسم خودشان معرفی کردند. چراکه ما در اصل در حال تماشای Microsoft Andromeda بودیم اما با لوگوی سامسونگ و نه مایکروسافت؛ بسیار لحظات دردناکی بود زمانیکه حضار، گلکسی فولد را تشویق می‌کردند در حالیکه این اتفاق باید درمورد مایکروسافت آندرومدا می‌افتاد.
این اتفاق غم‌انگیر را در کنار معرفی دستگاه عقب‌مانده سرفیس لپ‌تاپ 2 و دستگاه بدون پیشرفت و تکراری سرفیس پرو 6 که بگذارید، دنیای‌تان تیره و تار می‌شود. مخصوصا وقتی متوجه این موضوع می‌شوید که عوام، آیپد پرو 2018 را اولین تبلت با صفحه نمایش بدون مرز می‌بینند و سرفیس پرو 6 را نماد عدم پیشرفت به نسبت حتی سه نسل گذشته آن.

اما Microsoft نگذاشت تا این غم بیشتر از 28 روز طول بکشد و سریعا Microsoft Hololens 2 را به عنوان یک کلکسیون پیشرفت‌های ریز و درشت دستگاهی مدرن معرفی کرد تا ثابت شود یک تبلت تاشو برای آینده 20 سال بعد است اما واقعیت افزوده برای آینده 100 سال بعد.

سالی که گذشت، آغاز رسمی دو انقلاب بزرگ است که اصلا نه فقط واقعیت افزوده، بلکه همین تبلت‌های ویندوزی و به طور کلی دستگاه‌های همراه ویندوزی (حتی گوشی‌های تلفن همراه) را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد؛ یعنی استفاده از پردازنده‌های ARM شرکت Qualcomm در کنار سیستم عامل مدرن Windows Core OS.

امیدواریم که در سال گذشته توانسته باشیم به شعار تخصصی‌ترین مرجع فارسی دستگاه‌های Surface عمل کرده باشیم. اما مطمئنا نظرات شما خوانندگان گرامی برای ما به معنی رفع نقوص موجود خواهد بود. لذا خواهشمندیم در قسمت ارتباط با ما، حتما با ما ارتباط داشته باشید  (:
ضمن تبریک عید نوروز، سال خوبی را برای شما آرزو می‌کنیم.

تیم سرفیس ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید